eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ماهیّت گناه◾️ ▪️در عالم، هر چیز ظاهر و مُلکى دارد که با حواس ظاهرى انسان قابل درک است و باطن و مل
◾️قبح اخلاقى گناه◾️ ▪️اگر کسى بى‌طمع، بى‌غرض و بدون اینکه نیازى داشته باشد، صرفاً از سر محبّت و لطف، بارها و بارها به انسان خوبى کند، در گرفتارى‌ها به داد او برسد و در نیازمندى و درماندگى، هر آنچه از دستش برمى‌آید را بى‌دریغ نثار او کند و پس از سال‌هاى متمادى احسان و لطف، یک بار از انسان درخواستى کند که در توان اوست، چقدر بى‌انصافى و نمک‌ ناشناسى است که با وجود آن همه خوبى، انسان از انجام خواستۀ مزبور امتناع کند و پاسخ منفى به او دهد. ▪️هر کس بویى از انسانیّت برده است، چنین رفتارى را به‌شدّت زشت و قبیح مى‌داند و محکوم مى‌کند. این در شرایطى است که طرف مقابل، براى رفع نیاز و به سود خود چیزى را درخواست کند. امّا اگر درخواست او نیز براى رسیدن سودى به شخص انجام دهنده یا در امان ماندن او از خطرى باشد و خود وى مطلقاً نفعى از انجام شدن آن خواسته نصیبش نشود و در آن شرایط، انسان تجرّى بورزد، سخن او را زیر پا گذارد و از انجام آن سر باز زند، کارش چقدر زشت‌تر و نفرت‌انگیزتر خواهد بود. ▪️خداى متعال بنده‌اش را غرق لطف، فضل، احسان و اِنعام خویش نموده است و پیاپى تحفه‌هاى جدیدى از معدن فضل خود بر او نثار مى‌کند، بى‌آنکه احتیاج و چشم طمعى به آن بنده داشته و حتّى عطاى خود را منوط به تشکّر و قدردانى او کرده باشد و با توجّه به اینکه آن بنده از باطن و ملکوت اشیاء و اعمال بى‌خبر است، براى اینکه به دام آنچه در باطن، مهلک و زیان‌بار است نیفتد و از آنچه باطنش نافع و گران‌بهاست محروم نماند، از سر لطف و محبّت نسبت به وى، از طریق انبیاى عظام علیهم السّلام از او خواسته است که از برخى کارها بپرهیزد و بعضى اعمال را انجام دهد، بى‌آنکه خود از فرمانبرى این بنده سودى ببرد یا از سرکشى او زیانى متوجّهش شود. ▪️در چنین شرایطى، از نظر موازین اخلاقى و ارزش‌هاى انسانى و از منظر انصاف و مروّت، تا چه حد زشت و نفرت‌انگیز است که آن بنده بر آن همه لطف و عطا و مهر و سخاى خدا چشم ببندد، آنها را نادیده بگیرد، نمک‌ناشناسانه و جسورانه تجرّى ورزد، در برابر دستورات پروردگار کریم خود بى‌اعتنایى و سرکشى کند و فرمودۀ خداى مهربان را زیر پا گذارد و از آن تمرّد ورزد و بى‌پروا آنچه را خداوند پرهیز داده، مرتکب شود و آنچه را تجویز نموده، ترک کند! ▪️توجّه به نکتۀ فوق، قبح اخلاقى معصیت را براى انسان آشکار و شخص را از آن منزجر و فرارى مى‌کند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۳ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش چهارم ● نهى از ((تكلم به رأى )) و ((قول به غير علم )) و ((ضرب بع
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش پنجم ● پاسخ به اين توهم كه هر تفسيرى كه از كلمات صحابه و تابعين خارج باشد، تفسير به رأى است در پاسخ از اين سؤال مى گوئيم ما در سابق هم گفتيم كه آيات قرآن عموم افراد بشر از كافر و مؤمن از آنان كه عصر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) را درك كردند و آنان را كه درك ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 131 نكردند دعوت مى كند به اينكه پيرامون قرآن تعقل و تأمل كنند، در بين آن آيات ، خصوصا آيه : ((افلا يتدبرون القرآن و لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافا كثيرا)) دلالت روشنى دارد بر اينكه معارف قرآن معارفى است كه هر دانشمندى با تدبر و بحث پيرامون آن مى تواند آنرا درك كند، و اختلافى كه در ابتدا و به ظاهر در آيات آن مى بيند برطرف سازد، و با اينكه اين آيه در مقام تحدى و بيان اعجاز قرآن است ، معنا ندارد در چنين مقامى فهم قرآن را مشروط به فهم صحابه و شاگردان ايشان بدانيم ، حتى معنا ندارد كه در چنين مقامى آن را مشروط به بيان رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) بدانيم . چون آنچه اين آيه شريفه بيان نموده يا معنايى است موافق با ظاهر آيه كه خود الفاظ آيه ، آن معنا را مى فهماند، هر چند كه احتياج به تدبر و بحث داشته باشد، و يا معنايى است كه ظاهر آيه نامبرده آن را نمى رساند. خلاصه كلام ، اينكه مى فرمايد: ((چرا در قرآن تدبر نمى كنيد)) منظورش معنايى است خلاف ظاهر اين عبارت ، چنين سخنى مناسب مقام تحدى نيست ، و حجت با آن تمام نمى شود، و اين بسيار روشن است . بله ، البته جزئيات احكام چيزى نيست كه هركس بتواند مستقلا و بدون مراجعه به بيانات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) آن را از قرآن كريم استخراج كند، همچنان كه خود قرآن هم مردم را به آن جناب ارجاع داده ، و فرموده : ((ما اتيكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا)) و در اين معنا آياتى ديگر نيز هست ، و همچنين جزئيات قصص و معارفى از قبيل مسأله معاد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ فَاطِمَةَ اَلصُّغْرَى عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَتْ: خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَشِيَّةَ عَرَفَةَ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَاهَى بِكُمْ وَ غَفَرَ لَكُمْ عَامَّةً وَ لِعَلِيٍّ خَاصَّةً وَ إِنِّي رَسُولُ اَللَّهِ إِلَيْكُمْ غَيْرَ مُحَابٍ لِقَرَابَتِي هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي أَنَّ اَلسَّعِيدَ كُلَّ اَلسَّعِيدِ حَقَّ اَلسَّعِيدِ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ إِنَّ اَلشَّقِيَّ كُلَّ اَلشَّقِيِّ حَقَّ اَلشَّقِيِّ مَنْ أَبْغَضَ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ. □حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها می‌فرمایند: در شب عرفه‌ای، پیغمبر صلی الله علیه و آله بر ما وارد شدند و فرمودند: همانا الله تبارک و تعالی به شما مباهات کرد و همه‌ی شما را آمرزید و علی را به طور ویژه و خاص آمرزید، و من رسول خدا به سوی شما هستم و این که می‌گویم به دلیل محبت خویشاوندیم با شما نیست؛ جبرئیل به من این خبر را داد که همانا سعادتمند به معنای کامل و حقیقی کسی است که علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد و شقی به معنای کامل و حقیقی کسی است که بغض علی را در دوران حیات و پس از وفاتش داشته باشد. □○الأمالی للصدوق، جلد ۱، صفحه ۱۸۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضيلت ماه رجب○□ : □ماه رجب ماه بسیار پر فضیلتی است و آن را اصبّ گويند زيرا ماه ريزش رحمت الهی است . آنچه در اين ماه مهم است ، توجه باطنی به اعمال و ادعيه آن ميباشد. عمده كار در اين ماه ، است و بسيار مهم ميباشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضیلت روزۀ ماه رجب و تسبیحات معادل روزه○□ ○براى روزۀ مستحب ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت است كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد، مسکینی را اطعام کند و یا یک درهم صدقه بدهد و یا برای هر روز، صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزۀ آن روز را دريابد: ○«سبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ» «پاک و منزّه است خداى باجلالت پاک؛ و منزّه است آن خدايى كه تسبيح جز براى او سزاوار نيست؛ پاک و منزّه است خداى عزيز بااكرام؛ پاک و منزّه است آن خدايى كه جامۀ عزّت بر اوست و او اهل عزّت است» ○از حضرت رسول اکرم صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كسى كه يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، مستوجب خوشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد. ○از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام منقول است كه: هر كس يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنم يک سال راه از او دور شود و هر كه سه روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب می‌گردد. ○و نیز فرمودند كه: رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر، هر كس يك روز از رجب را روزه بدارد، البته از آن نهر بياشامد. ○روز اوّل رجب روزی است که حضرت نوح عليه السّلام به كشتى سوار شدند و امر فرمودند كسانى كه با او بودند روزه بدارند. هر كس اين روز را روزه بدارد آتش جهنّم يک سال راه از او دور می‌شود. ○هر کس سه روز متوالی پنج‌شنبه و جمعه و شنبه را از این ماه روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد. ○هر كه يک روز از آخر اين ماه روزه بدارد، خدا او را ايمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر. ○هر كس دو روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، بر صراط به آسانى بگذرد. ○هر كس سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●نماز شب‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب●□ □مستحب است در هر يک از ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند: ●سوره «حمد» يک مرتبه ●سوره «يس» يک مرتبه ●سوره «تَبارَکَ المُلْكُ» يک مرتبه ●سوره «توحید» یک مرتبه □در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت □در شب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت □از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○روزه ایّام‌البیض ماه رجب و عمل امِّ داود○□ ○عمل امّ داود مهم ترين عمل روز پانزدهم ماه رجب می‌باشد که براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. ○کسی که بخواهد عمل امِّ داود را بجا آورد، روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را روزه بدارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□اهمیّت ایّام‌البیض ماه رجب□ □روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری را به دلیل آنکه ماه تقریباً با قرص کامل طالع و آسمان سفید است، ایّام‌البیض می‌نامند. □روزۀ ایّام‌البیض در تمام ماه‌های قمری اهمیّت فوق‌العاده‌ای دارد و اهل سلوک بسیار مغتنم می‌دارند. در ماه رجب هم این اهمیّت مضاعف می‌شود. □این سه شب عبادات و نماز خاصی دارد و شب پانزدهم هم فوق‌العادگی استثنائی پیدا می‌کند. □مراقبات شب و روز نیمه ماۀ رجب ... □غسل تمام عیار، شستن همزمان لایه‌های متعدّد وجود؛ ظاهر، باطن، قلب، عقل، روح، سرّ، خفی، اخفی، ..... □عمل استفتاح یا امِّ داود ... @mohamad_hosein_tabatabaei
□○آثار شناخت و محبّت به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام○□ □ما امروز با علی علیه السّلام چه رابطه‌ای داریم و چه وظیفه‌ای در قبال او داریم؟ □امیرالمؤمنین علیه السّلام، معیار شناخت اسلام است. اگر امروز می‌خواهیم به مثابه یک مسلمان زندگی کنیم، باید تبلور اسلام را در شخصیت و تفسیر آن را در کلام علی ببینیم و آن‌گونه مسلمان باشیم. □نهج‌البلاغه بهترین تفسیر از قرآن است. ما که شیعۀ امیرالمؤمنین علیه السّلام هستیم، چقدر با نهج‌البلاغه مرتبطیم؟ این کتاب بین ما خیلی غریب است. □عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السّلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری و کیمیای بی‌نظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمی‌آورد و به شکل معشوق تبدیل می‌کند. اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السّلام، توأم با معرفت، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السّلام درمی‌آورد و او را علی‌گونه می‌کند. □اگر علی علیه السّلام را بشناسیم، خیلی حالمان عوض می‌شود اگر دوست بداریم، همینطور. □استاد مهدی طیّب□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○یکی از آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان الله علیه○□ □یکی از مراقبه های مهم از اول تا آخر ماه رجب یادآوری «مَلَک داعی» (فرشتۀ دعوت کننده) است. آنطور که از رسول خدا صلّی الله علیه وآله روایت شده است که: □خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای را قرار داده است که به او «داعی» می گویند. وقتی ماه رجب وارد می شود در هر شب آن تا صبح اینگونه می گوید: □«خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال مطیعان! خداوند متعال میفرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین شود؛ و مطیع کسی که از من اطاعت کند؛و آمرزندۀ کسی که از من طلب بخشش کند. □ماه، ماهِ من است؛ و بنده، بندۀ من؛ و رحمت، رحمتِ من. پس کسی که در این ماه مرا بخواند، پاسخش را میدهم؛ و هر که از من طلب کند، به او عطا میکنم □هر که از من طلب هدایت کند، راه را نشانش می دهم. و من این ماه را رشتۀ اتّصالی بین خود و بندگانم قرار دادم؛ پس هر که به آن چنگ بزند به من می رسد.» □○«المراقبات» ص ۷۰ ــ حدیث: «الاقبال بالاعمال الحسنة» ج ۳ ص ۱۷۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□علی مثل ابوالفضل است برای خاتم الأنبیا. در محضر اوست؛ لوادار اوست؛ پرچم دار اوست. ما زیر این لواییم.
روزتون مبارک رفقای پدر و با صاحب ولایت همنشین ان شاءالله برای همه دعا کنیم در این شبهای شریفِ اهل آسمان و زمین