□هر طپش میل تشنگی دارد
هر که در راه سید الشهداست
ماهِ «مهمانی» و «عطش» یعنی
رمضان ماه سید الشهداست
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○آثار روزه در حدیث معراج○□
□نتیجۀ روزه کمخوری و کمگویی است و آن حکمت به ارمغان میآورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را...
□در حدیث معراج خداوند پرسیدند: ای احمد! آیا آثار روزه را میدانی؟
□پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم پاسخ دادند: خیر.
#خداوند_فرمود:
□نتیجۀ روزه کمخوری و کمگویی است و آن حکمت به ارمغان میآورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را...
□وقتی که بندهای به یقین رسید، باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند، در سختی یا آسانی و این مقام خوشنودهاست...
□و هر کس طبق خوشنودی من رفتار کند، سه خصلت را به او میدهم:
○شکری که نادانی همراه آن نباشد،
○یادی که فراموشی نداشته باشد،
○دوستیای که دوستی من را بر دوستی با آفریدگانم ترجیح دهد.
□هنگامی که او من را دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت؛
□دوستیِ او را در دل بندگانم انداخته و چشمِ قلب او را به عظمت جلالم میگشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمیدارم؛
□در تاریکی شب و روز با او مناجات میکنم تا آنجا که سخن گفتن و همنشینی او با بندگانم قطع شود و کلام خود و فرشتگانم را به گوش او میرسانم و اسراری را که از بندگانم پنهان کردهام برای او آشکار میکنم.
□عقل او را غرق در شناخت خود کرده و درک او را بالا میبرم؛
□مرگ را بر او آسان میکنم تا وارد بهشت شود و وقتی که ملکالموت او را ملاقات کند، به او میگوید:
□خوشا به حالت! خداوند مشتاق تو است ...
□خداوند میگوید: این بهشت من است، در آن بخرام و خوش باش و در همسایگی من ساکن شو.
□روح انسان میگوید: خدایا خود را به من شناساندی و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بینیاز شدم. قسم به عزّت و جلالت اگر خوشنودی تو در این است که قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شکل کشته شوم خوشنودی تو برای من دوست داشتنیتر است....
□آنگاه خدای متعال میفرماید: به عزّت و جلالم سوگند، هیچگاه مانعی بین خود و تو قرار نمیدهم؛ تا هر وقت خواسته باشی بر من وارد شوی؛ که با دوستان خود چنین کنم.
□○المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی○□
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای پر فضیلت هنگام افطار○□
□رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم به اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند:
□اباالحسن! ماه رمضان نزديك شده است، قبل از افطار دعا كن، جبرئيل پيش من آمد و گفت: يا محمّد! كسى كه در ماه رمضان با اين دعا، قبل از افطار دعا كند، خداوند دعاى او را مستجاب، نماز و روزۀ او را قبول و ده دعاى او را مستجاب میكند، گناه او را بخشيده، غم و غصۀ او را از بين برده، گرفتاریهايش را برطرف كرده، حاجات او را برآورده نموده، او را به مقصودش رسانيده، عمل او را با عمل پيامبران و صدّيقين بالا برده و در روز قيامت چهرۀ او درخشانتر از ماه شب چهارده خواهد بود. گفتم: چه دعايى است؟ جبرئيل گفت:
#بِسم_الله_الرّحمن_الرَّحیم
□اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ العَظيمِ وَ رَبَّ الكُرسِيِّ الرَّفيعِ وَ رَبَّ البَحرِ المَسجُورِ وَ رَبَّ الشَّفعِ الْكَبيرِ وَ النُّورِ الْعَزيزِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنجيلِ وَالزَّبُورِ وَالْفُرقَانِ الْعَظیمِ
□أنْتَ إِلَهُ مَنْ فیالسَّماوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فی الْأَرضِ لَا إِلَهَ فيهِمَا غَيرُكَ
□و أَنْتَ جَبَّارُ مَن فیالسَّماواتِ وَ جَبَّارُ مَن فیالْأَرضِ لَا جَبَّارَ فیهِمَا غَيرُكَ
□و أَنْتَ مَلِكُ مَن فیالسَّمَاواتِ وَ مَلِكُ مَن فیالْأَرْضِ لَا مَلِكَ فيهِمَا غَيرُكَ
□أسْأَلُكَ بِاسمِكَ الْكَبيرِ وَ نُورِ وَجهِكَ الْكَريمِ وَ بِمُلكِكَ الْقَديمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَیُّ يَا قَيُّومُ يَا حَیُّ يَا قَيُّومُ
□أسأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذی أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاواتُ وَ الْأَرضُ وَ بِاسمِكَ الَّذِی صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصلُحُ الْآخَرُونَ
□یا حَيّاً قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيّاً بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
□واغْفِرلی ذُنُوبِی وَاجْعَل لِی مِنْ أَمری يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً
□وثَبِّتْنی عَلی دِينِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ وَ عَلی هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيهِ وَ عَلیهِمُ السَّلَامُ
□واجعَلْ عَمَلی فی الْمَرفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لی كَما وَهَبتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ
□فاِنِّی مومِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيكَ مُنِيبٌ إِلَيكَ مَعَ مَصيری إِلَيْكَ وَ تَجمَعُ لی وَ لِأَهلی وَ لِوُلْدِی الْخَيْرَ كُلَّهُ
□و تَصرِفُ عَنِّی وَ عَنْ وُلْدِی وَ أَهْلی الشَّرَّ كُلَّهُ
□أنْتَ الْحَنّانُ الْمَنّانُ بَديعُ السَّمواتِ وَ الْأرضِ
□تُعطِی الْخَيْرَ مَن تَشَاءُ وَ تَصرِفُهُ عَمَّن تَشَاءُ
□فامْنُن عَلیَّ بِرَحمَتِكَ یا أرحَمَ الرَّاحِمِينَ.
□خدايا! اى پروردگار نور عظیم و اى پروردگار کرسی بلند و اى پروردگار درياى خروشان و اى پروردگار شفع بزرگ و نور ارجمند و اى پروردگار تورات و انجيل و زبور و قرآن عظيم
□توئى معبود هر كه در آسمانهاست و معبود هر كه در زمين است و جز تو معبودى در ميان آنها نيست،
□و توئى غالب بر هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است و جز تو غالبی در ميان آنها نيست
□و تویى فرمانروای هر كه در آسمانهاست و فرمانروای هر كه در زمين است و جز تو فرمانروایی در ميان آنها نيست
□از تو میخواهم به حقّ نام بزرگ و نور ذات بزرگوارت، و عظمت و پادشاهى ديرينهات، اى زنده و اى پاينده، اى زنده و اى پاينده، اى زنده و اى پاينده
□و از تو میخواهم به حقّ آن نامت كه هر چيز بدان پرتو گرفت، و بدان نامت كه آسمانها و زمين بدان روشن گشت، و بدان نامت كه پيشينيان بدان شايستگى يافتند و پسينيان بدان شايسته گردند
□اى زنده پيش از هر زنده، و اى زنده پس از هر زنده، معبودى جز تو نيست، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد
□و بيامرز گناهان مرا و در كار من آسانى و گشايشى نزديك مقرّر فرما
□و مرا بر دين محمّد و خاندان محمّد و بر هدايت محمّد و خاندان محمّد و بر راه و روش محمّد و خاندان محمّد كه درود بر او و آنان باد پا برجا و ثابت قدم بدار
□و عمل و كردار مرا در فراز جايگاه پذيرفته قرار ده، و به من ببخشاى چنانچه به دوستان و اهل طاعت بخشیدهای
□زيرا من به تو ايمان دارم و بر تو توكل میكنم، و به سوی تو انابه میكنم با اينكه بازگشتم بسوى توست، و هر آنچه خير و خوبى است همه را براى من و پدر و مادر و خاندان و فرزندانم گرد آور
□و هر آنچه بدى است همه را از من و پدر و مادر و خاندان و فرزندانم برگردان
□و تو بسیار مهربان و نعمت بخش، پديدآورندۀ آسمانها و زمين هستی
□عطا میکنی خير را به هر كه خواهى، و دور بگردانى آن را از هر كه خواهى
□پس با رحمت خويش بر من منّت گذار، اى مهربانترين مهربانان.
□منبع:
#اقبال_الاعمال□
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□روزه به معنی محروم کردن خود از همه چیز به طور مطلق نیست، بلکه تنها امساک از مفطرات، آن هم از اذان صبح تا اذان مغرب است. در همین فاصله هم خیلی کارها، مثل خوابیدن، روزه را باطل نمیکند. دوست اهل بیت علیهم السّلام در دنیا صائم است؛ یعنی یک مقدار لبِ خواستههایش را تو میگذارد، لبِ قبایش را تو میگذارد که به زمین نکشد و گرد و خاک نکند، یعنی بیش از نیاز واقعیاش در دنیا نمیخواهد، نه این که مطلقاً از دنیا استفاده نکند. اگر این روزهی مَجاز را مراعات کند، به حقیقت روزه یعنی به امیرالمؤمنین علیه السّلام راه پیدا میکند. همهی اعمال عبادی که انجام میدهیم، در آغاز راه مَجاز است، ولی اگر حقّش را ادا کنیم، از حقیقت سر در میآورد؛ روزه به علی علیه السّلام میرسد و نماز به پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در رابطه با آیهی اِستَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوةِ: از صبر (روزه) و نماز استعانت بجوئید، فرمودند: یا عَلی أنتَ الصَّومُ وَ أنَا الصَّلوةُ: ای علی تو روزهای و من نمازم.
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
□●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نیا:
□عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معنای حرارت از آن استفاده ميشود.
حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟
یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید:
"سمي رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب "
ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد.
از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم ● معناى ((فرقان )) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد2⃣ إِنَّ
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم
بخش سوم
● شادى و غم ، رنج و راحت دائر مدار طرز فكر آدمى است
حال ببينيم از آيات قرآنى ، درباره عذاب ، چه معنايى را استفاده مى كنيم ؟ قرآن كريم زندگانى كسانى را كه پروردگار خود را فراموش كرده اند هر قدر هم زندگى بسيار وسيعى داشته باشند زندگانى بسيار تنگ و سختى مى داند و مى فرمايد: ((و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا)).
و باز قرآن كريم مال و اولاد را كه در نظر ما نعمت گوارا مى آيد، عذاب خوانده ، مى فرمايد: ((و لا تعجبك اموالهم و اولادهم ، انما يريد اللّه ان يعذبهم بها، فى الدنيا و تزهق انفسهم و هم كافرون )).
و حقيقت امر همانطور كه بيان اجمالى آن در تفسير آيه : ((و قلنا يا آدم اسكن انت و زوجك الجنة )) گذشت ، اين است كه مسرت و اندوه و شادى و غم و رغبت و نفرت و رنج و راحت آدمى داير مدار طرز فكر آدمى در مسأله سعادت و شقاوت است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 14
اين اولا، و در ثانى سعادت و شقاوت و آن عناوين ديگرى كه همان معنا را مى رساند، به اختلاف موردش مختلف مى شود، سعادت و شقاوت روح ، امرى است و سعادت و شقاوت جسم ، امرى ديگر، و همچنين سعادت و شقاوت انسان ، امرى است و سعادت و شقاوت حيوان امرى ديگر، و به همين مقياس .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○گزیدهای از پرسشها و پاسخها از محضر #آیتالله_بهجت_قدسسره○□
□ #پرسش: شخصی که ایمان بسیار ضعیف دارد، چگونه اراده را قوی کند تا هر کاری را انجام ندهد و حتی بتواند از کارهایی که خارج از اختیار است جلوگیری کند.
