✨﷽✨
✅علت خیلی از مشکلاتی که ما تو خونه هامون داریم، درگیری ها، بداخلاقی ها، عصبانیت ها، بی حوصلگی ها، غرغرها، دل شکستن ها و ...
اینه که فرشته ها تو خونه مون نیستن.
تو خونه مون پر نمیزنن...
ذکر نمیگن.
خونه ای که توش پر فرشته باشه میشه خود بهشت.
پر از لطف و صفا و شادی و یاد خدا.
حالا چیکار کنیم که فرشته ها مهمون خونه مون بشن؟
چه کارایی نکنیم که فرشته ها رو پر ندیم؟
❶ حدیث کسا زیاد بخونیم.
❷ سعی کنیم نمازها تا جای ممکن اول وقت باشه.
❸ نماز قضا داشتن خیییلی اثر بدی داره.
❹ چیز نجس تو خونه نگه نداریم. همه جای خونه مون همیشه پاک پاک باشه.
❺ توی خونه داد نزنیم.
حتی با صدای بلند هم حرف نزنیم.
فرشته ها از خونه ای که توش با صدای بلند صحبت بشه میرن.
❻ حرف زشت و غیبت و دروغ و مسخره کردن و اینا هم که مشخصه.
❼ سعی کنیم طهارت چشم و گوش و زبان و شکممون رو تا جای ممکن تو خونه حفظ کنیم.
❽ وقتی وارد خونه میشیم با صدای واضح سلام کنیم. حتی اگه هیچ کس نیست.
˝استاد عبدالله فاطمی نیا˝
#اخلاق
#خانه
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 امیرالمومنین عليه السلام:
🌿 نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده روز دحو الارض بوده است.
کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، به عبادت صد سال رسیده است.
✍️ مراقبات، ص 186
#دحوالارض
#مراقبت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اهم نکته های مطرح در جشن میلاد رضوی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🔻 ضرورت تحلیل سلوک اجتماعی امام به صورت جامع الاطراف
ما باید سلوک اجتماعی جامع الاطراف امام (ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم.
🔻 انعکاس ابعاد اجتماعی امامت در سیره امام علیه السلام
حضرت امام رضا (ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است.
🔻 سرفصل های شش گانه سلوک اجتماعی امام رضا علیه السلام:
"تعمیق آرامش و انس اجتماعی"، توسعه عقلانیت فلسفی مرتبط به احکام شریعت"، "تعمیق زیرساخت های وحدت و انسجام ایرانیان با ابعادی تاریخی"، "اجتماعی سازی وحدت بین شیعه و سنی"، "تعمیق و تقویت گفتگوی امت اسلامی با امم تابع ادیان سماوی" و "ستم ستیزی اجتماعی در رویارویی با دستگاه ظالم زمان" از سرفصل های مهم سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است.
🔻 تعلق خاطر ویژه ایرانیان به امام رضا (ع)
ایرانیان همواره با همه وجود به امامان علیهم السلام تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا علیه السلام و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است.
🔻 لنگرگاه آرامش
امام رضا (ع) لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای ایرانیان و مسلمانان است. ایرانیان آن آرامش اهل بیت (ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا مشاهده و لمس کرده اند و همچنان از فیض آن بهره مند می باشند.
وقتی نام امام رضا (ع) به گوش می رسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار می گردد. تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو می بارد ومدام در حال بازتولید شدن است.
🔻 رمز وحدت ایرانیان
امام رضا (ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمی دهد.
🔻 عامل وحدتی مثالزدنی بین شیعه و سنی
وحدت شیعه و سنی در زمان امام هشتم، وحدتى مثال زدنی است. امام رضا (ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت.
وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت،
به ویژه در فضای ایران معنایی سازنده تر، آهنگی قوی تر و ابعادی دانشی تر را به دست آورد و آن رفته رفته تبدیل به سرمایه ای برای ایران و ایرانیان گشت.
اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا (ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند.
🔻 تزریق نگاه بین المللی به امت
تزریق نگاه بین المللی و تعامل بین الادیانی به امت اسلامی از دیگر ره آوردهای سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است.
آن حضرت در کانونی ترین و عمیق ترین نقطه گفت وگوی ادیان قرار داشت و به گفت وگوها سمت و سویی علمی، معنادار و حرکت آفرین میبخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد.
امام رضا (ع) از رفتن گفت وگوها به سمت تنش ها جلوگیری مى كرد و به آنها وجه علمی قوی مى بخشید به گونه ای که وقتی اهل سنت گفت وگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر می دیدند احساس خشنودی و رضایت می کردند.
امروز نگاه بین الادیانی نیاز جدی است و هر چه زمان به جلو می رود دین خدا و مشترکات بین الادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا می کنند.
تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند.
🔻 توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت
"عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت" از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا (ع) است، امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است.
لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم مجهز به "عقلانیت فلسفه حکمی" گردند تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند.
حوزه های علمیه برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند. حوزه ها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتاب های خود خارج و به جامعه عرضه کنند
#امامرضاعلیهالسلام
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اهم نکات مطرح در سخنرانی افتتاحیه در کنفرانس قانون در برابر انقلاب تکنولوژیک
🔸 از آنجا که نظم حقوقی را قانون ایجاد می کند، لازم است نهاد قانو نگذاری دائماً تاثیرات تکنولوژی بر زندگی اجتماعی را رصد، و به محض ظهور اختلال یا چالش در نظم حقوقی جامعه در اثر این تاثیرات، آن را ترمیم و بازسازی نماید.
🔸 در گذشته حقوق جلوتر از تکنولوژی قرار داشت، اما امروزه قانون با تکنولوژی و مسائل و ساحت ها و پیامدهای آن فاصله گرفته است و لازم است که با تقویت ادبیات، رویکردها، زاویه های دید و نظریات و ایجاد رشتههای جدید این فاصله را کم کند تا بتواند به پیامدهای تکنولوژی بهتر و موثرتر بپردازد.
🔸 تکنولوژی دست کم دارای سه نوع تاثیر گذاری بر زندگی اجتماعی است كه عبارتند از: ایجاد و تزریق حجم انبوهی از مسائل جدید به کالبد تعاملات و روابط اجتماعی، حذف مسائل قابل توجهی از صحنه های زندگی اجتماعی و ایجاد زمینه جهت پیدایش آسیبهای خاص و مخاطره آمیز در زندگی اجتماعی.
🔸 لازم است از ظرفیت های قانون جهت کنترل و مهار حمله تکنولوژی به محیط زیست استفاده شود.
🔸 لازم است قانون در ارتباط با محیط زیست به سمت محتواهای اخلاقی و فرهنگی با خمیرمایههای حقوقی به پیش برود و چنین امری در دسترس است.
🔸 آموزه های مشترک ادیان در زمینه محیط زیست، میراث بسیار مهمی برای بشریت است که برای کنترل خطرات متوجه به محیط زیست می توان از آن کمک جدی گرفت.
🔸تکنولوژی به دلیل توانمندیهای فراوان و ایجاد عمل سریع، گسترده، رضایتبخش، سهولت آور و فراگیر جای "نیروی کار انسان" را در زمینههای بسیار گرفته است.
🔸 بیرون کردن تدریجی انسان از فضای کار توسط تکنولوژی میتواند خاستگاه بروز مشکلات روحی، اجتماعی و اقتصادی برای افراد جامعه باشد.
🔸 یکی از وظایف قانون ترمیم وضعیت حاصل از پدیده "نشستن تکنولوژی به جای نیروی کار انسان" است و در این زمینه، قادر به ایفای نقش جدی است
🔸 تکنولوژی دارای سه ویژگی "توسعه پذیری"، "هوشمندی پذیری" و "توانایی بر درهمتنیده سازی مسائل زندگی" است.
🔸 لازم است در فرآیند قانون گذاری، شناخت عمیق و دقیق به ویژگیهای تکنولوژی و پیامدهای آن منظور و ملحوظ گردد.
🔸 اگر شناخت به ویژگی های تکنولوژی در فرایند قانون گذاری تعبیه نگردد، قانون، به دلیل آن که نمی تواند پای به پای تکنولوژی به پیش رود، به انفعال میافتد و در این صورت تنها می تواند با برخی از مسائل ناشی از تحول تکنولوژیک تعامل کند؛ آن هم تعاملی ضعیف و دیرهنگام.
🔸 در قبال ویژگی توسعه پذیری تکنولوژی لازم است قانون توسعه پیدا کند.
🔸 توسعه قانون لزوماً به معنای افزودن بر حجم قانون و انبوه کردن آن نیست.
🔸 توسعه قانون در ایجاد دو تحول در قانون تجسم پیدا می کند که عبارتند از : ۱. وارد کردن قانون به حوزه های متنوع و گسترده جدید ۲. تعبیه ابعاد مختلف و لایههای متعدد مربوط به یک موضوع در قانون گذاری نسبت به آن.
🔸 مقصود از درهمتنیده سازی مسائل توسط تکنولوژی این است که تکنولوژی هر چقدر که به جلو می رود حوزه های مختلف زندگی را بیشتر به هم مرتبط میکند و رابطه تاثیر و تاثر متقابل فیمابین آنها را بیشتر و گسترده تر می نماید.
🔸 اگر قانون بخواهد در برابر "پدیده درهم تنیدگی مسائل" که ناشی از پیشرفت تکنولوژی است، فعال شود، لازم است نسبت خود را با تخصص در سه لایه تقویت کند.
این سه لایه عبارتند از:"
1. افزودن بر دامنه دانش هایی که قانون گذاری به آنها احتیاج دارد ( همچون آینده پژوهی پدیده ها با نگاه حقوقی).
2. عمیق تر کردن عملیات بهره گیری از تخصص در قانون گذاری.
3. بهره گیری از مطالعات بینارشته ای در امر قانونگذاری.
#قانون
#تکنولوژی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اصول شش گانه وحدت امت در سیره امام علی (ع)
وحدت از اصول اساسی و غیرقابل چشم پوشی در سیره امام علی(ع) است. ژرفنای اثرگذاری و عمق حضور این اصل در سلوک حضرت تا آنجا است که می توان گفت آن حضرت همانطور که امام عدل، امام تقوا و امام آگاهی و دانش است، امام وحدت امت اسلامی نیز به حساب می آید. آن امام همام وحدت را همواره به مثابه یک اصل کلان، بسترساز و پربسامد، و امتداد یافته در زوایا و ابعاد مختلف جامعه پی می جسته و می خواسته است؛ به گونه ای که ما اکنون می توانیم به روشنی ردپای نگرش وحدت گرایانه امام (ع) را در شرایط و مقاطع مختلف زندگی آن حضرت بیابیم و به تحلیل آن همت گماریم.
در این نوشتار به اصولى می پردازم که امام علی علیه السلام با لحاظ وحدت اسلامى به مثابه موقعیتی پایه ای و مبنایی و به منظور حفظ و تقویت این مبنا و پایه روابط در جامعه، با قدرت و قوت، پی میگرفتند و نسبت به آن ها اهتمام داشتند:
اصل اول: اخوت اسلامی:
آنچه در سیره امام علی مشاهده می شود تطبیق آیه شریفه «انما المومنون اخوة» به صورت تمام و کمال، و صد درصدی، بر واقعیت زندگی اجتماعی مسلمانان است. این اصل را حضرت (ع) در زندگی مسلمانان جاری و در تعاملات روزمره ایشان برقرار می خواستند. رویکرد امام (ع) به "انما المومنون اخوة" واقع گرایانه و تهی از هرگونه تعارف یا ملاحظه معطوف به موقعیتی خاص و شرایطی مقطعی بود. در نگاه آن حضرت (ع) ضرورت داشت تا تعاملات اجتماعی مسلمانان گرداگرد این اصل محوری سامان یابد و بر اساس آن تحقق پیدا نماید.
امام علیبن ابیطالب (ع) اختلافات عقیدتی و مذهبی درون امت را مجوز، عامل و یا خاستگاهی برای بر هم زدن اخوت اسلامی نمی دیدند؛ بلکه اخوت اسلامی را چتری گسترده و فراگیر می یافته است که در هر حال، و به صورتی پایدار، بر امور امت سایه می گسترانده است. در سخنی از امام (ع)، که در نهجالبلاغه آمده است، خطاب به مسلمانانی که در حکومت او میزیستند فرموده است: انما انتم اخوان علی دینالله، یعنی شما کسانی هستید که بر اساس دین خدا برادر هم شده اید.
نکته جالب آن که امام (ع) پس از این سخن، عامل اختلاف درون جامعه در روزگار خود را درونی معرفی می کند. از این نکته میتوان نتیجه گرفت که امام اختلاف بین امت را بر اساس مذهب به هیچ وجه به رسمیت نمیشناسد. ایشان تنها از یک اختلاف سخن به میان می آورد و آن هم اختلافی است که منشاء آن درون های نامطلوب و هوای نفس می باشد.
برای فهم آن چه آمد باید توجه نماییم که این سخن خطاب به مسلمانانی از جانب امام علی (ع) اظهار گردیده است که همه صرفا اهل سنت یا شیعه نبودند؛ بلکه اصحاب و یاران هر دو مذهب اعتقادی مخاطب حضرت (ع) بودند؛ اگر چه جمعیت سنیان ای بسا بیشتر بوده است. به هر روی بی گمان این فرمایش حضرت (ع) تطبیق آیه شریفه «اخوت» است بر زندگی مسلمانانی که در سایه حکومت ایشان میزیستند.
اصل دوم: جلوگیری از تاثیر گذاری اختلاف در عقیده بر مناسبات اجتماعی امت:
بر اساس این اصل امام (ع) به هیچ وجه مسائل اختلافی عقیدتی را در ملا عام و در ساحت سیاست و سیاستگذاری و ارتباطات و تعاملات فیمابین امت اسلامی منعکس نمیکردند؛ هرچند امیرالمومنین (ع) از عقاید خود که مبنا و منعکس کننده عقائد شیعه است در حوزه عقیده (که امروزه از آن در کرسی های علمی و بحثی یاد می شود) سخن میگفت؛ اما این سخن گفتن به قدری هوشمندانه، دلسوزانه، در پیوستگی با عقلانیت دینی و اجتماعی، و به دور از هرگونه اکراه و اجبار ارائه می شد که به هیچ وجه از آن بوی طرد و نفی اجتماعی مسلمانان معتقد به عقائد دیگر یا نفی همگرایی با آنان به مشام نمی رسید.
اصل سوم: تقویت هویت امت به مثابه چارچوبی فراگیر و دربرگیرنده برای همه مذاهب:
حضرت (ع) به هیچ وجه اجازه نمی دادند که "هویت اسلامیِ جمعیِ امت" در سایه اختلافات اعتقادی، کوچک و محدود شود. به زبان دیگر ایشان نمی خواستند که هویت امت تحت تاثیر هویت هاى مذهبي تضعیف شود و کارکردی ضمنی یابد و تبدیل به «هویت دست دوم» گردد. در سیره آن حضرت (ع) هویت اسلامی بخشی مؤثر و پررنگ از تصویر گسترده جامعه به حساب می آمد؛ به گونه ای که ادبیات، مفاهیم و رویکردها و همه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی با نگاه به هویت اسلامی و از خاستگاه آن معنا و عینیت پیدا می نمود. بدین ترتیب ذیل هویت اسلامی جامعه ای که او در آن می زیست، هویت اعتقادی شیعی یا سنی خود را در دل امت اسلامی تعریف میکرد و به مثابه بخشی از این امت بروز و ظهور می یافت.
اصل چهارم: محبت اجتماعی:
آن حضرت محبت اجتماعی را بدون هرگونه ظاهر سازی یا مصلحت گرایی مقطعی و موضعی میان همه مسلمانان می پراکند و نسبت به تشدید و تقویت زمینه های منتهی به گسترش و ژرفنایابی آن اقدام می نمود. حضرت (ع)، به یک معنا، محبت ورزی اجتماعی در میان امت را وجهه همت خویش ساخته بو
د و صادقانه و آگاهانه در پی ت
وسعه و ارتقاء آن بود.
اصل پنجم: اصل تناصح اجتماعی:
حضرت علی (ع) در ساحت های اجتماعی و فعالیتهای مربوط به امت، نصیحت و خیرخواهی اجتماعی را به صورت یک رویکرد جدی و عیاری برای رونق بخشی به مناسبات اجتماعی صحیح و سالم پی می گرفت و تعقیب می نمود. آن حضرت (ع)، همانطور که در تاریخ منعکس است، نصیحت های خود را آنجا که به جامعه اسلامی مربوط می شد و به آبادانی، دین، سلامت و وحدت جامعه باز می گشت، بیدریغ و بی هرگونه کناره گیری از امر عمومی و حوزه اجتماعی به همگان از جمله خلفای زمان خود عرضه می نمود. آنگاه که خود به خلافت رسید ابعاد نصیحت گرایی اجتماعی امام (ع) در سطوح مختلف گسترد و عرصه های گوناگون را درنورید. حضرت (ع) از نزديكان گرفته تا عموم، و از شیعه گرفته تا سنی، همگان را مشمول سنت ارزنده نصیحت گری خویش نمود و به صورتی بی نظیر، حرکت خیرخواهانه را بر همه ارزانى داشت . نصیحت گرایی اجتماعی حضرت (ع) ابعاد مختلفی دارد و در سطوح گوناگون آن را می توان مطالعه کرد؛ از جمله آن که نسبت آن با اصل خیرخواهی عمومی در سلوک امام (ع) چه بود و نمودها، جلوهها، راهکارها، شیوه ها و قالب های بروز و ظهور آن کدام ها بوده اند؟ پاسخ گویی به این پرسش و پرداختن به زوایای مختلف این بحث طبعا مجال دیگری میطلبد.
اصل ششم: اصل تواصل:
واژه تواصل واژه ای روایی است. این اصطلاح در روایات ما وارد شده است و به معنای تبادل ارتباط و اتصال در جامعه اسلامی میان افراد به کار رفته است. تواصل به رویکردی میان شیعیان اشاره دارد که انزوای از اجتماع را برنمی تابد و هم دلی و همراهی به مسلمانان را از شیعیان می خواهد. مشخصا در سیره امام علی (ع) کشیدن دیوار به دور شیعیان و جدا کردن صف ایشان از صف اهل سنت به هیچ وجه مطلوبیت ندارد و در عمل به چشم نمی خورد؛ برعکس رفتار آن حضرت (ع) رویکرد به رفت و آمد اجتماعی، تماس اجتماعی، سخن گفتن با یکدیگر و مشارکت در شادی های و غم های اجتماعی همه مسلمانان به روشنی و به صورتی گسترده به چشم می آید. اساساً بخشی از کلمات امام علی حامل ادبیات و مفاهیم و فضای فکری معطوف به ایجاد ارتباط پیوسته اجتماعی افراد درون امت با یکدیگر است.
#وحدت
#اصولششگانه
#سیرهیعلوی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
1_1622304752.mp3
1.44M
من عبد و مرید، تو بابِ مراد
گدای توأم امام جواد
دلم زده پر تو صحن و سرات
امیدِ منه به گوشه نگات
من تو رو دارم ای همه دار و ندارم
ای همهی کس و کارم
ای دل و دلبر و یارم
«جواد یا مولا .. »
تو حجره غم تو تاب و تبی
صدا میزدی که تشنه لبی
شبیه حسن بدون حبیب
شبیه حسین شدی تو غریب
تو روضهی تو میباره چشام
تن تو کشیده شده روی بام
بی کس و یاری ای همه دار و ندارم
ای همه ی کس و کارم
ای دل و دلبر و یارم
«جواد یا مولا .. »
#کربلایی_محمدحسین_پویانفر
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚽️اگه با شروع تابستون، ورزشی رو برای گذران اوقات فراغت تون انتخاب کردید، خوندن این پست،بهتون نگاه و هدف تازه ای برای ورزش کردن میده..😉
#کتاب_خوب
#ورزش
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
امشب شب اول ماه ذیحجه است
🌱نماز دهه اول ذی الحجه🌱
🔅امام باقرعلیه السلام می فرمایند:
هیچگاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید.
(سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵)
🌴 کیفیت نماز 🌴
نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود.
🔅این نماز دو رکعت است.
در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد
و بعد سوره اخلاص
و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف
(وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)؛
خوانده شود
#نمازذیحجه
#اعمال
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
(خطاب حق به انسان )
چه بسیار که تو را خواندم و تو آوای مرا نشنیدی
چه بسیار که جمال خود را بر تو نمودم
و تو تماشا نکردی
چه بسیار خود را چون رایحهای خوش در عالم پخش کردم
و مشام تو آن را احساس نکرد
پس خود را چون طعامی در خوان هستی نهادم
و تو از آن تناول نکردی و نچشیدی
چرا نمیتوانی در لمس اشیاء مرا احساس کنی؟
و در شاخهی گل سرخ مرا ببویی
چرا مرا نمیبینی؟
چرا مرا نمیشنوی؟
چرا، آخر چرا؟
من از هر لذتی برای تو برترم
من از هر آرزویی مطلوب ترم
و از هر جمال، زیباترم
زیبا منم، ملیح و جذاب منم
مرا دوست بدار
و غیر مرا دوست مدار
به من بیندیش و در سودای من باش
در سودای دیگری مباش
مرا در آغوش گیر
مرا ببوس
که وصالی چون وصال من نخواهی یافت
دیگران همه تو را به خاطر خود دوست دارند
و من تو را به خاطر خودت دوست دارم
و تو از من میگریزی،
ای محبوب
تو با من در عشق، مصاف انصاف نتوانی داد
زیرا اگر تو قدمی به من نزدیک شوی
من صد گام به تو نزدیک خواهم شد
من از نفس به تو نزدیک ترم
من از جان و نفَس به تو نزدیک ترم
غیر از من کیست که با تو چنین رفتار کند
مرا بر تو غیرت است
و دوست ندارم که تو را نزد غیر ببینم
حتی نخواهم که تو با خود باشی
نزد من باش تا نزد تو باشم
و چنان نزد من باش که از آن بی خبر باشی
ای معشوق، بیا دست در دست هم نهیم
و به پیشگاه آن حقیقت لایزال رویم
تا او میان ما حکمی جاودانه کند
و ما را صلح و آشتی دهد
آشتی پس از قهر
آه که چیزی لذت بخش تر از این در جهان نیست
نشستن در کنار یار
و با هم سخن گفتن...
✍️محیالدین ابن عربی،
📕کتاب التجلیات الالهیه
#عرفان
#خطابحقبانسان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
در هر روز از این دهه، این ذکر را به نقل از امیر المومنین علیه السلام بخواند، اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ،
لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ.
( اقبال، ص 324)
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۱)
🔹بمناسبت سالروز ازدواج مقدس امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما
🔸انسان بايد از لاك خودپرستى خارج شود- كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند-
🔸خارج شدن از لاك خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد.
اولين مرحلهاش غير دوستى است.
🔸مثلًا يك كودك فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مىبيند و همه چيز را براى خود فردى مىخواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مىكند.
🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مىكند و همسرى انتخاب مىنمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مىشود كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اينطور نيست)
يعنى از خود بدر مىآيد، خودش و او يكى مىشوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مىخواهد.
🔸مجموع دو «خود» يك «خود» شدهاند.
البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقهاى به طرف پيدا كند، علقه مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ »( روم/ 21)
🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مىكنند.
رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از :
روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود
🔸اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود.
و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است،
🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد.
🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد.
و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى.
لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يك قدم از خودِ فردى خارج شدهاند.
🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيقتر مىشود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مىشود و توسعه مىيابد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 841-840- با تلخیص و ویرایش جزئی
#ازدواج
#شهیدمطهری
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 اقامه حج
🔸هیچ کس به #اقامه_حج موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد.
وجود مبارک حضرت امیر، نامه ای که خطاب به ابن عباس، قُثَم بن عباس والی رسمی حضرت در مکه بود نوشته بود که «أَمَّا بَعْدُ فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» وظیفه بِعثه را مشخص کرد. بِعثه یک #مناسک_خاص دارد غیر از مناسکی که سایر روحانیون کاروان باید بلد باشند بعثه یک مناسک خاص دارد. امیرالحاج چه موقع باید سخنرانی کند؟ کجا باید سخنرانی کند؟ چطور باید سخنرانی کند؟ اینها در مسئله #اقامه_حج مطرح است.
🔸 فرمود «أَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ... وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ» در مکه، آنجا از آن جهت که منطقه گرمسیر است و نزدیک استوا وسط روز تشکیل جلسه دادن و سخنرانی کردن و اینها دشوار است حضرت فرمود طرف صبح که هوا خنک است و طرف عصر که هوا خنک شد در این دو طرف روز بنشین و #نیازهای_زائران را در وادی گوناگون ارزیابی کن و برآورده کن. اگر کسی #استفتا دارد جواب بده، اگر کسی #مشکل_علمی دارد که غیر از استفتاست جواب بده، اگربا دانشمندان روبرو شدی با آنها #مذاکره_علمی بکن «وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» اینها دستورات #اقامه_حج است.
📚 سوره مبارکه حج، جلسه 14
#حج
#جوادیآملی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
کرونا و آموزش
🖋 امیر هاشمی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)
این روزها اغلب اخبار و تحلیلها بویژه در فضای مجازی معطوف به ویروس کرونا و توصیههای مراقبتی است. از همه کسانی که در جهت سلامت خود و دیگران تلاش میکنند قدردانی میکنم و امیدوارم هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم.
✅ شاید یکی از اتفاقات عجیبی که کشور ما را در این روزها در بین بقیه کشورهای درگیر با این ویروس متمایز کرده است، عدم مسیولیتپذیری برخی از هموطنانمان است. این موضوع خیلی ذهن مرا درگیر کرده است و در این مجال تلاش میکنم اهمیت و ارتباط آن را با سیستم آموزشی توضیح دهم.
✅ جان نش (John Nash) ریاضیدان برجسته آمریکایی (۲۰۱۵-۱۹۲۸) بود که در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد و در آخرین روزهای حیاتش برنده جایزه آبل (که یکی از معتبرترین جوایز در رشته ریاضی است) شد. دلیل موفقیت او در کسب جایزه نوبل، تلاشهای او در زمینه تکامل نظریه بازی و بویژه معرفی مفهوم "تعادل نش" بود.
✅ یکی از نظریههای کلاسیک در علم اقتصاد توسط "آدام اسمیت" مطرح شد، که بر اساس آن در یک رقابت، به طور طبیعی، هر کسی تصمیمی اتخاذ میکند که برای خودش بهترین باشد. جان نش نظریه متفاوتی را ارائه کرد که در آن "بهترین نتیجه زمانی حاصل میشود که هر کس تصمیمی بگیرد که بهترین برای خودش و بقیه باشد." بهترین مثال برای معرفی این تمایز معمای مشهور زندانیهاست. فرض کنیم دو نفر به جرم مشارکت در یک سرقت بازداشت شدهاند و جداگانه مورد بازجویی قرار میگیرند و به هر کدام سه پیشنهاد ارائه میشود:
الف) اگر علیه دوستت شهادت دهی و او بپذیرد، تو آزاد میشوی ولی او به ۵ سال حبس محکوم میشود.
ب) اگر تو و دوستت علیه هم شهادت دهید هر دو با ۳ سال حبس مواجه خواهید شد.
پ) اگر هیچکدام علیه دیگری شهادت ندهید، هر دو به یک سال حبس محکوم خواهید شد.
بر اساس نظریه اسمیت هر دو نفر پیشنهاد "الف" و بر اساس نظریه نش بهتر است هر دو نفر "پ" را انتخاب کنند.
✅ بر اساس نظریه نش، موفقیت هرکس، وابسته به تصمیم او و دیگران است و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در آن منافع همه گروه دیده شود. این نقطه تعادل مجموعه، تعادل "نش" نامیده میشود که لزوما بهترین انتخاب برای یک عضو گروه نیست، ولی بهترین تصمیم برای کل گروه است. این نظریه در موضوعاتی مانند زیستشناسی برای تحلیل تکامل نیز کاربردی است.
📚 منبع: صفحه ویکیپدیای نش و فیلم "یک ذهن زیبا" به کارگردانی ران هاوارد (که به زندگی او پرداخته است).
✅ اما به نظر در ایران کم نیستند کسانی که هنوز به معجزه نظریه نش پی نبردهاند. به نظر من یکی از مقصران رشد این تفکر، سیستمهای آموزشی (مدارس و دانشگاهها) هستند. مهمترین مشکل سیستم آموزشی ما این است که به مشکلات مختلف کشورمان توجه ندارد. از شعارهای معمول سند راهبردی دانشگاههای ما، کسب افتخار بهترین دانشگاه کشور و خاورمیانه است و تلاش در جهت صعود در رتبهبندیهای مختلف دانشگاهی است. متاسفانه همین نوع نگاه هم به دانشجویان ما منتقل شده است. سیستم آموزشی ما بر مبنای یاددهی-یادگیری نیست. اغلب معلمان ما از دانشآموزان، تکرار مو به موی آنچه تدریس شده است را مطالبه میکنند و هیچ نوع خلاقیتی مورد توجه نیست. در حالی که یادگیری زمانی رخ میدهد که دانشآموز در ذهن خود شروع به ساختن و نتیجهگیری کند. البته، به نقل از کتاب «مهره حیاتی» اثر ست گودین، هدف اصلی تأسیس مدارس ایجاد قالبهای ذهنی برای تشویق به مصرفگرایی است و متاسفانه، ما همچنان بر این فلسفه اصرار داریم که باعث تربیت نسلی میشود که پذیرش بهتری دارد و کمتر فکر میکند.
✅ اخیرا گزارشهای سالانه دانشگاه ETH زوریخ را مطالعه میکردم که به نکته جالبی برخوردم. سیاست آموزشی این دانشگاه تربیت نسلی است که مستقل فکر کند و مسوولانه تصمیم بگیرد و در این راستا به تدریس موضوع تفکر نقادانه پرداخته شده است. بعید میدانم در سند راهبردی این دانشگاه، برترین دانشگاه اروپا شدن، یک هدف باشد، ولی به این افتخار نائل آمدند. امیدوارم رویکرد سیستمهای آموزشی ما توجه به زندگی، تشویق به تفکر و موثر بودن (حل مسائل اطرافمان) باشد ... تا تولید علم!
❓ اما سوالات من:
الف) آیا برنامههای آموزشی ما باید از استانداردهای آموزشی خاصی پیروی کند؟ آیا باید منتظر وزارتخانهای برای تدوین این سیاست باشیم؟ در این راستا، چه ارتباطی بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و عتف وجود دارد؟
ب) متخصصان علوم انسانی چه نقشی در این زمینه میتوانند ایفا کنند؟ هر ساله، مجمع جهانی اقتصاد، لیستی از مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت را اعلام میکند که برای مثال، در لیست مربوط به سال ۲۰۲۰ مهارت حل مسئله مهمترین مهارت است. آیا میتوان در بازبینی دروس عمومی به مهارتهای لازم در کسب موفقیت نیز توجه کرد.
#آموزش
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود
#سلام_فرمانده توسط جمعی از فرزندان مدافع حرم با حضور دختر شهید جمیل حسین فقیه از شهدای حزب الله لبنان که در کفریا به شهادت رسید .
این شهید بزرگوار که برای کمک به شیعیان دو شهر در محاصره فوعه و کفریا سوریه به آنجا اعزام شده بود،در راه انجام وظیفه جهادی به شهادت رسید. برادر ایشان فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه نیز یک ماه قبل از وی به شهادت رسیده بود. شهيد جميل حسين فقيه به دلیل حضور در شهر محاصره شده کفریا نتوانسته بود در مراسم تشییع برادرش فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه با نام جهادی "ساجد الطيري" شرکت کند.
#سلامفرمانده
#فرزندانشهدایلبنان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a