عطر_نماز🌸🕋
لحظات ملکوتی اذان است,,,,
حضرت مهدی غریبانه کجا است,,,
السلام علیک یا اباصالح
هرکجا هستی التماس دعا مولا
☘نـــــمازت را مــــتّصل کن
به نـــــمازِ امـــــامـ زمــــان«عج»
و ســــجاده ات را شــــاهد بـــگیر
که هـــــیچ نـــمازے
بــــدونِ دعـــــاے بر فــــرجش نــــبوده اســــت.
#نماز_اول_وقت📿
#التماس_دعای_فرج 🤲
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هفتمین سالگرد شهدای خانطومان مازندران
ساری بوستان ولایت امشب ۱۶ اردیبهشت
با مداحی حاج ابوذر روحی
✨ الحكمة ۲۱۷ ✨
🍃 معرفة الرجال فى الحوادث
⚜️ قال أميرالمؤمنين على عليهالسلام:
فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ.
✨ حکمت ۲۱۷ ✨
🍃 دگرگونى روزگار و شناخت انسانها
⚜️ امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود:
در دگرگونى روزگار، گوهر شخصيت مردان شناخته مىشود.(۱)
۱ . اندر بلاى سخت پديد آيد
فضل و بزرگ مردى و سالارى
رودکی
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ترجمه: محمد دشتی
@nahjoolbalaghah
✨ شرح حکمت ۲۱۷ ✨
🍃 طريقه شناخت افراد
امام علیهالسلام در این کلام نورانى به طریقه آزمایش شخصیت انسانها اشاره مىکند و مىفرماید: «در دگرگونى حالات، گوهر مردان شناخته مىشود»، (فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ).
در کافى در ادامه این کلام نورانى آمده است «وَالاْیّامُ تُوضِحُ لَکَ السَّرائِرَ الْکامِنَةَ، و گذشتِ روزها اسرار پنهانى را بر تو آشکار مىسازد».(۱)
«جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مىکنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مىشود و در اینجا نیز منظور همین است.
بسیار مىشود که ظاهر و باطن افرادْ مختلف است، ظاهرى آراسته دارند در حالى که درون آلوده است. ظاهرش پاکدامن، زاهد، شجاع و پرمحبت است، ولى باطن کاملاً بر خلاف آن است و گاه به عکس افرادى ظاهراً کم استقامت، فاقد سخاوت و بىتفاوت به نظر مىرسند در حالى که در باطن شجاع و نیرومند و باتقوا هستند. چگونه مىتوان به این تفاوتها پى برد و درون اشخاص را کشف کرد و معیارى براى همکارى و عدم همکارى با آنها جستجو نمود؟
بهترین راه همان است که مولا در کلام بالا فرموده است. هنگامى که طوفانهاى اجتماعى مىوزد و تحولها آشکار مىشود و صفحات اجتماع زیر و رو مىگردد اینجاست که افراد باطن خود را که در حال عادى نشان نمىدادند آشکار مىسازند.
به تعبیر دیگر بهترین راه براى شناخت حقیقت و باطن هر چیز، تجربه و آزمایش است. این حکم درباره انسانها نیز صادق است و بهترین طریق تجربه، حالاتى است که از خود در دگرگونىهاى اجتماعى بروز مىدهند، دیروز ثروتى نداشت، امروز به نوایى رسیده، یا مقامى نداشت و مقامى به دست آورده. گاه چنان بر مرکب غرور سوار مىشود که هیچکس به گرد او نمىرسد. اینها در امتحان شخصیت مردود شدهاند، ولى به عکس، افرادى را مىبینیم که نه مال و ثروت و نه جاه و مقام و نه مشکلات زندگى هیچیک بر آنها تأثیرى نمىگذارد، همان راه مستقیمى را مىپیمایند که پیش از این مىپیمودند و همان مناسبات خوبى را دارند که با دوستانشان داشتند.
«تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مىشود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک اینها و مانند اینها بوتههاى امتحانى هستند که انسانها در آن آزموده مىشوند. درست مانند بوته و کورههاى معمولى که طلاى ناب را در آن مىآزمایند و یا سیاه سیم زراندود را به آن مىبرند تا باطن آن آشکار شود.
به گفته شاعر:
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
نیز به گفته شاعرى دیگر:
سیاه سیم زراندود چون به بوته برند
خلاف آن به در آید که خلق پندارند!
تاریخ اسلام نمودار عجیبى از همین کلام حکیمانه است، افرادى از یاران پیامبر صلىالله بودند که در غزوات اسلامى به عنوان مجاهدى خستگى ناپذیر و افسرى فداکار درخشیدند، ولى بعد از رحلت پیامبر صلىالله بر اثر حب جاه و مقام یا مال و ثروت راه خود را جدا کردند و همانگونه که در حکمت ۴۴۱ خواهد آمد: «الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ، پستهاى مهم، میدان مسابقه و آزمایش مردان است». و خلاصه کارهایى براى رسیدن به مال و مقام دنیا انجام دادند که هیچکس از آنها انتظار نداشت.
امام علیهالسلام مىفرماید: «الْغِنى وَالْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَأوْصافِها، بىنیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مىسازد».(۲)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۷ ✨
مرحوم کلینى حدیث معتبرى نقل مىکند که بعد از قتل «عثمان»، امام علیهالسلام به منبر رفت و خطبهاى خواند و فرمود: «... یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبیِّهِ صلیالله وَالَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلاَکُمْ وَأَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ وَلَیَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا وَلَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا، سوگند به خدایى که محمد را به حق مبعوث ساخت، همگى به یکدیگر مخلوط و غربال خواهید شد (تا خالص از ناخالص در آید و پیروان حق از پیروان باطل جدا شوند) تا آنجا که افراد پاییننشین بالا و افراد بالانشین پایین قرار خواهند گرفت و آنها که در اسلام پیشگام بودند و برکنار گشتند سر کار خواهند آمد و کسانى که (با حیله و تزویر) پیشى گرفتند کنار مىروند».(۳)
خدا در قرآن مىفرماید: «(وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ (*) وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ)، و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مىگردانیم، (و این خاصیت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آوردهاند، مشخص سازد، و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمىدارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند)، و کافران را (به تدریج) نابود سازد».(۴)
ا----------------------------------------
پی نوشت:
۱ . کافى . جلد ۸ . صفحه ۲۳
۲ . غررالحکم . حدیث ۸۲۶۹
۳ . کافى . جلد ۱ . صفحه ۳۶۹
در نهجالبلاغه هم این حدیث شریف در خطبه ۱۶ با تفاوتهایى آمده است.
۴ . سوره آل عمران . آیه ۱۴۰ و ۱۴۱
📚 #نهج_البلاغه
✒️ آیتالله مکارم شیرازی
@nahjoolbalaghah