eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□●تیترهایی از سخنرانی آیت الله دکتر احمد عابدی●□ □اگر کسی به من بگوید بعد از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه کسی را بیشتر دوست دارید می گویم علامه طباطبایی. □علامه طباطبایی هر روز یک ساعت به مغرب به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) مشرف می شد و من معمولا همراه ایشان بودم؛ ایشان دو مسیر را طی می کرد چون در روایت داریم که شایسته است مومن از یک مسیر برود و از یک مسیر برگردد و ثانیا به دلیل تعریض خیابان بهار در زمان پهلوی، علامه احتمال غصبی بودن خیابان بهار را می داد و لذا از وسط خیابان که قبل از تعریض، کوچه بود، عبور می کرد. □علامه طباطبایی ماه مبارک رمضان به گونه ای به حرم می آمد که اول اذان ماه مبارک بوسه ای به ضریح کریمه اهل بیت(علیهم السلام) می زد و سپس به خانه بر می گشت. □همانطور که می دانید آن مرحوم رعشه داشت با این همه نشد کودک بالای ۷ سال کنار ایشان بیاید و ایشان تمام قد بلند نشوند؛ به همین دلیل بود که در اواخر عمر ایشان، به خاطر اینکه به زحمت نیفتند، کمتر به دیدار ایشان می رفتند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ #وجود است که #مشهود ماست. ما موجودیم و جز ما، همه #موجودند. ما جز وجود نداریم و جز وجود نمی یابی
□خیلی مشکل است که انسان به برسد. معلوم است که هر چه می بینید همه، او می بینید؛ یعنی وقتی که می گویید من وجودم؛ یعنی همان او هستم. و جز من و غیر از من همه وجودند؛ یعنی همه همان او هستند. و من جز وجود را نمی یابم؛ یعنی فقط او را می یابم و من جز وجود را نمی بینم؛ یعنی فقط او را می بینم. □گر بشکافند سراپای من □جز تو نیابند در اعضای من □از این امر در قرآن به تعبیر می فرمایند. مقام خلّت چیست ک حضرت ابراهیم سلام الله علیه اسمشان هست . □خلیل الرحمن، . می فرمایی ابراهیم خلیل، ، کیست؟ آنکه حق، وجود، ، در سراسر وجودش تخلّل پیدا کرده؛ در متن وجود او قرار گرفته است. اگر فرمودند ابراهیم، خلیل الله است، یعنی یکی از مقامات انسانی که مقام خلّت است، در ایشان است. □جنابعالی هم می توانی خلیل الله شوی. □شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی□(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ □فصل پنجم□ □○ ، نیست عقل الا یافتن و دیدن خود، و هر نفس که خود را نیافت مرده است، و یافتن و دیدن آن زندگی ابدیست، و ناز و لذت جستنْ مرگ ابدیست؛ پس مفارقت زندگی ابدی مگزین بر مفارقت مرگ ابدی. □○ ، من اندیشه کردم در جملهٔ راحات و لذّات، نیافتم خوشتر از سه چیز، و آن سه چیز است و و ، و هر یک را از این سه اصلیست و عنصری محرک آنک هر که جویندهٔ دانش است روی بتوحید آرد، که توحید بود شناخت و دانش، و بانباز گرفتن بود نادانی و ناشناسی و شک؛ و هر که توانگری جوید بخرسندی گراید، که هر جا که خرسندی نیست توانگری نباشد؛ و هر که امن می‌طلبد باید که آرزوی مفارقت و رحلت کند از عالم طبیعت، و آن مرگ طبیعی است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●بهره مندى از رزق هاى عظيم استاد علی صفایی حائری●□ □●وقتى كه اين ماه شروع مى شود، ماهى كه ميهمانى خدا در آن است و بهره هاى زيادى دارد و رزق هاى عظيمی مى خواهند به ما بدهند، ما هم بايد به دلمان و به روحمان برسيم. □●چه كنيم كه  ما به آن وسعتى برسد كه از يك سلام و يك عليك! و يا از يك بارك الله و يك فحش، طوفان نگيرد؟! □●و چه كنيم كه  ما به آن وسعتى برسد كه بت ها در آن گم بشوند و دلدار در آن، خانه بگيرد؟! □●و چه كنيم كه  ما بسنجد: سنجشى كه به عشق او منتهى بشود؟! □●و چه كنيم كه  ما به شناخت برسد: شناختى كه يقين را در ما به وجود بياورد؟! □●و چه كنيم كه  ما غذايى را بخواهد و به دنبال رزقى باشد كه اين تفكر و اين سنجش و اين عشق را تقويت كند؟! □● ، ص ۱۰۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●" دعاهای ارزشمند و متعالی "●□ □●دعاهای ارزنده و متعالی در ادب دینی جهان بسیار است اما شاید بهترین و کاربردی ترین آنها دعایی است که در این قطعه آمده است بدین مضمون که: خدایا ما را چنان خُلق و خو و رفتاری عطا کن که انسانهای پرهیزگار و حق پرست بتوانند ما را سرمشق زندگی خود قرار دهند. □●در حلقه خطاطان اگر خطاطی را به حسن خط ستایش کنند می پرسند که آیا می توان از روی خط او مشق کرد؟ و این سوال را هر انسان صادقی می تواند از خویشتن بکند که آیا زندگی من می تواند سرمشق طالبان کمال باشد و آیا من راضی هستم که دیگران از من پیروی کنند و اگر پاسخ به این سوال منفی است بر آدمی واجب است که در اندیشه ها و رفتارهای خود از نو بنگرد و آنچه را به صواب نمی بیند اصلاح کند تا شایسته پیروی گردد. □●برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن " نوشته و خوشنویسی: حسین الهی قمشه ای●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■سالروز شهادت محبوبةالرسول (صلی الله علیه وآله)، ام البتول، حضرت ام‌المؤمنین، بانو خدیجه کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت حجت بن الحسن (عجل الله)، و مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
■مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بیغرض تماشا میکند، دل نمیبندد، نه قصد مالکیت میکند و نه در دعواها دخالت میکند، اعتراض ندارد، نگاه میکند و عبور میکند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است. ■اهل‌‌الله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا میگردند و تماشا میکنند. چون ذینفع نیستند، بیغرض تماشا میکنند، قشنگ تماشا میکنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح میشوی. ■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■ ■●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
    □○بسمه تعالى شأنه○□ □از شکر نعمت درک ماه مبارک ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله. معنای لغوی هم است و هم و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، می‌گویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا می‌کند. □«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ» روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه است. □ماه مبارک دو شأن دارد: ۱-     ۲- □شأن اول که هنگام افطار است فرح دارد زیرا به خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان می‌کند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا می‌دهد. افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمی‌شناسد، شاید بدلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم. □افطاری دهنده مظهر يُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ می‌شود...