eitaa logo
محرم
24 دنبال‌کننده
179 عکس
295 ویدیو
6 فایل
مداحی ، استیکر ، روزشمار ، وقایع محرم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت چهل و دوم 🔹«اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّهَ وَ ابْنُ آکِلَهِ الَْآکبادِ..» و پسر کسی که جگرخوار بود. یعنی هند جگرخوار. 💢او همسر ابوسفیان بود کسی که بسیار به بدکارگی مشهور بود‌. یک کنیزی به نام وحشی داشت به آن گفته بود که تو حمزه عموی پیغمبر را بکشت و آن کنیز در جنگ احد اینکار را کرد. بعد او بالای جنازه حمزه رفت و جگر حمزه را بیرون آورد و به دندان گرفت و جگر به اذن خدای متعال سفت شد. او گوش و بینی حمزه را برید و با آنها گردنبند درست کرد و روی گردن خودش انداخت و یک لکه ننگی را تا ابد برای خودش این هند جگرخوار درست کرد. 👌اینجا خیلی جالب است خدا می آید افشا می کند، نام می برد از این افراد یعنی مصادیق الگوها و آن بزرگان شرک و کفر را خدا نام می برد. یعنی صراحتا باید اعلام کرد آن سردسته های کفر و سردسته های نفاق را..⚠️ 🔹«اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فیهِ نَبِیُّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ» می گوید معاویه و یزید و اینها را پیغمبر لعن می کرد «فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ» در هر جایی که پیغمبر می رفت این قاتلان اباعبدالله را لعنت می کرد. این فراز زیارت عاشورا یک نکته به انسان یاد می دهد که در هر زمان و مکان؛ این مرگ بر آمریکا که ما می گوییم و بعضی ها به آن ایراد می گیرند از همین فرازهای زیارت عاشورا حاصل شد.‌ بله الان ابوسفیان نیست، یزید و معاویه نیست ولی راه آنها را دارند آمریکا و اسرائیل و انگلیس ادامه می دهند‌. ✍مثلا دکتر سروش یکی از نقدها و ایراداتی که به زیارت عاشورا می گیرد همین است که در زیارت عاشورا نوشته امام زمان می آید طلب خون امام حسین را می گیرد، ابوسفیان و معاویه.. اینها که مردند از چه کسی انتقام می گیرد؟ ‼️ طرف نمی فهمد .. اولا بحث رجعت را داریم. دوما درست هست یزید و معاویه مردند برفرض اگر بگوییم رجعت هم نکنند ولی امثال یزید و معاویه در جهان کنونی هستند که امثال آمریکا و انگلیس می باشند. پس این مرگ بر گفتن ها را از این فراز زیارت عاشورا یاد می گیریم، که می گوید پیامبر در هر مکان و زمانی ابوسفیان و معاویه را لعنت می کرد. پس ما هم باید در هر زمان و مکان یزیدیان امروز را لعنت کنیم.❌ 🔹«اَللّهُمَّ الْعَنْ اَباسُفْیانَ وَ مُعاوِیَهَ وَ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَهَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَهُ اَبَدَ الاْبِدینَ» یعنی خدایا تا ابد اینها را لعن کن. اسم هم می آورد دیگر اینجا سر بسته نیست. کامل اسم می آورد از ابوسفیان معاویه، یزید‌. ⚠️سه نکته در این فراز هست که اسم می آورد:👇 1⃣.اولا اگر ما مدام بخواهیم خودمان را مظلوم نشان بدهیم و کاری نکنیم و در برابر کار و رفتار دشمن از خودمان عملی نشان ندهیم این باعث می شویم به استضعاف کشیده بشویم و به دشمن رو می دهیم که هم ما و هم دیگران را به بردگی بگیرد. 2⃣.نکته دوم اینجاست که در بیان مبارزه با استکبار و ظالمان نباید کلی گویی مطرح بکنیم بلکه بعضی جاها لازم است مصداق نام ببریم. همان طور که اینجا بعد از اینکه کلیت را می گوید که بر امیه و آل مروان لعنت بشود، صراحتا می آید اسم هم می برد.‌ 3⃣.نکته سوم که به زائر و خواننده زیارت عاشورا این فراز یاد می دهد این است که حواست جمع باشد علاوه بر یزید و معاویه گذشته یزید و معاویه حالا و آینده هم وجود دارند که مصداق آنها همان آمریکا و انگلیس است باید با آنها هم مبارزه بشود. این فضا اگر در جامعه حکمفرما باشد، دیگر کسی جرأت نمی کند به آن جامعه دست اندازی بکند. همان روحیه و فضایی که مردم ما در انقلاب و بعد از انقلاب آن را حفظ کردند و دیگر نمی تواند کشوری بیاید علیه ایران چنین کارهایی را انجام بدهد. ⭕️اما این نکته هم اینجا هست که چرا مدام در زیارت عاشورا لعنت ها تکرار می شود؟ اولا بحث این است که نفرت از این افراد در ذهن و جان ما ملکه بشود و این نفرت ابدی و ادامه دار بشود‌. نکته دوم هم این است که حواسمان جمع باشد معاویه ها و یزیدهای حال هم هستند که مصداقش آمریکا و انگلیس هستند. متأسفانه ما داریم افرادی که زیارت عاشورا هم می خوانند ولی با مرگ بر آمریکا گفتن مخالفند، یعنی حالیشان نمی شود همین زیارت عاشورایی که می خوانیم معنی اش می گوید باید مرگ بر آمریکا هم بگویی چون تولی بدون تبری هیچ فایده ای ندارد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 42 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ===================
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت چهل و سوم 🔹«اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ (یعنی روز عاشورا) وَ فِی مَوْقِفِی هَذَا وَ أَیَّامِ حَیَاتِی (کل ایام زندگیم) بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَیْهِمْ..» 👈می گوید خدایا تقرب پیدا می کنم به تو! می خواهم به تو نزدیک بشوم به وسیله لعن بر اینها. یعنی لعن بر دشمنان اهل بیت یکی از راه های نزدیکی به خداست. برای همین تولی و تبری جزء فروع دین است یعنی باید یک انسان مسلمان اینها را انجام بدهد. نمی توانیم فقط بگوییم خدا، و دشمنان خدا و اهل بیت را لعن نکنیم. 🔺متأسفانه افرادی که اسمشان را روشنفکر می گذارند، امروزی می گذارند حالا هر چیزی، می گویند لعن نکنید، لعن تاریکی می آورد لعن اشکال دارد.. خُب لعن اگر اشکال دارد، برفرض بگوییم زیارت عاشورا نعوذبالله جعلی، قرآن چی! در قرآن لعن نیست؟ در قرآن مرگ هم هست «قاتَلَکُم الله، بکشد خدا شما را» دیگر از این صریح تر چه چیزی بگوید؟؟ ❌بعد یک عده دیگر پیدا می شوند به اسم شیعه می گویند که زیارت عاشورا را هر روز نخوانید چون لعن دارد، لعن باعث سنگینی آدم می شود. پس چطور امام باقر می گوید بخوانید؟ چرا آیت الله قاضی می گوید من حسرت می خورم که به جای روزی یکبار چرا دوبار نمی خواندم! این همه بزرگان ما تأکید دارند به هر روز خواندن زیارت عاشورا، بعد یک عده آدم بی عقل می گویند هر روز نخوان تاریکی و سنگینی می آورد!😏 🔰شما اگر یک مومن را بخواهی بخاطر اشتباهش لعن کنی، این کار اشتباه است، درست است اشتباه کرده ولی لعن نباید کرد. ولی آیا امثال معاویه و یزید مومن هستند؟ افرادی که به راحتی می آیند مردم یمن و امثالهم را می کشند اینها مومن هستند؟ آیا اینها را نباید لعن کرد؟! این لعن کردن دستور قرآن است. 🔹«بِالْمُوَالاَةِ لِنَبِیِّکَ وَ آلِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» می گوید اول با لعن کردن به تو نزدیک می شوم و بعد با موالات و دوستی کردن با اهل بیت. 📖این فراز سه نکته بسیار مهم دارد که در حقیقت خلاصه و عصاره زیارت عاشورا این قسمت است👇 💠نکته اول این است که می گوید زائر امام حسین (ع) باید پیمان بر بیزاری از دشمنان اهل بیت داشته باشد. پیمان ببندد که با دشمنان اهل بیت دشمن هست. این زیارتنامه های اهل بیت هم که در عتبات عالیات و مشهد.. می روید می خوانید متنش را هم نگاه کنید برای همین است با دشمنان شما دشمن هستم با دوستان شما دوستم. 💠نکته دوم می گوید «أَیَّامِ حَیَاتِی» عهد و پیمانم عمری است و مقطعی نیست‌. فقط مخصوصا ماه محرم نیست. عمری است، من تا عمر دارم پیمان لعن و نفرین نسبت به دشمنان اهل بیت را دارم. 💠نکته سوم در این فراز، دوستی با اهل بیت است که دوستی با اهل بیت فقط به گفتار نیست به عمل هم هست. البته همین گفتار هم خودش کلی است، همین که ما قلبا اهل بیت را دوست داشته باشیم و با دشمنان ایشان دشمن باشیم، هر چند گنهکار هم اگر باشیم با همین دوستی حالا نمی گوییم صددرصد همه ی گناهان بخشیده می شود و یک راست به بهشت می رویم.. نه، ولی این دوستی ما را نجات خواهد داد. 👌این واژه «أَتَقَرَّبُ» بارها و بارها در زیارت عاشورا تکرار شده، یعنی نشانه این است ما باید به خدا نزدیک بشویم و هدف ما از این زیارت خواندن نباید فقط ثوابش باشد، هدف ما باید نزدیک شدن به خدای متعال باشد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 43 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ===================
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت چهل و چهارم 🔹فراز بعدی به قسمت صد لعن می رسیم؛ «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ..» یعنی خدایا اولین ظالمی که در حق پیغمبر و آل او ظلم کرد و آن کسانی که پیرو او هستند را لعن کن «اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ» خدایا لعنت کن آن کسانی را که بر امام حسین (ع) مصیبت وارد کردند «وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ» یعنی حتی مشایعت کردند، همراهی کردند حتی یار شدند حتی تبعیت کردند از دشمنان «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا» خدایا همه ی آنها را لعنت بکن. ♨️این صد باری که اینجا دارد به انسان یاد می دهد که از این روشنفکر مآبها یاد نگیرید که لعن کردن بد است، لعن کن تا می توانی هم لعن کن. اول هم می گوید لعن چون عرض کردم دشمن را خارج کن بعد دوست را بیاور داخل. بعضی ها می گویند لعن چه فرقی با فحش دارد، قرآن می گوید فحش ندهید سب نکنید به بت پرست ها، چرا؟ چون آنها برمی گردند به خدای شما فحش می دهند. پس شما چرا در زیارت عاشورا لعن می کنید؟ 👈می گوییم سب با لعن فرق می کند سب یعنی فحش، لعن یعنی دوری از رحمت. می گویم لعنت بر معاویه یعنی خدایا معاویه را از رحمت خودت دور کن. خُب، رحمت نباشد دیگر عذاب است. ولی فحش یعنی به فلانی بگویی تو خری، مارمولکی، از این چیزها.. بله قرآن می گوید به کسی فحش ندهید، ما هم فحش نمی دهیم. اما لعن اشکال ندارد. ⚠️البته باز هم می گوییم لعن علنی کردند،، به مقدسات اهل سنت علنا توهین کردند از نظر مقام معظم رهبری و خیلی از مراجع حرام است، نباید انجام داده بشود.🚫 ❌آن کسانی هم که می آیند لعن علنی را باب می کنند، همیشه یک سوالی را از این افراد کردم شما که حرف از لعن علنی می زنید بارزترین و یکی از مشخص ترین مرام نامه لعن شیعه همین زیارت عاشورا است. آیا در زیارت عاشورا اسمی از خلفا آمده؟! نه، اما گفته اولی دومی و سومی. می گوییم آفرین می گوید اولی و دومی و سومی، اسم نمی برد! شما هم با کنایه لعن کن همانطور که امامت دارد با کنایه لعن می کند.⚠️ ☝️بله در زیارت عاشورا اسم معاویه هست اسم یزید هست اما اسم آن افرادی که باید باشد نیست، غیر مستقیم ائمه لعن کردند. پس چرا ما باید بیاییم مستقیم لعن کنیم! و تفرقه بیندازیم بین شیعیان و سنی ها. به چه علت؟ 💠ذکر شریف «لا اِله الا الله» اولش «لا اِله» هست یعنی اول نفی طاغوت است و بعد خدا هست. یک آیه دیگر قرآن «فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَيُؤمِن بِاللَّهِ..» اول باید لعن باشد ولی لعن درست! یعنی ما هم مخالف کسانی هستیم که افراط می کنند و لعن علنی می کنند هم مخالف آن کسانی هستیم که تفریط می کنند و می گویند اصلا لعن نباشد. مخالف هر دو هستیم، لعن باید باشد اما لعن درست.☑️ ♨️یک بحثی پیش می آید زیارت از راه دور. خُب برای ائمه زیارت از راه دور هیچ اشکالی ندارد، حالا برای امام زاده ها را می گویند باید از نزدیک زیارت کرد ولی ائمه از دور و نزدیک فرقی نمی کند. اما یک فریب های شیطانی این وسط برای انسان پیش می آید که از راه دور است چه فایده ای دارد، تو برای چی سلام می دهی؟ طرف می رود کربلا، بعد تو از راه دور سلام می دهی و می خواهی به ثوابش هم برسی؟ 👌از اینها فریب ها شیطان می دهد ولی توصیه اهل بیت است، مثلا امام صادق می گویند؛ اگر دور هستید به یک بلندی بروید و رو به سمت حرم جد ما حسین (ع) دست بر سینه بگذارید و سه بار «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه» بگویید و این طور جد ما را زیارت کنید. شما را جزو زوار امام حسین هم می نویسند‌ بله، کسی منکر این نشد که طرف از نزدیک زیارت برود ثوابش بیشتر است، اما زیارت از راه دور هم اشکالی ندارد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 44 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ====================
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تا خداوند خیر‌ کسی را بخواهد محبت امام حسین و زیارتش را در دل او می‌اندازد... ✍️حدیث (ع) ♨️
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت چهل و پنجم 🔹«وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِيارَتِكُمْ..» می گوید خدایا! این زیارت من را زیارت آخر قرار نده.🔅 🕌حرم امام رضا (ع) که بروید یا حرم هر معصوم دیگری.. فرقی نمی کند. آن زیارت نامه یشان را وقتی بخوانید یک زیارتی دارند به نام زیارت وداع، قبلا هم عرض کردیم وداع به معنای خداحافظی نیست وداع به معنای ودیعه گذاشتند و امانت گذاشتن است. یعنی اهل بیت پاک من این زیارتی که کردم را به عنوان ودیعه پیش شما امانت می گذارم که شما روز قیامت یا شب اول قبر به من پس بدهید. 👌آنجا می گوییم این زیارت من را آخرین زیارت من قرار نده که من دوباره بیایم. اینجا هم همین را دارد می گوید این زیارت امام حسین (ع) که نصیب من شده که زیارت عاشورا را خواندم این را زیارت آخر من قرار نده و این توفیق را بده من که دوباره این زیارت را بخوانم. به همین خاطر هست که بزرگان ما خیلی توصیه داشتند به خواندن زیارت عاشورا و در حقیقت کار هر روزشان خواندن این زیارت مهم بود.✅ 🔹«السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (وَ عَلَى أَوْلادِ الْحُسَیْنِ)» این در پرانتز است چون بعضی از نسخه ها ندارد «وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ» این قسمت از زیارت عاشورا هم باید صد بار تکرار بشود. 🔹«اَللّٰهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلا» می گوید خدایا مخصوصا ظالم اول را لعنت بکن. ما گاها شاید ظالم دوم را بیشتر لعنت بکنیم ولی اینجا می گوید ظالم اول، می دانید چرا؟ چون ظالم اول بود که ظلم را پایه گذاری کرد، اگر ظالم اول نبود ظالم دوم هیچ وقت به حکومت نمی رسید چون اصلا وجهه ای نداشت آن فرد پیش مردم که بخواهد حاکم بشود. 👈زیارت عاشوراست 📜 باید بیشتر معاویه و شمر لعنت بشوند، یزید بیشتر لعنت بشود، ولی می گوید خدایا مخصوصا اولی را لعنت کن چون اولی اگر نبود کار به کربلا اصلا نمی رسید. 🔹«ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ» مراد از رابع را خیلی ها می گویند معاویه هست و سپس می گوید «اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً» یعنی یزید مرحله ی پنجم است. با اینکه کربلا را یزید دستور داد مرحله ی پنجم است. 🔹«وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِيٰادٍ وَابْنَ مَرْجٰانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْيانَ وَآلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ» بعدا می رسد به عبیدالله بن زیاد و ابن مرجانه و عمر سعد و شمر و بقیه.. و بعد هم می گوید «اِلى يَوْمِ الْقِيمَةِ» تا قیامت خدایا آنها لعنت بشوند یعنی لعنت همواره باید دائمی باشد.⚠️ 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 45 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ===================
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت چهل و ششم 💢..بعد می گوید سجده بروید. بعضی ها می گویند ما این را حفظ نیستیم چطوری سجده برویم؟ اولا این دو خط حفظ کردنش که کاری ندارد، بعد هم اگر طرف حفظ نیست با دستش مهر را به پیشانی بگذارد و بخواند، سجده مستحب هست اشکالی ندارد. 🔹«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِینَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِمْ..» می گوید خدایا سپاس تو را به سپاس شکر گزاران بر مصیبت زدگی آنان. ⁉️شاید بگویید مگر مصیبت امام حسین (ع) شکر هم دارد که ما شکر می کنیم؟! می گوییم این شکر از آن بابی که ما فکر می کنیم خنده و شادی نیست، مراد این است که خدا امام حسینی به ما داد که از طریق ایشان می توانیم بندگی خدا را انجام بدهیم. 👈و بعد می گوید حمد و سپاس به خاطر آن مصیبتی که به آنها رسید. خیلی از علمای اخلاق می گوید اگر بلایی به شما رسید شکر کنید. 📜یک روایتی هست در کتاب کافی فکر کنم نوشته، خیلی از اصحاب پیغمبر را بعد از نماز به منزلشان دعوت می کردند. یک روز بعد از نماز یکی از اصحاب گفت پیغمبر بفرمایید برویم خانه ی ما.. رفتند و سر سفره نشستند، طرف رفت غذا بیاورد پیامبر دید بالای دیوار مرغ آن مرد تخم گذاشت، این تخم داشت پایین می افتاد و بشکند گیر کرد و نشکست. طرف آمد و دید که پیغمبر تعجب کردند! فهمید، گفت پیغمبر تعجب ندارد خانه ی من، خانه ای است که هیچ وقت در آن بلا نازل نمی شود. پیامبر از کنار سفره بلند شد و رفت، گفت خانه ای که در آن بلا نازل نمی شود یعنی خدا هیچ نگاه رحمتی به این خانه ندارد. 📖روایت هست می گوید «اَلبَلاءُ لِلوَلاء» آنهایی که مورد محبت خدا هستند بلاهایشان هم بیشتر است. حالا نه اینکه شب و روز در بلا باشند‌. اما کسی که اصلا هیچ بلایی برای او نازل نمی شود همان سنت استدراج است، که خدا آنها را غرق در نعمت می کند که دیگر فکر خدا و گریه و زاری و مناجات نیفتند آن دنیا حالشان را می گیرد. 💠پس اینکه می گوید بر این مصیبت، شکر می کنم به این خاطر است که ″این مصیبت باعث افزایش و ارتقاء مقام معنوی انسان می شود″. از این باب است که می گوییم من بر این مصیبت امام حسین (ع) شکر می کنم. ⚠️اینکه می گویند مصیبت که آمد این جمله را بگویید «اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُون» متأسفانه در جامعه ی ما بد جا افتاد فکر می کنند فقط برای مرده ها باید این را گفت. نه! چون آیه قرآن می گوید؛ «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» [۱۵۶/بقره] یعنی این آیه راجع به هر مصیبتی بکار می رود، حالا مرگ هم یکی از این مصیبت هاست. طرف اگر مشکلی در زندگی اش ایجاد شد این آیه شریفه را بگوید. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 46 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ===================
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ⬅️قسمت چهل و هفتم 🔹«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ..» طرف رفت پیش امام صادق گفت من از عذاب قبر می ترسم. امام گفت زیارت عاشورا بخوان. گفت چطور، ربطش در چی هست؟! گفت چون در زیارت عاشورا می گویی «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُود» مراد از ورو‌د امام صادق (ع) می گوید به قبر است. البته ورود به قیامت هم می شود، معانی مختلفی می شود استفاده کرد. اگر شفاعت اهل بیت نباشد انصافا کار آدم زار است چون نه به اعمال ما، نه به نماز و روزه ما اعتباری هست..😔 🔹«وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ..» یعنی خدایا من را ثابت قدم.. همان بحثی که عرض کردم انسان تا آخر راه باید ثابت قدم باشد نه اینکه امروز خوب باشد و فردا گنهکار باشد. «وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ..» و بعد می گوید همانطور که یاران امام حسین (ع) بودند و تا آخر با ایشان همراه بودند. این کلیاتی از بحث زیارت عاشورا بود. 📖توضیحاتی راجع به شیوه ختم زیارت عاشورا👇 💢علامه طباطبایی از قول استادش سید علی آقای قاضی نقل می کند در ماه محرم در خود روز عاشورا، زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن بدون فاصله بخوانید یعنی همان یک مرتبه بخوانید. اما در غیر روز عاشورا در ابتدای روز زیارت عاشورا را (اگر حال ندارید یک مرتبه بخوانید) تا ابتدای صد لعن بخوانید و سپس در طول روز صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و قبل از اینکه روز تمام بشود قبل از غروب آفتاب، باقی فراز زیارت عاشوار را بخوانید و بعد سجده بروید و خواندن زیارت را تمام کنید. 💠می گوید، به این شکل اربعین یعنی چله گرفتن زیارت عاشورا را سید علی آقای قاضی توصیه می کردند. مرحوم علامه طباطبایی می گوید؛ این تقسیم کردن صد لعن و صد سلام یک لذتی دارد، لذتش کجاست؟ شما در طول روز متوجه امام حسین (ع) هستید و دارید با ایشان زندگی می کنید.‌ این فایده را هم دارد. 👈نکته ی از آیت الله بهجت؛ در کتاب ″کیمیایی وصل، ج۲، ص ۳۸۶″ نویسنده کتاب می گوید از آیت الله بهجت شخصا سوال کردم اگر کسی نمی تواند در طول روز این صد لعن و صد سلام را تقسیم کند یعنی حتی وقت تقسیم کردن را هم ندارد که بخواند آیا می تواند... آیت الله بهجت می گویند اگر کسی نمی تواند صد لعن و صد سلام را بگوید اکتفا کند به خواندن زیارت عاشورای غیر معروفه و اصلا زیارت عاشورای غیر معروفه را برای افرادی قرار دادند که نمی توانند صد لعن و صد سلام را بخوانند. 📜زیارت عاشورای غیر معروفه، دیگر صد لعن و صد سلام ندارد.‌ متنش فرق دارد مثلا به حضرت عباس هم سلام می دهیم «السَّلامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ»، زیارت عاشورای غیر معروفه در مفاتیح بعد زیارت عاشورای معروفه هست. همان ثواب را دارد ولی دیگر مشقت صد بار گفتن را ندارد. حضرت آیت الله بهجت شیوه ایشان این بود که در طول روز صد بار لعن و سلام را تقسیم می کردند و به همین شیوه هم تا آخر عمر التزام داشتند. 👌خلاصه ″زیارت عاشورا″ که حدیث قدسی هست را به هیچ عنوان از دست ندهید و حتی شده یکبار به صورت صد لعن و صد سلام بخوانید. 🔹 پــایــان🔹 🎤استاد احسان عبادی 47 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ===================