6- لشکر عمر بن سعد به سوى خیام روى آوردند
بعد از رجوع شمر عمر بن سعد لشکر خویش را صدا زد یا خیل اللّه ارکبى و بالجنة ابشرى اى لشکر خدا سوار شوید و به سوى بهشت رفتن شاد شوید.
لشکر رو به خیام آوردند و امام علیهالسلام در پیش خیمه سر به زانوى اندوه گذاشته و به خواب سبک رفته بود جناب عباس خدمت امام آمد عرض کرد برادر لشکر رو به شما آورده.
حضرت فرمود عباس جانم فداى تو باد بپرس چه شده که رو به ما آورده اند جناب عباس با ۲۰ سواره به سوى لشکر آمد و مراد ایشان را پرسید گفتند از امیر حکم آمده که به او بیعت کنید وگرنه با شما قتال کنیم جناب عباس فرمود کلام شما را به امام برسانم برگردم حضرت فرمود عباس امشب را از ایشان مهلت گیر تا قدرى نماز و دعا و استغفار کنیم جناب عباس آمد و در مقابل لشکر ایستاد موعظه نمود و آن شب را مهلت خواست و لشکر عمربن سعد به جاى خود بازگشتند و این قضیه در عصر روز نهم اتفاق افتاد.
✨🏴
هدایت شده از صبح بخیر شب بخیر
4_6032821934247380105.mp3
5.71M
روضه حضرت ابوالفضل ع
زبانحال مادر 😭
🎤میرداماد
@sobhbekheyrshabbekheyr
#نامگذاری
#شب_دهم_محرم
شب و روز دهم محرم
#شب_دهم #محرم
#عاشورا
#امام_حسین ع
حضرت امام حسین علیه السلام
.
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
⬅️قسمت چهاردهم
💭در اینجا که می گویید «یَابْنَ امیرالْمُؤْمِنینَ وَابْن سَیِد الْوَصِیّین» را چطور تفسیر کنیم؟ یابن امیرالمومنین که مشخص است فرزند حضرت علی (ع) است و بحثی هم در آن نیست. اما روی این دو صفت «امیرالْمُؤْمِنینَ» و صفت «سَیِد الْوَصِیّین» می خواهیم کار کنیم؛
👈لقب امیرالمومنین طبق تمام روایات، مخصوصا از راویان شیعه فقط مختص حضرت علی است و ما به هیچ احد و ناس دیگری امیرالمومنین نمی گوییم. حتی اهل بیت دیگر حرام می دانستند که این لقب را به خودشان بدهند و حتی روایت داریم که طرف به امام صادق (ع) می گوید شما امیرالمومنین هستی؟ امام صادق گفت ساکت باش ما امیر المومنین نیستیم و آن فقط جد ما علی (ع) بود.⚠️
📜 در روایتی در کتاب ″الدُر المنثور- نوشته سیوطی از علمای بزرگ اهل سنت، ج۱، ص۱۰۴″ و یک منبع شیعه ″تفسیر المیزان- ج۱، ص۲۴۹″ ابن عباس نقل می کند.. (کسی است که هم شیعه و هم سنی روایت هایش را قبول دارد، یک احترام خاصی هر دو گروه برایش قائل هستند و روایاتش را می پذیرند)
📖می گوید؛ هیچ آیه ای در قرآن نازل نشد که اولش «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا..» باشد (یعنی خطاب به مومنین است) مگر آنکه علی بن ابی طالب در رأس این گروه مؤمنان قرار گرفته باشد و در رأس همه ی مومنین خطاب به ایشان بوده باشد.👌
🔰این روایت قبلی خیلی جالب بود چون طرف اهل سنت است (سیوطی) ولی خودش اعتراف می کند که مقام امیرالمومنین (ع) بالا و سر دسته ی تمام مؤمنان است و متأسفانه می بینید که خودشان، به خلیفه اول و دوم لقب امیرالمومنین را دادند حتی به معاویه و یزید هم این لقب را می دهند.
📜روایت دیگر در کتاب ″بحار الانوار- ج۳۷، ص۲۹۰″ پیغمبر (ص) می گوید؛ خداوند در شب معراج به من گفت علی بن ابی طالب را امیرالمومنین صدا کن، که من قبل از علی و بعد از علی هیچ کس را با این لقب خطاب نکردم و نخواهم کرد. یعنی لقب امیرالمومنین فقط برای حضرت علی (ع) و برای کس دیگری نیست.
✅در اینجا در زیارت عاشورا به جای اینکه بگوید یابن ابی طالب می گوید «یابنَ امیرالْمُؤْمِنینَ» که به این صفت هم اشاره ی وافی را داشته باشیم. این جریان یمانی احمد الحسن که ادعا می کنند ما یمانی موعود هستیم و وصی پیغمبر هستیم ولقب امیرالمومنین را به احمد الحسن هم می دهند، در حالی است که ما این همه روایت داریم این لقب فقط برای حضرت علی (ع) است و کس دیگری حق استفاده از این لقب را ندارد.
👌صفت بعدی که به حضرت علی (ع) داد «سَیِد الْوَصِیّین» یعنی آقا و بزرگ وصیت شده ها. پیغمبر خدا بعد از خودش دوازده وصی را قرار داد که اول آنها علی و آخر آنها مهدی (عج) است. می گوید حضرت علی علمدار تمام دوازده وصی است که پیغمبر هم به ایشان وصیت را کرد.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 14
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
===================
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
⬅️قسمت پانزدهم
🔹در فراز بعدی به «یَابْنَ فاطِمَةَ»
اشاره می کند. سِر نامگذاری اسم فاطمه را که خدا به حضرت زهرا (س) داده به چه علتی بوده است خوب است بدانید؛
📃منبع روایت کتاب ″بحار- ج۴۳، ص۱۴″ امام باقر (ع) می فرمایند؛ در روز قیامت برای حضرت فاطمه (س) در مقابل جهنم یک توقف گاهی است (یعنی در روز قیامت در کنار جهنم یک جایی است که حضرت زهرا می ایستد) وقتی قیامت و حشر می شود و همه ی مردم هم می آیند، بین دو چشم آنها نوشته شده مؤمن یا کافر است..
👈آن وقت یکی از گروه مؤمنان، درست است که مؤمن هستند ولی گنهکار هم هستند و گناهانشان هم زیاد است. مؤمن است مسلمان است اهل نماز و روزه است ولی گناهانش این وسط زیاد است.. خداوند قبل از قیامت در چند جا کفاره گناهان مؤمن را می گیرد یکی بلاهای دنیایی است مشکلات زندگی، تصادف، هر مشکلی که شما فکرش را بکنید یا اگر پاک نشد دم مرگ یا عذاب قبر و یا عذاب برزخ. حالا در این چهار مرحله باز گناهان طرف پاک نشد، مؤمن است ولی باز گناهانش پاک نشد به ملائکه امر می شود که این بنده را به سمت جهنم ببرید.😔
🔆می گوید حضرت زهرا (س) بین دو چشم طرف را می خواند و می بیند نوشته مؤمن و دوستدار اهل بیت. بعد به پیشگاه خداوند متعال عرض می کند و می گوید؛ ای خدای من و ای آقای من، سیدی مولای من!! مرا فاطمه نامیدی و وعده فرمودی به وسیله ی من دوستداران و محبان ما اهل بیت از آتش جهنم نجات پیدا کنند و این وعده که تو دادی وعده ات تخلف ناپذیر است و وعده ی حقی است!
💠بعد خدای متعال می فرماید؛ (فاطمه- یعنی جداکننده) من تو را فاطمه نامیدم که به واسطه ی تو هر کسی که تو را دوست داشته باشد و ولایت تو را دوست داشته باشد از آتش جهنم جدا کنم. پس هر کسی که در میان دو چشمش خوانده ای مؤمن (مؤمن به درجه ی واقعی) او را به داخل بهشت نما و شفاعت کن.
⚠️یک وقتی سوء استفاده نشود برای اینکه ما هر گناهی دلمان خواست بکنیم و بعد حضرت زهرا (س) و اهل بیت بیایند و ما را شفاعت بکنند چنین چیزی نداریم. شفاعت قوانین خاص خودش را دارد. بله اگر انسان واقعا در طول زندگی بندگی خدا را کرد و خدا ترس بود و اگر گناهانی هم داشت شفاعت می شود وگرنه آدم هر کاری دلش بخواهد بکند و بعد بگوید شفاعت می شود، اینطور نیست.❌
📜روایت مشهوری داریم که امام صادق (ع) هنگام وفاتشان دادی کشیدن و همه ی اهل خانه سر بالین ایشان رفتند. حضرت حرفی زدند و سپس چشم هایشان را بستند و از دنیا رفتند. ایشان آنجا صراحتا فرمودند؛ فردای قیامت شفاعت ما اهل بیت به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد.
⚠️جالب اینجاست نمی گوید نخواند چون کسی که نمی خواند جایگاهش معلوم است. کسی که نمازش را بخواند ولی سبک بشمارد اهمیتی برای نمازش قائل نشود و بگوید بعدا یا فردا می خوانم، قضا می خوانم. متأسفانه خیلی در جامعه ی ما زیاد شده است. اینقدر تا آخر شب بیدار نمان نماز صبح خواب می مانی، می گوید اشکال ندارد قضایش را می خوانم. برایش مهم نیست. اینها مصداق ضایع شدن و سبک شمردن نماز است.
⭕️در سوره مدثر صراحتا ذکر می کند، بهشتی ها از جهنمیان سوال می کنند چرا جهنمی شدید؟ جهنمیان ۴ دلیل برای جهنمی شدنشان می آورند👇
1⃣- «قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» از نماز گزاران نبودیم. متأسفانه عده ای در جامعه می گویند ما نماز نمی خوانیم، فلانی نمی خواند اما کار خیر انجام می دهد. کار خیر فرع بر نماز است، تو اصل را رها کردی به فرع چسبیده ای. هم کار خیر صورت بگیرد و هم نماز. هر دو در کنار هم. نه نماز خوان خشک و خالی به درد می خورد، نه کار خیر کن خشک و خالی!
2⃣- دلیل دوم را کمک نکردن به فقرا ذکر می کنند. می گویند به فقرا کمکی نمی کردیم.
3⃣- تکذیب روز قیامت معرفی می کند که ما روز قیامت را تکذیب می کردیم.
4⃣- همرنگ جماعت شدن. یعنی جماعت یک کاری انجام می دهد می گویند اگر من بخواهم ساز مخالف بزنم و آن کار را انجام ندهم من را مسخره می کنند و.. با اهل باطل می کشتیم. این جمله هم که در جامعه می گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. ضرب المثل بسیار غلطی است، قرآن صراحتا می گوید جهنمی ها دلیل جهنم رفتن شان همین است که با اهل باطل می کشتند.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 15
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
===================
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه ی حضــرت اباالفضل العباس (ع)😔😔😔😭
التمــاس دعای فـــــــــرج😭😭😭
🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا