زاتی آن را!👈پس با این تعریف، روایاتی که در مدح بعضی از این سادات قیام کننده از سوی اهلبیت (علیهمالسلام) آمده است دالّ بر تأیید حرکت و نوع مبارزه آنان نیست؟*
*در مورد اینکه بعضی با استناد به برخی روایات و گزارشهای تاریخی چنین برداشت کردهاند که ائمه (علیهمالسلام) نه به شکل صریح و علنی بلکه به طریق ضمنی و غیرمستقیم قیام این دسته از سادات را تأیید فرمودهاند، ملاحظاتی وجود دارد. با این نگرش اختلاف نظر دارم. گاهی دیده میشود افرادی با استناد به اینکه مثلاً امام صادق (علیهالسلام) جملهای در مدح جناب زید گفته است، نتیجه میگیرند که امام در صدد تأیید حرکت ایشان بوده است و یا سرپرستی خانواده فلان قیام کننده توسط امام معصوم (علیهالسلام) که کشته شده است، دلیلی بر جواز آن قیام دانستهاند؛ در صورتیکه این استنباط و نتیجهگیری غلط است.*
*ائمه در مواردی «شخصیت» افرادی چون شهید فخّ و یا زید را مدح کردهاند، اما این لزوماً به معنای مهر تایید زدن بر قیام آنها و حرکت انقلابی آنها نبوده است. چون همانطور که قبلتر گفتیم،👈این قیامها از اساس مأذون از سوی امام معصوم (علیهالسلام) نیست.*
👇👇👇👇👇
*خیلی از این مستندات، زیدی هستند و یا اساساً به شکل دیگری بیان میشود. مثلا سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال با رویکرد گزینشی به روایات، چنین استنباط کرده که ائمه شیعه (علیهمالسلام)، قیام سادات بنیالحسن چون شهید فخّ و نفس زکیه را تأیید کردهاند؛ در صورتیکه اساساً سید خود از سادات بنیالحسن است و با این حرکت از اجداد خود دفاع کرده است. توجه به این مسئله خیلی مهم است که هنگام رویارویی با این دست تحلیلها، با دیده وسواس به شرایطی که صاحب تحلیل به این نتیجه رسیده است (فضای اجتماعی ـ سیاسی، مذهب و عقیده شخصی تحلیلگر و...) توجه و دقت کنیم 👈 ما نباید همه ی سادات قیامکننده را به یک چشم ببینیم و یک نسخه را برای همگی تجویز و صادر کنیم.*
*عدهای زید هر چند از لحاظ معرفتی خارج از فضای ولایت عمل میکرد و امام صادق (علیهالسلام) را در حد یک فقیه و عالم احکام دینی تنزل میداد و می گفت: «جعفر امامنا فی الحرام و الحلال»؛ اما این به معنی طاغوت بودن یا شیاد بودن آنها نیست.*
*روایات مدح چنین اشخاصی از ائمه (علیهمالسلام) در شرایطی است که این افراد با نیت و هدف درست (هرچند که روش و منششان در مسأله مبارزه مخالف اهلبیت (علیهمالسلام) بود)، در برابر بنی امیه و بنی عباس شمشیر بلند کردهاند و به مبارزه پرداختند و ائمه هم در همین راستا مدحی بر آنان کردهاند.*
*این قبیل روایات تأیید خود «شخص» است👈تأیید حرکت و قیام آنها نیست.*
🖊️✋🏻🇮🇷 م.ب
💎🇮🇷💎
💎🇮🇷💎
*سعیدطاووسی:*
*استاد دانشگاه علامهٔ طباطبایی:*👇
*انقلاب اسلامی شبیه قیام زیدیها نیست.*
*استاد مطالعات تاریخ تشیع گفت:*
*یکی از خطاهای راهبردی این بود که ریشههای انقلاب اسلامی در قیام زید و یحیی پیگیری شد. این کار یک اشتباه بزرگ بود. برای انقلاب، مستنداتی را باید از اندیشه سیاسی اسلام و فقه سیاسی جستوجو کرد.*
*نظر ائمه(ع) درباره قیامهای عصر خود*
👇👇👇👇👇
*به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری فارس، نسبت انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) با فعالیتهای سیاسی ائمه ع و موضعگیری حضرات معصوم در برابر برخی جریانات سیاسی و مبارزاتی آن زمان، در چند دهه اخیر کانون بحث و گفتگو های بسیاری شده است. اینکه انقلاب ایران و آن اندیشه سیاسی که سر آخر نتیجهاش واقعه تاریخی سال ۵۷ شد، چه رابطه و نسبتی با قیامهای اواخر عصر بنیامیه و بنیالعباس دارد، سؤال محوری و مهمی است که پاسخ به آن در فهم و درک صحیحی از انقلاب به ما یاری خواهد رساند.*
*با سعید طاووسی،*
*استاد مطالعات تاریخ تشیع و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دراینباره سخن گفتیم که میتوانید بخشی از گفت و شنود ما را بخوانید.*
*کنشهای سیاسی اهل بیت؛*
*از کادرسازی تا نهاد وکالت*👇
*عده ی زیادی معتقدند ائمه ابن الحسین به بعد، در برابر حاکمیتهای جور آن زمان، منفعل و اهل قعود بودند. آیا این تحلیل در رابطه با سیره عملی و حتی اندیشه نظری اهلالبیت (علیهمالسلام) صحیح است؟*
*برای ورود به این بحث و کنکاش در مورد سیره ی اهلبیت، باید قبل از هرچیز این پیشفرض را اصلاح کنیم که رفتار سیاسی و تقابل با حاکمیت که در بحث حاضر حاکمیت جور خلافت بنیامیه و بنیعباس است، لزوماً به دست گرفتن شمشیر و قیام مسلحانه در برابر حاکمان نیست. اگر چنین تعریفی از تقابل و مبارزه به دست دهیم، طبیعتاً ائمه ما نه تنها اهل چنین مبارزهای در آن زمانه نبودهاند، بلکه با رویکرد مسلحانه اختلافات اساسی داشتند. بنابراین پیش از هر چیز باید به این نکته توجه کنیم که فعالیت سیاسی و مبارزه با طاغوت از سوی اهل بیت با توجه به زمینه و زمانه تاریخی، متفاوت بوده است.*
*با دقت در زندگی ائمه شیعه، شاهدیم که پیگیری برنامههای مهمی چون تربیت نیرو و کادرسازی شیعه به خصوص در عصر امام سجاد و امام باقر (علیهماالسلام) و فرستادن نمایندگانی به اقصی نقاط جهان اسلام که در نهادی چون وکالت که از زمان امام صادق (علیهالسلام) شروع شد و بعد از ایشان در زمان امام کاظم (علیهالسلام) گسترش یافت، همگیشان با رویکردهای سیاسی و مبارزاتی همراه بوده است. همینطور بعضی موضعگیریهای امامان در برابر خلفای بنیالعباس و بنیامیه که در آنها معصومین تأکید بر حق خلافت و زعامت خویش میکردند، نمونه دیگری از تقابل بین ائمه شیعه با حاکمیت آن زمان است. پاسخ امام کاظم (علیهالسلام) به مهدی، خلیفه عباسی که حدود فدک را برای بازگرداندن به بنیهاشم پرسید و امام حدود را از چین تا مغرب و از یمن تا آذربایجان (یعنی جهان اسلام آن زمان) بیان کرد، کاملاً نوعی معارضه با خلافت جور آن زمان است.*
*موضوع اسارت و شهادت ائمه به دست حاکمان جور نشانه دیگری است که ائمه رفتارها و فعالیت هایی داشتند که برای ساختار سیاسی خطرناک و نگران کننده بوده و سیستم حاکمیت تصمیم بر محدودیت ایشان و سر آخر حذفشان داشته است. طبیعتاً تا یک کنش مبارزاتی نباشد، چنین واکنشی صورت نخواهد گرفت. در نتیجه ائمه ما بنا بر حکم امامت و ولایتی منصوص الهی اما با توجه به اقتضائات آن زمان و روشهای مختلف، تقابل و مبارزه با حاکمیت جور را به صورت مستمر پی گرفته بودند.*
*دیدگاههای مختلف،*
*در مورد روایات نهی از قیام*
👇👇👇👇👇
*اشاره داشتید که اهلبیت با قیامهای مسلحانه عصر خویش مخالفت داشتند. آیا روایات نهی از قیام هم مربوط به همین مسأله است؟*
*در مورد روایات نهی از قیام، اول از هر چیزی باید فضای صدور و زمینه تاریخی بیان این احادیث از سوی اهلبیت (علیهمالسلام) مشخص و معین شود تا درک صحیحی از کلام معصوم داشته باشیم. خیلی از این روایات چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ سندی قابل بحث و ملاحظه هستند و لزوماً همهشان صحیحالسند نیستند. از طرفی به علت حجم گسترده نقل، این روایات همیشه مورد توجه قرار گرفتهاند. در کل، نظرات و دیدگاههای خاصی در مورد این روایات وجود دارد.*
*به طور مثال نگاه امام خمینی (رحمةالله علیه) این بود که این دست روایات در تعارض با آیاتی از قرآن است که ما را به فعالیت و پویایی فرا میخواند و نمیتوان آنها را پذیرفت. در برابر عدهای نگرششان این است که این روایات تخصیص بر عمومات قرآن است و مسأله قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت منتفی است. عدهای دیگر هم معتقدند ائمه نهی از قیام نکردهاند؛ بلکه نظرشان این بوده که این قیامها به نتیجه مطلوب و دلخواه نخواهد رسید. به
•°﷽°•
#یک_آیه
🌹اشْكُرُوالِلَّهِإِنْكُنْتُمْإِيَّاهُتَعْبُدُونَ
🌷شکر خدا به جای آورید،اگر فقط او را میپرستید.
🌸الآن که داریم نفس ميكشیم،يه نفر ديگه داره آخرين نفسش رو ميكشه!
از گله كردن دست برداریم و ياد بگيریم شاکر باشیم...
📖سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ۱۷۲
✨✨✨✨✨✨
ـ🍃🍂🍃🍂 ✨﷽✨
ـ🍂🍃🍂 #سلاممولایمن
ـ🍃🍂 #سلامایمهربان
ـ🍂
🏝میان تمامی آنهایی که میبینم...
دلخوش به "سلام" بر
آستان جانانی هستم که
حاضر و ناپیداست...
چقدر حاضرید مهربان پدرم
که نادیده،
اینهمه مجذوبتان هستم...
بیقرار دیدارتان...
مشتاق بوییدنتان...
چقدر نزدیکید صاحب من...
که هر صبح،
اول یاد معطرتان در خاطرم میآید
و شهر دلم
چراغان مهرتان میشود...🏝
#العجلمولایغریبم
#اللھمعجللولیڪاݪفرج
🌼 همراهان گرامی
🌝 🌞 صبحتون بخیر و پر از عافیت
🌸🍃در پَناهِ مِهرَبان تَرِین، مِهرَبانِ عَالَم باشید. 🍃🌸
✨✨✨✨✨✨
سه شنبه آمد و
احوال عاشقانهُ ما
سرودن از تــو و
هنگامه ترانهُ ما
به جمکران دل ما
نشانه ها از تــوست
چرا سری نزنی نازنین
به خانهُ ما ؟
#السلامعلیڪیابقیھاللہ
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
#بازآیاماممھربانم
م م:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🖊️ دوازده بهمن ماه چه روزی است؟
🇮🇷ورود حضرت امام خمینی (ره) به وطن اسلامی و آغاز دهه مبارکه فجر
✅ ۴۳ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند. پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، امام (ره) ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند.
|📡| با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون میلیونها نفر را در خانهها پای تلویزیون نشانده بود، در تهران سیل جمعیت برای دیدار رو در رو با امام خمینی خود را به مسیر تعیین شده و خیابانهایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده بود رسانده و در سوی خیابان ها مستقر شدند.
🔹به نوشته روزنامهها طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به ۳۲ کیلومتر می رسید.
در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و ۱۵۰ نفر دیگر از خبرنگاران بودند.
راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله های هواپیما فرود آمدند.
🔹خودروی حامل امام خمینی و افراد اسکورت با سرعتی متعادل به سوی میدان آزادی به راه افتادند تا از آنجا راهی دانشگاه تهران شوند و سپس راه را در مسیر خیابان آزادی تا بهشت زهرا ادامه دادند. امام (ره) در این روز ابتدا در فرودگاه با ایراد بیاناتی از تمامی افرادی که در این مدت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند تشکر کردند.
ایشان سپس با حضور در کنار شهدای انقلاب اسلامی درباره مواردی چند از جمله غیر قانونی بودن مجلس و دولت منصوب شاه و مفاسد رژیم گذشته ایراد سخن کردند.
🔹ایشان همچنین در این روز طی پیامی از افسران، درجه داران و سربازان ارتش خواستند با دولت غاصب بختیار همکاری نکنند.
آن حضرت همچنین در مدرسه رفاه تهران در میان اعضای کمیته برگزاری استقبال از دستاوردهای انقلاب سخن گفتند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
۱۲ بهمن ماه بازگشت پر افتخار امام خمینی (ره) و شروع دهه فجر را به همه ی هم شما بزرگواران تبریک و تهنیت عرض می کنیم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
?🇮🇷بصیرتانقلابی🇮🇷🌐
🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/3650355337Ca40b5142a9
🇮🇷 @faghat_khoda_64
هدایت شده از 🇮🇷بصیرت.روشنگری.مکتبحاجقاسم🇮🇷
🏴إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
🔻 روح بلند مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلیٰ پیوست.
✍️عرض تسلیت به محضر حضرت صاحب الزمان عجل اللّٰه تعالی فرجه الشریف،مقام معظم رهبری،بازماندگان بیت آن مرحوم و شیعیان جهان...◼◼◼◼
🌐🇮🇷بصیرتانقلابی🇮🇷🌐
🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/3650355337Ca40b5142a9
🇮🇷 @faghat_khoda_64
⭕️امروز همه چيز بايد اسلامی باشد
🖤مرجع عالیقدر جهان تشیع مرحوم حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی:
✅امروز همه چيز بايد اسلامی باشد، رنگ قرآن داشته باشد. امروز وظيفۀ شما امربهمعروف و نهيازمنکر است، نبايد اين وظيفه منحصر در سپاه و بسيج باشد، هرکسی در هر جا خلاف شرعي میبيند منکري میبيند بايد انکار (جلوگیری)کند.
#امام_زمان
#نهی_از_منکر
#امر_به_معروف
🇮🇷💎🇮🇷💎🇮🇷💎🇮🇷💎🇮🇷
🌐🇮🇷بصیرتانقلابی.مکتبحاجقاسم🌐🇮🇷
🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/3650355337Ca40b5142a9
🇮🇷 @faghat_khoda_64