eitaa logo
استاد محمدعلی فیض‌آبادی|خانواده قرآنی
987 دنبال‌کننده
378 عکس
367 ویدیو
17 فایل
دکتر محمدعلی فیض آبادی 🔹️مفسر قرآن 🔹️مشاور تربیتی و خانواده 🔹️نویسنده و پژوهشگر 🔹️استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ادمین و هماهنگی وقت مشاوره: 👇 @admin_feiz
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: نهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۲ ⏺ موضوع: ویژگی‌های دوران بلوغ (قسمت اول) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ♻️ مرور جلسه قبل: در ادامه عرصه‌های تربیت فرزند، بحث تربیت فطری مطرح شد. فطرت انسان، توحیدی است. اگر بخواهیم این فطرت بارور شود و رشد کند عواملی بر آن تاثیرگذار است. راهکارهاری بارور شدن فطرت سه مورد بود: مناجات، ذکر قصه‌های انبیای الهی، بلاها. 🔰 گفته شد که تربیت عاطفی را داریم که با تربیت روانی، احساسی و با بهداشت روانی هم از آن یاد می‌شود و همه یکی است. در بحث تربیت عاطفی، تکریم فرزند و تحقیر نکردن او، محبت و توجه مهم است. در حوزه احساسات، چون تربیت احساسات و عاطفی یکی است، سه نمونه از احساسات کلیدی انسان مطرح شد: امید واقعی، شادی، محبت. 🔰 تربیت روحی هم داشتیم که چون یک بُعد بسیار مهم انسان روحانی است، دعا، قرآن، حرم رفتن، مسجد بردن و معنویات بسیار تاثیر دارد. 💟 دوران‌های سنی در قرآن: زمانی که فرزند به دنیا می‌آید، طفل شیرخوار است. پس از آن به سن تمییز می‌رسد؛ یعنی سنی که خوب و بد را تشخیص می‌دهد و مسائل جنسی را می‌فهمد. در آیه ۳۱ سوره نور خداوند پس از بیان مساله حجاب می‌فرماید چند مورد هست که اگر زن در برابر آنها حجاب نداشت، اشکالی ندارد؛ محارم را ذکر می‌کند و یک مورد هم این است: اَو الطِّفل الَّذِینَ لَم یَظهَرُوا عَلَی عَورَاتِ النِّسَاء؛ کودکانی که به سن تمییز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی نرسیده‌اند؛ یعنی تحریک جنسی نمی‌شوند؛ اما اگر کودک به سن تمییز رسید، بانوان بایستی کنترل کنند و حجاب داشته باشند. 🌕 بلوغ جنسی: پس از آن وارد سن بلوغ جنسی می‌شویم. سن بلوغ جنسی زمانی است که فرزند ما قدرت جنسی دارد و قرآن از آن به "احتلام" یاد می‌کند. قبل از آن خداوند متعال در سوره نور، می‌فرماید: "لَم یَبلُغُ الحُلُمَ" که در مورد پدر ‌و مادر فرموده، باید کنترل کنند و اتاق خصوصی داشته باشند. کودکانی که هنوز به سن بلوغ جنسی نرسیده‌اند، در سه موقع پیش از ورود به اتاق پدر و مادر باید اجازه بگیرند: قبل از نماز صبح، هنگام استراحت نیمروز و بعد از نماز عشاء. که در این سه موقع باید فرزند را کنترل کرد. 👈 پس در روابط خانوادگی، باید کودکی را که هنوز به سن بلوغ جنسی نرسیده، کنترل کرد که در این سه موقع ابتدا در بزند، سپس وارد اتاق پدر و مادر بشود. در آیه قبل، در سن تمییز فرموده بود زنان، باید کنترل کنند؛ اما در این جا که فرزند از سن تمییز گذشته و نزدیک سن بلوغ جنسی است، می‌فرماید، فرزندان هستند که باید کنترل کنند. 🔵 بلوغ کار: یکی دیگر از سنین بلوغ که در قرآن مطرح شده است، سن بلوغ کار است: فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعی؛ زمانی که حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) به بلوغ کار رسید، حضرت ابراهیم با اسماعیل (علیهماالسلام) شروع کرد به صحبت کردن: من در عالم خواب دیدم که سر تو را می‌بُرّم، فَانظُر مَاذَا تَرَی؛ بگو نظر خودت چیست؟ حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) فرمود: افعَل مَا تُومَر؛ کاری که خدا به تو دستور فرموده، انجام بده. 📖 روانشناسان می‌گویند، منظور از بلوغ کار، بلوغ دوره نوجوانی است. اینجا باید پدر و مادر سعی کنند فرزند را در دست‌اندازهای کاری بیندازند تا کار کند و ورزیده شود؛ زیرا بهترین دوران برای مهارت آموزی، دوران نوجوانی است. 🎾 بلوغ اَشُدّ: یک بلوغ دیگر در قرآن کریم، بلوغ اَشُدّ است: لَمَّا بَلَغَ اَشُدَّهُ. اینکه انسان به رشد عقلی می‌رسد و خدا به او علم و حکمت می‌دهد. 🔴 بلوغ ازدواج: قرآن می‌فرماید: و ابتَلُوا الیَتَامَی حَتَّی اِذَا بَلَغُوا النِّکَاح؛ یتیمان را آزمایش کنید تا به سن نکاح برسند، اگر رشد پیدا کرده بودند، به آنها مال بدهید. در اینجا می‌فرماید، بلوغ ازدواج با بلوغ اقصادی با سن رشد، هر سه با هم یکی است. یعنی زمانیکه فرزند به سن بلوغ ازدواج رسید و رشد پیدا کرد، می‌تواند مدیریت اقتصادی هم داشته باشد. بلوغ اقتصادی، بلوغ ازدواج و بلوغ رشد با همدیگر، یکی است. 📝 نکته: بلوغ جنسی قبل از بلوغ ازدواج است. سن ازدواج، رشد است. سن رشد، زمان مدیریت اقتصادی فرزند است. 🔮سن تکلیف: سن تکلیف، در دختران، ۹ سالگی و در پسران، ۱۵ سالگی است و زمانی است که باید دین را به فرزندان یاد داد. آموزش دین، قاعده و قانون دارد که چه چیزهایی را باید به فرزند آموخت. نحوه تعامل ما در سن بلوغ این است که باید فرزند را از نظر شرعی کنترل کرد. در سوره لقمان، گام‌های برخورد با فرزند را یاد می‌کند که چگونه با فرزند کار کنیم و چه چیزهایی را به او یاد بدهیم. ادامه دارد ... ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🆔@quranlive
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: نهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۲ ⏺ موضوع: ویژگی‌های دوران بلوغ (قسمت دوم) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ 🔴 بلوغ کار: دوران کار، دوران نوجوانی است. اینکه نحوه تعامل ما با نوجوان چگونه باید باشد، در داستان ابراهیم و اسماعیل (علیهماالسلام) اولین جمله‌ای که حضرت ابراهیم می‌گوید، این است که من در عالم خواب چنین دیدم، دقت کن و نظرت را بگو. اجباری وجود ندارد. ✅ نتیجه اینکه: 🌐 همیشه، نوجوان را آزاد بگذاریم تا نظر خودش را ارائه بدهد. در مسائل، اخلاقی، رفتاری، دینی، اکراه و زور جواب نمی‌دهد. 🌐 حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) فرمود: فَانظُر مَاذَا تَرَی؛ یعنی اول دقت کن، بعد نظر بده. ناپخته نظر نده. نظر دقیق و با تامل باشد. باید فرزند در دوران نوجوانی یاد بگیرد که صاحب نظر شود؛ اما با دقت، تحقیق و پژوهش حرف بزند نه اینکه فقط حرف بزند. 🌐 در اینجا حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) یک جوابی دارد: افعَل مَا تُومَر؛ آنچه به آن مامور شده‌ای انجام بده. معلوم می‌شود، حضرت اسماعیل (علیه‌السلام) یقین دارد دستور پدر، حرف شخصی پدر نیست، بلکه حرف خداست. ⛔️ برخی پدر و مادرها حرف‌های سلیقه خودشان را می‌گویند. پدر و مادرهایی که ناخودآگاه در تربیت فرزند، سلیقه شخصی خودشان را اعمال می‌کنند، یا فرزندشان را مستبد و دیکتاتور بار می‌آورند یا کسی بار می‌آورند که هر که هر چه گفت، می‌گوید چشم، و قدرت اراده ندارد؛ دیکتاتور یا نوکر. ولی اگر پدر و مادر، حرف خدا را بزنند و بر توحید، تکیه کنند، فرزند می‌پذیرد و آسیب روانی هم برای او ندارد. 📝 نکته دیگر آنکه: پدر و مادر باید در زندگی مومن و توحیدی باشند تا الگوی فرزندشان بشوند. پدر و مادر توحیدی، رفتارهایشان همه بر اساس ایمان به خداست و فرزند را به سمت خدای متعال سوق می‌دهند. 🗂 در قرآن کریم، گاهی قصه‌ها و قضایایی مطرح می‌شود و به نوع سن فرزند هم اشاره می‌کند؛ مثلا در داستان حضرت یوسف (علیه‌السلام) وقتی او را در چاه انداختند و مامور آب کاروان او را از چاه بیرون آورد، گفت: یَا بُشرَی هَذَا غُلَام؛ مژده، من یک بچه پیدا کردم. در زبان عربی، "غلام" به کسی می‌گویند که نوجوان است. در اینجا نحوه تعامل حضرت یعقوب (علیه‌السلام) با یوسف (علیه‌السلام)؛ یعنی نحوه تعامل یک پدر با نوجوان و مدیریتی که حضرت یعقوب (علیه‌السلام) بر فرزندانش دارد، متناسب با دوران نوجوانی است. وقتی یوسف (علیه‌السلام) خواب دید و برای پدر تعریف کرد، پدر این خواب را تعبیر کرد و اول به او هشدار داد که به برادرانت نگو، بعد هم فرمود خداوند تو را برمی‌گزیند. 🌕 پس در دوران نوجوانی: ۱. باید به استعدادهای فرزند دقت کرد. اگر گفت خواب دیدم که سوار ماه شدم بپذیریم. ۲. به فرزند توجه کنیم. ۳. رابطه عاطفی داشته باشیم (یَا بُنَیّ: دلبندم). ۴. طوری برخورد کنیم که رابطه برادری، خواهری بین تمام فرزندان، حفظ شود. همانگونه که یعقوب (علیه‌السلام) فرمود: به برادرانت خوابت را نگو و از لفظ "برادر" استفاده کرد. ۵. بعد از اینکه فرزند را هشدار داد، می‌گوید آینده تو اینگونه است: خداوند تو را بر می‌گزیند و ... . ۶. بعد برادران می‌گویند ما فردا یوسف را با خودمان می‌بریم و روی نیازهای برادر انگشت می‌گذارند و می‌گویند: یَرتَع وَ یَلعَب؛ بازی کند؛ در اینجا اینکه حضرت یعقوب (علیه‌السلام) چگونه برخورد می‌کند این یک دوره کلیدی برای تعامل با نوجوان است. 💢 یا مثلا در مورد حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، قرآن می‌فرماید: ابراهیم و اسماعیل با همدیگر خانه کعبه را ساختند. ما هم از این اصل مشارکت باید استفاده کنیم؛ یعنی اگر پدر و مادر نوچوان یا جوانی مانند اسماعیل دارند در همه کارها او را مشارکت بدهند. 💢 در مورد اصحاب کهف که سن‌شان بالا است، می‌فرماید: اِنَّهُم فِتیَهُ؛ آنها جوانمرد بودند. 💢 در مورد داستان حضرت موسی و خضر می‌فرماید: یَتِیمَینِ غُلَامَینِ؛ یتیم کسی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده و می‌گوید گنج را پنهان می‌کنیم که بعدها دست‌شان بیفتد؛ یعنی همان مساله اقتصادی که مدیریت مالی را دست کودک نابالغ ندهی. 🔵 بلوغ کامل: اَربَعِینَ سَنَه: چهل سالگی هم سن بلوغ کامل است که مرد بزرگی است و خودش باید برود دنبال تربیت فرزند. 📚 تکلیف: فرق دوران بلوغ را باسایردوران های سنی کودک ازمنظرآیات قرآن بیان کنید ╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @quranlive ╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
خسته ای؟ میخوای خستگی از تنت در بره؟ - یه چیز مفید بخور (کهف۶۲) - کنار صخره ای برو بشین(کهف۶۳) - یا برو زیر سایه درختی استراحت کن (واقعه ۴۴) خستگی از تنت در میره. @feiz114
به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: دهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۹ ⏺ موضوع: ویژگی‌های آموزش دینی (قسمت ۲) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ 🔵 شیوه‌های آموزش: 🖼 قصه: دین را در قالب قصه به فرزند آموزش بدهیم. 🌽 تمثیل: در قرآن کریم، ۱۲۰ مورد، تمثیل داریم؛ به عنوان نمونه: "مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اَموَالَهُم ..." : کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند مانند دانه‌ای که می‌کارند، هفتصد برابر می‌شود. 🔬 استفاده از وسایل کمک آموزشی: حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) بت‌ها را شکست و تبر را بر دوش بت بزرگ گذاشت و فرمود: "بَل فَعَلَهُ کَبِیرهم ..." . آنها به خودشان آمدند و گفتند: بت‌ها که کاری نمی‌تواند بکند. 🎯 بازی: در قالب انواع بازی، بسیاری از معارف دینی را می‌توان گفت. 🎨 نقاشی: روایت داریم، فردی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسید: صراط مستقیم چیست؟ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یک خط صاف کشیدند و چندین خط کج در کنار آن و فرمودند: خط راست، صراط مستقیم است و خط‌های کنار، غیر مستقیم. 🏆 مسابقه: در قدیم مسائل دینی در قالب معما مطرح می‌شد و بسیار اثرگذار بود. 🎬 تئاتر: در قالب تئاتر، می‌شود بسیاری از معارف دینی را آموزش داد. ⁉️ پرسش و پاسخ: اجازه بدهیم فرزندان مان سوال بپرسند و ما جواب بدهیم یا ما بپرسیم و آنها جواب بدهند. روح سوال را در فرزند ایجاد کنیم. 📩 نامه: مثلا مادر، نامه‌ای به فرزندش بنویسد و برخی مسائل دینی را به او آموزش بدهد. 💥 لطیفه: فرزندان ما شادی و لطیفه را بسیار دوست دارند. 📸 هنر: فیلم، عکس، کلیپ، انیمیشن که بچه‌ها خیلی دوست دارند و دشمن از این ابزارها استفاده می‌کند. سامری، گوساله‌ای طلایی ساخت که: "لَهُ خُوَار"؛ وقتی باد می‌آمد صدای گاو می‌داد. با همین گوساله، مردم را مشرک کرد. ما باید از این هنر برای مومن کردن مردم استفاده کنیم. 📋 شعر: شعرها را بچه‌ها حفظ می‌کنند و یاد می‌گیرند. 📟 تدریس عملی: اینکه فرزندان در معرض رفتارهای دینی قرار بگیرند؛ مثلا به عیادت بیمار برویم تا فرزند تحت تاثیر قرار بگیرد. 🔍 تدریس مشاهده‌ای: یعنی ما انجام بدهیم تا ببیند و یاد بگیرد. مثلا من نماز می‌خوانم، وضو می‌گیرم، به خانه کسی می‌روم و سلام و احوالپرسی می‌کنم، تو نگاه کن و انجام بده تا یاد بگیری. 🛶 تمرین: فرزندان تمرین کنند و ما نگاه کنیم و اشکالات آنها را بگیریم. 🔴 شیوه‌های خداوند در آموزش معاد: خداوند برای آموزش معاد به بندگان، ۶ روش دارد: 1⃣ وقتی حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) جنازه‌ای را دید که نیمی در خشکی و نیمی در دریا بود، از خدا پرسید چگونه می‌خواهی در قیامت آن را جمع کنی؟ خداوند فرمود: مگر ایمان نداری؟ حضرت فرمود: چرا، ولی می‌خواهم مطمئن شوم. خداوند فرمود: چند پرنده را قطعه قطعه کن، سر کوه بگذار و صدای‌شان بزن تا ببینی چگونه زنده می‌شوند. 2⃣ حضرت عُزیر (علیه‌السلام) به روستایی رسید که همه مرده بودند و پرسید چگونه آنها را زنده می‌کنی؟ خوابید و پس از ۱۰۰ سال که خدا او را زنده کرد، فرمود: به الاغ خود نگاه کن تا ببینی چگونه زنده می‌شود. ما اینگونه مردگان را زنده می‌کنیم. 3⃣ در یک جا خداوند می‌فرماید: همین که ما عیسی (علیه‌السلام) را بدون پدر متولد کردیم، معلوم است می‌توانیم در قیامت، شما را از خاک زنده کنیم. 4⃣ نمونه چهارم خداوند می‌فرماید: ما اصحاب کهف را بیدار کردیم تا مردم بدانند قیامتی هست. 5⃣ خدا مثال می‌زند به اینکه وقتی باران می‌بارد، زمین دوباره زنده می‌شود. قیامت هم همینطور است، مانند زنده شدن گیاهان. 6⃣ شیوه ششم استدلال بر قیامت است که خیلی جاها خداوند در قرآن استدلال می‌کند که قیامت هست. 📝 نکته تکمیلی: روایتی از امام رضا (علیه‌السلام) است که فرموده‌اند: اوقات شبانه‌روز خود را چهار قسمت کنید: عبادت، کار، دور هم نشستن، تفریح، سرگرمی و شادی حلال، که اصل بر تفریح است. اگر شادی و سرگرمی حلال را بگیرید، عبادت و کار و همنشینی هم تعطیل خواهد شد. در آموزش مسائل دین به دلیل حساسیت آن، سعی کنیم دین را با جذابیت، به فرزندان‌مان بیاموزیم. شیوه آموزشی‌مان نیز همراه با شادی، تفریح و سرگرمی باشد. 📚 تکلیف: خدای تعالی در قرآن کریم از شیوه‌های فراوانی برای آموزش مسائل دینی استفاده کرده است؛ مثلا زمانی‌که قابیل، هابیل را کشت، نمی‌دانست با جنازه او چه کند، خداوند به او آموزش داد که چگونه برادرش را دفن کند. فکر کنید و بگویید که در کنار این آموزش، خداوند چه اصولی را به قابیل یاد داد؟ ╭┅❀🍃🖤🍃❀┅╮ 🆔 @quranlive ╰┅❀🍃🖤🍃❀┅╯ @feiz114
به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: دهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۹ ⏺ موضوع: ویژگی‌های آموزش دینی (قسمت ۱) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ 🗂 بحث امروز درباره آموزش دین است؛ یعنی چگونه دین را به فرزندان‌ خود یاد بدهیم؟ زمانی که بحث آموزش مطرح می‌شود باید ببینیم که: ۱. منظور از دین چیست؟ ۲. آموزش به چه معناست؟ ۳. از چه شیوه‌هایی می‌توان برای آموزش دین استفاده کرد؟ 🌕 منظور از دین: معارف اسلام سه دسته است: اصول عقاید، اخلاق و رفتار. منظور از اصول عقاید همان باورها است. اخلاق، ملکاتی که در وجود انسان است و معمولا عاملی برای رفتار است؛ مثلا سخاوت در مقابل بخل، شجاعت در مقابل ترس و ... ، و رفتار همان مسائل فقهی است که در رساله‌های توضیح المسائل دیده می‌شود. ♻️ رابطه آنها به این صورت است که: تمام رفتارهای ما معلول اخلاق است؛ مثلا انسانی که سخاوتمند است، انفاق هم می‌کند. انسان شجاع، از خودش شجاعت نشان می‌دهد و انسان ترسو رفتارهای خوبی ندارد. یا وقتی کسی را دوست داریم، نوع رفتار ما با او به گونه خاصی است؛ و زمانی‌که از کسی کینه داشته باشیم، نحوه رفتار ما هم با او فرق می‌کند. تمام اخلاق‌ها معلول باورهای ما هستند؛ یعنی اگر بخواهیم یک اخلاق را درست کنیم، باید اول باورها را در وجود فرزند ایجاد کنیم. پس اصول اعتقادات عاملی برای اخلاق است و اخلاق، عاملی برای رفتار. 🎾 نحوه آموزش اصول دین به فرزندان: اصول اعتقادات مربوط به عقل است و یک بحث اندیشه‌ای است. فرزندان دو دسته‌اند: فرزندانی که به سن استدلال‌های عقلی رسیده‌اند؛ و فرزندانی که به سن استدلال‌های عقلی نرسیده‌اند؛ 💢 برای فرزندانی که به بلوغ عقلی رسیده‌اند، چون مبنای اصول عقاید، عقل است، باید تک تک اصول اعتقادی را برای آنها با استدلال و به صورت عقلانی اثبات کرد؛ وجود خدا، عدالت خدا، معاد و ... همه باید برای آنها اثبات شود. 💢 اما فرزندانی که هنوز به سن استدلال‌های عقلی نرسیده‌اند؛ مثلا برای فرزند ۷، ۶، ۵ یا ۴ ساله خود، قصه‌های مربوط به اعتقادات و باورها را بازگو کنیم یا بازی‌ها را بر همین اساس بچینیم؛ به عنوان مثال از نعمت‌های خدا قصه بسازیم یا قصه‌ای که در آن استجابت دعا وجود دارد یا زندگی‌نامه و تاریخ اهل بیت (علیهم‌السلام) را برای او تعریف کنیم. 🔰در حیطه اخلاق، باز هم آموزش برای کوچکترها می‌تواند در قالب قصه، بازی و تمثیل باشد؛ مثلا داستان‌هایی از شجاعت اهل بیت را برای او بازگو کنیم تا بداند شجاعت یعنی چه؟! داستان‌هایی درباره تواضع، درباره صبر و ... . 🔰اما در مورد فقه و رفتارشناسی روش‌‌های گوناگونی وجود دارد. مثلا برای آموزش نماز به استدلال، نیازی نداریم و راه‌های گوناگونی داریم. 🔴 اصول دین: برخی اصول دین را ۳ یا ۵ مورد می‌دانند؛ ولی ما معتقدیم اصول دین بیشتر از ۵ مورد است. 🕋 اصل اول؛ توحید: در بحث توحید زیرمجموعه‌های زیادی داریم: وجود خدا، سنت‌های الهی (در قرآن کریم بیش از ۲۰۰ سنت الهی داریم؛ مانند هدایت، نعمت، استجابت دعا، نجات دادن، ریزش برکات و ...)، صفات خدا و ... ؛ 🕌 اصل دوم؛ رسالت و امامت: پیامبرشناسی، رسالت پیامبر، ویژگی‌های پیامبر، چرا پیامبر و امام آمد؟ امام کیست؟ وظیفه امام چیست؟ وظیفه ما در مقابل امام چیست؟ و ... ؛ 🏜 اصل سوم؛ معاد: اصل معاد را می‌توان در قالب تمثیل گفت، آن هم با محوریت قانون جزا. فرزند باید بداند که در قیامت، جزا مطرح است. البته برای کوچکترها که می‌ترسند، می‌توان ابتدا بهشت را گفت؛ ولی برای فرزندانی که بالغ شده‌اند، باید به صورت استدلالی، آیات معاد را گفت. معاد را برای بچه‌های کوچک در قالب قصه و تمثیل، و برای بزرگترها با استدلال‌ بگوییم؛ 🧠 اصل چهارم؛ انسان‌شناسی: انسان کیست؟ انسان، خلیفه‌الله است و باید برای فرزند توضیح بدهیم که خلیفه‌الله بودن یعنی چه؟ اینکه انسان قابلیت رشد معنوی دارد یعنی چه؟ ابعاد انسان را برای او توضیح بدهیم؛ 📖 اصل پنجم؛ قرآن: ایمان به قرآن و کتابشناسی را برای فرزندمان توضیح بدهیم. قرآن کتاب علمی و کتاب هدایت است نه کتاب داستان و رُمان؛ 🕊 اصل ششم؛ ملائکه شناسی: ایمان به ملائکه، شناخت نقش ملائکه در زندگی ما و ... ؛ 🛤 اصل هفتم؛ هدف‌شناسی: از همان ابتدا باید به فرزند یاد بدهیم که هدف او از زندگی چیست؟ آیا دنبال دنیاست یا آخرت؟ 🚥اصل هشتم؛ معیارشناسی: معیارهای ارزشی در جامعه؛ 📝 نکته در بحث اخلاق: امام صادق (علیه‌السلام) در روایت جنود عقل و جهل، هفتاد مورد از اخلاق را مطرح کرده‌اند؛ مثلا شکر در مقابل کفران، سخاوت در مقابل بخل و ... که باید برای فرزند توضیح داده شود. برای توضیح اخلاق به فرزند، فقط این نیست که بگوییم شجاعت وجود دارد؛ بلکه باید بررسی کنیم و اگر خواستیم در وجود فرزندمان نهادینه شود، باید از اصول اعتقادات شروع کنیم. ادامه دارد ... ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🆔@quranlive
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: دوازدهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۲۳ ⏺ موضوع: تربیت کودک از منظر قرآن ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ اصول تربیت دینی ⁦1️⃣⁩ بیشترین قدرت تأثیرگذاری بر تربیت کودک خود کودک است. عواملی مانند محیط پیرامون ، مربی ، شرایط اجتماعی و ...بر روی انسان تاثیر می گذارند ولی تاثیرگذارترین عامل بر روی انسان ، قدرت خود انسان و اراده ی او می باشد. ⁦2️⃣⁩ آزادی خداوند متعال در آیه كریمه ۲۵۶ بقره می فرماید: «لا اِكْراه فِی الدّینِ» در قبول دین، اكراهی نیست. در تربیت زور و اجبار جواب نمی‌دهد.اگر بخواهیم کودک آزادانه رشد کند و تربیت شود می بایست امکانات و فضا فراهم شود. 💠انواع اکراه(اجبار) 🔹فشار پدر و مادر ، شامل تحمیل عقاید پدر و مادر بر کودک و تهدیدکردن کودک توسط والدین برای انجام دادن کاری میشود. 🔹فشار از سوی مردم یا اکراه اجتماعی ، یعنی انجام دادن یک سری کارها به خاطر مردم 🔹فشار از سوی خود فرد یا اکراه روانی ، تحمیل برخی کارها بر خود را گویند. 💠مصادیق اکراه 🔹 مجبورکردن کودک برای انجام دادن کاری 🔹 قرار دادن کودک در فضای اجبار ، اختیار او را نادیده میگیریم. 🔹شرط گذاشتن برای کودک برای اینکه مجبور شود کاری را انجام دهد. 🔹در محذوریت قرار دادن کودک تا اینکه با عناد کارهای دینی را انجام دهد. 🌀چه کنیم در تربیت کودک دچار اکراه و اجبار نشویم؟ با توجه به آیه۲۵۶ بقره «قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی» «راه درست از راه انحرافی، روشن شده است» والدین می بایست راه خوب و بد و معیارها را باید به کودک نشان دهند و مسائل را برای کودک تبیین و روشن نمایند و در نتیجه قدرت تصمیم گیری به کودک بدهند . ⁦3️⃣⁩ خدامحوری ⁦❇️⁩با توجه به آیه ۳۵ سوره مائده «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» از خدا پروا كنيد و (براى تقرب) به سوى او وسيله بجوييد. ∆ ‏برای رسیدن به خدا باید وسیله طلب کرد، مانند • عمل صالح ‏• دعا ‏• اهل بیت علیهم السلام ‏کودک باید به گونه ای تربیت شود که بداند هدف از زندگی، قرب به سوی خداست. ‏⁦❇️⁩با توجه به آیه ۵۳ سوره اسراء« يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» ‏به بندگانم بگو سخنى گويند كه نيكوتر است. • همیشه باید بهترین حرفها رو زد. ⁦❇️⁩با توجه به آیه ۳۳فصلت « وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ» و كيست خوش سخن‌تر از كسى كه (مردم را) به سوى خداوند دعوت كند . • باید مردم را به سوی خدا دعوت کرد. ⁦4️⃣⁩ خواستن بچه آیات سوره آل عمران- دعای حضرت زکریا و درخواست فرزند از خدا «لی مِن لَدُنكَ وَلیّا» ⁦5️⃣⁩ رفتار محوری در بحث تربیت اکثرا به دنبال حرف محوری هستند در حالی که کودک را باید با رفتار تربیت کرد.کودک از رفتار والدین الگو برداری میکند. ⁦6️⃣⁩ اعتدال آیه ۱۴۳بقره «جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا» ما شما را امتی میانه قرار دادیم. • اهل اعتدال باشید در همه ی موارد تعادل را رعایت کنید ╭┅❀🍃🖤🍃❀┅╮ 🆔 @quranlive ╰┅❀🍃🖤🍃❀┅╯
امام خميني ره: آن صلح تحميلي عصرامام حسن عليه السلام و آن حكميت تحميلي زمان اميرالمومنين عليه السلام؛ هر دويش به دست اشخاص حيله‌گر درست شد. اين ما را هدايت مي‌كند به اينكه نه زير بارصلح تحميلي برويم و نه زير بارحكميت تحميلي ۲شهريور ۱۳۶۵
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
خانواده قرانی۲-تربیت قرآنی کودک ۱۳(خانواده).mp3
7.23M
🎙صوت: 🌺موضوع: نقش خانواده در تربیت قرآنی کودک 👤مدرس: 🌿🌺🍃✾🌺✾🍃🌺🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
━•═•━🌿🌺🍃❀🌺❀🍃🌺🌿━•═•━ 🔺 💬 جلسه: سیزدهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۳۰ 🔻موضوع: نقش خانواده در تربیت قرآنی کودک ━•═•━🌿🌺🍃❀🌺❀🍃🌺🌿━•═•━ ‌‌بسم الله الرحمن الرحیم ⚛️اقسام خانواده قرآنی: درجه ۱: شامل عروس و داماد و بچه ها و پدرومادر عروس و داماد درجه۲: برادران و خواهران عروس و داماد درجه۳: شامل عموها،عمه ها،خاله ها،دایی ها ی عروس و داماد 🌺خداوند در قرآن می فرماید: وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ(سوره اعراف/آیه58) 🔸وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ.. :سرزمین طیب ،گیاهانش به اذن پروردگار خارج می شوند 🔸وَالَّذِي خَبُثَ ..:ولی سرزمینی که خبیث است فقط شوره زارست و علفهای هرز درمی آید. 👈نشان می دهد که اگر شما می خواهید علف خوب،میوه خوب،فرزند خوب بدست بیاورید باید بسترخانواده،بستر خوب و طیب باشد. 🌿زمانیکه حضرت موسی را از اب گرفتند ودنبال دایه می گشتند ،خواهر حضرت موسی که وارد دربار شد گفت فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ(سوره قصص/آیه12) من شما را به خانواده ای ادرس می دهم که هم خیرخواه بچه باشند و هم قدرت تربیت داشته باشد. 🍃گاهی پدرومادر خوب هستند اما نظام خانواده،نظام غلطی هست . 📝🌺ویژگیهای نظام خانواده قرآنی: 1️⃣:یکفلون: خانواده باید قدرت و تخصص تربیت بچه را داشته باشد. 2️⃣:وهم له ناصحون: پدرو مادر خیرخواه بچه باشند. باید خیرخواه بچه بود نه خوش آمدن او: بعضی خانواده ها دنبال خوش بودن بچه ها هستند درحالیکه این خطرناک هست. 3️⃣:محیط خانواده ،محیط محبت است.خداوند می فرماید وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً (سوره روم/آیه21) زن و شوهر باید رفتارشان براساس محبت باشد .تعاملشان برمبنای محبت باشد. 4️⃣: زن و شهربایکدیگر رفیق باشند .قران وقتی از زن و شوهر سخن می گوید کلمه ازواج را ذکر می کند .ازواج به معنای رفیق است. زن و شوهر رقیب یکدیگر نباشند. 5️⃣: خانواده ای سالم است که مرد تکیه گاه باشد: الرجال قوامون علی النساء 6️⃣: محوریت در زندگی باید عقل باشد. مردان عقل گرا هستند پس مدیر باشند. اقتصاد سالم: یکی از ادله تکیه گاه بودن مرد در زندگی اینست که مرد نفقه زندگی رامی دهد.بما انفقوا من اموالهم . 7️⃣:پاسخ به نیازها . اعضای خانواده نیازهای یکدیگر را پاسخ دهند ، در خانواده هریک ازاعضا وظیفه ای دارند.پدر کانون اقتدار هست . مادرکانون محبت .بچه ها کانون رقابت سالم با یکدیگر همه باید همبستگی داشته باشند. زن نیاز به محبت زبانی،توجه دارد.مرد نیاز به محبت و اقتدار دارد. 8️⃣: زن باید مطیع شوهر در خانواده باشد: فالصالحات قانتات (سوره نساء/آیه34) قانتات: اطاعت با تواضع الهی یعنی تواضع در راستای اطاعت و عبودیت الهی باشد. 💠اقسام اطاعت:اطاعت زن یکبار اطاعت فقهی هست که نباید نشوز کند. اطاعت اخلاقی : به حرف شوهر گوش کند. اطاعت روانی: با شوهرت لجبازی نکن. 9️⃣: رازنگه داری حافظات للغیب: زن باید رازدار باشد . ادامه دارد ... ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🆔@quranlive
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
━•═•━🌿🌺🍃❀🌺❀🍃🌺🌿━•═•━ 🔺 💬 جلسه: سیزدهم 🗓 تاریخ:۹۹/۷/۳۰ 🔻موضوع: نقش خانواده در تربیت قرآنی کودک(قسمت دوم) ━•═•━🌿🌺🍃❀🌺❀🍃🌺🌿━•═•━ وقتی وارد خانه می شوید سلام کنید. فَسَلِّمُوا عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ (سوره نور/آیه61) 🔅سلام یک شعار است و هدیه الهی 🔅سلامت اقتصادی زن و شوهر:باید شعارشان درخانواده این باشد. 🔅سلامت فرهنگی زن و شوهر: فضای فرهنگی خانواده (ماهواره.فضای مجازی )محافظت کنند. 🔅سلامت علمی: تشویق به مطالعه، مشاهده برنامه های علمی داشته باشیم. 🔅سلامت معنوی: گناه درخانواده نباشد و اهل نماز، مناجات با خدا،...باشند. 🔅سلامت جسمی : غذاهای سالم در خانواده استفاده شود. 🔅سلامت سیاسی: خانواده اسلام محور و ولایت محور باشد. خانواده یک نظام است اما خانه چارچوبی است که در ان زندگی می کنیم. 📝🌺ویژگی خانه قرآنی: 1️⃣يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا...(سوره نور.آیه27) حق ندارید وارد خانه کسی شوید مگراینکه انس بگیرید . برای جنگ حق ندارید وارد خانه کسی شوید. وارد خانه شدید به یکدیگر سلام کنید. 2️⃣وأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ(سوره احزاب /آیه33) 🔺واقمن الصلاه :اقامه نماز داشته باشید 🔺واتین الزکاه: کمک به دیگران داشته باشند . 3️⃣واذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ (سوره احزاب/آیه34) 🔹واذْكُرْنَ مَا يُتْلَى :ایات قران تلاوت شود. 🔹والحکمه: بحث های عاقلانه و حکمت گفته شود. خانه ،کانونی برای رشد عقلی و معنوی باشد. آسیب های نظام خانواده: 🔺تجملات. 🔺مرد یا زن یا هردو خانواده را رها کنند. ♻️جمع بندی: یکی از عوامل مهم در تربیت کودک، خانواده با ویژگی های قرانی است.اگر فرزند خوب می خواهیم باید بستر را اماده کنیم. 📚تکلیف: تفاوت خانه قرانی رابا خانواده قرآنی بنویسید. 🌿🌺🍃✾🌺✾🍃🌺🌿 🆔@quranlive
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ✅۲ 💬 جلسه: چهاردهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/۷ ✅موضوع: نقش والدین در تربیت قرآنی کودک(قسمت اول) ━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ مقدمه ی بحث: خداوند در آیه ۱۹ سوره نمل می فرماید: ⁦❇️⁩رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‌ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ • پروردگارا! به من الهام كن (و توفيق ده) كه نعمتى كه به من و به والدينم بخشيده‌اى شكر كنم و عمل صالحى كه آن را مى‌پسندى انجام دهم 🌱⁩أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ انسان باید همیشه عمل صالحی را که مورد رضایت خداوند است انجام دهد. مقدمه ی انجام عمل صالح ، استفاده از نعمت است. به عنوان مثال اگر پدر و مادر بخواهند رفتارشان با فرزندانشان درست باشد باید از نعمت پدری و مادری خود استفاده کنند. 🍏عوامل موثر در تربیت فرزند ⁦❇️⁩رفتار پدر و مادر روانشناسان معتقد هستند ۷۴درصد تربیت فرزندان محصول دیدن رفتار پدر و مادر است.رفتار پدر و مادر تاثیر مستقیم و مهم بر روی تربیت فرزند دارد. حضرت ابراهیم هنگامی که از خدا می خواهد نسلش نماز خوان شوند اینگونه دعا میکند : 🌱ربِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذريّه‌ام نيز. اول دعا میکند خودش نماز گذار باشد بعد نسلش ⁦❇️⁩ چگونه بر روی رفتار فرزندان خود تأثیر گذار باشیم ⁦1️⃣⁩ حکیم باشیم با توجه به آیه ۱۲سوره لقمان «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ _ به راستى لقمان را حكمت داديم كه خدا را سپاس بگزار . لقمان چون حکیم بود توانست تاثیرگذار باشد بر روی رفتار فرزندش حکیم یعنی شاکر نعمتهای الهی بودن ⁦🌱⁩انواع شکر • شکر قلبی یعنی قلبا از زندگی راضی بودن و با پرانرژی و با نشاط بودن • ‏شکر زبانی یعنی پدر و مادر مثبت حرف بزنند • ‏شکر عملی یعنی استفاده ی صحیح از نعمت هایی که داریم ⁦2️⃣⁩ الگو باشیم پدر و مادر الگو هستند برای فرزندان . فرزند بر اساس الگو و مدل تربیت میشود اولین الگو و‌ مدل پدر و مادر هستند.نحوه ی برخورد پدر و مادر با یکدیگر و با کودک بر تربیت کودک تاثیر دارد. ⁦❇️⁩ کدام یک از والدین تاثیر بیشتری بر تربیت فرزند دارند؟ 🌱⁩مادر بیشترین تاثیر را بر روی فرزند دارد. پدر سمبل قدرت و شخصیت است . مادر کانون عاطفه، احساس و محبت است. از آنجایی که بیشترین تاثیر و نزدیکترین ارتباط را مادر با کودک دارد ، شخصیت مادر بسیار در تربیت فرزند تاثیر دارد. اخلاق ، تقوای مادر ، آراستگی ظاهری مادر ، نشاط و شادابی مادر ، صدای گرم ، چهره متبسم و گشاده بر روی فرزند تاثیر دارد. تذکر دادن مادر باید بدون تکرار باشد . تذکر زیاد تنفر آور است . مادران دو هستند : • مومن • ‏بی ایمان مادر مومن خداوند را در دل فرزندش زیبا جلوه میدهد. مادر بی ایمان چهره و شناخت درستی از خداوند به فرزندش نمی دهد . ⁦🌱⁩پدر سمبل قدرت است ، پدر باید امیدآفرین ،شادی آفرین و‌مشوق باشد . شکوه و ناله پدر از زندگی سبب ایجاد یاس ، نگرانی ، بی اعتمادی، استرس و افسردگی در فرزندان خود می شوند حاکمیت خدشه دار می شود . پدر مقدر و مهربان الگوی مناسبی برای فرزند است. ⁦❇️⁩ والدین می بایست آزاد اندیشی و تفکر را به فرزندان خود یاد دهند. باید قدرت تصمیم گیری را در فرزند ایجاد نمایند. اجبار ، زور ، تقلید کورکورانه، تعصبات بی جا تاثیر منفی در تربیت کودک دارد . ادامه دارد⁦⬇️⁩⁦⬇️⁩⁦⬇️⁩ 🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿 🆔@quranlive
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ✅۲ 💬 جلسه: چهاردهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/۷ ✅موضوع: نقش والدین در تربیت قرآنی کودک( قسمت دوم) ━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━. ⁦❇️⁩ نام گذاری فرزند یکی از عوامل مهم در تربیت فرزندان تعیین اسم برای فرزند است. نام نیکو برای فرزندان باید انتخاب کرد ، اسم باید دارای معنا باشد. ⁦❇️⁩ دوران شیر دهی کودک دوران شیر دهی دو سال است ، در صورت جدایی والدین کودک‌ برای شیر دهی باید نزد مادر باشد ، در طی دوسال شیردهی نفقه مادر بر عهده پدر است ، علاوه بر نفقه لباس مادر نیز باید تامین باشد ، نفقه شامل لباس نیز میشود ولی اینکه جدا بیان شده است به دلیل است که نشاط روانی زنان در لباس نو و مرتب است ، مادر در دوران شیر دهی باید در اوج خوشحالی و آرامش باشد باشد ، شادابی مادر در کودک تاثیر دارد. ⁦❇️⁩ تکریم فرزند فرزند نیاز به تکریم و احترام دارد. ❇️⁩ نحوه برخورد با خطای کودک از کودکان در گذرید ، والیعفوا : او را ببخشید ، ولیصفحوا: خطایش را نادیده بگیرید ، یغفروا :مجازاتش نکنید.نگذارید فرزندان گناه کنند . در امورات زندگی باید فرزند را کمک کرد ⁦❇️⁩ وفای به عهد نسبت به قول های خود وفادار باشید . نیازهای کودک را باید پاسخ داد ، خواسته های کودک را پاسخ ندهید. ولی خواسته‌های منطقی و معقول او را پاسخ دهید. اگر به فرزند خود قول دهید ولی به قول خود عمل نکنید فرزند مشرک میشود. ⁦❇️⁩ محبت به فرزندان رابطه ی عاطفی با فرزندان بر رفتار او تاثیر دارد.رابطه ی والدین با فرزندان باید بر اساس محبت باشد. تعقیب ، توهین ، تهدید ، تنبیه ، مقایسه آفت های رابطه ی عاطفی با فرزند هستند. 🔰 تکلیف : تاثیر ایمان پدر و مادر بر تربیت کودک چیست؟ 🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿 🆔@quranlive
هدایت شده از زندگی بر مدار قرآن
ج14خا2_99.8.07.mp3
7.21M
🎙صوت: 🍀🌿موضوع: نقش والدین در تربیت کودک 👤مدرس: 🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
سیمای پیامبر در قرآن: ۱-دارای ﺳﺠﺎﻳﺎﻱ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻋﻈﻴﻤ .(قلم/٤) ۲- ﺭﻧﺞ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ مسلمانان ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ،(توبه/۱۲۸) ۳-ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺷﺪﻳﺪ به مردم (توبه/۱۲۸) ۴- ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ نسبت به مومنین .(توبه/١٢٨) ۵- مهربان و ﻧﺮم ﺧﻮﻱ با مردم(ال عمران۱۵۹) ۶- ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭدﻧﺪ ، می خواست ﺧﻮﺩش ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﻨد !(شعرا/٣) ۷- ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﻓﺘﻲ ;(طه٢)