♨️ #آموزش ♨️
❓افزایش سرمایه شرکت چیست؟
افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکتهاست.شرکتها برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ و یا افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه می کنند.در برخی از مواقع نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می گیرد.این تامین منابع مالی جدید می تواند به شکل های مختلفی صورت پذیرد. هنگامی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کند.تفاوت اصلی بین انواع روش های افزایش سرمایه،در محل تامین این منابع جدید است. روزهای آتی درباره انواع روش های آن بیشتر توضیح خواهیم داد.
#آموزش
#افزایش_سرمایه
محبّ علی
#آموزش #تابلو_خوانی #نسبت های معاملاتی
هر تکنکیال کاری باید از نرم افزار جهت تحلیل استفاده کند.
1- سایت TSE
2- نرم افزاری که بهتان چارت بدهد
داینامیک تریدر
ره اورد نوین
متا تریدر
و تحت وب هاییهم هستند که بگردید پیدا می کنید.
مثلا در سهام یاب فکر کنم جزء قسمت ابزار های تحلیلشان باشد.
#آموزش
بورس، يك بازار است كه انواع دارايي در آن مورد خريد و فروش قرار ميگيرد.
البته بازاري كه ما از آن، با عنوان بورس صحبت ميكنيم، با بازارهاي متداول مثل بازار طلا، بازار خودرو، بازار فرش و... كه اغلب شما با آنها آشنا هستيد، تفاوتهاي عمدهاي دارد.
مهمترین تفاوت های بورس با بازار های سنتی:
1) رسميبودن،
2) شفافيت(در خرید و فروش ها و پرداخت مالیات برخلاف بازار های دیگیر که امکان فرار مالیاتی می باشد)،
3) برخورداري از پشتوانه محكم قانونی
توضیح بیشتر در تفاوت ها:
اولا: بورس، برخلاف بازارهاي سنتي، يك بازار كاملا رسمي است و خريد و فروش در آن، براساس قوانيـن، مقررات و ضوابط مشخـص و نظاممند انجام ميشود.
دوم: شفافيت بالاي بورس است، به اين معنا كه وقتي كه فردي تصميم به خريد يا فروش سهام يك شركت در بورس ميگيرد، به راحتي و تنها صرفا با دسترسي به اينترنت، ميتواند به همه اطلاعات مربوط به آن شركت دسترسي داشته باشد و بعد از بررسي كامل اين اطلاعات، درباره خريد يا فروش سهام آن شركت تصميمگيري كند، درحاليكه بازارهاي سنتي از چنين شفافيتي برخوردار نيستند.
سوم: برخورداري فعالان بورس از پشتوانه قانونی،
زيرا به دليل اهميت فوقالعاده بورس در نظام اقتصادي كشور، قانونگذار قوانين، مقررات و ساختارهاي لازم را براي حفظ حقوق سرمايهگذاران در بورس درنظر گرفته است تا سرمايهگذاران، با اطمينان خاطر از عدم بروز اتفاقاتي مثل سوءاستفاده، كلاهبرداري و... در اين بازار سرمايهگذاري كنند؛ مزيتي كه در بازارهاي سنتي وجود نـدارد.
با سر زدن به دادگاه ها می بینید که چقدر در بازار مسکن و ماشین و سکه و ... کلاهبرداری می شود ولی بورس این اطمینان خاطر را برای خریدار و فروشنده در هر مقیاس از 100 هزار تومان تا چندین میلیارد تومان ......فراهم کرده است.
#آموزش
نقش بورس و به طور مشخص، بورس اوراق بهادار در اقتصاد جامعه
اما چرا بورس تا اين اندازه، در نظام اقتصادي كشورهـا اهميت دارد؟
فرض كنيد شركتی پس از انجام مطالعات كارشناسي، به اين نتيجه رسيده است كه با افزايش تعداد خطوط توليد خود، ميتواند محصول جديـدي را به بازار عرضه كند.
طبيعتا موفقيت شركت در راهاندازي خط توليد جديد، منجر به افزايش ميزان توليد، فروش و سودآوري شركت، ايجاد فرصتهاي شغلي بيشتر، خودكفايی در عرصه ملي و در نهايت، رشد و رونق اقتصادي خواهد شد اما شركت براي راهاندازي اين خط توليد، نياز به پول دارد.
پس سوال اصلي اين است كه:
🛎 منابع مالي مورد نياز براي راهاندازي اين خط توليد، چگونه بايد تأمین شود؟
یک راه متداول، مراجعه مسئولان شركت به بانك و دريافت تسهيلات بانكی است. خوب معایب این راه را بهتر از بنده بلد هستید، فرایند هیا طولانی و زمان بر و هزینه های نزول و بهره های بالا برای شرکت و ....
درنظام های تامین مالی؛ به حز بانک روش دیگری هم وجود دارد؛ "تأمين مالی ازطريق بورس اوراق بهادار"
در اين روش، شركت ميتواند درصورت پذيرش در بورس(🗂که احراز شرایط بسیار سختی دارد به ترتیب در بورس بسیار سخت و در فرابورس آسان تر و در بازار های ذیل فرابورس آسان تر تر مانند پایه ب و ج تا اینکه می رسیم به بازار SME ها)،طرح توجيهي خود براي راهاندازي خط توليد جديد را به بورس ارائه كند.
درصورتي كه كارشناسان بورس تشخيص دادند كه طرح ارائه شده، ازنظر ميزان سودآوري و ساير شرايط، طرح قابل قبولي است، به شركت اجازه ميدهند تا با عرضه و فروش سهام جديد به سرمايهگذاران در بورس اوراق بهادار، منابع مالي موردنياز خود را براي راهاندازي خط توليد جديد تأمين كند.
=>ا
از يكسو شركت توانسته است با سهيم كردن ديگران در طرح خود، به راحتی تأمين مالي كند.
از سوي ديگر نيز، سرمايهگذاراني كه طرح شركت را سودآور تشخيص دادهاند نيزتوانستهاند با خريد سهام آن شركت، هر چند به ميزان بسيار كم و با سرمايه اندك، در يك طرح سودآور و ملی، شريك شوند.
نتيجه چنين مشاركت مؤثری نيز قطعا، رشد و شكوفايي اقتصاد كشور خواهد بود.
توجه به اين نكته ضروري است كه چون سرمايهگذاران در بورس اوراق بهادار، پس از بررسي و تحليل اطلاعات منتشر شده از سوي شركتها، سهام شركتهاي سودآور و داراي عملكرد قابل قبول را انتخاب ميكنند، بنابراين بورس در واقع با ایجاد فضای رقابتی، باعث میشود که شرکتهای موفق و سودده، بتوانند از طریق فروش سهام به تأمین مالی بپردازند و برعکس شرکتهای زیانده بهطور خودکار از گردونه خارج شوند تا تخصيص منابع، به صورت مطلوب و بهينه انجام شود؛
امري كه به نوبه خود رونق اقتصادي را به دنبال خواهد داشت.
به همين علت است كه كشورهايي كه داراي بورس تکامل یافتهتر هستند، توانستهاند رشد اقتصادی بيشتری را تجربه كنند.
هر چند مخالفان بورس یکی از ادله شان این است که سودا گری و سفته بازی می شود
اولا این امری ثانوی است که به داستان بورس عارض می شود و در هر بازار دیگری هم هست، ضمن اینکه در بورس راحت تر طی راهکارهایی با این مقوله می توان مبارزه کرد
دوما بفرض هم که این داستان سفته بازی وجود داشته باشد، از باب عدو شود سبب خیر، این کار خودش رونق دهنده به بازار خرید و فروش برگه های سهام شرکت های تاپ هست، ضمن اینکه ما در اقتصادی با بستر لیبرالیسمی و کاپیتالیستی داریم معاملات می کنیم، شمایی که ایراد می گیری اول نظامی بدیل درست کن بعدش ما سمعا و طاعتا در خدمتیم
یاعلی
#آموزش
📚#یادداشت
بچه ها توی گروه خودرو #خاور میتونه بترکونه ولی چنتا شرط داره:
موافقت سازمان رو جذب کنه برای افزایش سرمایه
و اومدن به بازار پایه ب.
توی مجمع تصمیم به افزایش سرمایه گرفته شده که خبر عالی محسوب میشه،
بازار ج بازار خیلی محدودیه و خطری 😁
چون صندوقها نمیتونن ورود کنن و افزایش سرمایه نمیشه داد، معاملاتش پیوسته نیست.
#آموزش
لیدر در بورس:
برخی به اشتباه گمان می کنند لیدر یعنی گروه یا سهمی که باید همواره مثبت و صف خرید باشد. لیدر در واقع سهم یا گروهی است که مسیر کل بازار را مشخص می کند و اگر این گروه منفی باشد معمولاً کل بازار رو به پایین هست و اگر لیدر بازار باشد میل به خرید در بقیه بازار هم ایجاد می شود.
عموماً وقتی داده های بنیادین قوی در گروه خاصی برجسته می شود می تواند به عنوان یک محرک برای لیدر شدن تلقی شود اما چنانچه در کلیت بازار محرک های قوی برای لیدری گروهی نداشته باشیم بیشتر با شایعه، خبر و توهم این لیدر سازی شکل می گیرد که بدترین مدل لیدری بازار هست به عنوان نمونه لیدری آزمایش و پیام در اوایل دهه هشتاد، لیدری صدرا در اواسط دهه هشتاد و لیدری گروه خودرو سازی در چند سال اخیر.
عموماً لیدرها چند مشخصه باید داشته باشند
نخست آنکه کشش معامله با حجم بالا را داشته باشند
دوم آنکه هماهنگی نسبی با سهامدار عمده صورت گرفته باشد یا به نوعی سهامدار عمده بشدت دنبال کنترل قیمتی در کی رنج مشخصی نباشد.
سوم آنکه بقیه گروه نیز تا حدودی کشش بازی مشترک داشته باشند.
و در انتها آنچه بیش از همه اهمیت دارد اگر از دسته لیدرهای با محرک قوی بنیادی است آن محرک پایدار باشد.
#آموزش