🚯گناه غیبت
⭕️ خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد: هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت داخل مى شود؛
و هر غيبت كننده اى كه بر آن اصرار داشته باشدو با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ مى گردد؛
وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام:
مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُمَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار.
📚ارشادالقلوب، ج١،ص١١٦
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 17)
قسمت سوم
✅ متن: وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟ فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
🔰تذکر: ترجمه وتوضیح کلمات، وقسمتی از بیان، در قسمت اول و دوم گذشت.
✅دنباله بیان:
در اینجا دو سؤال پیش مى آید:
♦️سؤال اول این که ما معتقدیم: «حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة; حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است».(1) و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟
جواب: احکام شرع دو گونه است: ۱- احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى، تشریع شده است، مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرناپذیر است، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست. ۲- احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم نیز عوض مى شود; مثلا ما مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد، قابل خرید و فروش است. امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست.
مسئله رنگ آمیزى موهاى سفید که در این کلام نورانى به آن اشاره شده است نیز از همین قبیل بوده، زیرا پیغمبر اکرم (ص) در زمانى که یارانش کم و در میان این عده کم، جمعى از ریش سفیدان بودند، این دستور را صادر کرد تا چهره پیرمردان جوان شود و سبب ترس دشمن گردد. (علاوه بر این که در روحیه خود آنها نیز اثر مى گذارد و روح جوانى در آنها جوانه مى زند.) ولى هنگامى که شرایط عوض شد و جمعیت مسلمانان آن اندازه فزونى یافت که وجود پیرمردان محاسن سفید در میان آنها تأثیرى در قوت و قدرت مسلمانان نداشت، طبعاً حکم هم عوض مى شود.(2)
روشن است که حدیث «حَلالُ مُحَمَّد...» اشاره به بخش اول است. شبیه این موضوع چیزى است که در بعضى از روایات آمده است که از امام باقر(علیه السلام) سؤال شد که ما شنیده ایم پیغمبر"ص" (و یارانش) در طواف با سرعت و شبیه دویدن حرکت مى کردند. آیا ما هم این گونه عمل کنیم و یا به طور معمولى راه برویم؟ آن بزرگوار پاسخ دقیقى به این سؤال دادند، فرمودند: پیغمبر اکرم این دستور را در ماجراى حدیبیه داد تا قریش چابکى آن حضرت و یارانش را ببینند (و بترسند) ولى جمعى از عامه به سبب غفلت از این موضوع که این یک حکم موقت و در شرایط خاصى بوده است، هنوز این کار را ادامه مى دهند ولى من و پدرم در طواف راه می رویم».(3)
♦️سؤال دوم: خضاب یکى از مستحبات است. پس چگونه امام(ع) مى فرماید: امروز هر کس، بین خضاب و ترک آن مخیر است.
پاسخ: در آن زمان، پیغمبر اکرم (ص)به یاران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام علی(ع) مى فرماید: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است. و این امر منافاتى با استحباب خضاب- بخاطر آثار دیگر مثبت آن- ندارد. (4).
*
پایان حکمت هفدهم
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
*
❇️ پانویس:
(1). کافى، ج ۱، ص ۵۸، ح ۱۹.
(2). منظور از تغییر موضوع این نیست که خون یا اعضا عوض مى شود و یا این که خضاب تبدیل به چیز دیگرى مى شود، بلکه مقصود آن است که شرایط و ملاک و فلسفه حکم تغییر مى یابد; فلسفه اى که به منزله قید موضوع است. مثلاً خون بى فایده و خون مفید، دو موضوع است. و همچنین خضاب زمان ضعف مسلمانان و خضاب زمان قوت آنها، دو موضوع محسوب مى شود.
(3). وسائل الشیعه، ج ۹، باب ۲۹ از ابواب طواف، ح ۲."با کمى تلخیص و اقتباس"; فى ظلال نهج البلاغه، ج ۴، ص ۲۲۶.
(4). سند حکمت۱۷:در مصادر نهج البلاغه آمده است که این کلام حکیمانه را ابوبکر باقلانى (متوفاى ۳۲۷ق) که قبل از مرحوم سیّد رضى مى زیسته است در کتاب اعجاز القرآن آورده است و همچنین عبدالله بن معتزّ نیز در کتاب بدیع آن را ذکر کرده و بعد از سیّد رضى، زمخشرى در ربیع الابرار وبسیارى از نویسندگان کتاب مسانید، صدر آن را در احادیث پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آورده اند. (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۹).
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘 زلال قرآن
📺 تلاوت سوره الضحی
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
💠وَالضُّحَى ﴿۱﴾
سوگند به روشنايى روز (۱)
💠وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿۲﴾
سوگند به شب چون آرام گيرد (۲)
💠مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿۳﴾
[كه] پروردگارت تو را وانگذاشته و دشمن نداشته است (۳)
💠وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾
و قطعا آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴)
💠وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴿۵﴾
و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى (۵)
💠أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى ﴿۶﴾
مگر نه تو را يتيم يافت پس پناه داد (۶)
💠وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى ﴿۷﴾
و تو را سرگشته يافت پس هدايت كرد (۷)
💠وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى ﴿۸﴾
و تو را تنگدست يافت و بى نياز گردانيد (۸)
💠فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿۹﴾
و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار (۹)
💠وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ ﴿۱۰﴾
و گدا را مران (۱۰)
💠وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿۱۱﴾
و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى (۱۱)
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
(احادیث معصومین علیهم السلام)
✅ قال رسول الله(ص): صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ الاَْنْبياءِ وَ نورُالْمَعْرفَةِ وَ اَصْلُ الاْيمانِ وَ راحَةُ الاَْبْدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيْطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ وَاِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ الاَْعْمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزْقِ.[ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۹۱]
❇️ ترجمه: رسول خدا(ص) فرمود:
نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت،ريشه ايمان، آسايش بدن ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است.
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴السلام علیک یا فاطمة الزهراء🏴
عشق زهرا قلب ما زیبنده کرد
لطف او هر سائلی شرمنده کرد
با حمایت از ولایت پشت در
مهر حیدر در دو عالم زنده کرد
💠کربلایی مرتضی شاه مندی
ذاکر وشاعر اهل البیت علیهم السلام
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان🌹
کِی توانم دیده را محو تماشایت کنم؟
یک نظر برصورت و چشمان شهلایت کنم
یک نگه کن بر دل بشکسته و بی تاب من
تا که جانم را فدای ماه رخسارت کنم
باده ام را از شراب عشق خود لبریز کن
تا که خود را مست آن پیمانه ی نابت کنم
گرچه قلب ودیده ام شایسته روی تونیست
عاقبت این دیده را فرش ره پایت کنم
گر به رویم چهره بگشایی ٬ ز شوق روی تو
هستیِ خود را نثار چهره ی ماهت کنم
سائلت را گر برانی از حریمت یا کریم
تا گشایی درگهت ٬ هر دم تمنایت کنم
تو بیا بر دیده ی خونبار من دستی بکش
تا توانم هر دو را وقف قدمهایت کنم
کربلایی مرتضی شاهمندی
ذاکر وشاعر اهل البیت علیهم السلام
🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان🌹
🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴احادیث معصومین علیهم السلام
✅عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله قالَ: عَلَيْكُمْ بِصَلاةِ اللَّيْلِ وَلَوْرَكْعَةً واحِدَةً، فَاِنَّ صَلاةَ اللَّيْلِ مِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ، وَتُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ تَبارَكَ وَ تَعالى، وَتَدْفَعُ عَنْ اَهْلِها حَرَّ النَّارِ يَوْمَ القِيامَةِ.[كنز العمال، ج۷، ح۲۱۴۳۱]
❇️ترجمه: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بر شما باد به نماز شب اگرچه يك ركعت باشد، زيرا نماز شب، انسان را از گناه باز مى دارد، و خشم پروردگار تبارک وتعالی را خاموش مى كند، وحرارت آتش جهنم را در روز قیامت، از اهل نماز شب دفع میکند.
🌏تهیه وتنظیم وترجمه:
مجتمع اهل البیت علیهم السلام
اَللّهُمَّصَلِّعَلیفاطِمَةوَاَبیهاوَبَعْلِهاوَبَنیها
وَسِرِّالْمُسْتَوْدَعِفیهابِعَدَدِمااَحَاطَبِهِعِلْمُکَ..
السلامعلیڪیاقائم آل محمد✋
کجـایی؟!
که هیچ چیـز
قشنگتر از تماشای "تـو" نیست ..
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج
🏴رحلت حضرت آیت الله سید محمد صادق روحانی تسلیت باد.
(آیت الله سید محمدصادق روحانی ره)
💠 زندگینامه:
آیت الله سید محمدصادق حسینی روحانی در تیر ۱۳۰۵ش در قم بهدنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در سال ۱۳۱۵ش به نجف مهاجرت کرد و پس از اتمام تحصیل، در سال ۱۳۲۹ش به ایران بازگشت و در حوزه علمیه قم به تدریس فقه و اصول پرداخت. گفته میشود که وی در ۱۴ سالگی به درجه اجتهاد رسیده و زمان اولین دوره تدریس درس خارج فقه و اصول او، سال ۱۳۳۰ش بوده است.
💠وفات:
آیت الله سید محمد صادق روحانی در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ش درگذشت وبه رحمت ایزدی پیوست.
سید محمد صادق روحانی در سال ۱۳۵۵ق و در سن ۱۱ سالگی وارد حوزه نجف شده و در همان سال، درس خارج فقه و اصول را شروع میکند.شیخ کاظم شیرازی، محمدحسین غروی اصفهانی(کمپانی)، محمدعلی کاظمینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید حسین طباطبایی بروجردی از شناختهشدهترین اساتید وی بودهاند. از افراد بسیاری بهعنوان اساتید سید صادق روحانی نام برده شده، اما بیشترین زمان تحصیل وی بهمدت ۱۵ سال و نزد آیت الله سید ابوالقاسم خویی ره بود.
💠مرجعیت:
رساله عملیه آیت الله سید محمدصادق روحانی ره پس از درگذشت آیتالله بروجردی ره، منتشر شد که اولین چاپ آن مطابق موجودی کتابخانه ملی ایران مربوط به سال ۱۳۴۰ش است.
💠 برخی از فعالیتهای سیاسی:
آیت الله سید محمدصادق روحانی ره، در دوران مرجعیت، قبل از انقلاب از فعالان علیه حکومت پهلوی بود و در مقاطع مختلف علیه شاه، اعلامیههایی صادر کرد، اما بعدها از مسائل سیاسی کنارهگیری کرد. از جمله اقدامات وی، صدور پیامی در سال ۴۲ش در ارتباط با حمله نظامیان شاه به مدرسه فیضیه، تحریم انتخابات دوره ۲۱ مجلس شورای ملی بوده است. از دیگر اعلامیههای او در سال ۴۳ش در مخالفت با تصویب لایحه کاپیتولاسیون است. او در سال ۵۰ش، جشنهای ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی را تحریم کرد.
💠آثار و تألیفات:
آیت الله سید محمدصادق روحانی ره، دارای ۲۶ اثر به زبان عربی و ۲۱ اثر به زبان فارسی است. این آثار در موضوعات مختلف از جمله فقه، اصول فقه و اعتقادات نگاشته شدهاند؛ برخی از آثار آن مرحوم عبارتند از :
💠۱- فقه الصادق
کتاب فقه الصادق، ابتدا در دوره ۲۶ جلدی چاپ و در دوره بعد در ۴۱ جلد به چاپ میرسد. این کتاب به عنوان کتاب مرجع و دایرة المعارفی در تمام ابواب فقه است.نقل شده که آیتالله بروجردی دوبار کتاب فقه الصادق را همراه خود به جلسه تدریس برده و به عنوان سند از آن نقل قول و به آن استناد میکند. همچنین به نقل از ابوالقاسم خویی ره میگویند: او کتاب فقه الصادق را نزد کاشف الغطاء برده و نزد او از کتاب فقه الصادق تجلیل کرده است.
💠۲- منهاج الفقاهة
منهاج الفقاهة حاشیهای است بر مکاسب شیخ انصاری ره که به شیوه ای متفاوت تمامی موارد ارائه شده را بحث و بررسی کرده است. این کتاب در ۶ جلد و به زبان عربی نوشته شده است.
💠۳- زبدة الاصول
زبدة الاصول کتابی به زبان عربی و دوره کامل اصول فقه در ۶ جلد، که به صورت بحث استدلالی ارائه شده است.
التماس دعا
یوسف شیخ
--------------------------
❇️ منابع:
- خسروشاهی، محمود، نامههای تاریخی، قم، نشر کلبه شروق، چاپ اول، ۱۳۹۲ش.
- «زندگینامه سید صادق روحانی»، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید صادق روحانی، تاریخ بازدید: ۱۹ دی ۱۳۹۷ش.
- موسویتبریزی، سیدحسین، خاطرات، تهران، نشر عروج، چاپ دوم، ۱۳۸۷ش.