◾️«غفلت و نقش شیاطین در غافل کردن انسانها»
#استاد_مهدی_طیّب◾️
▪️استاد فرمودند مرحوم حاجآقا دولابي رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند: دو نفر با هم بحث ميكردند؛ يكی ميگفت شيطان چنين و چنان است و او را بزرگ و خطرناک معرّفی میکرد؛ ديگری ميگفت شيطان وجودش عدمي است و اساساً چيزي نيست. در نهایت از من نظر خواستند. به آنها گفتم: من هر چقدر هم نادان باشم، دشمنم را بزرگ نمیكنم! لذا طرفدار كسي ميشوم كه ميگويد شيطان عدمي است و اصلاً هيچ نيست.
▪️گر چه قرآن كريم فرمود: إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: شیطان دشمن آشكار شماست؛ امّا همين دشمن آشکار را فرمود: إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفًا: فريب و مكر شيطان ضعيف است. او را بزرگ نكنيد؛ كوچك بگيريد؛ امّا نه اينكه غافل شويد. اگر چيزی را خيلي بزرگ ديدي، روحيّهات را ميبازي و ديگر قدرت مبارزۀ با او را نداري. اين مطلب را در مباحث عاشورایی هم عرض کردهام كه افراد بيشتر، از ترس خودشان شكست ميخورند تا قدرت طرف مقابل. وقتي ما شيطان را يك موجود مقتدر بزرگ تعريف كرديم، خودمان را در برابرش ميبازيم و آنجاست كه او موفّق و پيروز میشود.
▪️این ما هستیم که شيطان را در برابر خودمان قدرتمند ميكنيم. شیاطین جن خودشان چيزي ندارد و از ما انرژي و نيرو ميگيرند و به جانمان ميافتند. گفته شده كساني كه از سگ ميترسند، آدرنالين در خونشان ترشّح ميشود و سگ اين را احساس ميكند و برافروخته و به آنها حملهور ميشود. لذا كسي كه از سگ نميترسد، سگ هم به او كاري ندارد. شيطان هم يك سگ است! وقتي ما ترسيديم و خودمان را در برابرش باختيم، براي ما خیلی قدرتمند جلوه ميكند و زورش هم به ما ميرسد و زمين ميخوريم. امّا اگر كسي او را به حساب نياورد، و به خدا توجّه كند، شیطان برایش هیچ نیست.
▪️شيطان در برابر خدا چيست؟ وقتي اسم خدا را بردي، ديگر شيطاني باقي نميماند. کسی كه اهل توجّه و ذكر است، نه اینکه فقط لفظي را با تسبيح تكرار كند، بلکه بهیاد خداست و به خدا توجّه دارد، شيطان كجا ميتواند سراغش بيايد؟! شيطان جايي ميآيد كه شخص خدا را فراموش كرده است؛ امّا به محض اينكه خدا را یاد کرد، تمام شد. قرآن میفرماید: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا: وقتي شيطان سراغ متّقین ميآيد، آنها ياد خدا ميكنند و شيطان از عرصه خارج ميشود.
▪️اگر کسی مردم را دائم از شیطان بترساند، قدرت حركت را از آنها ميگيرد! احساس میکنند همهجا شيطان است! همهجا به ما حملهور است! هرجا ميرويم، به كمين ما نشسته است! در نتیجه روحيّهشان را ميبازند! روحيّهشان را كه باختند، تسليم شيطانند. شياطين همان اجنّۀ خبيث هستند. اگر خودتان را در مقابل جن باختيد، به شما مسلّط میشود. وقتي او را به شمار آورديد، يعني چيزي حساب كردید، دچار ترس میشوید؛ اینجاست که به شما مسلّط ميشود. اگر او را به حساب نياورديد و نديده گرفتيد، محو ميشود؛ هيچ غلطي هم نميتواند بكند.
▪️لذا توجّه داشته باشيد كه نكند خودمان دشمن را تقويت و بزرگ كنيم. نميگويم غافل شويم؛ امّا بزرگ هم نكنيم. گاهي آنقدر او را بزرگ ميكنند كه هنوز او حمله نكرده، اینها از پا درمیآیند! مثل همان دو نفر كه کنار هم خوابیده بودند و يكيشان خيلي ترسو بود. یکباره صداي تير آمد. او به رفيقش گفت: فلاني! تير به تو خورد؟ گفت: نه! به من نخورد! گفت: پس حتماً به من خورد! و افتاد مرد! يعني فرد از ترس ميميرد و از پا درميآيد.
▪️بنابراين وقتي انسان به حريم ذكر و توجّه به خدا و اعتماد و اتّكاء به خدا وارد شد، شيطان نميتواند به او آسیب برساند. شيطان كساني را ميگيرد كه اهل غفلت و بيتوجّهي هستند؛ خدا را نميبينند و شيطان که دشمن است، طبیعتاً دمار از روزگارشان درميآورد. ولی دوست اهلبيت علیهمالسّلام، اهل ذكر و توجّه و ياد خداست. اگر هم گاهی يادش رفت، قرآن فرمود: تَذَكَّرُوا، همين كه متذكّر شدند، بساط شيطان جمع ميشود. امیدوارم اهل ذكر و توجّه باشيم؛ نه اينكه فقط بنشينيم ذكر بگوييم؛ حضور خدا در جان ما مستمر و دائمي شود و خودمان را در محضر خداي متعال ببينيم. باور داشته باشيم كه خدا حضور دارد. چرا باور كنيم كه شيطان همه جا حضور دارد؟ شيطان چه كاره است؟! خدا همه جا حضور دارد! جايي كه خدا هست، شيطان نيست.
ادامه دارد…..
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 به مناسبت سالروز رحلت سید مرتضی علمالهدی رحمةاللهعلیه🏴
◾️آیتالله العظمی بهجت قدسسره میفرمود◾️
▪️«اين سه شخصيت (سيد مرتضى، شيخ مفيد و شيخ طوسىرحمهماللّه) خيلى بزرگوار بودهاند و تقريباً به مذهب حيات دادند؛ بلكه شالوده و اساس و پايه مذهب تشيع را اينها ريختهاند.».
◾️در محضر بهجت، ج۱، ص۵۹◾️
☑️زندگینامه کوتاه از سید مرتضی علمالهدی
▪️علیبنحسین، مشهور به سید مرتضی، در سال ۳۵۵ ه.ق. در شهر بغداد به دنیا آمد. نسب شریفش با پنج واسطه به حضرت موسیبنجعفرعلیهالسلام میرسد.
▪️سید را «علمالهدی» هم میگویند. این لقب، حکایتی شیرین دارد. نقل است که در سال ۴۲۰ ه.ق. القادربالله، وزیر خلیفه، سخت بیمار شد. شبی امیرالمؤمنینعلیهالسلام را در خواب دید که به او میفرماید: «به علمالهدی بگو برای تو دعا کند تا از بیماری خلاص شوی». وزیر عرض کرد: «علمالهدی کیست؟» آن حضرت فرمود: «علیبنحسین، علمالهدی است». از آن پس، وزیر فرمان میدهد که همه، سید را به این لقب بخوانند.
▪️روزی به استادش در مسئلهای اشکال کرد. آنچه شیخ مفیدرحمهالله میگفت قبول نمیکرد. بحثشان به نتیجهای نرسید و هیچیک از گفته خود کوتاه نیامد. قرار بر این شد که مسئله را بنویسند و روی صندوق مدفن مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام بگذارند تا آن حضرت حق را مشخص کند. پس از آن، وقتی کاغذ را برداشتند، دیدند که با خط سبز بر روی کاغذ نوشته شده: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی، علمالهدی».
▪️بیش از هشتاد عنوان کتاب از سید مرتضی نام بردهاند، ولی افسوس که تعداد کمی از آنها در دسترس است. اما گویا از همان تعداد کم نیز، همهاش به چاپ نرسیده. آیتالله بهجتقدسسره همیشه حسرت میخورد و میگفت: «خدا كند، كتابهاى علماى بزرگ مذهب، نظير شيخ مفيد و صدوق و سيّدَين (سيد رضى و سيد مرتضى) به چاپ برسد!».
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیتالله بهجت (ره):
▪️خداوند انسان را طورى آفريده كه مىتواند از راه عبوديت و بندگى خالص، از مقام ملائكه گام فراتر نهد و مقامات انبيا و اوليا را كسب نمايد.
▪️ما بايد اهل محاسبه باشيم، هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانيم فلان روز حسينى و فلان روز يزيدى هستيم، بهتر از اين است كه اصلاً ندانيم يزيدى هستيم يا حسينى. سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك(جبران) كنيم. استجابت دعا شرطش توبه است. اگر شرايط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به اين معنا نيست كه تا دعا كرديم فوراً نتيجهاش را ببينيم…
▪️البته توبهى هر چيز به حسب خود آن چيز است؛ اگر مال كسى را از بين برده باشيم، بايد اول آن را به صاحبش برگردانيم، سپس از آن استغفار كنيم.
#آیت_الله_بهجت_ره
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️درک گناه
▪️هنگامى كه زبانى سنگين مى شود، انسان با قلبش و با دلش حرف مى زند، ولى باز آن هم دلى كه جرم هايش به هلاكتش رسانده؛ رَبِّ أُناجيكَ بِقَلْبٍ قَدْ أُوبَقَهُ جُرْمُهُ.
▪️ما از اين جرم ها با شكست نفسى حرف مى زنيم، وگرنه راستش اينها را قبول نداريم.
▪️ولى هنگامى كه كينه ها و اميدها و يأس ها و سرورها و حزن ها و يادها و غفلت هاى ما كنترل بشود، آن وقت مى فهميم كه چقدر براى غير او بوده ايم و آن وقت مى فهميم كه جرم تا چه حد گسترده است و آن وقت كه رابطه ى يك جرم را با تمام هستى و با تمام عوالم حس كرديم، آن وقت استكه اين گونه می شوريم و می ناليم.
▪️آنها كه از گناه چنين احساس وسيعى گرفته اند و تا اين حد ظلم ها و ذنب ها و جرم ها را شناخته اند، ديگر غرورشان مى ريزد و سركشى شان مى سوزد. و راستى كه تمام وجودشان مى شود حسرت و ندامت و تمام وجودشان مى شود شَكَت و درد.
▪️اين جاست كه احساس گناه نياز به اميدهايى دارد كه انسان را از بحران روحى به تعادل برساند. او را از غرورها و يأس ها، از گردنكشى ها و سر در گريبان بردن ها بيرون بياورد.
▪️درک گناه تا اين وسعت، انسان را از خامى و سركشى و غرورش جدا مى كند.
▪️انسان می يابد استعدادهايى كه در مسير، به جريان نيفتاده اند و اسراف شده اند، چه فسادهايى به بار آورده اند. انسان مى يابد با يك سلامتى چه كارهايى مى توانسته انجام بدهد و با يك ليوان آب مى توانسته چه پيوندهايى به وجود بياورد.
▪️و مى يابد از اين پيوند چه بهره هايى مى توانسته بگيرد و چه موج هايى از آگاهى و شعور و از حركت و شور مى توانسته به راه بيندازد، ولى از تمام آنها به سادگى گذشته است.
❛❛ عینصاد(علی صفائی حائری)
☑️بشنو از نی | ص ۵۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام
▪️١- اللَّهُمَّ إِنِّی أُثْنِی عَلَیْکَ بِمَعُونَتِکَ عَلَى مَا نِلْتُ
بِهِ الثَّنَاءَ عَلَیْکَ
وَ أُقِرُّ لَکَ عَلَى نَفْسِی بِمَا أَنْتَ أَهْلُهُ
وَ الْمُسْتَوْجِبُ لَهُ فِی قَدْرِ فَسَادِ نِیَّتِی وَ ضَعْفِ
یَقِینِی
اللَّهُمَّ نِعْمَ الْإِلَهُ أَنْتَ وَ نِعْمَ الرَّبُّ أَنْتَ وَ
بِئْسَ الْمَرْبُوبُ أَنَا
وَ نِعْمَ الْمَوْلَى أَنْتَ وَبِئْسَ الْعَبْدُ أَنَا
وَنِعْمَ الْمَالِکُ أَنْتَ وَبِئْسَ الْمَمْلُوکُ أَنَافَکَمْ قَدْ
أَذْنَبْتُ فَعَفَوْتَ عَنْ ذَنْبِی وَ کَمْ قَدْ تَعَمَّدْتُ
فَتَجَاوَزْتَ وَ کَمْ قَدْ عَثَرْتُ فَأَقَلْتَنِی عَثْرَتِی
وَ لَمْ تَأْخُذْنِی عَلَى غِرَّتِی فَأَنَا ظَالِمٌ لِنَفْسِی
الْمُقِرُّ لِذَنْبِی الْمُعْتَرِفُ بِخَطِیئَتِی
فَیَا غَافِرَالذُّنُوبِ أَسْتَغْفِرُکَ لِذَنْبِی وَ أَسْتَقِیلُکَ
لِعَثْرَتِی فَأَحْسِنْ إِجَابَتِی
فَإِنَّکَ أَهْلُ الْإِجَابَهِ وَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَهِ.
◾️بند ۱: بار خدایا ! تو را حمد میگویم که به یاری تو موفق به ثناگوئیت شدم، و به سبب فساد نیت و ضعف یقینم، اقرار میکنم که ناتوانم که تو را آنطور که مستحق و سزاوار هستی مدح کنم،
بار الها، تو خوب معبود و خوب پروردگاری هستی و من بد پرورش یافته ای هستم!
تو خوب مولایی هستی و من بد بنده ای!
تو خوب مالکی هستی و من بد مملوکی!
چه بسیار گناهی که مرتکب شدم و تو عفو نمودی و چه بسیار جرم هایی که از من سر زد و تو از آن گذشتی!
چه بسیار خطاها کردم، ولی مرا مؤاخذه نکردی و چه بسیار بدی ها که عمداً مرتکب شدم و تو از آن درگذشتی!
و چه بسیار لغزش ها که از من سر زد و از آن چشم پوشی نمودی، و مرا بر غفلتم مأخذه نکردی!
اینک این منم که به خود ظلم کرده ام و به گناهم اقرار و به خطاهایم اعتراف دارم. پس ای آمرزنده گناهان! از تو میخواهم که گناهانم را ببخشی و از لغزش هایم درگذری، پس به نیکی اجابت کن که تو سزاوار اجابت و اهل تقوا و آمرزشی!
#استغفار
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه◾️
▪️انسان هیچ وقت نباید مأیوس شود،
و از دیر کرد نتیجه نباید دست از کار سیر و سلوک بردارد؛
زیرا ممکن است کسی با ناخن زمین را به تدریج بخراشد، و سپس ناگهان به اندازۀ گردن شتر آب زلال و روان جاری شود.
☑️«معادشناسی» ج ۷ ص ۲۳۶
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام ▪️١- اللَّهُمَّ إِنِّی أُثْنِی عَلَیْکَ بِمَعُونَتِکَ
▪️بند دوم: ٢- اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ قَوِیَ بَدَنِی عَلَیْهِ بِعَافِیَتِکَ أَوْ نَالَتْهُ قُدْرَتِی بِفَضْلِ نِعْمَتِکَ أَوْ بَسَطْتُ إِلَیْهِ یَدِی بِتَوْسِعَهِ رِزْقِکَ وَ احْتَجَبْتُ فِیهِ مِنَ النَّاسِ بِسِتْرِکَ وَ اتَّکَلْتُ فِیهِ عِنْدَ خَوْفِی مِنْهُ عَلَى أَنَاتِکَ وَ وَثِقْتُ مِنْ سَطْوَتِکَ عَلَیَّ فِیهِ بِحِلْمِکَ وَ عَوَّلْتُ فِیهِ عَلَى کَرَمِ عَفْوِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
▪️خدایا! از تو مسألت آمرزش دارم، از هر گناهی که به واسطه ی عافیت بخشی تو، بدنم بر آن توانا شد؛ یا به واسطه نعمت فراوان تو به آن قدرت پیدا کردم؛ یا به واسطه ی رزق واسع تو به آن دست یافتم؛ و یا با پرده پوشی تو، در آن گناه از مردم پنهان ماندم؛ یا هنگام هراسم از گناه، در آن معصیت بر صبر و درنگ تو تکیه کردم و در آن گناه، ازخشم بر من، به حلمت اعتماد کردم و آن را بر عفو کریمانه ات واگذار نمودم، پس بر محمد و آلش درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزدندگان.
#استغفار
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قرائت نماز آیات واجب؛
▪️روز سه شنبه ۱۴۰۱/۸/۳ از ساعت ۱۳/۲۳ لغایت ۱۶/۲۸ در ایران کسوف (خورشید گرفتگی) رخ میدهد.
خواندن نماز آیات در این ۳ ساعت و ۵ دقیقه واجب و ادا می باشد.
#خورشید_گرفتگی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش اول2⃣ ● جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه ع
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم
بخش دوم
● عملى كه عيسى (علیه السلام ) براى باز شناختن مؤمنين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
در آيه مورد بحث ، احساس را در مورد كفر استعمال نموده با اينكه كفر يك امر قلبى است و قابل احساس نيست و اين براى اشاره به اين معنا بود كه كفر باطنى مردم به قدرى قوى بوده كه آثارش در ظاهر رفتار و گفتارشان نمودار شده و ممكن هم هست منظور از احساس كفر، اعلام صريح آنان و در صدد ايذا و كشتن برآمدنشان باشد، پس اينكه فرمود: ((فلما احس ...)) يعنى همين كه عيسى از بنى اسرائيل (كه در اين آيات در مساءله بشارت مورد بحث بودند) احساس كفر نمود، فرمود: كيست كه مرا در راهى كه به سوى خدا منتهى مى شود يارى كند؟ و منظورش از اين پرسش اين بود كه بفهمد از ميان مردم چند نفر طرفدار حقند، تا روى همانان حساب كند و خلاصه بفهمد چقدر عده و عده دارد، نيرويش در آنان متمركز گشته ، دعوتش از ناحيه آنان منتشر شود و اين خصيصه هر نيروى طبيعى و اجتماعى او (فيزيكى و مكانيكى ) و امثال آن است كه وقتى مى خواهد دست به كار گشته و هر جزء از آن يك ناحيه را اداره و در آن عمل كند، بايد نخست مركزى و كانونى داشته باشد تا همه نيروهاى جزئيش در آن محل متمركز شود و آن مركز تكيه گاه نيروهاى جزئى و كمك رسان به آن باشد و گرنه صدها نيروى جزئى و پراكنده كارى از پيش نمى برند و بلكه همه هدر مى روند.
نظير اين عمل كه عيسى (عليه السلام ) انجام داد چند نوبت در دعوت اسلام پيش آمد، يكى بيعت عقبه بود كه قبل از هجرت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) مردم مدينه در عقبه منا جمع شدند و با آن جناب بيعت كردند، و يكى هم بيعت شجره و يا بگو بيعت رضوان بود كه در جريان صلح حديبيه اتفاق افتاد، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نيروهاى متفرق را يك جا جمع كرد تا بتواند دعوت خود را به نتيجه برساند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 318
عيسى (عليه السلام ) بعد از آنكه يقين كرد كه دعوتش در بين بنى اسرائيل - يا همه و يا حداقل اكثريت آنان - پيشرفتى ندارد و به نتيجه نمى رسد و فهميد كه بنى اسرائيل به هيچ وجه از كفر خود دست بر نمى دارند و از سوى ديگر اگر ميدان را به دست آنها بدهد دعوتش به كلى باطل و گرفتارى ها بيشتر مى شود، براى بقاى دعوتش اين نقشه را طرح كرد كه از آنان يارى بخواهد و به اين وسيله دوست را از دشمن جدا كند، حواريون حاضر شدند آن جناب را يارى دهند و به اين وسيله مؤمنين از كفار جدا و دوستان از دشمنان متمايز شدند و با انتشار دعوت و اقامه حجت ، ايمان بر كفر غالب گشت همچنانكه خداى تعالى يارى همين چند نفر حوارى را به رخ همه انسانها كشيده مى فرمايد: ((يا ايها الذين آمنوا كونوا انصار اللّه ، كما قال عيسى ابن مريم للحواريين من انصارى الى اللّه ، قال الحواريون نحن انصار اللّه ، فامنت طائفه من بنى اسرائيل ، و كفرت طائفه ، فايدنا الذين آمنوا على عدوهم ، فاصبحوا ظاهرين )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#اینگونه_بود ...
◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️یک بندهخدایی از استادهای حوزه آمد و پرسید:
▪️شما در دیدارهایتان با امامعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، سؤالهای علمی هم میپرسید؟
▪️ [آیتالله بهجت قدسسره] جواب داد:
▪️ما از اساتیدمان هم سؤال نکردیم! آنها خودشان میدانستند سؤال ما چیست و جواب را میدادند...
☑️رد پای سپید، ص۵۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
#آیت_اللهی_که_درحال_بیهوشی #پرفسوری_را_مسلمان_کرد❗️
▪️مرحوم آیت الله سیدمحمدهادی میلانی دچار بیماری معده شده بود
پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که درآن زمان (۱۳۸۲ ه ق) درشهر مشهد مشغول کار بود ایشان را عمل کرد.
پرفسور پس از یک عمل۳ساعته زمانیکه آن مرجع تقلید درحال به هوش آمدن بود، به مترجمش گفت تمام کلماتی که ایشان درحین به هوش آمدن میگوید را برایش ترجمه کند.
▪️آیت الله میلانی درآن لحظات فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت میکرد.
پروفسور برلون بعد ازدیدن این صحنه گفت:
برای مسلمان شدن چه باید بکنم و چه بگویم.
وقتی علت را پرسیدند،گفت:
تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، درحالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود.
▪️درآن حال به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش درهمین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های جوانان آن روزگار را زمزمه میکرد، درآن لحظه فهمیدم حقیقت نزد کدام مکتب است.
▪️طبق وصیت پرفسور، او را در شهری که قبرمرحوم میلانی بود دفن کردند. (مشهد،خواجه ربیع)
◾️گلشن راز ۲،۷۶۸
#آیت_الله_میلانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ #سؤال : آقا ، نصیحتی بفرمایید.
#حضرت_علاّمه_طباطبایی_ره◾️
▪️فرشِ هر مجلس نشوید. هرکه هر صحبتی کرد ، گوشهاش را نگیرید ادامه بدهید. با رفیقی که مثل خودتان است ، رفیق بشوید.
▪️غذاتان متوسّط باشد. صحبتتان متوسّط ، نه آنقدر که لال بشوید. رفاقتتان متوسّط.
▪️ذکر خدا بکنید تا توجّه مخصوصی به شما بکند.
▪️توجّه مخصوص کردن خداوند به بندهای از بندگان، همان مفاد «أذکُرکُم» است ؛ اگر انسان مفاد «فَاذکُرُونی» را تحقّق داد به توفیق خداوند (سبحانهوتعالی)، توجّه مخصوص که مفاد «أذکُرکُم» است محقّق میشود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجاب مانند اولین خاکریز جبهه است که دشمن برای تصرف سرزمینی حتما" باید اول آن را بگیرد.
