#هر_روز_یک_آیه_قرآن
و همدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را مخوانید!
بخشی از آیه11/حجرات
#زیبا_زندگی_کن
@mohandesi_fekr2
✨﷽✨
#تلنگر
🌹چند نوع حیا داریم؟
❶ حیا از خداوند، که آگاه و بصیر است.
حیا از پیامبر (ص) که اعمال ما بر او عرضه می شود.
❷ حیا از فرشتگان، که کارهای نیک و بد ما را
می نویسند.
❸ حیا از خودمان
❹ حیا از مردم و همسایگان و افراد دیگر.
✍وقتی خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خویش بشناسیم و هیچ جایی را خلوت ندانیم و باور کنیم که در محضر او پیدا و پنهان، روز و شب و ...فرقی ندارد و علم او بر همه چیز و همه کس، محیط است.
این شناخت، عامل مهمّی در بازداشتن بندگان
از خلافها و معصیت هاست. وقتی ما به خاطر
حفظ آبروی خویش، در نزد دیگران کار بد نمی کنیم، چگونه راضی می شویم که آبرویمان نزد خدا برود؟ مگر او نمی بیند؟
📖قرآن می فرماید:
«اَلَم یَعلَم بِاَنَّ اللهَ یَری؟»
آیا نمی دانست که خداوند، می بیند؟
هر چه حیا و شرم انسان بیشتر باشد،
گناهش کمتر خواهد شد....
📚حکمت های کاظمی،جواد محدثی
#زیبا_زندگی_کن 🌺🍃👇
@mohandesi_fekr2
🦋مرحوم آیت الله بهجت(ره):
⛔️غیبت از کمبود شخصیت است‼️
غیبت کردن یکی از نشانههای ناتوانی، فقدان شخصیت و عقده خود کم بینی است فرد با غیبت کردن پرده از این صفات خود بر می دارد و قبل از این که شخصیت اجتماعی دیگری را بشکند شخصیت خودش را هم در هم می شکند و موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم میآورد.
#سخنان_حکیمانه
#زیبا_زندگی_کن 🌺🍃👇
@mohandesi_fekr2
❖ زيبا زندگی کن ❖
#پای_درس_استادپناهیان 🔘 گاهی از خدا چیزی میخواهیم که نمیتوانیم از عهدۀ امتحانش بر بیاییم! 🔻 #گن
#پای_درس_استادپناهیان
🔘 در چه صورتی خدا ما را در شرایط سختِ گناه قرار میدهد؟
🔘 دو اقدام کلیدی برای اینکه شرایط سختِ گناه، برایمان پیش نیاید:
🔻 #گناه_و_توبه (ج۲۵)- ۳
🔸 معمولاً خدا به بندگانش سهل میگیرد و شرایط امتحان و گناه را خیلی سخت نمیکند، تا آنها زمین نخورند و دچار گناه نشوند؛ مگر در چند مورد:
🔸 یکی اینکه انسان یک بدیهایی را در دلش پنهان کرده باشد و بیماردل باشد، مثلاً یک نفاقی در دلش باشد یا غرق در حب مقام و شهوات باشد و... اینها باعث میشود انسان در شرایط سخت گناه قرار بگیرد.
🔸 مورد بعدی، بهخاطر عُجب انسان است. خدا برخی آدمهای خوب را در شرایط سختِ گناه قرار میدهد، چون اینها اگر خطا نکنند، دچار عُجب و غرور میشوند و تواضعشان از بین میرود. طبق روایت، گناه برای مؤمن بهتر از عُجب است و گرنه خدا نمیگذاشت هیچ مؤمنی، گناه کند. (کافی/۲/۳۱۳)
🔸 دو اقدام کلیدی وجود دارد برای اینکه شرایط سختِ گناه، برایمان پیش نیاید و با شرایط آسان، از گناهان عبور کنیم: یکی اینکه در دلمان هیچ بدیِ اساسی و عمدهای نگذاریم باقی بماند. دوم اینکه مراقب باشیم دچار عُجب نشویم.
🔸 برای اینکه بدیِ اساسی در دلتان نباشد، دلتان را با اولیاء خدا صاف کنید، خدا نسبت به اولیاء خودش خیلی حساس است؛ اگر میخواهی تهِ دلت صاف و پاک باشد، اولیاء خدا و اهلبیت(ع) را خیلی دوست داشته باش.
🔸 پلیدیهای پنهان خود را با محبت و خدمت به اهلبیت(ع) از بین ببرید؛ همچنین با محبت و خدمت به دوستان اهلبیت(ع) و با دشمنیکردن با دشمنان اهلبیت(ع).
ادامه دارد در کانال
#زیبا_زندگی_کن 🌺🍃👇
@mohandesi_fekr2
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 انسان؛ موجودی که به همه چیز عادت میکند!
➕خاطره علیرضا پناهیان از شنیدن یک قطعه موسیقی در خارج از کشور
#کلیپ
#استاد_پناهیان
@Panahian_ir
@mohandesi_fekr2
❖ زيبا زندگی کن ❖
🍃🍃🍃🌺🌺🌺 درس اخلاق #آیت_الله_مجتبی_تهرانی 🔴👈گناهان زبان مبحث اول #غیبت قسمت سوم 📛👈بدترین نوع غی
🌿🌿🌿
درس اخلاق (گناهان زبان)
از
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
غیبت
قسمت چهارم
موارد جواز غیبت
در این قسمت ، سخن از موارد جواز غیبت است . مواردى که غیبت در آن ها حرام و ممنوع نیست ، عبارتند از:
الف – متجاهر به فسق :
متجاهر به فسق کسى است که آشکارا گناه مى کند و از ارتکاب گناه پیش چشم مردم باکى ندارد.
فقیهان درباره باز گفتن عیب شخصى که آشکارا گناه مى کند، دو نظر دارند: گروهى مى گویند: این عمل غیبت است ؛ ولى حرام نیست و گروه دیگر مى گویند: این عمل نه غیبت است و نه حرام .
ب – ستمگر:
مورد دوم از موارد جواز غیبت آن جا است که در غیاب ستمگر، ستم او را باز گویند که این عمل غیبت نبوده و حرام نیست .
خداوند متعالى مى فرماید:
لا یحب الله الجهر باسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما.
خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود، بدى ها [ى دیگران ] را اظهار کند، مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند شنوا و دانا است .
براى جواز غیبت از ستمگر شرایطى وجود دارد که عبارتند از:
۱ – نیت و قصد مظلوم از غیبت کردن درباره ظالم ، دفع یا رفع ظلم او باشد؛ پس اگر مظلوم فقط قصد تنقیص یا تحقیر ظالم را داشته باشد و بخواهد آبروى او را بریزد، غیبتش جایز نخواهد بود؛ البته این شرط درونى است و به قصد و نیت غیبت کننده برمى گردد.
۲ – شرط دوم درباره گفتار مظلوم است . مظلوم فقط اجازه دارد درباره ستمى که در حق او شده است سخن بگوید و اگر در غیاب ظالم ، عیب هاى دیگر او را که با ظلمش ارتباطى ندارد، بیان کند، گفتار او غیبت به شمار رفته ، حرام است .
۳ – شرط سوم درباره شنونده غیبت است . مظلوم فقط حق دارد نزد کسى از ستمگر غیبت کند که هم توان کمک کردن به او و هم امید به یارى و حمایت او داشته باشد.
چه بسیار کسانى که توان کمک و یارى به ستمدیده را دارند، ولى در این باره اقدامى نمى کنند و حتى نمى توان به کمک آن ها امید داشت که در این صورت ، غیبت کردن از ظالم نزد ایشان ، جایز نخواهد بود.
ج – بدعت گذار:
مورد سوم از موارد جواز غیبت آن است که بدعت شخص بدعت گذار را در غیابش ، بازگویند تا مردم از راه نادرست او مصون بمانند. بدعت گذار کسى است که با نام دین ، چیزى را که از دین نیست پایه مى گذارد و مردم را با این کار منحرف مى کند. بدعت گاه در اصلى از اصول اعتقادى گذاشته مى شود و گاه در فرعى از احکام دین .
موارد مشتبه با موارد جواز غیبت
گاه انسان به اشتباه غیبت کردن خود را از موارد جواز غیبت مى پندارد، در حالى که این گونه نبوده ، رفتار او حرام است که از آن جمله مى توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ – رضایت کسى که درباره او غیبت مى شود:
رضایت یا عدم رضایت انسان از این که عیوب او گفته شود، هیچ نقشى در اصل غیبت نداشته ، حرمت و گناه غیبت را برطرف نمى کند. راضى بودن کسى که از او غیبت مى شود، موجب جواز غیبت نمى شود.
۲ – آگاهى قبلى شنونده غیبت از عیب کسى که از او غیبت شده :اگر غیبت کننده ، عیب و نقص فردى را نزد کسى که از آن آگاه است بیان کند، این رفتار، غیبت به شمار رفته ، حرام است .
امورى که به موارد جواز غیبت ملحق مى شوند
موارد دیگرى هم وجود دارند که غیبت در آن ها جایز است . این موارد از موارد استثنا شده غیبت در روایات نیستند و جواز آن ها از برخى ضوابط کلى فقهى به دست مى آید:
1⃣ نصیحت مستشیر:
🔵👈در مواردى که باز نگفتن عیب و نقص کسى مایه گرفتارى و دردسر مؤ من دیگرى شود و مفسده بزرگى به بار مى آورد، بحث تزاحم اهم و مهم پیش مى آید به این معنا که انسان میان امرى مهم و امرى مهم تر قرار مى گیرد که به حکم عقل ، باید مهم تر را مقدم بدارد.
2⃣ رفع و دفع منکر:
🔵👈اگر فقط با غیبت بتوان گناه یا منکر مهمى را دفع کرد، باید این کار را انجام داد؛ براى نمونه کسانى که در دین بدعت مى گذارند، اگر یگانه راه جلوگیرى از عمل ایشان که باعث منحرف شدن افراد از مسیر درست دین مى شود، بیان نقایص و عیوب مربوط به رفتار ناشایست آن ها باشد، باید گفته شود.
3⃣ گواهى دادن نزد قاضى :
🔵👈اگر شخص براى دفع مفسده یا منکرى ، نقایص دیگرى را نزد قاضى گواهى کند، کار حرامى انجام نداده است ، و اگر قاضى هم شهادت بطلبد، هیچ اشکال شرعى بر طلب او وجود نخواهد داشت البته روشن است که مقصود از نقایص ، آن دسته از نقیصه هایى است که به آن منکر مربوط بوده ، در دفع آن مؤ ثر باشد.
4⃣ آگاهى دادن :
🔵👈اگر انسان در غیاب کسى در نفى کمال او سخنى بر زبان آورد، ولى قصد تنقیص او را نداشته باشد، این عمل او غیبت شمرده نمى شود؛ همانند نفى مهارت یک پزشک یا ضعیف بودن قدرت علمى یک مجتهد که در این حالت ها غیبت جایز است.
📚اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبى تهرانی
✅ ادامه دارد.......
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#درس_اخلاق
🆔 @dars_akhlaq
#زیبا_زندگی_کن 🌺🍃👇
@mohandesi_fekr2
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬کلیپ 💠استاد رائفی پور
🔸قسمت اول 1⃣
📝 منتظر یعنی ...
🔺ویژگی و خصوصیت های منتظر
🔹«أفضل الأعمال انتظار الفرج» عمل هست نه یک حالت
🎤بایدونبایدهای کار درعرصه ی مهدویت
#وظایف_منتظران
eitaa.com/joinchat/3363766286C39ae354bec
#هر_روز_یک_آیه_قرآن
«يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»
اى فرزندان آدم! لباسى براى شما آفریدیم که اندام شمارا مى پوشاند و مایه زینت شماست. امّا جامه پرهیزگارى بهتر است. اینها (همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمتهاى او) شوند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۲۶)
#زیبا_زندگی_کن🌺🍃👇
@mohandesi_fekr2
◀️ نیکی به #خانواده
🔹 رسول خدا (ص) فرمودند:
🔸 هر معروفى صدقه به شمار مىآید و هر آنچه را كه مؤمن براى خود و خانواده و همسرش هزینه كند و نیز هر آنچه با آن آبروى خود را حفظ كند، برایش صدقه نوشته مىشود.1
🔹 و فرمودند:
🔸 بهترین شما كسانى هستند كه براى خانوادهٔ خود بهترین باشند و من براى خانوادهٔ خودم بهترین شما هستم. 2
🔹 و نیز فرمودند:
🔸 كسى كه به بازار رود و تحفهاى بخرد و آن را براى خانوادهٔ خویش ببرد، مانند كسى است كه صدقهاى را به سوى نیازمندان مىبرد. 3
📚 1. مستدرک الوسائل ج 7 ص 239
📚 2. الفقیه ج 3 ص 555
📚 3. الامالی صدوق ص 577
#سبک_زندگی
#زیبا_زندگی_کن 🌺🍃👇
@mohandesi_fekr2