🔻 این دو تا عکس رو باز کنید و با دقت بخونید تا بیشتر و بیشتر عاشق امام خمینی بشید...
✅ @mohammadali_jaberi
فقط سه نفر تو انتخاب نفر برگزیده نظرشون رو فرستادن😢
حالا اگه بگم به دو نفر از کسایی که نظرشون رو می فرستن به قید قرعه یه کتاب #داداش_ابراهیم میدم چی؟😀😀
🔻تا اسرائیل فقط 400 ثانیه تو راهه و هیچ موشکی هم مادر نزاییده که بخواد رهگیریش کنه😀😀
#فتاح
✅ @mohammadali_jaberi
🔻 سید حسین خمینی نوه امام و فرزند آقا مصطفی!!
🔸 ابتدای انقلاب هر چند جوان بود ولی از طرفداران جریان بنی صدر و سازمان مجاهدین خلق بود و حتی بعد از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا توسط امام و رأی مجلس به عدم کفایت حاضر به مرزبندی با بنی صدر نشد. سید حسین خمینی در سال ۵۹ به مشهد میرود و در حمایت از بنی صدر سخنرانی میکند؛
مردم به او حمله ور میشوند و او هم که اسلحه کمری داشت دست به سلاح میبرد. بچه های کمیته مانع میشوند و به اتاقی او را میبردند.
🔸 از همانجا با دفتر امام تماس میگیرند و جریان رو به امام میگن. امام به آیت الله اشراقی میفرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شوند و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند.
🔸بله امام دستور میدن اگه نوه منِ خمینی دست به اسلحه برد او را با تیر بزنند.
روزنامه جمهوری اسلامی 78/6/10
سید حمید روحانی
✅ @mohammadali_jaberi
🔻ناراضی بودن پدر و مادر آدم رو بیچاره میکنه؛ یکیش اینه که باعث مشکلات مالی میشه (البته ممکنه که یه نفر پدر و مادر ازش ناراضی باشن و اوضاع مالیش هم خوب باشه؛چون سنتهای دیگهای هم مثل املا و استدارج وجود داره)؛ امام هادی علیهالسلام فرمود: ناراضی بودن پدر و مادر باعث مشکلات مالی و بیارج شدن آدم میشه!
بحارالانوار، ج۷۱، ص۸۴.
🔻یه حرف از طرف خدا؛ یه نگاه دور و برت بنداز؛ یه کم فکر کن ببین خدا راست گفته یا نه؛ بعد ببین خودت چه کار کردی با این خدای خوشگل و دوستداشتنی...
«بنده من همه تو رو برا خودشون میخوان، اما من تو رو برا خودت میخوام، پس از من فرار نکن»
✅ @mohammadali_jaberi
آقای #فیروز_نادری هم از دنیا رفت تا تایید دیگری باشه بر این سخن حاج قاسم که گفت: والله هر کس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد...
🔻آشیخ اگه قیامتی نیست به ما هم بگین!!
🔻استادمون نقل میکرد شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) اواخر عمرش بهخاطر پیری و ضعف روزه نمیگرفت. یه روز سر ظهر داشت ناهار میخورد که پیرمردی اومد خونه ایشون و متوجه سفره ناهار شد. پیرمرد بیتوجه به حکم شرعی عدم وجوب روزه بر پیرها یه نگاهی به شیخ کرد و گفت: «آشیخ اگه قیامتی نیست به ما هم بگین؛ گرمای تابستان و دروی گندم با دهان روزه خیلی سخته. اگه واقعا قیامت نیست به ما هم بگین!»
🔻 پیرمرد که رفت شیخ عبدالکریم زد زیر گریه. اطرافیان گفتن: «تقصیر شما که نیست، شما عذر شرعی داشتین!» آيتالله حائری با گریه گفت: «تو این عمر هفتاد هشتاد ساله یادم نمیاد کسی با شک وارد این اتاق شده باشه و با یقین خارج شده باشه، اما امروز این پیرمرد با یقین اومد و با شک خارج شد!!» آقایونی که چراغ خاموش گند میزنین به باورها و اعتماد مردم وای به حالتون...
✅ @mohammadali_jaberi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وهابیهای بیچاره بارها و بارها محل شکافته شدن کعبه برای مادر حضرت علی علیهالسلام رو صاف و صوف کردن؛ اما هیچ وقت نتونستن اثر اون شکاف رو از بین ببرن...
#علی_ولی_الله
✅ @mohammadali_jaberi
🔻باورتون میشه در ۴۱ سال گذشته در ایالت کالیفرنیای #آمریکا ۲۲ زندان ساخته شده و ۱ دانشگاه؟! البته اینم بد نیست بدونین که آمریکا تنها ۵٪ از جمعیت زمین رو داره ولی ۲۵٪ زندانیهای دنیا مال این کشوره!!
✅ @mohammadali_jaberi
🔻 با این حجابتون نجس که نیستین، اما اصلا نمره داستانبافیتون خوب نیست😊
✅ @mohammadali_jaberi
🔻مثل کجای خروسه؟!
حکایت ما نسبت به بهشت و جهنم حکایت کسیه که نابینا بوده و برا چند دقیقه چشمش رو خوب کردن و یه خروس نشونش دادن!
حالا اینجور آدمی هر چیز رو که براش توصیف کنن، میگه مثل کجای خروسه! مثلا میگی کوه میگه مثل کجای خروسه؟!
میگی دریا، نهنگ، آسمان، درخت و... اون هی میگه مثل کجای خروسه؟
👈🏻 ما همون نابینای این تمثیل هستیم که فقط چند صباحی بهمون چشم دادن و یه دنیای کوچولو نشونمون دادن. حالا میگن بهشتی هست و جهنمی و ما مدام میپرسیم بهشت مثل چی این دنیاست. عذاب جهنم مثل چی این دنیاست؟
شما ببین چقد شناخت ما ناقصه!
✅ @mohammadali_jaberi
به این کارا تو فرانسه میگن «شورش»، ولی به ایران که میرسه میشه «اعتراضات.»
✅ @mohammadali_jaberi
مرد عربی از حضرت علیعلیهالسلام پرسيد:
اگر من آب بنوشم حرام است؟
فرمود: نه
گفت: اگر خرما بخورم حرام است؟
فرمود: نه
گفت: پس چطور اگه ايندو را با هم مخلوط كنم و مدتي در آفتاب بگذارم تا شراب شود خوردنش حرام است!
اميرالمومنين(ع)فرمود:
اگر آب به روی سرت بپاشم دردي احساس میكنی؟
گفت: نه
فرمودند:اگر مشتی خاك بپاشم چطور ؟
گفت: نه
فرمود: اگر ايندو را با هم مخلوط كنم و مدتي در آفتاب بگذارم آنگاه به سرت بزنم چطور؟
گفت: فرق سرم شكافته ميشود.
حضرت فرمود: حكايت آن نيز اینگونه است.
✅ @mohammadali_jaberi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو دقیقه مدح #امام_زمان علیهالسلام بشنوید تا جگرتون حال بیاد!
✅ @mohammadali_jaberi
▫️ اومد از آقا امام صادق پرسید میتونیم به قائم آل محمّد بگیم امیرالمؤمنین؟ آقا فرمودن نه! این اسمیه که خدا مخصوص علی علیه السلام قرار داده و کسی حق نداره ازش استفاده کنه. گفت پس برای حضرت قائم از چه اسمی استفاده کنیم؟ آقا فرمودن بگو بقیة اللّه.
الکافی، ۱، ۴۱۱
✅ @mohammadali_jaberi
🔻 به امید خدا امروز و فردا سه تا متن، تقریبا طولانی، درباره اقدامات رسول خدا صلیاللهعلیهواله درباره تثبیت جانشینی حضرت امیر علیهالسلام میذارم. هم بخونید و هم منتشر کنید تا یه وقت کسی فکر نکنه کل دلیل جانشینی امیرالمومنین علیهالسلام یه جمله «من کنت مولاه...» است.
🔻 بعضیا فکر میکنن پیامبر صلیاللهعلیهوآله فقط تو #غدیر اومد و گفت: «من کنت مولاه...» در حالیکه حضرت قبلش اقدامات فراوانی برا جانشینی خود انجام دادن:
1️⃣ پیمان گرفتن برای دعوا راه نینداختن سر مسئله جانشینی: ایشون وقتی تصمیم به هجرت گرفت همون اول از اهالی یثرب پیمان گرفت که طمعی در امر خلافت نداشته باشن. عبادة بن صامت میگه: «بَايَعْنَا رَسُولَ الله عَلَى السَّمْعِ وَالطَّاعَةِ فِي الْمَنْشَطِ وَالْمکره» (صحیح بخاری، ج۹، ص۷۷)
حضرت صلیاللهعلیهوآله با این شرط دو تا هدف داشت: یکی اینکه بفهمونه امر خلافت الهیه و دوم خارج کردن مدعیان بالقوهای همچون انصار از میدان رقابت بر سر خلافت.
2️⃣ بیان الهی بودن امر جانشینی خود: وقتی بنیعامر برا اسلام آوردن شرط کردن که جانشینی حضرت صلیاللهعلیهوآله برا اونا باشه فرمود: «الْأَمْرُ إلَى اللَّهِ يَضَعُهُ حَيْثُ يَشَاء» (السیرة النبویه، ج۱، ص۴۲۵)
3️⃣ بیان وجوب تقدم افضل: پیامبر بارها این قاعده عقلی رو توضیح دادن که با بودن گزینه بهتر نمیشه به سراغ گزینه ضعیفتر رفت. حضرت صلیاللهعلیهوآله فرمود: «هر کس امامت گروهی از مسلمانان را به عهده بگیرد، با علم به اینکه در میان آنها از او بهتر وجود دارد بدون شک به خدا، رسول خدا و مسلمانان خیانت کرده است» (تمهید الأوائل، ص۴۷۵)
4️⃣ ممتاز جلوه دادن علیع: حضرت بارها برتری علی علیهالسلام را به رخ اصحاب کشید؛ مثلا وقتی به مدینه رسید فرمود من وارد شهر نمیشم تا برادرم علی علیهالسلام برسه! (إعلام الورى، ص۶۶) تو جریان دو بار عقد اخوت، هر دو بار علی علیهالسلام را برای خودش انتخاب کرد. (السیرة الحلبیه، ج۲، ص۱۲۵) به مردم دستور داد به علی علیهالسلام بگن امیرالمومنین. (ترتيب الأمالي الخميسيه، ج۱، ص۱۸۵)همه درهایی که به مسجد باز میشد رو بست مگر در خانه علی علیهالسلام. (الحاوی للفتاوی، ج۲، ص۱۹-۲۰)
5️⃣ استفاده از الفاظ دال بر خلافت: بعد از آشکار شدن دعوت حضرتص بارها و بارها علی علیهالسلام رو با تعبیرهایی که برا جانشین به کار برده میشه معرفی کرد. مثلا ایشون فرمود: «وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي؛ علی ولی و سرپرست هر مومنی پس از من است» (مسند طیالسی، ج۲، ص۱۶۸.) یادمون نره ولی از اون دست کلماتیه که دلالتش بر جانشینی قطعیه تاجایی که دانشمندی مثل ابن سعد میگه اگه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله تو غدیر منظورش جانشینی بود با تعبیر: «أَيُّهَا النَّاسُ هَذَا وَلِيُّكُمْ مِنْ بَعْدِي؛ ای مردم پس از من این آقا ولی شماست» آن را بیان میکرد (الطبقات الکبری، ج۵، ص۲۴۵) وصی هم از اون دست کلماتیه که حضرت صلیاللهعلیهوآله خیلی درباره علی علیهالسلام به کار برد تا جایی که لغتشناسی مثل ابن منظور میگه مراد از وصی در زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله علی علیهالسلام بوده. (لسان العرب، ج۱۵، ص۳۹۴) تعبیر خلیفه هم از دیگر تعبیرهاییه که پیامبر صلیاللهعلیهوآله برا حضرت به کار بردن: «َأَنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي؛ تو خلیفه پس از من در میان مومنان هستی» (السنه، ج۲، ص۶۰۳)
6️⃣ معرفی علی علیهالسلام بهعنوان برترین: پیامبر صلیاللهعلیهوآله علی علیهالسلام رو به عنوان محبوبترین، اولین مسلمان، داناترین مردم به قضاوت و... (غریب الحدیث، ج۲، ص۲۰۱) معرفی کرد تا کسی گمان نکنه از علیع بهتر هم پیدا میشه!
✅ @mohammadali_jaberi
🔻چرا پیامبر تو روز #غدیر شسته و رفته مطلب رو نگفت تا بعدا اختلاف نشه؟!
🔻 بر خلاف تصور خیلیها اقدامات رسول خدا تو عید غدیر فقط گفتن یه جمله «من کنت مولاه...» نبوده! حضرت کارهای بسیار زیادی کردن که جای شک و شبههای برای هیچ کس باقی نموند که امیرالمومنین جانشین ایشونه! پیامبر ماه ذیقعده که شد مرتب تبلیغ میکرد تا حج رو شلوغ کنه. (الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۱۶۶) حضرت با به جا گذاشتن قرائن دیداری و گفتاری فراوان حجت رو بر همه تمام کرد.
🔻قرینههای دیداری:
1️⃣ توقف برای رسیدن دیگر حاجیان: حضرت رسول به غدیر که رسیدن فرمان دادن اتراق میکنیم تا پیشافتادهها برگردن و عقبموندهها برسن. (سنن نسائی، ج۷، ص۴۴۳) یه عده میگن فرمایش روز غدیر پیامبر برای برطرف کردن ناراحتی اصحاب از حضرت علی بود، در حالی که رفع یه دلخوری و توصیه به دوست داشتن علی نیاز به این همه تشریفات نداشت.
2️⃣ سخنرانی در هوای گرم: بنا به گزارشهای تاریخی روز ۱۸ ذیحجه سال ۱۱ هجری بسیار گرم بوده. زید بن ارقم میگه حضرت برا ما سخنرانی کرد: «فِي يَوْمٍ مَا أَتَى عَلَيْنَا يَوْمٌ كَانَ أَشَدَّ حَرًّا مِنْهُ؛ در روزی که گرمتر از آن روز را سراغ نداشتیم.» (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳) کسی باور میکنه سخنرانی یه ساعته زیر تیغ آفتاب اونم بعد از نماز ظهر به خاطر این بوده که حضرت بگه علی رو دوست داشته باشین؟!
3️⃣ استفاده از زبان بدن: حضرت برا اثرگذاری هر چه بیشتر و خنثیسازی بهانههای احتمالی، با مهارت کامل از زبان بدن استفاده کردن. اول اینکه از جهاز شترها سکویی درست کردن و بعد علی رو نزد خودشون فراخوندن. دستش رو گرفتن و بالا آوردن. تا جایی که ابوسعید خدری میگه: «ورَفَعَ النَّبيُّ يَدَهُ، حَتَّى نَظَرتُ إِلَى بَياضِ إِبطَيهِ؛ حضرت دستش را بهاندازهای بالا آورد که سفیدی زیر بغلش را دیدم.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳) حضرت جوری صحنه رو ترتیب داد که به نقل مورخان: «مَا كَانَ فِي الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلا وَقَدْ رَأَى بعينه وسمع بأذنه ذلك؛ کسی در دوحات نبود مگر اینکه با چشم خود دید و با گوش خود فرمایش حضرت را شنید.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳)
4️⃣ عمامهگذاری: حضرت برا تثبیت جانشینی علی از زبان رمز و اشاره نیز استفاده کردن. از اونجا که عرب به هنگام سیادت دادن به کسی به او عمامة قرمز میپوشوند (لسان العرب، ج۱۲، ص۴۲۵) حضرت عمامه خودشون رو که معروف به سحاب بود بر سر حضرت امیر گذاشت: «عَمَّمَنِي رَسُولُ اللهِ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍ بِعِمَامَةٍ سَدَلَهَا خَلْفِي، ثُمَّ قَالَ: إِن اللهَ عَز وَجَل أَمَدَّنِي يَومَ بَدرٍ وَحُنَيْنٍ بِمَلَائِكَةٍ يَعْتَمُّونَ هَذِهِ الْعِمَّةَ؛ روز غدیر خم رسول خدا عمامه بر سر من گذاشت و سپس فرمود: خداوند عزوجل در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی که این عمامه را بر سر داشتند یاری کرد.» (مسند ابوداود، ج۱، ص۱۳۰) اینکه حضرت عمامه شخصی خودش رو بذاره سر علی و بعد بگه تاجهای فرشتهها هم این طوریه آیا نشان از جانشینی نداره؟!
🔻قرینههای کلامی
1️⃣ خبر دادن از نزدیکی اجل: حضرت برای زمینهسازی اعلان جانشینی سخن از نزدیکی اجل خودشون گفتن. صحیح مسلم از معتبرترین کتابهای اهل سنت روایت کرده که حضرت فرمود: «چیزی نمونده عزرائیل بیاد و من رو از میان شما ببره!» (صحیح مسلم، ج۴، ص۱۸۷۳)
2️⃣ سخن گفتن از باورهای اعتقادی: حضرت رسول برا پیشگیری از تحریف معنوی سخنانشون و فرو کاستن ولایت علی به محبت، ابتدا از باور به وحدانیت خدا، نبوت خودشون، حقانیت بهشت و جهنم و مرگ و قیامت سخن گفتن بعد اومدن سراغ بحث ولایت علی! (البدایة و النهایه، ج۱۱، ص۷۲)
3️⃣ اعترافگیری: بعد از یادآوری باورهای اعتقادی حضرت برا بستن راه هر گونه تأویل و توجیه حرفاشون از مسلمانها اعتراف گرفتن که آیا منِ پیامبر در زندگی شخصیتون از خودتون اولویت بیشتری برا تصمیمگیری دارم یا نه: «أ لست أولی بکم من انفسکم؟» و بعد گفتن «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ؛ هر كس من مولاي اویم، پس علی مولای اوست.» (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳)
4️⃣ استفاده از لفظ بعدی: تو برخی نقلهای حدیث غدیر هست که حضرت فرمود: «فمن كنت مولاه فإن علیاً بعدي مولاه؛ هر کس من مولای اویم، پس همانا علی پس از من مولای اوست.» (السنه، ج2، ص564) وقتی میبینیم حضرت از یه طرف خبر از وفات خودشون میدن و از یه طرف میگن بعد از من علی ولی شماست دیگه شکی نمیمونه که مرادشون بحث جانشینی بوده و دقیقا به همین دلیل عمر بعد از فرمایش پیامبر به علی بابت ولایت بر همة مؤمنان تبریک گفت. (طرق حدیث من کنت مولاه، (محقق سید عبدالعزیز طباطبایی)، (قم: انتشارات دلیل، ۱۴۲۱ق)، ص۸۷)
5️⃣ دعا برای یاری کنندگان علی: حضرت برا تاکید چندباره بر جانشینی علی دوستداران و یاری کنندگان ایشون رو دعا، و دشمنانش رو نفرین کردن. ابن حجر هیثمی اعتراف میکنه حدیث غدیر رو با عبارت «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ» سی نفر از صحابه نقل کردهن که بسیاری از سندها یا صحیحه یا حسن که بسیاری از سندهای آن صحیح یا حسن است. (الصواعق المحرقة، ج۲، ص۳۵۵)
6️⃣ امر به ابلاغ: حضرت بناشون این بود که جانشینی علی رو در مکه و صحرای عرفات اعلان کنن، اما به خاطر خرابکاری عدهای این امر اونجا محقق نشد و موکول شد به صحرای غدیر. برا همین اهالی مکه و طائف تو غدیر نبودن. حضرت برا جبران این مشکل از همه حاضران خواستن که پیامشون رو به غائبین برسون. (مناقب علی، ص۱۷۰)
7️⃣ سخن گفتن از اکمال دین: به گزارش بسیاری از حدیثنگاران شیعه و سنی حضرت بعد از اعلان جانشینی علی فرمود: «الله أكبر على إكمال الدين وإتمام النعمة ورضا الرب برسالتي وولاية علي بن أبي طالب من بعدي؛ اللَّه أكبر بر کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب.» (مقتل الحسین، ج۱، ص۴۷) بدون تردید توصیه به دوست داشتن علی چیزی نبود که حضرت چنین مقدمات فراوانی براش بچینه و بین اون و کامل شدن دین رابطة مستقیم برقرار کنه.
8️⃣ تائید اشعار حسان بن ثابت: غیر از قرینههای فراوان کلام حضرت رسول، برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی میشه به فهم حاضران در اون رویداد هم استناد کرد. مثلا عمر بن خطاب پس از پایان سخنان پیامبر به علی تبریک گفت: «أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة؛ از امروز مولای من و مولای هر مرد و زن باایمانی شدی.» حسان بن ثابت نیز از کلمة «مولی» معنای سرپرستی رو فهمید و فهم خودش رو در قالب اشعار ریخت: «فقال له قم يا علي فانني رضيتك من بعدي اماما و هاديا؛ سپس فرمود: برخیز ای علی که من تو را بهعنوان امام و هادی پس از خود پسندیدم.» حضرت پس از شنیدن اشعار حسان، فهم اون رو انکار نکرد بلکه با عبارت: «لا تزال يا حسان مؤيداً بروح القدس ما نصرتنا بلسانک؛ ای حسان همواره به روح القدس مؤیدی تا زمانی که ما با زبان از ما دفاع نمایی.» (تذکرة الخواص، ص۳۹) اون رو تایید هم کرد.
✅ @mohammadali_jaberi
💢یک فیتلیهپیچ فنی از امام رضا علیهالسلام با استدلال به آیه #مباهله
🔸مأمون به امام رضا عليهالسلام گفت: دليل خلافت جدّت على بن ابى طالب چيه؟
🔹فرمود: كلمه «انفسنا؛ خودمان» در آیه مباهله.
🔸 مأمون گفت: البته اگر كلمه «نساءنا؛ زنانمان» نبود!
🔹 امام رضا عليهالسلام جواب داد: البته اگر كلمه «ابناءنا؛ پسرانمان» نبود! مأمون، سكوت كرد.
🔘 توضیح علامه طباطبايى:
🔘 منظور امام از «كلمه انفسنا»، اين است كه خداوند، خودِ على عليه السلام را همانند خودِ پيامبرش قرار داده است و مراد مأمون از جمله: «اگر كلمه نساءنا نبود» ، اين است كه كلمه «نساءنا » در آيه دليل آن است كه مراد از «انفسنا» مرداناند. بنابراين، فضيلتى در آن براى امير مؤمنان نيست، و جمله امام عليهالسلام كه: «اگر كلمه ابنائنا نبود»، معنايش اين است كه وجود «ابنائنا» در اين آيه، بر خلاف نظر مأمون دلالت دارد؛ زيرا اگر مراد از «انفسنا» مردان باشند، آوردن كلمه «ابنائنا» مورد نداشت [چرا كه كلمه «انفسنا » در صورتى كه به معناى مردان باشد ، شامل حسنين هم مىشود و ديگر ذكر «ابنائنا» لزومى نداشت.
الميزان فى تفسير القرآن: ج۳، ص۲۳۰
✅ @mohammadali_jaberi