◾️جلوگیری از باردار شدن زنها ضرر دارد. قوایی که خدا به تفاوت به هر زنی برای باردار شدن داده است، باید ظهور کند و الّا به صورت مریضیهای مختلف سر در میآورد.
☑️جلال چادر است و زیر چادر، جمال است.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️در قبول شدن عملت شک نکن - ۲ ◾️عبادات و طاعات خود را اگر کار خدا بدانی (ما اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ ف
☑️کار از تو می رود مددی؛ ای دلیل راه - ۱
◾️هر جا دیدی هر چه تقلاّ کردهای، کاری از تو بر نیامده است، حتّی یک رکعت نماز درست نتوانستهای بخوانی، آنجا به موت نائل شدهای و عالم برزخ است. آنجا هر چه به عبد نشان میدهند، میگوید خدا از این بالاتر است و تسبیح میکند. انشاءالله همه بیابیم که هیچ کاری از ما بر نمیآید و همهی کارها را خدا میکند؛ فقط خدا.
◾️استاد مهدی طیّب◾️
#شرح_مصباحالهدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️علمی که انبیا آوردهاند، سه حرف است. (حرف: مِنَ النَّاسِ مَن یَعبُدُ اللهَ عَلی حَرفٍ: گروهی از مردم خدا را به حرف بندگی میکنند. مَن عَبَدَ الإسمَ فَقَد کَفَرَ وَ مَن عَبَدَ الإسمَ وَ المَعنى فَقَد أشرَکَ: کسی که اسم را عبادت کند، کافر شده و کسی که اسم و معنی را عبادت کند، مشرک شده است. تنها کسی موحّد است که مسمّی را عبادت کند.) عشق هم سه حرف است. پس شاید آنچه انبیا آوردهاند، عشق باشد.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️کار از تو می رود مددی؛ ای دلیل راه - ۱ ◾️هر جا دیدی هر چه تقلاّ کردهای، کاری از تو بر نیامده است
☑️کار از تو میرود مددی؛ ای دلیل راه - ۲
◾️از صفات خوب و کردار خوب، هر چه در شما مانده است، خدا به شما داده است و تقلاّی شما در ایجاد آنها اثری نداشته است. مَا اَصَابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ: هر چه خوبی به تو رسیده است، از جانب خداست...
◾️استاد مهدی طیّب ◾️
#شرح_مصباحالهدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اهمیت صدقه در ماه رجب◾️
◾️صدقه دادن دراين ماه بسيارفضيلت دارد؛ هزاران برابر ماههای ديگر است. روايتی هست كه اگركسی عذری برای روزه گرفتن يكی ازروزهای اين ماه دارد می تواند ازراه #صدقه دادن جايگزين كند.
◾️حديث اين است: «وَ أنَّ الصَّدقتَ عَلي مِسكينٍ بِمُدّ ٍمِنَ الطَّعام يَقومُ مَقامُ يَومٍ مِن مَندوباتٍ صيام»
يعني صدقه دادن به يك مسكين به اندازهی يك طعام (يك وعده غذا) جايگزين يك روز #روزه مستحبی اين ماه قرار میگيرد.جلد ٩٧ ص ٤٢ بحارالانوار
◾️« وَ رُبيَ عَوَضٌ عَن يوم ٍ صَوم دِرهَم»
يا اينكه اگر يك درهم صدقه دهد، يك روز #روزه حساب میشود.
◾️ازاميرالمؤمنين عليه السلام است كه فرمودند: «مَن تصَدَّقَ بِالصَّدَقةِ في رَجَب إبْتِقاءِ وَجهِ الله أكرَمَهُ الله مِن يَومِ القيامَةِ فِي الجَنَّة مِنَ الثواب بِما لا عَينٌ رَأت وَلا اُذ ُنٌ سَمَعَت وَلا خَطَرَعَلي قلبِ بَشر»
، كسی كه درماه رجب فقط بخاطرجلب رضايت الهی #صدقهای دهد خدای متعال درروزقيامت دربهشت او را كرامت میبخشد با دادن ثوابی كه آن ثواب را هيچ چشمی نديده، هيچ گوشی نشنيده و برقلب هيچ بشری هم خطورنكرده است.جلد٩٧ ص ٣٣ بحارالانوار
◾️استاد مهدي طيب◾️
#ماه_رجب #روزه #صدقه
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀ذكر شريف “يا مقيل العثرات”🍀
◾️رجب، ماه توبه است.
