eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت ششم بخش چهارم2⃣ ● انواع انطباق كليات قرآن بر مصادق و در معانى الاخبار از
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت ششم بخش چهارم3⃣ ● انواع انطباق كليات قرآن در مصادق و درباره اين امور چهارگانه در حديث نبوى معروف ، چنين آمده : ((به درستى كه قرآن بر هفت لهجه نازل شده و براى هر آيه اش ظاهرى و باطنى و حدى مطلع (و در روايتى ديگر) و حدى و مطلعى است )). و اگر روايت اول را كه فرمود: و حدى مطلع است در نظر بگيريم ، معنايش اين مى شود كه هر يك از ظاهر و باطن آن (كه خود حدى هستند) مطلعى هست كه خواننده مشرف به آن مى شود. البته اين معناى ظاهر آن حديث است ، و ممكن است حديث ديگر را هم كه فرمود: ((و حدى و مطلعى )) است به همين معنا برگشت داد و گفت معنايش اين است كه براى هر يك از ظاهر و باطن قرآن حدى است كه خود آن ظاهر و باطن است ، و مطلعى است كه منتها اليه حد و مشرف به تاءويل است ، ولى اين معنا ظاهرا با آن روايتى كه از على (عليه السلام ) نقل كرديم نمى سازد. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 115 چون در آن آمده بود ((هيچ آيه اى نيست مگر آن كه چهار معنا دارد...)) مگر اينكه بگوئيم مراد آن جناب اين است كه چهار اعتبار دارد، هر چند كه بعضى از آن اعتبارات از نظر معنا به بعضى ديگر برگشت كند. و بنابراين از معانى اين امور چهارگانه اين به دست آمد، كه ظهر قرآن عبارت است از معناى ظاهرى آن ، كه در ابتدا بنظر مى رسد، و بطن قرآن آن معنائى است كه در زير پوشش معناى ظاهرى نهان است ، حال چه اينكه يك معنا باشد، و يا معانى بسيار باشد، چه اينكه با معناى ظاهرى نزديك باشد، و چه اينكه دور باشد، و بين آن ظاهر و اين معناى دور معانى ديگرى واسطه باشد، و حد قرآن عبارتست از خود معنا به معناى ظاهرى و باطنى ، و مطلع قرآن عبارت است از معنائى كه حد از آن طلوع میكند، و آن باطن متصل به حد است (دقت فرمائيد). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره□ □خدا می‌داند قرآن برای اهل ایمان مخصوصاً اگر اهل علم باشند چه معجزه‌ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! □برنامه‌ی قرآن آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانی نمی‌کنیم. □در محضر بهجت، ج١، ص۵۵□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز جماعت به امامت مقام قلب بیانات شب اول رمضان۱۴۴۱ق○□ □وقتی شخص در محرابش مشغول نماز است جمعی از اعضا و قُوای او در حال هستند □گوش با شنیدن، زبان و لبها با گفتن ذکر، حلق و ریه و سیستم تنفسی با دم و بازدم، کف پا، زانوها و کمر با ایستادن و خم شدن، پیشانی و سر و صورت با سجده بر روی مهر. کمر، کف دست و انگشتان پا با خم شدن در رکوع و در سجده، کتف‌ها و بازو و کف دستها با قنوت، چشم با رو کردن به قبله، تمام اعضای مقادیم بدن با رو کردن به قبله هر کدام دارد سهم و بهره خویش از این 《》را می‌برند و همه این اعضا در به امام جماعتی بنام 《》 رو می‌کنند 》 است با سهم و قسط و بهره خودش از نماز را می‌برد. □حال اگر (مقام قلب) بهره‌ای از این نماز نداشت یا بهره و سهم ضعیفی دارد آیا ما حق داریم بقیه حاضرین در این نماز جماعت را از خواندن نماز محروم کنیم؟؟ □مسلما عقل سلیم تجویز نمی‌کند که چون قلب به عنوان دارد بقیه حاضرین از اعضا و جوارح را از نماز محروم کنیم پس صائم از نماز اول وقت در هر شرایطی غافل نشود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عصراطلاقی‌خاتم قائم‌به‌میقات‌دعای‌انسان‌توسعه‌یافته□ ○حضرت آیت‌الله صمدی آملی(مدظله‌العالی)○ □وقتی قواعد بیت‌الله را بنا نمود و به نمود چنان دعایی نمود که به ظاهر برای اولاد و ذریه‌اش بود اما در واقع را تا قیامت دعای نفس وسیع ابراهیمی(علیه السلام) خویش قرار داد. که برکات وجودی چند دعایش منجر به ظهور حضرت‌خاتم و نزول قرآن شد: 1⃣ ما را مُسلم برای خودت قرار بده 2⃣ خدایا به ما نسل پاک عنایت کن 3⃣ از دل به خودت شکل بگیرد 4⃣ ما را به مقام قابلیت رویت حقیقت مناسک برسان 5⃣ و بازگشت بسوی خودت را برایمان مقرر نما 6⃣ از متن نسل پاکم برخیزد 7⃣ رسولی که بحدی قوت‌نفسانی و اعتدال‌مزاج داشته باشد که توان تلقی و تلاوت ؛ یعنی 《》را داشته باشد.(کاف در آیاتک خطاب به ذات الهی) 8⃣نه تنها توان تلقی و یادگیری (قرآن) و حکمت را داشته باشد بلکه به نائل آید. 9⃣و تزکیه و تطهیر امت را هم برعهده گیرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مشاهده، شهادت، شهود □از نظر قضائی، شهادت کسی پذیرفته است که شخصاً مشاهده کرده باشد. اگر کسی بگوید من شنیدم که فردی فلان کار را انجام داد، شهادتش را نمی‎پذیرند. حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصله‎ی بین حقّ و باطل چهار انگشت است، یعنی فاصله‎ی بین چشم و گوش؛ بین دیدم و شنیدم. در شهادت‎هایی هم که در اذان و اقامه و تشهّد نماز می‎دهیم، شهادتی ارزش دارد که مبتنی بر مشاهده و دیدن باشد. □○استاد مهدی طیّب ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□" حکایتی از سعدی "□ □ناخوش‌آوازی به بانگ بلند قرآن همی خواند. صاحبدلی بر او بگذشت و گفت: تو را مشاهره چند است؟ گفت: هیچ. گفت: پس این زحمت، خود چندین چرا می‌دهی؟ گفت: از بهر خدا می‌خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان. □گر تو قرآن بدین نَمط خوانی ببری رونق مسلمانی □○برگرفته از کتاب " در صحبت سعدی " اثر حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□آمادگی دیدار□ □تمام صندوق دخلت، آمادگی‌ات برای ملاقات خداست. عبادتت، زهدت، همه‎ی اعمال صالحت، مزدش همین است. □○استاد مهدی طیّب ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
| و بنابراين از معانى اين امور چهارگانه اين به دست آمد، كه عبارت است از معناى ظاهرى آن ، كه در ابتدا بنظر مى رسد، و آن معنائى است كه در زير پوشش معناى ظاهرى نهان است ، حال چه اينكه يك معنا باشد، و يا معانى بسيار باشد، چه اينكه با معناى ظاهرى نزديك باشد، و چه اينكه دور باشد، و بين آن ظاهر و اين معناى دور معانى ديگرى واسطه باشد، و عبارتست از خود معنا به معناى ظاهرى و باطنى ، و عبارت است از معنائى كه حد از آن طلوع میكند، و آن باطن متصل به حد است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حجاب دیدار و رمز ملاقات حضرت یار○□ □حضرت صادق علیه السّلام به شخصی که منکر خدا بود، فرمود: آیا تا به حال پیش آمده است به کشتی سوار شوی و کشتی غرق شود و تو برای غرق نشدن، دستت را به یک تخته چوب که بر روی آب است بگیری و بادی بوزد و همان تخته چوب را هم از دستت بگیرد؟ عرض کرد: بلی. حضرت فرمود: در آن لحظه امیدت به چه کسی بود که تو را نجات دهد؟ همان خداست. وقتی از همه جا مأیوس شدی و چشمت را بستی، آنجا خدا را می‎بینی. □○استاد مهدی طیّب ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○تنش به معرکه،سرگرمِ فضل و بخشش بود ○به هرکه هرچه دلش خواست داد،حتےٰ سر... @mohamad_hosein_tabatabaei
سال ز هر کجا گذر نمود ○گرم طواف قامت او بود @mohamad_hosein_tabatabaei
○یک یا حسین گفت سپاهی عقب کِشید ○خاتون خانواده ی است @mohamad_hosein_tabatabaei