eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
337 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
272 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
. آب وهـــوای امــروز مـشـهــد☀️ 🍁یکشنبه۲۷ آبان‌ماه۱۴۰۳ آفتابی🌞 ❤حداکثردما:°۱۸ 💙حداقل‌دما:°
🔴 یک‌ خانم نویسنده آمریکایی از سفری که به مصر داشت خاطراتی نوشت به این شرح: در داخل اتوبوس داخل شهری در مصر نشسته بودم دیدم جوان مصری وارد شد، ایستاد و میله اتوبوس رو گرفت بعد از چند دقیقه دیدم توجهش به دختری که نشسته بود جلب شد. دقت که کردم دیدم دخترک طوری نشسته که بین جورابش و پاچه شلوارش فاصله افتاده و اون پسر جوان به همون چند سانتی که عریان بود داشت با دقت و حالتی خاص نگاه میکرد. نویسنده زن آمریکایی میگه اونجا حسرت خوردم که چرا هیچ وقت شوهرم به من همچین توجهی نداره. همونجا به ذهنم رجوع و گذشته رو مرور کردم. این خانم در ادامه میگه: در بین مرور گذشته ام متوجه شدم در جامعه غربی مثل کشور من، وقتی یک مردی مثل شوهر من که از منزل بیرون میره تا وقتی که میخواد برگرده ناخواسته با صدها زن بدون حجاب و پوشش مواجهه داره و ناخواسته در ذهنش من رو با این صدها زن مقایسه میکنه و طبیعتا اونی که در این مقایسه شکست میخوره من هستم چون قطعا توان رقابت با صدها زن رو ندارم. در ادامه میگه: درجوامع غربی وقتی یکی مثل شوهر‌ من از سرکار به خونه برمیگرده اینقدر با زنهای مختلف و بزک کرده با پوشش نامناسب غربی صحبت کرده که وقتی به من میرسه دیگه میل و علاقه ای برای صحبت با من براش نمیمونه چون اشباعه. مثل کسی که از صبح به غذاهای مختلف ناخنک بزنه وقتی ظهر شد دیگه میلی برای غذای اصلی نداره. نویسنده زن آمریکایی میگه اونجا بود که به فلسفه حجاب در اسلام پی بردم و فهمیدم چرا در اسلام گفته شده خداوند حجاب رو برای تحکیم بنیان خانواده ها مقرر کرده. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⭕️ مهجوريت قرآن‏ در حوزه های علمیه و جوامع اسلامی در گفتار شهید مطهری 🔻يكى از فضلاى خودمان که به عتبات در عراق مشرّف شده بود مى‏ گفت : 🔻خدمت آيت‏ اللَّه خويى (رحمة اللَّه تعالى علیه ) رسيدم، به ايشان گفتم: چرا شما درس تفسيرى كه سابقاً داشتيد ترك كرديد؟ ايشان گفتند: موانع و مشكلاتى هست در درس تفسير. 🔻گفت : من به ايشان گفتم : علامه طباطبايى در قم كه به اين كار ادامه دادند و بيشتر وقت خودشان را صرف اين كار كردند چطور شد؟ 🔻ايشان گفتند: آقاى طباطبايى «تضحيه» كرده‏ اند؛ يعنى آقاى طباطبايى خودشان را قربانى كردند، از نظر شخصيت اجتماعى ساقط شدند، و راست گفتند. 🔻عجيب است كه در حساس‏ترين نقاط دينى ما اگر كسى عمر خود را صرف قرآن بكند، به هزار سختى و مشكل دچار مى‏ شود؛ از نان، از زندگى، از شخصيت، از احترام، از همه چيز مى ‏افتد و اما اگر عمر خود را صرف كتابهايى از قبيل‏ كفايه‏ بكند صاحب همه چيز مى‏ شود. 🔻در نتيجه هزارها نفر پيدا مى‏ شوند كه‏ كفايه‏ را چهارلا بلدند؛ يعنى خودش را بلدند، ردّ كفايه‏ را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پيدا نمى ‏شود كه قرآن را به درستى بداند! 🔻از هركسى درباره يك آيه قرآن سؤال شود مى ‏گويد بايد به تفاسير مراجعه شود. 🔻عجب‏تر اين كه اين نسل كه با قرآن اين طور عمل كرده از نسل جديد توقع دارد كه قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل كند! 🔻اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جديد منحرف نمى‏ شد. 🔻هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى‏ كنند. 🔻اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى‏ كند. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(ده گفتار)، ج‏24، ص: 534-533 - با تلخیص و ویرایش - ره https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
حجت الاسلام واسطی.mp3
23.58M
﷽ ⚪️ روش امتدادگیری از فلسفه برای علوم انسانی اسلامی. ▫️ استاد واسطی، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ▫️ آن‌چه که به عنوان عصاره تعاریف مختلف در مورد دانش فلسفه می توان مطرح کرد این است که؛ فلسفه عبارت است از؛ هستی شناسی برهانی و به عبارت دیگر فلسفه یعنی پاسخ به این سوال که "در این هستی چه خبر است؟؟" ▫️ مرحوم ملاصدرا در حکمت متعالیه تلاش کرده است بین برهان، قرآن و عرفان و بین وحی، عقل و شهود یک جمعی ایجاد کند و برآیندی را بدست آورد. در فلسفه وحیانی یا اسلامی فیلسوف تلاش می کند آموزه های وحیانی را به شکل برهانی عرضه کند. ▫️ علوم انسانی، علومی است که به فهم، توصیف و تبیین رفتار های انسان در حیطه فردی،جمعی، تاریخی و تمدنی و ماورایی می پردازد و این پردازش در لایه های رفتاری، فکری و احساسی و گفتاری گسترده شده است. ▫️ اگر بخواهیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم باید براساس هستی شناسی اسلامی حرکت کنیم، زیرا هستی شناسی اسلامی جهت گیری خود را از وحی اخذ کرده است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
﷽ ⚪️ تحول در علوم انسانی. ▫️ مفهوم: بازتعریف تحلیل‌های وجودی در علوم انسانی موجود، بر اساس روش‌ها، نگرش‌های زیرساختی در فضای جمعی تخصصی مطلوب. ▫️ نقطه شروع: تغییر رویکرد از خردنگری به کلان‌نگری شبکه‌ای برای بازتعریف هستی‌شناسی، و بر اساس هستی‌شناسی؛ بازتعریف انسان‌شناسی بر اساس دید شبکه‌ای ▫️ مرکز ثقل: بازتعریف عدل با ملاحظه شبکه هستی؛ عدل شبکه‌ای. ▫️ استاد واسطی https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠از «هست» تا «باید» (از «حقیقت» تا «اعتبار» یا از «فلسفه» تا «فقه») 📌طرح سوالی پیرامون یکی از مهمترین مبانی در علوم انسانی ▫️همه ما شنیده ایم که یکی از علل اصلی که ما را در سالیان اخیر به دنبال اسلامی سازی علوم انسانی کشاند، تفاوت مبانی فلسفی و هستی شناسی ما با مکاتب غربی است. از مهمترین این مبانی تفاوت نگاه به ما و غرب به انسان است. به عنوان نمونه ما و غرب در مورد هدف انسان، نسبت انسان و خدا، حقیقت انسان و .... تفاوت دیدگاه داریم. علاوه بر آن در نگاه به خداوند، معاد، حقیقت زندگی دنیا، نبی، دین و .... اختلاف نظر داریم. بر همین اساس بود که در سالیان گذشته برخی جریانات حوزوی خصوصا آنهایی که صبغه فلسفی داشته اند، در صدد تبیین مبانی خداشناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و .... و همچنین نقد این مبانی در اندیشه های غربی در راستای تولید علوم انسانی پرداختند. ▫️اما در این مسئله سوال مهمی وجود دارد و به نظر می رسد که بخش عمده ای از به نتیجه نرسیدن تلاش ها در زمینه علوم انسانی به دلیل پاسخ ندادن و حل نکردن این سوال است و شاید به نحوی بتوان گفت دلیل به نتیجه رسیدن تلاش های فلسفه‌محور در تولید علوم انسانی و همچنین اجابت نشدن مطلوب رهبری در مسئله امتداد حکمت در مشخص نبودن پاسخ این سوال است. ⁉️اما سوال؟؟؟؟ 🔹سوال این است که چه ارتباطی بین مبانی هستی شناسانه اعم از خداشناسی و انسان‌شناسی و .... با بایدهای اعتباری در علوم انسانی دارد؟ به عبارت دیگر تفاوت در مبانی توصیفی و هستی شناسانه چگونه منجر به تفاوت در گزاره های تجویزی و اعتباری در علوم می شود؟ چرا وقتی که نگاه ما به انسان متفاوت است، روشهای تربیتی تفاوت پیدا می کند؟ چرا وقتی که نگاه ما به انسان متفاوت است، علم حقوق، مدیریت، روانشناسی و .... باید متفاوت باشد؟ منظورم این نیست که نباید متفاوت باشد، بلکه قطعا مثلا تربیت اسلامی با غربی متفاوت است، اما سوال این است که اثرگذاری مبانی چگونه است؟ 🔰در پاسخ به این سوال گاهی چنین گفته می شود که ما چون بر اساس مبانی کلامی و فلسفی معتقد به خداوند، معاد، نبی، دین، عصمت انبیا، عصمت اهل بیت و خاتمیت و جامعیت دین و قرآن هستیم، لذا برای بدست آوردن مباحث مختلف علوم انسانی به سراغ کتاب و سنت می رویم و این بایدها را از آن منابع استنباط میکنیم. اما چون طرف مقابل این مبانی را قبول ندارد، لذا از عقل (اگر قبول داشته باشد) و تجربه استفاده می کند، لذا نتایج متفاوت خواهد شد. ▫️در این پاسخ در واقع مبانی تاثیر مستقیم ندارند، بلکه با واسطه موثر هستند. به این معنا که در این پاسخ در واقع ما مستقیما از هست به باید نمی رسیم، بلکه آن شارع است که از هست به باید می رسد و در واقع موضوع سوال منتفی می شود. چون ما در این جا نیازی به فهم چگونگی تولید هست از باید احتیاج نداریم. اگر مسئله به همین جا ختم می شد و هستی شناسی ما را به درب منزل اهل بیت می رساند و کار تمام می شد، دیگر نیازی به پاسخ دادن به این سوال نداشتیم. ▫️کسانی که این پاسخ را بیان می کنند، خود را از بحث های عمیق فلسفی و انسان شناسی بی نیاز می دانند و قصد دارند با فقه و با فرض جامعیت آن، کار را حل کنند و امروزه خصوصا با افول جریان فلسفه‌محور این نگاه غالب است. ➖اما اولا در همان فقه، یکی از ادله عقل است. عقل چگونه می خواهد به باید دسترسی پیدا کند؟ البته در این جا بحث تفصیلی درباره حقیقت عقلی که در منابع هست و اینکه همان عقلاست یا نه و اینکه نظری است یا عملی؟ منبع است یا ابزار وجود دارد؟ اما بالاخره عقل چیزی است هم عرض با کتاب سنت و حداقل حکم به «حسن عدل» و «قبح ظلم» را می فهمد؟ همین دو حکم را چگونه فهمیده است؟ آیا حکم دیگری هم دارد یا ندارد؟ علاوه بر اینکه یکی از مبانی مهم در فقه و اصول مسئله مراتب حکم است که در آن سیر شارع را از هست تا باید، طی می کنیم، و بر اساس آن نتایجی را اخذ می کنیم. پس فقه نیز به این مسئله محتاج است. ➖ثانیا آیا همه مباحث علوم انسانی را می توان از کتاب و سنت به دست آورد؟ اگر نمی توانیم چگونه در آن موارد به باید برسیم؟ خیلی از قوانینی که امروزه در جامعه گذاشته می شود و هیچ کس آنها را از کتاب و سنت انتظار ندارد، مثل قوانین راهنمایی و ضوابط اجتماعی و ..... این قوانین چگونه تولید می شوند و آنها نسبت به مبانی بی تفاوت هستند یا اگر مبانی اثر گذار است چگونه؟ ➖ثالثا امروزه مباحث مربوط به مقاصد الشریعه و بدست آوردن حکم از اهداف کلی و جزئی شریعت، بر تولید هست از باید استوار است و برای استفاده از آن مبنا باید این سوال پاسخ داده شود.
➖رابعا مسئله تاثیر مبانی هستی شناسی در علوم انسانی امروزه همانند یک مسئله بدیهی در نظر متفکران علوم انسانی است و واضح است که مقصود ایشان از این مسئله صرف تاثیر با واسطه که در پاسخ فوق بیان شد، نیست بلکه بزرگانی که در علوم انسانی فلسفه محور بوده اند، به دنبال تولید هست از باید بوده اند. ➖خامسا مسئله امتداد علوم انسانی در کلام رهبری معظم انقلاب، مبتنی بر همین مسئله است، خصوصا که این امر را تنظیر به اتفاقی می کنند که در غرب افتاده است. 💠با این توضیحات به نظر می رسد که یکی از مهمترین مسائلی که باید رسیدگی شود و به یک نتیجه قطعی برسد، این است که: 1- ساز و کار رسیدن از هست به باید چیست؟ 2- در فرض پاسخ دادن به سوال اول، آیا در تولید علوم انسانی به این مسئله محتاجیم یا اینکه فقه (کتاب و سنت) کفایت می کند؟ 3- این کار فقط توسط شارع انجام می شود یا بشر عادی هم می تواند، گزاره هنجاری خلق کند؟ به عبارت دیگر چرا تا به حال ندانسته ایم که چرا اینگونه نماز می خوانیم؟ آیا به دلیل شناخت ناقص ما از انسان است و اگر انسان را کامل بشناسیم، خواهیم فهمید یا اینکه خلق این مسائل فقط از نفس شارع ایجاد می شود و ارتباطی به علم ما ندارد؟ ✅بنده گمان می کنم که مهمترین عامل در عدم توفیق جریان فلسفه‌محور در تولید علوم انسانی، حل نکردن و یا پاسخ ناصحیح به این سوال است. و امروزه جریان فقه‌محور هم اگر این سوال را پاسخ ندهد، باز هم کار به پایان نخواهد رسید. آنگاه احتمالا مجبوریم به تجربه روی بیاوریم و راه رفته غرب را تکمیل کنیم. البته ناگفته نماند که یکی دیگر از امور مهم در علوم انسانی، بررسی دقیق نقش و اهمیت تجربه است. 👈برای این مسئله می توان آثار زیر را دید: کتاب علم دینی آیت الله مصباح، کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اثر موسسه امام، بیانات رهبری در موضوع امتداد حکمت، اثر دکتر پارسانیا که رهبری به عنوان امتداد حکمت تمجید کردن، فلسفه اخلاق آیت الله مصباح و مقاله اعتباریات علامه با حواشی شهید مطهری ✍️محسن ابراهیمی 02.03.28 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فراق یار ✍در «مروج الذّهب » آورده است كه : ▪️و لمّا قُبضت فاطمة جزَع عليها بَعْلُها علىّ جَزَعاً شديداً و اشتدّ بكاؤهُ و ظهر أنينُه و حَنينُه و قال فى ذلك؛ ✨لِكُلِّ اجْتِماعٍ مِن خَلِيلَينِ فُرْقَة وَ كُلُّ الَّذى دُونَ المَمَاتِ قَلِيلُ ✨وَ إنَّ افْتِقادى فاطِماً بَعْدَ أحمَدِ دَليلٌ عَلَى أن لَا يدُومُ خَلِيلُ «چون فاطمه «سلام الله عليها» رحلت كرد، براى او شوهرش على جزع شديدى كرد، و گريه‌اش شدّت يافت ؛ و آه و ناله‌اش ظهور كرد؛ و در اين مصيبت اين دو بيت را إنشاء فرمود: در عاقبت براى هر اجتماعى كه بين دو محبوب صورت گيردفراق و جدائى است ؛ و تمام مصيبت‌ها در برابر مرگ ، ناچيز و كم مقدار است . آرى از دست دادن من فاطمه را بعد از احمد؛ دليل بر آنست كه هيچ محبوب و يار مهربانى دوام ندارد و باقى نمى‌ماند.» 📚امام شناسی - 10، صفحه 162 سیدالطائفتین مرحوم علامه طهرانی قدس الله سره https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a •┈┈••✾❀🍃💠🍃❀✾••┈┈
استفاده از گوشی در تاریکی می‌تواند منجر به سکته چشمی شود !📱😳 شاید فکر کنید سکته فقط مخصوص قلب و مغزه، اما سکته چشمی هم وجود داره. استفاده طولانی از گوشی توی تاریکی می‌تونه منجر به این مشکل بشه. اشعه‌های موبایل باعث میشن سلول‌های خونی تو چشم لیز بشن و با چسبیدن به هم، راه عبور خون به چشم رو مسدود کنن. اگر این اتفاق چند بار تکرار بشه، ممکنه کم‌کم بینایی‌تون رو از دست بدید. پس استفاده از گوشی تو تاریکی رو محدود کنید تا سلامت چشم‌هاتون حفظ بشه. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای نور قلب عاشقم شمع این خانه تویی زهرا زهرا مرو مرو لطف كاشانه تویی ای مرغ پر شكسته ی افتاده كنج قفس از فرط غصه فاطمه درسینه مانده نفس ممنونم اگر نروی میمیرم اگر بروی زهرا مرو مرو زهرا ای نخل بریده ثمر/ ای مادر كشته پسر الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
. بِسْـــــــمِ‌اللّٰـــــــــــهِ‌الرَحْمـٰــــــــنِ‌الرَحیـــــــــــمْ دوشنبه۲۸ آبان۱۴۰۳ ۱۶جمادی الاول ۱۴۴۶ ۱۸نوامبر۲۰۲۴ 🔭 احکام نجومی 🌓 امروز تا ظهر قمر در برج جوزا و از نظر نجومی مناسب برای امور زیر است: ✳️امور آموزشی و تعلیمی‌. ✳️ آغاز نگارش کتاب و مقاله. ✳️لباس نو پوشیدن. ✳️دیدار روسا. ✳️و خطاطی نیک است. ذکر روز دوشنبه📿 یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
. آب و هـــوای امــروز مشهــد☀️ 🍁دوشنبه۲۸ آبان‌ماه۱۴۰۳ صاف وافتابی🌞 ❤حداکثردما:°۱۷ 💙حداقل‌دما:°۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگه مدرسه باعث شد پولدار نشیم!!! مدرسه‌های ما جا داره تا استعدادهای بچه‌ها رو بیشتر کشف کنه ولی هیچ کس حق نداره مثل این بلاگرهای احمق بگه مدرسه باعث شد شما پولدار نشید! https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سید یاسر جبرائیلی : لیبرالیسم، هیچ تقابلی با اسلام فردی ندارد؛ هیچ مشکلی با مسلمان‌های دائم‌الذکر و دائم‌الصلاه و صائم‌الدهر ندارد. مشکل لیبرالیسم با اسلام سیاسی و اجتماعی است که احیای آن، فلسفه انقلاب اسلامی بوده است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
مشغول کار منزل بودم؛حواسم از حامد پرت شد ؛یک دفعه از روی صندلی افتاد زمین و سرش غرق خون شد او را به دکتر رساندم؛سرش را پانسمان کردند خیلی می ترسیدم که مبادا یوسف با من دعوا کند و ناراحت شود و بگوید:" چرا مواظب بچه نبودی؟" وقتی آمد مثل همیشه سراغ حامد را گرفت گفتم: "خوابیده" بعد هم قضیه را برایش تعریف کردم فقط گوش داد آرام آرام لبش را گاز گرفت بعد گفت:"تقصیر من است که تو را با حامد تنها می گذارم چاره ای ندارم مرا ببخش." وقتی این جملات را گفت، خیلی شرمنده شدم در همه برخوردهایش این عشق و محبت را به پای زندگی مان می ریخت همسر شهید یوسف کلاهدوز 😍 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠علی زکریایی با یک خانم بد‌حجاب، صحبت کوتاهی می‌کنه و او را عقلاً مجاب به پوشش و حجاب می‌کنه. کسانی که می‌خواهند امر‌به‌معروف کنند حداقل یک‌بار این کلیپ رو ببینید https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
«بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرِّحَیمِ» وظایف انسان در قبال مرگ اگر یک چیزی برای انسان خیلی مهم باشد، تمام ذهن و جان و فکر به آن چیز مشغول می‌شود و انسان همیشه آن را یاد می‌کند و در کوچک‌ترین کارهای زندگی، توجهش به آن امرِ مهم است. 1) یاد مرگ در فرهنگِ دینیِ ما، یعنی در نگاه قرآن و عترت یا همان ثقلین، انسان وظایف متعدد و مهمی در ارتباط با مرگ دارد. اولین وظیفه‌ای که در مورد مرگ برای همه ما انسان‌ها، به‌خصوص مسلمین و مؤمنین تعریف شده است، این است که از یاد مرگ غفلت نکنیم. در برخی از روایات بر یادِ مرگ تأکید شده است، اما در برخی از روایات و ادله ما بر اِکثارِ یاد مرگ، یعنی زیاد یاد مرگ کردن، تأکید شده است. در بعضی از احادیث داریم که اگر کسی در هر شبانه‌روز بیست بار یاد مرگ بکند، آثاری را به دنبال دارد؛ آثاری که باعث می‌شود انسان برای این کار مهم انگیزه پیدا کند.
آثار یاد مرگ 1. اولین اثر این است که اصولاً یادِ مرگ، برترین نوع تفکر شمرده شده است. تفکر، خود‌به‌خود عبادت است، «کَانَ أَكْثَرُ عِبَادَةِ أَبِي ذَرٍّ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَصْلَتَيْنِ اَلتَّفَكُّرَ وَ اَلاِعْتِبَارَ 1»،​ بیشترین عبادت ابوذر، تفکر و عبرت‌گیری بود و بالاترین نوعِ تفکر، تفکر در مرگ است. 2. دوم این‌که، برترین نوع عبادت، یاد مرگ است و این معنا در روایات تأکید شده است. این‌گونه نیست که عبادت فقط نماز و روزه باشد، بلکه همین که انسان در هر حالی هست به یاد مرگ باشد چه در حال رانندگی چه پشت میز کار یا در هر ‌حال دیگر، همین خودش عبادت است. زیرا یاد مرگ در حقیقت در مرحله اول، یک امر قلبی است؛ بنابراین بالاترین عبادت شمرده شده است. 3. سوم، فرموده‌اند که برترین زُهد در دنیا، یاد مرگ است. انسان مؤمن باید به دنیا بی‌رغبت باشد و از آثار مهم یاد مرگ، زهد و بی‌رغبتی به دنیا است. 4. چهارم، اینکه یاد مرگ، دنیا را در نظر آدمی خار و پست می‌کند. در زبور داوود (سلام‌الله‌علیه) آمده است که کسی که یاد مرگ می‌کند، دنیا از چشمش می‌افتد و دیگر دنیا در نظرش مهم نیست. ما در دعایی که شب نیمه شعبان می‌خوانیم و مستحب است که این دعا را هر موقع توانستیم بخوانیم، عبارت مهمی داریم. «َلاَ تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا وَلاَ مَبْلَغَ عِلْمِنَا 2»،​ خدایا، دنیا بزرگ‌ترین غم و غصه ما و درگیری ذهنیِ ما نباشد. ذهنِ ما این‌قدر کوچک و همت ما این‌قدر کوتاه نباشد که فقط وقتی به دنیا رسید اشباع شود و از ماورای دنیا غافل باشد.