eitaa logo
🇵🇸 تفسیر مدیا ✅
106 دنبال‌کننده
309 عکس
545 ویدیو
13 فایل
کانال کم نظیر در زمینه تفسیر قرآن لینک گروهمون https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438 ایدی مدیر کانال @Mohammadamin512 ایدی ادمین کانال @Adrian_Tahgavi جهت ارسالی و نقد شما عزیزان🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹به نام خدا 🌹 جلسه ششم ۲ ( ایاک نستعین ) ایاک نستعین یعنی فقط از تو یاری می‌جوییم. با تقدم ایاک، افاده حصر می‌شود. تکرار ایاک شاید به این خاطر باشد که لذت مضاعف و یا انس بیشتر ایجاد کند یا این که دو مقوله جداست، تو را می‌پرستیم و از تو کمک می‌خواهیم. پرستش، بندگی انسان است بر درگاه او و نصرت و یاری عنایت اوست بر بنده، که این ارتباطی است بین بندگی مخلوق و نصرت پروردگار. شبهه: آیا انحصار نصرت و کمک خواهی در پیشگاه خداوند مانع آن است که ما از دیگران کمک بخواهیم؟ پاسخ: برخی وهابیون معتقدند که اگر انسان به خدا توجه کرد می‌بایست از غیر او بطور مطلق بُرید و از غیر خدا نباید درخواستی داشت. اما در قرآن می‌فرماید از صبر و نماز کمک بجویید، «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاه» ۵ کمک از خدا منافاتی با کمک از صبر ندارد. و کمک از نماز هم به دو معناست: کمک از حقیقت نماز (نور الهی)، کمک از نماز در عمل خود. به معنای واقع انسان همیشه باید به یاد خدا باشد و فقط از او یاری بجوید، اگر از دیگران یاری می‌جوید آن هم به اذن خداوند برآورده می‌شود. چون خود خدا فرموده «اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» ۶ یعنی از وسیله و واسطه استفاده کنید. آنها هم  واسطه فیض خدا هستند. پس مدد و یاری خواستن از پیامبر و اهل بیت (ع) اگر با نگاه توحیدی همراه باشد مطلوب پروردگار است. ( یعنی مردم رو مأمور خدا بدونیم و به خودمون بگیم خداوند به وسیله این پزشک درمان می کند یعنی خداس که درمان می‌کنه ولی توسط پزشک ) امام رضا (ع) فرمودند: عبادت این نیست که فرد فقط زیاد نماز بخواند یا روزه بگیرد، بلکه این است که در امور اعتقادی تفکر کند، در اوامر و نواهی او، در رضای او، نماز و روزه مصداقی است از عبادت. ۷ عبادت بدون فکر و ولایت سودی ندارد. دوستان تفسیر قرآن کریم 📚 @mohammadaminaghajany
🌹به نام خدا 🌹 جلسه هفتم (اهدنا الصراط المستقیم ) نمازگزار بعد از اظهار عبودیت محض و طلب یاری از پیشگاه حضرت حق، اولین درخواست خود را که هدایت به راه راست است، مطرح می‌نماید. اهدنا الصراط المستقیم. در سوره مائده آیه 15 هدایت در سه مرحله اتفاق می‌افتد: 1ـ هدایت به راه‌های سلامت، راه‌های خیر و سعادت که آن را قرآن و ائمه اطهار (ع) نشان می‌دهند. نماز، روزه، زکات، تقوا و … (احکام الهی) 2ـ هدایت، خروج از ظلمات به سوی نور است. انسان از خودمحوری و کینه که منافی نور رحمت الهی است بیرون می‌آید. 3ـ هدایت به صراط مستقیم که بنده خالص شدن است. صراط مستقیم کدام راه است؟ صراط مستقیم به معنای راه میان بر و کوتاه است، راهی که انحراف به چپ و راست در او نباشد، کوتاه ترین راه رسیدن به مقصود. صراط مستقیم یعنی راه معتدل که نه در آن افراط است و نه تفریط. مرز اعتدال رمز موفقیت است. چه بسیار حرف‌های حقی که در آن افراط و تفریط می‌شود و آن را به باطل تبدیل می‌کند، یا مطلق کردن چیزی که مطلق نیست. چند آیه از قرآن، صراط مستقیم را به بندگی خدا معنا می‌کند از جمله «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ ۱ ؛ مرا بپرستید که صراط مستقیم همان است.» در روایات متعدد صراط مستقیم یعنی ولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) است، زیرا ولایت حضرت همان راه خداست، راهی که خدا تعیین کرده است. امام سجاد (ع) فرمودند: ما ابواب الهی و صراط مستقیم هستیم. ۲ همچنین امام باقر (ع) فرمودند: خداوند به پیامبر (ص) وحی کرد که صراط مستقیم امیرالمومنین (ع) است. ۳ در تعریفی کلی باید گفت قرآن کریم صراط مستقیم را بندگی خدا همراه با ولایت معنا کرده و عبادت بدون ولایت ائمه ارزشی ندارد و بدون یاری و عنایت ائمه امکان پذیر نیست. انسان از پروردگار هدایت خود به سوی بندگی خالصانه‌اش را تمنا دارد و استواری در این راه را طلب می‌نماید که این است حقیقت بندگی. اولیاء خدا رسیدن به درجات عالیه را از محضر خداوند درخواست دارند که همان «اهدنا الصراط المستقیم» است. دوستان تفسیر قرآن کریم📚 @mohammadaminaghajany
🌹به نام خدا 🌹 جلسه هشتم ۱ صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علهیم و لا الضّالّین هدف خداوند از خلقت دنیا، برگزاری یک دوره آموزش و آزمون است. انسان مومن باید در کوران‌های زندگی دنیا، آزمون‌های الهی را تجربه کند که بر اساس آن در امتحان بندگی امتیاز می‌گیرد. آن که انسان در چه مرحله‌ای از مقام بندگی و تسلیم است، تا چه مقدار اوامر معبود خود را به جان می‌خرد و در نواهی خویشتنداری می‌کند و در برابر مقدرات او سر تسلیم فرود می‌آورد، همه و همه مراحل این آزمون بزرگ است که در آن انسان به دست محبوب امتیاز کسب می‌کند و به مقامات و رتبه‌های عالی دست می‌یابد. بنابر آیات 66 تا ۷۰ سوره نساء، کسانی می‌توانند در مسیر صراط مستقیم باشند که به معنای اخلاص کامل همه چیز خود را در راه خدا فدا کنند و بندگی خالصانه نصیب کسانی می‌شود که در درگاه خداوند تسلیم کامل باشند و هرچه را خواست تقدیم کنند و راضی باشند. اگر چنین می‌کردند ما آنها را به صراط مستقیم هدایت می‌کردیم. همانا زمانی که انسان در نماز خود دائماً هدایت به صراط مستقیم را می‌خواهد، منظور این است که به جایی برسد که بندگی خالصانه داشته باشد و بتواند همه چیز را تقدیم خدا کند. انبیاء و صدیقان این گونه عمل می‌کردند. نمونه بارز آن امام حسین (ع) و اصحاب و یارانشان که این گونه با خدا سلوک کردند، از جان و مال خود گذشتند، آنها بندگی خالصانه و تسلیم محض بودن در پیشگاه خداوند متعال را به نمایش گذاردند. مراحل بعدی مومنینی هستند که برای رسیدن به مرحله مقرّبین تا حدودی مایل به این فداکاری هستند و قرآن می‌فرماید: ما آنها را به صراط مستقیم هدایت می‌کنیم، «وَلَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا». ۱ نمازگزار وقتی در نماز هدایت به صراط مستقیم را می‌خواهد درخواست رسیدن به این مرحله را دارد تا بتواند همه هستی خود را تقدیم درگاه حضرت حق نماید. انعمت علیهم چه کسانی هستند؟ خداوند نیز در آیه 69 سوره نساء به مومنین مژده می‌دهد: کسانی که از خدا و رسول او اطاعت کنند، اوامر خدا را اجرا و نواهی را ترک کنند، با کسانی خواهند بود که به آنها نعمت بخشیده‌ایم، یعنی با پیامبران، صدیقین، شهدا و نیکوکاران محشور خواهند شد، اینان رفیقان خوبی هستند. و خداوند بخشاینده مهربان، به فضل خود مومنان را همنشین الذین انعمت علیهم می‌کند. در حدیثی در ذیل این آیه فرمودند: «الذین انعمت علیهم» یعنی حضرت رسول الله و اهل بیت ایشان. ۲ همچنین آمده است این کسانی که خدا بر آنها نعمت داده شیعیان امیرالمومنین علی (ع) هستند، کسانی که ولایت علی بن ابیطالب (ع) را برای آنها رقم زده  و این نعمت را به آنها بخشیده است و کسانی که غضب بر آنها نکرده و گمراه نشدند. ۳ مراد از غیر المغضوب علیهم در تفسیر سوره حمد چیست؟ این بخش از سوره حمد را به دو گونه معنا کرده‌اند: 1ـ ما را به راه کسانی که به صراط مستقیم هدایت کردی و نعمت بخشیدی هدایت کن، ما در راه کسانی قرار نگیریم که به آنها غضب کردی و کسانی که گمراهند. 2ـ خدایا ما را هدایت کن به صراط مستقیم، راه کسانی که نعمت بر آنها ارزانی داشتی و غضب بر آنها نکردی و آنها گمراه نشدند. در مجموع از معانی این آیات چنین برداشت می‌شود که آنها سه دسته‌اند: کسانی که خدا به آنها نعمت بخشیده، کسانی که خدا بر آنها غضب کرده و کسانی که گمراهند. ما از خدا می‌خواهیم از گروهی باشیم که خدا به آنها نعمت داده است. مغضوبین مغضوبین چند دسته هستند: نواصب: یک گروه از مغضوبین نواصبی هستند که لعن را باب کردند و بر این کار باقی ماندند. آنها امیرالمومنین علی (ع) را سب و لعن می‌کردند ۴. آنها کسانی بودند که به دستور معاویه به لعن حضرت علی (ع) در خطبه‌های نماز جمعه در بلاد اسلامی می‌پرداختند که تا سال صد هجری در دستگاه بنی امیه انجام می‌شد و عمر بن عبدالعزیز دستور لغو آن را داد. یهودیان: حدود 15 آیه درباره کسانی است که مورد غضب قرار گرفته‌اند و 10 آیه از آنها در مورد یهود است، آنهایی که دانسته با حق و پیامبر خدا (ص) دشمنی می‌کنند و به خاطر زیاده طلبی کفر ورزیدند و چه بد خودشان را فروختند. ۵ قاتلین نفس مومن: کیفر کسی که مومنی را به عمداً به قتل برساند جهنم است و غضب خدا برای اوست مگر کسی که توبه کند. ۶ منافقین: اینان گمراه نیستند بلکه بالاتر از آن هستند ۷ دوستان تفسیر قرآن کریم @mohammadaminaghajany ادامه مطلب 👉
🌹به نام خدا🌹 جلسه هشتم ۲ (ضالّین) ضالّ به معنای گمگشته و سردرگم است. کسی که از مسیر هدایت الهی بیگانه است، او سرگشته و گمراه است. ولاالضالین در آیه ۷ سوره حمد به معنای گمراهان می باشد. ۸ مقدمات ضلالت مقدمات ضلالت عبارت است از: پیروی از هوای نفس؛ ۹ پرستش بت‌ها؛ ۱۰ پذیرش ولایت شیطان؛ ۱۱ جلوه دادن کفر به جای ایمان؛ ۱۲ هواپرستی و پیروی از گناهان. در قرآن کریم مصادیق و درجات ضلالت بیان می‌گردد و اموری که مورد غضب خداوند است بیان می‌شود: از دست دادن ایمان و روی آوردن به کفر ۱۳ شرک ورزیدن به پروردگار(ضلالت بعید) ۱۴ کفر ورزیدن به خدا و ملائکه و کتاب‌های آسمانی و رسولان و روز قیامت(ضلالت بعید) ۱۵ عصیان کردن به خدا و رسول (ضلالت مبین) ۱۶ اولیاء گرفتن دشمن خدا و دشمن خود ۱۷ غضب الهی درباره کسانی است که شریعت الهی به آنها ابلاغ شود، راه را بشناسند و با انبیا مقابله کنند. این افراد ترس غضب الهی بر آنها هست که اگر شامل حالشان گردد آخرت آنها نیز تباه خواهد شد و حتی ممکن است که دنیای آنها نیز تباه گردد و خداوند به آنها مهلت ندهد. دوستان تفسیر قرآن کریم @mohammadaminaghajany
🌹به نام خدا 🌹 جلسه نهم فضائل سوره بقره رسول الله فرمودند هر کس سوره بقره را بخواند درود و رحمت خدا بر اوست و خدا پاداش کسی را به او می دهد که یک سال در راه خدا جنگیده باشد و از اسلام دفاع کرده باشد.۱ رسول خدا صلی الله علیه وآله سلم فرمودند: «هرکس 4 آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.»۲ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «خالی ترین خانه [از خیر] خانه ای است که در آن سوره بقره خوانده نشود، سوره بقره سوره ایست که محل اجتماع قرآن است.»۳ پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به اُبّی بن کعب فرمودند: « ای اُبّی! مسلمانان را به فراگیری این سوره فراخوان که در فراگیریش برکت و در رها ساختن آن حسرت است؛ و ساحران راهی برای نفوذ در سوره بقره را ندارند.»۴ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «هرکس سوره بقره را در خانهٔ خود قرائت کند سه روز آن خانه از گزند شیطان در امان است و همچنین اگر یک شب آن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب آن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان داخل آن خانه نمی گردد.۵ امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند در روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر یا دو عبا و یا دو سایبان بر او سایه می افکنند.۶ همچنین از ایشان روایت شده: «هرکس آیة الکرسی را یک بار بخواند خداوند 1000رنج و گرفتاری از سختیهای دنیا و 1000رنج و گرفتاری از سختیهای آخرت را از او بر می گرداند؛ کمترین سختی دنیا فقر و تهیدستی است و کمترین سختی آخرت، عذاب قبر است.۷ دوستان تفسیر قرآن کریم @mohammadaminaghajany
اسناد 👇👇👇 جلسه دوم : ۱_ بحارالانوار، ج 89، ص 235. ۲_ تفسیر نمونه. در توضیحات سوره حمد جلسه سوم : ۱_ مجمع البیان، ج 1، ص 270. ۲_ مجمع البیان ج1 ، ص 272 ۳_ مجمع البیان ج 1 ، ص 273 ۴_ . مجمع البیان، ج 1 ص 87 ۵_ نورالثقلین، ج 1، ص 4 ۶_ تسنیم، ص 259. جلسه چهارم : ۱_ تسنیم، ص 277. ۲_ تسنیم، ص 333 جلسه پنجم ۱_ سوره یوسف: 76. ۲_ مجمع البیان، حدیث86 ۳_من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۱۰ ۴_ تسنیم، ص 387. ۵_ سوره یونس :66 ۶_ سوره سجده: 5 ۷_ سوره حج: 47 جلسه ششم ۱_ سوره اسرا: 23. ۲_ نساء: 36 ۳_اصول کافی، ج2، ص 26. ۴_ بحارالانوار، ج 78، ص 310، 1 ۵_ بقره: 45. ۶_ مائده:۳۵. ۷_ کافی، ج 2، ص 54. جلسه هفتم ۱_ سوره یس: 61. ۲_ تفسیر نورالثقلین، حدیث 97. ۳_ اصول کافی، ج 1، ص 416. جلسه هشتم ۱_ سوره نساء: 68. ۲_ تفسیر نورالثقلین، ح 101. ۳_ همان، ح 103. ۴_ تفسیر نورالثقلین، ح 106. ۵_ بقره: 90. ۶_نسا: 93. ۷_ فتح: 6 ۸_ قاموس القرآن، ج ۴، ص۱۹۹ ۹_ سوره جاثیه: 23. ۱۰_ سوره ابراهیم: 30. ۱۱_ سوره حج: 4. ۱۲_ بقره: 108 ۱۳ بقره: 108. ۱۴ نساء: 116. ۱۵_ نساء: 136 ۱۶_ احزاب: 36 ۱۷_ ممتحنه: 1. جلسه نهم : ۱. مجمع البیان،ج1،ص67 _ ۲.ثواب الاعمال، ص280_ ۳. ثمستدرک الوسائل، ج4، ص334_ ۴. مجمع البیان،ج1،ص67 ۵. اختصاص _ ۶. البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ص132_ ۷. خواص القرآن ص53 به نقل از المصباح کفعمی،ص581
لینک گروه تفسیر قرآن کریم https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438 👆👆👆👆👆👆👆
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 پاسخ به شبهات آبکی آتئیست بی سواد ۱. اگر خدا هست چرا بعضی ها ناقص به دنیا می آیند ؟ پاسخ ۲. دین یا علم پاسخ ۳. اختلاف بین ادیان پاسخ ۴. اگر خدا شش هزار سال پیش جهان رو خلق کرده چرا علم خلاف اینو ثابت کرده پاسخ ۵. چرا خدا جلو ظلم رو نمیگیره پاسخ ۶. قانون جلوی خلاف رو میگیره ولی دین نه پاسخ ۷. مسلمانان به خاطر مسلمان بودن پدر ، مسلمان هستن (دین پدری) پاسخ ۸. عدم دلیل برای اثبات خدا پاسخ ۹. مسلمانان به خاطر اکثریت مسلمان هستن پاسخ ۱۰ . پیشرفت علم و عدم پیشرفت دین پاسخ نتیجه : شبهات این آتئیست ها همه آبکی هست و قطعا پاسخ دارد پس شبهه دیدید حتما با در ما بگذارید خلاصه پاسخ ها دوستان تفسیر قرآن کریم 📚 https://eitaa.com/joinchat/520815029C00710a9438
کلیپ امر به معروف محمد امین آقاجانی اصل