eitaa logo
باغ اندیشه-محمدمهدی شیرمحمدی
709 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.7هزار ویدیو
35 فایل
✍ منشور ما؛ تحلیل‌های روز ایران، جهان و اسلام جز انتقاد سازنده؛ خبر منفی نداریم مگر افشای چهره خبیث شیطان بزرگ و اشاراتی به حقیقت تمدن غرب درباره خودم؛ دانش‌آموخته اندیشه سیاسی اسلام روزنامه‌نگار پیش‌کسوت عطار
مشاهده در ایتا
دانلود
علی قلهکی؛ فعال رسانه ای اصولگرا با انتشار پستی به صورت غیررسمی به آرای موافق و مخالف وزرای پيشنهادی رييسی به مجلس اشاره کرد: باغ‌گلی/ وزارت آموزش و پرورش ۳۱ موافق، ۷۷ مخالف زارع‌پور/ وزارت ارتباطات ۱۵۷ موافق، ۸ مخالف خطیب/ وزارت اطلاعات ۱۳۹ موافق، ۵ مخالف (نبویان، جلالی و ...) خاندوزی/ وزارت اقتصاد ۱۷۶ موافق، ۶ مخالف امیر عبداللهیان/ وزارت امور خارجه ۱۵۶ موافق، ۶ مخالف ‌ عین‌اللهی/ وزارت بهداشت ۱۴۵ موافق، ۲۱ مخالف (نادران، ایزدخواه، میرسلیم، تقی‌پور، توانگر، رضاخواه، قادری، پاک‌فطرت و ...) عبدالملکی/ وزارت رفاه ۱۴۴ موافق، ۱۴ مخالف ساداتی‌نژاد/ وزارت جهاد کشاورزی ۱۷۶ موافق، مخالف ۳ رحیمی/ وزارت دادگستری ۱۵۱ موافق، ۰ مخالف آشتیانی/ وزارت دفاع ۱۵۸ موافق، ۰ مخالف رستم قاسمی/ وزارت راه ۲۰۱ موافق، ۰ مخالف فاطمی‌امین/ وزارت صمت ۱۷۰ موافق، ۶ مخالف زلفی‌گل/ وزارت علوم ۱۰۳ موافق، ۲۵ مخالف (پژمانفر، تقی‌پور، ایزدخواه، کریمی قدوسی و ...) اسماعیلی/وزارت ارشاد ۱۱۴ موافق، ۲۰ مخالف وحیدی/ وزارت کشور ۱۹۱ موافق، ۰ مخالف ‌ ضرغامی/ وزارت میراث ۱۶۷ موافق، ۱ مخالف اوجی/ وزارت نفت ۱۳۶ موافق، ۱۹ مخالف (نادران، ایزدخواه، آصفری، نادری و ...) محرابیان/ وزارت نیرو ۱۴۲ موافق، ۲۱ مخالف سجادی/ وزارت ورزش ۸۵ موافق، ۳۴ مخالف (فروردین، الهیان، موسوی لارگانی، اسماعیل کوثری، نیک بین، پژمان‌فر، نادران، دنیامالی و ...)
۳۱ مرداد ۱۴۰۰
چرا بهرام عین اللهی برای تصدی وزارت بهداشت، گزینه خطرناکی است؟! بعد از وزارت قاضی‌زاده‌ هاشمی از بیمارستان نور و عملکرد مشعشع وی در طرح تحول و پس از فاجعه‌ی نمکی، نظام سلامت حالا باید خود را برای دیگر فعال بخش خصوصی آماده کند: دکتر بهرام عین اللهی از بیمارستان "نگاه!" بهرام عین اللهی چشم پزشک و معاون اسبق آموزشی وزارت بهداشت است که تقریبا هیچ سابقه مهمی در حوزه اقتصاد، مدیریت و سیاستگذاری بخش سلامت ندارد. در همین بخش آموزش پزشکی هم که از سال ۷۴ تا ۸۳ دبیرشورای گسترش بوده اند، ظرفیت پذیرش پزشکی را از ۳۴۰۰ به ۲۰۰۰ کاهش داده اند!! از سوابق که بگذریم، برنامه پیشنهادی ایشان شامل یک سری کلیات بدون انسجام و شاید باور نکنید copy-paste شده از گزارشهای موجود و حتی از برنامه وزرای قبلی بهداشت است! شما فکر کن دولت عوض شده که امثال نمکی بروند، بعد وزیر پیشنهادی از روی برنامه نمکی کپی پِیست کند! موضوع کپی محدود به برنامه وزیر قبلی نیست؛ بلکه در مواردی از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره وظایف کمیسیون بهداشت و درمان کپی پِیست شده! موضوع اینجاست که به لحاظ محتوایی وظایف کمیسیون بهداشت با وزارت بهداشت متفاوت است و کپی کنندگان این برنامه حتی در این حد هم اشراف نداشتند. حالا چرا کپی پیست بودن برنامه مهم است؟! چون نشانگر اشراف نداشتن شخص اول وزارت بر مسائل اصلی است، که میتواند باعث سوار شدن سودجویان و فرصت طلبان بر گردن این دستگاه مهم بشود. از باندهای مختلف دارویی بگیرید تا سهامداران و ذی نفعان بزرگ بخش خصوصی. خلاصه داستان اینکه با وزیری که اعتقاد به کمبود پزشک ندارد (در این بحبوحه کرونا و پایین بودن سرانه پزشک) و خود در بخش خصوصی است و حتی دانش و سابقه مدیریتی ندارد؛ به جنگ با کرونا و مافیای نظام سلامت و دارو نمی توان رفت.
۳۱ مرداد ۱۴۰۰
🌈 مزدور آمریکا و رویای ستیز با ایران * محمد اشرف غتی احمدزی غلزایی ۷۲ ساله سیاستمدار و اقتصاددان سپتامبر ۲۰۱۴ و نیز سپتامبر ۲۰۱۹ رئیس‌جمهور افغانستان شد. او از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ وزیر اقتصاد حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق بود. غنی تا سال ۱۹۸۷ در خارج از کشورش به سر می‌برد. وی در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا پروفسور رشته انسان‌شناسی بود و سابقه کار در بانک جهانی و بی.بی.سی را نیز داشت. وی اردیبهشت 1328 ه.ش در خانواده ای پشتون‌ غل‌زایی و دز قبیلهٔ احمدزی در ولایت لوگر در جنوب کابل به دنیا آمد. پس از پایان دبیرستان در کابل برای تحصیلات دانشگاهی به لبنان رفت و در دانشگاه آمریکایی بیروت کارشناسی ارشد علوم سیاسی گرفت. سال ۱۳۵۶ با کسب بورسیه تحصیلی به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت و کارشناسی ارشد دوم خود را در رشته روابط بین‌الملل گرفت. در پی به قدرت رسیدن حزب دمکراتیک خلق در کابل بسیاری از اعضای خانواده او به زندان افتادند اما غنی در آمریکا ماندگار شد و دکترای انسان‌شناسی فرهنگی از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. غنی از ابتدای به قدرت رسیدن به‌عنوان رئیس‌جمهور در اواخر سال ۲۰۱۴ دست به اقدامات پیدا و پنهانی زد که همگی در راستای یک طرح مدون ایران ستیز بودند. او که هنگام تحصیل در لبنان با رولا همسر فعلی‌اش آشنا شد و با این دختر لبنانی مسیحی ازدواج کرد صاحب دو فرزند به نام‌ مریم و طارق در آمریکا شد و درنتیجه تمام اعضای خانواده اش شهروند آمریکا نیز هستند. در سال ۲۰۱۳ و طی یک نظرسنجی آنلاین توسط فارین پالیسی، غنی در رتبه ۵۰ از ۱۰۰ روشنفکر برتر جهان قرار گرفت. زندگی او نشان می داد می تواند گزینه خوبی برای قدرت یابی جریانی باشد که نه‌تنها علاقه‌ای به تعامل با ایران نداشت بلکه به هر وسیله ممکن درصدد تخریب جایگاه تاریخی، مذهبی و کلاً فرهنگی ایران در افغانستان بود. رئیس‌جمهور فراری کابل روابط مستحکمی با سیاستمداران ارشد آکاخ سفید و کنگره داشت و از همان ابتدای رئیس‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ دست به اقدامات پیدا و پنهانی زد که همگی در راستای یک طرح مدون ایران ستیز بودند. اولین طرح او که خیلی برای انجام آن تعجیل و تأکید داشت احداث سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند در استان نیمروز در مجاورت مرزهای شرقی ایران بود. سدسازی یک اقدام مهم در جهت ایجاد رشد اقتصادی پایدار است اما درحالی‌که ۷۰% آب‌های افغانستان از جنوب این کشور وارد پاکستان می‌شوند اشرف غنی به سراغ مرزها با ایران آمد تا با احداث سدی بزرگ، کنترل آب هیرمند را در دست بگیرد و اهرم فشاری علیه ایران بسازد زیرا منطقه هامون و دشت‌های سیستان و بلوچستان مخصوص زابل به‌حق‌آبه رودخانه هیرمند نیازمند هستند. غنی در مراسم افتتاح این سد گفت: آب هیرمند قرن‌ها از افغانستان خارج می‌شد، ولی اکنون مدیریت آن به دست افغان‌هاست، ازاین‌پس به ایران آب در مقابل نفت می‌دهیم. آب مفت در مقابل نفت مفت! از دیگر اقدامات غالباً مخفیانه او می‌توان به تهدید غیررسمی ایران به انتقال اعضای گروهک منافقین از آلبانی به نزدیکی مرزهای ایران، اعلام تیپ ضد تروریستی فاطمیون به‌عنوان یک گروه تروریستی، صدور اجازه پرواز به پهپادهای دورپرواز رژیم صهیونیستی، تعلل عمدی در فعال کردن پاسگاه‌های مرزی در مجاورت ایران برای فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر، انسان و اسلحه به ایران، چشم‌پوشی بر ورود افرادی تحت عنوان شکارچی عربستانی و اماراتی به فرودگاه هرات و اقدامات تهدیدآمیز آن‌ها به بهانه شکار در مناطق مرزی با ایران اشاره کرد. غنی حتی با زبان فارسی مخالف بود. وی ژانویه سال ۲۰۲۰ در مراسمی تحت عنوان گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی در جمع دانشجویان گفت: «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را بسط دادیم. حالا [به‌ ما] می‌گویند ایران شرقی. ای برادر، دزدی هم حد دارد، حد دارد»! انتشار سخنان توهین آمیز او واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. برخی از کاربران افغان با انتقاد از وی، او را پشتوزبان توصیف کردند که قصد تفرقه‌افکنی دارد. دیگری نیز در توئیتر به جایگاه و خاستگاه زبان فارسی دری پرداخت و اصل آن را «فارسی درباری» توصیف کرد. کاربر دیگری نیز فارسی و دری را یک‌زبان توصیف کرد و به این سخنان واکنش نشان داد. این در حالی است که بسیاری از زبان شناسان تفاوتی بین دری و فارسی قائل نمی‌شوند و آن را میراث مشترک افغانستان، ایران و تاجیکستان می‌دانند. فرجام غنی و تیم آمریکایی او اما نشان داد در شب حادثه آنها برای کاخ سفید از سگ کمتر هستند! هنگامی که او از کابل به تاجیکستان و سپس امارات گریخت که آمریکایی ها سگ هایشان را نیز با هواپیما بردند و برای او و دیگر مزدور آمریکایی کابینه غنی جایی در هواپیماهای خود نداشتند.
۳۱ مرداد ۱۴۰۰
تصاویر فرزند احمد شاه مسعود و افسر صهیونیستها منتشر شد! پس از انکه درخواست سلاح برای مبارزه با طالبان کرده ... عکسایی که از حشر و نشر او با برنارد لوی صهیونیست که جا پای او در تجزیه و شورش و جنگ در کشورهای متخلف دیده شده، گویای این که این جوانک بویی از باباش نبرده و احتمال زیاد مجری سیاست‌های غرب در افغانستان است. آمریکا از این که خون شیعه و سنی ریخته شود و افغانستان کشوری مثل سوریه شود بیشترین سود را خواهد برد؛ این در حالی است که گروهی در داخل و خارج از ایران خواستار پیوستن دلاوران تیپ فاطمیون افغانستان به احمد مسعود جهت مبارزه با طالبان شده بودند و اکنون مشخص است که او در دام سرویسهای اطلاعاتی انگلستان و رژیم صهیونیستی قرار دارد.
۲ شهریور ۱۴۰۰
"الکی بو علی را به خودتان نچسبانید..." ⁉️ . یکم شهریور روز عجیبیست!!! تقویم را که نگاه میکنی، نوشته روز بزرگداشت بو علی سینا - روز پزشک هر چه فکر میکنم نمیفهم که آخر این دو مقوله چه ارتباطی با هم دارند . اولا که، اگر بو علی الان در قید حیات بود، پزشکان به او مجوز طبابت نمیدادند، چون کارش بهداشتی نبود، چون کارش علمی نبود، چون کارش غربی نبود، چون کارش تقلیدی نبود، چون بو علی شیوه ی طبابتش با پزشکان فرق داشت خلاصه، برایش نامه مینوشتند که: . بسمه تعالی با سلام و احترام، به استحضار میرساند، مدتی است که فردی به نام آقای بوعلی(!) بدون داشتن مدرک دانشگاهی پزشکی و پاس کردن حتی یک واحد از دروس پزشکی، ادعای طبابت دارند و متاسفانه با استفاده از جهل مردم، به فعالیت های طبی و درمانی میپردازند. اتفاقا خیل کثیر مراجعه کنندگان به ایشان نشان دهنده ی توانایی بالای ایشان در فریب دادن عوام الناس است. با توجه به اینکه ادامه ی وضعیت موجود، سبب کسادی بازار یک سری از دوستان میشود، لطفا هر چه سریع تر از هر گونه فعالیت ایشان ممانعت به عمل آمده و ایشان را در بند کنید تا درس عبرتی بشود برای هر آن کس که میخواهد با فعالیت غیر علمی مردم را بفریبد و اموال آنها را چپاول کند. با تشکر . ثانیا، برترین اثر طبی آقای بو علی(!) کتاب قانون میباشد، که بدون شک یکی از برترین کتب پزشکی تاریخ میباشد، خب سوال بنده این است، کدام یک از پزشکان ما قانون را مطالعه کرده اند؟! آیا حتی یک فصل از آن را مطالعه کرده اند؟! آیا "یک صفحه" از آن را خوانده اند ؟؟! آیا اصلا اعتقادی به این کتاب دارند؟ . به هر روی، خوب که فکر میکنم میبینم ارتباطی بین روز پزشک و بو علی وجود ندارد! بهتر بود که روز بزرگداشت یا تولد دکتر قاضی زاده ی هاشمی میشد روز پزشک، چه اشکالی دارد، به پاس خدماتشان برایشان بزرگداشت بگیریم و آن روز را از این به بعد روز پزشک بنامیم... البته ما از این خادمان ملت زیاد داشته ایم، دکتر پزشکیان، دکتر مرندی و... شایسته است که برای تک تکشان بزرگداشت بگیریم! . باری، "الکی بوعلی را به خودتان نچسبانید..." مجله طب اسلامی
۲ شهریور ۱۴۰۰
✨﷽✨ 🏴هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجاد علیه السلام... ✍از امام سجاد علیه السلام پرسیدند:‌ سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام... امان از شام ! در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا آخر ، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود: ▪️1.ستمگران در شام اطراف ما را باشمشیرها احاطه کردند و بر ما حمله می‌نمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل می‌زدند. ▪️2.سرهای شهداء را در میان هودج‌های زن‌های ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس(علیه السلام) را در برابر چشم عمه‌هایم زینب و ام کلثوم(علیها سلام) نگه‌داشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم(علیه السلام) را در برابر چشمان خواهرانم سکینه و فاطمه می‌آوردند و با سرها بازی می‌کردند، و گاهی سرها به زمین می‌افتاد و زیر سم سُتوران قرار می‌گرفت. ▪️3.زن‌های شامی از بالای بام‌ها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامه‌ام افتاد و چون دست‌هایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامه‌ام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند. ▪️4.از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می‌گفتند: «ای مردم! بکُشید این‌ها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!» ▪️5.ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها می‌گفتند: این‌ها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و خندق و ...) کشتند و خانه‌های آن‌ها را ویران کردند . امروز شما انتقام آن‌ها را از این‌ها بگیرید. ▪️6.ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت. ▪️7.ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شب‌ها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر می‌بردیم... 📚برگرفته از:‌‌ تذکرة الشهداء ملاحبیب کاشانی
۲ شهریور ۱۴۰۰
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰همه تاریخ استعمار در یک قاب عکس ✅دکتر موسی نجفی : 🔴این تصویر فرودگاه کابل و هجوم گله وار افاغنه پناهنده به امریکا ، نماد تحقیر آمیز و ماکت کوچکی از تاریخ مدرنیزاسیون و ماجرای غربگرایی مردمانی است که شفای دردهای خود را به معجزه داروی اجنبی گره زده اند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
۲ شهریور ۱۴۰۰
🔴 سوال پرسیدید : چرا در عراق کرونا نیست در ایران هست؟ پاسخ👇 ✅ اینکه در عراق یا افغانستان و... کرونا نیست سوال غلطی است در عراق بیشتر از هر کشوری کرونا وجود داره چون از اکثر کشورهای جهان زائر دارند..(امسال بالای ۶میلیون زائر داشتند) ✅ و اما اینکه چرا نمیگیرن: باز سوال غلطه چون میگیرن ولی مثل سرماخوردگی خوب میشند ... حالا چرا👇👇 1⃣ ترس کرونا در این کشورها وجود نداره🎯 2⃣ واکسن و داروهای کرونایی استفاده نکردند🎯 3⃣ با قرنطینه کردن سیستم دفاعی بدنشون رو نابود نکردند🎯 4⃣ مثل ایران آمار فوتی های بیماری های دیگر رو هم نمیزنن به حساب کرونا❗️ 5⃣ طبع غذاهایشان گرم است🎯 6⃣ ماسک استفاده نمیکنند تا پرزهای ماسک بخوابه تو ریه هاشون🎯 ❌ حالا شما بگید چرا وزیربهداشت ما که بارها ازش سوال پرسیده شده ...در مورد مرگ ومیر عراق و افغانستان و... توضیح نمیده؟؟؟😉 ✍
۲ شهریور ۱۴۰۰
شیطونا خوشحالید درخت برجام هویج داده کیلویی 30 ه.ت تومن؟
۲ شهریور ۱۴۰۰
دیدگاهها و مواضع شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه به اوضاع جاری کشور؛ بسم ا الرحمن الرحیم وقل ٱعملوا فسَيرى ٱُ عملكم ورسولهۥ وٱلمؤمنون وستردون الى علم ٱلغيب وٱلشهدة فينبئكم بما كنتم تعملون (توبه ۱۰۵) و بگو( ای پیامبر)که هر عملی انجام دهید خدا آن عمل را می بیند و هم رسول خدا و مؤمنان بر آن آگاه می شوند، آن گاه بهسوی خدایی که دانای عالم غیب و شهود است بازگردانیده می شوید و او شما را به کردارتان آگاه سازد. افغانستان بیش از چهل سال جنگ را پشت سر گذاشته و مردم ما طعم تلخ مشکلات, رنجها و مرارت های جنگ را چشیدهاند, ملت رنجدیده افغانستان, ضرورت دستیابی به صلح وامنیت را باپوست وگوشت و استخوان خویش درک کرده اند. شورای علمای شیعه افغانستان به حیث یک نهاد ارزشی بی طرف, همواره برای دستیابی مردم افغانستان به صلح و ثباتوبرقراری رابطه برادری واخوت تلاشهای موثر خویش را انجام داده و دیدگاههای خویش را با جوانب ذیدخل شریک ساخته است. واکنون نیز تلاشهای خستگی نا پذیری را برای تحقق صلح عادلانه و پایدار. انجام می دهد واز امارت اسلامیمی خواهد که خویشتن داری داشته, کوشش نماید, رخدادهای را که در این روز ها دربعض گوشه های کشور دیده می شود,مسالمت آمیز حل و فصل نماید. از جوانبی که از اوضاع فعلی ناراضی می باشند نیز می خواهد که حوصله مندی داشته بهسمت تجربه تلخ چهل سال گذشته قدم نگذارند. آگاهی دارید که جریان مذاکرات صلح بین الافغانی میان هیاتهای دو جانب در گیر جنگ, ماهها طول کشید اما به نتیجه ی نرسید, سر انجام, با پا درمیانی کشورها ذیدخل و سفرهای هیاتی تحت ریاست داکتر عبد ا به دوحه امیدهای برایدستیابی به صلح به وجود امده بود اما فرار داکتر اشرف غنی از کشور, سراسیمگی و بی نظمی را در پایتخت کشور ودرمجموع پروسه صلح به وجود اورد. در وضعیتی که بی نظمی در کابل آغاز شده و در حالت گسترش بود, نیروهای نظامی طالبان علیرغم اینکه متعهد بودند, تازمان توافق به یک حکومت موقت به شهرکابل داخل نشوند. برای حفظ نظم و جلوگیری از چور وچپاول وارد کابل شدندو با سرعت عمل نظم شهر را در کنترول خویش گرفتند, شورای علمای شیعه افغانسنان این اقدام برای حفظ نظم را قابلتقدیر می داند ورود نیروهای نظامی طالبان در شهر کابل در شرایطی انجام شد که مراسم های عزا داری امام حسین (ع) در ایام محرمو دهه عاشورا جریان داشت, تغییرات به وجود امده تشویشهای رادر رابطه به امنیت این مراسم به وجود آورده بود. اماقاطعیت و تدبیر نیروهای امنیتی, هوشیاری مردم مخلص ومومن عزادار, کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی,شورای عالی تنظیم امور دینی و مسئولین محترم مساجد و تکایا دست به دست هم داد و باهمکاری خوب و صمیمانهتوانستند باتامین امنیت, مراسم عاشورا را با شکوه تر برگزار نمایند, شورای علما از این بابت از همه دست اندر کاران محترمتشکر و سپاسگزاری می نماید. شورای علمای شیعه افغانستان دیدگاههاو مواضع خویش رامرتبط به شرایط موجود و تشکیل نظام اسلامی مورد توافقهمه اقشار و جهت های موجود در کشور به شرح ذیل اعلام داشته ودر روشنایی آن آماده همکاری با امارت اسلامی میباشد. ۱. جان, مال و عرض مسلمانان وکرامت انسانی در شریعت اسلامی جایگاه مهمی داشته ویک دستور قر اتی است و رسولخدا (ص) در حفظ ان تاکید جدی کرده است, مسئولان محترم امنیتی باید در حفظ و مصونیت آن ها کوشش نمایند. ۲. درشرایط دشوار کنونی که مردم از فقر مفرط رنج می برند باید توجه اساسی مقامات مسئول به حل مشکل زندگی ومعیشت مردم وایجاد زمینه کار و اشتغال باشد وبرای فقر زدایی تلاش اعظمی وهمه جانبه روی دست گرفته شود تا الامومصیبتهای دامن گیر مردم کاهش پیدا کند. ۳. صلح تنها به زمین گذاشتن تفنگ و ختم جنگ نیست, برای صلح عادلانه و پایدار باید ذهنیت, باور و روحیه صلح آمیز,درجامعه ایجاد و تقویت گردد در غیر ان امکان دارد صلح, پایدار نگردد. نقطه پایان گذاشتن به بیش از چهل سال منازعاتدر کشور ما ایجاب می نماید که همدیگر پذیر باشیم, دست بدست همدیگر داده با احترام به فرهنگ دینی, رسوم وعنعناتپسندیده و شخصیت های مورد احترام اقوام مختلف ساکن کشور روحیه اخوت, صمیمیت و برادری وذهنیت صلح پذیری رادر جامعه نهادینه سازیم. ۴. اعلام عفو عمومی از جانب امارت اسلامی قابل تحسین است اما بعضا دیده میشود که خلاف ان رفتار های صورت میگیرد, این خلاف رفتاری ها ای بسا از جانب افراد غیر مسئول باشد. لذا شورای علما از مسئولین محترم امنیتی و سیاسیمی خواهد که این موضوع را در سراسر کشور با جدیت تعقیب نمایند تا عبرتی باشد برای دیگران و همچنان موجب جلباعتمامردم گردد. ۵. جکومت پسا صلح باید همه شمول و آئینه تمام نمای تمامی اقوام ساکن کشور بوده و درتفاهم با جناحهای مختلف شکلگیرد و درنهاهای حکومتی و قضایی باید نخبه گان و شخصیتهای علمی همه اقوام کشور بر اساس شایس
۲ شهریور ۱۴۰۰
اسلامی مورد توافق همه طرف ها بهوجود آید. از مردم مسلمان و مقاوم کشور می خواهیم خون سردی و حوصله مندی داشته باشند. رنج مهاجرت بی پایان و رفتن و ترککشور راه حل نمی باشد. سرزمین و خانه های تان را ترک نکنید. امیدواریم به یاری خداوند همه ملت سربلند کشور وحدت،همزیستی مسالمت آمیز و زندگی در صلح و صفا و رفاه داشته باشند. شورای علمای شیعه افغانستان ۱۴۰۰/۶/۲!
۲ شهریور ۱۴۰۰
تگی و لیاقتفرصت حضور و ارائه خدمات برای شهروندان کشور را داشته باشند. ۶. شورای علمای شیعه افغانستان برای داشتن نظام اسلامی قابل قبول برای همه شهروندان کشور و تشکیل حکومت اسلامیهمه شمول و فراگیر به نکات اساسی ذیل تاکید می نماید: ۶ ـ شورای علمای شیعه افغانستان برای داشتن نظام اسلامی قابل قبول برای همه شهروندان کشور و تشکیل حکومتاسلامی همه شمول و فراگیر بر نکات اساسی ذیل تاکید می نماید: 1ـ 6ـ افغانستان، کشور اسلامی، مستقل، واحد، غیرقابل تجزیه و خانه مشترک همه شهروندان کشور است. 2ـ 6ـ دین رسمی دولت افغانستان دین مقدس اسلام می باشد. پیروان سایر ادیان در پیروی از دین و اجرای مراسمدینی شان در حدود احکام قانون آزاد باشند. 3ـ 6ـ دولت اسلامی در روشنایی دین مقدس اسلام و احکام قانون اساسی خط مشی سیاسی کشور را تعیین و قوانین راوضع کند. هیچ قانونی نباید مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد. میثاق ها و کنوانسیون های بین المللی و امورمربوط به حقوق بشری تا جایی قابل رعایت است که با شریعت اسلامی مغایرت نداشته باشند. 4ـ 6ـ صیانت و تحکیم وحدت ملی، حاکمیت ملی و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور، از منافع کلان ملی و از وجایباساسی دولت و ملت است. 5ـ 6ـ قوه قضائیه کشور رکن مستقل دولت اسلامی است که شامل شورای عالی قضا، استیناف، ابتدائیه و محکمه های دیگرمی باشد. در ترکیب اعضای شورای عالی قضا، مذاهب اسلامی موجود در کشور مد نظر گرفته شود. 6ـ 6ـ محاکم در قضایای مورد رسیدگی، احکام قانون اساسی و سایر قوانین را تطبیق نماید. در مورد حدود، قصاص و دیاتو در صورتی که برای قضیه ای از قضایای مورد رسیدگی، در قانون اساسی و سایر قوانین حکمی موجود نباشد، محاکم بهپیروی از احکام فقه حنفی قضیه را حل و فصل نمایند. 7ـ 6ـ محاکم برای اهل تشیع، در قضایای مربوط به احوال شخصیه، احکام مذهب تشیع را با ایجاد محاکم جعفری مطابقبه احکام قانون تطبیق نمایند. در مورد حدود، قصاص و دیات و نیز سایر دعاوی که در قانون اساسی و قوانین دیگر حکمیموجود نباشد، محاکم قضیه را مطابق به احکام مذهب تشیع حل و فصل نمایند. 8ـ 6ـ بازسازی مناطقی که در اثر جنگ و منازعه در دهه های گذشته متضرر گردیده، کمک به جمعیت های محروم، ایتام،بیوه ها، معلولین و افراد نیازمند و پاسخ دهی به نیازهای آنها، رشد اقتصادی و تطبیق پروژه های انکشافی در ولایات براساس عدالت اجتماعی و توازن از وظایف عمده نظام اسلامی می باشد. 9ـ 6ـ دولت اسلامی مبارزه واقعی علیه فساد و کشت غیرقانونی مواد مخدر و غصب اموال بیت المال را انجام دهد تاافغانستان بتواند حکومت مرکزی مستحکم، سالم و بر بنیاد عدالت اجتماعی، حساب دهی شفاف و قناعت بخش برای ملت وجامعه جهانی داشته باشد. 10ـ 6ـ افغانستان از سیاست بی طرفی پیروی نموده و دولت اجازه ندهد که از خاک و جغرافیای افغانستان، علیه هیچکشوری استفاده شود. 11ـ 6ـ جامعه جهانی به خصوص کشورهای منطقه و همسایه، با افغانستان منحیث کشور مستقل و غیرقابل تجزیه، روابطدوستانه سیاسی، اقتصادی و... برقرار نموده در امور داخلی کشور ما مداخله نکنند. 12ـ 6ـ استفاده از ظرفیت ها و توانایی های همه افراد جامعه در ساختن کشور و مشارکت عادلانه همه اقوام و شهرونداندر قدرت براساس شایستگی، برای رسیدن به یک زندگی مسالمت آمیز و صلح عادلانه و پایدار از اهمیت به سزایی برخورداراست و باید تضمین گردد. 13ـ 6ـ افغانستان خانه امن برای همه اقوام، قبایل و مذاهب اسلامی ساکن در کشور می باشد. به زندگی، کرامت و ملکیتهمه افغان ها و همچنین حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آزادی بیان و تشکلات سیاسی و مدنی درچوکات قانون احترام گذاشته شود. 14ـ 6ـ دولت افغانستان مطابق قانون، ارزش های اسلامی، عدالت اجتماعی و سیاسی، از بازگشت مصون، آبرومندانه وداوطلبانه مهاجرین و بی جاشدگان داخلی، حمایت کند. 15ـ 6ـ حمایت از حقوق زنان و حقوق اطفال در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی، مطابق احکامشریعت اسلامی صورت گیرد. 16ـ 6ـ زمینه تعلیمات اولاد وطن در دوره ابتدائیه، ثانویه و تحصیلات عالی فراهم و مضمون ثقافت اسلامی پوهنتون ها ونصاب تعلیمات دینی مکاتب بر مبنای عقاید و فقه مذاهب اسلامی موجود در کشور تدوین و تدریس گردد. 17ـ 6ـ مطابق قانون زمینه انتخابات آزاد و شفاف، برای انتخاب رهبری سیاسی افغانستان و اعضای نهادهای انتخابی بهگونه ای فراهم شود که در آن تمام شهروندان افغانستان بدون تبعیض، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را داشته باشند. 18ـ 6ـ مشکلاتی که در اثر منازعات در سطح ملی و محلی به وجود می آید، با پرهیز از اعمال هر نوع خشونت باید ازطریق مذاکره، گفتگو و تفاهم حل و فصل شود. در پایان یادآوری می شود این که شورای علمای شیعه در رابطه به موضوعات فوق مذاکره و گفتگو خواهد کرد و امیدواراست که با توجه به وعده های مقامات امارت اسلامی حکومت همه شمول و نظام
۲ شهریور ۱۴۰۰