□..کسى که طالب بصيرت باشد ، همواره در توبه است والا ديگر طالب بصيرت نخواهد بود. سخن گوارا و گران بهاى آقايم، استاد محمد حسن الهى (قدس سره) که فرمود: توبه حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى.
□من اندکى انديشيدم و سپس گفتم:
" اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟"
فرمود:" آنچه که ما ،آن را خير مى پنداريم،مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسى مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند، پس بر شخص بينا ، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.
□پس آنچه خير پنداريمش، در واقع خير نيست ، و خوشا به حال آن کس که بر توبه از آنچه که آن را خير مى پنداشته است توفيق يابد و به آنچه که خير حقيقى است بپردازد.
□●رساله لقاءالله
استاد علامه حسن زاده ی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□اعوذبالله من الشیطان رجیم،
بسماللهالرحمنالرحیم
«الحمدالله ربالعالمین و صلیالله علی سیدنا و نبینا ابیالقاسم محمد»
شب اول محرم سال هزار و چهارصد و نوزده هجری قمری که سال جدید هجری قمری را با اول محرم آغاز میکنیم. بنابر قراردادی که در جلسات سال قبل با عزیزان داشتیم بحث طهارت به میان آمد بنا شد که در هر جلسهای عزیزان انشاءالله با طهارت حضور پیدا کنند که مراد از طهارت هم، طهارت لباس و بخصوص وضو داشتن برای شرکت در جلسه هست که آن برکت وضو داشتن بر نعمت جلسه بیفزاید این گفت و شنودها را به عنوان تحصیل علم از باب عبادت فرض کنیم که بهترین عبادت برای انسان تحصیل علم هست و در هر عبادتی طهارت و نیت قربةالیالله به عنوان دو رکن اساسی هست لذا تمام عبادتها را باید به عنوان نیت قربةالیالله انجام داد و هر عبادتی هم به یک نحوی با طهارت همراه است و تحصیل علم بهترین عبادتها است و لذا چه بهتر که با طهارت و نیت قصد قربت الیالله مطرح باشد که اینها برای انسان نور هست. چون جلسه مقدماتی هست برای جلسات آینده و بحث وضوی ما هم در مورد ادب مع الله هست که فصل دهم از رساله شریف نور علی نور استاد بزرگوار روحی فدا هست و لذت مقدمه بحث را امشب قرار میدهیم تا انشاءالله به نحو مبسوط از جلسه بعد وارد در بحث بشویم.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □اعوذبالله من الشیطان رجیم، بسماللهالرحمنالرحیم «الحمدالله رب
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□بحث طهارت که گذشت وقتی که شنونده و گوینده هر دو طهارت داشته باشند تأثیر تکوینی بر دلها جاری می شود اثر تکوینی چیزی نیست که یک امر اعتباری باشد و یک کسی میگوید که من وارد جلسهای اگر شدم من بهعنوان یک فردی از افراد جلسه هستم حالا هر جور نشستم با هر حالی وارد شدهام با هر نیت و با هر فضای ذهنی دارم چه تأثیری دارد بر جلسه؟! و حال اینکه ما تکتک افراد جلسه روی یکدیگر اثر میگذاریم هر فرد از ما بر کل جلسه تأثیر میگذارد چه اینکه کل افراد جلسه و تکتک شماها بر گوینده تاثیر میگذارید در یک مجلس گفت و شنود یا درس و بحث یا مجلس عزاداری روضه و منبر همان طوری که گوینده با حرف زدن بر مستمع اثر میگذارد حالات مستمع و افکار مستمع، خیالات او و اگر خدای ناکرده سوء ظنهای او یا انشاءالله حالات خوش مستمع هم روی دیگر شنوندگان تأثیر میگذارد و هم بر گوینده اثر میگذارد که اینها را آسان نگیرید و لذا شرکت در هر جلسه مترتب هست بر اینکه انسان قبل از آن خودش را آماده کند و بهترین آمادگی برای حضور در جلسه علم همان آمادگی هست که از راه طهارت و وضو حاصل می شود.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عظمت مقام پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله)
#استاد_فاطمی_نيا○□
□مقام سید انبیاء از عقول ما خارج است، مقام پیامبر اکرم بالاترين مقام ها ميباشد و خداوند بالاتر از ايشان شخصیتی نیافریده است.
□مولایمان امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
"کانت جبرئیل اذا نزل علی رسول الله استاذن منه و قعد بین یدیه كالعبد"
وقتی که جبرئیل بر پیامبر نازل می شد اجازه می گرفت و مثل بندگان در برابرش می نشست.
□امام سجاد (علیه السلام) در دعای دوم صحیفه می فرماید:
«و الحمد لله الذی مَنَّ علینا بمحمد نبیه دون الامم الماضیه و القرون السالفه»
حمد مخصوص خدائی است که به وسیله پیامبر اکرم بر امت ما منت نهاده است.
□بسيار بايد افتخار کنیم که امت این پيامبريم، همه ی انبياء باعظمت و عزیزند، اما پيامبر اسلام، آقای پیامبران و سید انبیاست.
□"فاق النّبیّین فی خلق وفی خلق
ولم یدانوه فی علم ولا کرم "
پیامبر اکرم خَلقا و خُلقا بر تمام انبیاء
تفوق و برتری دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○فرازهایی از خطبه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام معروف به شقشقیه○□ □اَما وَاللهِ لَقَدْ تَقَمَّصَه
به یاد و نام مولای مظلوممان حضرت سلطان ، آقا وسَروَرمان، امیرالمومنین علی علیه السلام صلوات!
و لعنتُ الله بر غاصبین و ظالمین حقش!
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت چهارم بخش ششم2⃣ ●بررسى سه جوابى كه به پرسش فوق داده شده و قابل بررسى است
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت چهارم
بخش هفتم
● بيان آنچه در پاسخ به سؤال بالا شايسته گفتن است با توجه به پنج امر
پس آنچه كه شايسته گفتن است اين است كه وجود متشابه در بين آيات قرآن ضرورى است ، و ناشى از وجود تأويل به معنايى كه كرديم و مفسر بودن آيات نسبت به يكديگر است ، و اگر بخواهيم اين معنا را روشن تر بيان كنيم ، و شما خواننده محترم هم بهتر دريابى ، بايد در جهات مختلفى كه قرآن در آن جهات بياناتى دارد بيشتر بايستيم و امورى را كه قرآن كريم اساس معارف خود را بر آن پايه ها نهاده ، و عرض نهايى را كه از آن معارف داشته ، در نظر بگيريم ، و آن پنج امر است .
اول اينكه : خداى سبحان در كتاب مجيدش فرموده : اين كتاب تأويلى دارد كه معارف و احكام و قوانين وساير محتويات آن دائر مدار آن تأويل است ، و اين تأويلى كه تمامى آن بيانات متوجه آن است امرى است كه فهم مردم معمولى چه تيزهوش و چه كودن از درك آن عاجز است ، و كسى نمى تواند آنرا دريابد، بجز نفوس پاكى كه خداى عزوجل پليدى را از آنها دور كرده است ، و تنها اينگونه نفوس مى توانند به تاءويل قرآن دست يابند، و اين نقطه نهايى آن هدفى است كه خداى عزوجل براى انسان در نظر گرفته ، خدائى كه دعاى بشر را مستجاب نموده ، اگر بخواهند در ناحيه علم ، به علم كتابش هدايتشان كند دعايشان را مى پذيرد، كتابى كه بيانگر هر حقيقتى است ، و كليد اين استجابت همان تطهير الهى است ، همچنان كه خودش فرمود: ((ما يريد اللّه ليجعل عليكم من حرج ، و لكن يريد ليطهركم )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○«فرمایشات آیتالله بهجت (ره) دربارۀ نهم ربیعالاول»
استدلال، مقدم بر گرفتن اینگونه مجلسهاست!○□
□علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند.
□بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست. و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند. نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچ کدام لازم نیست. بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است ـ خدا میداند ـ چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است. یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را مستبصر میکند.
□چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نابودگر_عقل
□بدترین عملی که حکومت عقل بر مملکت وجود آدمی را از بین میبرد، در بین #اعمال، بادهنوشی است و در بین #اقوال، دروغ و قول زور.
□المیزان، ج۲، ص۱۹۳□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□کسانی که دیرتر [حقایق توحیدی را] می گیرند پخته تر می شوند و بهتر و برتر می گیرند. برخی را می شناسیم زود راه برایش باز شده است ولکن اثر حرف های او ساحلی است نه لُجّه ای ، اما برای جناب آخوند ملاحسینقلی همدانی پس از بیست و دو سال راه باز شده است...بدان که نیل به درجات سامیه معارف ، و مقامات عالیه کشف و شهود برای صاحب عزم و همت و اهل صبر و استقامت است ، نه برای کسی که به مناسبتی حالی موقت بدو روی می آورد و زود می گذرد.
□●استاد علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □بحث طهارت که گذشت وقتی که شنونده و گوینده هر دو طهارت داشته باش
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□آدم دست و صورت بشورد به نیت طهارت مسح سر کند و مسح پا کند به نیت پاکی بعد بگوید خدایا هم با ظاهری پاک ،که لباس انسان هم پاک باشد اگر کسی لباسش ناپاک باشد تاثیر میگذارد نجاست ظاهری آنچنان اثر میگذارد که اگر یک سر سوزن این نجاست در لباس باشد نماز باطل هست این معلوم هست که اثر تکوینی دارد یک امر اعتباری نیست یعنی نمازی که جهت تقرب به حق هست اگر نجاست ظاهری یک سر سوزنی باشد نمیگذارد انسان به خدا نزدیک بشود اصلا نماز باطل است دوباره باید نماز را اعاده کند و بخواند معلوم هست که آن اثر دارد مثل اینکه زن در ایام عادت نمیتواند نماز بخواند نمیتواند روزه بگیرد در همان ایام عادت اگر بخواهد مثلاً زکات بدهد یا فطریه بدهد یا خمس بدهد یا حج برود در همه اینگونه از اعمال آن نجاست مانع تقرب هست و لذا اصلا نجاست ولو ظاهری اینها مانع هست حجاب است بین انسان و بین حقیقت عالم منتها بعضی از نجاست ها نجاست هایی هستند که دیگه گرفتنی نیست مثل اینکه....(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □آدم دست و صورت بشورد به نیت طهارت مسح سر کند و مسح پا کند به نی
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□مثل اینکه یک زن عادت میشود او دیگه گرفتنی نیست حتی شما اگر لباسی را هم آن لباس نجس شده باشد گفته باشند که ولو انسان آن لباس را هم بشوید باز هم تاثیر آن نجاست در مقام عبادت کار خود را میگذارد و لذا در روایات فرمودند ادب اقتضا میکند که انسان یک لباس پاک مخصوص نماز و عبادت داشته باشد که هر موقع میخواهد به نماز بایستد آن لباس مخصوص احرامی خود را بپوشد شبیه اینکه حاجی به حج می رود اگر حاجی به حج برود قبل از حج آن احرامش نجس بشود، بعد این احرام را ولو بشوید تطهیرش هم بکند با همان احرام هم احرام ببندد و حج برود آن تأثیری که باید در حج بر جانش گذاشته بشود تاثیر گذاشته نمیشود. حالا اینها که متأسفانه هم در صدد مراعاتش نیستیم و لذا میبینیم که خیلی هم دور شدهایم آن اتاقی که نجس شد در آن اتاق انسان بخواهد به حق نزدیک بشود مشکل است ولو این فرشی که الان رویش نشستهایم در این یک متر داریم نماز میخوانیم در یک گوشه دیگر این فرش نجس باشد از جنبه فقهی نماز ما صحیح است نماز باطل نیست اما قرب به حق تحقق پیدا نمیکند یا دیر پیدا می شود اصلاً نجاست مانع هست یک طوری هست ظاهر عالم با باطن عالم که اتصال به واسطه نجاست حاصل نمیشود.(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○فتنه ها همچون شب تار روی آور شده اند روزهای پايانی زندگی پيامبر صلی الله (۵)○□ □کتابهای اهلسن
□●فتنه ها همچون شب تار روی آور شده اند
روزهای پايانی زندگی پيامبر صلي الله (۶)●□
□نکته ی دوم: رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم ، نوجوانی را مثل اُسامَةِبْنِ زِیْد که ظاهراً هفده ساله بود را فرمانده ی سپاهی کرده است که پیرمردهایی مثل ابوبکر هم در داخل آن سپاه هستند، افراد مسنّی از صحابه هم در آن سپاه هستند، تا بعدها کسی نگوید با وجود پیرمردی مثل ابابکر، نوبت حكومت به جوانی مثل علی نخواهد رسید. خوب میفهمیدند رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم چه کار می کنند؛ لذا بلافاصله دستبهکار شدند و همین جوان بودنِ اُسامه را برای اعتراض نسبتبه اقدام پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم بهانه قرار دادند.
□فَتَکَلَّمَ قَومٌ وَ قالوا یُسْتَعْمَل هذا الغلام علی جُملَةِ مُهاجِرینَ وَ الْاَنْصار؟! میگوید: گروهی شروعبه غرزدن، اعتراضکردن، مذمّت کردن و نکوهشکردن کردند و گفتند یک نوجوان را فرمانده ی این همه مهاجر و انصار می کنند؟! وَ غَضَبَ رَسُولُالله لَمّا سَمِعَ ذلِک، وقتی این حرف به گوش پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم رسید، پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم بهشدّت خشمگین شدند. وَ خَرَجَ عاصِفاً رَأسَه، و درحالیکه رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم عمّامه بر سر نداشتند؛ دستمالی به سر بسته بودند، از خانه بیرون آمدند. فَسَعَدٍ مِن بَعد وَ عَلَیهِ قَتیفَةٌ. پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم به بالای منبر تشریف بردند؛ درحالیکه قتیفه ای بر دوش انداخته بودند. فَقال اَیُّهَا النّاس! ما مَقالَةُ بَلَغَتْنی عَنْ بَعْضِکُم فی تَامیری اُسامَة، فرمودند: ای مردم! این چه سخنی است که از بعضی از شماها در مورد فرمانده کردن اسامه به من می رسد؟! لَئِنْ طَعِنْتُهم فی تَامیری اُسامَه فَقَدْ طَعِنْتُم فی تَعْمیری اَباهُ مِنْ قَبْلِهِ و فقال أنفذ لما أمرتک به ثم أغمی علی رسول الله و قام أسامه فتجهز للخروج. اگر امروز در مورد فرمانده کردن اسامه بر من طعنه می زنید و مرا نکوهش ميكنيد، پیش از این، وقتیکه زِیْدبنِحارِثَه، پدر او را هم فرمانده کردم، همین نکوهش ها را کردید؛ همین زخمزبان ها را زدید؛ همین انتقادها را کردید. وَ اَیْمُ الله اِنْ کانَ لَخَلیقًا بِالْاِمارَة وَ اَبْنُهُ مِنْ بَعْد لَخَلیقٌ بِها، به خدا سوگند، زِیْدبنِحارِثَه لیاقت فرماندهی داشت و امروز، بعد از او، پسر او اُسامه، برای فرماندهی لایق است. در اسلام، سن ملاک نیست؛ شایستگی و لیاقت، ملاک است. وَ اِنَّهُما لَمِن اَحَبَّ النّاسِ اِلَیَ، و این دو پدر و پسر، در نزد من، از محبوب ترین مردم هستند. فَستَوصوا بِهِ خَیراً فَاِنَّهُ مِن خیارِکُم، پس خیرخواهانه در مورد آنها رفتار کنید، که آنها بهترین افراد در بین شما هستند. ثُمَّ نَزَلَ وَ دَخَلَ بَیتِهِ، بعد پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم از منبر پایین آمدند و با همان حال بیماری شدید به داخل منزل برگشتند.
□علی رغم برخورد شدید پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم با نکوهشگران، و علی رغم دستور رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم بر حرکت این سپاه، سپاه حرکت نکرد. اُسامَةِبْنِ زِیْد به چند فرسخی مدینه رفت و منطقه ای به نام جُرف را برای لشگرش بهعنوان پایگاه قرار داد که همه آنجا بیایند و دسته جمعی به سمت جبهه ی رُم حرکت کنند؛ ولی افراد، این دست و آن دست کردند و این سبب شد که پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم هروقت به هوش میآمدند، می پرسیدند: سپاه اسامه چه شد؟ و می گفتند: اینها هنوز نرفتند و پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم مجدّداً تأکید می کردند. ابْنِاَبِیالحَدید می گوید: وَ جَعَلَ یَقُول: اَنْفَزُوا بَعْثَ اُسامَة وَ یُکَرِّرُ ذلِک، پیغمبراکرمصلی الله علیه و آله و سلم میفرمودند لشگر اسامه را راه بیندازید و این حرف را تکرار می کردند.
ادامه دارد..
□●استاد مهدی طيب (١٦ اسفند ٨٦)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei