🔴 اصول شش گانه وحدت امت در سیره امام علی (ع)
وحدت از اصول اساسی و غیرقابل چشم پوشی در سیره امام علی(ع) است. ژرفنای اثرگذاری و عمق حضور این اصل در سلوک حضرت تا آنجا است که می توان گفت آن حضرت همانطور که امام عدل، امام تقوا و امام آگاهی و دانش است، امام وحدت امت اسلامی نیز به حساب می آید. آن امام همام وحدت را همواره به مثابه یک اصل کلان، بسترساز و پربسامد، و امتداد یافته در زوایا و ابعاد مختلف جامعه پی می جسته و می خواسته است؛ به گونه ای که ما اکنون می توانیم به روشنی ردپای نگرش وحدت گرایانه امام (ع) را در شرایط و مقاطع مختلف زندگی آن حضرت بیابیم و به تحلیل آن همت گماریم.
در این نوشتار به اصولى می پردازم که امام علی علیه السلام با لحاظ وحدت اسلامى به مثابه موقعیتی پایه ای و مبنایی و به منظور حفظ و تقویت این مبنا و پایه روابط در جامعه، با قدرت و قوت، پی میگرفتند و نسبت به آن ها اهتمام داشتند:
اصل اول: اخوت اسلامی:
آنچه در سیره امام علی مشاهده می شود تطبیق آیه شریفه «انما المومنون اخوة» به صورت تمام و کمال، و صد درصدی، بر واقعیت زندگی اجتماعی مسلمانان است. این اصل را حضرت (ع) در زندگی مسلمانان جاری و در تعاملات روزمره ایشان برقرار می خواستند. رویکرد امام (ع) به "انما المومنون اخوة" واقع گرایانه و تهی از هرگونه تعارف یا ملاحظه معطوف به موقعیتی خاص و شرایطی مقطعی بود. در نگاه آن حضرت (ع) ضرورت داشت تا تعاملات اجتماعی مسلمانان گرداگرد این اصل محوری سامان یابد و بر اساس آن تحقق پیدا نماید.
امام علیبن ابیطالب (ع) اختلافات عقیدتی و مذهبی درون امت را مجوز، عامل و یا خاستگاهی برای بر هم زدن اخوت اسلامی نمی دیدند؛ بلکه اخوت اسلامی را چتری گسترده و فراگیر می یافته است که در هر حال، و به صورتی پایدار، بر امور امت سایه می گسترانده است. در سخنی از امام (ع)، که در نهجالبلاغه آمده است، خطاب به مسلمانانی که در حکومت او میزیستند فرموده است: انما انتم اخوان علی دینالله، یعنی شما کسانی هستید که بر اساس دین خدا برادر هم شده اید.
نکته جالب آن که امام (ع) پس از این سخن، عامل اختلاف درون جامعه در روزگار خود را درونی معرفی می کند. از این نکته میتوان نتیجه گرفت که امام اختلاف بین امت را بر اساس مذهب به هیچ وجه به رسمیت نمیشناسد. ایشان تنها از یک اختلاف سخن به میان می آورد و آن هم اختلافی است که منشاء آن درون های نامطلوب و هوای نفس می باشد.
برای فهم آن چه آمد باید توجه نماییم که این سخن خطاب به مسلمانانی از جانب امام علی (ع) اظهار گردیده است که همه صرفا اهل سنت یا شیعه نبودند؛ بلکه اصحاب و یاران هر دو مذهب اعتقادی مخاطب حضرت (ع) بودند؛ اگر چه جمعیت سنیان ای بسا بیشتر بوده است. به هر روی بی گمان این فرمایش حضرت (ع) تطبیق آیه شریفه «اخوت» است بر زندگی مسلمانانی که در سایه حکومت ایشان میزیستند.
اصل دوم: جلوگیری از تاثیر گذاری اختلاف در عقیده بر مناسبات اجتماعی امت:
بر اساس این اصل امام (ع) به هیچ وجه مسائل اختلافی عقیدتی را در ملا عام و در ساحت سیاست و سیاستگذاری و ارتباطات و تعاملات فیمابین امت اسلامی منعکس نمیکردند؛ هرچند امیرالمومنین (ع) از عقاید خود که مبنا و منعکس کننده عقائد شیعه است در حوزه عقیده (که امروزه از آن در کرسی های علمی و بحثی یاد می شود) سخن میگفت؛ اما این سخن گفتن به قدری هوشمندانه، دلسوزانه، در پیوستگی با عقلانیت دینی و اجتماعی، و به دور از هرگونه اکراه و اجبار ارائه می شد که به هیچ وجه از آن بوی طرد و نفی اجتماعی مسلمانان معتقد به عقائد دیگر یا نفی همگرایی با آنان به مشام نمی رسید.
اصل سوم: تقویت هویت امت به مثابه چارچوبی فراگیر و دربرگیرنده برای همه مذاهب:
حضرت (ع) به هیچ وجه اجازه نمی دادند که "هویت اسلامیِ جمعیِ امت" در سایه اختلافات اعتقادی، کوچک و محدود شود. به زبان دیگر ایشان نمی خواستند که هویت امت تحت تاثیر هویت هاى مذهبي تضعیف شود و کارکردی ضمنی یابد و تبدیل به «هویت دست دوم» گردد. در سیره آن حضرت (ع) هویت اسلامی بخشی مؤثر و پررنگ از تصویر گسترده جامعه به حساب می آمد؛ به گونه ای که ادبیات، مفاهیم و رویکردها و همه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی با نگاه به هویت اسلامی و از خاستگاه آن معنا و عینیت پیدا می نمود. بدین ترتیب ذیل هویت اسلامی جامعه ای که او در آن می زیست، هویت اعتقادی شیعی یا سنی خود را در دل امت اسلامی تعریف میکرد و به مثابه بخشی از این امت بروز و ظهور می یافت.
اصل چهارم: محبت اجتماعی:
آن حضرت محبت اجتماعی را بدون هرگونه ظاهر سازی یا مصلحت گرایی مقطعی و موضعی میان همه مسلمانان می پراکند و نسبت به تشدید و تقویت زمینه های منتهی به گسترش و ژرفنایابی آن اقدام می نمود. حضرت (ع)، به یک معنا، محبت ورزی اجتماعی در میان امت را وجهه همت خویش ساخته بو
د و صادقانه و آگاهانه در پی ت
وسعه و ارتقاء آن بود.
اصل پنجم: اصل تناصح اجتماعی:
حضرت علی (ع) در ساحت های اجتماعی و فعالیتهای مربوط به امت، نصیحت و خیرخواهی اجتماعی را به صورت یک رویکرد جدی و عیاری برای رونق بخشی به مناسبات اجتماعی صحیح و سالم پی می گرفت و تعقیب می نمود. آن حضرت (ع)، همانطور که در تاریخ منعکس است، نصیحت های خود را آنجا که به جامعه اسلامی مربوط می شد و به آبادانی، دین، سلامت و وحدت جامعه باز می گشت، بیدریغ و بی هرگونه کناره گیری از امر عمومی و حوزه اجتماعی به همگان از جمله خلفای زمان خود عرضه می نمود. آنگاه که خود به خلافت رسید ابعاد نصیحت گرایی اجتماعی امام (ع) در سطوح مختلف گسترد و عرصه های گوناگون را درنورید. حضرت (ع) از نزديكان گرفته تا عموم، و از شیعه گرفته تا سنی، همگان را مشمول سنت ارزنده نصیحت گری خویش نمود و به صورتی بی نظیر، حرکت خیرخواهانه را بر همه ارزانى داشت . نصیحت گرایی اجتماعی حضرت (ع) ابعاد مختلفی دارد و در سطوح گوناگون آن را می توان مطالعه کرد؛ از جمله آن که نسبت آن با اصل خیرخواهی عمومی در سلوک امام (ع) چه بود و نمودها، جلوهها، راهکارها، شیوه ها و قالب های بروز و ظهور آن کدام ها بوده اند؟ پاسخ گویی به این پرسش و پرداختن به زوایای مختلف این بحث طبعا مجال دیگری میطلبد.
اصل ششم: اصل تواصل:
واژه تواصل واژه ای روایی است. این اصطلاح در روایات ما وارد شده است و به معنای تبادل ارتباط و اتصال در جامعه اسلامی میان افراد به کار رفته است. تواصل به رویکردی میان شیعیان اشاره دارد که انزوای از اجتماع را برنمی تابد و هم دلی و همراهی به مسلمانان را از شیعیان می خواهد. مشخصا در سیره امام علی (ع) کشیدن دیوار به دور شیعیان و جدا کردن صف ایشان از صف اهل سنت به هیچ وجه مطلوبیت ندارد و در عمل به چشم نمی خورد؛ برعکس رفتار آن حضرت (ع) رویکرد به رفت و آمد اجتماعی، تماس اجتماعی، سخن گفتن با یکدیگر و مشارکت در شادی های و غم های اجتماعی همه مسلمانان به روشنی و به صورتی گسترده به چشم می آید. اساساً بخشی از کلمات امام علی حامل ادبیات و مفاهیم و فضای فکری معطوف به ایجاد ارتباط پیوسته اجتماعی افراد درون امت با یکدیگر است.
#وحدت
#اصولششگانه
#سیرهیعلوی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
1_1622304752.mp3
1.44M
من عبد و مرید، تو بابِ مراد
گدای توأم امام جواد
دلم زده پر تو صحن و سرات
امیدِ منه به گوشه نگات
من تو رو دارم ای همه دار و ندارم
ای همهی کس و کارم
ای دل و دلبر و یارم
«جواد یا مولا .. »
تو حجره غم تو تاب و تبی
صدا میزدی که تشنه لبی
شبیه حسن بدون حبیب
شبیه حسین شدی تو غریب
تو روضهی تو میباره چشام
تن تو کشیده شده روی بام
بی کس و یاری ای همه دار و ندارم
ای همه ی کس و کارم
ای دل و دلبر و یارم
«جواد یا مولا .. »
#کربلایی_محمدحسین_پویانفر
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚽️اگه با شروع تابستون، ورزشی رو برای گذران اوقات فراغت تون انتخاب کردید، خوندن این پست،بهتون نگاه و هدف تازه ای برای ورزش کردن میده..😉
#کتاب_خوب
#ورزش
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
امشب شب اول ماه ذیحجه است
🌱نماز دهه اول ذی الحجه🌱
🔅امام باقرعلیه السلام می فرمایند:
هیچگاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید.
(سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵)
🌴 کیفیت نماز 🌴
نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود.
🔅این نماز دو رکعت است.
در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد
و بعد سوره اخلاص
و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف
(وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)؛
خوانده شود
#نمازذیحجه
#اعمال
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
(خطاب حق به انسان )
چه بسیار که تو را خواندم و تو آوای مرا نشنیدی
چه بسیار که جمال خود را بر تو نمودم
و تو تماشا نکردی
چه بسیار خود را چون رایحهای خوش در عالم پخش کردم
و مشام تو آن را احساس نکرد
پس خود را چون طعامی در خوان هستی نهادم
و تو از آن تناول نکردی و نچشیدی
چرا نمیتوانی در لمس اشیاء مرا احساس کنی؟
و در شاخهی گل سرخ مرا ببویی
چرا مرا نمیبینی؟
چرا مرا نمیشنوی؟
چرا، آخر چرا؟
من از هر لذتی برای تو برترم
من از هر آرزویی مطلوب ترم
و از هر جمال، زیباترم
زیبا منم، ملیح و جذاب منم
مرا دوست بدار
و غیر مرا دوست مدار
به من بیندیش و در سودای من باش
در سودای دیگری مباش
مرا در آغوش گیر
مرا ببوس
که وصالی چون وصال من نخواهی یافت
دیگران همه تو را به خاطر خود دوست دارند
و من تو را به خاطر خودت دوست دارم
و تو از من میگریزی،
ای محبوب
تو با من در عشق، مصاف انصاف نتوانی داد
زیرا اگر تو قدمی به من نزدیک شوی
من صد گام به تو نزدیک خواهم شد
من از نفس به تو نزدیک ترم
من از جان و نفَس به تو نزدیک ترم
غیر از من کیست که با تو چنین رفتار کند
مرا بر تو غیرت است
و دوست ندارم که تو را نزد غیر ببینم
حتی نخواهم که تو با خود باشی
نزد من باش تا نزد تو باشم
و چنان نزد من باش که از آن بی خبر باشی
ای معشوق، بیا دست در دست هم نهیم
و به پیشگاه آن حقیقت لایزال رویم
تا او میان ما حکمی جاودانه کند
و ما را صلح و آشتی دهد
آشتی پس از قهر
آه که چیزی لذت بخش تر از این در جهان نیست
نشستن در کنار یار
و با هم سخن گفتن...
✍️محیالدین ابن عربی،
📕کتاب التجلیات الالهیه
#عرفان
#خطابحقبانسان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
در هر روز از این دهه، این ذکر را به نقل از امیر المومنین علیه السلام بخواند، اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ،
لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ.
( اقبال، ص 324)
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۱)
🔹بمناسبت سالروز ازدواج مقدس امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما
🔸انسان بايد از لاك خودپرستى خارج شود- كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند-
🔸خارج شدن از لاك خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد.
اولين مرحلهاش غير دوستى است.
🔸مثلًا يك كودك فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مىبيند و همه چيز را براى خود فردى مىخواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مىكند.
🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مىكند و همسرى انتخاب مىنمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مىشود كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اينطور نيست)
يعنى از خود بدر مىآيد، خودش و او يكى مىشوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مىخواهد.
🔸مجموع دو «خود» يك «خود» شدهاند.
البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقهاى به طرف پيدا كند، علقه مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ »( روم/ 21)
🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مىكنند.
رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از :
روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود
🔸اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود.
و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است،
🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد.
🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد.
و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى.
لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يك قدم از خودِ فردى خارج شدهاند.
🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيقتر مىشود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مىشود و توسعه مىيابد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 841-840- با تلخیص و ویرایش جزئی
#ازدواج
#شهیدمطهری
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 اقامه حج
🔸هیچ کس به #اقامه_حج موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد.
وجود مبارک حضرت امیر، نامه ای که خطاب به ابن عباس، قُثَم بن عباس والی رسمی حضرت در مکه بود نوشته بود که «أَمَّا بَعْدُ فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» وظیفه بِعثه را مشخص کرد. بِعثه یک #مناسک_خاص دارد غیر از مناسکی که سایر روحانیون کاروان باید بلد باشند بعثه یک مناسک خاص دارد. امیرالحاج چه موقع باید سخنرانی کند؟ کجا باید سخنرانی کند؟ چطور باید سخنرانی کند؟ اینها در مسئله #اقامه_حج مطرح است.
🔸 فرمود «أَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ... وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ» در مکه، آنجا از آن جهت که منطقه گرمسیر است و نزدیک استوا وسط روز تشکیل جلسه دادن و سخنرانی کردن و اینها دشوار است حضرت فرمود طرف صبح که هوا خنک است و طرف عصر که هوا خنک شد در این دو طرف روز بنشین و #نیازهای_زائران را در وادی گوناگون ارزیابی کن و برآورده کن. اگر کسی #استفتا دارد جواب بده، اگر کسی #مشکل_علمی دارد که غیر از استفتاست جواب بده، اگربا دانشمندان روبرو شدی با آنها #مذاکره_علمی بکن «وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» اینها دستورات #اقامه_حج است.
📚 سوره مبارکه حج، جلسه 14
#حج
#جوادیآملی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
کرونا و آموزش
🖋 امیر هاشمی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)
این روزها اغلب اخبار و تحلیلها بویژه در فضای مجازی معطوف به ویروس کرونا و توصیههای مراقبتی است. از همه کسانی که در جهت سلامت خود و دیگران تلاش میکنند قدردانی میکنم و امیدوارم هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم.
✅ شاید یکی از اتفاقات عجیبی که کشور ما را در این روزها در بین بقیه کشورهای درگیر با این ویروس متمایز کرده است، عدم مسیولیتپذیری برخی از هموطنانمان است. این موضوع خیلی ذهن مرا درگیر کرده است و در این مجال تلاش میکنم اهمیت و ارتباط آن را با سیستم آموزشی توضیح دهم.
✅ جان نش (John Nash) ریاضیدان برجسته آمریکایی (۲۰۱۵-۱۹۲۸) بود که در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد و در آخرین روزهای حیاتش برنده جایزه آبل (که یکی از معتبرترین جوایز در رشته ریاضی است) شد. دلیل موفقیت او در کسب جایزه نوبل، تلاشهای او در زمینه تکامل نظریه بازی و بویژه معرفی مفهوم "تعادل نش" بود.
✅ یکی از نظریههای کلاسیک در علم اقتصاد توسط "آدام اسمیت" مطرح شد، که بر اساس آن در یک رقابت، به طور طبیعی، هر کسی تصمیمی اتخاذ میکند که برای خودش بهترین باشد. جان نش نظریه متفاوتی را ارائه کرد که در آن "بهترین نتیجه زمانی حاصل میشود که هر کس تصمیمی بگیرد که بهترین برای خودش و بقیه باشد." بهترین مثال برای معرفی این تمایز معمای مشهور زندانیهاست. فرض کنیم دو نفر به جرم مشارکت در یک سرقت بازداشت شدهاند و جداگانه مورد بازجویی قرار میگیرند و به هر کدام سه پیشنهاد ارائه میشود:
الف) اگر علیه دوستت شهادت دهی و او بپذیرد، تو آزاد میشوی ولی او به ۵ سال حبس محکوم میشود.
ب) اگر تو و دوستت علیه هم شهادت دهید هر دو با ۳ سال حبس مواجه خواهید شد.
پ) اگر هیچکدام علیه دیگری شهادت ندهید، هر دو به یک سال حبس محکوم خواهید شد.
بر اساس نظریه اسمیت هر دو نفر پیشنهاد "الف" و بر اساس نظریه نش بهتر است هر دو نفر "پ" را انتخاب کنند.
✅ بر اساس نظریه نش، موفقیت هرکس، وابسته به تصمیم او و دیگران است و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در آن منافع همه گروه دیده شود. این نقطه تعادل مجموعه، تعادل "نش" نامیده میشود که لزوما بهترین انتخاب برای یک عضو گروه نیست، ولی بهترین تصمیم برای کل گروه است. این نظریه در موضوعاتی مانند زیستشناسی برای تحلیل تکامل نیز کاربردی است.
📚 منبع: صفحه ویکیپدیای نش و فیلم "یک ذهن زیبا" به کارگردانی ران هاوارد (که به زندگی او پرداخته است).
✅ اما به نظر در ایران کم نیستند کسانی که هنوز به معجزه نظریه نش پی نبردهاند. به نظر من یکی از مقصران رشد این تفکر، سیستمهای آموزشی (مدارس و دانشگاهها) هستند. مهمترین مشکل سیستم آموزشی ما این است که به مشکلات مختلف کشورمان توجه ندارد. از شعارهای معمول سند راهبردی دانشگاههای ما، کسب افتخار بهترین دانشگاه کشور و خاورمیانه است و تلاش در جهت صعود در رتبهبندیهای مختلف دانشگاهی است. متاسفانه همین نوع نگاه هم به دانشجویان ما منتقل شده است. سیستم آموزشی ما بر مبنای یاددهی-یادگیری نیست. اغلب معلمان ما از دانشآموزان، تکرار مو به موی آنچه تدریس شده است را مطالبه میکنند و هیچ نوع خلاقیتی مورد توجه نیست. در حالی که یادگیری زمانی رخ میدهد که دانشآموز در ذهن خود شروع به ساختن و نتیجهگیری کند. البته، به نقل از کتاب «مهره حیاتی» اثر ست گودین، هدف اصلی تأسیس مدارس ایجاد قالبهای ذهنی برای تشویق به مصرفگرایی است و متاسفانه، ما همچنان بر این فلسفه اصرار داریم که باعث تربیت نسلی میشود که پذیرش بهتری دارد و کمتر فکر میکند.
✅ اخیرا گزارشهای سالانه دانشگاه ETH زوریخ را مطالعه میکردم که به نکته جالبی برخوردم. سیاست آموزشی این دانشگاه تربیت نسلی است که مستقل فکر کند و مسوولانه تصمیم بگیرد و در این راستا به تدریس موضوع تفکر نقادانه پرداخته شده است. بعید میدانم در سند راهبردی این دانشگاه، برترین دانشگاه اروپا شدن، یک هدف باشد، ولی به این افتخار نائل آمدند. امیدوارم رویکرد سیستمهای آموزشی ما توجه به زندگی، تشویق به تفکر و موثر بودن (حل مسائل اطرافمان) باشد ... تا تولید علم!
❓ اما سوالات من:
الف) آیا برنامههای آموزشی ما باید از استانداردهای آموزشی خاصی پیروی کند؟ آیا باید منتظر وزارتخانهای برای تدوین این سیاست باشیم؟ در این راستا، چه ارتباطی بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و عتف وجود دارد؟
ب) متخصصان علوم انسانی چه نقشی در این زمینه میتوانند ایفا کنند؟ هر ساله، مجمع جهانی اقتصاد، لیستی از مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت را اعلام میکند که برای مثال، در لیست مربوط به سال ۲۰۲۰ مهارت حل مسئله مهمترین مهارت است. آیا میتوان در بازبینی دروس عمومی به مهارتهای لازم در کسب موفقیت نیز توجه کرد.
#آموزش
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود
#سلام_فرمانده توسط جمعی از فرزندان مدافع حرم با حضور دختر شهید جمیل حسین فقیه از شهدای حزب الله لبنان که در کفریا به شهادت رسید .
این شهید بزرگوار که برای کمک به شیعیان دو شهر در محاصره فوعه و کفریا سوریه به آنجا اعزام شده بود،در راه انجام وظیفه جهادی به شهادت رسید. برادر ایشان فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه نیز یک ماه قبل از وی به شهادت رسیده بود. شهيد جميل حسين فقيه به دلیل حضور در شهر محاصره شده کفریا نتوانسته بود در مراسم تشییع برادرش فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه با نام جهادی "ساجد الطيري" شرکت کند.
#سلامفرمانده
#فرزندانشهدایلبنان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_پایگاههای_پژوهشی_مقالات و کتاب
۱. قائمیه ghbook.ir
بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد.
۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com
این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت.
۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir
۴. گنج ؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir
۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default
مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد
۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد
۷. التفسیر http://www.altafsir.com/
این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد.
۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com
از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد
۹. المکتبه الشامله shamela.ws
۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx
زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد
۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com
۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net
۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com
بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف
۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir
۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home
۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir
۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index
۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa
۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com
۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com
۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir
۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com
۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com
۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net
۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com
۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net
اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد.
۲۷. پرسمان http://www.porseman.org
۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir
۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com
۳۰. تبیان http://www.tbyane.net
۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1
۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html
۳۳. امام علی imamalin.net
۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org
۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home
۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam
۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php
۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa
۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa
۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal
۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir
۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net
۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com
۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir
علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند
۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com
۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir
۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir
۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir
۵۱. حوزه نت hawzah.net
۵۲. مقالات https://www.magiran.com
۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir
54. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir
55. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir
#منابعپژوهش
#تحقیقات
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا!
اینجا خانه من است و این کعبه خانه توست
او کودک من است و من بنده ی تو
مثال من مثال همین کودک است
من هم مثل او می خواهم راه بروم اما نمی توانم
من هم مثل او می خواهم حرف بزنم اما نمی توانم
خدای من! ای مهربانتر از پدر و مادر!
تو رب من هستی و من کودک این درگاه
عنایتی بنما و تربیتم بفرما
#مناجات
#حج
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚡️بیش از یک هزار مؤسسه، مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه با جامعة المصطفی مرتبط هستند
✔️محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان🔻
🔹امروز از المصطفی هم نام و هم ردیف دانشگاهها و مراکزی همچون الازهر در سراسر جهان یاد میشود. المصطفی گامهای بلندی در حوزه تقریب مذاهب و تبیین معارف بلند اسلام ناب مبتنی بر پیام حیاتبخش قرآن کریم در اقصی نقاط عالم برداشته است.
🔹بدون شک بزرگترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی، حضور و بازدید میهمانان بینالمللی از مراکز المصطفی در داخل کشور است و این یک فرصت محسوب میشود.
🔹امروز جامعة المصطفی در حوزه توسعه اندیشه مکتب اهل بیت علیهم السلام چهار هزار کتاب را به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر کرده و بیش از یک هزار مؤسسه و مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه در خارج از کشور با ما در ارتباط هستند.
🔹دانش آموختگان ما با تأثیرگذاری فراوان در کشورها با تدریس در مراکز آموزش عالی و تدریس رشته های اسلامی در کنار سایر رشته ها در دانشگاه ها با زنده نگه داشتن کرسی های تدریس و مدیریت دارالقرآن ها به عنوان ادامه دهنده و میراث دار حوزههای علمیه چهرهای عقلانی و جذاب از شیعه در جهان به تصویر کشیده است
/خبرگزاری حوزه/.
#المصطفی
#جایگاهعلمی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
"عالم زمانشناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمیپردازد. به شبهه #کانت و #هگل میپردازد که دانشجویان ما را بینماز می کند.
#اسلامی_کردن_علوم_انسانی_دانشگاه
#ضرورتاسلامیکردن_جامعهشناسی
#ضرورتاسلامیکردن_روانشناسی
#ضرورتاسلامیکردن_مدیریت
#ضرورتاسلامیکردن_سیاست
#ضرورتاسلامیکردن_اقتصاد
#ضرورتاسلامیکردن_فلسفهدین
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a