🔷 شهید آوینی: «جنگ ما با شیطان از مِحراب نماز آغاز میگردد. محراب از ریشه «حرب» است، یعنی محراب نماز، میدان جنگ ماست و با همان تکبیره الاحرام نخستین، نمازگزار همه قدرتهای ظاهری و مجازی را نفی میکند و به مبدأ همه قدرتها، ذات ذوالجلال، متوجه میشود. پیروزی ما در جبهههای نبرد مدیون همین است.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
🔴قابل توجه کسانی که سال ها و ماه و روزها را شوم و نحس میدانند!
🔰حسن بن مسعود، یکی از یاران امام هادی علیه السلام میگوید:
🌺به محضر مولایم حضرت ابوالحسن الهادی(علیه السلام) رسیدم، درحالیکه در آن روز، چند حادثه ی ناگوار برایم رخ داده بود...
⚡️ انگشتم زخمی شده و شانه ام در اثر تصادف با اسب سواری صدمه دیده و در یک نزاع غیرمترقبه لباسهایم پاره شده بود...
🔆به این خاطر با ناراحتی تمام در حضور حضرت گفتم:
⛔️لعنت به امروز، عجب روز شومی برایم بود! خدا شرّ این روز را از من باز دارد!!
🌻امام هادی(علیه السلام) فرمود:
❗️ای حسن، این چه سخنی است که میگویی!
بااینکه تو با ما هستی،گناهت را به گردن بی گناهی می اندازی!(روزگار چه گناهی دارد...)
🔴ای حسن روزها چه گناهی دارند که شما هر وقت به خاطر خطاها و اعمال نادرست مجازات میشوید(و گاهی امتحان میشوید)،به ایام بدبین شده و به روز بد و بیراه میگویید!
🔷گفتم: ای پسر رسول خدا، برای همیشه توبه میکنم و دیگر عکس العمل رفتارهایم را به روزگار نسبت نمیدهم.
♥️امام فرمود:
ای حسن، به طور یقین خداوند متعال(در ازای کارها) پاداش میدهدو عقاب می کند و در مقابل رفتارها در دنیا و آخرت مجازات می کند...
📚بحارالانوار،ج 56،ص2
💯
#آثار_نماز
🍃مرحوم علّامه آیةالله حسن زاده آملی :نمازگزار با آفريدگارش گفتگو مى كند، و جسته جسته بدانجا مى رسد كه هميشه و همواره خودش را در پيشگاه او مى بيند، و هيچگاه خودش را فراموش نمى كند، و پيوسته كشيک خويش مى كشد تا درست گفتار و نيكو كردار و پاكيزه رفتار باشد.
📚 هزار و یک کلمه
✅ استخارههای علامه طباطبایی
دکتر حجت الاسلام احمد احمدی:
یک روز در تابستان گرم قم خدمت مرحوم علامه رفتم و دیدم ایشان دارند از داخل منزل به سمت درب همین حیاطی که به دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) تبدیل شده، میآیند.
معلوم بود کسی آمده و چندتا استخاره خواسته؛ ایشان خودش در این گرمای مردادماه بیرون آمده بود و جواب استخارههای آن شخص را میداد و میگفت پاسخ فلان استخاره شما خوب و دیگری فلان و سومی فلان است.
شما فکر کنید وقتی آدم معمولی میآید و مشاهده میکند علامه طباطبایی (ره) با این جایگاه، خودش استخاره کرده، شماره زده و نتیجه را به طرف میدهد، چه تعلیم عملی صورت گرفته است؛ این کار علامه مصداق حدیث «کونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ» بود که نه با زبان، بلکه با عمل مردم را تربیت میکرد.
____
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات
🍁چرا خداوند به پیغمبر در #غدیر گفت:
" بلّغ ما اُنزل الیک" «آن چه به تو نازل شده است به مردم بیان کن و برسان»؟
✅چون آن چه به عنوان #دین باید از طریق پیامبر گفته می شد، پیش از آن گفته شده بود؛ اما چون به بیان نیامده بود، درقلمرو دین قرار نگرفته بود.
✅دین آن هایی را می گویند که بیان شده باشد و گرنه، پیامبر حقایق فراوانی را در معراج گرفته است اما همه ی آن حقایق را بیان نکرد.
حتی حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: جدّ ما، با احدی در کنه آن چه با #عقل خود یافته بود سخن نگفت.
✅ پس معلوم است یافته های حضرت خاتم که هنوز به بیان نیامده است، با احدی مطرح نشده است.
✅خلافت و #ولایت علی(علیه السلام) در #معراج پیامبر بیان شده بود، روز #غدیر تنها اظهار آن بود.
✅پیامبر «من کنت مولاه» را از قبل گرفته بود ونه در روز غدیر.
✅ در واقع، آن را در معراج هایش گرفته بود. در واقع تا قبل از غدیر، فقط آن ها را به بیان نیاورده بود، نه این که از آن مطلع نباشد. لذا ما تبلیغ را از مقام اظهار می گیریم نه مقام ایجاد.
✅ پس، از آیه ی "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّک"َ ما این گونه استظهار می کنیم که #تبلیغ مقام #اظهار است، نه این که خداوند به پیامبر بگوید روز غدیر علی را از طرف ما جعل کن؛
چرا که این جعل را پیامبر از قبل از خداوند گرفته بود.
✅این غدیر تنها مقام تبلیغ است. یعنی آن چه را قبلا گرفته ای و تا کنون مخفی داشته ای رابیان کن.
✅خلافت علی (ع) و فرزندانش به همان جعلی است که رسالت پیامبر است،
لذا غدیر را مقام ظهور می گیریم.
یعنی به همان جعل رسول الله به مقام نبوت و رسالت، امیرالمومنین هم به مقام خلافت مجعول است.
🎤سخنرانی: استاد صمدی آملی
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره