«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
دعای عرفه
دعای عرفه امام حسین(ع) از دعاهایی است که شیعیان در روز عرفه و در صحرای عرفات و دیگر مناطق جهان میخوانند. در منابع، درباره سال قرائت دعای عرفه توسط امام حسین (ع) مطلبی ذکر نشده است؛ امّا با توجه به برخی شواهد، این دعا مربوط به آخرین حج امام حسین(ع) نیست چرا که او در سفر حجی که قبل از واقعه کربلا بود، در عرفات توقف نداشت.
🔸دعای عرفه در بردارنده آموزههای عرفانی و عقیدتی است. بِشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل کردهاند که: در آخرین ساعات روز عرفه در عرفات، امام حسین(ع) با جمعی از خاندان، فرزندان و شیعیان از چادر بیرون آمدند و با نهایت خضوع و خشوع در طرف چپ کوه ایستادند و روی را به طرف کعبه گردانیده دستها را تا مقابل رو برداشتند و این دعا را خواندند.
🔸در روایت کفعمی دعای عرفه با جمله زیر پایان یافته است:
لا اله الا انت وحدک لا شریک لک لک الملک و لک الحمد و انت علی کل شیء قدیر. یا رب، یارب یا رب؛
🔸اما به نقل از سید ابن طاووس در اقبال الاعمال، دعای عرفه، پس از آن با فقرات زیر ادامه مییابد:
الهی انا الفقیر فی غنای فکیف لا اکون فقیرا فی فقری
🔸سند
کفعمی در کتاب البلدالامین و سید بن طاووس در کتاب مصباح الزائر این دعا را ذکر کردهاند و سپس علامه مجلسی در بحار الانوار و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آن را آوردهاند.
التماس دعا
یوسف شیخ
_______________
🔹منابع
آقابزرگ تهرانی، الذریعة.
.سید بن طاووس، اقبال الاعمال.
قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان.
.کفعمی، محمد، البلد الامین.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار.
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔘فیلمی تاریخی از زائران در عرفات در سال ۱۳۱۷ شمسی
🔹فیلمی تاریخی از حضور زائران خانه خدا در صحرای عرفات منتشر شده است. این ویدئو در سال ۱۳۱۷ ش (۱۳۵۶ ق/ ۱۹۳۸ م) فیلمبرداری شده است.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
***
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸پنج فضیلت بسیار با ارزش🔸
♻️وَ قَالَ (علیه السلام): أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا:
لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛
وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛
وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛
وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛
وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ؛ [نهج البلاغه، حکمت۸۲]
🔸امیر مؤمنان علیه السلام فرمود : شما را به پنج چيز سفارش مى كنم كه اگر براى به دست آوردن آنها بر شتر سوار شويد و تُند بتازيد، شايسته است:
۱. هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد؛
۲. و از چيزى جز گناه خود نترسد؛
۳. و اگر چيزى از او پرسند كه نداند از گفتن «نمى دانم» شرمنده نباشد؛
۴. و از آموختن چيزى كه نمى داند، ننگ نداشته باشد؛
۵. و بر شما باد به شكيبايى، زيرا شكيبايى نسبت به ايمان چون سر است نسبت به بدن، در بدنى كه سر نباشد، خيرى نيست. همچنين است در ايمانى كه با شكيبايى توأم نباشد.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼عید سعید قربان مبارک باد
🔸قربانی گوسفند در ایام عید سعید قربان، بصورت مستقل وشراکتی، جهت اهداء به ایتام ومساکین ؛
🔸شماره جهت واریز وجوه نقدی:
6037997331036476بنام یوسف شیخ؛
🔸لطفا بعد از واریز، مبلغ وبابت آن را اطلاع دهید تا با وجوهات دیگر قاطی نشود؛
🔹مکان: دزفول خ شریعتی، نبش حافظ، مجتمع اهل البیت علیهم السلام، موسسه خیریه ثامن الائمه(ع)
🔸🔸🔸🔸🔸
صفحه 643581127_40kb.mp3
زمان:
حجم:
1.24M
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
🧡 تلاوت ترتیل قرآن کریم
امروز، صفحه۶۴: #سورهآلعمران
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۴۰ثانیه
🌻🔸🌻🔸🌻🔸🌻
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼عید سعید قربان مبارک باد
عید قربان
🔸ذبح اسماعیل
عید قربان، روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) است که از آن سربلند بیرون آمدند.سنّت قربانی در روز عید قربان نیز یادبود رخداد ذبح اسماعیل(ع) است. حضرت ابراهیم(ع) بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد؛ اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود، قربانی نمود.
🔸جایگاه واهمیت
امامان معصوم (ع) در روایات، چهار روز را به عنوان عید عمومی برای مسلمانان معرفی کردهاند:
.دهم ذی حجه(عید قربان)،
.اول شوال(عید فطر)،
.روز جمعه
.روز ۱۸ ذی حجه (عید غدیر خم) که بر اساس سخن پیامبر(ص) با فضیلت ترین اعیاد است؛
امام صادق(ع) در روایتی در باره قربانی در روز عید قربان فرمود: خداوند قربانی را برای این قرار داده که مساکین و نیازمندان از گوشت قربانی سیر شوند و انسان نعمت های الهی را که از آنها بهرهمند شده در اختیار خانواده و همسایگان و نیازمندان و فقیران قرار بدهد.
🔸حکمت قربانی کردن
حکمت قربانی قرب و نزدیک شدن به خداوند است که اگر عمل بر پایه تقوا باشد این نزدیک شدن حاصل میشود. لَن ینَالَ اللهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکن ینَالُهُ التَّقْوَیٰ مِنکمْ. ترجمه: هرگز [نه] گوشتهای آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید، ولی [این] تقوای شماست که به او میرسد.
🔸یکی دیگر از حکمتهای قربانی کردن، اطعام فقرا و نیازمندان است. رسول خدا(ص)در حجة الوداع صد شتر برای قربانی با خود آوردند. پیامبر اکرم(ص) حکمت واجب شدن قربانی را رسیدگی به فقرا عنوان کردند که به وسعت از گوشت قربانی بخورند.
🔸هدف از قربانی یاد خدا و یادآوری همه نعمتها از جمله دامهای حلال است و قربانی با یاد خداوند حِلّیت پیدا میکند. لِیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْکرُوا اسْمَ اللَهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَیٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَام؛تا شاهد منافع خویش باشند، و نام خدا را در روزهای معلومی بر دامهای زبانبستهای که روزی آنان کرده است ببرند.
🔸شگرگزاری از خداوند برای هدایت و توفیق بندگی
برخی فقها در باره قربانی اين گونه تعبير كرده اند: «هذه الذبيحة شكراً لله علي هدايته و توفيقه»؛ «اين قربانی به عنوان شكرِ خداوند متعال، در برابر هدايت و توفيق او است.
استاد یوسف شیخ رضوان الله تعالی
_____________
🔹منابع:
.قرآن کریم.
.جوادی آملی، جرعهای ازصهبای حج
.سید بن طاووس، اقبال الاعمال.
.الطباطبائي اليزدي، العروة الوثقى.
.طوسی، مصباح المتهجد.
.قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار.
.ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات.
نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔘حکایت فرزند قربانی کردن حضرت ابراهیم علیه السلام[1]
🔸مروی است: «روزی اسمعیل (ع) از شکار باز آمده بود، ابراهیم(ع) در او نظر کرد، او رادید با قامتی چون سرو خرامان و رخساری چون ماه تابان. ابراهیم(ع) را چون مهر پدری بجنبید و در دل او اثر محبت فرزند ظاهر گردید، در همان شب خواب دید که: امر حق_ سبحانه و تعالی تعالی_ چنان است که اسمعیل(ع) را قربانی کنی. ابراهیم(ع) در اندیشه شد که آیا این امری است ازرحمن یا وسوسه ای است از شیطان؟چون شب دیگر در خواب شد همان خواب را دید و دانست که امر حق - سبحانه و تعالی - است، چون روز شد به هاجر(س) مادر اسمعیل(ع) گفت:
این فرزند را جامه نیکو بپوشان و گیسوان او را شانه کن که وی را به نزدیک دوست برم.
هاجر(س) سرش را شانه کرد و جامه ی پاکیزه اش پوشانید و بوسه بر رخسار او زد، حضرت خلیل الرحمن علیه السلام گفت: ای هاجر! کارد و رَسَنی( طنابی) به من ده. هاجر(س) گفت: به زیارت دوست می روی، کارد و رَسَن را برای چه می خواهی؟
ابراهیم(ع) گفت: شاید که گوسفندی بیاورند که قربان کنند.
ابلیس"لَعِین" گفت: وقت آن است که مَکری سازم و خاندان نبوّت را براندازم، به صورت پیری نزد هاجر(س) رفت و گفت: آیا می دانی ابراهیم، اسمعیل را به کجا می برد؟
گفت: به زیارت دوست.
گفت: می برد او را بِکُشد.
گفت: کدام پدر پسر را کشته است، خاصّه پدری چون ابراهیم و پسری چون اسمعیل؟ !
ابلیس گفت: می گوید: خدا فرموده است.
هاجر(س) گفت: هزار جان من و اسمعیل(ع) فدای راه خدا باد؛ کاش مرا هزار هزار فرزند بودی و همه را در راه خدا قربان کردندی؛
ابلیس چون از هاجر(س) مایوس شد به نزد ابراهیم(ع) آمد و گفت: ای ابراهیم! فرزند خودرا مَکُش که این خوابِ شیطان است؛ ابراهیم(ع) فرمود: ای ملعون! شیطان، تویی.
گفت: آخردلت می آید که فرزند خود را به دست خود بکشی؟ ابراهیم(ع) فرمود: سوگند به آن خدای که جان من در قبضه قدرت اوست،اگر مرا از شرق عالم تا غرب عالم فرزندان بودی ودوست من فرمودی که قربان کنم، همه را به دست خود قربان کنم.
(ابلیس لعین) چون از حضرت خلیل الرحمن(ع) نیز نومید شد روی سوی اسماعیل(ع) نهاد و گفت: پدرت تو رامی برد بِکُشد.
گفت: از چه سبب؟
گفت: می گوید حق - عَزَّ و عَلَی - فرموده است.
گفت: حکم حق را باید گردن نهاد. اسمعیل دانست که شیطان است سنگی برگرفت و بدو افکند؛
و به این جهت حاجیان را واجب شد که در آن موضع سنگریزه بیندازند؛
و چون پدر و پسر به منی رسیدند ابراهیم(ع) گفت: ای پسر«اِنِّی اَری فی المَنامِ اَنِّی اَذبَحُکَ»؛
یعنی: « بدرستی که در خواب دیدم که تو را قربان می کنم» .
اسمعیل گفت:يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ...؛
یعنی: « ای پدر اجرا کن آنچه را ماموری»؛ (2)
اما ای پدر! وصیت من به تو آن است که: دست و پای من را محکم ببندی که مبادا تیزی کارد به من رسد حرکتی کنم و جامه ی تو خون آلود شود و چون به خانه رسی مادر مرا تسلّی دهی.
پس ابراهیم(ع) به دلِ قوی دست و پای اسمعیل(ع) را محکم بست، (در این هنگام)خروش از ملائکه ملکوت برخاست که زهی بزرگوار بنده ای که وی را در آتش انداختند از جبرئیل(ع) یاری نخواست، و از برای رضای خدا فرزند خود را به دست خود قربان می کند؛
پس ابراهیم(ع) کارد بر حلق اسماعیل(ع) نهاد، هر چند قوت کرد نبرید.
اسمعیل(ع) گفت: ای پدر! زود فرمان حق را به جای آور.
ابراهیم ع فرمود: چه کنم هر چند قوّت می کنم نمی بُرَد.
اسماعیل ع گفت: ای پدر! درروی من نظر می کنی شفقت پدری نمی گذارد، روی من را برخاک نِه و کارد بر قَفا بگذار.
ابراهیم(ع) چنان کرد و کارد نَبُرید. اسماعیل(ع) گفت: ای پدر! سر کارد را به حلق من فرو بر،که در آن وقت آواز برآمد:
« ... یا ابراهیمُ قَد صَدَّقتَ الرُؤیا...»؛ ای ابراهیم خواب خود را درست کردی.[3]
یعنی ای آنچه را در خواب ماموریت یافتی انجام دادی.
دست ازاسماعیل بدار و این گوسفند را به جای او قربانی کن .
*
استاد یوسف شیخ رضوان الله علیه
_________________
🔹پی نوشت:
1.معراج السعاده مرحوم ملا احمد نراقی، باب چهارم، مقام پنجم؛
تاریخ طبری،ج۱، ص۱۹۱- ۱۹۳.
2.سوره صافات، آیه ۱۰۲
3.سوره صافات آیات ۱۰۴ و ۱۰۵
┈┈•✾🌸✾•┈┈