#شهید_مطهری
▪️در جنگ فیزیکی وقتی یک نفر از ما تیر میخورد، یعنی یک نفر کم میشویم اما در #جنگ_شناختی وقتی یک نفر از ما تیر میخورد فقط یک نفر از ما کم نمیشود، بلکه آن یک نفر به دشمن اضافه میشود.
☑️امروز با جنگ شناختی روبرو هستیم. امروز مشکل روایت داریم. امروز مشکل تبیین داریم .
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مَن آثرَ العرفانَ للعرفان فَقد قال بالثّانی
▪️هر کس عرفان را برای عرفان بخواهد - نه برای معروف - تحقیقا قائل به دومی شده است. در این جا نه تنها باید احدی و چیزی را نبیند بلکه باید خود و عرفان خود را هم ننگرد ، فقط معروف را ببیند و بس . علم رهزن و حجاب الله اکبر نشود (اکبر ، صفت حجاب است).
علم و عرفان باید انسان را متخلّق به اخلاق ربوبی که همان لقاء الله است بکند و الّا اگر به لقاء الله دست نیابد و گرفتار اَنا اَنا گفتن شود آن علم و عرفان برای او حجاب اکبر می شود.
☑️و من وجَد العرفانَ کانّهُ لایَجدهُ بَل یَجد المعروفَ به فَقَد خاضَ لُجّةَ الوٌصولِ.
▪️ساحل کنار دریاست ولی لجّه دل دریاست ، قلب دریاست که از همه جا گودتر و عمیق تر است. کسی که عرفان یافته ، درس خوانده ، استاد دیده ، بحث کرده و مُلّا شده است اما دلش خوش نیست که این الفاظ را یاد گرفته ، در واقع او معروف (خدا) را یافته است و در لجّة الوصول فرو رفته و غوطه ور شده است.
◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات / نمط نهم-ص۲۶۳
#استاد_علامه_حسنزاده_ی_آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#قسم_های_قرآن ▪️فرات کوفی در تفسیرش ذیل آیات «وَالشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا، وَالْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰ
◾️ولایت فقیه ( حضرت امام و رهبر معظم انقلاب ) در عصر ما تعین ولایت کلیه ی حضرت حجت روحی فداه است. و هر که با اوست و دل در گرو محبت او دارد در شمار سعداء است و هرکه بر اوست و در مسیر رهبری او قرار ندارد و با بنان و بیان و اشاره و عقیده دشمنان او را یاری می کند یقینا در آخرت در صف اعداء الله محشور خواهد شد . این مطلب از عقاید حقیر است.
رحمت بیکران الهی بر روان پاک شهدای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیهماالسلام باد.
#ح_م
▪️از خضر شنیدم که گفت: هیچ روزی نیست که با خود می گویم: در زمین خدای را ولیّی نیست جز آنکه او را دیده و مصاحبت کردهام. پس برایم اتفاق میافتد که در همان روز با ولیّی مصاحب میشوم که پیش از این نمیشناختم... پس دانستم که خدای را بندگانی است که خضر را می شناسند و خضر آنان را نمی شناسد.
#محییالدین_عربی
◾️(الفتوحات المکیه، باب۳۴۹: معرفت منزل گشودن و بستن درها، دفتر بیست و سوم از فتح مکی)◾️
#اولیای_پنهان_خدا
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
در شب زیارتی حضرت ارباب
در دعاهاتون حقیر رو هم یاد کنید
#بندگی_خدا_روزیتون✋
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▪️آنهایی که شهید شدند، آنهایی که شهید دادهاند، در راه خدا رفتهاند و در راه خدا بودهاند؛ و خدا میداند چه تاجی بر سر اینها گذاشته شده، ولو بعضیها نمیبینند مگر بعد از اینکه از این نشأت بروند.
▪️بعضیها هم که اهل کمالند، شاید در همینجا ببینند که «فلانی» بر سرش تاج است،[یا] «فلانی» بر سرش تاج نیست!!
✔️شهادتِ نزدیکان انسان، خودش یک کرامتی از سوی خداست!
☑️بهسوی محبوب، ص ١١٢
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قرائت در هر نشأه صورتى دارد، قرائت اين نشأه با اين لب و دهن است، و مطابق عوالم و نشئات قرائتها تفاوت دارد. شما در بيدارى كه حرف مى زند طورى است، و در عالم خواب كه با آن بدن برزخى حرف مى زنيد طور ديگر است آن دهن كارى به اين دهن ندارد آن گويا است و اين بسته و خاموش، بقول ملاى رومى در دفتر سوم مثنوى در بيان اين كه تن روح را چون لباسى است، و اين دست آستين دست روح است، و اين پاى موزه پاى روح:
تا بدانى كه تن آمد چون لبيس
رو بجولا بس لباسى را مليس
روح را توحيد الله خوشتر است
غير ظاهر دست و پاى ديگر است
دست و پا درخواب بينى ايتلاف
آن حقيقت دان مدانش از گزاف
آن توئى كه بى بدن دارى بدن
پس مترس از جسم، جان بيرون شدن
روح دارد بى بدن بس كار و بار
مرغ باشد در قفس بس بیقرار
باش تا مرغ از قفس آيد برون
تا ببينى هفت چرخ او را زبون
▪️و از مرحله عالم خواب هم بالاتر برويم و به باطن عالم نزديكتر بشويم، و هكذا هرچه به عالم بالاتر و عالى و اعلى ارتقا و اعتلاء بيابيم، آيات قرآنى و قرائتها و بدنها و حرفها و درجات تفاوت دارند و تفاوت به كمال و اكمل و تمام و اتم است همانطور كه امام باقر علوم نبيين فرموده است: اللهم انى اسألك من كلماتك بأتمها و كل كلماتك تامة، اللهم انى اسألك بكلماتك كلها. از معلم اول ارسطو منقول است كه: الانسان العقلى فيه جميع الاعضاء التى فى الانسان الحسى على وجه لائق به (ص 114 ج 4 اسفار) و اين كلامى كامل و سخنى سخت استوار است.
◾️هزار و یک نکته/نکته ی ۵۰۵
#استاد_علامه_حسنزاده_ی_آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ #ملاحسینقلی_همدانی
▪️کثرت اشتغال مباحات و #شوخی بسیار کردن و لغو گفتن و گوش به اراجیف دادن، #قلب را میمیراند.
☑️برنامه سلوک، ص۱۰۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️علامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه می فرمودند: «اين زائرانى كه در حرم مطهّر امام رضا عليهالسّلام به لقاء خداوند پيوستند اينها در حكم شهيدند.
▪️و اين اتّفاق گرچه به تقدير الهى و به دست برخى از اشقياء بود، ولى اين يک روى سكّه است؛ روى ديگر سكّه آنست كه ايشان به خداوند لبّيک گفته بودند و خداوند هم لبّيک ايشان را اجابت فرمود و اينها مقامى در نزد خداوند داشتند كه بايد با اين شهادت به آن مقام می رسيدند.»
◾️«نور مجرّد» ج ۲ ص ۴۵۷◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اندر احوالات و اوصاف مردمِ آخرالزمان...
▪️سرزنش شدن مرد بخاطر #حجاب نوامیس!
✔️ #امیرالمومنین_علیهالسلام فرمودند:
«وَ یُعِیرُ الرَّجُلُ عَلَی صَوْنِ النِّسَاءِ»
▪️مرد را به خاطر حجاب، حفظ و پوشيده نگه داشتن همسر، دختر، مادر و خواهرانش مورد سرزنش قرار میدهند.
✔️ #رسول_الله_صلیالله_علیه_و_آله نیز فرمودند:«وَ سُلِبَ عَنْهُنَّ قِنَاعُ الْحَيَاءِ»
▪️و از زنان لباس حیا سلب میشود!
◾️ #بشاره_الاسلام، ص ۱۳۳
#بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۶۲
#الزام_الناصب، ص۱۸۳◾️
#حجاب
@mohamad_hosein_tabatabaei