eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○اگر شما دو رکعت نماز را با حالت خلوت و جمع و جور بخوانید، جور همه ی اطرافیان و همسایگان را می کشید. چون سر خودت را خلوت می کنی، خدا هم به برکت شما امور بچه ها، همسایه ها و خانواده را اصلاح می کند. بله، یک نفر می تواند سبب برکت یک محله بشود، سبب استراحت یک ناحیه بشود و زحمت مادی آنان را کم کند و امور معنویشان را روشن و بزرگ کند. غنا و فقر مهم نیست، راحتی در آن شرط است. □○به جایی می رسیم که عبادت و معصیت نیست؛ خودمان را از پایین له کرده ایم. به شهری می رسیم که هیچ یک از اینها نیست. آنجا جمال خوبان است، آنجا معصیت نیست، اجنبی نیست. در نور محمّد و آل محمّد(صلى الله عليه و آله) شيطان راه ندارد. □○إن شاءالله يك روز هم در آنجا نفس بكشيم كه بهشت را درك كرده ايم. خيالمان راحت مى شود؛ چون منزلمان را پيدا كرده ايم. □○ مجالس حاج محمّد اسماعيل كتاب يك، مجلس پانزدهم صفحه ى١٧٠-١٦٩○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
(ره): □○اگر شما بتوانید مفهوم مذهب را در فرهنگ اسلامی ما درک و دریافت کنید، به روشنی خواهید دید که هیچ گونه تناقضی بین رهبری مذهبی و سیاسی نیست، بلکه همچنان که مبارزه سیاسی بخشی از وظایف و واجبات دینی و مذهبی است، رهبری و هدایت کردن مبارزات سیاسی گوشه ای از وظایف و مسئوولیتهای یک رهبر دینی است. □○کافی است شما به زندگی پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و نیز زندگی امام علی علیه السلام نگاه کنید که هم یک رهبر مذهبی ماست و هم یک رهبر سیاسی و این مساله در فرهنگ شیعه از مسائل بسیار روشن است. □○صحیفه نور؛ جل۴؛ صفحه ۱۶۷ و ۱۶۸ مصاحبه (ره) با خبرنگار تایمز لندن مورخ:۱۳۵۷/۱۰/۱۸○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۱) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■اینکه می فرمایند حضرت بقیة الله وقتی تشریف فرما می شوند، قرآن را می آورند و جفر جامع را ظهور می دهند، مراد از آن جفر جامع همان اعتلای وجودی نفوس انسانها به سوی حقایق قرآنیه است. ■لذا ما هم منتظر فرج بقیه الله هستیم، می گوئیم( عجل الله تعالی فرجهَ) فرج این بزرگوار، که ضمیر را مفرد می آوریم. و ضمیر مفرد را برمی گردانیم به خصوص حضرت بقیه الله.  که خداوند فرج بقیه الله را تعجیل بفرماید. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۱) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۲) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■گاهی وقتی صلوات می فرستیم فرج را به کل اهل بیت می دهیم ( اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم) این ضمیر (هُم) برگشتش به همۀ اهل بیت است به مجموعۀ آل است. یک وقتی ضمیر مفرد می آورید فقط و فقط فرج بقیه الله می خواهید. یک وقتی هم در ذیل صلوات فرج کل اهل بیت را می خواهید و لذا نه تنها از حق تعالی می خواهیم تعجیل در فرج شخص حضرت بقیه الله بفرماید بلکه از محضر حضرت حق استدعا می کنیم که تعجیل در فرج کل ائمه بفرماید.  ☑️پس معلوم می شود لفظ فرج را باید خیلی دنبال کرد ببینیم آیا منتظر شخص حضرت بقیه الله باشیم یا منتظر تمام اهل بیت باشیم. آن هم وقتی می خواهیم منتظر باشیم منتظر وجود شخصی این سوئیشان  باشیم یا منتظر فرجشان باشیم. روایات نمی فرماید که منتظر بقیه الله باشید. می فرماید منتظر باشید. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ طاعَةَ الْخاشِعينَ، وَاشْرَحْ فيهِ صَدْری بِاِنابَةِ الْمُخْبِتين، بِاَمانِکَ يا اَمانَ الْخآئِفينَ. □خدایا در این روز طاعتِ فروتنان را نصیبم کن، و سینه‌ام را برای انابه همانند بازگشتِ خاضعان باز کن، به حقّ امان‌بخشی خود ای امانِ دل‌های ترسان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ طاعَةَ الْخاشِعينَ، وَاشْرَحْ في
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللهمّ ارْزُقْنے فیهِ طاعَةَ الخاشِعین خدایا در این روز اطاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان. □براے آنڪہ بدانیم خاشعین چہ ڪسانے هستند، بهتر است اول در مورد متڪبرین صحبت بہ میان آوریم؛ چرا ڪہ خضوع و خشوع بہ طور ڪامل با تڪبر و غرور تضاد دارد. □براے روشن شدن این موضوع اشارہ مے ڪنیم بہ قسمتے از سخنان گهربار حضرت علے(علیه السلام) ڪہ در مورد متڪبران اینگونہ فرمودند: «آگاہ باشید! زنهار! زنهار! از پیروے و فرمانبرے سران و بزرگانتان، آنان ڪہ بہ اصل و حسب خود مے نازند و خود را بالاتر از آنچہ هستند مے پندارند و ڪارهاے نادرست را بہ خدا نسبت مے دهند و نعمت هاے گستردہ خدا را انڪار مے ڪنند، تا با خواستہ هاے پروردگار مبارزہ ڪنند و نعمت هاے او را نادیدہ انگارند، آنان شالودہ تعصب جاهلے و ستون هاے فتنہ و شمشیرهاے تفاخر جاهلیت هستند.» □امام علے (علیه السلام) همچنین در قسمتے دیگر نیز فرمودند: «ڪبر و خودپسندے چیزے است ڪہ قلب هاے متڪبران را همانند ڪردہ، تا قرن ها بہ تضاد و خونریزے گذراندند و سینہ ها از ڪینہ ها تنگے گرفت.» ڪہ با توجہ بہ این تذڪرات مقدس از زبان امیر مؤمنان، درمے یابیم ڪہ خضوع و خشوع همانند ظرفے است ڪہ انسان بہ وسیلہ آن بہ جمع آورے رضا و خشنودے خداوند مے پردازد و تڪبر چون ظرفے است تو خالے ڪہ هیچ چیزے در آن جز غرور و تڪبر جاے نمے گیرد و این خضوع و خشوع است ڪہ انسان را بہ خداے خویش نزدیڪ مے سازد؛ زیرا ڪہ هرچہ انسان نزد پروردگار عالمیان، خود را ذلیل و خوار نشان دهد، ارزشش در پیشگاہ او بیشتر مے شود. □چنانچہ حضرت علے (علیه السلام) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنے را بر سر نهید و تڪبر و خودپسندے را زیرپا بگذارید ... و تواضع و فروتنے را سنگر میان خود و شیطان و لشڪریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهے لشڪریان و یارانے سوارہ و پیادہ دارد.» پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگے خالصانہ در مقابل ذات اقدس اوست ڪہ ما نیز در این روز از خداوند مے خواهیم بہ ما عبادت و اطاعتش را همراہ با خضوع و خشوع نصیب ڪند. □واشْرَحْ فیهِ صَدْرے بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِڪَ یا أمانَ الخائِفین و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را بہ من عطا فرما بہ حق امان بخشے خود اے ایمنے دل هاے ترسان. □حال منتخبین چہ ڪسانے هستند؟ در دعاے این روز نڪتہ اساسے ڪہ بہ آن تأڪید شدہ است، خضوع و خشوع و فروتنے در مقابل ذات اقدس پروردگار است. □مخبتین بہ معناے فروتنان است، آن هم فروتنانے ڪہ فروتنے آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانیان است، □حال شاید سئوال ڪرد ڪہ فروتنان چہ ڪسانے هستند؟ □ڪہ در جواب باید بگوییم فروتنے یڪے از صفات بارز مومنان تقواپیشہ است ڪہ شب و روز خود را بہ تقوا و پرهیزڪارے مے گذرانند. چنانچہ حضرت علے (علیه السلام) در مورد صفت و نشانہ یڪ پرهیزڪار فرمودند: «در دیندارے نیرومند، نرمخو و دور اندیش است، داراے ایمانے پر از یقین، حریص در ڪسب و دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگرے میانہ رو، در عبادت فروتن، در تهے دستے آراستہ، در سختے ها بردبار، در جستجوے ڪسب حلال، در راہ هدایت شادمان و پرهیز ڪنندہ از طمع