eitaa logo
🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
882 دنبال‌کننده
3هزار عکس
530 ویدیو
244 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗زلال قرآن 📺 تلاوت آیات۳۰ تا ۴۲ سورة الحجر زمان: ۴ دقیقه و ۲۲ ثانیه 🎤قاری: عبد الباسط 💠فَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ﴿٣٠﴾ إِلا إِبْلِیسَ أَبَى أَنْ یَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ ﴿٣١﴾ قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا لَکَ أَلا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ ﴿٣٢﴾ قَالَ لَمْ أَکُنْ لأسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ ﴿٣٣﴾ قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ ﴿٣٤﴾ وَإِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلَى یَوْمِ الدِّینِ ﴿٣٥﴾ قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ ﴿٣٦﴾ قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ ﴿٣٧﴾ إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ﴿٣٨﴾ قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لأزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الأرْضِ وَلأغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٣٩﴾ إِلا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ﴿٤٠﴾ قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ ﴿٤١﴾ إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ ﴿٤٢﴾ 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴بین الطلوعین🌴 ✅«طلوع فجر صادق»، ابتدای وقت نماز صبح است و «طلوع آفتاب» انتهای وقت نماز صبح است و زمان واقع در بین این دو طلوع را «بین الطلوعین» می‌نامند.( حدود یکساعت ونیم) قرآن کریم با عبارت «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس‏»[1] تسبیح خدا در این زمان را توصیه کرده و روایات فراوانی نیز در زمینه عبادت در «بین الطلوعین» وجود دارد که در برخی از آنها اذکار و عبادات ویژه‌ای هم پیشنهاد شده است: 💠پیامبر اکرم(ص): «هر کس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مصلّاى خویش بنشیند و به تعقیب نماز مشغول باشد، خداوند او را از آتش دوزخ محفوظ دارد».[2] 💠امام باقر(ع): «خواب صبح، شوم و نامیمون است؛ روزى را دور می‌سازد، رنگ صورت را زرد و متغیّر می‌کند. خداوند متعال، روزى را بین ‏الطّلوعین تقسیم می‌کند، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که منّ و سلوى‏ (دو غذاى لذیذى که براى بنی‌اسرائیل نازل می‌شد) در این ساعت بر بنی‌اسرائیل فرود می‌آمد».[3] 💠امام باقر(ع): «هر کس بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند، خداوند او را بیامرزد».[4] لازم به دکر است که هر آنچه به عنوان تعقیبات نماز صبح در روایات ذکر شده را می‌توان از اعمال بین الطلوعین دانست. التماس دعا یوسف شیخ -----------------------  ❇️ پانویس:  [1]. طه، 130 و ق، 39. [2]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 305، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق. [3]. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج ‏2، ص 139، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 165، قم، شریف رضی، چاپ دوم، 1406ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗زلال قرآن 📺تلاوت آیات ۲ و۳ سوره طلاق 🎤قاری: عبد الرحمن اکبری 🌷🌷🌷 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴 (ترجمه وشرح حکمت 18) قسمت اول ✅ متن: وَ قَالَ (علیه السلام) فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ. ❇️ ترجمه : امام علی(علیه السلام)، در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند، فرمود: حق را خوار كرده، و باطل را يارى نكردند. -------------------- 🔰تذکر: مطالبی که در بخش کلمات، بین دو پرانتز هستند جهت مطالعه علاقه مندان آشنا به ادبیات عرب است‌. ✅کلمات: ♦️خَذَلوا :تنها گذاشتند ویاری نکردند. (خَذَلَ خَذْلًا و خَذْلَانًا و خِذْلَانًا) ♦️الحَقَّ : - حَق/ الجمع حُقوق: حقيقت., اين واژه ضد "باطل" است. ♦️و: و. (حرف عطف است.) ♦️لم ینصروا:نصرت و یاری نکردند. (لم: حرف نفی وجزم وقلب است،یعنی معنای مضارع را قلب به ماضی میکند. یَنصُرُوا: فعل مضارع مجزوم است، در اصل ینصرون بود، نونش بسبب دخول جازم "لم" ساقط شد). ♦️الباطل: وصف است، بمعنای ضد حق وحقیقت. ------------------ ✅ بیان: این فرمایش امام علی(علیه السلام) مربوط به بعضى افراد سرشناس از مسلمانان مانند «سعد بن ابى وقاص» و «عبدالله بن عُمَر» است که در جنگ جمل وصفین با آن حضرت همراهى نکردند وبه دشمنان او نیز نپیوستند، بلکه بى طرف مانده و به عذرهاى واهى متوسل شدند. امام علی "ع" درباره آنها مى فرماید: "حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند" ;"خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ". اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در جبهه مقابل ما قرار نگرفتند; ولى به یارى حق نیز برنخاسته و به پیام قرآن: «"فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه"; به آن گروه ظالمى که باگروه حق قتال کرده وبر آنان ستم روا داشته اند، بجنگید تا اینکه به فرمان خدا گردن نهند»(1) عمل نکردند. بدین خاطر سزاوار سرزنش و ملامتند. ادامه دارد... پایان قسمت اول استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه ---------------------- ❇️ پانویس: (1). حجرات، آیه ۹. 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴 (ترجمه وشرح حکمت 18) قسمت دوم ✅ متن: وَ قَالَ (علیه السلام) فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ. ❇️؛ دنباله بیان: در این که آیا این گروه با على"علیه السلام" بیعت کرده بودند ولى در مسئله مبارزه با اصحاب جمل و جنایتکاران شام کوتاه آمده بودند یا از ابتدا زیر بار بیعت نرفته بودند، در میان مورخان اختلاف نظر است. در برخی از گزارش ها آمده که اینها بیعت را پذیرفتند، ولى به فرمان امام علی"علیه السلام" در مبارزه با اهل باطل عمل نکردند و مطابق برخى دیگر از نقل ها از ابتدا زیر بار بیعت با آن حضرت نرفتند و جزء اقلیت ناچیزى بودند که بر خلاف جمهور مسلمین از بیعت با امام"ع" سر باز زدند. مرحوم علامه شوشترى، شارح نهج البلاغه معتقد است که اکثر روایات حاکى از آن است که این گروه بیعت نکردند.[1] در اینجا این سؤال پیش مى آید که اگر آنها بیعت نکردند چگونه امام علی علیه السلام انتظار داشت که به لشکر او بپوندند و با باطل مبارزه کنند. پاسخ این سؤال روشن است، زیرا اوّلاً جمهور مسلمانان و اکثریت قاطع مهاجران و انصار بیعت کرده بودند و این حجت براى همه مردم بود و ترک بیعت گناه بزرگى بود که از آنها سر زد. ثانیاً به فرض که آنها بیعت نکرده باشند ولى وظایف یک مسلمان را باید انجام دهند و به آیات قرآن باید عمل کنند یعنى همان گونه که نماز و روزه و حج را باید انجام دهند، باید به آیه شریفه"فَقاتِلُوا الَّتِى تَبْغی حَتّى تَفِىءَ إِلى أَمْرِ اللّه" نیز گردن نهند. این یک وظیفه اسلامى است که به بیعت ربطى ندارد.به خصوص این که در حدیثى نیز از پیغمبر اکرم"صلى الله علیه وآله" نقل شده است که فرمود: «السّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیْطانٌ أَخْرَسٌ; کسى که نسبت به حق بى طرف و بى تفاوت بماند و سکوت اختیار کند شیطان گنگى است».[2] به ویژه این که کناره گیرى این گونه افراد که به عنوان شخصیت هاى معروف جامعه اسلامى شناخته مى شدند ضربات شدیدترى بر پیکر حق وارد مى کرد. قابل توجه این که ابن عبدالبر در کتاب استیعاب در شرح حالات «عبدالله بن عُمَر» مى نویسد که به هنگام وفات مى گفت: هیچ چیزى ناراحت کننده اى در دلم از امر دنیا نیست جز این که که من با آن گروه ستمگر همراه على بن ابى طالب پیکار نکردم»[3]. پایان حکمت 18. استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه ---------------------- ❇️ پانویس: (1). شرح نهج البلاغه مرحوم شوشتری، ج ۹، ص ۵۷۷. (2). شرح نهج البلاغه مغنیه، ج ۴، ص ۲۲۷. (3). مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۷. 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗زلال قرآن 📺 تلاوت آیات ۱۸۱ تا ۱۸۶، سوره آل عمران 💠لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ ۘ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ ﴿١٨١﴾ 💠ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ﴿١٨٢﴾ 💠الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ ۗ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿١٨٣﴾ 💠فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ ﴿١٨٤﴾ 💠كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿١٨٥﴾ 💠لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿١٨٦﴾ 🌍مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴احادیث معصومین علیهم السلام ✅عَنْ طَاوُسِ بْنِ اَلْیَمانِ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِما السَّلاَمُ یَقُولُ:عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ: وَ مَا هُنَّ یاابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ،قَالَ: اَلْوَرَعُ فِی اَلْخَلْوَةِ وَ اَلصَّدَقَةُ فِی اَلْقِلَّةِوَ اَلصَّبْرُ عِنْدَ اَلْمُصِیبَةِوالحِلْمُ عنـد الغضـبِ، و الصِّدقُ عند الخوفِ.[الخصال،ج۱، ص۲۶۹] ❇️ترجمه: طاووس بن یمان گوید: از "امام"علی بن الحسین"ع" شنیدم که می فرمود: نشانه هاى مؤمن پنج چیز است، پرسیدم، ای فرزند رسول خدا"ص"، آنهاچیستند؟ فرمود: پارسايى در خلوت. صدقه دادن در تنگدستى. شكيبايى در برابر مصيبت. بردبارى در حال خشم. و راست گويى هنگام ترس. *** 🌏تهیه وتنظیم وترجمه: مجتمع اهل البیت علیهم السلام
‌‌‌‌ ‌‌‌🌸 امر به معروف ونهی از منکر 🌸 ‌‌‌ (قسمت اول) ✨ امر به معروف و نهی از منکر، از مهمترین واجبات اجتماعی دین اسلام است. این موضوع جزء فروع دین بوده و از ضروریات آن می باشد؛ و واجبات دیگر با آن احیا می شوند و جامعه رو به کمال و اصلاح و ترقی خواهد رفت؛ همچنان که با متروک ماندن آن به سمت فساد و انحطاط می رود. آیات و روایات متعددی بر ضرورت این دو واجب تأکید داشته و فقیهان نیز در کتب خود ، این دو واجب را مورد بحث و بررسی قرار داده، و احکام آن را بیان کرده اند. ✨ ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر: امر به معروف و نهی از منکر، یکی از مهم ترین و ضروری ترین فروعات دینی است که قوام دین به انجام آن بستگی دارد؛ تا آنجا که خداوند عزوجل امت اسلامی را موظف به انجام این دو واجب نموده و می فرماید:"وَ لْتَکنْ مِنْکمْ أُمّه یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ"[1]؛ «در میان شما باید جماعت و گروهی باشند که دعوت به خیر نموده و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و آنان رستگاران اند». در آیه ای دیگر نیز امت اسلامی را به خاطر انجام امر به معروف و نهی از منکر، از امت های پیشین برتر می شمارد و می فرماید:"کنْتُمْ خَیرَ أُمّه أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ"[2]؛ «شما بهترین امتی هستید که به سود انسان ها آفریده شده اند؛ "زیرا" امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ایمان دارید». امام علی علیه السلام نیز می فرماید: وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ؛ همه كارهاى خوب، و جهاد در راه خدا،در مقایسه با امر به معروف و نهى از منكر نیست مگر همچون آب دهانی"قطره اى"در دريائی موّاج و پهناور.[3] مطابق برخی از منابع تاریخی و روایی، امام حسین علیه السلام در وصیّت خود به برادرش محمدبن حنفیّه، یکی از اهداف قیامش را امر به معروف و نهی از منکر بیان نموده و می فرماید: «أنّی لم أخْرُجْ أشِراً و لاَ بطِراً و لامفسِداً. و لا ظالِماً و إنّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فی أمّه جَدّی"ص" أریدُ أنْ آمُرَ بالمعروفِ و أنهَی عن المنکرِ و أسیرَ بسیرةِ جَدِّی و أَبی علیِّ "ع"» ؛ بدرستی که من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه فقط برای اصلاح در میان امت جدم قیام کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و مطابق شیوه جدم "رسول خدا ص" و پدرم علی" بن ابی طالب ع" حرکت نمایم».[4] بی تردید حفظ و بقای دین وارزشهای اسلامی و انسانی در جامعه، بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر استوار است. ادامه دارد... پایان قسمت اول استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه ------------------------ 📚 پانویس: [1]. آل عمران، آیه ۱۰۴. [2]. آل عمران، آیه ۱۱۰. [3]. نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴. [4[. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹. 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴احادیث معصومین علیهم السلام ✅ عنه صلى الله عليه و آله : يا أبا ذرٍّ ، اِغتَنِمْ خَمسا قَبلَ خَمسٍ : شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ ، و صِحَّتَكَ قَبلَ سَقَمِكَ ، و غِناكَ قَبلَ فَقرِكَ، و فَراغَكَ قَبلَ شُغلِكَ، و حَياتَكَ قَبلَ مَوتِكَ .[وسائل الشیعه، ج۱، ص۱۱۴.] ❇️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اى ابوذر! پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت شمار: جوانيت را پيش از پيريت و تندرستيت را پيش از بيماريت و توانگريت را پيش از تهى دستيت و فراغتت را پيش از گرفتاريت و زندگيت را پيش از مرگت. 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام.
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗زلال قرآن 📺 تلاوت آیات ۱۴۸ تا ۱۵۲ سوره نساء. 🎤قاری: محمد محمود طبلاوی 💠لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلا مَنْ ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا ﴿١٤٨﴾ 💠 إِنْ تُبْدُوا خَیْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوًّا قَدِیرًا ﴿١٤٩﴾ 💠 إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلا ﴿١٥٠﴾ 💠أُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُهِینًا﴿١٥١﴾ 💠وَالَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَئِکَ سَوْفَ یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا ﴿١٥٢﴾ 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
‌‌‌‌ ‌‌‌🌸 امر به معروف ونهی از منکر 🌸 ‌‌‌ (قسمت دوم) 💠اثرات امر به معروف و نهی از منکر: به یقین احکامی که از سوی شارع بر انسان واجب می شود، حکمت ها و مصلحت هایی را در خود نهفته دارد و خداوند به خاطر آن مصالح، بندگان را مکلف به انجام آن واجب نموده است. از طرف دیگر در ترک آن نیز مفاسدی وجود دارد که موجب ضرر برای بندگان است؛ از این رو شارع مقدس ترک آن را حرام شمرده است. اگرچه انسان موظف است حتی در صورتی که این مصالح و مفاسد را نمی داند، در مقابل دستورات خداوند مطیع باشد و واجبات را به نیت نزدیکی به خداوند و اطاعت اوامر الهی انجام دهد؛ اما روایات علت و آثار بعضی از احکام را به خاطر تأکید بر آن واجب، بیان نموده اند. امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از احکامی است که در روایات به علت اهمیت زیاد و تأکید بیشتر بر آن، بعضی آثار انجام و مضرات ترک آن بیان شده است. 💠از آن جمله است: محکم کننده قوای مؤمنین و خوار کننده کافران: یکی از آثار امر به معروف و نهی از منکر، تحکیم قوای مؤمنان و تضعیف دشمنان است؛ زیرا با امر به معروف، خوبی ها در جامعه افزایش می یابد که این مهم، خواسته و آرزوی همه مؤمنین است و جامعه اسلامی در حفظ ایمان خود محکم تر و قوی تر می شود و نهی از منکر نیز از بدی ها می کاهد که مخالف خواسته کافران است؛ زیرا دشمنان اسلام همیشه خواهان رشد فساد و بدی در بین مسلمانان هستند تا به این وسیله جامعه اسلامی به ذلت و تباهی کشیده شود. امام علی(ع) در این باره فرموده است: «مَن أمَرَ بالمعروفِ شَدَّ ظُهورَ المؤمنینَ و مَن نَهَی عن المنکرِ أرَغَم أنوفَ الکافرین؛[1] کسی که امر به معروف کند، پشت مؤمنین را محکم کرده و کسی که نهی از منکر کند، بینی کافران را به خاک مالیده است». ادامه دارد... پایان قسمت دوم استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه ------------------------ ❇️ پانویس: [1]. نهج البلاغه صبحی صالح، ص ۴۷۳. 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴امر بمعروف ونهی از منکر🌴 قسمت سوم ✅دنباله آثار امر بمعروف ونهی از منکر 💠۲- باز دارنده از آتش جهنم: اگر امر به معروف و نهی از منکر با توجه به شرایط آن و با روش درست ورعایت مراحل آن انجام شود، در دیگران نیز تأثیر گذاشته و باعث می شود آن ها واجبات را انجام داده و منکر را ترک نمایند و در نتیجه از آتش جهنم نجات یابند."باید توجه داشت که اگر امربه معروف و نهی از منکر، در مواردی حتی موجب تخفیف منکر شود، نیز واجب است." ابوبصیرگوید: از امام صادق(ع) در مورد آیه:《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ》؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید. [1] پرسیدم: من خودم را می توانم از آتش نگاه دارم، اما اهلم را چگونه از آتش باز دارم؟ "امام صادق(ع) در جواب" فرمود: «آنان را به آنچه خداوند امر نموده است، امر کن و از آنچه نهی نموده است، نهی نما. پس اگر از تو اطاعت نمودند، آن ها را از آتش باز داشته ای و اگر سرپیچی نمودند، وظیفه ات را انجام داده ای».[2] در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده است: «زمانی که آیه《قُوا أنْفُسَکمْ وَ أهْلیکمْ نارًا》؛ خود و خانواده خودتان را از آتش دوزخ نگهداری کنید، نازل شد، مردی از مسلمانان گریست و عرض کرد: من از نگهداری خودم ناتوانم. چگونه خانواده ام را مراقبت کنم؟ پیامبر(ص) فرمود: کافی است که آن ها را به آنچه نفست را به آن امر می کنی، امر نموده و از آنچه نفست را از آن نهی می کنی، نهی نمایی».[3] با توجه به روایات مذکور و روایات دیگری از این قبیل، به روشنی معلوم می شود که امر به معروف و نهی از منکر سبب نگهداری از آتش جهنم می شود. ادامه دارد... پایان قسمت سوم استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه --------------------------- ❇️ پانویس: 1. سوره تحریم، آیه ۶. 2. بحار الانوار، ج ۱۰۰، ص ۷۴. 3. وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۱۷. 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام