□اهمیّت ایّامالبیض ماه رجب□
□روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری را به دلیل آنکه ماه تقریباً با قرص کامل طالع و آسمان سفید است، ایّامالبیض مینامند.
□روزۀ ایّامالبیض در تمام ماههای قمری اهمیّت فوقالعادهای دارد و اهل سلوک بسیار مغتنم میدارند. در ماه رجب هم این اهمیّت مضاعف میشود.
□این سه شب عبادات و نماز خاصی دارد و شب پانزدهم هم فوقالعادگی استثنائی پیدا میکند.
□مراقبات شب و روز نیمه ماۀ رجب ...
□غسل تمام عیار، شستن همزمان لایههای متعدّد وجود؛ ظاهر، باطن، قلب، عقل، روح، سرّ، خفی، اخفی، .....
□عمل استفتاح یا امِّ داود ...
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○آثار شناخت و محبّت به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام○□
□ما امروز با علی علیه السّلام چه رابطهای داریم و چه وظیفهای در قبال او داریم؟
□امیرالمؤمنین علیه السّلام، معیار شناخت اسلام است. اگر امروز میخواهیم به مثابه یک مسلمان زندگی کنیم، باید تبلور اسلام را در شخصیت و تفسیر آن را در کلام علی ببینیم و آنگونه مسلمان باشیم.
□نهجالبلاغه بهترین تفسیر از قرآن است. ما که شیعۀ امیرالمؤمنین علیه السّلام هستیم، چقدر با نهجالبلاغه مرتبطیم؟ این کتاب بین ما خیلی غریب است.
□عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السّلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری و کیمیای بینظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمیآورد و به شکل معشوق تبدیل میکند. اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السّلام، توأم با معرفت، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السّلام درمیآورد و او را علیگونه میکند.
□اگر علی علیه السّلام را بشناسیم، خیلی حالمان عوض میشود اگر دوست بداریم، همینطور.
□استاد مهدی طیّب□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○یکی از #مراقبات_ماه_رجب
آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان الله علیه○□
□یکی از مراقبه های مهم از اول تا آخر ماه رجب یادآوری #حدیث «مَلَک داعی» (فرشتۀ دعوت کننده) است. آنطور که از رسول خدا صلّی الله علیه وآله روایت شده است که:
□خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای را قرار داده است که به او «داعی» می گویند. وقتی ماه رجب وارد می شود در هر شب آن تا صبح اینگونه می گوید:
□«خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال مطیعان! خداوند متعال میفرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین شود؛ و مطیع کسی که از من اطاعت کند؛و آمرزندۀ کسی که از من طلب بخشش کند.
□ماه، ماهِ من است؛ و بنده، بندۀ من؛ و رحمت، رحمتِ من. پس کسی که در این ماه مرا بخواند، پاسخش را میدهم؛ و هر که از من طلب کند، به او عطا میکنم
□هر که از من طلب هدایت کند، راه را نشانش می دهم. و من این ماه را رشتۀ اتّصالی بین خود و بندگانم قرار دادم؛ پس هر که به آن چنگ بزند به من می رسد.»
□○«المراقبات» ص ۷۰ ــ حدیث: «الاقبال بالاعمال الحسنة» ج ۳ ص ۱۷۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدی_آملی
□علی مثل ابوالفضل است برای خاتم الأنبیا.
در محضر اوست؛
لوادار اوست؛
پرچم دار اوست.
ما زیر این لواییم.
روزتون مبارک رفقای پدر
و با صاحب ولایت همنشین ان شاءالله
برای همه دعا کنیم در این شبهای شریفِ اهل آسمان و زمین
#یاعلی✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش پنجم ● پاسخ به اين توهم كه هر تفسيرى كه از كلمات صحابه و تابعين
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش ششم1⃣
● شأن پيامبر (صلی الله علیه و آله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل فهم كلام الهى است
و از همين جا روشن مى شود كه شأن پيامبر در اين مقام تنها و تنها تعليم كتاب است ، و تعليم عبارت از هدايت معلمى خبير نسبت به ذهن متعلم است ، و كارش اين است كه ذهن متعلم را به آن معارفى كه دستيابى به آن برايش دشوار است ارشاد كند، و نمى توان گفت تعليم عبارت از ارشاد به فهم مطالبى است كه بدون تعليم ، فهميدنش محال باشد، براى اينكه تعليم آسان كردن راه و نزديك كردن مقصد است ، نه ايجاد كردن راه ، و آفريدن مقصد، معلم در تعليم خود مى خواهد مطالب را جورى دسته بندى شده تحويل شاگرد دهد كه ذهن او آسان تر آن را دريابد، و با آن مأنوس شود، و براى درك آنها در مشقت دسته بندى كردن و نظم و ترتيب دادن قرار نگرفته ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 132
عمرش و موهبت استعدادش هدر نرفته ، و احيانا به خطا نيفتد.
و اين آن حقيقتى است كه امثال آيه : ((و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم )) و آيه : ((و يعلمهم الكتاب و الحكمه )) بر آن دلالت دارد.
به حكم اين آيات رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) تنها چيزى از كتاب را به بشر تعليم مى داده و برايشان بيان مى كرده كه خود كتاب بر آن دلالت مى كند، و خداى سبحان خواسته است با كلام خود آن را به بشر بفهماند، و دست يابى بر آن براى بشر ممكن است ، نه چيزهائى راكه بشر راهى به سوى فهم آنها ندارد، و ممكن نيست آن معانى را از كلام خداى تعالى استفاده كند، چنين چيزى با امثال آيه : ((كتاب فصلت آياته قرآنا عربيا لقوم يعلمون )). و آيه : ((و هذا لسان عربى مبين )) سازگارى ندارد، براى اينكه اولى قرآن را كتابى معرفى كرده كه آياتش روشن است ، و براى قومى نازل شده كه مى دانند، و دومى آن را زبانى عربى آشكار معرفى نموده است .
علاوه بر اينكه اخبار متواتره اى از آن جناب رسيده كه امت را توصيه مى كند به تمسك به قرآن ، و اخذ به آن ، و اينكه هر روايتى از آن جناب به دستشان رسيد عرضه بر قرآنش كنند، اگر با قرآن مطابق بود به آن عمل كنند، وگرنه به ديوارش بزنند، و اين توصيه ها وقتى معنا دارد كه تمامى مضامين احاديث نبوى را بتوان از قرآن كريم در آورد، وگرنه اگر بنا باشد استفاده آنها منوط به بيانى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) باشد دور لازم مى آيد، (يعنى لازم مى آيد كه فهم قرآن منوط به بيانات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) باشد، و فهم بيانات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) هم منوط به فهم قرآن باشد، كه اصطلاحا اين را دور و محال مى دانند ((مترجم ))).
علاوه بر اينكه احاديثى كه از طرق صحابه از رسول خدا نقل شده در بين خود آنها اختلاف ، و بلكه در بين احاديثى كه از يكى از صحابه نقل شده اختلاف هست ، و اين بر هيچ حديث شناس متتبع پوشيده نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد امام اهل یقین، قطب العارفین و اسوه موحدین، مولانا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین بر یکایک شیعیان و محبان حضرتش مبارک و فرخنده باد🍀
صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر امام المتقین، حضرت امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ، علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei
○ذکر صبح سیزدهم ماه رجب○
□صبح روز ۱۳ رجب، بعد از نماز صبح ۱۰۹ بار گفته شود:
□لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ (فتحۀ واو ادا شود)
#سپس_یک_بار_گفته_شود:
□لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوْ (واو ساکن ادا شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز شب چهاردم ماه رجب از کتاب اقبال
الاعمال سید بن طاووس (ره)○□
○شب ۱۴
○۳۰ رکعت
○هر رکعت : حمد (۱) + توحید(۱)+ قل اِنّما انا بشر ( آیه آخر سوره کهف) (۱)
○۴ رکعت
○هررکعت :حمد(۱)+یس(۱)+ملک(۱)+توحید(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
○حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هرکس به محاسبـه خویشتن پردازد، سود برد و هرکس از خویشتن غفلت بورزد، زیانکار شود و هرکس ترسد (احتیاط کند) در امان باشد و هرکس عبرت بگیرد بینا گردد و هر شخصی که بینا شود به مقام فهم رسد و کسی که بفهمد به علم نایل گردد.
○من حاسب نفسه ربح، و من غفل عنها خسر، و من خاف أمن، و من اعتبر أبصر، و من أبصر فهم، و من فهم علم.
□○نهج البلاغه، حکمت ٢٠٨○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○به مناسبت ولادت اميرالمومنين (علیه السلام)○□
□از يك عالم سنی در مورد امام علی(علیه السلام) سوال كردند:
"ما تقول في عليّ؟"
(در مورد علی چه ميگويی؟)
□پاسخ بسيار لطيفی داد، گفت:
" چه بگويم درباره ی كسی كه دشمنانش از روی حسد و بغض و دوستانش به سبب ترس وتقيّه ازدشمنان ، فضائلش را كتمان كردند ، اما از بين اين دو كتمان آنقدر فضيلت خارج شده است كه مشرق و مغرب عالم را پر كرده است!"
#الله_اكبر_از_اين_عظمت!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #نکته_ناب○□
#بسمه_تعالی_شانه
□○در زیارت هفتم حضرت امیر المومنین علیه السلام آمده است:
□○السَّلامُ عَلَى الْمَوْلُودِ فِي الْكَعْبَةِ الْمُزَوَّجِ فِي السَّماءِ ، و بلافاصله بعد از آن می فرماید: السَّلامُ عَلَىٰ مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَمِنىٰ ، تا بفرماید این ولادت در داخل کعبه شرافت برای کعبه است و علی عالی اعلی بسی بالاتر از آن است که مظاهر و تعینات برای او شرافت باشند بلکه هر موجودی و مخلوقی به او شریف شده است اعنی در دایره وجود آنکه اصالت دارد و موجود است این نفس علوی رحمانی است و دیگران مصداق بالعرض این وجود ذی جودند:
○تو اصل وجود آمدی از نخست
○دگر هر چه باشد همه فرع تست
□○در عظموت و جبروت صاحب ولایت مطلقه و کبرای الهی همین بس که در سماء احدیت که مقام اطلاق قسمی است با آن سرّ ازلی و ابدی و مکتوم و مکنون سرمدی و اسم مستاثره ذات غیبی، یگانه محبوبه و معشوقه هویت مطلقه مقسمی حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها اتحاد وجودی یافته و برای او کفوی شده تا در نشئه طبیعت و در نکاح انسانی مبداء خروج لولو و مرجان امامت شود.
□○السَّلامُ عَلَى الْمَخْصُوصِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاءِ؛ آن گزین خلقت و تتمه ی دوران حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه فرمود: "خصصت بفاتحة الكتاب و خواتيم البقرة"، فاتحه ی کتاب ،کل قرآن است و کل فاتحه در بسم الله آن و آن نیز در باء بسم الله و علی نقطه تحت باء است و خواتیم بقره ایمان رسول به آنچه از جانب حق نازل شد که ولایت امیرالمومنین علیه السلام است آن سرّی است که خاتم رسالت صلی الله علیه و آله بدان اختصاص یافت. بنگر مقام امام الموحدین و سرّ الانبیاء و المرسلین را که اختصاص یافته ی به سیدة النساء است و این فقط و فقط مستاثره امیرالمومنین علیه السلام است و احدی به این مشهد راه ندارد مگر او و فرزندان طاهرینش به سبب اتحاد با آن جناب صلوات الله علیهم اجمعین.
رسالت مخصوص به ولایت است و ولایت مخصوص به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین و این سرّ لو لا فاطمه لما خلقتکماست.
صبح ۱۳ رجب ۱۴۴۱ ه ق
#ح_م