از اذکاری كه درصورت توجه به معنایش مؤثراست «يامُقيل العَثَرات» است؛
ای كه لغزشها را اقاله میكنی!
◾️اقاله یعنی اگر توبه کنیم، طوری با ما معامله میكند که گویا گناهی مرتكب نشدهايم!
اين ذكر اگر با حضورقلب در قنوت ياسجده گفته شود، توفيقاتی که گاهی با گناه سلب میشود، بازمیگردد.
◾️نكته ها از گفته ها
#استاد_فاطمی_نيا◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش اوّل◾️ ▪گرچه همانطور که گفته شد، همگان در همۀ مراحل نیازمند به تو
◾️توبه خاص در آستانۀ سلوک - بخش دوّم◾️
▪️۹- از تمام کسانى که به او بدى کردهاند درگذرد و از خداوند براى آنها طلب بخشش کند. آنگاه از خدا بخواهد اکنون که او با تمام کوچکى و نیازش، کسانى را که حقّ او را ضایع و به او بدى کردهاند، بخشید؛ خداوند بزرگ و بىنیاز نیز متقابلاً او را که بدى کرده است ببخشاید و به کسانى هم که حقّى بر گردن او دارند و او نتوانسته است آنها را بیابد یا در توانش نبوده تا حقوق تضییع شدۀ آنها را جبران کند، به قدرى از خزانۀ لطف و رحمتش عطا کند تا از حقّى که بر گردن او دارند، صرف نظر و او را حلال کنند.
▪️۱۰- اکنون برخیزد و دو نماز دو رکعتى پىدرپى (بىآنکه بین دو نماز رو از قبله برگرداند یا حرفى بزند)، به نیّت نماز توبه بخواند و در هر رکعت:
▪️پس از سوره حمد
▪️سه بار سوره قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ
▪️یک بار سوره قُل اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و
▪️یک بار سوره قُل اَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ را بخواند.
پس از سلام نماز دوّم، بدون روى برگرداندن از قبله یا سخن گفتن، با توجّه،
▪️هفتاد بار اَستَغفِرُ اللهَ رَبّى وَ اَتوبُ اِلَیهِ
بگوید و در حین استغفار، گناهانى را که مرتکب شده است در نظر آورد.
پس از پایان استغفارها بگوید :
▪️لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلىِّ العَظیمِ.
▪️یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغفِر لِى ذُنوبى وَ ذُنوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ اِلّا اَنتَ
نیرو و توانى جز از جانب خداى بلند مرتبه و بزرگ وجود ندارد. اى خداى قدرتمند و اى خداى بسیار بخشنده و خطاپوش! گناهان من و گناهان تمامى مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ زیرا جز تو کسى گناهان را نمىبخشد.
▪️این توبه، گناهان او را هر چند زیاد باشد، تماماً مىشوید، و همچون کسى مىشود که گناهى مرتکب نشده است.
▪️امّا چون زمان طى شده در گناه، که مىتوانست صرف طاعت و عبادت گردد و علاوه بر اینکه به سقوط و تنزّل او نیانجامد، مایۀ صعود و ترقّى وى شود، در اثر توبه باز نمىگردد، براى جبران عقبافتادگى ناشى از هدر رفتن زمان مزبور، سالک باید به اعمال صالح و حسنات روى آورد و با مجاهدت و کوشش در انجام آنها، زمینهاى فراهم آورد که خداوند در نامۀ اعمال او به جاى سیّئاتى که محو نمود، حسناتى را که هنگام ارتکاب آن سیّئات مىتوانست انجام دهد و نداد، ثبت نماید تا این گونه، خسارتهاى ناشى از ارتکاب معصیت نیز کلاًّ برطرف و جبران شود.
▪️در این رابطه قرآن کریم مىفرماید:
اِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ. خوبىها، بدىها را از بین مىبرد.
▪️بر همین اساس، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مىفرمایند:
اَتبِعِ السَّیِّئَةَ الحَسَنَةَ تَمحُها. در پى بدى، نیکى کن تا آثار آن را از بین ببرد.
▪️همچنین قرآن کریم مىفرماید :
اِلّا مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلا صالِحاً فَاُولئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِم حَسَناتٍ وَ کانَ اللهُ غَفوراً رَحیماً
مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کارى شایسته انجام دهد، آنان، خداوند بدکاریشان را به نیکوکارى مبدّل مىکند و خداوند همواره آمرزندهاى مهربان است.
#توبه_و_تغییر_مسیر_و_رویه - ۹
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آشوب های جهانی، در آستانۀ ظهور
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی: سواری که از دور میآید، پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود، گرد و غباری که از زیر پای اسبش بر میخیزد، دیده میشود.
◾️گرد و غبار آشوبها و ناآرامیهای جهانی در روزگار ما، خبر از نزدیک شدن فارِسُ الحِجاز یعنی امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه میدهد.
◾️مصباح الهدی
#امام_زمان (علیه السلام) ص۳۳۳◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۱🍀
◾️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نامیده مىشود. بنابراین جهان خلقت و به تعبیر دیگر، ما سِوى اللّه، نتیجهى قوس نزول است.
▪️ #تعیّن_اول - فیض اقدس
▪️ذات حضرت حق غیب مطلق است. تعیّن اوّل حق که نظر به غیب ذات، مقام احدیّت نامیده مىشود، خلافت و قائممقامى ذات را در تجلّیات عهدهدار است. در نخستین تجلّى حضرت احدیّت، که فیض اقدس نامیده شده است، در حضرت علم الهى، ابتدا اسماء و صفات حضرت حق پدید آمد. سپس طرح عالم خلقت در علم حضرت حق، که اعیان ثابته خوانده مىشود، پدیدار شد.
▪️ #تعیّن_دوم - فیض مقدّس
▪️با تجلّى دوم، که فیض مقدّس نامیده مىشود، طرح عالم خلقت عملى شد و جهان خلقت، که اعیان خارجیّه خوانده مىشود، پدید آمد. در این مرحله، ابتدا جبروتیان، که در مرتبهى تامّ تجرّدند، پدید آمدند و عالم جبروت بهوجود آمد. سپس ملکوتیان در دو مرتبهى اعلى و اسفل پدید آمدند و عالم ملکوت ایجاد شد. درنهایت، جهان مادّه یا عالم طبیعت، یا ناسوت و یا مُلک بهوجود آمد. به این ترتیب، قوس نزول، که از احسن تقویم آغاز شده بود، به اسفل سافلین ختم شد.
========
#جبروت: عالم عقول مجرّده.
#ملکوت_اعلى: عالم نفوس کلیّه.
#ملکوت_اسفل: عالم مُثُل معلّقه.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۱🍀 ◾️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نا
🍀قوس نزول و قوس صعود - ۲🍀
▪️ با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ شروع شد.
▪️ از دل خاک بىجان، گیاه رویید. گیاه نیز طعمهى حیوانى شد و به پیکر حیوان تبدیل شد. حیوان نیز غذاى انسان شد و به بدن انسان مبدّل گردید.
▪️ همین سیر در مراحل انعقاد نطفهى انسان تا به کمال حیوانى رسیدن جنین در چهار ماهگى، و پس از آن، تعلّق یافتن روح انسانى، که از احسن تقویم به اسفل سافلین فرود آمده و تنزّل یافته بود، به جنین، طى مىشود.
▪️ در هر دو صورت یادشده، سیر کمالى جماد، گیاه و حیوان، به پدید آمدن بشر منجر شد. سیر کمالى مزبور تا این مرحله، بهصورت قهرى و جبرى طى شد.
▪️ بشرى که در مسیر سلوک عرفانى قرار مىگیرد، با ترک دلبستگى و تعلّق از دنیا و تهذیب و تزکیهى نفس از راه علم و عمل، به اختیار، راه کمال را در پیش مىگیرد.
▪️ در نخستین گام، با پشت سر نهادن عالم طبیعت، به عالم ملکوت راه پیدا مىکند و سپس به عالم جبروت بار مىیابد. آنگاه از جبروت نیز پر مىکشد و به عالم لاهوت یا مقام واحدیّت، که نتیجهى فیض اقدس بود، وارد مىشود.