□ #پاسخ: بسمهتعالی، آنچه در تحت اختیار اوست، اختیاراً خلاف رضای خدا را بهجا نیاورد، همین راهِ نجات است.
□○بهسوی محبوب، ص۷۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□تا در عادت هستيم چه در عرفان نظرى باشد به كنه معارف راه پيدا نمى كنيم و چه در عرفان عملى باشد به لقاءالله وصول نمى يابيم، لذا همان گونه كه در راه تحصيل و سير علمى، شهر و روستا و محيط و فاميل و رفت و آمدها را ترك كرديد تا توحد يافتيد و در حال پيشروى هستيد، در سير عملى نيز همين خروج از عادت و توحد لازم است.
□اگر چه اين سير علمى نيز خودش يك نوع سير عملى و رياضت شرعى است ولى آن سير عملى به جهت ديگرى مدنظر است.
□●دروس شرح فصوص الحکم قیصری
علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □بسیار خوب، نمازت را بخوان، در آغاز شب هم به استراحت بپردا
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□اگر می خواهی، اگر به حقیفت تشنه ی این گونه فانی شدن هستی، البته راهش هم سنگین است. برنامه هایش نیز سنگین است. باید در این اطاعت و ترک معصیت، صبر کنی، که مصداق آیه ی شریفه ی: 《ان الله مع الصابرین》شوی.(۲۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □اگر می خواهی، اگر به حقیفت تشنه ی این گونه فانی شدن هستی،
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□این معیّت حق متعال با صبر کنندگان،به این علت است، که مقام (صبر) سخت است،مقام (رضا)نیز سخت است،اما در برخی از جهات مقام صبر سخت تر است، به همین دلیل در چند جای قران،خداوند متعال فرموده است:( انَّ اللهَ مع الصّابرین)؛ ما با صابرانیم.اما گاهی صبر،در حد صبر کردن شخص برای از دست دادن و از دنیا رفتن جوانش می باشد،در هفته ی اول کمی اشک می ریزد و بر سر میزند،اما به تدریج فراموشی به او روی می آورد،که می گوییم:(فلانی در مصیبت صبر کرد)،اما این کجا و کار اویس قرن کجا؟ این کجا و کار امام زین العابدین (علیه السلام) کجا؟ از اول شب تا نزدیکی سحر در نماز است،سپس در نزدیکی سحر به این دعای با عظمت می افتد که ما فقط بخواهیم آن را بخوانیم ، البته اگر بخواهیم سریع بخوانیم،حدود یک ساعت ونیم یابیشتر طول می کشد! و هرشب این دعا را نجوا می فرمودند، آن هم نه فقط لقلقه ی زبان ،بلکه با تن لرزان، و به تعبیر خود حضرت (علیه السلام) :{ چگونه انسان در پیشگاه خدا باشد و خائف نباشد؟} تمام بدن حضرت در لرزه است،(...کان أعضاؤهُ تر تعد من خشیة اللّه) در چنین حالتی متن دعا، از قلب و بطون حضرت بر می خیزد.(۲۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□اگر بخواهید به جايی برسيد، با کار حوزه و دانشگاه مشکلتان حل نمی شود. اين فقط به شما علم می دهد، آن که مشکل شما را حل می کند سجاده نماز شب است.
□اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال میكنیم یا احساس نشاط؟
□●آیت الله #جوادی_آملی
از تلامذه علامه طباطبایی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" افتخارات كودكانه "○□
□توانگر زاده ای را دیدم بر سر گور پدر نشسته و با درویشْ بچه ای مناظره درپیوسته که:
صندوق تربت پدرم سنگین است و کُتّابه رنگین و فرش رُخام انداخته و خشت پیروزه در او بکار برده، به گور پدرت چه ماند، خشتی دو فراهم آورده و مشتی دو خاک بر آن پاشیده. درویش پسر این بشنید و گفت: تا پدرت زیر آن سنگهای گران بر خود بجنبیده باشد پدر من به بهشت رسیده بود.
□○برگرفته از کتاب " در صحبت سعدی "
اثر حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei