بازسازی انقلابی قصدِ جمعی
✍ جعفرعلیاننژادی
🔺برای دومین سال پیاپی است که مقاممعظمرهبری بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. این تذکر دوباره، چند روزی است که نگارنده را به تامل و تفکر واداشته است.
🔺بعد از خواندن چندینباره بیانات رهبری در جلسه اخیر ایشان با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، به این نتیجه رسیدم که شاید پرسش یا مساله اساسی ما معطوف به این جمله مهم باشد: «منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرمافزاری است که افراد جامعه براساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل میکنند.»
🔺به نظر میرسد میتوان با تأمل روی این جمله، نقطه تمرکز بازسازی انقلابی را شناسایی کرد و احیانا در روالهای فعلا موجود، بازاندیشی کرد.
🔺فرضیه نگارنده آن است که بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، منوط به بازیابی قصد جمعی مردم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. بازیابی قصد جمعی به معنای یافتن چیزی که اکنون وجود ندارد نیست، بلکه در وهله اول به معنای ملتفت کردن توجهات عمومی به واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی پس از انقلاب و در مرحله بعد، همراستا شدن قصد جمعی با چنین واقعیتهایی است.
🔺 با چنین توصیفی است که از نظر نگارنده بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی به معنای بازسازی انقلابی قصد جمعی است.
🔺 بازیابی قصد جمعی آنچنان پراهمیت است که حتی گلایه رهبری به اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، متوجه هویت جمعی این شورا بود. اینکه چرا با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا، هویت جمعی آن به تناسب اعضا بروز و ظهور لازم را ندارد.
🔺نگارنده در این خصوص، امروز ۲۳آذرماه، یادداشتی بلند را در اختیار روزنامه فرهیختگان قرار داد. در این یادداشت بطور تفصیلی منظور خود را از احیای قصد جمعی بهعنوان شاخص اصلی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی ارائه کردهام.
http://fdn.ir/76335
آدرس کانال:
@jafaraliyan
🔰اندر حکایت هفته پژوهش
داود مهدوی زادگان
◀️ شکار پژوهش
داستان پژوهش، داستان شکار موضوع برای تحقیق و کاوش است. پژوهشگر موضوع را شناسایی می کند و پیرامون آن مسأله ای را طرح می کند و به حل مساله مشغول می شود. بدین ترتیب، درک و فهم پژوهشگر از موضوع عمیق تر می شود. با این حساب، پژوهش همواره مشغول شکار موضوع است. در حالی که دلایل زیادی را می توان بر شمرد که باید خود پژوهش شکار هم شود. یعنی گاهی وقت ها ضرورت پیدا می کند که پژوهش در تور پژوهش بیافتد و موضوع پژوهش واقع شود. ارزش و اهمیت هفته پژوهش از این جهت است که فرصتی برای موضوع شدن پژوهش است. پژوهشگر در هفته پژوهش دست از موضوع پژوهشی خود بر می دارد و لختی درباره ارزش و اهمیت کارهای پژوهشی خود می اندیشد و خود ارزیابی پژوهشی می کند. از این رو، بهتر آن است که هفته پژوهش به مسائل پیرامون پژوهش و خود ارزیابی پژوهشی محدود شود.
◀️ ارزش پژوهش
اگر از شما درباره ارزش پژوهش پرسش کنند، چه پاسخی می دهید. چرا باید پژوهش کرد و عمر و بودجه شخصی یا عمومی کم یا زیاد را صرف آن کنیم. نمی دانم تا کنون کسی این پرسش را از شما کرده یا نه؛ ولی یکبار خانم کتابدار کتابخانه ای این سوال را حین تحویل کتاب از من پرسید. او به من گفت این همه کتاب نوشته شده به کجا رسیدیم؟ به نظرم پرسش مهمی است و همه پژوهشگران، لااقل یک بار هم که شده باید به این سوال پاسخ دهند. من فی البداهه این پاسخ به ذهنم رسید و گفتم که این همه که کتاب نوشته شده به اینجا رسیدیم، تصور کن که اگر کتاب نمی نوشتیم، کجا بودیم. انسان با همین تحقیق و پژوهش هایی که انجام داده و می دهد، از حیوانیت فاصله می گیرد. البته مواقعی هم هست که پژوهش عامل امتیاز انسان از حیوان نه فقط نمی شود بلکه آدمی را حیوانی تر می کند. شاید پرسش آن خانم کتابدار از همین تاملات ناشی شده باشد. لذا اینکه پیرامون کدام موضوع و مساله ای و با چه هدف و انگیزه ای پژوهش می کنیم، اهمیت دارد.
◀️ دامنه پژوهش
چقدر باید پژوهش کرد؟ از نگاه برخی باید به قدر رفع نیازمان تحقیق کنیم. اما مگر نیاز آدمی در دنیای خاکی تمام شدنی است که برای خاتمه پژوهش نقطه پایانی ترسیم کنیم. مسلماً خیر، سبد نیاز های بشری تمام شدنی نیست. چون اصولا انسان با نیاز، به دنیا می آید و با نیاز گذران عمر می کند و با نیاز هم از دنیا می رود. عامل نیاز نمی گذارد پژوهش خاتمه پیدا کند. به عبارتی تا نیاز هست، پژوهش هم هست. منتها نوع نیاز بر ماهیت و جهت دهی پژوهش سایه می افکند. به عبارتی نیاز ها به امر پژوهش رنگ و بو می دهد. رنگی که پژوهش از نیازهای معنوی کسب می کند با رنگی که از نیاز های مادی به دست می آورد خیلی فرق می کند. پس برای پژوهشگر چه سعادتی از این بالاتر که رنگ پژوهش او به رنگ خدا باشد.
◀️ طعم پژوهش
چون حرف از رنگ و بوی پژوهش به میان آمد، خوب است که به این نکته نیز اشاره شود که اگر پژوهش مزه و طعم نداشته باشد، ابتر می ماند و استمرار پیدا نمی کند. پژوهش کار سخت و دشواری است و کار هر کسی نیست. در جایی این جمله جالب را از انیشتین را خوانده بودم که اگر دانشورزی کار ساده ای بود، همه تنبل ها به این کار مشغول می شدند. اینکه عالمان و دانشمندان در راه دانش ورزی خود را به سختی و مشقت می اندازند، بخاطر آن است که طعم و لذت پژوهش را چشیده و حس کردند و الا میل به تحمل سختی پژوهش را پیدا نمی کرد. طعم و لذت پژوهش با هیچ طعم و لذتی قابل قیاس نیست. و تا این لذت در پژوهشگر درک نشود، او وارد وادی پژوهش نمی شود.
◀️ مرجعیت علمی
یکی از تاکیدات دکتر زلفی گل بزرگوار، وزیر محترم عتف، بر مفهوم مرجعیت علمی است. از ایشان درباره این مفهوم در خطاب به دانشگاهیان زیاد شنفته ایم. به نظرم سخن بسیار مهمی است و باید پیرامون آن خیلی زیاد تأمل کرد. حتی اگر در این زمینه همایش و نشست های علمی و کرسی های علمی برگزار شود، ارزش دارد. خیلی ها گمان می کنند که با تاسیس دانشگاه یا مرکز علمی، امر مرجعیت علمی تحقق پیدا می کند. در حالی که همه می دانیم واقعیت امر این چنین نیست. به گمان بنده مرجعیت علمی آن ترازی از دانشورزی است که نتوانند نادیده اس بگیرند. پژوهش های زیادی شکل می گیرد ولی چه تعدادی از آنها به گونه ای است که مجبور به مطالعه آن باشیم. اگر نتوان تحقیقی را نادیده گرفت و بخاطر نخواندن آن، مؤاخذه و سرزنش شویم؛ آن تحقیق شأنیت مرجعیت علمی را پیدا کرده است. ویژگی مرجعیت علمی آن است که دیگران به سراغ آن می روند و نه پژوهشگر به سراغ دیگران.
به هر روی، در هفته پژوهش برای همه پژوهشگران این مرز و بوم که دغدغه اعتلای علمی میهن اسلامی مان را دارند، آرزوی توفیقات روز افزون دارم. انشالله
👇👇👇
@mahdavizadegan
ژرژ برنانوس: امید ریسکی است که باید آن را پذیرفت!
هنگامی که لحظات سخت و طاقت فرسای زندگی فرا می رسد انسان تمام امید و آرزوی خود را از دست می دهد و برای زندگی هیچ امیدی نخواهد داشت. درواقع شاید مشکلات آن قدر بزرگ باشند که نتوانیم آن را در ذهن خود حل کنیم و آن را به طریقی بپذیریم ولی درواقع راهی به جز امید باقی نخواهد ماند. امید است که انسان را به زندگی کردن وادار می کند.
پی نوشت:
امروز رسانه های اجتماعی و ارتباطی بستر اخبار جعلی، منفی و ناامید کننده شده اند. با ارتقای #سواد_رسانه_ای خود، خانواده و جامعه به سمت روزهای روشن حرکت کنیم.اخبار خوب را دنبال و اخبار منفی را از زندگی خود حذف کنیم
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
✏️ @aledavood 👈 عضو شوید 🙏
🔴فاز دوم فتنه!
✍محمدكاظم انبارلويي
1- فاز اول جنگ شناختي، جنگ رواني و جنگ نرم استكبار و استبداد جهاني عليه ملت ايران در اواخر شهريور ماه 1401 با انفجار بمبهاي خوشهاي دروغ، جعل خبر و تحريف حقايق در بيش از 100 شهر ايران كليد خورد. ارتش رسانهاي دشمن در صف اين هجوم نابرابر بود.
بمبهاي شيميايي هرزهگويي و هرزهگرايي را در جاي جاي كشور منفجر كردند تا مغز، ذهن و عقل ملت ايران را مسموم كنند و به انحراف ببرند.
دشمن در فاز اول با چنين آتش تهيهاي به قرآنسوزي و مسجدسوزي، قتل و غارت و اخلال در زندگي و سلب آزادي و آسايش ملت روي آورد.
نظام با صبر راهبردي و مردم با بردباري، نزديك به سه ماه با پايداري، در برابر تبهكاريها ايستادند.
اكنون ليدرهاي آشوب شناسايي، دستگير و در انتظار مجازات قانوني هستند. كساني هم از روي جهل و غفلت در اين آشوب گرفتار شدند ، آزاد شدند.
2- آتش آشوب فروكش كرده است. دستگاههاي اطلاعاتي و انتظامي به تعبير آتشنشانان مشغول لكهگيري هستند، تا دوباره برخي آتشهاي زير خاكستر زبانه نكشد. اكنون حباب لشكرسازيهاي كاذب دشمن تركيده است.
كساني كه مرتكب قتل شدند در انتظار قصاص هستند آنها كه مردم را با پيامهاي دروغين فريب دادند مشغول جبران هستند. دشمن فاز دوم را كليد زد.
3- فاز دوم فتنه چيست؟! فاز دوم فتنه با پيام خاتمي با ناكامي فراخوانهاي ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر آغاز شد. درحاليكه شعار «زن، زندگي، آزادي» از رنگ و روي و رمق افتاده، او اين شعار كه زينتبخش گروههاي تجزيهطلب است را سردست گرفت و شعار جريان اصلاحطلبان اعلام كرد. همزمان با اين پيام، موسوي و كروبي كه در فاز اول فتنه سكوت كرده بودند در مقام دفاع از محاربين برخاستند و از كساني كه مرتكب قتل وغارت شدند رسما دفاع كردند!
4- ميگويند فلاني كه قمه به دست به خيابان آمده بود براي تهديد و ارعاب ، مگر كسي را كشته بودكه بايد اعدام شود. اگر واقعا به حقانيت اين سؤال معتقدند، بايد پاسخ بدهند پدر و مادر و برادر آرتين كسي را كشته بودند كه بايد به همراه 13 نفر ديگر در حرم شاهچراغ قتلعام شوند؟! چرا شما آن وقت بيانيه نداديد از خون شهداي شاهچراغ دفاع نكرديد؟!
مگر آرمان عليوردي كسي را كشته بود يا حتي زده بود كه به وضع فجيعي او رابه شهادت رساندند؟!
مگر حسين زينالزاده و دانيال رضازاده به كسي آسيب رسانده بودند كه هر دو را سلاخي كردند؟!
قاتل اين دو تن در دادگاه مشهد در برابر گريههاي مادران اين دو شهيد اقرار ميكند: «برادركشي كردم كار من دور از انسانيت است براي قصاص هم عجله دارم و براي مجازات هم آمادهام.» اما ميرحسين موسوي و مهدي كروبي وقيحانه در بيانيههاي خود رسما از اغتشاشگران و اوباشان محارب حمايت كردند!!
مردم از خود سؤال ميكنند خاتمي، موسوي و كروبي چرا الان وارد ماجراي فتنه جديد شدهاند؟ پاسخ روشن اين است ، دشمن در جنگ شناختي كم آورده سربازان ذخيره خود را احضار كرده است. آنها هم به اين احضار پاسخ مثبت دادهاند كه خللي در كاهش توليد محتوا ، روي آنتن آشوبطلبي پديد نيايد!
حالا اين افاضات را اضافه كنيد به واكنش آقاي معين ، وزير علوم دولت اصلاحات كه محسن شكاري محارب و معدوم را ، شجاع و معترض به ظلم و تبعيض معرفي كرده و به خانواده او تسليت گفته و براي آرامش روح او فاتحهاي هم قرائت فرموده است!! اين كنش يا واكنش سياسي آن هم در وسط معركه فتنه جديد يعني ورشكستگي سياسي و حراج سرمايه اجتماعي يك جماعتي كه روزگاري مردم چشم ياري از آنها داشتند.
اين در حالي است كه وي در مورد هيچ يك از شهداي مظلوم فتنه جديد و حتي شهداي مظلوم شاهچراغ صدايي، پيامي و ندايي سر نداده است!
5- فارغ از اينكه فتنه جديد چيست؟ جنگ ادراكي و جنگ شناختي كدام است؟ يك حادثه مهم و يك رويداد مهم حقوقي در حال اتفاق است! آن هم اينكه يك #قرائت_جديد از #كاپيتولاسيون توسط ارتش رسانهاي غرب با نمايندگي از سوي اصلاحطلبان درداخل در حال شكلگيري است! اين قرائت آن است؛ اگر كساني مرتكب قتل، محاربه، بغي و تجاوز به حقوق شهروندان ايراني بشوند آزاديخواه تلقي ميشوند و احدي حق اعتراض به آنها را ندارد. اگر به چنگال قانون و عدالت سپرده شوند مقابله با يك جنبش مردمي تلقي مي شوند و اينها از هرگونه مجازات و تعقيب و رسيدگي حقوقي مصون هستند!
#قبلا ميگفتند؛ خود #آمريكاييها_مصونيت_دارند، #الان ميگويند؛ #پيادهنظام_آمريكا_مصونيت_دارد و احدي حق تعقيب و مجازات آنها را ندارد.
اصلاحطلبان با راهبرد خاتمي ، موسوي و كروبي مأمور به حمايت از چنين قرائتي از كاپيتولاسيون هستند!!
🔴اجرای حکم قضایی و امکان زندگی اجتماعی
زندگی اجتماعی بدون #قواعد_بازی وجود ندارد و هرگونه بازی خود متضمن نوعی شکل گرایی است.
باید روزی محاکمات پایان پذیرد و و دیگر نتوان به آراء قضات اعتراض کرد.
باید #رأی_محکمه حتی اگر بد قضاوت کرده باشد، از قدرت برخوردار باشد. باید که تصمیم حکم، حتی اگر قابل اعتراض هم باشد، #اجرا شود. در غیر این صورت دیگر #امکان_زندگی_اجتماعی وجود نخواهد داشت.
✍موریس دو ورژه، اصول علم سیاست، ترجمه دکتر ابوالفضل قاضی شریعت پناهی، شرکت سهامی کتاب های جیبی، ۱۳۵۸
📛 وقتی میگیم رسانه هاشون توپخونه اس یعنی همین 👆👆
❌ دستور حمله ی مسلحانه به شکل رسمی !
🔸یه زمانی تروریسم جهانی ، پنهان و پشت پرده برنامه ریزی میشد ، امروز همه ی تروریستها یکی یه تلویزیون جلوشون گذاشتن همونجا هم قیمت دارن میدن !
🔹بعد اینکه:
🔸میدونید ایران در دیوان دادگستری بین المللی طبق قوانین بین الملل ، از اینکار حق شکایت از امریکا رو داره ؟
🔴جزئیاتی از دخل و خرج بیبیسی که نمیدانید
♦️فرهیختگان:دستمزد 1.3 میلیارد دلاری کارمندان BBC
🔻بررسی بخشهای هزینهای گروه BBC نشان میدهد در سال مالی 2022 (سال منتهی به مارس 2022) این گروه بدون در نظر گرفتن کارآموزان و کارمندان موقت، 20 هزار و 986 کارمند تماموقت داشته است. طبق این گزارش، تعداد مدیران ارشد گروه بیبیسی از 241 نفر به 234 در سال 2021-22 کاهشیافته است.
🔻گروه BBC در سال مالی منتهی به مارس 2022 حدود یکمیلیارد و 49 میلیون پوند برای حقوق و دستمزد هزینه کرده است. این مقدار با در نظر گرفتن نرخ برابری دلار و پوند به رقم یکمیلیارد و 289 میلیون دلار خواهد رسید.
دریافتی مدیران BBC بالای 500 هزار دلار
🔻براساس جدولی که این گروه منتشر کرده، دستمزد مدیران کل آن از سال 2012 در حدود 450 هزار پوند باقیمانده بود که با منصوب شدن تیم دیوی در سپتامبر 2020 این رقم به 525 هزار پوند افزایش یافت.
مجریهای 20 تا 60 میلیارد تومانی BBC
🔻در کنار مدیران، برخی چهرههای مشهور نیز ارقام عجیبوغریبی از گروه BBC دریافت میکنند، برای مثال دریافتی گری لینهکر که مجری فعلی و بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال انگلیس است، در سال 22-2021 حدود یکمیلیون و 350 هزار پوند بوده است.
🔻زوئی بال، مجری رادیو و تلویزیون با حقوق 98 هزار پوندی دومین دریافتکننده بیشترین حقوق بوده است و آلن شیرر، فوتبالیست مشهور انگلیس بههمراه استیو رایت با 454 و 450 هزار پوند به ترتیب سوم و چهارم هستند.
10.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اگر محاربین و قاتلین اعدام نشوند چه میشود؟
🔹نتیجه گذشت و بخشش جمهوری اسلامی را دهه شصت ببینید!
هدایت شده از قاسم روانبخش
🔴 امنیت روانی که از مشهد و تهران و اصفهان، همه ایران را هدف قرار داده است!
🔺در پیادهروی خیابان نسبتاً خلوتی در حال عبور بودم. چند پسر با تیپهای غلط انداز از روبرو میآمدند. سیگار دستشان بود و بلند بلند حرف میزدند و میخندیدند. ترسیدم؛ با خودم گفتم نکند اذیتم کنند، چادرم را بکشند، توهین کنند... تا این فکرها از سرم عبور میکرد آنها هم از کنارم عبور کرده و رفته بودند.
با خودم اندیشیدم که من قبلترها هیچ وقت در خیابان احساس ترس یا نگرانی جدی پیدا نکرده بودم. احساس ناامنی اتفاقیست که شنیدن و دیدن خشونتهای این مدت برای ما رقم زده.
🔹این روزها هر صفحه ای را باز می کنی بحث و مناظره پیرامون مصداق محاربه و مجازات محارب داغ است. همه متخصص فقه و جزا شدهاند. حتی منوتو قرآن تفسیر میکند! من فقه نمیدانم و از جزییات صدور احکام قضایی هم سررشته ندارم. نمیدانم معنی فقهی لإخافه الناس که درباره محاربه گفتهاند چیست؛ اما میدانم برق سلاحی که آن آدمها در تهران و مشهد و اصفهان و... کشیدند، نه تنها شاهدان ماجرا، که تا اینجا لرزه بر اندام من و امثال من انداخته که دیگر نمیتوانیم مثل قبل در خیابانهای شهرهایمان قدم بزنیم و راحت از کنار آدمها رد شویم. خیابانهایی که شهید دانیال رضازاده به همسرش میگفت امنترین خیابانهای دنیاست...
🔻من مطمئنم اجرای حکم خدا درباره برهمزنندگان امنیت، دوباره امنیت را به خیابانهایمان برمیگرداند و دوباره با دل قرص در آنها قدم میزنیم و آرامشمان را به رخ دنیا میکشیم. از اجرای حکم خدا نترسیم. از سرزنش بدخواهان نترسیم. فریاد کشیدنهایشان، ادعای حقوق بشرشان، شبهه افکندنشان... سستمان نکند. مجازات براساس حدود الهی استتار مهر درکسوت قهر است تا حیات و امنیت جامعه تضمین شود.
✍ رها عبداللهی
#روانبخش
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه شلمغزان
اعتصاب سراسری این شکلی است
🎥 اعتصاب در فرودگاههای انگلیس؛ اوضاع فرودگاه استانستد لندن
🔸 اعتصابات در انگلیس به اداره پست و راهآهن ختم نشده و در حال افزایش است به طوری که فرودگاههای انگلیس غرق در اعتصاب و بلاتکلیفی مسافران شده است و شبکههای لندنی مطالبی از این بحران به مردم اطلاع رسانی نمیکنند!