■●..برای اینکه انسان بتواند خود را از توهمات نجات دهد باید خیلی ریاضت بکشد ، ریاضت علمی. لذا هم شیخ و هم خواجه در منطق در این باب یعنی رهزنی وهم ، مفصل بحث کرده اند و خواجه در همین باب میفرماید:اگر نفس به امور حیوانی و شهوانی گرایش داشت به جایی نمی رسد. وهمیات همیشه او را احاطه کرده است. تعقل ، تعمق میخواهد تجمع میخواهد ، برای رسیدن به این مرحله باید نفس آرمیده باشد. اگر دنیا را آب ببرد او را خواب می برد.یک تجمع خاطر این طوری لازم است.
■●واگر نفس متعلق به این و آن باشد به همه چیز علاقه داشته باشد ، هر چیزی توجه او را جلب بکند ، می دانید که تعلق تفرقه می آورد و تفرق پریشانی است و پریشانی اضطراب است ، نفس انسانی می شود مضطربه و این نفس به جایی نمی رسد ، خصوصا در امور علمی.
نفس مضطربه در نماز هم تجمع ندارد. در یک نماز هزار جا سر می زند، ولی همین که مطمئنه شد به همه جا می رسد. فاصله ندارد ، مطمئنه شدن همان و مخاطب به خطاب " یا ایّتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربّك راضیة مرضیة " همان.
واینکه می بینی مخاطب نمی شود ، این است که قلابها او را فرا گرفته و به این سوی می کشاند:
●تن زده اندر زمین چنگالها
●جان گشاید سوی بالا بالها
■●و این قلابها نمی گذارد که نفس مطمئن شود و توحید و تجمع داشته باشد ، تا به خود بیاید و بگوید من کیستم. هنوز به ورطه ی من کیستم نیافتاده ایم ، لذا مشکل داریم..
■●صد و ده اشاره | اشاره ی چهل و دوم
علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سيره اخلاقی حضرت مهدی ارواحنافداه○□
□○سيره اخلاقی حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنافداه يعنی خلق و خو و خطّ مشز و شيوه سلوك آن حضرت در زندگی، در روايات و احاديث بسياري بيان شده است. در اين بخش به بررسی برخي از اين خصوصيّات بر اساس روايات مي پردازيم.
□○امام زمان عليه السّلام در مقابل جلال الهی به شدّت #خاشع_و_متواضع هستند؛ تا جايی كه به عُقابی تشبيه شده اند كه هنگام فرود و نشستن بر زمين سر به زير افكنده اند. آن حضرت در اوج جلال و شكوه، غرق خشوع و تواضعند. جلال خداوند در وجود حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنافداه متجلّی است؛ زيرا وجود حجّت خدا مظهر تامّ و آيينه تمام نمای اسماء و صفات الهی است و تمامی اسماء و صفات حضرت حق يكپارچه در وجود #حضرت_مهدي ارواحنافداه تجلّی كرده و در نتيجه آن حضرت بسيار باشكوه و با عظمت رؤيت می شوند. حضرت مهدز عليه السّلام همواره #خوف_و _خشيت حضرت حقّ را در دل دارند و مقرّب ترين بنده خدا بودن، ذرّه اي غرور بر دل ايشان وارد نمی كند.
□○پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند:
يَكونُ مِنَ الله علی حَذَرٍ لا يَغتَرُّ بِقَرابَته: او از خدا می ترسد و به دليل مقرّب بودن در نزد خداوند ( يا به خاطر قرابتي كه به پيامبر خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم دارد) مغرور نمی شود.
□○حضرت مهدی عليه السّلام سنگينی و وقار خاصّي دارند. آرامش و متانت و وقار الهی در وجود ايشان موج مي زند و اثري از سبكي يا نا آرامي و تلاطم دروجودشان يافت نمی شود.
□○رسول خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند:
بَعَثَ اللهُ رَجُلاً مِن اَطاءِبِ عِترَتي و أبرارِ ذُريَّتي عَدلاً مُبارَكاً زَكيّاً لا يُغادِرُ مِثقالَ ذرّةٍ:
خداوند مردی را از پاكيزگان و بهترين فرزندان من برانگيزد كه عادل و مبارك و منزّه است و به اندازه ذرّه ای خيانت نمی كند.
□○آن حضرت اندكی به دنيا دلبستگی ندارند و بعد از ظهور نيز براي خود بنايی برپا نمي كنند و به دنبال فراهم ساختن امكانات دنيوی برای خويشتن نيستند.
□○پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: لا يَضَعُ حَجَراً علي حَجَرٍ: آن حضرت سنگی را بر سنگی نمی نهد.
□○حضرت مهدی عليه السّلام در زمان ظهور نيز راه زهد را ادامه می دهند و جامه هايی سخت و درشت بافت وپشمين بر تن می كنند و از جامه های لطيف و راحت دوری مي گزينند. همانند جدّ بزرگوار خويش حضرت علی عليه السّلام نان جو مي خورند و حكمراني بر جهان ذرّه ای ايشان را به سوی رفاه در زندگی مادّی سوق نخواهد داد و اين در زماني است كه همه خلق در راحتي وآسايش كامل زندگی می كنند.
□○امام رضا عليه السّلام فرمودند:
وَ ما لِباسُ القاءِمِ الّا الغَليظُ وَ ما طَعامُه الّا الجَشِبُ: و قائم عليه السّلام را جز جامه درست بافت وغذای ناگوار نخواهد بود.
□○#علم_و _حلم امام زمان عليه السّلام از تمامی خلق افزون تر است؛ چه در دانايی و آگاهی و چه در بردباری و مدارا پيشتاز عالميان خواهند بود. همچنين در روايات است كه خُلق حضرت مهدی ارواحنافداه همچون خُلق پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم است.
□○رسول خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم خود می فرمايند: المّهديُّ مُن وُلدي... أشبَهُ النّاسِ بي خَلقاً و خُلقاً: #مهدی عليه السّلام از فرزندان من و از لحاظ خلقت و اخلاق شبيه ترين مردم به من است. اخلاق رسول خدا صلّی الله عليه وآله و سلّم تجسّم قرآن و همان خُلقی است كه خداوند متعال آن را ستود و فرمود: وَ انَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عظيمٍ: همانا تو بر خُلقی عظيم استواری. اخلاق امام زمان عليه السّلام نيز همين گونه است.
□○پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند:
لا يَقرَعُ اَحَداً في وِلايَتِه بِسَوْطٍ الّا في حَدٍّ:
در زمان حكمفرمايی خود كسی را با تازيانه نمی زند؛ مگر اينكه بخواهد حدود الهی را جاری كند. #امام_زمان عليه السّلام نسبت به افراد نيازمند، تهيدست ومستمند بی نهايت دل رحم و مهربان هستند. آنچنان باصفا و صميميّت با فقرا مواجه می شوند كه با دستان شريف خود لقمه در دهان مسكينان وبينوايان می گذارند.
□○مشی امام زمان عليه السّلام #عدالت است و با همگان به عدالت رفتار می كنند. آن حضرت حقّ هر مظلومی را می ستانند و اجازه نمي دهند فرد ضعيفي موردتعدّی قرار گيرد و حقّی از او ضايع شود. اگر به كسی ذرّه ای ظلم شود، حقّ او را تماماً از ظالم می ستانند.
#جان_جهان، صفحه ١٣١-١٢٤
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○حدیث کساء مربوط به قرب است. بهشت پایینتر از قرب است. با این حدیث قلوب شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السّلام به قرب میرود و بر میگردد و با تکرار این حدیث آنقدر این رفت و برگشت تکرار میشود تا دیگر بر نگردد و برای همیشه در قرب باقی بماند.
□○کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #فال_بد_یا_خوب؟
علامه طباطبایی؛
#همه_چیز_اثر_نفس_ماست●□
□گفتند: «قدم تو و همراهانت را نحس می دانیم!»
گفت:«از نظر خدا علت نحسیتان کارهای زشت خودتان است! در واقع، دارید با این مشکلات امتحان میشوید»
(نمل:۴۷| ترجمه علی ملکی)
□نظر سیَّد مفسران #علامه_طباطبایی ره:
« فال بد زدن [تَطَیُّر] موثرتر از فال خیر زدن [تفأل] است (و این تاثیر مربوط به آن چیزى که با آن فال مىزنند نیست، مثلا صداى کلاغ و جغد نه اثر خیر دارد و نه اثر شر بلکه )، این تاثیر مربوط است به نفس فال زننده. شاهدش هم این روایت صادقی است که میفرماید: طَیْره و فال بد زدن را اگر سست بگیرى و به آن بىاعتنا باشى سست مىشود، و اگر آن را محکم بگیرى محکم مىگردد.»
و این تایید حرف ماست که گفتیم فال چیزى نیست هر چه هست اثر نفس خود آدمى است.
□●المیزان، ج۱۹، ص۷۸، با تلخیص●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری:
یکی از عوامل تزلزل ( #تحوّل_شرایط)○□
□○یکی از عوامل تزلزل که ما در خیلی ها می بینیم این است که مثلا امیرالمؤمنین(علیه السلام) می گویند: زبیر با ما بود تا عبدالله رشد کرد. فلانی با ولیّش هست تا هنگامی که ازدواج نکرده. فلانی هست، تا فقر نیامده. فلانی هست، تا درگیری ها برایش شکل نگرفته. این زندگی شما و فراز و نشیب های گوناگونش، این هم اضطرار به دین... .
□○روابط متکامل زن و مرد| ص ۶۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● منتخبی از #اعمال_هفته
(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)●□
□«امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود: آداب سر سفره دوازده چیز است ... چهارتای آنها واجب و چهار امر مستحب و چهار چیز جزو روشهای پسندیده است. چهار امر واجب عبارت است از: شناخت خدا و خشنودی به داده او و بردن نام خدا و سپاسگزاری از او ...» (اقبالالاعمال، ج۱، ص ۳۱۰)
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حضرت_علمدار
نوزادِ حیدر است ، زیباترین عموست
دستانِ کوچکش ، سنگین ترین سبوست
محوش شده علی ، پلکی نمیزند...
زین پس مدارِ عشق ، دورِ نگاهِ اوست
فطرس! بیا که او ، صدها پَرَت دهد...
خرجش برای او ، یک قطعهْ تارِ موست
اعجازِ خلقت است ، گلچین نموده اند...
از چشمِ حیدریش ، تا نوعِ رنگِ پوست
با دیدنش حسین ، دارد به لب نوا...
چون بهرِ دخترش ، زیباترین عموست
*بینِ دو ابروان ، دریای رحمت است
از چهرهْ واضح است ، منشورِ غیرت است
مشتاقِ دیدنش ، صدها نفر مَلَک
از هم گسسته شد ، دروازه ی فَلَک
از حق ندا رسید ، بهرِ فرشتگان:
بوسیدنش فقط...، آرام ُ تک به تک
مرآت حیدر است ، بس که شبیهِ اوست
خالق به یادِ قبل ، بر خانهْ زد تَرَک...
در خانه ی علی ، بزمی به پا شده
اِستاده جبرئیل ، آماده ی کمک
تنها نه مرتضی ، مشتاقِ روی او
مشتاقِ دیدنش ، صدها نفر مَلَک
*عباسِ مرتضاست ، لیلای مادر است
بر سینه اش نوشت ، فرزندِ حیدر است
#نجما_رضوی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای یا مَن اَظهَرَ الجَمیل که در مفاتیح الجنان هم آمده است، خیلی گرانبهاست.
□تسبیحات حضرت زهرا علیها السّلام خواطر را زایل میکند.
□●کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب●□
#دستورالعملها
@mohamad_hosein_tabatabaei