eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■«وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲) ■«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/۳۰) ■«إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (انعام/۷۹) ■●فطر به معنای شکافت، آغاز کرد و به وجود آورد معنی شده است. فطیر بی‌مایه را گویند؛ «وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الإِْخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ الإِْخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»،(نهج‌البلاغه/خطبه ۱) ؛ توحید فطری، توجه و فنای در ذات باری تعالی است که بی‌مایه و بی‌رسم و نشان است و خود همه را مایه و رسم و نشان می‌باشد. ■●در انفطار ظهور است؛ کل ما سوی الله به ید قدرت اللهی کامله‌ی مطلقه از مقام آسمان ذات که گنج مخفی است، ظهور نموده‌اند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید: «أنا فطرت العالمین». ■«إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ» (انشقاق/۱)؛ «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ... فَالِقُ الْإِصْبَاح» (انعام/۹۵،۹۶). این انشقاق سماء ذات یا احدیت و یا فالق بودن الله مر دانه‌ی مجمل و هسته‌ی بسیط را و صبح ظهور نور وجود، به معنای انفطار می‌باشد که جمله توسط اسم جامع الله که مظهریت اتمّ آن ولایت شمسیه‌ی علویه می‌باشد صورت می‌گیرد. ■●لذا حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ی ، این فاطریت و فالقیت را به خود اسناد می‌دهد: «انا الذی ارسیت الجبال و بسطت الارضین، انا مخرج العیون و منبت الزروع و مغرس الاشجار و مخرج الثمار.» ■●به انفطار و انشقاق، کثرت ظاهر می‌شود و به رجوع کثرت به حقیقت فاطر، دوران حاکمیت اطلاقی، دولت اسم الباطن فرا می‌رسد. «وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲) ■●فطر، ظهور و تفصیل حقایق مجمل است و عید فطر، رجوع کثرت به وحدت و اضمحلالشان در حقیقت خود می‌باشد. «إِنَّا لِلَّهِ» فطر است و «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» عید فطر؛ پس بنگر که چون آن فآن در کل نظام هستی عید فطر سریان و جریان دارد. ■●صوم و صمت مظهر آن حقیقت سر به مهراند که از آغاز صبح شروع می‌شود و عنداللیل به غروب آفتاب به افطار شکفته می‌شود. در قوس نزول است که مراتب آن لیل و لیالی هستند. کثرت لیل است که با غروب آغاز می شود. لذا افطار به وقت غروب می‌باشد. و صعود و قوس صعود یوم است و ایام الله، لذا صائم به روز، تشبه به اله عالم پیدا می‌کند و به وحدت می رسد. (چه خوب که در زبان آذری، روزه را عروج می گویند). صائم به صوم تشبه به حق پیدا می کند و به افطار داخل در خلق و کثرت می شود. لذا حق تعالی فرمود: «الصّومُ لي و أنا أجزی بِه» (الفقیه ج٢ ص٧۵) ☑️خدایا چشمان دلمان را به تماشای جمال دل آرای حجت کامله ات روشن فرما تا عید فطر حقیقی را به شهود بنشینیم و دریابیم که فطر و عید فطر مراتب وجودی اوست و داخل شویم در حصن حصین او و در آنچه که داخل شدند در آن محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله. و خارج شویم از آنچه که خارج شدند از آن محمد و آل محمد صلوات الله علیه و علیهم اجمعین و الحمدلله علی ما هدانا. ■●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۷۰ و ۷۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
○حقّانیتِ جهان شمولی ارباب ○در بیت خدا اذن دخولی ارباب ○دنیا همه مات معجزاتت شده است ○الحق که محیرالعقولی ارباب #عالیه_رجبی @mohamad_hosein_tabatabaei
○حقّانیتِ جهان شمولی ارباب ○در بیت خدا اذن دخولی ارباب ○دنیا همه مات معجزاتت شده است ○الحق که محیرالعقولی ارباب #عالیه_رجبی @mohamad_hosein_tabatabaei
○ماه ِ من، طايفه ی روزه بگيران چه كنند؟ ○شب ِ عيدی كه تو پنهان شده باشی جايی؟ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم 1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى متمدن قبل از اسلام منظور ما از امتهاى متمدن و پيشرفته آن روز، آن امت هائى است كه تحت رسوم ملى و عادات محفوظ و موروثى زندگى مى كرده اند بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس قانونى باشد، مانند مردم چين و هند و مصر قديم و ايران و نظائر اينها. آنچه در اين باب در بين تمامى اين امتها مشترك بوده ، اين بود كه زن در نظر اين اقوام هيچگونه استقلال و حريت و آزادى نداشته ، نه در اراده اش و نه در اعمالش ، بلكه در همه شئون زندگى اش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده ، هيچ كارى را از پيش خود منجز و قطعى نمى كرده ، و حق مداخله در هيچ شأنى از شئون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت ، نه درقضاوت ، و نه در هيچ شأنى ديگر). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 397 حال ببينيم با نداشتن هيچ حقى از حقوق ، چه وظائفى به عهده داشته است ؟ اولا تمامى آن وظائفى كه به عهده مرد بوده به عهده او نيز بوده است ، حتى كسب كردن و زراعت و هيزم شكنى و غير آن ، و ثانيا علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده ، و نيز موظف بود كه از مرد در آنچه مى گويد و مى خواهد اطاعت كند. البته زن در اينگونه اقوام ، زندگى مرفه ترى نسبت به اقوام غير متمدن داشته است ، چون اينان ديگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمى دادند زنى را بكشند، و گوشتشان را بخورند، و بطور كلى از مالكيت محرومشان نمى دانستند، بلكه زن فى الجمله مى توانست مالك باشد، مثلا ارث ببرد، و اختيار ازدواج داشته باشد، گو اينكه ملكيت و اختياراتش در اينگونه موارد هم ، به استقلال خود او نبود. در اين جوامع مرد مى توانست زنان متعدد بگيرد، بدون اينكه حد معينى داشته باشد، و مى توانست هر يك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد، و شوهر بعد از مرگ زنش مى توانست بدون فاصله ، زن بگيرد، ولى زن بعد از مرگ شوهرش نمى توانست شوهر كند، و از معاشرت با ديگران در خارج منزل ، غالبا ممنوع بود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک و تبریک عید سعید ●□ : □●پرداخت حقوق الهی [مانند خمس و زکات و صدقه]، سبب نِموّ مال و تهذیب آن است، و اگر کسی این کار را بکند، مالش ترقّی کرده و زیاد می‌شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□● ●□ □۱- پس از نماز صبح و نماز عيد، تكبيراتى كه در شب عيد پس از نماز فريضه خوانده شد را بخواند: □اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ لا إلهَ إلا اللّهُ وَ اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ وَ لِلَّهِ الحَمدُ الحَمدُ لِلَّهِ عَلَى ما هَدانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما أَوْلانَا□ □۲- پس از نماز صبح دعايى را كه سيّد روايت كرده: «اللّهم انى توجّهت اليک بمحمّد امامى» بخوان، و شيخ خواندن اين دعا را پس از نماز عيد ذكر كرده. □۳- كنار گذاشتن زكات فطر پيش از نماز عيد. □۴- غسل، و بهتر است اگر ممكن شود آن را در نهر انجام دهد، و وقت آن پس از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عيد و چون خواستى غسل كنى بگو: □اللَّهُمَّ إِيماناً بِكَ وَ تَصديقاً بِكِتابِكَ وَ اتِّباعَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ مُحمّدٍ صَلّى اللّه عَلَيهِ وَ آلهِ□ □آنگاه «بسم اللّه» بگو و غسل را بجاى آر، و هنگامی‌كه از غسل فارغ شدى بگو: □اللّهُمَّ اجعَلهُ كَفّارَةً لِذُنوبی وَ طَهِّر دِينی اللّهُمَّ أَذهِب عَنّی الدَّنَسَ□ □۵- پوشيدن جامه نيكو و بكار بردن بوى خوش، رفتن به صحرا براى بجا آوردن نماز عيد در زير آسمان، و خوردن مقدار كمى از تربت سيّدالشهدا عليه السّلام كه برای هر دردى شفاست مستحبّ است. □۶- پس از طلوع آفتاب و هنگامی‌كه آماده بيرون رفتن شدى، اين دعا را بخوان: □اللَّهُمَّ مَن تَهَيَّأَ في هَذَا اليَومِ أَو تَعَبَّأَ أَو أَعَدَّ وَ استَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخلُوقٍ رَجاءَ رِفدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَواضِلِهِ وَ عَطاياهُ فَإِنَّ إِلَيكَ يا سَيِّدی تَهْيِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعدَادی وَ استِعدَادی رَجَاءَ رِفدِكَ وَ جَوَائِزِكَ وَ نَوَافِلِكَ وَ فَوَاضِلِكَ وَ فَضائلِكَ وَ عَطَاياكَ وَ قَد غَدَوتُ إِلَى عِيدٍ مِن أَعيَادِ أُمَّةِ نَبيِّكَ مُحمّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلیهِ وَ عَلى آلهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَيكَ اليَومَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهتُ بِمَخلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَكِنْ أَتَيْتُكَ خَاضِعاً مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَى نَفْسِی فَيَا عَظيمُ يَا عَظيمُ يَا عَظيمُ اغْفِر لِيَ الْعَظِيمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنتَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنتَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ□ □۷- خواندن دو رکعت نماز عيد، در ركعت اول سوره هاى «حمد» و «اعلى» و سپس پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و بگويد: □اللَّهُمَّ [أَنتَ أَهْلُ] أَهلَ الكِبرِياءِ وَ العَظَمَةِ وَ أَهلَ الجُودِ وَ الجَبَرُوتِ وَ أَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَ أَهلَ التَّقوَى وَ المَغفرَةِ أَسأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا اليَومِ الَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهِ عَلَيهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ مَزِيداً أَن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ وَ أَن تُدخِلَني فی كُلِّ خَيرٍ أَدخَلتَ فيهِ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ وَ أَن تُخرِجَنِي مِن كُلِّ سُوءٍ أَخرَجتَ مِنهُ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ أَجمَعِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ خَيرَ مَا سَأَلَكَ مِنهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فيهِ مِمّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُكَ الصّالِحُونَ الْمُخلِصُون□َ □پس تكبير ششم را بگويد و به ركوع رود، و پس از ركوع و سجود براى ركعت دوم قيام كند، و پس از سوره «حمد» سوره «شمس» را بخواند، سپس چهار تكبير بگويد، و پس از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و همان دعا را بخواند، چون فارغ شد، پنجمين تكبير را گفته و به ركوع رود، و نماز را به پايان برساند، و پس از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام را بجا آورد. □پس از نماز عيد دعاهاى بسيارى وارد شده كه شايد بهترين آنها دعاى چهل و ششم صحيفه كامله سجاديه باشد. □۸- زیارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام. □۹- خواندن دعاى «ندبه» و سيّد ابن طاووس فرموده كه چون از دعا فارغ شود، به سجده رود و بگويد: □أَعُوذُبِكَ مِن نَارٍ حَرُّهَا لا يُطفَى وَ جَدِيدُهَا لا يَبلَى وَ عَطشَانُهَا لا يَرْوَى،□ ■پس گونه راست را بر زمين گذارد و بگويد: □إِلَهِي لا تُقَلِّب وَجهِي فی النَّارِ بَعْدَ سُجُودی وَ تَعْفِيرِي لَكَ بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَيكَ بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ□ □سپس گونه چپ را بر زمين گذارد و بگويد: □أَرحَمْ مَن أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَكَانَ وَ اعتَرَفَ□ □آنگاه به حال سجده برگردد و بگويد: □إِنْ كُنتُ بِئْسَ الْعَبدُ فَأَنتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنبُ مِنْ عَبدِكَ فَليَحسُنِ الْعَفوُ مِنْ عِندِكَ يَا كَرِيمُ□ : □الْعَفْوَ الْعَفْوَ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●آنچه که باقی می ماند آن صفحات اعمال شماست●□ □●ماه رمضان ها می آید و می رود و ماه ها یکی پس از دیگری می روند و عمرها هم می رود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است و شاید نامه عمل هم همان باشد، قلب شما نسبت بدنیا چه بوده است، دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه تان به دنیا چه اندازه بوده است. □●آن روزی که دست تان نمی رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است. □● صحیفه نور، جلد ۱۸،صفحه ۱۸●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اميدواريم که روز اول شوّال برای ما روز عید باشد. منسوب به امیرالمومنین علیه السلام است که فرمود: «انّما هو عیدٌ لمن قبل الله منه صیامه و شکر له قیامه» برای همه روز اول شوال نیست؛ برای کسی عید است که خدای متعال روزه هایش وشب زنده داری ها و نمازهای دل سحرش را پذیرفته باشد، فقط برای اینها عید است. □●عید فطرِ عالم بیرون غیر از عید فطر عالم درون است، من باید دنبال عید فطر خودم بگردم. □●امیرالمومنین فرمود عید فطر تو زمانی می رسد که صیام تو مقبول درگاه الهی و قیام تو مشکور پیشگاه الهی واقع شود. و خدا کند که عید فطر ما برسد! □●استاد مهدی طيب _ ٣ شهريور ٩٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیا در زمان ظهور، قبل از شدت عمل در برابر فاسقان، حقیقت مجدداً برایشان تبیین می‌شود؟●■ | اصلی عقلی که در کتاب خدا و روایات هم موکداً مورد استفاده قرار گرفته است اینست که هر گونه مسئولیت در برابر حقیقت پس از آن است که آن حقیقت برای فرد روشن شده باشد؛ این معنا در قالب عباراتی نیز "من بعد ما جاءهم البینات" و نظایر آن در کتاب خدا به کثرت به کار رفته است. ■در زمان ظهور امام عصر سلام‌الله‌علیه نیز همینگونه خواهد بود؛ یعنی حقیقت از طرق مختلف برای همگان روشن می‌شود به نحوی که امام عصر سلام‌الله‌علیه را در دعای معروف ندبه اینگونه می‌خوانیم که: ■يَا ابْنَ الْآيَاتِ الْبَيِّنَاتِ، يَا ابْنَ الدَّلَائِلِ الظَّاهِرَاتِ، يَا ابْنَ الْبَرَاهِينِ الْبَاهِرَاتِ، يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبَالِغَاتِ. ای پسر نشانه‌های آشکار، ای پسر راههای ظاهر، ای پسر برهان‌های درخشان، ای پسر حجت‌های تمام■ ■حتی برای آن فاسقان و فاجرانی که در نهایت مورد شدت عمل قرار می‌گیرند نیز بارها اتمام حجت می‌شود و پس از اینکه عذری باقی نمی‌ماند، مورد مجازات قرار می‌گیرند. ■دشمن‌ترین دشمنان امام عصر سلام‌الله‌علیه، تحت عنوان ناصبی معرفی می‌شوند. امام عصر سلام‌الله‌علیه برای این گروه نیز حقیقت را تبیین می‌فرمایند؛ چنانکه در روایتی فرموده شده است که: ■إِذَا قَامَ الْقَائِمُ عَرَضَ الْإِيمَانَ عَلَى كُلِّ نَاصِب ایمان را بر هر ناصبی عرضه می‌دارد■ : ■يَقُولُ الْقَائِمُ ع لِأَصْحَابِهِ يَا قَوْمِ إِنَّ أَهْلَ مَكَّةَ لَا يُرِيدُونَنِي وَ لَكِنِّي مُرْسِلٌ إِلَيْهِمْ لِأَحْتَجَ عَلَيْهِمْ بِمَا يَنْبَغِي لِمِثْلِي أَنْ يَحْتَجَّ عَلَيْهِمْ امام عصر سلام الله علیه به اصحابشان میفرمایند که اهل مکه مرا نمی‌خواهند ولی من نماینده‌ای به سوی آنها میفرستم تا همانگونه که شایسته مثل من است، بر آنها احتجاج کنم■ ■در روایتی دیگر اینگونه فرموده شده است که حضرت ولی عصر سلام الله علیه، يَدْعُوهُمْ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة که یعنی آنها را با حکمت و موعظه حسنه به سمت خودشان دعوت میفرمایند. ■در روایتی دیگر، امام عصر سلام الله علیه قبل از برخورد شدید با گروهی از فاجران و پس از آنکه چندین بار با آنها مدارا فرموده‌اند، خودشان را بعنوان رحمت واسعه الهی معرفی میفرمایند و بعد میفرمایند که اما ایشانْ فَقَدْ قَطَعُوا الْإِعْذَار، یعنی عذری باقی نگذاشته‌اند. ■بنابراین، گرچه شدت عمل امام عصر سلام‌الله‌علیه، رحمت واسعه الهی، در برابر اهل فساد و تباهی است، با این حال قبل از هر گونه شدت عمل با این گروه نیز، حقیقت مجدداً برایشان تبیین و اتمام حجت خواهد شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
؟ □●علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه●□ □○خمرِ آخرت جذبات الهیّه است که در اثر تجلّیات صفات و اسماء، در قلب پیدا می شود و چنان عقل را مبهوت و حیران می سازد که عقل دوراندیش را و حافظه کار و مصلحت اندیش را ساقط نموده و بکلّی مراتب هست را فراموش می نماید. □○و چون در او این خاصّیت موجود است تعبیر به خمر شده است؛ ولی این خمر انسان را از مرتبۀ عقل به بالاتر که مرتبۀ شهود و قلب است رهبری میکند. □○«امام شناسی» ج ۱ ص ۱۸۶○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد فاطمی نیا○□ □○آنچه بايد از ماه رمضان حاصل شود ، تقواست. □○اين گونه نباشيم كه فقط در ماه رمضان اطاعت خدا را بكنيم و در غير آن ترك طاعت كنيم! □○بعضی فقط در ماه رمضان نماز ميخوانند، خوش اخلاق هستند، دل نمی شكنند ! يا مثلا فقط در اين ماه با حجاب مناسب هستند! □○عزيزان من قرآن كه فرمود "كتب عليكم الصيام" برای اين است كه در اين ماه ملكه ی تقوا برايمان حاصل شود ، نه اينكه فقط يك ماه رمضان عبادت كنيم و مابقی ايام را به حال خودمان باشيم! سعی كنيد تا ميتوانيد نورهای كسب شده در اين ماه را با گناه نكردن حفظ كنيد اولياء الله كه به آن مقامات عاليه رسيدند در اثر حفظ همين انوار بود! @mohamad_hosein_tabatabaei
( ) □باید دراین وقت کم به تجارتی دست زد که بی نهایت سود بیاورد و باید به دنبال خریداری رفت که پولش نقد باشد و بازگردان داشته باشد، □یک بازار بازار پایین است با خریدار هایی به نام دل و هوس هایش و به نام مردم و حرف هایش و به نام دنیا و جلوه هایش، با ثروت و قدرت و شهرت و مدارک و عنوان هایش و به نام شیطان و وسوسه هایش. ☑️و بازار دیگری است با خریداری به نام الله، مالک، رحیم، مهربان... □●آیه های سبز،۱۵۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●چرا بفرستیم●■ ■فايده ی به چه كسی ميرسد؟ به ما يا به پيامبر صلوات الله عليه؟ ■ بر محمد وآل محمد كاری از كارهای ما به شمار می رود و علم و عمل انسان سازند و عين حقيقت انسان ميشوند. ■بنابراين همانگونه كه ساير اعمال در ساختن ما نقش دارند، نيز چنين است. در حالی كه انسان كامل، در كمال به فعليت رسيده است و مبرای از امكان استعدادی است ☑️پس نصيب كسی ميشود كه از نقص به كمال و از "قوه " به "فعليت " می رود نه عائد كسی كه عاری از "قوه " است و به فعليت تمام رسيده است. ■●علامه حسن زاده آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم 1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى متمدن قبل از اسلام منظور ما از امتها
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم2⃣ ●زندگی زن در ملت های متمدن قبل از اسلام و براى هر يك از اين امت ها بر حسب اقتضاى مناطق و اوضاع خاص به خود، احكام و رسوم خاصى بود، مثلا امتياز طبقاتى كه در ايران وجود داشت چه بسا باعث مى شد زنان از طبقه بالا حق مداخله در ملك و حكومت و حتى رسيدن به سلطنت و امثال آن را داشته باشند، و يا بتوانند با محرم خود چون پسر و برادر ازدواج كنند، ولى ديگران كه در طبقه پائين اجتماع بودند چنين حقى را نداشته باشند. و مثلا در چين از آنجا كه ازدواج نوعى خودفروشى و مملوكيت بود، و زن در اين معامله خود را يكباره مى فروخت ، قهرا ديگر معقول نبود كه اختيارات يك زن ايرانى را داشته باشد، و همينطور هم بود يك زن چينى از ارث محروم بود، و حق آن را نداشت كه با مردان و حتى با پسران خود سر يك سفره بنشيند، و مردان مى توانستند دو نفرى و يا چند نفرى يك زن بگيرند، و در بهره گيرى از او، و استفاده از كار او با هم شريك باشند، آن وقت اگر بچه دار مى شد غالبا فرزند از آن مردى بود كه كودك به او بيشتر شباهت داشت . و مثلا در هند، از آنجائى كه معتقد بودند زن پير و مرد و مانند يكى از اعضاى بدن او است ديگر معقول نبود كه بعد از شوهر، ازدواج براى او حلال و مشروع باشد، بلكه تا ابد بايد بى شوهر زندگى كند و بلكه اصلا نبايد زنده بماند، چون گفتيم زن را به منزله عضوى از شوهر مى دانستند، و در نتيجه همانطور كه بر حسب رسوم خود مردگان را مى سوزاندند، زن زنده را هم با شوهر مرده اش آتش مى زدند، و يا اگر زمانى زنده مى ماندند، در كمال ذلت و خوارى زندگى مى كردند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 398 زنان هند قديم در ایام حيض ، نجس و پليد بودند، و دورى كردن از آنان لازم بود، و حتى لباسهايشان وهر چيزى كه با دست يا جاى ديگر بدنشان تماس مى گرفت ، نجس و خبيث بود. و مى توان وضع زنان در اين امتها را اينطور خلاصه كرد كه : نه انسان بودند و نه حيوان ،بلكه برزخى بين اين دو موجود به حساب مى آمدند، به اين معنا كه از زن ، به عنوا ن يك انسان متوسط و ضعيف استفاده مى كردند، انسانى كه هيچگونه حقى ندارد، مگر اينكه به انسانهاى ديگر در امور زندگى كمك كند، مثل فرزند صغير كه حد وسطى است بين حيوان و انسان كامل ، به ساير انسانها كمك مى كند، اما خودش مستقلا حقى ندارد، و تحت سرپرستى و ولايت پدر يا ساير اولياى خويش است ، بله بين فرزند صغير و زن ، اين فرق بود كه فرزند بعد از بلوغش از تحت سرپرستی خارج میشد ، ولى زن تا ابد تحت سرپرستى ديگران بود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●□ □●با داشتن قرآن و عترت و علمای معاصر باز این‌قدر به آمریکا و شوروی گدایی می‌کنیم، تا تفضّلاً چیزی به ما بدهند. حاضریم صبح تا شام سر راه آنها بنشینیم تا پنج قران[ریال] به ما بدهند. □●صورت ظاهر ریال‌ها را می‌بینیم، ولی باطن آن را که استعباد و نوکری است، درک نمی‌کنیم. □●در محضر بهجت، ج۱، ص۱۱۳●□ @mohamad_hosein_tabatabaei