«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸اهل البيت(علیهم السلام)، معلمان ملائكه
🌼«اَىّ شَىْءٍ كُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللّهُ عَزّوَجَلّ آدَمَ (ع)؟ قَالَ كُنّا اَشْبَاحَ نُورٍ نَدُورُ حَوْلَ عَرْشِ الرّحْمنِ فَنُعَلّمُ لِلْمَلاَئِكَةِ التّسْبِيحَ وَ التّهْلِيلَ وَ التّحْمِيدَ»؛[1]
از امام حسين (ع) پرسيده شد: «قبل از اينكه خداوند عزّوجل آدم (ع) را خلق كند، شما چه چيزى بوديد؟
فرمود: ما شبحهايى از نور بوديم كه بر گِرد عرش خدای رحمان مىچرخيديم و به ملائكه درس تسبيح و توحيد و ستايش می دادیم ».
📚1.بحار الانوار، ج ۵۷، ص ۳۱۱، ح۱.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
Page192.mp3
939.3K
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۹۲: يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِم...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۳۰ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠تفسیر سوره حمد
(۴۴)
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾
ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان است (۲)
🔸اشارات 🔸
۲. ناتوانى متنعمان از اداى حق شكر
توفيق حمد و شكر ذات اقدس الهى از بزرگترين نعمتهاى خداوندى و به بيان امام سجاد (عليه السلام ) فوز و فلاح است: يا من ذكره شرف للذاكرين و يا من شكره فوز للشاكرين [1] و متنعمان، از شكر و سپاسِ اين فوز و نعمت عاجزند؛ زيرا هر حمدى حمدِ ديگر مى طلبد و هر شكرى لزوم شكرِ ديگر را در پى دارد:
... فكيف لى بتحصيل الشكر و شكرى اياك يَفتقرُ الى شكرِِ فكلّما قلتُ لك الحمد وجب علىَّ لذلك اَن اَقولَ لك الحمد [2] بنابراين، شكرِ شاكر، خود بهره مندى از نعمت است، نه اداى حق.
از اين رو قرآن كريم در تبيين حكمتِ لقمان حكيم مى فرمايد: شكر خدا نعمتى است كه نصيبِ شاكر مى شود؛ همان گونه كه زيانِ كفرِ كافران، تنها دامنگير خود آنان است: و لقد آتينا لقمانَ الحكمةَ اَنِ اشكُر للّهِ و مَن يَشكُر فانّما يشكر لِنفسه و مَن كفَر فانَّ اللهَ غَنِىّ حَميد. [3]
جمله (فان اللهَ غَنِى حميد ) در ذيل آيه به منزله تعليل براى هر دو مدعاست ؛ یعنی نه شكر شاكران براى خدا سودمند و نه كفر كافران براى او زيانبار است ؛ زيرا خدا از هر چيزى بى نياز و محمودِ بالذَّات است و محمود بالذات نه نيازمند شكرِ حامد است و نه كفرِ كافر به او آسيبى مى رساند.
التماس دعا
یوسف شیخ
_____________________
🔹پی نوشت:
1.صحیفه سجادیه، دعای ۱۱.
2.بحار الانوار، ج ۹۴، ص۴۶؛ مفاتیح الجنان، مناجاة الشاکرین.
3.سوره لقمان، آیه۱۲
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔹اهلالبيت(علیهم السلام)، اهل سرّ خدا
💠الامام الحسین علیه السلام: «نَحْنُ الّذِينَ عِنْدَنَا عِلْمُ الْكِتَابِ وَ بَيَانُ مَا فِيهِ وَ لَيْسَ عِنْدَ اَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَا عِنْدَنَا لاَِنّا اَهْلُ سِرّ اللّهِ»؛[1]
امام حسين علیه السلام: «ما كسانى هستيم كه علم الکتاب(قرآن)، و بيان آنچه در آن است، نزد ماست؛
و آنچه نزد ماست، نزد هيچيك از آفريدگان خدا نيست، زيرا ما مَحرَم راز خداييم».
📚1.بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۸۴، ح۱۱
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
Page193.mp3
980.4K
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۹۳: إِنَّمَا ٱلنَّسِيٓءُ زِيَادَةٞ فِي ٱلۡكُفۡرِۖ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۳۸ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد.
🔸حضرت زینب سلام الله علیها🔸
نسب، ولادت، نام، لقب و کنیه
حضرت زینب(س) دختر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است. زینب به معنای «درخت نیکو منظر و خوشبو» یا «زینت پدر» است.بنابر برخی منابع، حضرت زینب(س) در ۵ جمادیالاول، سال پنجم یا سال ۶ قمری در مدینه متولد شد.
بر اساس روایات متعدد، نامگذاری حضرت زینب(س)، توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر(ص) رسانده است. در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده است پیامبر(ص) او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جدهاش خدیجه است.»
برای وی، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالِمه غیر مُعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، و...
همسر و فرزندان
حضرت زینب(س) سال ۱۷ق در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی با پسرعموی خود عبدالله بن جعفر، ازدواج کرد. در برخی منابع از چهار پسر به نامهای: علی، عون، عباس، محمد و یک دختر به نام ام کلثوم به عنوان فرزندان حضرت زینب(س) و عبدالله نام برده شده است.
مشهور است که دو تن از شهدای کربلا(عون و محمد، فرزندان حضرت زینب(س) بودهاند.
علم، سخنوری و فقاهت
سبحانی تبریزی در موسوعه طبقات الفقهاء نام حضرت زینب(س) را به عنوان یکی ازفقهیان قرن نخست هجری قمری ذکر کرده و به شرح پارهای از فضائل و ویژگیهای او پرداخته است. سخنان و خطبههای حضرت زینب(س) را در کوفه و همچنین در دربار یزید ملعون، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش او دانستهاند.
حضرت زینب(س) هنگام حضور پدرش امیر المؤمنين(ع) در کوفه، برای زنان آنجا تفسیر قرآن ارائه میداد.
سخنرانی وی در کوفه برای شنوندگان یادآور خطبههای پدرش امیرالمؤمنین(ع) بود. سخنانش در کوفه و مجلس یزید ملعون و نیز گفتگوهای وی با عبیدالله بن زیاد ملعون، شبیه به خطبههای امیر مؤمنان(ع) و خطبه فدکیه مادرش حضرت زهرا(س) دانسته شده است.
هنگام سخنرانیِ وی در کوفه، پیرمردی گریان گفت: «پدر و مادرم فدای ایشان که سالخوردگانشان بهترین سالخوردگان و کودکان ایشان بهترین خردسالان، زنانشان بهترین زنان و نسل آنان والاتر و برتر از همه نسلهاست».
عبادت
حضرت زینب(س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زندهداری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم ترک نشد.
ارتباط حضرت زینب (س) با خدا آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود: «خواهرم! مرا در نماز شب فراموش نکن.»
صبر واستقامت
حضرت زینب(س) را تجسم و نماد صبر جمیل نامیدهاند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین، شکیبایی در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و عدم شِکوه در حضور مردم را از جمله ویژگیهای صبر حضرت زینب(س) نام بردهاند. او در روز عاشورا، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت: «بار خدایا! این قربانی و کشته در راه خودت را از ما (خاندان پیامبر"ص" )بپذیر.» همچنین وی در پاسخ ابن زیادِ ملعون که پرسید کار خدا را با برادر و اهل بیتت چگونه دیدی، فرمود: «مَا رَأَیْتُ إلّا جَمِیلاً؛ چیزی جز زیبایی ندیدم».
التماس دعا
یوسف شیخ
_________________
🔹منابع:
۱.ابن الاثیر الجزری، علی بن محمد، أسدالغابة.
۲.ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبیین.
۳.الهی، حسن، زینب کبری(س) عقیله بنی هاشم.
۴.امین، سید محسن، اعیان الشیعة.
۵.جزائری، سید نورالدین، الخصائص الزینبیه.
۶.طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج.
۷.طبری، محمّدبن جریر، تاریخ الامم و الملوک.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠تفسیر سوره حمد
(۴۵)
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾
ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان است (۲)
🔸اشارات 🔸
3. گستره حمد
در پیام های گذشته اشاره شد كه حمد، تنها در برابر منعم بودن خدا نيست، بلكه همه اسماء و صفات و كلمات تكوينى و تدوينى او را نيز شامل مى شود؛ خواه اثر و مقتضاى آن اوصاف به غير برسد يا نرسد و بازگشت اين مطلب به آن است كه حمد تنها در برابر جمال خدا نيست، بلكه شامل جلال او نيز مى شود. از اين رو در قرآن كريم مى فرمايد: ستايش از آنِ خدايى است كه از فرزند، شريك و مددكار مُنزَّه و مُبرّاست: وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا(سوره اسراء، آیه۱۱۱)
《ترجمه: و بگو «ستايش خدايى را كه نه فرزندى گرفته و نه در حکومت شريكى دارد و نه خوار بوده كه [نياز به] حامی وسرپرست داشته باشد.» و او را بسيار بزرگ بشمار.》
به بيان ديگر، افزون بر آن كه كمال و جمال خداى سبحان قابل ستايش است، ازجهت مقدس و منزه بودن نيز سزاوار حمد وستایش است.
التماس دعا
یوسف شیخ
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼همه مخلوقات، مأمور به اطاعت از
اهل بیت علیهم السلام
💠الامام الحسین علیه السّلام: «وَ اللّهِ مَا خَلَقَ اللّهُ شَيْئاً إِلّا وَ قَدْ اَمَرَهُ بِالطّاعَةِ لَنَا».[1]
امام حسين علیه السلام: « به خدا سوگند كه خداوند هيچ چیزی را نيافريد، مگر آنكه او را به اطاعت از ما، امر كرد».
📚1.بحار الانوار، ج ۴۴ص ۱۸۱، ح۱ .
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
Page194.mp3
991.2K
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۹۴: انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و۳۶ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
صدا ۰۲۰.m4a
14.7M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸فرازی از دعای کمیل: یا نورَ المُستَوحِشیِنَ فِی الظُّلَم
🎙یوسف شیخ
🕧 زمان: ۱۱دقیقه و ۴۰ ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼اهمیت دوستى اهل بيت عليهم السلام
💠الامام الحسین علیه السلام: «مَنْ اَحَبّنَا كَانَ مِنّا اَهْلَ الْبَيتِ»؛[1]
امام حسين علیه السلام: «كسى كه ما را دوست بدارد، از ما اهل بيت(ع) است».
📚1.نزهة النّاظر، ص ۸۵، ح۱۹
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
Page195.mp3
1.08M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۹۵: لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و۵۰ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠تفسیر سوره حمد
(۴۶)
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾
ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان است (۲)
🔸اشارات 🔸
4.اختصاص حمد به خداى سبحان
قرآن كريم سراسر عوالم هستى امكانى را مخلوق خداوند سبحان مى داند و همه را نيكو و زيبا مى شمارد:
(قُلِ اللهُ خالِقُ كُلِّ شىء؛ بگو: تنها خدا خالق هر چیز است. سوره رعد، آیه ۱۶)
(الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ؛آن خدایی که هر چیز را به نیکوترین وجه آفرید. سوره سجده، آیه ۷)؛
يعنى سراسر عوالم وجود امكانى، نيكو و زيباست و چون حمد در برابر كمال، جمال و نعمت بخشى است، پس هرحمدی از آنِ خداست: (الْحَمْدُ لِلَّهِ ) و هيچ كس بجز خدای متعال مالك حمد نيست. غیر خدا فقط مجارى فيض الهى هستند و سرآغاز سلسله فيض تنها ذات اقدس الهى است.
التماس دعا
یوسف شیخ
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام