eitaa logo
باغ اندیشه-محمدمهدی شیرمحمدی
815 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
4.2هزار ویدیو
37 فایل
✍ منشور ما؛ تحلیل‌های روز ایران، جهان و اسلام جز انتقاد سازنده؛ خبر منفی نداریم مگر افشای چهره خبیث شیطان بزرگ و اشاراتی به حقیقت تمدن غرب درباره خودم؛ دانش‌آموخته اندیشه سیاسی اسلام روزنامه‌نگار پیش‌کسوت عطار
مشاهده در ایتا
دانلود
سه ضلع اغتشاشات دکتر جلیل محبی اغتشاشات کمرنگ شده و فکر نمی‌کنم نخبگان سیاسی و غیر سیاسی و رسانه ها به مثابه یک امر مهم و به صورت سازمان مند ریشه ها را تحلیل و واکاوی کنند. از این رو بر ماست که خودمان به صورت مستقل این امر را متولی شویم که ماییم و انقلابی که رابطه اش با علم به اقل ممکن رسیده و حوزه و دانشگاه قرابتی با احزاب و گروه های سیاسی متولی حس نمی‌کنند. .... تحلیل اتفاقات اخیر در ادامه اغتشاشات ۹۸، ۹۶، ۸۸ و ۷۸ ، سه ضلع مشخص دارد: مردم، دشمن خارجی و حاکمیت. ۱. مردم: کل مردم ایران را اکنون می‌توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد: ۱. گروه اندکی که عملاً به دنبال براندازی اند، در اغتشاشات فعالیت می‌کنند و به تخریب و قتل و مقابله فیزیکی با حاکمیت مشغول اند ۲. گروه بزرگی که از حکمرانی امروزی ما ناراضی اند اما جایگزینی برای جمهوری اسلامی نمی تراشند، نه به صورت ایدئولوژیک بلکه کاملاً کارکردگرایانه حضور آیت الله خامنه ای را به نفع تمامیت ارضی و امنیت کشور می‌دانند و از فقدان واهمه می‌کنند. ۳. گروه متوسطی که از نظام و جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند و در میدان برای دفاع در قالب حضور در راهپیمایی ها به میدان می آیند. این گروه بیشترین آگاهی را دارد و حضور تمام قد او با تاکید بر فهم نارسایی های حکمرانی است. کل گروه سوم و بخشی از گروه دوم نیز در انتخابات ها حاضر می‌شوند. با توجه به صحنه انتخابات حضور گروه دوم کم و زیاد می‌شود. بیشترین معضلات سنین بالای سی سال گروه دوم و سوم اقتصادی (تورم، اشتغال و مسکن) است و هنگام آرامش اقتصادی آرام می‌گیرند و بیشترین مطالبه شان به مبارزه با فساد معطوف می‌شود. با مشاهده یک مسوول با تحصیلات دانشگاهی بالا که بد و خوب حاکمیت را می‌بیند و با ذهنیتی شبیه آنها مسائل را تحلیل می‌کند، همراه می‌شوند و کنش‌های مقتدرانه او در جامعه بین المللی احساس افتخار می‌کند. پرچم ایران برای او افتخارآفرین، قهرمانان ایرانی جنگ و جهاد برای او لذت بخش و غرور آفرین است. حس ایرانی‌گری بالایی دارد و از همراهی ایران با قدرت های بزرگ خرسند است. این گروه از اغتشاش در حد بالایی استقبال نمی‌کنند. معضل اصلی سنین پایین تر گروه دوم کاملاً به سبک زندگی باز می‌گردد. جماعتی در گروه های خانوادگی کم جمعیت، با رفاه نسبی بالاتر نسبت به نسل های قبل، مستقل تر، مجازی تر، گیمرتر، لذت‌جو تر، مقایسه‌گر تر و البته صادق تر و یک رنگ تر که از گفتن حرف خود واهمه ندارد، اهل جدل و مباحثه و دارای اطلاعاتی هرچند کم عمق ولی بیشتر، دارای حس ناسیونالیستی ضعیف تر، قهرمان گریز تر و فردگراتر و البته الگو پذیرتر. دارای وابستگی کمتر به خانواده ای که هیبت پدری در آن فرو ریخته. در زمان حال زندگی می‌کند و لذت می‌برد و کمترین دوراندیشی را دارد. شبهات بسیار دینی موجب تصمیم گیری او شده و در عین تمسک به سیره علوی در مباحث و مجادلات از زندگی دین دارانه به دور است و تناقضی هم احساس نمی‌کند و البته دارای فطرتی پاک و دست نخورده که به علت همان صدق پیش گفته هنگام دیدن استدلال همراه با صدق نیت با آرامشی خاص حرف می‌شنود و می‌پذیرد. آموزش این گروه در فضای مجازی و گروه دوستان شکل گرفته و کمترین نسبت را با گروه های دینداری داشته اند. هم پوشانی گروهی این گروه ها با طلبه جوان صفر و با سیاسیون و حاکمیت تقریباً صفر است و هیچ تماس و ارتباطی اصولاً برقرار نیست. دغدغه اصلی این گروه آموختن زبان انگلیسی، شغل دارای کلاس اجتماعی بالا بدون حس بدی نسبت به بیکاری، استقلال فوری از خانواده، داشتن دوست دختر/پسر مرفه و زیبا، دارای خلاء ذهنی نسبت به تشکیل خانواده، در میان دختران حس فانتزی های مادری کماکان قوی و در پسران احساس پدری ضعیف است. این گروه پیگیر موسیقی های پاپ و راک و بلوز به روز و بی توجه به موسیقی سنتی و به دنبال آموزش دیدن این موسیقی ها. اگر دنبال هیات مذهبی باشد در میان مداحی ها پیگیر مداحی های شور و سینه زنی های مداحان جوان با فهم ضعیفی از قیام امام حسین و پیگیر ریتم و شور مداحی اند. این ویژگی ها برای این طبقه همه فرع یک خصوصیت اصلی است: بی قیدی. این گروه خود را مطلق آزاد میپندارند و اصولاً ذهنیت دارای چارچوب برایشان مطرح نیست. حتی در دوستی ها و رفاقت های صمیمی شان چیزی به نام مرام و معرفت که در دوستی های نسل های قبل مطرح بود معنا ندارد و به راحتی دوستی ها به هم خورده و با کمترین منافع شخصی و فردی زائل می‌شود. قانون گریزی آنها هم در همین چارجوب معنا می‌شود و قانون امیال شخصی بر گروهی در همه سطح حاکم است. این گروه اجتماعی متعلق به شمال جامعه و قشر مرفه است و هرچه به متوسط و جنوب و از تهران به شهرستان و از مرکز استان به اطراف می‌رود این خصال کمرنگ تر میگردد.فراگیری کرونا و اتصال همه گیر به گوشی هوشمند موجب تقویت سر ریز این سبک زندگی شده و وابستگی اندک به مدرسه کم کم از بین رفته است. ⬇
️ ⬆️در مقابل این گروه فرزندان گروه سوم قرار دارند. بیشتر اهل هیات و مراسمات موسمی مذهبی مانند عزاداری ها و جشن ها، کمی اهل مسجد، بیشتر از دیگران اهل سیاست، مخالف سرسخت دشمنان خارجی کشور، عضو گروه های دوستی و خانوادگی مذهبی، وابستگی عاطفی به رهبر انقلاب، بر خلاف نسل سابق حزب اللهی ها کمتر اهل خواندن رساله و احکام فقهی شرعی، اهل نماز و روزه و مناسک، فعال در فضای مجازی در ابرهای هم سو،اهل مدارس خاص مذهبی که معمولاً غیر انتفاعی است، اهل موسیقی پاپ و سنتی ایرانی، انتقادهای غیر تند به بدنه حاکمیت به نحوی به به اساس حاکمیت لطمه نزند، به دنبال شغل یا تحصیلات مناسب، ارتباط با روحانیت در حد متوسط و دارای روحیه بحث و جدل سیاسی و اجتماعی در حد متوسط و بالا. ارتباط فرزندان گروه سوم و دوم در حال ممزوج شدن و از بین رفتن احتیاطات سابق و حفظ رفاقت ها در عین تفاوت ها و در عین حال تاثیر گذاری و تاثیر پذیری متقابل در سبک زندگی است. اباحه گری گروه دوم و مناسک گرایی گروه سوم نقطه تاثیر بر یکدیگر است. گروه اول و فرزندانشان اغلب گروههای سیاسی تاریخ انقلاب اند. خانواده منافقین و اعدامی ها، سلطنت طلبها و بهایی ها و سایر گروه هایی که از ساختار سیاسی بعد از انقلاب به نحوی لطمه خورده اند. هم مذهبی و هم لائیک در این گروه وجود دارد. اندک ولی با انگیزه و فعال اند و در ناآرامی ها بیشترین نقش لیدری را بازی می‌کنند. در مواضع سیاسی متداول مداخله نکرده و در انتخابات ها به عدم شرکت دعوت و در ناآرامی های احتمالی بعد از انتخابات نقش فعال دارند. ۲. دشمن خارجی دشمن خارجی در دو سطح دولت‌ها(به ترتیب: اسرائیل، آمریکا و اروپا) و معاندین ایرانی خارج نشین قرار دارند که این گروه به مثابه ابزار تاثیر و مرتبطین با گروه های مردمی دسته اول شناخته می‌شوند. فعالیت در رسانه ها و شبکه های مجازی کار اصلی آنها و در لایه نخبگانی مشورت دهی به سطح دولت های معاند است. خاندان سلطنتی پهلوی، بهائیت ایرانی کوچ کرده و سازمان نفاق و برخی بدنه اصلاح طلبی دوران انقلاب کوچ کرده که از منابع دشمنان درجه دو مانند سعودی تغذيه می‌شوند این جمع را تشکیل می‌دهند. به علت عدم ارتباط این گروه با نهاد علم تاثیرگذاری این گروه در سطحی ترین وجه خود است و بیشترین فعالیت آنها به اظهارنظرهای سخیف در فضای مجازی است. در بخش عملیاتی تر سازمان نفاق بیشترین نقش را دارد که با ارتباط گیری با گروه اول مردمی به دنبال آسیب زدن به بخش فیزیکی امنیت و همکاری با دولت‌ها و دیگر گروه های تروریستی در خرابکاری هاست. مقابله با این گروه بیشتر جنبه دولتی و امنیتی و نظامی دارد. ۳. حاکمیت ⬇️ ⬆️کاراکتر های حاکمیت امروز با گذشته انقلاب بسیار متفاوت است. گروه های داخل حاکمیت بی ارتباط با بدنه حوزه و روحانیت نسبت به دهه شصت و هفتاد، در پی کسب قدرت و حفظ آن به صورت مداوم، کمترین ارتباط با نهاد علم، محافظه کار و بسنده کرده به سطح کار و شکل آن، غیر خلاق در حل مسائل، وابستگی شدید به نهاد های قدرت، روابط فامیلی پر رنگ، گوش های ناشنوا از منتقدین، تحصیلات ضعیف و دوری از حلقه های نخبگانی، رسانه زده و گوش به فرمان مشاورین مجازی و روابط عمومی، کارهای نمایشی دیده شدنی، حاضر در بحران‌های طبیعی مثل سیل امام زاده داوود، غائب در بحران‌های اجتماعی مثل اغتشاشات اخیر، فاقد تشکیلات و وابسته به تشریفات، رنگ باختن ساده زیستی در سطح زیاد و بالانشینی، علاقه مند به دوربین و تریبون و... خود و فرزندان کاراکتر های حاکمیت کاملاً به دور از گروه دوم مردمی اند، اتصال به جامعه از طریق هیات و مسجد در بهترین حالت، ثبت نام فرزندان در مدارس غیرانتفاعی مذهبی و اکتفا به حضور میدانی در هنگام انتخابات، رصد موضوعات مردمی پسند و اظهار نظرهای مجازی درباره آن، تمسک صوری به رهبر انقلاب و عدم پایبندی ایدئولوژیک به ایشان، تقطیع سخنان رهبر انقلاب و استفاده موردی در منافع، قطع ارتباط با منبرهای اخلاقی برخلاف دوره پیشین سیاسی (آقای مجتهدی، آقای تهرانی،  آقای خوشوقت، آقای حق شناس، آقای دولابی) و... از ویژگی اصلی است. حوزه های علمیه ایران برخلاف ابتدای انقلاب به جز در امور قضایی ورودی به حاکمیت ندارند. احزاب سیاسی جدید با کمترین اتصال به حوزه شکل می‌گیرد، جامعه روحانیت مبارز منزوی شده و کارکرد خود را از دست داده، تغدیه معنوی کاراکترهای حاکمان از طریق هیات ها و مداحان انجام می‌شود، مناسک مانند نماز جمعه ضعیف شده به نحوی که امثال لواسانی و رحیم پور هم در آن تحمل نمی شوند. ارتباط سیستماتیک دانشگاه با سیاست مطلقاً قطع است و بجز ورود فردی برخی نخبگان به بدنه سیاسی برنامه ای برای آن وجود ندارد. امثال سعید جلیلی در عین نخبگی سیاسی و سلامت اخلاقی امکان گفتگو با جامعه ندارد، امثال لاریجانی در عین نخبگی سرمایه خود را در لابی داخل حاکمیت میبیند، امثال قالیباف در عین توان کار اجرایی امکان ا
رتباط با نخبگان را ندارد، امثال رئیسی که خارج از سیاست به میدان سیاست هلی‌بورن شده اکت سیاسی نمی‌داند و بر اساس منطق رسانه عمل میکند، امثال آذری جهرمی همت خود را به ارتباط با بدنه اجتماعی گذاشته و از دغدغه های حاکمیت دور و ارتباط نخبگانی ندارد و به طور کلی جریان یا فرد مستعد سیاسی نخبه دارای پتانسیل اجتماعی یافت نمی‌شود. هیچ یک از کارکترهای سیاسی امکان فهم گروه دوم و سوم مردمی به طور هم زمان را ندارند و بجز افرادی که سیستم آنها را تحمل نمی‌کند ارتباط شان با گروه دوم به کلی قطع است. گفتگوی دو طرفه میان فرزندان گروه دوم و کاراکترهای حاکمیت عملاً ممکن نیست. معنویت سابق از بین رفته و مناسک به شدت رشد کرده، پیاده روی اربعین سیدالشهدا و مراسمات مذهبی مشابه تنها بعد معنوی مسوولین جدید است. نوافل و ادعیه مناجات تقریباً مغفول و صدق و صفای سابق دیده نمی‌شود. هرچند مردم در گروه‌های اول و دوم الگوی خود را کاراکترهای حاکم نمیدانند، اما نکات منفی سبک زندگی آنها در حال سر ریز به جامعه است، مسوولی که نماز شب نمیخواند چطور می‌تواند انتظار داشته باشد مردم اهل نوافل بلکه فرائض باشند؟ از گناهان مردم بیش از گناهان خود می ترسند و به اعمال کم خود بیش از حد امیدوارند. کاراکترهای حاکمیت اجازه رشد گروهی دیگر را نمی‌دهند. بدنه جذب شده جوان تر مزیتی بجز حرف های تند غیر معقول که جوانان انقلابی دهه شصت را قانع کند، ندارند. این بدنه جوان که عموماً در قالب کار رسانه ای، امور دفتری، کار انتخاباتی، فعالیت های مجازی به سیاسیون مسن جذب می‌شوند، نه سواد دانشگاهی ویژه و نه معلومات دینی عمیق دارند. "گروه حرف گوش کن های جوان" امکان جذب نخبگان دانشگاهی را سلب کرده و انتظار ورودشان به سیستم مدیریتی از طرف سیاسی بی جواب نمی ماند. و همه اینها رامردم،گروه دوم و سوم وفرزندانشان، می‌بينند وشما در این شرایط بجز امنیتی کردن فضا راه دیگری ندارید وفضای گفتگوی نخبگان،مسوولِ در بهترین حالت متوسط الاحوال را به نفع نخبگان جامعه کنار می‌زند. اشکال امروز انقلاب نااهلان سیاسی اند،هرچندمظلومیت گروه دوم و ایمان نسبی گروه سوم انقلاب را حفظ خواهد کرد. اما موثرین در سیاست باید بدانند در تنگه های مثل وقایع اخیر زمانی فعالین سیاسی دلسوز انقلاب می‌توانند محکم بر دهان دشمن بکوبند که بدنه مسوولین حاکمیت، ساختار رسمی و غیر رسمی آن، تصمیمات و خط مشی آن، خصوصاً در بخش انقلابی قابلیت دفاع نسبی داشته باشد. حکومت قابل دفاع نیازمند ارتش مجازی نیست، خود مردم می‌دانند و می‌توانند از امام و رهبری درمقابل اقدامات سخیف ایذایی و فحاشی ها دفاع کنند. @jalilmoheby
هدایت شده از ParsinTV l پارسین
🔴در غائله زاهدان آشوب گرا یک مرکز جراحی رو آتش زدن که سالی بیش از ۱۲ هزار جراحی انجام می داد خسارت به این مرکز بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد بوده! 🔹الان یه برانداز الکی میاد میگه جوانیم سوخت یه مرکز جراحی که چیزی نیست ۹۰ نفر در این مرکز بیکار شدن آیا بین آنها و خانواده شون جوان نبود ؟ 🌐 با خبر از همه‌جا در «خبردار» ⇩⇩ 🆔 @khabardar_ir https://eitaa.com/joinchat/501284925C42aa98de8f
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 تنها صدای جامانده از سهراب سپهری در معماری ایرانی ساختمان، برای انسان است و در غرب، انسان برای ساختمان! «ساختمان شرکت فورد، ۴۰ هزار کارمند دارد و یک پنجره ندارد. به جای پنجره، فقط شیشه مسدود است. این وضع، جریان هوای سالم را مختل می کند و با تهویه هوا، جابه‌جا می‌شود. وقتی برق قطع شد، این کارگران داشتند خفه می شدند. در معماری قدیم خودمان، حتی زیر زمین دو طبقه بود و فضا برای مجلس روضه داشت. یعنی خانه برای انسان بود. الان در غرب، ساختمان می سازند و انسان را توی آن جا می دهند.» 🎧 تنها صدای جامانده از سهراب سپهری 🔸 ۱۵ مهرماه تولد سهراب سپهری شاعر، نویسنده و نقاش طبیعت‌گرای معاصر است. «مرگ رنگ»، «زندگی خواب‌ها»، «شرق اندوه» و «صدای پای آب» اسم بعضی از کتاب‌های معروفشه. 🔸صدایی که در این‌جا می‌شنوید، یکی از معدود فایل‌های صوتیه که از سهراب به جامانده و در یک گپ خودمانی درباره ویژگی‌های معماری صحبت می‌کند.
1.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥⭕️ سبزپوش شدن صنعا در آستانه میلاد پیامبر اکرم (ص) صنعا پایتخت یمن، همه ساله در ایام میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم با رنگ سبز تزئین می‌شود.
🔴 شبکه الحره: ایران اقلیم کردستان را به ورود زمینی تهدید کرد 🔹شبکه «الحره» نوشته: منابع عراقی فاش کردند که ایران نیروها را در نزدیکی اقلیم کردستان جمع آوری کرده و از طریق هیئتی از مقامات نظامی عراقی، پیامی به دولت اقلیم کردستان ارسال کرده و تهدید کرده است که در صورت عدم اقدام علیه نیروهای شرق کردستان (تخلیه شبه نظامیان کرد ایرانی) به عملیات زمینی خواهد پرداخت. 🔹 «ریبار احمد خالد» وزیر کشور اقلیم کردستان پس از دریافت پیام ایران با رهبران گروه‌های کرد ایرانی دیدار کرد و از آنها خواست تا برای جلوگیری از تهاجم ایران، پیشمرگه‌ها را از منطقه مرزی کوهستانی خارج کنند.
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیر ما چی شد؟!🙊 فقط نگاه کنین 😂🤦 📍 فقط اونی که میگه من خوردم 🤣🤣🤣
3.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دومین زنِ شیرده براندازان هم در حمایت از نیلوفر فولادی برهنه شد 🔹عذرخواهی مارو پذیرا باشید بابت انتشار این تصاویر، سعی کردیم هم شطرنجی کنیم هم با استیکر بپوشانیم.
🔻صحبت‌های ۷ سال پیش مریم نمازی در کنفرانس فمنیسم در لندن ، زنِ شیرده براندازان: انقلاب بعدی ایران یک انقلاب زنانه است.
🔴 گردهمایی استادان دانشگاه شریف لغو شد 🔹سایت دانشگاه صنعتی شریف نوشته: براساس مصوبه جلسه اضطراری شورای دانشگاه صنعتی شریف در شامگاه جمعه 15 مهرماه و با توجه به اهمیت امنیت و سلامت دانشجویان و استادان و همچنین جلوگیری از هر گونه سوء استفاده شبکه‌ها و جریانات بیگانه، گردهمایی استادان دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با رخدادهای ناگوار اخیر لغو و به تاریخ دیگری موکول می‌گردد.