eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️اين شبِ با عظمت، آغاز شب‌هاى قدر است. شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى‌شود و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت می‌گيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می‌آيند و به محضر امام زمان ارواحنافداه مى‌رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند. ▪️علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال خاص این شب عبارتند از: ▪️اوّل- گفتن صد مرتبه: « أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » از خدا پروردگارم آمرزش مى‌طلبم و به سوى او باز می‌گردم ▪️دوّم- گفتن صد مرتبه: « اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ » خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن ▪️سوّم- بخواند این دعا را: ▪️« يا ذَا الَّذِی كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْیءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَیْ‏ءٍ، يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِينَ السُّفْلَى‏ وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ‏، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ‏. » ▪️اى آنكه پيش از هر چيز بوده، سپس هر چيز را آفريد و او باقى است و هر چيز فانى شود، اى آنكه به مانند او چيزى نيست، اى آنكه در آسمان‌هاى بلند و نه در زمين‌هاى پست و نه بالاى آنها و نه در زير آنها و نه در ميان آنها معبودِ حقّى كه پرستش شود جز او نيست، حمد مر توراست، آن سپاس كه جز تو كس نتواند آن را شمرد، پس درود فرست بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام، درودى كه جز تو كس نتواند آن را شمرد. ▪️چهارم- اين دعا را بخواند: ▪️« اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی كَذَا وَ كَذَا. » ▪️خدايا مقرّر فرما در آنچه حكم می‌كنى و تقدير می‌نمايى از فرمان حتمى، و در آنچه جدا می‌كنى از كار حكيمانه در شب قدر، و در آن حكم حتمی كه برگشت و تغييرى ندارد، كه مرا از حاجيان خانۀ محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان قبول، سعیشان پذيرفته، گناهانشان آمرزيده، بدی‌هايشان ناديده گرفته شده است، و در آنچه حكم می‌كنى و تقدير مى‌نمايى، مقرّر فرما كه عمرم را طولانى نمايى، و در روزى‌ام بر من وسعت بخشى، و با من چنين و چنان كنى. و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را بيان كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️هر شبِ قدر یک مرحله از سلوک◾️ ▪️ ؛ شب یقظه (بیداری) ▪️ ؛ لیله‌الموت ▪️ موتوا قَبلَ‌ اَن‌ تَمُوتُوا ▪️ النّاسُ نِیامُ فَاِذا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا مردم خوابند وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند. وقتی بیدار شد، نائل به دیدار می‌شود. ▪️ ؛ لیلۀ مقام فنا. سالک الی الله به فنای فی‌الله و بقاءبالله نائل می‌شود. ▪️به حقایق قدر خود متحقّق و به مقام ولایت و خلافت الهی نائل می‌شود. ▪️وجودش، وجودِ خدایی می‌شود. زبانش لسان الله، دستش یدالله، چشمش عین الله، گوشش سمع الله می‌شود ...... ▪️آن لیله‌ای که به هر یک از این مقامات رسیدیم، آن لیله، لیله‌القدر ماست ..... ◾️استاد مهدی طیّب۸۷/۰۷/۰۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️هتک آبرو؛ جنگ با خدا (ره)◾️ ▪️کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می‌کند برای . از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می‌برد @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ حضرت آیت‌الله‌صمدی‌آملی◾️ ✔️نکاتی در تشرف به برنامه قرآن‌به‌سر: ▪️۱) باید قرآن‌به‌سر بگیرید و نه فرقان‌به‌سر(فرقان: بخشی از قرآن) توجه نمایید در شب قدر از متن قرآن کامل بهره‌مند باشید و نه جزوات قرآن ▪️۲) بعد از برنامه《قرآن به‌رو》 قرآن را به شکل صفحه باز شده بر سر بگیرید حتما به گونه‌ای باشد که صفحه قرآن رو به آسمان و پشت جلد بر روی سرتان باشد. قرآن بسته شده یا به‌طرف متنش را بر سر نگیرید ▪️امام صادق(علیه السلام) چون در مقام تبیین اسرار عالم است در منزل یکی از صحابه تذکر دادند: چرا درب این صندوق ذخیره‌گندم بسته است؟ صحابه عرض نمود: صندوق خالی شده امام فرمودند: برو درب آنرا باز کن تا دهان این صندوق بسوی آسمان و ملکوت به شکل منتظر باشد تا حقیقت‌عالم این دهان طالب را به رزق متنعم نماید لذا قرآنها را به سمت صفحه بازشده بسوی ملکوت آسمانها بگشاید و بر سر بگذارید تا خداوند رزق معنوی و مادی شما را برای جان طالب شما انزال نماید ▪️۳)تعداد ۱۵۰ قسم در قرآن‌به‌سر با تردد و توغل: خدایا به خودت قسم. به محمد قسم، به علی... تمام ملک و ملکوت و ملائک بخروش می‌آید ▪️۴)(عجل الله) @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مومنین در وادی استطاعت و وسع کملین در وادی سهمگین طاقت◾️ ▪️خداوند در قرآن می‌فرماید: 《لايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا...》(بقره۲۸۶) در صدر آیه سخن از است که بر اساس و موید به انجام می‌شوند ▪️ولذا مومنان اهل بهشت می‌گویند: 《رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ》 می‌خواهند که آنان را در بیازماید و تکلیف نماید و همچون ، کُمل و انبیاء آنان را به وادی سهمگین، خردکننده و جانکاه بنام نبرد. چرا که 《وادی وسع》 در است و 《وادی طاقت》در ▪️امام سجاد در دعای هفتم صحیفه می‌‌فرمایند:  《وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ... خدایا بلایی بر من آمده که سختی و ثقلش مرا له کرده و گرفتاری‌هایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای من دشوار شده..》 لذا این بار کمرشکن و له‌کننده را نه آسمان، نه زمین، و نه ملائکه‌الله بر عهده نگرفتند و فقط به عرضه و این به تلقی نمودند(احزاب/۷۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️جوانی بالاترین سرمایه برای خودسازی ◾️ ☑️در این شب قدر به جوانان عزیز چند نکته را متذکر می‌شویم: 1⃣با همت مشغول تحصیل علم باشید 2⃣ از کار کردن غافل نشوید 3⃣ از خداوند طول عمر بخواهید 4⃣قدر نشاط و قدرت جسمی ایام جوانی را بدانید 5⃣ در طهارت جان و دلتان اهتمام جدی داشته باشید. 6⃣از خداوند صحت جسمی و وسعت رزق بخواهید 7⃣ از درگاهش بخواهید که نام شما را از لوح افراد شقاوت‌مند محو نماید 8⃣از خداوند بخواهید که اسم شما را در لوح محفوظ سعادتمندان عالم بنگارد 9⃣ از توسل و توجه به امیرکاروان انسانیت حضرت بقیه‌الله(عجل الله) غافل نباش و حضرت را ناظر و حاضر بر کردار و گفتارت بدان ▪️جناب ابوذر می‌گوید: پیامبر شبی در نمازش مدام این آیه را با حالی زار و گریه تلاوت می‌نمودند و طلب غفران برای اُمت می‌نمودند: 《إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ ۖ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》 @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 7⃣ ▪️یکی از آن نسیم‌های الهی همین لیلةالقدر است که خدا می‌داند چه اسرار بی م
، نفحه لیلةالقدر 8⃣ ▪️انسان از جماد شروع شده و در رحم مادر نبات می‌شود. «وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا» (آل عمران/۳۷). این نبات حسن که در قرآن آمده است، نطفه‌ی انسانی است چون نطفه‌ای که قابلیت حیوان شدن دارد می‌شود نبات احسن. هیچ نباتی در عالم قابلیت حیوان شدن ندارد الا نبات انسانی که وقتی این نطفه در قرار مکین که همان رحم مادر است قرار می‌گیرد، استعداد این را دارد که به مقام حیوانیت برسد. از مقام حیوانیت هم بالاتر می‌آید و انسان می‌شود اما انسان بالقوه، پس از چهل سال اگر در مسیر خدا قرار بگیرد به انسان بالفعل می‌رسد. حالا آیا او در این انسان بالفعل متوقف می‌شود؟ خیر‌‌... پس عدم گردم عدم چون ارغنون گویدم   که    انا    الیه    راجعون ▪️او به مرتبه‌ای می‌رسد که از ملائکةالله هم بالاتر می‌رود. به اصطلاح حکما از مقام عقل کل هم فراتر می‌رود. در حدیث معراج پیغمبر صلوات الله علیه و آله به جبرئیل می‌فرماید که جلوتر بیا. جبرئیل می‌گوید که نمی‌توانم بالاتر بیایم، «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ»، اگر به اندازه بال مگسی پیش بیایم بالم می‌سوزد، چرا؟ چون او حد معینی دارد اما پیغمبر ما که معراج انسانی دارد، در هیچ حدی متوقف نمی‌شود. تا کجا می‌رود؟ «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ • فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» (نجم/۸ و ۹) تا جایی که بین او و خدا به اندازه یک کمان فاصله است و بلکه نزدیکتر. حالا این کمان نه این کمانی که در ذهن‌ها هست، آنجا که ماده نیست که از اینجا تا آنجا فاصله باشد، کمان که اشاره به قوس صعود و نزول دارد (که اینجا به این بحث وارد نمی‌شوم.) و بلکه نزدیکتر! آنقدر نزدیکتر که حق متعال همه‌ی علومش را یکجا در قلب او قرار می‌دهد. این می‌شود إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. ▪️پیغمبر آنقدر بالا آمد و به منِ حق متعال قرب پیدا کرد که مِثل من شد. او مثل الله و واجب الوجود است اما نه واجب الوجود بالذات. خدا خداست و ما هم نمی‌خواهیم بگوییم که پیغمبر الله می‌شود بلکه مثل‌الله می‌شود. اگر گفته می‌شود او خدایی می‌کند، او مظهر الله است. الله تمام صفاتی که دارد را به او داده است. خدا کمالی که دارد را به ۱۴ نفر داده است. حال بپرسید فرق خدا با این ۱۴ نفر چیست؟! فرقش این است که او هرچه دارد برای خودش است اما به اینها همه آن را داده است. این خود فرقی است بی منتها! انسان کامل در عالم ربوبیت می‌کند. برخی از گفتن این سخن ترس دارند! چون این افراد به مراتب معرفت انسان کامل نرسیده‌اند از این حرفها ابا دارند. می‌گویند که خود اهل‌بیت علیهم‌السلام فرموده‌اند که «نَزِّلُونَا عَن الرُّبُوبِیّةِ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنا مَا شِئتُم». معنای نَزِّلُونَا عَن الرُّبُوبِیّةِ این نیست که بگویی اهل‌بیت رب نیستند! اینها را اینگونه تنزل بده و بگو این حضرات رب مطلق‌اند اما بإذن الله. مگر خودشان در زیارت آل یس نفرمودند «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِه»؟! سلام به کسی که مربی و رب تمام آیات الله است. هم امیرالمؤمنین و هم امام زمان علیهما السلام این روایت را فرموده‌اند که «نَحنُ صَنائِعُ رَبُّنا وَ الخَلقُ مِن بَعدُ صَنائِعُنا». ما صنعت‌های خدا هستیم و مطلقِ خلق بعد از ما صنعت‌های ما هستند. بین ربوبیت انسان کامل و خدا فرق است... ربوبیت خدا بالذات و بالاصاله است، او مستقل است اما این آقا به نخلستان های کوفه می‌رود و یَتَمَلْمَلُ کَتَمَلْمُلِ  السَّلیمِ... او مثل مارگزیده به خودش می‌پیچد و یَقولُ آهِ مِنْ قِلَّهِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِد! در مناجات مسجد کوفه می‌گوید أنتَ المَولا وَ أنَا العَبد... اینها برای این است که امیرالمؤمنین خودش را در عالم مستقل نمی‌داند... در عین حالی که او خود را عبد می‌داند، حق متعال آنچه که دارد به اینها داده...
◾️نزول قرآن بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم◾️ ☑️ نزول قرآن گاهی به واسطۀ جبرئیل انجام می‌شود: ▪️جبرئیل گاهی ازطریق غیب نفسِ نبی و سِرّ روح پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، قرآن را بر قلب ایشان نازل می‌کند. ▪️گاهی تمثّل مثالی پیدا می‌کند و در مرتبۀ مثال، در حضرت مثال، حقایق را، برای انبیاء وحی را و برای پیغمبر اسلام قرآن را، می‌آورد. ▪️گاهی هم تمثّل مُلکی پیدا می‌کند. مثلاً گاهی جبرئیل به صورت فردی به نام دحیۀ کلبی، متمثّل می‌شد. ▪️دحیۀ کلبی فرد بسیار زیبایی با حرفۀ تجارت بود. در روایات داریم گاهی اوقات جبرئیل به صورت دحیۀ کلبی درمی‌آمد و خدمت پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌رسید. لذا مردم گمان می‌کردند دحیۀ کلبی نزد پیغمبر است؛ در حالی که جبرئیل بود. ▪️در روایات مربوط به زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است که دحیۀ کلبی کنار پیغمبر بود، بلند شد و رفت و چیزهای معطّری مثل مشک از او ریخت. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت زهرا خبر دادند که این جبرئیل بود و حضرت زهرا سلام الله علیها آن مشک‌ها را جمع کردند. ▪️پس گاهی اوقات هم جبرئیل در همین عالم شهادت مطلقه یا عالم حس تمثّل مُلکی پیدا می‌کند و آن لطیفۀ الهی را تنزّل می‌دهد و برای پیغمبر بازگو می‌کند. ☑️بدین ترتیب نزول وحی در مراتب مختلفی واقع می شود: ▪️گاهی اوقات به قلب پیامبر نازل می‌شود؛ یعنی از غیب نفس و سِرِّ روح حضرت رسول به مرتبۀ قلب ایشان نازل می‌شود. مقصود از قلب هم این عضوی که خون پمپاژ می‌کند، نیست. ▪️گاهی اوقات جبرئیل در مرتبۀ مثال پیامبر متمثّل می‌شود و صورت مثالی پیدا می‌کند. ▪️گاهی اوقات هم در مرتبۀ شهادت مطلقه است و جبرئیل به صورت جسمانی ظاهر می‌شود و وحی و آیات را می‌آورد. ▪️پس کسی که مخاطب وحی است، در هر نشئه‌یی از نشئات وجودی خود، وحی را به شکل و صورتی دریافت می‌کند. ▪️شاید معنای باطنی این روایات که قرآن «عَلى سَبعَةِ اَحرُفٍ» به هفت حرف نازل شده است، یا این آیه که «لَقَدْ آتَیْناکَ سَبعاً مِنَ الْمَثانِی» به راستی به تو هفت تا از دوتاها عطا کردیم، اشاره به همین نکته باشد. ▪️اگر قرار باشد وحی در هر مرتبه‌ای از نشئه‌های وجودی پیامبر یک صورت و طور پیدا کند؛ چون وجود او هفت مرتبه دارد، پس وحی هم هفت طور پیدا می‌کند. ▪️از اعلی مرتبه که حضرت علمی است شروع کنید؛ بعد به مرتبۀ پایین‌تر از آن که مقام اعیان ثابته است بیایید؛ بعد به ترتیب بیایید پایین‌تر، یعنی مراتب حضرت اقلام و حضرت الواح و حضرت مثال و حسّ مشترک و نهایتاً شهادت مطلقه که صورت ظاهری است؛ این هفت مرتبۀ وجودی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم است. در هر مرتبه وحی یک صورت دارد... ◾️استاد مهدی طیّب ۸۸/۰۶/۱۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ▪️اميرالمومنين علیه‌السّلام با ضربت عبدالرحمن‌بن‌ملجم‌مرادی با شمشیری که آمیختۀ با هلاک‌آورترین زهرها بود، مجروح شدند. ▪️خود عبدالرحمن‌بن‌ملجم گفت: اگر من این ضربت را به سر همۀ خلق می‌زدم، همه را یک‌جا خلاص می‌کرد؛ چگونه تنها علی را از پا در نیاورد؟! این ضربت درست بر نقطه‌ای فرود آمد که قبلاً عمروبن‌عبدود در آن کارزار و رویارویی در همین نقطه، ضربتی به فرق علی علیه‌السّلام زده بود. ▪️فرق علی علیه‌السّلام شکافت و شمشیر تا مغز علیه‌السّلام نفوذ کرد. امیرالمومنین علیه‌السّلام در حالی که در محراب افتاده بودند و خون از فرق مبارکشان فوّاره می‌زد، بنابه آنچه که نقل شده این آیه را تلاوت کردند، اوّل فرمودند: فزت و ربّ الکعبة: به خدای کعبه رستگار شدم؛ خلاص شدم؛ به مقصدی که داشتم نائل و واصل شدم. و بعد این آیه را تلاوت کردند: منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری۱:ما شما را از این خاک آفریدیم؛ به این خاک باز خواهید گشت و دوباره بار دیگر شما را از این خاک بیرون خواهیم آورد. ▪️عبدالرحمن‌بن‌ملجم و یکی دو نفر از همراهانش خواستند بگریزند که علیه‌السّلام اشاره کردند و نگذاشتند فرار کند. اوّل ابن‌ملجم، هر کس را که طرفش می‌رفت، با شمشیر می‌زد. بالاخره قثم‌بن‌عباس، از پشت او را در بغل گرفت؛ بعد دستگیرش کردند و بستند و او را بردند. ▪️امام مجتبی علیه‌السّلام نماز صبح را تمام کردند و علیه‌السّلام را از محراب برداشتند؛ زیر بغل‌های حضرت را گرفتند و حضرت را کشان‌کشان به‌سمت خانه بردند. نقل شده حضرت نزدیکی‌های خانۀ دختر بزرگوارشان که رسیدند، فرمودند: زیر بغل من را رها کنید! بگذارید خودم با پای خودم وارد خانه شوم. زینب طاقت این که من را با این حال ببیند ندارد... ✔️۱. سوره‌ی طه، آیه‌ی ۵۵ ◾️استاد مهدی طيب _ جلسه‌ی ٢٧ مرداد ١٣٩٠ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در حدیث است که خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است؛ خود را در ، پس همه‎ی اعمال صالح را انجام بده تا عملی را که رضایت الهی را در بردارد انجام داده باشی. خود را در ، پس از همه‎ی معاصی پرهیز کن تا از عملی که موجب غضب الهی است، مصون مانده باشی. را در شب‎های سال، پس همه‎ی شب‎ها را قدر بدان تا لیلة‎القدر را هم درک کرده باشی. خودش را در بین مردم، پس به همه‎ی مردم احترام بگذار تا حرمت اولیای خدا را نگه‌داشته باشی . ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️اعمال مشترک شب‌های قدر◾️ ▪️اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد ا
◾️اعمال شب بيست‌ و يكم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️فضيلت اين شب نورانى از شب نوزدهم بيشتر است و بايد اعمال اين شب را، از غسل و احياء و زيارت و نماز هفت «توحيد» و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاى جوشن كبير و غير آنها را انجام دهد و در غسل و احياء و سعى در عبادت، در اين شب و شب بيست‌ و سوّم اصرار ورزد، در روايات به اين كه شب قدر يكى از اين دو شب می‌باشد، تأکید شده است. ▪️علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، از اين شب شروع كند به خواندن دعاهاى شب‌هاى دهه آخر ماه مبارک رمضان و همینطور در این شب: : ▪️يا مُولِجَ اللَّيْلِ فِي النَّهَارِ وَ مُولِجَ النَّهَارِ فِي اللَّيْلِ وَ مُخْرِجَ الْحَيِّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجَ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ يَا رَازِقَ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا رَحِيمُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي وَ تُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي وَ آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ. ▪️اى فرو برندۀ شب در روز، و ای فرو برندۀ روز در شب، و بيرون آورندۀ زنده از مرده، و بيرون آورندۀ مرده از زنده، اى روزى دهندۀ بی حساب به هر كه خواهى، اى خدا، اى مهربان، اى خدا اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى خدا، اى خدا، برای توست بهترین نام‌های نیک و والاترین نمونه‌هاى برتر و بزرگواری‌ها و نعمت‌ها، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و قرار دهى نام مرا را در اين شب در زمرۀ سعادتمندان و روحم را با شهيدان، و نيكوكارى‌ام را در بلندترين مقام بهشت، و بدكارى‌ام را آمرزيده، و بر من يقينى بخشى كه با دلم همیشه همراه باشد، و ايمانى كه شک را از من بیرون کند و خشنودم نمايى به آنچه نصيبم كردى، و عطا کن به ما در دنيا حسنه و در آخرت حسنه، و از آتش سوزان حفظ فرما، و روزی کن مرا در اين شب ذكر و شكر و رغبت به سويت، و توبه و توفيق به آنچه توفیق دادی محمّد و خاندان محمّد را، که درود بر او و آنان. : ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّا تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْنا تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. ▪️خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آن چنان بردبارى روزى من گردان كه درِ نادانى را به روى من ببندد، و هدايتى كه رهيدن از هر گمراهى را به وسيلۀ آن بر من منت نهى، و ثروتى كه درِ هر فقرى را به سبب آن بر من ببندى، و نيرويى كه به آن هرگونه ضعفى را از من برگيرى، و عزّتى كه مرا به آن از هر خوارى اكرام نمايى، و مرتبه بلندى كه مرا به آن از هر افتادنى بلند گردانى، و امنيتى كه به آن هر ترسى را از من دور سازى، و سلامت كاملى كه مرا به آن از هر بلايى بپوشانى، و دانشى كه به آن درِ هر يقينى را به رويم بگشايى، و يقينى كه به آن هر شكى را از من برطرف سازى، و دعايى كه به آن سفرۀ اجابت را در امشب و در اين ساعت بگسترانى همين ساعت، همين ساعت، همين ساعت اى كريم، و ترسى كه به آن هرگونه رحمتى را برايم پخش كنی، و بازدارنده‌اى كه بين من و گناهانم پرده شود، تا به سبب آن نزد معصومين به درگاهت رستگار شوم، به حقّ مهربانی‌ات اى مهربان‌ترين مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ولله الاسماء الحسني فادعوه بها ▪️مراد از خواندن خدا به اسماء حسنی , اتحاد وجودی پيدا كردن و متصف شدن به اخلاق الهی است , يعنی با حق متعال در اين صفت متحد شويم خدا حكيم است انسان هم حكيم بشود و ...      ◾️بیانات استادصمدی آملی حفظه الله در رمضان ۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
ای شاه شاهان جهان ، الله مولانا علی  ای نور چشم عاشقان ، الله مولانا علی حمد است گفتن نام تو ای نور فرخ نام تو  خورشید و مه هندوی تو ، الله مولانا علی خورشید مشرق خاوری در بندگی بسته کمر  ماهت غلام نیک پی ، الله مولانا علی خورشید باشد ذره‌ای از خاکدان کوی تو  دریای عمان شبنمی، الله مولانا علی موسی عمران در غمت بنشسته بد در کوه طور  داود می‌خواندت زبور ، الله مولانا علی آدم که نور عالم است عیسی که پور مریم است  در کوی عشقت در هم است ، الله مولانا علی داود را آهن چو موم قدرست نموده کردگار  زیرا به دل اقرار کرد ،الله مولانا علی آن نور چشم انبیا احمد که بد بدر دجا  می‌گفت در قرب دنا ، الله مولانا علی قاضی و شیخ و محتسب دارد به دل بغض علی  هر سه شدند از دین بری ، الله مولانا علی گر مقتدای جاهلی کردست در دین جاهلی  تو مقتدای کاملی ، الله مولانا علی شاهم علی مرتضی بعدش حسن نجم سما  خوانم حسین کربلا ، الله مولانا علی آن آدم آل عبا دانم علی زین العباد  هم باقر و صادق گوا ، الله مولانا علی موسی کاظم هفتمین باشد امام و رهنما  گوید علی موسی الرضا ، الله مولانا علی سوی تقی آی و نقی در مهر او عهدی بخوان  با عسکری رازی بگو ، الله مولانا علی مهدی سوار آخرین بر خصم بگشاید کمین  خارج رود زیر زمین ، الله مولانا علی تخم خوارج در جهان ناچیز و ناپیدا شود  آن شاه چون بیدار شود ،الله مولانا علی دیو و پری و اهرمن، اولاد آدم مرد و زن  دارند این سر در دهن ، الله مولانا علی اقرار کن اظهار کن مولای رومی این سخن  هر لحظه سر من لدن ، الله مولانا علی ای شمس تبریزی بیا بر ما مکن جور و جفا  رخ را به مولانا نما ، الله مولانا علی ☑️حضرت مولانا @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️عارف واصل حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله عليه در توسل و زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام، زیارت ششم را سفارش می کردند و می فرمودند:  مرحوم سید علی آقا قاضی به این زیارت تأکید داشتند. درباره توسل به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: هر مشکل که برایم در نجف پیش می آمد، می رفتم صحن امیرالمؤمنین (علیه السلام) و هفت بار «نادعلی » می خواندم و مشکلم حل می شد . اذکار اهل ولایت، ذکر «ناد علی » است که در کتاب ها به صورت های مختلف نقل شده است . استاد این ذکر «نادعلی » را چنین می خواند: «ناد علیا مظهر العجائب، تجده عونا لک فی النوائب، کل هم و غم سینجلی، بولایتک یا علی یا علی یا علی، یا ابا الغوث اغثنی، یا ولی الله ادرکنی، بلطفک الخفی، لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین » . ▪️آن بزرگوار می فرمود: «اگر یا علی در این ذکر صد بار گفته شود، خوب است . من از ناد علی خیر زیادی دیدم . @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شب قدر، لَیلِ پی بردن به قدرِ انسان ▪️امشب هم لیله‌القدر و هم لیلۀ علی علیه‌‌السّلام است؛ تقارنی عظیم و عجیب. ▪️لیله‌القدر، شب پی بردن به قدر خویشتن و نیل به قدر انسانی است ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام، شاخص، معیار و قدر کمال انسانی است. ▪️شیر را مانَد همی بچه به او ▪️تو به حیدر خود چه می‌مانی؟ بگو ▪️تو که می‌گویی من پیرو حیدر امیرالمؤمنین، شیعه، عاشق و فرزند معنوی امیرالمؤمنین علیه السّلام هستم؛ امیرالمؤمنین علیه السّلام پدر من است؛ تو به حیدر خود چه می‌مانی؟ بگو. ▪️کمی قد بکشید؛ لیله‌القدر یعنی شبی که انسان به قدر و اندازۀ انسانیت پی می‌برد و در نتیجه به کوتاهی خود واقف می‌شود و اراده می‌کند و تصمیم می‌گیرد که تحوّل عمیقی در زندگی خود برای رشد، تعالی و تکامل ایجاد کند. ▪️امیدواریم خدای متعال چنین لیلةالقدری را در امشب و شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان، نصیب همۀ ما بفرماید... ◾️استاد مهدی طیّب۹۱/۰۵/۱۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ◾️ 🏴 ایام شهادت مولای موحدان و مقتدای متقیان، حضرت مولا علی بن ابیطالب علیه السلام را به محضر نورانی حضرت صاحب الأمر ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شب های قدر فضیلت این عمل را از دست ندهید ▪️یک مرتبه سوره واقعه ▪️یک مرتبه سوره توحید ▪️هفت مرتبه ذکر یا الله ☑️توصیه آیت الله فاطمی نیا @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️فیوضاتی که در شب قدر به شخص عنایت میشود در طول سال به تدریج داده میشود. چون تحمل دریافت یک مرتبه وجود ندارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش سوم ● بحث روايتى در درالمنثور در تفسير آيه : ((لا يتخذ الموم
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم ● چند روايت درباره حب خدا و در معانى الاخبار از سعيد بن يسار روايت آمده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) به من فرمود: مگر دين چيزى بجز حب مى تواند باشد؟ خداى عزوجل مى فرمايد: ((قل ان كنتم تحبون اللّه ، فاتبعونى يحببكم اللّه )). مؤلف : اين حديث را صاحب كافى از امام باقر (عليه السلام ) و همچنين قمى ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 255 و عياشى هر يك آن را در تفسير خود از حذاء از آن جناب آورده اند، و نيز عياشى در تفسير خود از بريد و از ربعى كه اينها از آن جناب نقل كرده اند و اين روايت مويد بيانى است كه ما در سابق توضيحش را داديم . و در كتاب معانى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: خداى عزوجل هيچ بنده نافرمانى را دوست نمى دارد آنگاه به اين شعر تمسك جست كه شاعر گفته است : تعصى الاله و انت تظهر حبه هذا لعمرى فىالفعال بديع لو كان حبك صادقا لاطعته ان المحب لمن يحب مطيع يعنى تو در عين اينكه خدا را نافرمانى مى كنى ، اظهار مى دارى كه خدا را دوست دارى و اين عمل به جان خودم در بين اعمال ، عملى نوظهور است ، اگر دوستى تو با خدا صادق و درست بود، او را اطاعت مى كردى همچنان كه هر دوستى دوست خود را اطاعت مى كند . و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در حديثى فرمود: هركس ميل دارد خدا او را دوست بدارد بايد بطاعت خدا عمل كند، و ما را پيروى نمايد، مگر او نشنيده قول خداى عزوجل به پيامبرش را كه فرمود: ((قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونى يحببكم اللّه و يغفر لكم ذنوبكم )) تا آخر حديث . مؤلف : بزودى در تفسير آيه شريفه : ((يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم . ..))، اين معنا را بيان خواهيم كرد ان شاء اللّه ، كه چگونه پيروى ائمه پيروى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است . و در درالمنثور است كه عبد بن حميد از حسن روايت آورده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: هركس از سنت من روى بگرداند از من نيست ، آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود: ((قل ان كنتم تحبون اللّه ، فاتبعونى يحببكم اللّه ...)). و نيز در درالمنثور است كه ابن ابى حاتم و ابو نعيم در كتاب حليه و حاكم از عايشه روايت كرده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: شرك ناپيداتر است از صداى حركت ذره بر روى سنگ صاف آن هم در شب ظلمانى و سبك تر و كمترين درجه ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 256 شرك اين است كه آدمى كسى را دوست بدارد، با اينكه بداند شائبه اى از جور و ستم دارد،و كسى را دشمن بدارد با اينكه بداند او عادل است ، (ممكن است معناى حديث اين باشد كه كسى را به خاطر شائبه اى از جور كه در او است دوست بدارد و شخصى را به خاطر اينكه تا حدودى عادل است دشمن بدارد) و آيا دين جز حب و بغض در راه خدا چيزى ديگر است ؟ با اينكه خداى عزوجل فرموده : ((قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونى يحب بكم اللّه )) و نيز در آن كتاب آمده كه احمد و ابو داود و ترمذى و ابن ماجه و ابن حب ان و حاكم از ابى رافع از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نقل كرده اند كه فرمود: مبادا يكى از شما را مسلط بر اريكه حكمرانى ببينم كه وقتى دستورى از دستورات من از آنچه بدان امر و از آن نهى كرده ام برايش پيش آيد، بگويد: ما اين حرفها سرمان نمى شود، ما تنها از آنچه در كتاب خدا است پيروى مى كنيم . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 257 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️صلوات شیخ اکبر بر حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب علیهما السلام ◾️ ▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة، أُنمُوذِجِ الواقِعِ، و شَخصِ الإطْلاقِ، المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین، صورة الأمانة الإلهیّة، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ، الظّاهرِ بالبرهانِ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ، فاتحة مصحفِ الوجودِ، حقیقة النقطةِ البائیّة، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة، حَیدَرِ آجام الإبداعِ، الکرّار فی معارکِ الإختراع، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ، علیِّ بن أبی طالب، علیه الصّلوةُ و السّلام. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول)◾️ ▪️امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است و هم لیلةالقدر؛ یکی از سه شبی است که به لیلةالقدر بودن محتمل است. ▪️لیلةالقدر، لیله‌ی پی‌بردن به قدر خویشتن و نیل‌به قدر انسانی است. لیلةالقدر، لیلةُ عَلِیٍّ علیه‌السّلام است. و این تقارن چقدر عظیم و عجیب است! چون اندازه و قدّ انسانیّت، یعنی قدّ و قدرِ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام. ▪️امیرالمؤمنین علیه‌السّلام شاخص و معیارِ قدر و کمال انسانی است. ابعادِ کمال انسانی و تمامیّت عظمت انسانی را در وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌شود مشاهده کرد. ▪️علی علیه‌السّلام میزان‌الانسان است؛ میزان‌الکمال است و چقدر دنیای ما به لیلة‌القدری که لیله‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است و به شناخت آن حضرت محتاج است! لیلة‌القدر لیله‌ی انسان کامل است. لیلة‌القدر، لیله‌ی حجّت خداست. ‍ ▪️در دنیای امروز که تعریف انسان به خور و خواب و خشم و شهوت، به شکم‌چرانی و لذّت‌جویی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، به شهوت‌رانی و بی‌بندوباری‌های جنسی، و به خشونت و قهر و غلبه و تفوّق‌طلبی و سرکوب و از پا درآوردنِ رقبا و بر مسند قدرت نشستن محدود شده است، در دنیای امروز که تمامیت بشریت در شهوت و غضب خلاصه شده است، قدّ و قدر انسانیّت با شاخص شهوت و غضب سنجیده می‌شود، انسان سعادتمند، انسان موفّق، انسان کامل در فرهنگ دنیای امروز، انسانی است که بهتر و بیشتر می‌خورد و می‌آشامد؛ بیشتر و بهتر از لذائذ جنسی بهره می‌برد و بیشتر و بهتر در مسند قدرت قرار می‌گیرد و برای نیل‌به شکم‌چرانی‌ها و شهوت‌رانی‌ها و ارضای جاه‌طلبی‌های خود، بهتر و بیشتر به پول و ثروت دسترسی دارد. در چنین دنیایی چقدر به میزان‌الانسان نیاز است! ادامه دارد .... ◾️در محضر استاد مهدی طیّب ١٩ مرداد ٩١◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 8⃣ ▪️انسان از جماد شروع شده و در رحم مادر نبات می‌شود. «وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا
، نفحه لیلةالقدر 9⃣ ▪️خدا هرچه که دارد به اهل‌بیت علیهم السلام داده است؛ «لا فَرقَ بَينَكَ وَ بَينَهَا إلاَّ أنَّهُم عِبادُكَ وَ خَلقُك» لذا در آن وقت که نهایت قرب انسان کامل به حق متعال است می‌فرماید که «نَحنُ هُوَ وَ هُوَ نَحنُ»، ما او هستیم و او نیز ما است؛ به مرتبه‌ای می‌رسد که مقام فناء علی الاطلاق در ذات حق متعال است و ظل‌الله و سایه خدا می‌شود لذا در مورد پیغمبر صلوات الله علیه و آله گفته‌اند که ایشان سایه نداشته. چرا؟ چون او نور مطلق الهی و نور حق متعال است. نور مطلق که دیگر سایه ندارد! اگر در قرآن آمده که ما قرآن را بر لیلة‌ی (شب) قدر نازل کردیم، مراد از این شب، وجود و قلب پیغمبر است، و اگر می‌گوییم لیلةالقدر فاطمه سلام الله علیها است دلیلش این است که فاطمه قلب پیغمبر است. این لیله بودن، نسبت مقام پیغمبر به حق متعال است که هر مرتبه پایین نسبت به مرتبه بالا لیل است اما این لیل نسبت به کل ماسوی الله، لیلةالقدر است. القدر یعنی قدر مطلق. قَدَر یعنی قدر معین. قدر مطلق، ولایت امیرالمؤمنین است. یعنی حق متعال هرچیزی را در عالم به واسطه ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مقدر کرده است... ▪️چرا به من و شما می‌گویند امشب به در خانه امام حسین، امام زمان و دیگر حضرات اهل‌بیت علیهم السلام بروید؟! چون امر تقدیر مقدرات به دست امام است. باید دل او را به دست بیاوری! او دارد عالم را تقدیر می‌کند... شما در این فقرات دعای دهه آخر ماه رمضان تدبر بفرمایید، دارد که خدایا! «أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاء...» همینطور در این ۱۰ شب از خدا می‌خواهیم که خدایا! اسم مرا در سُعدا و روح مرا در زمره شهدا در اعلا علیین قرار بده و قلب مرا مباشر ایمان قرار بده و هرگونه شک را از قلبم خارج کن. این یعنی تقدیر الهی. ما این را می‌خواهیم. اینکه حالا غذا و رزق ما چه باشد و کار ما چه باشد، مبتنی بر همین اصل است... «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا» (طه/۱۲۴). هرکس از یاد من غافل باشد معیشتش تنگ و سخت می‌گردد. شما اگر حسینی و علوی باشید، آنها هم به تبع مقدر می‌شود. اگر مردم قدر اهل‌بیت علیهم‌السلام را بدانند و اهل‌بیت را نه صرفا برای آخرت بلکه برای دنیایشان هم بخواهند و به در خانه اهل‌بیت بروند، دنیایشان نیز آباد می‌شود...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَ
، نفحه لیلةالقدر 🔟 ▪️هر چیزی در عالم که از مقام علم به مقام عین و عالم طبیعت تنزل پیدا می‌کند، در مراتب وجودی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و امروز امام زمان علیهم‌السلام است‌. اگر می‌گویم امیرالمؤمنین یا امام زمان، منظور ولایت است و تفاوتی بین این ذوات مقدس نیست. اینکه می‌فرماید تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا.... این ظرف نزول چیست؟! نزول و صعود ملائکةالله در کجا واقع می‌شود؟! در مورد امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: فَمَا نَزَلَ الله عَزَّ وَ جَلّ فإلَیکُم و مَا صَعَدَ إلی الله فَمِن عِندَکُم. آنچه خداوند نازل می‌کند از کانال و مجرای شماست و آن چیزی که در نظام هستی صعود و ارتقاء می‌یابد نیز از مجرای شما است یعنی همه‌ی حقایق بر لوح محفوظ نفس ناطقه انسانی نوشته می‌شود. ما از نفس انسان کامل چه اطلاعی داریم؟! او محیط است به کل شیء... یعنی حقیقت او جامع همه‌ی مخلوقات است. ز احمد تا احد یک میم فرق است جهانی اندر این یک میم غرق است ▪️معنی اش این است که امام زمان علیه‌السلام روحی دارد که روح آن حضرت، محیط بکل شیء است. هیچ چیزی نیست که از دایره احاطه انسان کامل فراتر باشد. لذا می‌فرماید وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲). خدا همه چیز را در این امام مبین نوشته است لذا نفس او لوح محفوظ است. بعد می‌گوید نه! لوح محفوظ برای امیرالمؤمنین کم است. او لوح حفیظ است... محفوظ مفعول و حفیظ فاعل است. لوح محفوظ یعنی جان او ظرفی است که حق متعال تمام مقدرات عالَم امکان را در آن می‌نویسد اما فراتر می‌رود و می‌گوید که خیر! لوح حفیظ است بلکه اوست که می‌نویسد! هم خودش می‌نویسد و هم اینکه در جان خودش می‌نویسد‌ لذا علی بن ابیطالب علیهما السلام می‌فرماید که من قلم اعلا هستم و من لوح محفوظم! هم نویسنده منم هم آن لوحی که حقایق بر آن نوشته می‌شود منم! من جامع همه‌ی سطورم... در لوح کلمات و سطور می‌نویسند. این مخلوقات سطور عالم هستند. ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ (قلم/۱). ▪️می‌فرماید همه این‌ها در این ام‌الکتاب است. این ام‌الکتاب کجاست؟ وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ (زخرف/۴). از معصوم پرسیدند این ضمیر إِنَّهُ به چه چیز بر می‌گردد؟ می‌فرماید به علی بن ابیطالب علیه‌السلام. عليٌ اشتُق مِن العَلي، منِ خدا اسم علی را از اسم علیِ خودم مشتق کردم، یعنی اینکه او عُلُو دارد بر تمام ماسوی الله... او اول شخص عالم امکان است به همین خاطر به من و شما گفته‌اند که نماز پذیرفته نمی‌شود مگر به سوره‌ی حمد. به این دلیل که سوره‌ی حمد به علی بن ابیطالب بازمی‌گردد که حضرت فرمود خدا کل قرآن را در سوره حمد قرار داد و کل سوره حمد را در بسم الله و کل بسم الله را در باء و أنا نقطة تحت الباء. در سوره‌ی حمد اشاره به ربوبیت علی‌بن ابیطالب شده است؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ یعنی چه؟ این حمد به چه کسی بر می‌گردد؟ فرد رند و بزرگی مثل ابن ترکه در ابتدای تمدید القواعد به جای اینکه بنویسد الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ می‌نویسد الْحَمْدُ لِوَلیِه... این رب العالمین، ولی الله علی الاطلاق است که بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم ● چند روايت درباره حب خدا و در معانى الاخبار از سعيد
● آيات 34 - 33،آل عمران، قسمت اول ، بخش اول إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً وَ ءَالَ إِبْرَهِيمَ وَ ءَالَ عِمْرَنَ عَلى الْعَلَمِينَ(33) ذُرِّيَّةَ بَعْضهَا مِن بَعْضٍ وَ اللَّهُ سمِيعٌ عَلِيمٌ(34) ● ترجمه آیات خداى تعالى آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه مردم برگزيد (33) اينان نسلى هستند كه اول و آخرشان يكى و از يك سنخ است و خدا شنوا و دانا است (34). ● بیان آیات از اينجا آيات راجع به قصص عيسى بن مريم (عليهما السلام ) و مطالب مربوط به آن قصص خالى از خرافاتى كه به اين قصص چسبانده اند آغاز مى شود و در اين آيات عليه اهل كتاب احتجاج شده و دو آيه مورد بحث رابط بين آيات قبل با آيات بعد است ، چون آيات قبل هم متعرض حال اهل كتاب بود. إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً ... كلمه ((اصطفاء)) كه مصدر فعل ((اصطفى )) است ، همان طور كه بيانش در ذيل آيه : ((لقد اصطفيناه فى الدنيا)) گذشت به معناى گرفتن خالص هر چيز، و جدا كردن چيزهائى است كه آن را كدر مى سازد، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 258 در نتيجه معناى اين كلمه نزديك به معناى كلمه ((اختيار)) است ، و اگر بخواهيم آن را با يكى از مقامات ولايت تطبيق كنيم ، بامعناى اسلام منطبق است ، چون اسلام عبارت است از اينكه بنده باين مقام رسيده باشد كه خود را تسليم محض امر مولى بداند، و همواره آنچه را كه موجب خشنودى او است انجام دهد. و ليكن در آيه مورد بحث نمى توان كلمه اصطفا را به اين معنا كه گفتيم بگيريم ، چون در آيه اصطفاى تنها نيامده ، بلكه ((على العالمين )) هم با آن همراه است و اگر منظور از اصطفاى در آيه همان اصطفاى لغوى بود، جا داشت بفرمايد: ((ان اللّه اصطفى آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران من العالمين )) ولى اگر اينطور مى فرمود اسلام مختص به نامبردگان در آيه مى شد، آن وقت معناى كلام اختلال مى يافت ، و لذا فرمود ((اصطفى على العالمين )) و اين نوعى اختيار و برگزيدن آنان در يك يا چند امر است كه ديگران با آنان در اين امور شركت ندارند. دليل ما بر آنچه گفتيم اين كه اصطفا همه جا يك معنا نمى دهد، آيه شريفه ((يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين است ))، كه دو بار كلمه نامبرده در آن آمده ، و اگر معناى اين كلمه همه جا يكى بود، بايد مى فرمود: ((ان اللّه طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei