eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○دعای روز دهم ماه مبارک رمضان○□ □اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ □خدایا! در این روز مرا از توکل‌کنندگان و سعادتمندان و نزدیک‌شدگان درگاهت قرار ده. به حق احسانت، ای نهایت آرزوی جویندگان! @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز دهم ماه مبارک رمضان○□ □اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اج
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اَللّهُمَّ اجْعَلْنے فیهِ مِنَ الْمُتَوَڪِّلینَ عَلَیڪَ» خدایا من را در ماہ رمضان از ڪسانے قرار بدہ ڪہ متوڪل باشم و بر تو توڪل ڪنم و چشمم بہ دست دیگرے نباشد. □شخص عربے، بدهڪارے زیادے داشت. نزد امام حسین (علیه السلام) رفت و عرض ڪرد ڪہ بدهڪارے دارم، خواستم بہ ڪریمے مراجعہ ڪنم و بہ همین دلیل خدمت شما آمدم. حضرت فرمود؛ «سہ مسألہ می‌پرسم؛ اگر یڪے را جواب دادے، ثلث قرضت را می‌پردازم، اگر دو تا را جواب دهے دو ثلث آن را می‌دهم و اگر تمام آنها را پاسخ دهے، تمام قرضت را می‌پردازم.»، مرد عرب گفت ڪہ آخر من پاسخ ڪسے چون تو را بدهم؟ ڪہ امام فرمود: «جدم می‌فرمود؛ «الاحسان بہ قدر معرفة» اگر بفهمم چیزے بلدے قرضت را می‌دهم.» و بعد سؤال ڪرد: □«بهترین چیزها در عالم چیست؟»، عرب گفت: بهترین چیزها ایمان بہ خداست. و ایمان بہ رسول خدا و ایمان بہ شما خاندان اهل بیت. □سوال دوم را این‌گونہ پرسید ڪہ «زینت انسان بہ چیست؟»، عرب گفت: زینت عالم بہ حلم، زینت ثروتمند بہ بخشش و زینت فقرا بہ صبر است. □حضرت فرمودند ڪہ «اگر اینها نباشند؟»، عرب گفت: باید آتشے از آسمان بیاید و اینها را از بین ببرد. عالمے ڪہ حلم ندارد، ثروتمندے ڪہ بخشش ندارد و فقیرے ڪہ صبر ندارد، باید از بین بروند. □حضرت امام حسین (علیه السلام) فرمود: «نجات از مهالڪ بہ چیست؟» عرب گفت: توڪل بہ خدا. امام حسین (علیه السلام) تمام قرض‌هاے آن شخص عرب را پرداخت ڪرد و یڪ انگشتر نیز از دستشان خارج ڪردہ و دست مرد عرب ڪرد. □این حدیث را گفتم تا بہ این نڪتہ اشارہ ڪنم ڪہ ماہ رمضان و روزہ ما را موفق ڪند تا بہ خدا توڪل ڪنیم. من از صفر شروع ڪردم و با توڪل بہ این مرحلہ رسیدم. طلاب جوان هم باید با توڪل بہ درس و تحصیل خودشان ادامہ دهند. □«وَاجْعَلْنے فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیڪَ» خدایا من رستگار باشم و نہ شقے. اگر رستگار باشم در روز قیامت اهل بهشت می‌شوم. □«وَاجْعَلْنے فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیڪَ» خدایا من را از مقربان درگاهت قرار بدہ. □اینڪہ آدم مقرب درگاہ الهے باشد خوب است نہ اینڪہ خدا عقب بزند او را. گاهے خدا غضب می‌ڪند و بندگان باید حواسشان را جمع ڪنند. □«بِاِحْسانِڪَ یا غایةَ الطّالِبینَ» بہ حق احسانت اے ڪسے ڪہ نهایت طالبین تویے. یعنے از هر جا ڪہ آدم ناامید می‌شود پیش خدا می‌رود. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#زمان_نه_گفتن ■●متن برنامه معرفت●■ ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است ک
■●متن برنامه معرفت●■(۲) ■●ادراک جوهری نیازمند این نیست که ما ضدش را بشناسیم، جوهر را با حواس پنج‌گانه نمی‌شناسیم. چنانچه اگر بیشتر از یک رنگ در عالم نبود، ما رنگ‌های دیگر را نمی‌شناختیم یا اگر فقط طعم شیرینی وجود داشت، دیگر طعم‌ها را نمی‌شناختیم و اگر بدی نبود، دیگر نمی‌دانستیم خوبی چیست؛ اینها در عالم اعراض هستند. اعراض را از طریق ضد می‌توان شناخت. اگر همیشه شب بود، دیگر نمی‌دانستیم روز چیست. پیدا و پنهان هم عَرَض هستند. ظاهر و باطن دو مرتبه از هستی هستند. اشخاصی در دنیای پوزیتیویسم فکر می‌کنند، حقیقت چند سویه است. حقیقت چند سویه نیست؛ یک‌سو بیشتر ندارد، اما چند لایه است. ■●فرق است بین اینکه چیزی چند سویه باشد یا چند لایه باشد. حقیقت، چپ و راست ندارد، ولی چند لایه دارد؛ یعنی از ظاهر به باطن می‌رسد و آن باطن هم یک باطن دیگر دارد؛ باطن در باطن. باطنی که باطن‌ تَری ندارد، حضرت حق است که پنهانِ پنهان است. ■●حقیقت چند سویه نیست؛ یک‌سو بیشتر ندارد، اما چند لایه است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعا و ذکر و مراقبت (در ترک گناه) برای انسان آثار عجیب و غریبی دارد، چنان که اگر کسی به طور پیوسته و مستمر فکر و توجه خود را به عالم قدس و جبروت معطوف نماید، ‌انوار حقایق بر او اشراق ( تابان ) می‌شود. □●صاحب عزم و همت و اراده می‌شود و با توجه و ذکر و دعا به اخلاق ملکوتیان متصف می شود. □●علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○خدا قبل از عالم تشریع، رزقی را برای بندهای مثلاً در روز ماه رمضان بریده است. حالا او در روز ماه رمضان فراموش میکند که روزه است و آن غذا را میخورد، بعداً یادش میافتد که روزه بوده است. □○نه روزهاش باطل است و نه قضا دارد. این خدا بود که این فراموشی را بر او مسلّط کرد تا رزقی را که برای او مقدّر کرده بود، به او بخوراند. □○امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: « وقتی خداوند امری را اراده کند، عقل عبد را میگیرد و آن کار را به دست او جاری میکند، بعد عقلش را به او باز میگرداند ». بسیاری از خیراتی که خدا به ما رسانده، اینگونه بوده است والاّ اگر به عقل خودمان بود، آن کار را نمیکردیم. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□طهارت را زیاد بفرمایید،خیلی مواظب باشید؛ دروغ گفتن،انسان را کج بار می آورد، دروغ! دروغ! □مرد و مردانه هرگاه چیزی پیش آمد، بگوید اشتباه کردم وعذرخواهی کندو استغفار کند،نه اینکه دروغ بگوید. #علامه_حسنزاده @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■ سلام الله علیها ■خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول(صلی الله علیه وآله) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مى‌برد؟ من از اين سؤال سمج نمى‌توانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشه‌ها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشه‌ى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمى‌دهد و تحليلى ديگر مى‌خواهد.[۱] ■...با اين نگاه، مى‌توانى بلوغ و تماميت خديجه‌ى كبرى و فاطمه‌ى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه(سلام الله علیها) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.[۲] ■همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.[۳]  ■وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مى‌سازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشه‌ى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مى‌شود؛ چون مى‌بيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوه ى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مى‌پردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمى‌آشوبد و تأكيد مى‌كند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.[۴] ●۱- روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۵ ●۲- روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۷ ●۳- حركت، ص: ۲۰۵ ●۴- تطهير با جارى قرآن(۲)، ص: ۳۴۸ @mohamad_hosein_tabatabaei