✨ الحكمة ۲۰۹ ✨
🍃 الاخبار بظهور المهدى عجلالله
⚜️ قال أميرالمؤمنين على عليهالسلام:
لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا، عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا؛ وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: "وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ".(۱)
✨ حکمت ۲۰۹ ✨
🍃 خبر از ظهور حضرت مهدى عجلالله
⚜️ امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود:
دنيا پس از سركشى، به ما روى مىكند، چونان شتر ماده بدخو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند): «و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم».
۱ . سوره قصص . آیه ۵
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ترجمه: محمد دشتی
@nahjoolbalaghah
✨ شرح حکمت ۲۰۹ ✨
🍃 آینده از آنِ ماست
امام عليهالسلام در اين گفتار حكيمانه خبر مسرت بخشى از آينده اهلبيت علیهمالسلام و پيروان مكتب آنها مىدهد و مىفرمايد: «دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد و همچون شترى است كه دوشنده شير را گاز مىگيرد تا شير را براى فرزندش نگهدارى كند. سپس امام علیهالسلام آيه ۵ سوره قصص را تلاوت فرمود: ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»، (لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ: (وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ)).
«شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسانهاى سركش و عصيانگر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مىشود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مىرود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مىشود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مىشود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از ماده «ضَرْس» (بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مىگويند كه افراد را گاز مىگيرد. مفهوم جمله اين است: همانگونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مىكند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچهاش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مىروند گاز مىگيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مىگردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مىشوند و حكومت به دست صالحان مىافتد، همانگونه كه قرآن وعده داده است.
جمله «نريد» كه فعل مضارع است و معمولا دلالت بر استمرار دارد نشان مىدهد كه اين آيه گرچه در داستان بنى اسرائيل ذكر شده كه خداوند به آنها وعده داد بر فرعونيان پيروز مىشوند و سرانجام پيروز شدند، ولى منحصر به آنها نيست، افراد مستعضف هرگاه تكيه بر ذات پاك پروردگار كنند و از او يارى بطلبند و انجام وظيفه نمايند سرانجام بر ظالمان و مستكبران پيروز مىشوند، ائمه علیهمالسلام و پيشوايان روى زمين مىگردند و وارث امكانات وسيع ظالمان و مستكبران. اين آيه از آياتى است كه اشاره به ظهور حضرت مهدى (ارواحنا فداه) دارد.
امام عليهالسلام در تفسير آيه فوق فرمود: «هُمْ آلُ مُحَمَّد يَبْعَثُ اللهُ مَهْدِيّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيُعِزُّهُمْ وَيُذِلُّ عَدُوَّهُمْ، منظور از مستضعفان در آيه فوق آل محمد است كه خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد شده برمىانگيزد و به آنها عزت مىبخشد و دشمنانشان را خوار و ذليل مىكند».(۱)
امام سجاد علیهالسلام مىفرماید: «وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ بَشیراً وَنَذیراً إنَّ الاْبْرارَ مِنّا أهْلَ الْبَیْتِ وَشیعَتَهُمْ بِمَنْزِلَةِ مُوسى وَشیعَتِهِ وَإنَّ عَدُوَّنا وَأشْیاعَهُمْ بِمَنْزِلَةِ فَرْعَوْنَ وَأشْیاعِهِ، سوگند به کسى که محمد را به حق، بشارتدهنده و بیمدهنده قرار داد که نیکان از ما اهلبیت و پیروان آنها به منزله موسى و پیروان او و دشمنان ما و پیروانشان به منزله فرعون و پیروانش هستند (سرانجام پیروز مىشوند و آنها نابود مىگردند و حکومت حق و عدالت برقرار خواهد شد)».(۲)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
✨ ادامه شرح حکمت ۲۰۹ ✨
اضافه بر آیه شریفه و کلام ائمه هدى علیهمالسلام این مسئله را نیز مىتوان به صورت منطقى اثبات کرد و آن این که خداوند حکیم و رحیم، انسان را براى هدف والایى آفریده است و اگر قرار باشد تا آخر دنیا وضع کنونى ادامه یابد، ظالمان بر اوضاع مسلط باشند، احکام الهى به فراموشى سپرده شود و ظلم و فساد و قتل و جنایت در مقیاسهاى وسیع جهانى حکمفرما گردد، به یقین چنین امرى با حکمت خداوند درباره آفرینش انسان سازگار نیست. باید منتظر بود زمانى فرا رسد که ایمان و اخلاق و عقلانیت بر جهان حاکم گردد و اولیاى الهى بر جهان حکمرانى کنند و مدینه فاضله انسانیت که هدف نهایى خلقت انسان بوده است برقرار شود به مصداق (أَنَّ الاَْرضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ)(۳) و به مصداق آیه: «(وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِى الاَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِّنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِى لاَ یُشْرِکُونَ بِى شَیْئاً)، خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند وعده داده است که به یقین، خلافت روى زمین را به آنان خواهد داد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت بخشید، و دین و آیینى را که براى آنان پسندیده، برایشان پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت، وترسشان را به امنیت و آرامش مبدل مىکند، به گونهاى که فقط مرا مىپرستند، و چیزى را همتاى من قرار نخواهند داد».(۴)
بنابراین آنچه در آیات و روایات آمده است با دلیل عقل نیز هماهنگ است.
ا----------------------------------------
پی نوشت:
۱ . بحارالانوار . جلد ۵۱ . صفحه ۵۴
۲ . بحارالانوار . جلد ۲۴ . صفحه ۱۶۷
مجمع البیان نیز این روایت را ذیل آیه فوق بیان کرده است.
مجمع البیان . جلد ۷ . صفحه ۳۷۵
۳ . سوره انبیاء . آیه ۱۰۵
۴ . سوره نور . آیه ۵۵
📚 #نهج_البلاغه
✒️ آیتالله مکارم شیرازی
@nahjoolbalaghah
مداحی_آنلاین_غفلت_از_یار_گرفتار.mp3
2.64M
🌷یا صاحب الزمان(عج)🌷
🥀غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد
🥀از شما دور شدن زار شدن هم دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😄 نیروی خدماتی نمیخوای
چه قشنگ جارو کشیده😂😂😂😂
✅بزن رو لینک👇
🦋🌸🦋🌸
╰〰⊰🍂☀️〰🍁