eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
337 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
272 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
در هر روز از این دهه، این ذکر را به نقل از امیر المومنین علیه السلام بخواند، اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است: لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ. ( اقبال، ص 324)
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۱) ‏ 🔹بمناسبت سالروز ازدواج مقدس امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما 🔸انسان بايد از لاك خودپرستى خارج شود- كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند- 🔸خارج شدن از لاك خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد. اولين مرحله‏اش غير دوستى است. 🔸مثلًا يك كودك فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مى‏بيند و همه چيز را براى خود فردى مى‏خواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مى‏كند. 🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مى‏كند و همسرى انتخاب مى‏نمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مى‏شود كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اين‏طور نيست) يعنى از خود بدر مى‏آيد، خودش و او يكى مى‏شوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مى‏خواهد. 🔸مجموع دو «خود» يك «خود» شده‏اند. البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقه‏اى به طرف پيدا كند، علقه‏ مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏ »( روم/ 21) 🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مى‏كنند. رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است. 🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از : روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مى‏شود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مى‏شود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مى‏شود 🔸اين اولين مرحله‏اى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مى‏شود. و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است، 🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد. 🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمى‏كند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد. و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزه‏اى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى. لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده. 🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يك قدم از خودِ فردى خارج شده‏اند. 🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيق‏تر مى‏شود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مى‏شود و توسعه مى‏يابد.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 841-840- با تلخیص و ویرایش جزئی https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 اقامه حج 🔸هیچ کس به موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد. وجود مبارک حضرت امیر، نامه ای که خطاب به ابن عباس، قُثَم بن عباس والی رسمی حضرت در مکه بود نوشته بود که «أَمَّا بَعْدُ فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» وظیفه بِعثه را مشخص کرد. بِعثه یک دارد غیر از مناسکی که سایر روحانیون کاروان باید بلد باشند بعثه یک مناسک خاص دارد. امیرالحاج چه موقع باید سخنرانی کند؟ کجا باید سخنرانی کند؟ چطور باید سخنرانی کند؟ اینها در مسئله مطرح است. 🔸 فرمود «أَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ... وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ» در مکه، آنجا از آن جهت که منطقه گرمسیر است و نزدیک استوا وسط روز تشکیل جلسه دادن و سخنرانی کردن و اینها دشوار است حضرت فرمود طرف صبح که هوا خنک است و طرف عصر که هوا خنک شد در این دو طرف روز بنشین و را در وادی گوناگون ارزیابی کن و برآورده کن. اگر کسی دارد جواب بده، اگر کسی دارد که غیر از استفتاست جواب بده، اگربا دانشمندان روبرو شدی با آنها بکن «وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» اینها دستورات است. 📚 سوره مبارکه حج، جلسه 14 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
کرونا و آموزش 🖋 امیر هاشمی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان) این روزها اغلب اخبار و تحلیل‌ها بویژه در فضای مجازی معطوف به ویروس کرونا و توصیه‌های مراقبتی است. از همه کسانی که در جهت سلامت خود و دیگران تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنم و امیدوارم هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم. ✅ شاید یکی از اتفاقات عجیبی که کشور ما را در این روزها در بین بقیه کشورهای درگیر با این ویروس متمایز کرده است، عدم مسیولیت‌پذیری برخی از هموطنانمان است. این موضوع خیلی ذهن مرا درگیر کرده است و در این مجال تلاش می‌کنم اهمیت و ارتباط آن را با سیستم آموزشی توضیح دهم. ✅ جان نش (John Nash) ریاضیدان برجسته آمریکایی (۲۰۱۵-۱۹۲۸) بود که در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد و در آخرین روزهای حیاتش برنده جایزه آبل (که یکی از معتبرترین جوایز در رشته ریاضی است) شد. دلیل موفقیت او در کسب جایزه نوبل، تلاش‌های او در زمینه تکامل نظریه بازی و بویژه معرفی مفهوم "تعادل نش" بود. ✅ یکی از نظریه‌های کلاسیک در علم اقتصاد توسط "آدام اسمیت" مطرح شد، که بر اساس آن در یک رقابت، به طور طبیعی، هر کسی تصمیمی اتخاذ می‌کند که برای خودش بهترین باشد. جان نش نظریه متفاوتی را ارائه کرد که در آن "بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که هر کس تصمیمی بگیرد که بهترین برای خودش و بقیه باشد." بهترین مثال برای معرفی این تمایز معمای مشهور زندانی‌هاست. فرض کنیم دو نفر به جرم مشارکت در یک سرقت بازداشت شده‌اند و جداگانه مورد بازجویی قرار می‌‌گیرند و به هر کدام سه پیشنهاد ارائه می‌شود: الف) اگر علیه دوستت شهادت دهی و او بپذیرد، تو آزاد می‌شوی ولی او به ۵ سال حبس محکوم می‌شود. ب) اگر تو و دوستت علیه هم شهادت دهید هر دو با ۳ سال حبس مواجه خواهید شد. پ) اگر هیچکدام علیه دیگری شهادت ندهید، هر دو به یک سال حبس محکوم خواهید شد. بر اساس نظریه اسمیت هر دو نفر پیشنهاد "الف" و بر اساس نظریه نش بهتر است هر دو نفر "پ" را انتخاب کنند. ✅ بر اساس نظریه نش، موفقیت هرکس، وابسته به تصمیم او و دیگران است و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در آن منافع همه گروه دیده شود. این نقطه تعادل مجموعه، تعادل "نش" نامیده می‌شود که لزوما بهترین انتخاب برای یک عضو گروه نیست، ولی بهترین تصمیم برای کل گروه است. این نظریه در موضوعاتی مانند زیست‌شناسی برای تحلیل تکامل نیز کاربردی است. 📚 منبع: صفحه ویکی‌پدیای نش و فیلم "یک ذهن زیبا" به کارگردانی ران هاوارد (که به زندگی او پرداخته است). ✅ اما به نظر در ایران کم نیستند کسانی که هنوز به معجزه نظریه نش پی نبرده‌اند. به نظر من یکی از مقصران رشد این تفکر، سیستم‌های آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها) هستند. مهمترین مشکل سیستم آموزشی ما این است که به مشکلات مختلف کشورمان توجه ندارد. از شعارهای معمول سند راهبردی دانشگاه‌های ما، کسب افتخار بهترین دانشگاه کشور و خاورمیانه است و تلاش در جهت صعود در رتبه‌بندیهای مختلف دانشگاهی است. متاسفانه همین نوع نگاه هم به دانشجویان ما منتقل شده است. سیستم آموزشی ما بر مبنای یاددهی-یادگیری نیست. اغلب معلمان ما از دانش‌آموزان، تکرار مو‌ به‌ موی آنچه تدریس شده است را مطالبه می‌کنند و هیچ نوع خلاقیتی مورد توجه نیست. در حالی که یادگیری زمانی رخ می‌دهد که دانش‌آموز در ذهن خود شروع به ساختن و نتیجه‌گیری کند. البته، به نقل از کتاب «مهره حیاتی» اثر ست گودین، هدف اصلی تأسیس مدارس ایجاد قالب‌های ذهنی برای تشویق به مصرف‌گرایی است و متاسفانه، ما همچنان بر این فلسفه اصرار داریم که باعث تربیت نسلی می‌شود که پذیرش بهتری دارد و کمتر فکر می‌کند. ✅ اخیرا گزارش‌های سالانه دانشگاه ETH زوریخ را مطالعه می‌کردم که به نکته جالبی برخوردم. سیاست آموزشی این دانشگاه تربیت نسلی است که مستقل فکر کند و مسوولانه تصمیم بگیرد و در این راستا به تدریس موضوع تفکر نقادانه پرداخته شده است. بعید می‌دانم در سند راهبردی این دانشگاه، برترین دانشگاه اروپا شدن، یک هدف باشد، ولی به این افتخار نائل آمدند. امیدوارم رویکرد سیستم‌های آموزشی ما توجه به زندگی، تشویق به تفکر و موثر بودن (حل مسائل اطرافمان) باشد ... تا تولید علم! ❓ اما سوالات من: الف) آیا برنامه‌های آموزشی ما باید از استانداردهای آموزشی خاصی پیروی کند؟ آیا باید منتظر وزارتخانه‌ای برای تدوین این سیاست باشیم؟ در این راستا، چه ارتباطی بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و عتف وجود دارد؟ ب) متخصصان علوم انسانی چه نقشی در این زمینه می‌توانند ایفا کنند؟ هر ساله، مجمع جهانی اقتصاد، لیستی از مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت را اعلام می‌کند که برای مثال، در لیست مربوط به سال ۲۰۲۰ مهارت حل مسئله مهمترین مهارت است. آیا می‌توان در بازبینی دروس عمومی به مهارت‌های لازم در کسب موفقیت نیز توجه کرد. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود توسط جمعی از فرزندان مدافع حرم با حضور دختر شهید جمیل حسین فقیه از شهدای حزب الله لبنان که در کفریا به شهادت رسید . این شهید بزرگوار که برای کمک به شیعیان دو شهر در محاصره فوعه و کفریا سوریه به آنجا اعزام شده بود،در راه انجام وظیفه جهادی به شهادت رسید. برادر ایشان فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه نیز یک ماه قبل از وی به شهادت رسیده بود. شهيد جميل حسين فقيه به دلیل حضور در شهر محاصره شده کفریا نتوانسته بود در مراسم تشییع برادرش فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه با نام جهادی "ساجد الطيري" شرکت کند. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم الله الرحمن الرحیم و کتاب ۱. قائمیه ghbook.ir بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir ۴. گنج ؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir ۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد ۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد ۷. التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد ۹. المکتبه الشامله shamela.ws ۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد ۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com ۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net ۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف ۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir ۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home ۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir ۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index ۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa ۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com ۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com ۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir ۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com ۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com ۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net ۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com ۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد. ۲۷. پرسمان http://www.porseman.org ۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir ۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com ۳۰. تبیان http://www.tbyane.net ۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1 ۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html ۳۳. امام علی imamalin.net ۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org ۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home ۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam ۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php ۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa ۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa ۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal ۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir ۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net ۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com ۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند ۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com ۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir ۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir ۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir ۵۱. حوزه نت hawzah.net ۵۲. مقالات https://www.magiran.com ۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir 54. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir 55. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا! اینجا خانه من است و این کعبه خانه توست او کودک من است و من بنده ی تو مثال من مثال همین کودک است من هم مثل او می خواهم راه بروم اما نمی توانم من هم مثل او می خواهم حرف بزنم اما نمی توانم خدای من! ای مهربانتر از پدر و مادر! تو رب من هستی و من کودک این درگاه عنایتی بنما و تربیتم بفرما https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚡️بیش از یک هزار مؤسسه، مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه با جامعة المصطفی مرتبط هستند ✔️محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان🔻 🔹امروز از المصطفی هم نام و هم ردیف دانشگاه‌ها و مراکزی همچون الازهر در سراسر جهان یاد می‌شود. المصطفی گام‌های بلندی در حوزه تقریب مذاهب و تبیین معارف بلند اسلام ناب مبتنی بر پیام حیات‌بخش قرآن کریم در اقصی نقاط عالم برداشته است. 🔹بدون شک بزرگترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی، حضور و بازدید میهمانان بین‌المللی از مراکز المصطفی در داخل کشور است و این یک فرصت محسوب می‌شود. 🔹امروز جامعة المصطفی در حوزه توسعه اندیشه مکتب اهل بیت علیهم السلام چهار هزار کتاب را به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر کرده و بیش از یک هزار مؤسسه و مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه در خارج از کشور با ما در ارتباط هستند. 🔹دانش آموختگان ما با تأثیرگذاری فراوان در کشورها با تدریس در مراکز آموزش عالی و تدریس رشته های اسلامی در کنار سایر رشته ها در دانشگاه ها با زنده نگه داشتن کرسی های تدریس و مدیریت دارالقرآن ها به عنوان ادامه دهنده و میراث دار حوزه‌های علمیه چهره‌ای عقلانی و جذاب از شیعه در جهان به تصویر کشیده است /خبرگزاری حوزه/. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ والله اگر ارث پدری‌شان هم بود این گونه نمی‌بخشیدند! 🔹 سه دهه واگذاری رسمی و غیر رسمی ایران به بخش با اهدافی مثل بالا رفتن بهره‌وری کارخانه‌ها و حضور بیشتر در اقتصاد و غیره صورت گرفت. 🔹 اما امروز می‌بینیم نه تنها چنین نتایجی رخ نداده بلکه اکثر این کارخانه‌های واگذار شده به خاک سیاه نشستند! آن اخراج و زمین هایش فروخته شدند. اگر هم فعالند به جز تعداد محدودی اکثرا زیان‌ده هستند! 🔹 اشکال کار کجاست؟ در نوع و جنس شرکت؟ مردم؟ خریدار؟ یا قوانینی که وضع شد تا بر اساس آن این واگذاری‌ها به هرقیمتی رخ بدهد؟! 🔹 واگذاری یا بهتر بگوییم بذل و بخشش هایی که در برخی از آن تا ۷۰ درصد به ثمن بخس اهدا شده به بخش خصوصی! کاری که انسان با ارث پدری خودش هم نمی‌کند! 🔸 باید ببینیم این دولت بنا دارد ترمز این وضعیت فاجعه آمیز را بکشد و راهی عقلایی در پیش بگیرد یا خیر. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دختر مسیحی در لبنان: با حاج قاسم سلیمانی سید شهدای مقاومت عهد می‌بندیم که قدس را آزاد کنیم! 🔹 خوب گوش کنید صحبتِ «زینه کرم» زنِ فعال مدنی مسیحی در لبنان را؛ ببینید چگونه از مقاومت، ، شهدای مقاومت، رهبران مقاومت، نابودی اسرائیل و صحبت می‌کند. 🔹ببینید چگونه وقتی می‌خواهد اسم سردار دلها شهید سید شهدای مقاومت را به زبان بیاورد بغض می‌کند! بله شهدا عند ربهم یرزقونند. 🔹 بله تفکر مقاومت در دلِ هر آزاده‌ای، اهل هر دیار و دینی که باشد نفوذ می‌کند. همینانند که در مقابل کفر و در جای جای جهان بوده، هستند و خواهند بود. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
علیه‌السلام 🔹خاطرات قافله🔹 نگاه کودکی‌ات دیده بود قافله را تمام دلهره‌ها را، تمام فاصله را هزار بار بمیرم برات، می‌خواهم دوباره زنده کنم خاطرات قافله را تو انتهای غمی، از کجا شروع کنم خودت بگو، بنویسم کدام مرحله را؟ چقدر خاطرۀ تلخ مانده در ذهنت ز نیزه‌دار که سر برده بود حوصله را چه کودکی بزرگی‌ست این که دستانت گرفته بود به بازی گلوی سلسله را میان سلسله مردانه در مسیر خطر گذاشتی به دل درد، داغ یک گِله را چقدر گریه نکردید با سه‌ساله، چقدر به روی خویش نیاورده‌اید آبله را دلیل قافله می‌برد پا به پای خودش نگاه تشنۀ آن کاروان یک دِله را هنوز یک به یک، آری به یاد می‌آری تمام زخم زبان‌های شهر هلهله را مرا ببخش که مجبور می‌شوم در شعر بیاورم کلماتی شبیه حرمله را بگو صبور بلا در منا چه حالی داشت که در تلاطم خون دید قلب قافله را؟ 📝 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بهترین راه معرفت نفس ▫️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است. ▫️ حضرت فرمود: « اِعلَم بِأَنَّكَ لا تَكونُ لَنا وَلِيًّا حَتّی لَوِ اجتَمَعَ عَلَيكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا: «إنَّكَ رَجُلُ سَوءٍ» لَم يَحزُنكَ ذلِكَ، ولَو قالوا: «إنَّك رَجُلٌ صالِحٌ» لَم يَسُرَّكَ ذلِكَ، ولكِنِ اعرِض نَفسَكَ عَلی كِتابِ اللّه ِ، فَإِن كُنتَ سالِكًا سَبيلَهُ، زاهِدًا في تَزهيدِهِ، راغِبًا في تَرغيبِهِ، خائِفًا مِن تَخويفِهِ فَاثبُت وأبشِر»؛ بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق ‌ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است. 📚 کنگره علمی امام باقر (علیه السلام) تاریخ: 1389/10/18 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و الصلاة علی رسول الله وآله آل الله واللعن علی اعدائهم اعداءالله>> ایام شهادت جانسوز پنجمین امام مسلمانان حضرت باقر علیه افضل السلام برجهان علم وبویژه امت اسلام تسلیت باد ◀️ سال شهادت آقا امام باقر علیه السلام صدوچهارده هجری‌قمری(تعداد سوره های قرآن) بوده و نصف آن(۵۷) سالِ ولادت حضرتش بوده است، وحدود ۲۰ سال مدت امامت آن حضرت▪︎ ◀️ نام شریف امام پنجم ونهم،نام پدر وکُنیه آن ها مشترک است (اباجعفر محمدبن على علیهماالسلام) وبه لقب مختلفند + البته فاصله زمانی سالگرد ولادت و سالگشت شهادت این دو بزرگوار نیز اندک است(۱۰روز و۷ روز)* ⬅️ از القاب معروف امام پنجم مسلمین " باقر العلم"باقر علم الاولین والآخرین"باقر علم النبیین "است(بحارالانوار۲۳۲:۴۶و۱۴۳:۵۳و۲۹۰:۳۶) ⏪ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قُلْتُ لَهُ: أَنْتُمَ وَرَثَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟ قَالَ: نَعَمْ. قُلْتُ: فَرَسُولُ اَللَّهِ وَارِثُ اَلْأَنْبِيَاءِ، عَلِمَ كُلَّ مَا عَلِمُوا؟ فَقَالَ لِي: نَعَمْ. فَقُلْتُ: أَنْتُمْ تَقْدِرُونَ عَلَى أَنْ تُحْيُوا اَلْمَوْتَى وَ تُبْرِءُوا اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ؟ فَقَالَ لِي: نَعَمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ؛ ثُمَّ قَالَ: اُدْنُ مِنِّي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ. فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَى عَيْنِي وَ وَجْهِي، وَ أَبْصَرْتُ اَلشَّمْسَ وَ اَلسَّمَاءَ وَ اَلْأَرْضَ وَ اَلْبُيُوتَ وَ كُلَّ شَيْءٍ فِي اَلدَّارِ ~~~ (بحار۴۶: ۲۴۹، الكافى۱: ۴۷۰) ابو بصیر گفت: به محضر امام باقر (عليه‌السلام) شرفیاب شدم و به ایشان عرض کردم: آیا شما وارثان رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هستید؟ فرمودند: آری. عرض کردم: آیا رسول خدا (ص) وارث کل علوم انبیاء هستند؟ فرمودند: آری. عرض کردم: شما قادر به زنده کردن مردگان و شفا دادن کور مادرزاد و مبتلا به بیماری پیسی هستید؟ فرمودند: آری. سپس امام فرمودند: ای ابو محمد نزدیک بیا، سپس امام با دست مبارکشان بر چشم و صورت من کشیدند و آسمان و آفتاب و زمین و خانه ها و هر چیز را از داخل اتاق دیدم... ❌ با توجه به این مطلب بایسته است در تمام علوم بویژه علوم معارفی و اعتقادی و فقهی و اخلاقی قبل از هرچیز و هر شخص، بادقت وتحقیق لازم به سراغ آثار ایشان(دعاها، سخنان وپاسخ ها) رفته وبر اساس آن افکار و اعمال خود را استوار سازیم، و صحت وسقم بقیه حرف ها و کارها را با آن معصوم واهل بيت معصومشان (علیهم السلام) بسنجیم ● فراموش نکنیم که ⏪ شَرِّقا و غَرِّبا فَلا تَجِدان عِلماً صَحيحاً إلَّا شَيئاً خَرَجَ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ. (الكافى۱/ ۳۹۹) امام باقر علیه السّلام فرمودند: شرق و غرب عالَم را در نّوردید (و بگردید،اگر به شرق یا غرب عالم بروید) دانش صحیحی نمی‌یابید مگر آنچه از نزد ما اهل‌بیت بیرون می‌آید. ⛔️ ابوبصير شنيدم از امام باقر (عليه السلام) با مردي كه از أهل آفريقا بود صحبت كرده و فرمودند: حال راشد چطور است؟ عرض كرد: حالش خوب است و به شما سلام رسانيد. امام (عليه السلام) فرمودند: خدا رحمتش كند، مرد عرض کرد: مگر از دنيا رفته است؟ فرمودند: بله. پرسید: چه موقع؟ فرمودند: دو روز بعد از بيرون آمدن تو. مرد گفت: به خدا قسم مريض نبود و هيچ علتي براي مرگش وجود نداشت! امام (عليه السلام) فرمودند: بالاخره مرگ فرا مي رسد يا به مرض و يا به علتي. ابوبصير مي گويد: عرض كردم: راشد چطور آدمي بود؟ فرمودند:رَجُلٌ لَنا مُوالُ و لنا مُحِبٌ ثُمَّ قالَ: آترُونَ اَنْ لَيْسَ لَنا مَعَكُم اَعْيُنٌ ناظِرَةٌ أسْماعٌ سَميعَةٌ؟ بِئْسَ ما رَأيْتُمْ! وَ اللهِ لا يَخْفي عَلَيْنا شَيْيءٌ مِنْ أعْمالِكُم! فَاحْضَرونا جَميعاً، وَعَوِّدُوا اَنْفُسَكُمُ الْخَيْرَ، وَ كُونُوا مِنْ اَهْلِهِ تَعْرِفوا؛ فَاِنّيِ بِهذا آمُرُوَلَدِي و شيعَتيِ * راشد مردي ولایتمدار و محب ما بود. سپس فرمودند: آيا خيال مي كنيد كه ما چشم بیناو گوش شنوا نسبت به شمانداريم [ كه از وضع شما با خبر شويم] ❓؟! چه خيال باطلي! سوگند به پروردگار هيچيك از اعمال و رفتار شما براي مامخفي نيست. و همگي نزد ما حاضر است پس خويشتن را به كارهاي خير عادت دهيد و اهل خير باشيد و بدانيد كه به اين موضوع مهم فرزندان و شيعيانم را امر مي كنم. (روضه کافی۸۴) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَی وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَی وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِکَ وَ مَنَاراً لِبِلادِکَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْیِکَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَصْفِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ أُمَنَائِکَ یَا رَبَّ العالمین
حج اکبر چيست ؟ برخي از سالها، در ايام حج، «روز عرفه» با «روز جمعه» مصادف شده و آن سال در ميان حجاج، خصوصا اهل سنت به «حج اکبر» معروف گشته است. نتيجه تحقيقي، هر چند کوتاه، در اين که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد:«و اذان من الله و رسوله الي الناس يوم الحج الاکبر ان الله بري من المشرکين و رسوله.» (توبه: 4) «و اين اعلامي است از ناحيه خدا و پيامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر، که خداوند و پيامبر او، از مشرکين بيزارند.» عرفه و حج اکبر در بين محدثان و مفسران قديم و جديد، در اين که «حج اکبر کدام است؟» اختلاف نظر وجود دارد، برخي از آنان معتقدند: 1 - مراد از حج اکبر، روز عرفه است. از ابن عباس، طاووس، عمر، عثمان، مجاهد، عطاء، سعيد بن مسيب، ابن زبير، ابوحنيفه و شافعي نقل شده که روز عرفه را روز حج اکبر مي دانند. ابوالشيخ نيز از ابن عباس نقل مي کند که گفته است: همانا روز عرفه، روز حج اکبر است و اين روز، روز مباهات است، روزي است که خداوند به اهل زمين در برابر ملائکه آسمان، فخر کرده و مي فرمايد:«جاووني شعثا غبرا آمنوا بي و لم يروني و عزتي لاغفرت لهم.»«ژوليده موي و گرد و خاک بر چهره نشسته، به سوي من آمده اند. به من ايمان آوردند، با آن که مرا نديده اند. به عزت خودم سوگند آنها را مي بخشم.»برخي از کساني که اين قول را پذيرفته اند به حديث معروف «الحج عرفه» استدلال کرده و مي گويند:از آنجا که يکي از بزرگترين اعمال حج، وقوف در عرفه مي باشد، و کسي که آن را درک کند، حج را درک کرده و کسي که آن را درک نکند حج او باطل است، لذا روز عرفه را روز حج اکبر ناميده اند. 2 - دسته ديگر «يوم الحج الاکبر» را تمامي ايام حج مي دانند. اين گروه معتقدند همانگونه که «جنگ جمل»، «جنگ صفين» و «جنگ بعاث» با اين که روزها طول کشيده، از آنها به «روز صفين»، «روز جمل» و «روز بعاث» تعبير مي کنند و مرادشان از «يوم»، تمامي دوران آن جنگ هاست، بنابراين در اين جا نيز مراد از «يوم الحج الاکبر» تمامي ايام حج است. 3- دسته سوم حج اکبر را وقوف در عرفات و اعمال مربوط به منا مي دانند: براساس روايتي از امام صادق(ع)، اعمال عرفه و مني، حج اکبر شمرده شده است. 4 - سفيان ثوري و ابن جريح و... روز حج اکبر را تمامي ايام منا مي دانند. 5 - مجاهد روايت ديگري را نقل کرده، مي گويد: «الحج الاکبر القران، و الاصغر الافراد.»«حج اکبر، حج قران و حج اصغر حج افراد است.» 6 - ابن ابي حاتم از سعيد بن مسيب نقل مي کند که گفت: حج اکبر روز دوم از يوم النحر (عيد قربان) است. آيا نمي بيني که امام در آن روز خطبه مي خواند؟ 7 - ابن سيرين گفته است:«روز حج اکبر، مربوط به آن سالي است که پيامبر (ص) حجه الوداع را انجام دادند و همراه با ايشان نيز تعداد بي شماري از مردم حج به جاي آوردند.» البته مي توان اين قول را نيز، مويد آن کساني دانست که روز حج اکبر را روز عيد قربان مي دانند; زيرا در همان سال، پيامبر (ص) در مني براي مردم سخن گفت و در روز عيد قربان از مردم سئوال فرمود: امروز چه روزي است؟ گفتند: روز عيد قربان. سپس فرمود: امروز روز حج اکبر است. ابن عربي اين حديث را حسن و صحيح مي داند. 8 - طبراني از سمره بن جندب نقل مي کند که گفته است: «روز حج اکبر، مربوط به آن سالي است که مسلمانان و مشرکان حج را در مدت سه روز انجام دادند که قبل از آن، چنين حجي انجام نشده، و پس از آن نيز روي نخواهد داد.»فضيل بن عياض نيز از امام صادق (ع) نقل مي کند که فرمود: علت نامگذاري حج اکبر آن است که در آن سال مسلمانان و مشرکان، همراه با هم حج انجام داده و پس از آن ديگر مشرکين حج بجاي نياوردند.همچنين ابن ابي شيبه از ابن عون نقل مي کند که از محمد راجع به روز حج اکبر سوال کردند گفت: روزي است که حج رسول خدا (ص) با حج اهل ملل مصادف گرديد. عيد قربان و حج اکبر بسياري از محدثان و مفسران، با استناد به روايات گوناگون، حج اکبر را روز عيد قربان مي دانند. اين دسته علاوه بر آن که از استحکام بيشتري برخوردار مي باشد، با آيه «فسيحوا في الارض اربعه اشهر» و يا نقلهاي تاريخي که مي گويد: «علي بن ابيطالب (ع) بعدازظهر عيد قربان پيام برائت را ابلاغ فرمود»، سازگارتر است:ابن ابي اوفي مي گويد: «روز عيد قربان، روز حج اکبر است. در آن روز خون ريخته مي شود. سرها تراشيده و آلودگيها و زوايد بدن برطرف مي گردد، و حرام ها حلال مي شوند.» معاويه بن عمار مي گويد: از امام صادق (ع) درباره روز حج اکبر سوال کردم، آن حضرت فرمود: «روز عيد قربان، روز حج اکبر و عمره حج اصغر است.» ابن مردويه از ابن ابي اوفي و او از رسول خدا (ص) نقل مي کند که فرمود:«يوم الاضحي هذا، يوم الحج الاکبر.»«روز عيد قربان، امروز، روز حج اکبر است.» سيد قطب و حج اکبر سيد قطب در تفسير في ظلال القرآن مي گويد:...« و يوم الحج الاکبر اختلف الروايات
في تحديده: اهو يوم عرفه ام يوم النحر؟ و الاصح انه يوم النحر.»در روايات، در تعريف روز حج اکبر و اين که آيا روز عرفه است يا روز عيد قربان، اختلاف نظر وجود دارد، ليکن صحيح ترين قول آن است که روز عيد قربان باشد. ابن کثير در تفسيرش مي گويد: «يوم الحج الاکبر» روز عيد قربان است که برترين و بزرگترين روزهاي انجام مناسک حج است. نظريه علامه طباطبايي مرحوم علامه طباطبايي - رضوان الله تعالي عليه - در ذيل آيه شريفه: «و اذان من الله و رسوله...» فرموده اند: «مراد روز دهم ذي الحجه از سال نهم هجرت است چون در آن روز بود که مسلمانان و مشرکان يک جا اجتماع کرده و هر دو طايفه به حج خانه خدا پرداختند و پس از آن سال، ديگر هيچ مشرکي حج انجام نداد. سپس مي افزايد: اين قول مورد تاييد رواياتي است که از ائمه اهل بيت (ع) رسيده و با معناي اعلام برائت مناسب تر و با عقل نيز سازگارتر از ساير اقوال است، زيرا آن روز، بزرگترين روزي بود که مسلمانان و عموم مشرکين به حج آمده، در منا جمع شده بودند. اين معنا از برخي روايات واصله از طرق اهل سنت نيز استفاده مي شود چيزي که هست در آن روايات مراد از حج اکبر روز دهم از هر سال است، نه فقط سال نهم هجرت، و بنابراين همه ساله حج اکبر تکرار مي شود ليکن از طريق نقل ثابت نشده که اسم روز دهم روز حج اکبر باشد.» و در ادامه نقل اقوال ذيل آيه شريفه مي فرمايند:«از شنيدن کلمه «روز حج اکبر»، همان «روز عيد قربان» به ذهن مي رسد، چون تنها روزي که عموم حجاج آنجا اجتماع کرده و اعلام برائت مي تواند به گوش همگان برسد، همان روز دهم است، ووجود چنين روزي در ميان ساير ايام حج، نمي گذارد کلمه يوم الحج الاکبر ساير ايام را نيز شامل شود.» در لغت نامه دهخدا نيز به نقل از مهذب الاسماء، حج اکبر را عيد اضحي و عيد گوسفندکشان معنا مي کند. روزنامه رسالت نقل از نشريه زائر در سال ۸۵که در ایام حج درمیان حجاج نشر می یافت از یکی از سایت های اهل سنت در باره حج اکبر نوشته است منظور از حج اکبر روز عرفه، قربان، و یا غیره باشد، و چه روز جمعه واقع شود و یا دیگر ایام هفته، آن حج بر حجى دیگر مزیتى ندارد، و حج همان حج است، ولى توصیف‌ آن‌ به‌ «اکبر» به‌ این‌ دلیل‌ است‌ که‌ مردم‌ همه‌ در این‌ روز، گرد هم‌ می‌آیند چراکه‌ معظم‌ افعال‌ حج‌ در آن‌ انجام‌ می‌شود، یا بدان ‌سبب‌ که‌ عمره‌ «حج‌ اصغر» نامیده‌ شده‌، این‌ مناسک‌، «حج‌ اکبر» نامیده ‌می‌شود.
🔹چهل حدیث آخرالزّمان:💌🙏 ✳️۱- در آخرالزمان، ثروتمند شدن به وسیله ی غصب و تجاوز است. حضرت محمد(ص) ✳️۲- در آخرالزمان، به مؤمنان واقعی ابله و بی عقل می گویند. امام صادق(ع) ✳️۳- در آخرالزمان، ریا فراوان می شود. حضرت محمد(ص) ✳️۴- در آخرالزمان، از اسلام فقط نام آن باقی می ماند. حضرت محمد(ص) ✳️۵- در آخرالزمان، حق کاملا پوشیده می شود. حضرت علی(ع) ✳️۶- در آخرالزمان، اسراف می ڪنند؛ حتی در آب وضو و غسل. حضرت محمد(ص) ✳️۷- در آخرالزمان، شب ها دیر می خوابند و نماز صبح قضا می شود. حضرت محمد(ص) ✳️۸- در آخرالزمان، مؤذّنان به مظلومان پناهنده می شوند. حضرت محمد(ص) ✳️۹- در آخرالزمان، قبله ی مردان زنانشان خواهند بود. حضرت محمد(ص) ✳️۱۰-در آخرالزمان، مردم از علما می گریزند. حضرت محمد(ص) ✳️۱۱-در آخرالزمان، مؤمن پست و فاسق عزیز می شود. امام حسن عسکری(ع) ✳️۱۲-در آخرالزمان، زنان بد حجاب و عریان می شوند. حضرت علی(ع) ✳️۱۳-در آخرالزمان، علما را با لباس زیبا می شناسند. حضرت محمّد(ص) ✳️۱۴-در آخرالزمان، اسلام چون ظرف واژگون شده می ماند. حضرت علی(ع) ✳️۱۵-در آخرالزمان، برای حفظ دین باید از محل گناه گریخت. حضرت محمد(ص) ✳️۱۶-در آخرالزمان، گناه خویش را به گردن خدا می نهند. حضرت محمد(ص) ✳️۱۷-در آخرالزمان، بعضی از علما ریاڪار می شوند. حضرت محمد(ص) ✳️۱۸-در آخرالزمان، امّت حضرت محمد(ص) هفتاد و سه گروه می شوند. حضرت محمد(ص) ✳️۱۹-در آخرالزمان، بهترین مونس مردم ڪتاب است. امام صادق(ع) ✳️۲۰-در آخرالزمان، عبادت را وسیله برتری طلبی می دانند. حضرت علی(ع) ✳️۲۱-در آخرالزمان، حج را برای تجارت انجام می دهند. حضرت محمد(ص) ✳️۲۲-در آخرالزمان، سلامت دین در سڪوت بیشتر است. امام زمان(عج) ✳️۲۳-در آخرالزمان، زشتی ها افزایش می یابد. حضرت علی(ع) ✳️۲۴-در آخرالزمان، به علت گناه باران در وقتش نازل نمی شود. حضرت محمد(ص) ✳️۲۵-در آخرالزمان، هر ڪس بیشتر در خانه بماند ایمانش حفظ می گردد. امام باقر(ع) ✳️۲۶-در آخرالزمان، مؤمنان اعمالشان را با ریا انجام می دهند. حضرت محمد(ص) ✳️۲۷- در آخرالزمان، رشوه را به اسم هدیه حلال می ڪنند. حضرت محمد(ص) ✳️۲۸-در آخرالزمان، گرد و غبار ربا همه را فرا می گیرد. حضرت محمد(ص) ✳️۲۹-در آخرالزمان، حضرت عیسی(ع) پشت سر امام زمان زمان(عج) نماز می خواند. حضرت محمد(ص) ✳️۳۰-در آخرالزمان، هر ڪه دینش را حفظ ڪند اجر پنجاه صحابه پیامبر را دارد. حضرت محمد(ص) ✳️۳۱-در آخرالزمان، شیعیان واقعی با گریه بر امام حسین(ع) دل مادرش را شاد می ڪنند. حضرت محمد(ص) ✳️۳۲-در آخرالزمان، از فتنه ها به قم پناه ببرید. امام صادق(ع) ✳️۳۳-در آخرالزمان، بعضی از مردم گرگ صفت می شوند. حضرت محمد(ص) ✳️۳۴-در آخرالزمان، مردم غصه از بین رفتن دینشان را نمی خورند. حضرت محمد(ص) ✳️۳۵-در آخرالزمان، هیچ چیز سخت تر از مال حلال و دوست باوفا یافت نمی شود. امام هادی(ع) ✳️۳۶-در آخرالزمان، حفظ زبان بهترین ڪار است. امام باقر(ع) ✳️۳۷-در آخرالزمان، مؤمن واقعی از غصه آب می شود. حضرت علی(ع) ✳️۳۸-در آخرالزمان، در اوج فتنه ها به قرآن پناه ببرید. حضرت محمد(ص) ✳️۳۹-در آخرالزمان، ارزش دین در نظر مردم پایین می آید و دنیا باارزش می شود. حضرت محمد(ص) ✳️۴۰-در آخرالزمان، مرد از زنش اطاعت ڪرده و از پدر و مادرش نافرمانی می ڪند. حضرت محمد(ص),,' 📚منبع ڪتاب چهل حدیث آخرالزمان https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a