▪️ در این عالم، به ترتیب به فنا و توحید افعالى، صفاتى و اسمائى نایل مىشود؛ به این صورت که ابتدا فاعلیّت خود و هرچه جز خدا را در فاعلیّت حضرت حق فانى مىبیند و تنها فاعل هستى را خدا مىیابد و همهى ما سوى اللّه را تجلّیگاه فاعلیّت خدا مشاهده مىکند.
▪️ سپس تمامى صفات خود و دیگر مخلوقات را در صفات الهى فانى و مندک و همهى عالم را جلوهگاه صفات الهى مىیابد و در تمامى عالم، صفتى جز صفات الله نمىبیند.
▪️ آنگاه تمامى موجودات صاحب صفت را در حضرت حق فانى مىبیند و در عالم، صاحب صفتى جز خداوند مشاهده نمىکند.
▪️ در اینجا نوبت به آخرین جهش و پرواز مىرسد و با صعود از عالم لاهوت، هستى سالک، همهى ما سوى الله و همهى افعال و صفات، در حضرت احدیّت فانى مىشود و اثرى از احساس هستى، صفت و فعل، در وجود سالک باقى نمىماند و اینگونه تمامى تجلیّات، در ذات فانى و مندک مىشود.
▪️ در اینجا سالک به فنا و توحید ذاتى و به تعبیر دیگر، به فناء فِى اللّه و بقاء بِاللّه نایل مىشود و به این ترتیب قوس صعود به پایان مىرسد و به عالم هاهوت، یعنى مقام احدیّت ختم مىشود.
========
در ادبیّات عرفانى، بعضآ اصطلاح ملکوت در برابر مُلک به کار مىرود و مقصود از آن، تمام عوالم بالاتر از عالم ناسوت یا طبیعت است. در چنین مواردى، ملکوت شامل جبروت و جبروتیان نیز مىباشد.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀فتحِ خیبر و درِ قلعۀ خِیبَرِ نفس اَمّاره🍀
🚩 روز بیست و چهارم ماه رجب در سال هفتم پس از هجرت، واقعۀ بسیار عظیمی را در تاریخ صدر اسلام در خودش جای داده است؛ ماجرای جنگ خِیبَر و فتح قلعۀ خِیبَر به دست امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که واقعۀ بسیار عظیمی است.
🚩 ظاهر واقعه بسیار درسآموز و تأمّل برانگیز است و نقش فوقالعاده عجیب امیرالمؤمنین علیه السّلام را در آن نبرد نشان میدهد.
🚩 امیرالمؤمنین علی علیه السّلام با دست یدُاللّهی خودشان درِ قلعۀ یهود خِیبَر را که چهل پهلوان، فقط باز و بستهاش میکردند؛ از جا کَندند و درحالی که در میان خَندَقی که یهودیان دور قلعه حفر کرده بودند، کف پای امیرالمؤمنین علیه السّلام روی زمین نبود و ایشان بین زمین و آسمان ایستاده بودند؛ آن در را پل قرار دادند و لشگریان اسلام با عبور از روی آن پل، از خندق عبور کردند؛ سپس حضرت آن در را به فرسنگها دورتر پرتاب کردند. چه نیرویی در امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ظهور کرد که چنین اتّفاقی به دست حضرت واقع شد؟
🚩 در جنبۀ باطنی هم درِ قلعۀ خِیبَرِ نفس اَمّارۀ ما، که سپاه یهود باطنی ماست، جز به یَدِ ولایتیِ امیرالمؤمنین علیه السّلام قابل کنده شدن نیست و قلعۀ نفس جز با استمداد از ولایت مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السّلام قابل فتح و گشودن نیست.
🚩 اگر کسی میخواهد بر یهودِ باطنی خود پیروز شود، باید از روح ولایت علوی استمداد جوید و به مدد آن بزرگوار، خصوصاً در این ماه که ماه میلاد امیرالمؤمنین علیه السّلام است، به این فتح عظیم در باطن، که فَتحُالفُتوح است، نائل شود....
◾️استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۳/۰۹◾️
#مناسبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei