eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□هر امر خوبی که از بیرون به ما می‎رسد، مثل رفیق خوب یا موفّقیت به اعمال خوب و ... ، به خاطر رابطه‎ی خوبی است که از درون با خدا داشته‎ایم. گاهی نتیجه‎ی عمل خالص چندین ساله آن است که حق‌تعالی یک رفیق الهی نصیب می‎فرماید که بهترین وسیله‎ی نجات انسان است. □مرحوم حاج اسماعیل دولابی□ □○مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
در بیان سرّی از اسرار ازدواج حضرت امیرالمؤمنین با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما     □نکاح، ساری در کل ماسوی الله است، سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ (یس/۳۶). آنچه که در ارضِ امکان می روید زوج است و فردانیت خاص ذات حق متعال و صادر اول است که تجلی اعظم ذات و ظل او می  باشد، لذا آیه با تسبیح آغاز شد تا ذات غیبی و حقیقت احدی را از زوجیت تنزیه کند. □همه ی نکاح ها زیر سر نکاح اعظم است که در موطن واحدیت تحقق می یابد و آن نکاح بین اسم جامع با جامع اعیان اعنی عین ثابته الله است. واحدیت دارای دو مرتبه فاعلی و قابلی بوده که اسماءالله جنبه فاعلی و ماهیات که اعیان ثابته اند جنبه قابلی آن را شامل می شوند. □و یا به تعبیر قرآن لیلة القدر که لیل فاطمه و قدر الله است. و مظهر اتم الله حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. لیلة القدر مبدأ نزول خیرات و برکات و منشأ بسط بساط رحمانی در عوالم امکانی است و به این نکاح اعظم اعنی نکاح لیلة با القدر که مطلق اندازه است قدَر و اندازه های مقید ظهور می کند و چون القدر اندازه مطلق است مقدرات او بی نهایت خواهد بود کما اینکه متن القدر که لیلة است بسیط و بی حد می باشد؛ وَ إِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا. □ازدواج مبارک حضرت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت عصمت الله کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر این نکاح اعظم است، مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ. بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ. بحر فاعلیت مطلق و بحر قابلیت مطلق بهم رسیدند و از این ازدواج، دو اسم رحیم و رحمن الهی تجلی کرد که یکی گوشواره راست عرش الهی گردید تا اختصاص به رفعت نفوس مومنین یابد و نامش حسن علیه السلام شد و آن دیگری حسین علیه السلام که گوشواره چپ عرش خدا شد تا اختصاص به رحمت عام پیدا کند و رحمت الله الواسعه شود تا فیض و جودِ وجود را بر ماسوی پهن نماید. □پس بدان که همه برکات و ظهورات از عوالم غیب تا شهادت زیر سر این ازدواج مبارک است که خود مبارک نیز به این نکاح مبارک شده است چه مبارک از تبارک است و تبارک شامل اسماء جمالي است که جمله ی اسماء الله چه جمال و چه تعالی که جلال است همه جلوات این نکاح عظمی است. پس بدان که علی و فاطمه پدر و مادر کل موجودات عالم وجودند و لهذا فرضت طاعتهم (اهل البیت) علی جمیع خلقه. ○امروز زنـده ام به ولاے تـو یـا علے ○فردا به روح پاک امامان گواه باش اول ذیحجه ۱۴۳۸ هجری قمری تهران
□یا علی! خدا مرا از نور خودش خلق کرده است! من برای خدا هستم، من ناموس و محبوبه‌ی ذات هستم! بنا به مصلحتی بنا شد تا اینگونه ظهور کنم، بیایم و با تو ازدواج کنم که در نهایت يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ... تا حسن و حسین بیایند، تا حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه تشریف بیاورند. اگر این ازدواج رخ نمی‌داد انسان کامل نمی‌آمد...
□○دهۀ اوّل ذی‌الحجّه، مدرسۀ انقطاع و توحید○□ □ده روز نخست ماه ذی‌الحجّه افضل ایّام سال برای عبادت است و هیچ عمل خیر و عبادتی در هیچ روزی به فضیلت عبادت در ده روز نخستین این ماه نمی‌رسد. □همان‌طور که دهه‌هایی را به ائمّۀ معصومین علیهم السّلام منتسب می‌دانیم، اگر بخواهیم برای این ده روز نامی بنهیم، باید این ده روز را «دهۀ الهیّه» یا «دهۀ توحیدیّه» بنامیم. □جز خدا را در عالم ندیدن هم مراتبی دارد که در این ده روز باید تکمیل شود. چون گاهی سالک از غیرخدا قطع توجّه می‌کند؛ امّا خود این قطع توجّه او نوعی التفات و توجّه است. □همین که اراده می‌کند که توجّه خود را از غیرخدا قطع کند، ظهور یک نوع توجّه است. این «مقام قطع» است و «توحید تام» بالاتر از این است. □مرتبۀ بالاتر، «مقام انقطاع» است. در مقام انقطاع این اراده، التفات و توجّه نیست؛ خود به‌ خود غیرخدا دیده نمی‌شود؛ نه اینکه شخص اراده کند غیرخدا را نبیند. این «مرتبۀ انقطاع» است. □و اوج مرتبۀ توحید، «مرتبۀ کمال انقطاع» است؛ که در مناجات شعبانیه از خدا می‌خواهیم «اِلٰهِی هَبْ لِی كمالَ اْلاِنْقِطاعِ اِلَیکَ» .... □●استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۷/۱۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و اميرالمؤمنين علیه السّلام در آسمان و زمين○□ □از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمودند: □جبرئيل و ميكائيل در آسمان عقد ازدواج علی و فاطمه علیهما السّلام را جاری كردند. جبرئيل از طرف علی علیه السّلام وكالت داشت و ميكائيل هم از جانب من پاسخ را اجابت كرد. □خدای تبارک و تعالی به جبرئيل امر كرد نور را به ازدواج نور درآورد، ولیِّ اين زوجين خدای متعال بود، كسي كه خطبه می‌خواند جبرئيل بود، كسی كه ندا می‌‌داد ميكائيل بود و ملائكۀ آسمان‌ها و زمين هم شهود اين عقد بودند. □بعد خدای متعال به درخت طوبی امر كرد كه هر چه داری نثار كن. درخت طوبی هم دُرهای سفيد و ياقوت‌های سرخ، زبرجدهای سبز و لؤلؤهای تر و تازه را نثار كرد و حورالعين هم شروع كردند به جمع كردن آنها و برخی از حورالعين اينها را به برخی ديگر هديه می‌دادند... ۸۵/۱۰/۲۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای بعد از نماز صبح و قبل از غروب آفتاب دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه○□ □دعایی که از صبح روز اوّل ماه ذی‌الحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده می‌شود: □اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَی الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا وَ قَدْ بَلَّغْتَنِیهَا بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ فَأَنْزِلْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا فِیهَا مِنْ نَعْمَائِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهْدِیَنَا فِیهَا لِسَبِیلِ الْهُدَی وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَی وَ الْعَمَلِ فِیهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَی اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَی وَ یَا سَامِعَ کُلِّ نَجْوَی وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ مَلَإٍ وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْشِفَ عَنَّا فِیهَا الْبَلاءَ وَ تَسْتَجِیبَ لَنَا فِیهَا الدُّعَاءَ وَ تُقَوِّیَنَا فِیهَا وَ تُعِینَنَا وَ تُوَفِّقَنَا فِیهَا لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَ تَرْضَی وَ عَلَی مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنْ طَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ رَسُولِکَ وَ أَهْلِ وِلایَتِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِیهَا الرِّضَا إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ وَ لا تَحْرِمْنَا خَیْرَ مَا تُنْزِلُ فِیهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ الذُّنُوبِ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهَا دَارَ الْخُلُودِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتْرُکْ لَنَا فِیهَا ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّا إِلا فَرَّجْتَهُ وَ لا دَیْنا إِلا قَضَیْتَهُ وَ لا غَائِبا إِلا أَدَّیْتَهُ وَ لا حَاجَهً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ إِلا سَهَّلْتَهَا وَ یَسَّرْتَهَا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَبَّ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا مَنْ لا تَتَشَابَهُ عَلَیْهِ الْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا فِیهَا مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ الْفَائِزِینَ بِجَنَّتِکَ وَ النَّاجِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ. □خدایا این روزها روزهایی است که بر سایر روزها برتری و شرافت دادی و به لطف و رحمتت مرا به آن‌ها رساندی، برکاتت را بر ما فرو فرست و از نعمت‌هایت در این روزها بر ما وسعت ده. خدایا از تو می‏‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و ما را در این روزها به راه هدایت و پاکدامنی و بی‏‌نیازی و عمل در آن‌ها به آنچه می‏‌پسندی و خشنود می‏‌شوی هدایت فرمایی، خدایا از تو درخواست می‏‌کنم، ای جایگاه هر شکوایه و ای شنوای هر راز و نیاز و ای حاضر در هر جمع و ای دانای هر نهان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و در این روزها بلا را از ما برگردانی و دعایمان را مستجاب گردانی و نیرویمان دهی و یاری‏‌مان نمایی و به آنچه ای پروردگار ما دوست داری و خشنود می‌‏شوی موّفقمان بداری و بر اموری که از طاعتت و طاعت رسولت و اهل ولایتت بر ما واجب نمودی توفیقمان دهی. خدایا از تو درخواست می‏‌کنم ای مهربان‏ترین مهربانان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و خشنودی خود را در این روزها به ما ارزانی کنی، که به یقین‏، تو شنوای دعایی و از خیری که در این ایّام از عالم بالا نازل می‏‌کنی، ما را محروم مساز و از گناهان، ما را پاک ساز، ای دانای نهان‌ها و در این روزها خانۀ جاودان را بر ما واجب گردان. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و نه گناهی را برای ما باقی بگذار جز آنکه‏ ببخشی و نه اندوهی جز آنکه برطرف کنی و نه بدهی جز آنکه بپردازی و نه غایبی جز آنکه به ما برسانی و نه حاجتی از حاجات دنیا و آخرت جز آنکه هموار و آسان نمایی، به یقین تو بر هر چیز توانایی. خدایا ای دانای‏ نهان، ای رحم‏ کننده به اشک‌های روان، ای اجابت‏ کنندۀ دعاها، ای پروردگار زمین‌ها و آسمان‌ها، ای‏ آن‏که صداها بر او اشتباه نشود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ما را در این روزها از آزادشدگان و رهاگشتگان از آتش و رسیدگان به بهشت، و از نجات‏ یافتگان قرار ده به مهربانی‌ات ای مهربان‏‌ترین مهربانان و درود خدا بر آقایمان محمّد و همۀ اهل بیت ایشان. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" اصحاب قریه "○□ □روستايى به شهر آمد و مهمان شهرى شد. شهرى او را حلوا آورد‌ و روستايى با اشتها بخورد آن را، گفت: اى شهرى، من روز و شب‌ به گَزَر خوردن آموخته بودم، اين ساعت طعم حلوا چشيدم، لذت گَزَر از چشمم افتاد. اكنون هر بارى حلوا نخواهم يافتن، و آنچه داشتم بر دلم سرد شد. چه چاره كنم؟‌ چون روستايى حلوا چشيد،‌ بعد از اين ميل شهر كند؛ زيرا شهرى دلش را برد، ناچار در پى دل بيايد. □در قرآن از اهل دنيا به " اصحاب قريه" و اهل روستا تعبير شده است و عارفان هر هفت اقليم زمين را دِهى ويران خوانده اند: ○در هوس اين دو سه ويرانه ده ○كار فلك بود گره در گره □حال اگر روستاييان عالم، كه اينجا به ريشه علفى خو گرفته اند، لقمه‌ای از حلوای معرفت بچشند و جرعه‌ای از شراب عشق بنوشند، آن علف بر دل ایشان سرد شود و‌ سالک شهر عشق گردند، چنانکه مولانا در نیایشی اشاره کرده است: ○ای خدای بی نظیر، ایثار کن، ○گوش را چون بهره دادی زین سخن. ○چون به ما بویی رسانیدی از این، ○در مبند این مشک را ای ربّ دین. □○برگرفته از کتاب " گزیده فیه ما فیه " اثر حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□اصل درخت طوبی در بهشت در خانه‎ی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السّلام است و در خانه‎ی هر مؤمنی شاخه‎ای از آن سر کشیده است. □حوض کوثر مال حضرت زهرا علیها السّلام است. کوثر یعنی کثرات. کثرات مال خانم زهرا است. واحد مال خداست و کثرات مال حضرت زهرا علیها السّلام است و آن حضرت امور عالم کثرت را ردیف می‎کند. □کوثر یعنی کثرت، یعنی آبش خیلی زیاد است؛ دوازده نهر از آن حوض منشعب شده است. □همه‎ی دوستان اهل بیت علیهم السّلام، محرم حضرت زهرا علیها السّلام هستند و کسی که محرم آن حضرت باشد، به جهنّم نمی‎رود. □مرحوم حاج اسماعیل دولابی□ □●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□برکات سالروز ازدواج آسمانی حضرت مولا امیرالمؤمنین علیه السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها بر شما صدافزون باد□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بافتند يا يافتند؟□ □مرحوم استاد آيت الله جامع معقول و منقول ، حاج شيخ محمد تقی آملی قدّس سره الشريف فرمود: « كسی به آقا ميرزا محمدرضای قمشه ای (عارف بزرگ معروف) گفت: آيا اين حرفهايی را كه عرفا می زنند بافتند يا يافتند ؟ در جواب فرمود: « اگر بافتند خوب بافتند و اگر يافتند خوب يافتند.» □○هزارو یک نکته ص ۶۲۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ‍ □مؤمن کیست؟□ □هفت خصلت مومن از زبان دلنشین مولایمان امیر مومنان علی علیه السلام : : □۱- کسبش حلال است □۲- اخلاقش مهربان و رئوف است □۳- قلبش سالم از کینه و کدورت است □۴- زیادی مالش را انفاق کند □۵- زیادی سخنش را نگه می دارد □۶- مردم از شرّش در امان باشند و به خیرش امیدوار □۷- نسبت به دیگران منصف است @mohamad_hosein_tabatabaei