فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️عزاداری طُوَیریج در کربلا...
سوگواری سالانه اهالی طویریج، از شهر خود تا حرم امام حسین(ع) در روز عاشورا است.
این مراسم غالباً بهصورت هَرْوَله انجام میگیرد. عزاداران در مسیر ۲۰ کیلومتری طویریج تا کربلا شعارهایی همچون «واحسینا»، لَبَّیکَ یا حسین و «وا ویل علی العباس» سر میدهند.
#آزادگان_عالم_در_خیمه_حسیناند »
@mohaminalmahdi
🔘 دیگر روز خوش نخواهیم دید تا اینکه...😔
▪️امام صادق علیه السلام:
🔸هنگامی که حسین (علیهالسلام) به شهادت رسید، اهلبیت در مدینه این ندا را شنیدند:
امروز بلا بر این امت نازل شد، دیگر خوشی نخواهید دید
تا اینکه قائمِ شما قیام کند، و سوز سينههايتان را شفا بخشد و دشمنتان را بكشد و انتقام خونها را بگيرد".
🔹لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ سَمِعَ أَهْلُنَا قَائِلًا يَقُولُ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ نَزَلَ الْبَلَاءُ عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَا تَرَوْنَ فَرَحاً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُكُمْ فَيَشْفِيَ صُدُورَكُمْ وَ يَقْتُلَ عَدُوَّكُمْ وَ يَنَالَ بِالْوَتْرِ أَوْتَارا
📚 كامل الزيارات، ص: ۳۳۶.
#بلای_غیبت
#امام_حسین_علیه_السلام
@mohaminalmahdi
15.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حسین(ع) را یک «قوم» کشتند!
🔻این راز مصیبت منحصربهفرد کربلاست
از مبحث "رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی" در حسینیۀ ام ابیها(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️#استوری ویژهی شهادت امام سجاد علیه السلام
بُرده سوزِ آهِ تو جانِ ما را
میگرید دو چشم تو کربلا را
تو نور خدایی بر ما مقتدایی
بعدِ ثارالله تو امامِ کرب و بلایی
#وضعیت
@mohaminalmahdi
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ ششم
🔘 برنامۀ دین برای افزایش دائم انعطافپذیری انسان
🔘 عدم سلامت نفس و انانیت، یکی از ریشههای تحجر
🔘 سطحینگری، عامل دیگری برای تحجر
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
برنامه دین برای افزایش دائم انعطافپذیری انسان
دین از ما یک انعطافپذیری فوقالعاده، بینهایت و نامحدود در برابر خداوند متعال میخواهد. هر جا این انعطافپذیری در مقابل پروردگار عالم نباشد، انسان دچار تصلّب، تحجّر، گاهی تکبّر و .... میشود. خمیرمایۀ عبودیت و امتحانات، انعطافپذیری در برابر مقام ربوبی است. برنامۀ امتحانات الهی در مسیر دینداری این است که درجه به درجه انعطافپذیری ما را بالا ببرد. این برنامۀ دین است. دین، امری پویا است و یکی از مصادیق تحجر این است که دین را امری پویا ندانیم.
عدم سلامت نفس و انانیت، یکی از ریشههای تحجر
یکی از ریشههای تحجر، عدم سلامت نفس است. این عدم سلامت نفس که در نهایت عامل تسلیم نشدن انسان در مقابل پروردگار عالم است، موجب میشود که انسان یکجاهایی متوقف شود و سر حرف و برداشت غلط خودش بایستد. به عنوان مثال با زمان حرکت نکند و متناسب با امتحانات، انعطاف نشان ندهد. اگر خواستید برای مسائل دینی، معنوی و روحی خودتان مشورت بگیرید، پیش آدمهای متحجر نروید که یک قانون ثابت را در مقابل خود گذاشتهاند و در همه شرایط با همان قانون ثابت، مشورت میدهند؛ اینطوری با حرفهای به ظاهر دینی بدبخت میشوید.
عامل اصلی تحجر قساوت قلبی است که باعث میشود انسان در مقابل پروردگار عالم انعطاف نداشته باشد. یک پیشنهاد برای دوری از انانیت و قساوت قلب، استغفار است. پیشنهاد دیگر قرائت قرآن است که باعث دوری از قساوت قلب میشود. نفس انسان، نفس اماره به سوء است. نفس اماره به سوء اینطور است که اگر جلویش بایستی و مبارزه با هوای نفس بکنی، نفس که بیکار نمینشیند و طراحی دیگری برایت انجام میدهد. مثلاً به جای وقت تلف کردن، میروی هیئت و سینه میزنی، و از هوای نفست عبور میکنی، بعد یک هوای نفسِ تازهای در آن هیئت برایت درست میشود. در آن هیئت یکدفعهای کسی به شما بیاحترامی میکند و یک امتحان دیگر برای مبارزه با نفس برایت پیش میآید. آیا تمام عشقت به امام حسین(ع) را زیر پا میگذاری و به آن عزادار بیاحترامی میکنی یا باز هم مبارزه با نفس را ادامه میدهی؟ نفس اینطوری است. انسان باید در مقابل خدا خیلی انعطافپذیر باشد. قساوت قلب نمیگذارد در جریان امتحانات الهی، انسان عبودیت خودش را حفظ بکند.
سطحینگری، عامل دیگری برای تحجر
غیر از دلیل قلبی و نفسی، تحجر علت دیگری هم دارد که گرایش انسان به سطحینگری است، گرایش به سادهسازی است. تأمل و تفقه در دین مهم است ولی انسان موجودی است که دوست دارد با همه چیز سطحی برخورد کند. اگر دو کلمه دربارۀ تقوا شنیده باشد، وقتی به او که میگویند در مورد تقوا یک دورۀ آموزشی هست، میگوید: «من همه چیز را در مورد تقوا میدانم، تقوا همان خوب بودن است دیگر!». ولی تقوا با خوب بودن فرق میکند. میگوید: «تقوا یعنی از خدا بترسید دیگر!». تقوا با ترسیدن هم فرق میکند، یک کمی عمیقتر از این حرفها است.
مطالعه، یکی از راههای دور شدن از سطحینگری
بعضیها در برخورد با معارف دین، سطحینگر هستند و برای عمیقترشدن هم کاری نمیکنند. قرآن میفرماید اینها اهل تعقل، تدبر و تعمق نیستند در حالی که دین یک امر عمیق است. ما حزباللهیها و شیعیان اهل بیت(ع) نباید آموزش دیدن را تعطیل کنیم. ما به شنیدن تحلیل جدید نیاز داریم. فکر نکنید نیازهای جدید با داراییهای گذشته تأمین میشود.
تحجر از سطحینگری ایجاد میشود و علامت سطحینگری، مطالعه نکردن و گفتگوی علمی نداشتن است. علامت سطحینگری بیخبری از تحلیلهای امام و رهبری، تاریخ نخواندن و سادهانگارانه با مسایل برخورد کردن است.
ضرورت اطلاع از سخنرانیها و تحلیلهای مقام معظم رهبری برای دوری از سطحینگری
وقتی که مقام معظم رهبری به عنوان یک حکیم فرزانه سخنرانی میکند و تحلیلی ارائه میدهد، متأسفانه برخی از حزباللهیها هستند که این سخنان را پیگیری نمیکنند. چطور میتوان از آخرین تحلیلهای کسی که سخنرانیهای پنجاه سال قبلش با آن دقتهای عمیقی که در بین علمای شیعه بینظیر است، بیتفاوت گذشت در حالی که بعد از آن تحلیلها، ایشان پنجاه سال رشد و مطالعه بیشتر کردهاند. تو چطور میتوانی از خیر این حرفها بگذری؟! مقام معظم رهبری یک آدم تاریخدان و قرآندان است که تحلیلهای عمیقش برای دور شدن از سطحینگری مورد نیاز مذهبیها است.
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۱
☀️ خطاب حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه به فرزندشان امام زین العابدین علیهالسلام:
🚩 «فرزندم ای علی! به خدا سوگند خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال مَهدی علیه السلام را برانگیزاند و او به کیفر خون من هفتاد هزار تن از منافقان کافر فاسق را بکشد.»
📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج۴، ص۸۵
#️⃣ #امام_مهدی_در_نگاه_امام_حسین ۱
@mohaminalmahdi
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
أَیْنَ طامِسُ آثارِ الزَّیْغِ وَالْأَهْواءِ
کجاست محوکننده آثار انحراف و هواهای نفسانی؟
🍃 #دعای_ندبه
@mohaminalmahdi
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ هفتم - قسمت اول
🔘 سه ویژگی مهم در مقام معظم رهبری
🔘 نگرانی مقام معظم رهبری در مورد جریان تبلیغ دینی در کشور
🔘 آثار و نتایج عدم معرفی صحیح دین در عرصه سیاست و اجتماع
🔘 چرا بعد از انتخابات، در مورد تحجر صحبت میکنیم؟
🔘 تقدیر از نحوه حضور آقای جلیلی در انتخابات؛ دین یعنی آبادکننده دنیای ما
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
سه ویژگی مهم در مقام معظم رهبری
ما مقام معظم رهبری را به چند صفت و ویژگی مهم میشناسیم. یکی اینکه ایشان یک عالم دینی هستند که اشرافشان به معارف دینی را پنجاه سال پیش، قبل از انقلاب اسلامی در درسهایی که داشتند، نشان دادهاند. ویژگی دیگر ایشان اطلاع دقیق و فراگیر از شرایط جامعه، افکار عمومی و وضعیت فرهنگی، فکری و معنوی کشور است. ویژگی دیگر این است که ایشان بسیار دلسوز جامعه بوده و همیشه سعی میکنند نکات مثبت جامعه را برجسته کنند و حتیالمقدور به نکات منفیای که در جامعه هست، زیاد نپردازند که روحیهها ضعیف بشود.
نگرانی مقام معظم رهبری در مورد جریان تبلیغ دینی در کشور
با توجه به ویژگیهایی که ذکر شد، مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور فرمودند: «واقعاً با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم، ..... امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ تبلیغ در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.»(21/4/1402)
این کلام که صریحاً در مقابل همۀ مردم گفته شده و به نقد عملکرد حوزه هم میپردازد، بسیار مهم است چرا که نشان میدهد ایشان از وضع تبلیغ دین در جامعه ناراحت هستند. یعنی این تبلیغ، درست نیست. در میان برخی از جوانهایی که از دین فاصله دارند، سوءتفاهمهایی ایجاد شده و کار به جایی رسیده که بعضاً نفرت از دین دارند و این نه به خاطر عملکرد دینداران است، بلکه به خاطر معرفیهایی است که از دین شنیدهاند و خیلی از این معرفیها در همین کتابهای درسی است. در تبلیغ دین، اِشکال وجود دارد.
آثار و نتایج عدم معرفی صحیح دین در عرصۀ سیاست و اجتماع
مشکل دیگر در عدم معرفی صححیح دین، خودش را در انتخابات نشان میدهد که دین نقش اول را در آن بازی نمیکند. مشارکت حدود سی درصد در دوره اول انتخابات نشان میدهد که یک دین متحجرانه به مردم معرفی شده که این وضعیت مشارکت در انتخابات، حاصل شده است. مشارکت بالا در انتخابات، مهمتر از این است که چه کسی رأی میآورد. دینی که صحیح به معرفی میشود، تعیینکنندهترین عامل در انتخابات است. دین در مقابل حساسترین حادثۀ تعیینکننده در یک جامعه ساکت نیست و به سرنوشت انسانها اعتنا دارد.
چرا بعد از انتخابات، در مورد تحجر صحبت میکنیم؟
چرا بعد از انتخابات، در مورد تحجر صحبت میکنیم؟ چون این تحجر است که نگذاشته نقش تعیینکننده به دین در انتخابات داده شود. حتماً از دین برداشت غلطی شده است. دین اخلاقفردی، اعتقاداتفردی، عرفانفردی و احکامفردی است که به مردم تزریق شده؛ این دین در انتخابات تعیینکننده نیست. این دین، نه در انتخابات اصلح را معرفی کند و نه انگیزۀ شرکت در انتخابات ایجاد میکند.
تقدیر از نحوه حضور آقای جلیلی در انتخابات؛ دین یعنی آبادکننده دنیای ما
البته انتقاد من از عدم مشارکت حداکثری علیرغم این مطلب است که این انتخابات بهتر از تمام انتخاباتهای گذشته بوده است؛ از جهت اینکه نامزدهای انتخاباتی به ویژه آن نامزدهایی که چهرۀ دینی و انقلابی بیشتری داشتند از ادبیات درستتری استفاده کردند. شاید اولینبار بود که شخصی که در این انتخابات بیشتر گفتمان دینی و انقلابی را نمایندگی کرد (آقای جلیلی)، بیشتر از همه عملگرایانه حرف زد. آقای جلیلی بیشتر از همه برای آبادی صنعت و کشاورزی حرف زد تا این تصور درستی در مردم ایجاد بشود که دین، یعنی آبادکنندۀ دنیای ما. ایشان نیامده بود که فقط ارزشی حرف بزند.
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۲
🍀حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند:
لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً.
هركس به غير تو دل ببندد، زيان كرده است.
📜بحار الانوار، جلد ۹۵، صفحهی ۲۱۶
#شنبه_ها_با_حدیث
@mohaminalmahdi
☀️سالار شهیدان، فرزندش امام مهدی علیه السلام را فرزند حضرت فاطمه علیها السلام می خواند. آن حضرت فرمود:
📰 از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند: «المهدی من ولد فاطمة; مهدی از فرزندان فاطمه است » .
📰 در روایت دیگری امام حسین علیه السلام می فرماید: «پیامبر صلی الله علیه و آله به فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: «ابشری یا فاطمة! المهدی منک; ای فاطمه! بشارت بر تو باد، که مهدی از فرزندان توست »
📚 کنوز الحقائق، (چاپ شده در حاشیه جامع الصغیر) ج 1، ص 161. (به نقل از مهدی موعود) . ج 1، ص 161.
البرهان، ص 94 (به نقل المهدی علی لسان الحسین، صابری همدانی، ص 12، ح 15)
#️⃣ #امام_مهدی_در_نگاه_امام_حسین ۲
@mohaminalmahdi
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ هفتم - قسمت دوم
🔘 در این انتخابات، ادبیات دینی ارتقاء پیدا کرد
🔘 آشنایی با تحجر در جریان فکری اصلاحطلبی
🔘 شناخت یک تحجر دروندینی که سوءظن به دین را افزایش میدهد
🔘 آسیب دو نوع تحجر برای جامعه
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
در این انتخابات، ادبیات دینی ارتقاء پیدا کرد
بحث من این نیست که اگر کسی به ایشان رأی داد، کاری درستی کرده و اگر به ایشان رأی نداده، کار درستی نکرده است. نه! من غصۀ ادبیات دینی را میخورم. باید این تلقی از دین ایجاد شود که اگر مردم یک چهرۀ انقلابی را دیدند، بگویند او آبادکنندۀ دنیای من است و ایشان به این برداشتِ درست، کمک کرد. نیروی انقلابی یعنی همین که یک کلمه ارزشی صحبت نکرد. در این انتخابات، ادبیات دینی ارتقاء پیدا کرد و تلقی از یک نیروی دینی و انقلابی اصلاح شد. مردم باید بگویند حزباللهی یعنی کسی که طرح و برنامه برای اداره دنیا دارد. ولی متأسفانه این امر تئوریزه نشده و اکثر جامعه چنین برداشتهایی ندارند.
آشنایی با تحجر در جریان فکری اصلاحطلبی
یک نوع از انواع تحجر این است که برداشت سطحی از آیات قرآن، روایات و از احکام دین پیدا کرده و به دین نگاه عمیق پیدا نکنیم. یک جریانی در کشور ما به نام جریان اصلاحات ایجاد شده که بُعد فکری آن مدنظر من است. ماهیت بُعد سیاسی جریان اصلاحات، فرقی با سایر گروههای سیاسی ندارد، چنانکه افراد زیادی هم بین این گروههای سیاسی جابجا میشوند و از این طرف به آنطرف میروند؛ مثل جابهجایی بازیکنان بین تیمهای استقلال و پیروزی. اما گروه فکری جریان اصلاحات گروهی هستند که از دین، برداشت غلط و متحجرانه داشته و آن را در جامعه هم تزریق کردند. آنها اینطور در جامعه تبلیغ کردند که اگر کسی مدافع حجاب باشد، طالبان است! یا آزادی و دموکراسی را در مقابل ولایت تعریف کردند. جریان فکری اصلاحات حاضر نشد دین را درست نگاه کند. اگر دین را درست نگاه میکردند، آزادیخواهان و دموکراسیخواهان کشور بیشتر از همه عاشق ولایت میشدند.
شناخت یک تحجر دروندینی که سوءظن به دین را افزایش میدهد
یک نوع دیگر از تحجر هم در طرف دیگر تعریف شده که پای دین میایستد ولی اسلام را طوری معرفی میکند که سوءظنها را بیشتر میکند. اینها ولایت را طوری معرفی میکنند که بوی آزادی، دموکراسی و مردمسالاری از آن به مشام نمیرسد. این گروه هم دین را درست معرفی نمیکند.
به آنها میگوییم آقا صبر کن! دین، این که تو گفتی نیست! ولایت، آزادی را تأمین میکند. «کیست مولا؟ آنکه آزادت کند، بند رقیّت زپایت برکَند.». ولایت، آزادی میدهد. اصلاً هیچکس در جهان نمیتواند دموکراسی و مردمسالاری را مثل ولیّ خدا تأمین کند. مأموریت اصلی ولیّ خدا تضمین مردمسالاری است، چرا ولایت را مقابل مردمسالاری میگذارید؟
آسیب دو نوع تحجر برای جامعه
این دو گروه هر دو متحجر، به معرفی دین صحیح در جامعه آسیب زدند و مردم این وسط نگاه میکنند و از این کشمکش خسته میشوند. مملکت ما معطّل این دو نوع تحجر شده است. یک عدهای که طرفدار دین هستند، دین را طوری تعریف میکنند که باعث سوءتفاهم میشود و عدهای غربزده میشوند. خب آقای روشنفکر تو درست نگاه کن! اگه من درست نگاه نکردم، تو بیا درست به دین نگاه کن! با نگاه متحجرانه به دین، فرد غربزده میشود و دین را به طالبانیزم متهم میکند. از این طرف هم با نگاه متحجرانه، کوچکترین سعۀ صدری برای فهم عمیق دین پیدا نمیشود.
تحجر یعنی چی؟ تحجر یعنی برداشت عمیق از دین نداشتن و دو گروه برداشت عمیق از دین ندارند؛ برخی از طرفداران دین و مخالفان دین. آیۀ قرآن میفرماید «بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ (یونس، 39)» اینها آیات الهی را تکذیب میکنند، به خاطر اینکه علمشان به آن احاطه نیافته است. من با گروه سیاسی اصلاحطلبی کاری ندارم ولی آنهایی که تفکر غربگرایانه علیه دین و انقلاب دارند، اکثرشان دچار سوءتفاهم هستند و نمیدانند حقیقت دین چیست.
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۲
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ هشتم - قسمت اول
🔘 آشنایی با امت وسط با توجه به تفسیر المیزان
🔘 تطبیق امت وسط با مسیر انقلاب اسلامی
🔘 نفی دو تحجر در دو طرف انقلاب اسلامی
🔘 چرا الآن باید از تحجر سخن گفت؟
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
آشنایی با امت وسط با توجه به تفسیر المیزان
خداوند متعال میفرماید: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا (بقره، 143)» ما امت را شما را یک امت وسط قرار دادیم. بنا داریم این آیه را بر اساس تفسیر المیزان تحلیل و فهم کنیم. با توجه به نظر علامۀ طباطبایی امت وسط، وسطِ دو جریان است که هیچ یک از این دو جریان که در دو طرف او هستند، وجه اشتراکی با این وسط ندارند. ایشان میفرماید وسط یعنی اینکه بین دو دسته از مردم. یک طرف کسانی هستند که مثل مشرکین جانب مادیت را گرفته، جز زندگی دنیا و استکمال جنبۀ مادیت خود و به کمال رساندن لذتها و زخارف و زینت دنیا چیز دیگری نمیخواهند. این دسته کمترین اعتنایی به فضائل معنوی و روحی ندارند.
در طرف دیگر گروهی هستند که تنها جانب روح را تقویت نموده و جز به ترک دنیا و رهبانیت دعوت نمیکنند، آنها تنها دعوتشان این است که بشر کمالات جسمی و مادی را که خدا در مظاهر این دنیای مادی ظهورش داده، ترک بگوید تا این ترک گفتن وسیله بشود برای رسیدن به آن هدف عالی انسانی.
سپس علامه علیه این دو جریان توضیحاتی میدهند. توضیحشان این است که ای کسی که دنیا را گرفتی و معنویت را کنار گذاشتی، بخشی از همین دنیا با معنویت باید تأمین بشود. ای کسی که از آن طرف، معنویت را گرفتی و مادیات را گذاشتی کنار، تو هم اشتباه میکنی چون بخشی از معنویات با تأمین و بهسازی مادی به دست میآید. بعد ایشان امت اسلام و امت وسط را توضیح میدهد که خداوند برای آنان دینی قرار داده که متدینین به آن دین را به سوی راه وسط و میانه دعوت میکند. راهی که افراط و تفریط دو طرف را ندارد(برگرفته از ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص481).
تطبیق امت وسط با مسیر انقلاب اسلامی
این وضعیت قابل تطبیق با شرایط جامعۀ ما است. مسیر انقلاب اسلامی، مسیر امت وسط است که با امامت و هدایت موجود؛ هم به دنیا توجه دارد و هم به آخرت و این دو را با هم به پیش میبرد. آن کسانی که فقط معنویت را در نظر گرفته و واقعیتهای جامعه را نمیبینند، اینها متحجر هستند. به آنها میگوییم شما دین را درست نفهمیدید. این دین دنیا را خیلی آباد میکند. در طرف دیگر به آنهایی که مادیات را در نظر گرفته و دین را بیشتر حذف میکنند، میگوییم شما هم متحجر هستید. شما هم دین را نفهمیدید. چون متحجرید و قدرت فهم و تحلیل عمیق ندارید تا درک کنید که دین دنیا را آباد میکند، به همین دلیل دین را کنار گذاشتید.
نفی دو تحجر در دو طرف انقلاب اسلامی
بحث ما این دهه نفی دو نوع تحجر است؛ تحجر دینداران و تحجر دینگریزان. به تعبیر دیگر، تحجر غربگرایان. غرب مظهر تمدنی است که دین مسیحیت را کنار گذاشت تا بتواند دنیایش را آباد کنند. این تحجر است. آن کسی که میگوید ما باید جامعۀ لیبرالی داشته باشیم، میدانی چرا دین را کنار میگذارد؟ چون دین را نفهمیده است. او متحجر است چون آدم متفکری نیست و الّا دین را میفهمید. پس تحجر دینگریز داریم. در طرف مقابل دیندارانی هستند که فقط معنویت را مورد توجه داشته و به واقعیات جامعه توجهی ندارند.
چرا الان باید از تحجر سخن گفت؟
آیا الآن وقت صحبت از تحجر است؟ بله! چون نتیجۀ هر دو تحجر، ترک انگیزۀ دینی در انتخابات است. نتیجۀ هر دو تحجر، تحجر غربگراها و تحجر دینداران، جدا کردن دین از سیاست است. این دو گروه جمع بین دین و دنیا را بلد نیستند و در فهم حکمرانی دینی، مشکل دارند. میگویند نمیشود هم دین را داشته باشی و هم رأی مردم را. به علاوه مشارکت در دور اول انتخابات کم بود. اگر انگیزۀ مشارکت در انتخابات عقلانی نباشد، یعنی دینی نباشد؛ هر انگیزۀ دیگری بخواهد مشارکت را افزایش بدهد، هم این افزایش مشارکت غلط است، هم نتیجه غلط است. اگر ما عادت کنیم که در هر انتخاباتی دو نفر به هم بپرند تا انگیزه مشارکت افزایش یابد، این برای جامعهای که مسجد و امام حسین(ع) دارد، زشت است. چه چیزی موجب میشود که مشارکت بدون جنگ و دعوا افزایش پیدا کند؟ فهمِ صحیح دین که بهترین راه برای آباد کردن دنیای ما است.
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۳
🍀اللَّهُم
وَ اکفِنِی مَئُونَةَ الِاکتِسَابِ...
خدایا!
به دست آوردن روزی با زحمت زیاد را از من بردار...
📗دعای بیستم #صحیفه_سجادیه
@mohaminalmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سرنوشت قاتل حضرت علی اکبر (علیه السلام)
#عاشورا
@mohaminalmahdi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
25.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #خط_دیدار | موفقیت رئیسجمهور منتخب، موفقیت همه ماست
🔹️مرور تصویری بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم. ۱۴۰۳/۴/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
☑️شهید آوینی:
اگر حقیقت را بخواهید هنوز روز عاشورا به شب نرسیده است
#جهادتبيين
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌼 درّ و یاقوت مهدوی 1️⃣
🟢 در انتظارش ایستاده ایم یا نشسته ایم؟
🔹مُعمَّر بن خلّاد می گوید: محضر امام رضا علیه السلام یادی از حضرت قائم علیه السلام شد؛ ایشان فرمودند: شما امروز آسوده خاطر و راحت تر هستید تا آن روز!
🔸عرض کردند: چطور؟
فرمودند: اگر قائم ما قیام کند چیزی نخواهد بود(برای یارانش) جز جان دادن و عرق ریختن(زحمت کشیدن) و خوابیدن بر روی مرکب(فرصت خوابیدن نخواهند داشت! آیا شما چنین آمادگی دارید؟!)
🔺در تقابل نهائی حق و باطل، جریان باطل با تمام توان و قدرت در برابر حق، قد علم می کند؛ این جاست که جبهه حق، یارانی می خواهد که با جان و مال و تمام هستی خود برای تحقق عدالت جهانی و نابودی ظالمان به پاخیزند و با کوله باری از معرفت و وفا، پروانه شمع وجود امامشان شوند و از این طریق،مدال عظیم«معیّت» با اهل بیت علیهم السلام را دریافت و به ملکوت آسمان ها راه یابند.
📌و امروز، روزِ آزمونِ عملی این ویژگی هاست تا یاران راستین از مدعیان یاری، شناخته شوند.
🔻آزمون:
⬅️ ولایت مداری
⬅️ استقامت
⬅️بصیرت
⬅️رهائی از تعلقات
☀️ #انتظاریعنیآمادهباش
💎 #دُرّ_و_یاقوت_مهدوی ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 هر چی تو بگی، هر چی تو بخوای!
👈 خدا میخواد به اینجا برسی!
از مبحث "هنر آزاد اندیشی" در دانشگاه هنر
https://eitaa.com/joinchat/1323696266Cf68599de56
🔰 #نماز_شب را جدی بگیرید عزیزان
👈 بسیار بسیار جدی بگیرید
💠 حتی شده یک رکعت نماز وتر را بخوانید آن هم ساده با قنوت مختصر ، حتی اگر دیر بیدار شدید ، بعد از نمازصبح به نیت قضا بخوانید ,حتی شده نشسته بخوانید اما ترک نکنید.
✅ ما برای فعالیتهای روزانه خودمان نیاز به #توان و #انرژی و #انگیزه داریم و هیچ چیز جز امور معنوی نمی تواند این نیاز ما را تامین کند.
⬅️ روزی که با #نماز_شب و مقداری هرچند کم #قرآن خواندن و یک #سلام مختصر محضر آقا #صاحب_الزمان و #اهل_بیت علیهم السلام شروع شود و حتی المقدور یک #صدقه کم ، فوق العاده خواهد بود
👌چه روزی شود آن روز !
#اخلاق