#قبض_و_بسط
□از الهى نامه بشنو:
#الهى
(يا قابض و يا باسط) جزر بحر، مد را در پى دارد
و محاق قمر، بدر را
و ادبار فلك و عقل ، اقبال را
و قوس نزول ، صعود را
قلب حسن در قبض است و اميدوار بسط است .
#الهى
از قبض شاكى نيستم ، كه در مصحف عزيزت قبض را بر بسط مقدم داشته اى : و الله يقبض ويبسط و اليه ترجعون فرموده اى
و نمايندگانت در مناجاتها به تاءسى كلامت (يا قابض و يا باسط) گفته اند.
#الهی_نامه
□علامه حسن زاده ی آملی□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□برای اینکه خوابهایتان مشوش نشود با یک فرد انسان حشر پیدا کنید.
□صورت ما مانند یک آینه است که حاکی از درون ماست اما خواننده می خواهد و اینها واقعیت است .
□حتی حیواناتی مثل بره یا گوسفند صورت گرگ را از غیر گرگ تشخیص می دهند اما ما فرد گرگ صفت را نمی توانیم تشخیص دهیم چون خواننده نیستیم ..
#شرح_دروس_معرفت_نفس
□استاد صمدی آملی حفظه الله□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□یک ثلث از ماه مبارک رمضان گذشت...
○ماه سرشار از نور و لطافت،
○ماه خلوت های عاشقانه،
○ماه شور و سوز و گداز بندگی و عبودیت،
○ماه اخلاص،
○ماه خالص شدن از هر چه غیر اوست،
○ماه ضیافت الهی،
○ماه بسیار عظیم القدری که فقط خود خدای متعال که میزبان این ضیافت است و آنهایی که با خدای متعال یگانه اند قدر و عظمت آن را می دانند.
□امیدواریم خدای متعال به همۀ ما توفیق دهد که لحظات این ماه را قدر بدانیم و بهره های فراوانی را که از آن به آنِ این ماه می توان دریافت کرد ان شاءالله ببریم.
□○استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ٩٠○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خلوت_خوبان
■با غربت بساز! اگر در كثرت و جمعيّت هم هستى غربت خودت را پيدا كن كه عزيزى و تنها در دست خدايى. هر جا خودت را و تنهاييت را پيدا كنى، خدا آنجاست، در خانه باشى يا در جمعيّت.
■هركس با خداى خودش خلوت كند تمام مشكلات خود و طايفهاش را حل مىكند، چون وقتى مشكلات را از سر خودش رفع كند از سر آنها نيز رفع مىشود.
■بيخود نيست كه مىگويند اگر مؤمنى در يك خانواده باشد بركت بر آنجا مىبارد. مؤمن اگر در يك شهر باشد بلا از آنجا مىرود. لذا خيلى از كارهاى ما را مواليانمان مىكنند و ما زندگيمان را مىكنيم. اطراف ما را از مشكلات خلوت مىكنند و كار را بر ما سبك مىكنند، اين هنر ما نيست.
■در مملكت هم همينطور است. انشاءالله بزرگان ما هم اين مطلب را درك كنند. اشخاص بزرگى در مملكت هستند كه خودشان را تميز مىكنند و خلوت مىكنند. اينها دارند كار مىكنند و اوضاع را خلوت مىكنند. آنوقت متصديان ما از بالا تا پايين جلوى پايشان را مىبينند. كارها از بالا درست مىشود ولى شما هم طالب و مايل باشيد. حقيقتش از بالاست.
■● #طوباى_محبت
مجالس حاج محمّد اسماعيل #دولابى
كتاب يك، مجلس پانزدهم
صفحه ى١٦٩●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●برترين عمل در ماه مبارک رمضان●□
□●ماه ميهمانی خداوند دارای اعمال و افعالی است كه زينتبخش اين ضيافت آسمانی است از جمله #تلاوت_قرآن, #صله_رحم, #اطعام ، #افطاری دادن به ديگران و... اما آنچه در فرمايش راهنمايان دينی میتواند پاسخگوی بهترين اين اعمال باشد به "ورع عن محارم الله" تعبير شده است.
□●«قال أميرالمؤمنين (عليهالسلام) فَقُمت وقُلتُ: يا رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم): ما أفضل الأعمال فى هذا الشهر؟ #حضرت_على ( عليه السلام ) كه همه اين معارف را از زبان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) شنيدند فرمودند:
□●من از بين مردم برخاسته، از پيامبر سؤال كردم بهترين اعمال در اين ماه چيست؟
□●فقال: يا أبا الحسن أفضل الأعمال فى هذا الشهر #الورعُ_عن_محارم_الله عزّ وجلّ» بهترين عمل در اين ماه #پارسايى و #اجتناب از محرّمات خداست. آنچه را كه خدا تحريم فرموده، از آنها اجتناب كند و وارسته باشد.
#یاعلی
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش چهارم
● معناى ((عسيله )) و روايت معروف به آن كه در زمان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) واقع شده است
و در كتاب كافى از ابى بصير روايت كرده است كه گفت : از امام صادق (عليه السلام ) پرسيدم آن چه زنى است كه ديگر براى شوهرش حلال نيست تا آنكه شوهرى ديگر كند؟ فرمود: زنى است كه شوهرش او را طلاق دهد، بعد رجوع كند و بار دوم طلاقش دهد و باز رجوع كند، و سپس بار سوم طلاق دهد، اينجا است كه ديگر براى شوهرش حلال نيست ، تا آنكه شوهرى ديگر كند و آن شوهر شيرينى و عسيله جماع او را بچشد.
مولف : كلمه ((عسيله )) به معناى جماع است ، در صحاح گفته : در جماع ، عسيله است . يعنى لذتى است كه تشبيه به عسل شده ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 384
و اگر ((هاى )) تصغير در آخرش آورده اند براى اين است كه عسل غالبا مونث استعمال مى شود، بعضى هم گفته اند براى اين است كه هاء نامبرده بر يك قطعه از عسل دلالت كند همچنان كه وقتى مى خواهند يك تكه طلا را نام ببرند مى گويند: ذهبه ، اين بود گفتار صاحب صحاح .
و در اينكه امام فرمود: ((و عسيله او را بچشد)) اقتباسى از كلام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) شده كه در داستان مردى به نام رفاعه فرمود: ((لا حتى تذوقى عسيلته و يذوق عسيلتك ))، و داستان وى چنين بود: در تفسير الدر المنثور از بزاز و طبرانى و بيهقى روايت آمده كه رفاعه بن سموآل همسرش را طلاق داد، همسرش خدمت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) رسيد و عرضه داشت : يا رسول الله عبد الرحمان با من ازدواج كرده ولى با او نيست مگر چيزى مثل اين (و اشاره كرد به رشته اى از جامه اش )، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) جوابش را نداد، و او هم چنان تكرار كرد تا آنكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: به نظرم مى خواهى دوباره به همسرى رفاعه برگردى ؟ نه ، ممكن نيست مگر بعد از آنكه تو عسيله او را بچشى و او عسيله تو را بچشد.
مولف : اين روايت از روايات معروف است ، جمع كثيرى از صاحبان صحاح و غير ايشان از اهل سنت نيز آن را نقل كرده اند، و بعضى از محدثين شيعه ، نيز هر چند الفاظ آن مختلف نقل شده ، ليكن بيشتر نقل ها مشتمل بر جمله نامبرده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei