□روز عرفه، زیارت امام حسین علیه السّلام و آداب آن□
□اگر کسی بتواند در روز عرفه خود را به «عرفات» یا به کربلا برساند، بهترین مکانها را برای دعا انتخاب کرده است. و گویا این روز مختص بدعاست. بنابراین لازم است مراقب با تمام توان خود را برای این روز بزرگ آماده نموده و مهمترین کار در این جهت، بدست آوردن شرایط #استجابت_دعاست. اهمیت دعا در این روز باندازه ای است که روزه این روز را برای کسی که روزه باعث ضعف او هنگام دعا می شود ممنوع کرده اند، با این که در روایات صحیحه آمده است که روزه آن کفاره نود سال می باشد.
□گفتیم بهتر است روز عرفه در عرفات یا کربلا دعا کند. باین جهت که توقف در عرفات در این روز از اعمال حج بوده و روایات زیادی درباره پاداش زیارت امام حسین علیه السّلام در روز عرفه وارد شده است. مثلا در روایت صدوق از امام صادق آمده است.
«خداوند متعال قبل از اهل عرفات برای زائرین قبر حسینی علیه السّلام جلوه کرده، نیازهای آنان را برآورده، گناهانشان را بخشیده و آنان را به خواسته هایشان می رساند. آنگاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نیز این گونه رفتار می کند.» نیز از آن حضرت علیه السّلام روایت شده است: «کسی که حسین بن علی علیهما السّلام را در روز عرفه زیارت کند، خدای عز و جل برای او یک میلیون حج با قائم آل محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، یک میلیون عمره با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، آزاد کردن یک میلیون برده و کالاهایی که باندازه بار یک میلیون اسب باربر باشد برای او می نویسد. و می فرماید: بنده صدیق من به وعده ام اطمینان کرد».
□سید بن طاووس قدّس سرّه می گوید: روایاتی که درباره #فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام رسیده، بحد تواتر است.
شاید علت اختلاف روایات در مورد تعیین ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام این باشد که ثواب آن به درجه زائرین، یا به کیفیت زیارت بستگی دارد مثلا با ترس از خطرهایی که ممکن است در راه زیارت باشد یا بدون آن یا با سایر ترجیحات.
□بهتر است زائر عارف برای زیارت و روز عرفه #غسل کرده و سپس زیارت نماید بطوری که تا ظهر زیارت او تمام شود و از اول ظهر به مقدمات نماز و دعا بپردازد. آداب زیارت همان است که در زیارت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم گذشت. علاوه بر این هنگام زیارت امام حسین علیه السّلام در حالت حزن، اندوه و گریه بسر برده، ژولیده موی و خاک آلود بوده ادای حق او و شهادت در مقابل او را آرزو کرده و زیاد از ته دل بگوید:
«یا لیتنا کنا معکم، ای کاش با شما بودیم». و با دل و باطن خود به جنبه روحانی امام حسین علیه السّلام توجه نموده و از فضل، انوار و برکات او برای قبول خود، زیارت، و سایر اعمالش، و نیز ملحق کردن او به اصحابش یاری جوید و بداند امام حسین علیه السّلام بسرعت از انسان راضی شده، او را می پذیرد و رحمت او گسترده است زیرا می فرمود:
□«احسان مانند باران است که بر نیکوکار و بدکار می بارد»□
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اعمال_روز_عرفه
□روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام شنید در روز عرفه صداى سائلى را که از مردم سؤ ال مى نمود. فرمود به او: واى بر تو! آیا از غیر خدا سؤال مى کنى در این روز و حال آنکه امید مى رود در این روز براى بچّه هاى در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند؟!
#و_از_براى_این_روز_اعمال_چند_است.
۱- #غسل
۲- #زیارت_امام_حسین علیه السلام که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات باشد نیست بلکه زیاده و مقدّم است و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در باب زیارات بیاید انشاءالله تعالى
۳- بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود #دو_رکعت_نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهِرِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم روایت شده است.
□خواندن دعای امام حسین علیه السلام و دعای ام داود در روز عرفه سفارش شده است.
□شیخ کفعمى در مصباح فرموده مستحب است #روزه_روز_عرفه براى کسى که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است #غسل_پیش_از_زوال و #زیارت_امام_حسین علیه السلام در #روز_و_شب_عرفه و چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دویم بعد از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند بعد از آن چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت بعد از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند. فقیر گوید که این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است که در اعمال روز جمعه آمده است.
□ذکر صلوات از حضرت امام صادق علیه السلام
□اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک یا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَىَّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ یا مَنْ یحوُلُ بَینَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الاَْعْلى و َبِالاُْفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى یا مَنْ لَیسَ کمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُک اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ□
□و بخواه حاجت خود را که برآورده خواهد شد ان شاءالله تعالى.
□پس بخوان این #صَلَوات را که از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که بخواهد مسرور کند محمّد و آل محمّد را در صَلَوات بر ایشان بگوید:
□اَللّهُمَّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطى وَ یا خَیرَ مَنْ سُئِلَ وَیا اَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الاَْوَّلینَ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِى الاَّْخِرینَ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِى الْمَلاَءِ الاْعْلى وَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ اَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسیلَةَ وَالْفَضیلَةَ وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَة وَالدَّرَجَةَ الْکبیرَةَ اَللّهُمَّ اِنّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَلا تَحْرِمْنى فِى الْقِیمَةِ رُؤْیتَهُ وَارْزُقْنى صُحْبَتَهُ وَتَوَفَّنى عَلى مِلَّتِهِ وَاسْقِنى مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِیاً سآئِغاً هَنَّیئاً لا اَظْمَاءُ بَعْدَهُ اَبَداً اِنَّک عَلى کلِّشَىْءٍ قَدیرٌ اَللّهُمَّ اِنّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَعَرَِّفْنى فِى الْجِنانِ وَجْهَهُ اَللّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ مِنّى تَحِیةً کثیرَةً وَسَلاماً□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○شرطی دیگر كه از مهمترين راههای اجابت دعاست، توسل به وجود شریف رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و اهلبیت علیهمالسلام، بهویژه حضرت ولیعصر عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف است. این مسئله بارها مورد اشاره آیتالله بهجت بوده و در آداب دعا کردن مورد تأکید قرار گرفته است.
□○بهجتالدعاء، ص٣٨○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□مراسم پرفیض دعای عرفه با قرائت علیرضا پناهیان□
□یکشنبه؛ ساعت ۱۶:۳۰ | مصلی امام خمینی(ره)
□پخش زنده از شبکه افق سیما
#عرفه
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهری
در دعاهاتون حقیر رو هم یاد کنید
مقبول حق ان شاءالله
#یاعلی✋
آیات 281-275 بقره قسمت سوم
بخش اول1⃣
● وجه تشبيه بيع به ربا، نه بلعكس در سخن رباخوارن : ((قالو انما البيع مثل الربا))
ذَلِك بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَوا
در سابق گفتيم كه چرا خريد و فروش را تشبيه به ربا كرد و ربا را تشبيه به خريد و فروش نكرد و وعده داديم كه بيشتر توضيح دهيم .
توضيح : اين است كه رباخوار مبتلاى به خبط و اختلال ، حالتى خارج از حالت عادى و سالم دارد براى او آنچه در نزد عقلا زشت و منكر است مفهومى ندارد، براى او زشت و زيبا، عمل معروف و منكر، يكى است و وقتى يك انسان عاقل به رباخوار مى گويد به جاى رباخوارى به خريد و فروش بپردازد در حقيقت حرف تازه اى زده كه بايد اثباتش كند و لذا او اگر بخواهد جواب بدهد قهرا بايد بگويد از نظر من آنچه را كه تو مى گوئى ((از ربا بهتر)) است با ربا هيچ فرقى ندارد
چون اگر به عكس اين بگويد يعنى بگويد: ربا در نظر من با خريد و فروش يكى است ، آنچه مرا از آن نهى مى كنى ، با آنچه كه مرا به آن امر مى كنى يكى است مردى عاقل خواهد بود و ادراكش مختل نخواهد شد، چون معناى اين كلامش اين مى شود كه من قبول دارم آنچه كه مرا به آن امر مى كنى مزيتى دارد ليكن به نظر من آنچه هم كه مرا از آن نهى مى كنى مزيتى ديگر دارد و نمى خواهد مزيت را به كلى انكار كند و مانند ديوانگان بگويد: اصلا مزيتى در خريد و فروش و ربا نمى بينم و رباخوار همين را مى گويد او به خاطر خبطى كه در درونش دارد مى گويد: خريد و فروش هم مثل ربا است و اگر بگويد ربا هم مانند خريد و فروش است در حقيقت شريعت خدائى را انكار كرده ، نه اينكه چون جن زده ها سخن پرت و بى معنى گفته باشد.
و ظاهرا جمله : ((ذلك بانهم قالوا انما البيع مثل الربوا)) حكايت حال رباخواران است نه اينكه چنين سخنى را گفته باشند و اينگونه تعبيرات ، (حال اشخاص به لسان قال حكايت كردن ) معروف و بين مردم متداول است .
با اين بيان فساد گفتار بعضى از مفسرين روشن مى شود كه گفته اند، منظور رباخواران از اينكه گفتند: خريد و فروش هم مثل ربا است و نگفتند ربا هم نظير خريد و فروش است ، مبالغه در درستى و صحت ربا است چون ربا را اصل و خريد و فروش را فرع گرفته اند، نظير كلام شاعر كه گفته :
و مهمه مغبرة ارجاوه
كان لون ارضه سماوه
، يعنى : بيابانى كه غبار آن را فرا گرفته گوئى زمينش به رنگ آسمانش در آمده است . و منظور اين بوده كه گوئى آسمانش از شدت غبار به رنگ زمينش در آمده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 638
و فساد گفتار بعضى ديگر نيز روشن مى شود كه گفته اند: احتمال مى رود كه عبارت ، مقلوب و پس و پيش نبوده و معناى جمله چنين باشد كه رباخواران منطقشان اين بوده : اگر خريد و فروش حلال است براى اين حلال است كه راه كسب معيشت است ، و اين علت در بيع موهوم و خيالى است چون نفع خريد و فروش صددرصد نيست و بعضى از خريد و فروش ها ضرر هم دارد ولى در ربا صددرصد نفع است (و وجه اين دو تفسير از آنچه گذشت روشن مى شود).
وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبَوا
جمله اى است مستأنفه و از نو، البته در صورتى جمله اى است از نو كه به خاطر نبودن كلمه (قد) در آغاز آن جمله حاليه نباشد چون جمله اى كه با فعل ماضى شروع مى شود اگر حاليه باشد واجب است كلمه (قد) بر سر آن فعل در آمده باشد مثل اينكه مى گوئيم : (جائنى زيد و قد ضرب عمروا) (زيد نزد من آمد، در حالى كه عمرو را زده بود) و جمله مورد بحث بخاطر اينكه اين كلمه را بر سر ندارد نمى تواند حاليه باشد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●گریۀ حضرت سیّدالشهداء علیه السلام بر مسلم بن عقیل●■
■آية الله شيخ جعفر شوشترى قدّس الله تربته آورده است كه:
■سيّد (ره) گويد: خبر كشته شدن مسلم بن عقيل در منزل «زُبالَه» به امام رسيد. حضرت به سير خود ادامه داد تا فرزدق او را ديدار كرد، و به او سلام نمود و گفت:
■اى پسر رسول خدا! چطور اعتماد میكنى به اهل كوفه درحالیكه آنان پسر عمويت مسلم بن عقيل و پيروان او را كشتند!؟
■پس حضرت امام حسين عليه السّلام سرشک از ديدگان بريخت و گريست. و پس از آن گفت:
■خداوند رحمت كند مسلم را! وى به سوى رَوح و ريحان و تحيّت و رضوان خدا خراميد! هان كه او آنچه را كه بر عهده داشت به اتمام رسانيد، و آنچه را كه بر عهده ماست هنوز باقى مى باشد.
■●«الله شناسی» ج ۱ ص ۳۷۷ از «خصائص الحسین علیه السلام»●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●شب و روز عرفه از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و عرفات باشد يا نباشد●■
□●روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مىكنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است.
□●ما در سوره مباركه حمد مىخوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مىپرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مىخواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مىگويد: خدايا ما همه باهم تو را مىپرستيم و همه باهم از تو مدد مىخواهيم و كمك مىجوييم.
□●امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مىگويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مىكند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مىگويند ...
□●استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج ۶ ص ۲۴۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□کسانی که به اندازه تمامی عمرشان آگاهی به دست آورده اند ولی به اندازه #یک_لحظه هم گامی بر نداشته اند ، بدانند که همین آگاهی ها ، اغلال و زنجیرهاشان می شود و آنها را خُرد و خسته می کند .
□این که می بینید با باری از معلومات و مطالعات و آگاهی ها ، هر کدام فرعونی شده ایم و آشکار و پنهان دعواها داریم به همین خاطر است که آگاهی یک عمر را به دوش گرفته ایم ولی حرکت یک لحظه را هم نداشته ایم . باری که #بازده نداشته باشد ، چه کمرها که نمی شکند ! باشد که هر کدام از ما #مولّد باشیم نه #محتکر!
□○حرکت ، علی صفایی حائری ، ص ۲۳ و ۲۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سوال از علامه درباره فرازی از #دعای_عرفه○□
□معنای این جمله از دعای عرفه ی سید الشهدا - علیه السلام - که می فرماید:
الهی، ترددی فی الاثار یوجب بعد المزار (معبودا، توجهم به آثار (و موجودات) موجب دوری دیدار و لقای تو می گردد.)
□ #جواب: همه ی ما در بعد مزار گرفتاریم. و علت آن همان لم تجعل له من حبک نصیبا؛ (از محبت خود بهره ای برای او قرار ندادی) است، و راه وصول را هم خود بیان فرموده که: فاجمعنی علیک بخدمه توصلنی الیک(پس با بندگی و خدمتی که مرا به تو برساند، تصمیم را بر خود متمرکز گردان) که همان به جا آوردن واجبات و نوافل و ترک محرمات، و عبودیت و بندگی خالص است که می فرماید:
و اقمنی بصدق العبودیه بین یدیک (و مرا با بندگی راستین در پیشگاه خود بر پا دار.)
□○در محضر علامه طباطبایی
محمد حسین رخ شاد○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نظر علامه طباطبایی درباره بخش پایانی #دعای_عرفه○□
□برخی ها می گویند بخش دوم دعای عرفه از «الهی أنا الفقیر» تا آخر دعا، از مشایخ صوفیه است نه امام حسین(علیه السلام). اما آیة اللّه حاج شیخ علی #سعادت_پرور (پهلوانی) از علّامه سید محمد حسین طباطبایی نقل کرده اند که ایشان گفته اند:
□« کیست که بتواند این گونه حقایق را بیان کند؟ ما که عمری در مسائل فلسفی و عرفانی تلاش کرده ایم، دهنمان میچّاد* این طور حرف بزنیم!»
□ #ميچّاد ، ساخت عاميانه فعل «مى چايَد»، از مصدر «چاييدن» به معناى «سرما خوردن» است. در اين جا ، منظور اين است كه ما با صرف عمرى در فلسفه و عرفان، قادر به ساختن و پرداختن اين گونه عبارات با اين محتواى بلند و عميق نيستيم. بنا بر اين، چگونه مى توان آنها را به مشايخ صوفيّه نسبت داد؟
□○دانشنامه امام حسین(علیه السلام)، ج۱۴، ص ۴۴-۴۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei