«یادداشت روز»
▪️بازار داغ فروش پیشبینی
✍️مرتضی ایمانیراد
🔺پیشبینی در اقتصاد کار خوبی است. برای پیشبینی توانمندی بالایی لازم است و تا حدی نوعی شهود و بصیرت لازم دارد. بیشتر کشورها برای آینده خود پیشبینی دارند و بسیاری از شرکتها دست به پیشبینی متغیرهای مورد نیاز خود میزنند.
🔺همه این بحثها درست اما نکته مهم این است که پیشبینی تنها یک احتمال است و بنابراین هر گونه پیشبینی که منجر به قطعیت شود و هر گونه پیشبینی که نقطهای شود، نه تنها کمکی نمیکند بلکه خسارت زیادی برای مصرفکننده پیشبینی دارد. متاسفانه بیشتر مدیران واحدهای اقتصادی و تجاری در ایران برای ترسیم آینده خود دل به پیشبینی افراد یا سازمانهایی میدهند که با قطعیت آینده متغیرها را پیشبینی میکنند.
🔺مدیران با استفاده از قطعیت پیشبینیها اعتماد به نفس بیشتری به دست میآورند و آینده برایشان شفافتر میشود. ولی گاه همین چسبیدن به قطعیت مشکلات جدی برای آنها به وجود میآورد. متاسفانه چون پیشبینی نقطهای و قطعی خریدار دارد، برخی از اقتصاددانان نیز برای رفع این نیاز دست به پیشبینیهای اینگونه میزنند و با جهتدهی به شرکتها و استراتژیهای آنها مشکلات جدی برای آنها ایجاد میکنند.
🔺اقتصاددانان لازم است با قدرت پیشبینی کنند ولی هر پیشبینی را تنها یک احتمال تلقی کنند. در این صورت پیشبینی یک نقطه در آینده نخواهد بود، بلکه ابزاری برای شفاف کردن آینده به حساب میآید که با «مهزدایی» از آینده، شرکتها را برای تصمیمات استراتژیک آمادهتر میکند.
🔺هم مدیران شرکتها و هم اقتصاددانانی که همانند «مردی که زیاد میدانست» رفتار میکنند در یک دنیای متوهم زندگی میکنند که یا میدانند که دارند چکار میکنند، که در این صورت یک پوپولیست به حساب میآیند یا نمیدانند، که در این صورت متوهم هستند.
🔺متاسفانه در شرایط نامساعد اقتصاد کشور بازار فروش پیشبینی داغ شده است و تنها مدیرانی از این شرایط آسیب میخورند که به این پیشبینیهای قطعی دل بستهاند.