eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□مهندس عبدالباقی طباطبایی□ □○مرحوم پدرم در طول نوشتن تفسير گهگاه به نکاتی برميخوردند که لازم بود شرايط زمانی در آن رعايت شود، لازم بود تفکر در آن لحاظ شود. به همين دليل ايشان شروع کردند به نامه نوشتن برای يونسکو. □○نامه به يونسکو مربوط به چه سالی است؟ از سال ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ شروع شد و تا سال ۱۳۵۰ ادامه داشت. يعنی وقتی به نکاتی برميخوردند، به يونسکو نامه مينوشتند و آمارهای جهانی را در مورد موضوع خاص مطالبه ميکردند. □○ايشان زبان انگليسی ميدانستند؟ خير، نامه ها را به فارسی مينوشتند و خود من نامه ها را پست ميکردم. از سوی يونسکو هم آمارها را برای ما ميفرستادند. آن آمارها در تحرير و تفسير الميزان دخالت داشت. در يونسکو اداره های وجود دارد به نام يونيسف که آمارهای جهانی در آنجا ثبت است. □○ميتوانيد عينی تر مثال بزنيد که مثلا شرايط زمانی دنيا را در کجای تفسير استفاده ميکردند؟ مثلا در مورد زنها و مسئله بکارت. موضوعی بود که هرج و مرج جنسی در مغرب زمين شايع بود. در حاليکه جامعه ما آن معضل را نداشت. ما بکارت را محترم ميدانيم و دخترها بکارت را برای عروسيشان نگه ميدارند. در غرب اين موضوع مطرح نيست. بکارت به زودی ازاله ميشود. اين از موضوعاتی بود که ايشان از يونسکو پرسيده بودند. پدرم به من ميگفتند: در آمريکا دوازده درصد دختران توسط محارم ازاله بکارت ميشوند. □○پس ميتوان چنين گفت که اطلاعات علامه در آن زمان يعنی سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۰ اطلاعات روز دنيا بود. بله، همينطور بود. راجع به ارث، عبادات، اخلاق، روابط زن و شوهر، اموال عمومی و... نامه مينوشتند و سئوال ميکردند که بدانند اوضاع در دنيا چه جور است. تفسير علامه مدرن بود. ايشان به من گفتند: بيست سال عمر من صرف اين تفسير شده، اما معذلک هر دو سال يکبار يک تفسير الميزان جديد برای مردم لازم است؛ يعنی تفسيری نوشته شود که شرايط هر دو سال در آن لحاظ شده باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●□ □●بهترين راه برای رعايت تقوای الهی با فرا رسيدن ماه پر‌بركت رجب اين است كه ما اين را حفظ بكنيم. □●از وجود مبارك رسول گرامی(عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه رجب هر شب فرشته‌ای از طرف ذات اقدس الهی نداهايی دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشته‌ای از طرف ذات اقدس الهی می‌گويد: «اٴنا جاليسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛ □●هر كسی با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را ميیآمرزم و هر كس از من هدايت بخواهد من او را هدايت می‌كنم و اين ماه پربركت رجب را طنابی قرار دادم: »العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من می‌رسد «وَصَلَ إليّ»[۱] □●در عين حال كه ماه رجب شهر علي‌بن‌ابی‌طالب(سلام الله عليه) است شهر الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوری كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»،[۲] از اين باب شهر الولاية وارد شهر الرسالة می‌شويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگی‌تان بندگی خالص خواهد بود. □●خطبه های نمازجمعه سال ۷۶●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●سهولت تطهير قوة خيال در بعضی از انسانها●■ ■●همانگونه که به عرض رسانديم قوة خيال اگر درست تطهير شود می تواند دستگاه عکسبرداری نفس نسبت به ماورای طبيعت باشد. ■●اينجاست که شخص خوابهای خوش می بيند و تمثّلات شيرين زلالی پيش می آيد، حقائق آينده را می بيند، باطن افراد را می بيند، می تواند با بو کردن انسانها را بشناسد و بعد با ايشان ارتباط برقرار کند و ... يعنی عقل به واسطة قوة خيال می تواند اسرار عالم و اسرار درون مردم را عکسبرداری کند. ■●انسان هر وقت ديد نمی تواند آن را که در ذات افراد نهفته است ببيند و عکسبرداری کند، معلوم می شود که هنوز قوة خيالش را تطهير نکرده است. لذا در موردانبياء آمده است که ايشان به محض پا گذاشتن در اجتماع و وارد شدن در جمع مردم می توانستند تشخيص دهند که چه کسی سر به راه است و چه کسی منحرف شده است. ■●ايشان به واسطة دستگاه عکسبرداريیشان درون افراد را می بينند و اعلام می دارند که اين درون خراب است ولو اينکه نماز شب خوان هم باشد و آن ديگری ذات پاکی دارد ولو اينکه شرابخوار باشد يا حجابش را رعايت نکند. اين است که حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» هميشه به دنبال اوباش بود و سعی داشت از بين همين لاتها صحابه انتخاب کند. بعضی از خواص به ايشان می گفتند: «آقا مگر ديوانه شده ای؟ به دنبال ما بيا و از بين ما صحابه بگير». حضرت می فرمود: «نه! در بين همين ها کسانی هستند که قابليت دارند و بايد به دام من بيفتند». اتفاقاً آن حواريونی که از خواص حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» بودند نوعاً از بين ياغيهای بيابانها به شکار حضرت در آمده بودند. ■●شرح مراتب طهارت استاد صمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
(رحمه الله علیه): □« اگر مجال باشد، من از یک سوره کوچک قرآن، همه قرآن و معارف آن را استنباط می‌کنم » □○شمس الوحی تبریزی، آیت الله جوادی آملی، ص۱۲۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○غزلی بسیار زیبا از حضرت علامه ذوالفنون، حسن حسن زاده آملی حفظه الله○□ ○شـــب عیــد آمد آن عـیدی که باشد عید سلطانی ○گــــروهی در ســــرورند و گـــروهی در پـریشانی ○گـــروهی فـــارغ از هـردو نه این دارند و نی آنرا ○به دل دارند با سلطـــــانــــشان صد عید سلطانی ○به چشـــم پــــاک بـــینشان به غـــیر از آشنای دل ○هـــــر آنــــــچه در نـــظر آیـد نبینندش مگر فانی ○بقـــــربان دل ایـــــن فـــــرقه قــــدّیس قــدّوسی ○کـــــه از صــــد خور بود روشنتر آن دلهای نورانی ○مـــدان عیــد آنـــزمانی را کــه بر تن نو کنی جامه ○بـــود عـــید آنکه دور از خود نمایی خوی حیوانی ○مرا امــــشب دلی شــــاد اســت اندر گوشه غربت ○کـــه میـــخواهد نمــاید هر زمان نوعی غزلخوانی ○چرا خـــوشـــدل نبــــاشد آنـکسی کردند تقدیرش ○کـــتاب و درس و دانـــش را ز لطف حیّ سبحانی ○چه غـــم مــــا را کــه اندر بر نباشد شربت و شکّر ○کـــه کــــــام بــــود شیرین هـــمی ز آیـــات قرآنی ○چه غـــم ما را که اندر حجــره نبود نان و حلوایی ○بــــود تــــا نــــان و حــــلوای جـــناب شیخ ربّانی ○چــــه غم مـــا را ز بــی گلــدانی و گـلهای رنگارنگ ○بــــود زهــــرالــــربـــیــــع ســیّد و انـوار نـــعمانی ○چـــه غـــم مـا را که دوریم از دیار و دوستان خود ○الــــهی اوستـــــادی بــــاشــد و آقــــای شعـــرانی ○چـه غم ما را ز سـر بردن به تنهایی که هم صحبت ○بـــود کـــشکول شیـــخ و مجـــمع الامثال میدانی ○چه غم ما را که مهجوریم و اندر حجره محجوریم ○بـــود تـــا مـــثنوی و مــنطق الـــطیر دو عرفـــانی ○پریشان نیسـتم از بی گلـستانی چـه در پیش است ○گلــستانی ز سـعـــدی و پـــــریشـــــانی ز قـــــاآنی ○حســــن خــــواهد ز لــــطف بـــیشمار ایزد بیچون ○دل پــــاکی مــــنزه بـــــاشد از اوهــــام شیــطانی @mohamad_hosein_tabatabaei
■شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است: : غسل : شب زنده دارى به عبادت : زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام : شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت : سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت: ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «توحید» ده مرتبه ■اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است. : دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت: ■سوره «حمد» ۴ مرتبه ■سوره «توحيد» ۴ مرتبه ■سوره «فلق» ۴ مرتبه ■سوره «ناس» ۴ مرتبه ■«آيه الكرسى» ۴ مرتبه ■سوره «قدر» ۴ مرتبه : ■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا . ■سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که: ■داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا می‌آورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ■سوره «حمد» ۴ مرتبه ■سوره «فلق» ۴ مرتبه ■سوره «ناس» ۴ مرتبه ■سوره «توحید» ۴ مرتبه ■«آية الكرسى» ۴ مرتبه : ■سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ : ■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. ■همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را می‌خوانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد سید ابوالحسن حافظیان مشهدی فرموده بودند:"ذکری است که قبل از حلول سال نو(عید نوروز) مناسب است گفته شود تا به هنگام سال جدید زبان متذکر به آن ذکر شریف باشد." □○استاد حافظیان ذکر مورد نظر را بیان نفرمودند. مرحوم آقای حاج شیخ هادی مروی در سال ۱۳۸۰ ه ش این مطلب را برای بنده تایید فرمودند اما از نوع ذکر و کیفیت آن آگاه نبودند تا اینکه مرحوم آقای حاج سید مهدی میرزایی قمی معاشر با مرحوم استاد حافظیان واستاد علی اکبر معلم دامغانی به اینجانب فرمودند: "آن ذکری که مرحوم حافظیان فرموده بود قبل حلول سال نو گفته شود این است:" یامقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال بِحق الصَّمد"، سی وسه بار به نحوی که پایان سی وسومین بار ذکر شریف باحلول سال نو متقارن گردد." □●علوم اسرای تالیف فتوت نصیری سواد کوهی ص ۶۷●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●مهم‌ترین ، تعجیل در (ارواحنا فداه) حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ ان‌شاءالله آقایان که مشرّف و موفق به اعتکاف می‌شوند، باید متذکر باشند که بالاترین دعا و مهم‌ترین دعا، تعجیل فرج است، که مسلمان‌ها، بلکه بشر در نجات خواهد بود. و همچنین بعد از آن مطلب، این فِتَن حادثه؛ باید از خدا بخواهد که ظالم‌ها را به ظالم‌ها مشغول کند. مسلمان‌ها و مؤمنین را از این حوادث و از این فتن نجات دهد. بعد هم اگر حوائج شخصیه خصوصیه‌ای هر کسی دارد، مانعی ندارد. اهم این است که عرض شد. @mohamad_hosein_tabatabaei