ورزے، است.» □با توجہ بہ فرمودہ آن بزرگوار در مے یابیم ڪہ مخبتین همان پرهیزڪاران هستند ڪہ شب و روز خود را بہ ذڪر و یاد خداوند بہ پایان مے برند ڪہ ما نیز در این روز از خداوند مے خواهیم شرح صدرے را ڪہ مردان پرهیزڪار و فروتن دارند، بہ ما نیز عطا ڪند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۲) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۳) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■از خداوند استدعا نمی کنیم به صِرف اینکه خدایا تعجیل در امام زمان بفرما. می فرمایند تعجیل در فرج امام زمان بفرما یا می فرمائید تعجیل در ظهور امام زمان بفرما. این تعجیل یا به فرج می فرمائید یا به ظهور اشاره می فرمائید. هر دو بخشش مربوط به اعتلای وجودی نفوس ناطقه است. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۳) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۴) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■و لذا یکی از اسرار انسان و قرآن این است که باید انسان اعتلای وجودی پیدا بفرماید و لذا در حقیقت فرج برگشتش به ما است نه به آن حضرت. یعنی اگر منتظریم که فرج حضرت فرا برسد به این معنی منتظریم که ما برویم باز بشویم. اگر منتظریم که حضرت بقیه الله ظهور بفرماید آن ظهور ظاهری شخصیِ شخص حضرت بقیه الله به عنوان یک فردی از افراد امام معصوم در مکۀ مکرمه آن امری است مسلّم. آن شک و شبهه بر نمی دارد طبق نصّ روایات. اما اگر بخواهیم یک مقداری حرف را بالاتر هم ببریم و در یک مرتبه نازلی توقف نکنیم، می فرمائید که در حقیقت منتظریم تا فرج امام زمان فرا برسد تا امام زمان ظهور بفرماید. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۴) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۵) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■منظور از ، به ارتقاء وجودی ما برمی گردد نه اینکه فقط صِرف یک انتظار زمانی باشد که تا یک بزرگواری در مکه قیام بفرماید آن که البته، منتظر ظهور شخص حضرت از جنبۀ طول زمانی در مکانی به نام مکه مکرمه با تکیه بر خانۀ خدا با صوتی که نظام هستی بشنود، همه اینها باز معنی دارد، حرفی است مسلم. اما طبق این نحوه بحثی که به عرض تقدیم داشتیم برمیگردد به ، انتظار بر می گردد به .. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●نقش روزه در باور قیامت●□ □●چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصی برخوردار است، حضرت در ماه شعبان می فرمايد: خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با و و مغفرتی كه می آيد، ادراك كنيد: «با نيّت ها و دلهايی پاك از خداوند طلب توفيق برای روزه و تلاوت قرآن نماييد. كسی كه از خداوند محروم بماند، در حقيقت شقاوتش كامل است. بياد تشنگی و گرسنگی باشيد».[۱] □●در بعضی از روايات ، آمده است: «روزه بگيريد، تا گرسنه شويد و درد گرسنگان را بچشيد»[۲]. اين به زبان ما سخن گفتن، و از قدمهای اوليه است وگرنه چرا بايد بگذاريم كسی گرسنه باشد و خودمان هميشه سير باشيم؟ □●در قيامت عدّه ای واقعاً هستند، غذا می خورند ولی سير نمی شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمی شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدنی نيست، در آخرت هم به صورت ﴿هلْ مِن مزيد﴾[۳] ظهور می كند. فرمود: شما به فكر گرسنگی و تشنگی قيامت باشيد نه به فكر گرسنگی و تشنگی ديگران، آن را كه بايد در قدم های اوليه تأمين كرد. □[۱] ـ اربعين شيخ بهايي، ص ۱۷۹، ح ۹. □[۲] ـ من لا يحضر، ج ۲، ص ۷۳. □[۳] ـ سورهٴ ق، آيهٴ ۳۰. @mohamad_hosein_tabatabaei