eitaa logo
هیئت محبین الرقیه (س)
895 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
🔰هیئت فرهنگی و مذهبی #محبین‌الرقیه‌ (علیهاالسلام) 🔺استان خوزستان _ شهرستان #امیدیه 🔷⚪ مکان و زمان برگزاری جلسه هفتگی : 🌒 شب‌های جمعه _ مسجدامام‌خمینی (ره) 👤 ادمین @abd_khadem
مشاهده در ایتا
دانلود
هیئت محبین الرقیه (س)
🎙 🔟 صوت شماره (۱۰) 📃موضوع سخنرانی : آثار مهم حجاب 🗣سخنران : استاد ارجمند حجه الاسلام والمسلمین رفیعی 🚩 @mohebinalroghaye
شبهه شماره ۱۰ متن شبهه : آیا به ازدواج در آمدن حضرت ام کلثوم(علیهاالسلام) دخترامیرالمومنین علی (علیه السلام) با خلیفه دوم، دلیلی بر صمیمیت بین امیرالمومنین علی(علیه‌السلام)و خلیفه دوم نمی باشد⁉️ پاسخ : 👇👇 ماجرای ازدواج ام‌کلثوم با خلیفه دوم یکی از دروغ‌های بزرگ تاریخ در راستای موجه جلوه دادن شخصیت خلیفه دوم و برقراری روابط صمیمانه میان اهل بیت(علیهم‌السلام) و دشمنانشان است . در پاسخ به این شبهه باید گفت :👇🏻 *اولا ) اگر چنین مطلبی صحت دارد چرا تفصیل این ماجرا در کتاب هایی همچون صحیح بخاری و صحیح مسلم که از کتابهای معتبر نزد اهل عامه(اهل سنت) هستند ذکر نشده است⁉️ *ثانیا ) شیخ مفید در دو رساله مجزا به نام‌های (المسائل العکبریه) و (المسائل السرویه) و عده‌ای دیگر وقوع چنین ازدواجی را منکر شده اند. *ثالثا ) بسیاری از دانشمندان شیعه و سنی هم چون جلال الدین سیوطی ،رضی الدین حلی ، فضل بن رزبهان ، صالحی شامی ، شهاب‌الدین قلیوبی، علامه مقرم، شیخ محمدخضری و علامه باقرشریف قرشی معتقدند حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)و امیرالمومنین علی(علیه السلام) دختری به نام ام کلثوم ندارند و هر جا در شمار فرزندان حضرت علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا(سلام الله علیها)از ام کلثوم نام برده شده است حضرت زینب (سلام الله علیها) مراد است . *رابعا ) محب الدین نووی و آیت الله مرعشی نجفی دو تن از بزرگترین عالمان سنی و شیعه معتقدند خلیفه دوم با ام کلثوم دختر خلیفه اول ازدواج کرده است نه دختر علی(علیه السلام) محی الدین نووی مهمترین شارح 📖*صحیح مسلم* در کتاب تهذیب الاسما واللغات می‌نویسد : ⬅️ ابوبکر هنگام مرگ، به دخترش عایشه گفت :پس از مرگ من مراقب دو برادر و خواهرت باش .عایشه با تعجب گفت: دو برادرم را می‌شناسم اما یک خواهر بیشتر ندارم ,منظور از خواهر دوم کیست ؟؟ ابوبکر گفت گمان می‌کنم طفلی که در رحم همسرم حبیبه بنت خارجه است نیز دختر است . نووی می‌نویسد طفلی که در رحم حبیبه بنت خارجه بود دختر بود و نامش را ام کلثوم گذاشتند. خلیفه دوم با همین ام کلثوم ازدواج کرده است . 📖📚 تهذیب الالسماءو اللغات ج۲ص۶۳۰ ش۱۲۲۴ *حضرت آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمایند* : 👇(با دقت مطالعه شود) ✅ *اسما بنت عمیس همراه همسرش جعفر طیار به حبشه مهاجرت کرده و پس از بازگشت از حبشه به مدینه منوره هجرت کردند .* اما پس از رحلت همسرش جعفر طیار با خلیفه اول ازدواج کرد و چند فرزند به دنیا آورد . یکی از فرزندان او از خلیفه اول *ام کلثوم* است. پس از مرگ خلیفه اول حضرت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) با اسمابنت عمیس ازدواج کرد و دخترش ام کلثوم نیز به خانه حضرت علی (علیه السلام) آمده و به عنوان *رَبیبه* آن حضرت در خانه ایشان بزرگ شده است. حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) ام کلثوم و محمد( فرزندان ابوبکر) را به عنوان فرزند (ابنی =پسرم و ابنتی= دخترم ) صدا می‌زد و خلیفه دوم با همین ام کلثوم ازدواج کرده است . تشابه اسمی ام کلثوم دختر ابوبکر با حضرت زینب(سلام الله علیها)که کنیه‌اش ام‌کلثوم است و خطاب حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) ((ابنی و ابنتی))باعث اشتباه بسیاری از مورخین و محدثین شده است . 📚شرح احقاق الحق و آیه ازهاق الباطل ج۳ص۳۱۵ *خامسا )*تناقض های فراوان و متعددی در این ماجرا وجود دارد که شیخ مفید به چند مورد اشاره کرده و می نویسد: ⬇️ 🤔گاهی می گویند خود حضرت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) عقد ام‌کلثوم را برعهده گرفت و گاهی گفته می‌شود این امر به عباس واگذار شد. 🤔برخی روایات می‌گوید : حضرت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) پس از تهدید شدن بنی‌هاشم از سوی خلیفه دوم موافقت کرد و در برخی روایات حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام)از روی اختیار و بدون تهدید پذیرفته است. 🤔برخی راویان بیان می کنند خلیفه دوم از ام کلثوم صاحب فرزندی به نام زید( 📚انساب الاشراف ج۱ ص۱۸۹)شد و برخی می‌گویند عمربن خطاب قبل از دخول و نزدیکی با ام‌کلثوم کشته شد. 🤔برخی می گویند زید فرزند خلیفه دوم بدون اینکه فرزندی داشته باشد کشته شد و برخی می‌گویند فرزند خلیفه دوم دارای فرزند بود . 🤔برخی می‌گویند زید و مادرش ام کلثوم همزمان از دنیا رفتند و برخی می‌گویند ام کلثوم سال‌ها بعد از زید از دنیا رفت. 🤔برخی می‌گویند خلیفه دوم ۴۰ هزار درهم به عنوان مهریه برای ام کلثوم قرارداد و برخی می‌گویند : ۴ هزار درهم و برخی می گویند پانصددرهم. 📖📚📙 المسائل السرویه ص۹۰ یعقوبی مهریه ام کلثوم را ده هزار دینار، شیخ عبدالحی مهریه را ۴۰ هزار دینار و بسیاری از عالمان اهل سنت ۴۰هزار درهم ذکرکردند این در حالی است که خود خلیفه دوم از مهریه های سنگین منع می‌کرد. سنن ابن ماجه ج۱ص۶۰۷ ح۱۸۸۷_جامع‌الاحادیث ج۱۴ص۲۷۱ ح۳۳۱۸ ادامه دارد.
🚩 📜 متن« ۱۱ » 🔶 اقدامات عملی برای مقابله با غصب فدک از جانب حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) ۱) احتجاج(حجت و دلیل آوردن) خصوصی حضرت زهرا (سلام الله علیها)👇👇 در اولین احتجاج ، حضرت زهرا (سلام الله علیها) به امر امیرالمومنین علی (علیه السلام) به مجلسی آمد که خلیفه اول و خلیفه دوم به همراه عده‌ای به طور خصوصی در آن بودند و رسماً اعتراض خود را آغاز کرد و خطاب به خلیفه اول فرمودند : ◀ چرا نماینده مرا از فدک اخراج نمودید در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به امر خداوند آن را برای من قرار داد. آیا می خواهی زمینی را از من بگیری که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)از بین غنائمی که مسلمانان در راه آن جنگ نکرده اند به من بخشید❓ آیا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نفرموده: (( *فرزندان هر کس باید بعد رحلت او مورد توجه باشند* ))❓ و تو خوب می‌دانی که تنها یادگار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای فرزندانش همین فدک است❓ خلیفه اول گفت: *عایشه* و *خلیفه دوم* شهادت می دهند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: (( *النبی لایورث* )) یعنی ((پیامبر ارث نمی گذارد)). حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: *این اولین شهادت ناحق است* . من درباره فدک در اسلام شاهدانی دارم. فدک را پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به من بخشیده است ( *یعنی ارث نیست* ) و من شاهد می‌آورم. خلیفه اول گفت دلیل خود را بیاور. حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: آیا در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) فدک تحت تصرف من نبود و من محصول آن را مصرف نمی کردم ❓❓ خلیفه اول گفت: آری. حضرت فرمود: *پس چرا درباره چیزی که در دست من است از مشاهده می خواهی* ❓‼ خلیفه اول گفت : چون غنیمت مسلمانان است، اگر دلیل نیاوری امضا نمی کنم !!! حضرت در حالی که مردم می شنیدند فرمودند : *آیا میخواهید دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و کاری که آن حضرت انجام داده رد کنید و درباره ما حکمی‌کنید که درباره سایر مسلمانان می کنید؟؟ ای حاضرین ، بشنوید که مرتکب چه عملی می‌شوند؟؟؟ای ابوبکر و عمر اگر من اموال مسلمانان را که در دستشان را تحت تصرف شان است ادعا کنم از من دلم می خواهد یا از مسلمانان؟؟؟؟؟* خلیفه دوم باحال غضب گفت: این غنیمت مسلمانان و زمین آنان است که در دست فاطمه است و محصول آن را مصرف می‌کند. اگر بر ادعای خود در دلیل آورد که پیامبر از بین مسلمانان فدک را فقط به او بخشیده- در حالی که غنیمت و حق مسلمانان بوده!!- در این باره نظر خواهیم داد. 📖📚📕 بحارالانوار ج۲۹ص ۱۳۴،۱۸۹،۱۹۴،۱۹۹/ کتاب سلیم ج۲ ص۸۶۸ @mohebinalroghaye
هیئت محبین الرقیه (س)
🚩 🎙 صوت شماره (۱۱) 📃 موضوع سخنرانی: حضرت زهرا سلام الله علیها رُکنِ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است ... @mohebinalroghaye
متـن۱۲ 📜اقدامات عملی برای مقابله با غصب فدک از جانب حضرت زهرا(علیهاالسلام) ✅ *عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دلیل کامل* 👇👇 ✏ ادامه ی احتجاج 👇 حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند : همین مرا بس است! ای مردم شما را قسم میدهم که آیا از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیدید که فرمود: (( *دخترم سیده زنان اهل بهشت است* ))؟؟ گفتند : آری به خدا قسم ، این را از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیدیم. حضرت فرمودند : *آیا سیده زنان اهل بهشت دعای باطل می نماید و آنچه مالکش نیست تصرف می‌کند؟؟؟* چه می‌گویید اگر چهار نفر بر علیه من به کار زشتی شهادت دهند یا دو نفر نسبت سرقت به من دهند؟؟؟ آیا سخن آنان را تصدیق می کنید؟؟؟ خلیفه اول در اینجا سکوت کرد ولی خلیفه دوم گفت : آری و حد بر تو جاری می‌کنیم !!!! حضرت فرمودند : دروغ گفتی و پستی خود را ثابت کردی *مگر آنکه اقرار کنی بر دین حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نیستی* . کسی که بر علیه سیده زنان اهل بهشت شهادت را بپذیرد یا حتی بر او جاری کند ملعون است و به آنچه خداوند بر محمد نازل کرده کافر شده است ، زیرا آنان که ((خداوند پلیدی ها را از آنان برده و آنان را پاکیزه گردانیده )) شهادتی بر علیه شان جایز نیست ، چرا که معصومند و از هر زشتی و بدی پاکند. ای عمر درباره اهل آیه تطهیر به من خبر بده که اگر عده ای بر علیه آنان یا یکی از آنان به شرک یا کفر یا کار زشتی شهادت دهند آیا مسلمانان باید از آنان بیزاری جویند و آنان را حد بزنند؟؟ ◀ خلیفه دوم گفت : آری ، آنان با سایر مردم یکسانند !! ✅ حضرت فرمودند : دروغ گفتی و کافر شدی ! آنان با سایر مردم مساوی نیستند چرا که خداوند متعال آن را معصوم قرار داد و آیه ای درباره عصمت و طهارت آنان نازل کرده و پلیدی ها را از آنان دور نموده است . هر کس بر علیه آنان سخنی را بپذیرد در واقع خدا و رسول را تکذیب کرده است. خلیفه اول گفت : عمر تو را قسم می دهم که ساکت باشی!! @mohebinalroghaye
هیئت محبین الرقیه (س)
Il🚩 🎙 🔊 صوت شماره (۱۲) 📃 *موضوع سخنرانی* : *خلقت منحصر به فرد حضرت زهرا سلام الله علیها* 🗣 سخنران : استاد ارجمند هاشمی نژاد @mohebinalroghaye
شبهه شماره(۱۲) متن شبهه: بر فرض اینکه فدک ارث با شد ، چرا زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از آن بهره ای نداشتند؟؟ پاسخ : هنگامی که مسلمانان همراه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خیبر را فتح کردند، یهودیان، بدون جنگ، تسلیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شدند و فدک را در اختیار آن حضرت گذاشتند. از آن پس ، فدک به عنوان ملک شخصی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شمار می رفت تا اینکه آیه(( آتِ ذالقربی حقّه؛ حق نزدیکان را بپرداز))نازل شد. طبق اسناد معتبر از کتاب‌های شیعه و اهل سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشید. 📖📙📚 میزان الاعتدالج ۲ ص۲۲۸/ کنزالعمال ج۲ص۱۵۸/مجمع البیان ، درالمنثور،المیزان و التبیان، ذیل آیه ۲۶سوره ایران آیه ۳۸ سوره روم . اما در اینکه فدک ارث مصطلح بوده است، نه تنها محل تأمل و اشکال است، بلکه شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است که فدک ، بخشش و عطیه ای از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به دختر گرامی اش حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده است. این قرائن و شواهد عبارتند از: 👇👇👇 ۱_ شیعه و سنی نقل کرده اند ، وقتی آیه آت ذی القربی حقه ؛ ای پیامبر حق خویشاوندان را ادا کن نازل گردید ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حضرت زهرا سلام الله علیها را خواستند و فدک را به ایشان عطا فرمودند. 📚📙📖 طبرسی، مجمع البیان ج ۳ ص ۴۱۱/ ابن ابی الحدید شرح نهج البلاغه ج ۱۶ ص ۲۶۸/ الدرالمنثور ج ۴ ص ۱۷۷. در حالی که اگر فدک، ارث مصطلح بود، می بایست بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، به حضرت واگذار می‌شد. ۲_ حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه معروف فدکیه ، خطاب به خلیفه اول از فلک با تعبیر نحله ((بخشش و عطیه)) یاد می‌کند: [هذا ابن ابی قحافه ابتزّنی نحله ابی...].📖📙📚طبرسی الاحتجاج ج۱ص۱۰.و علت آن این بود که حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان حیات پدر بزرگوارشان مالک فلک و عهده دار اداره امور آن گردید. ۳_خلیفه اول در مسجد بود و جمعی از انصار و مهاجر دوران حلقه زده بودند حضرت امیر المومنین علی علیه السلام نزد او رفت و خطاب به وی فرمودند: یا ابابکر! لِمَ منعتَ فاطمه میراثها من رسول الله و قد ملکته فی حیاه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.📚📙📖 طبرسی ، احتجاج ج۱ص۱۲۲. در اینجا حضرت، هم از لفظ((ارث)) را به کار برده‌اند و هم می فرمایند که حضرت زهرا سلام الله علیها را در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مالک بوده اند، پس معلوم می‌شود مراد از میراث در اینجا، میراث مشهور و مصطلح نیست که بعد از درگذشت والدین به انسان می رسد ، بلکه شامل زمان حیات والدین هم می شود، چرا که اگر مراد حضرت، ارث اصطلاحی بود، لازم اش این بود که فدک پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اختیار حضرت زهرا سلام الله علیها قرار گیرد حال آنکه حضرت امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید: و قد ملکته فی حیاه رسول الله صلیالله علیه و آله و سلم. ۴_ طبق شهادت تاریخ ، حضرت زهرا سلام الله علیها در فدک ، تعدادی کارگر و کشاورز داشت و زمانی که خلیفه اول می‌خواست فدک را غصب کند ،عده ای مامور کرد تا کارگرها را از آنجا بیرون کنند.📖📕📚 طبرسی، الاحتجاج ج۱ص۱۲۱. این امر، شاهد دیگر بر این معنی است که حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اختیار فدک را برعهده داشتند. بنابراین مراد از ارث، آن ارث اصطلاحی که پس از فوت پدر به فرزند می رسد، نیست بلکه شامل مطلق چیزهایی است که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود؛ چه در زمان حیات و چه بعد از مرگشان . شاهد این مطلب تعبیری است که در عرف رایج است و آن اینکه وقتی کسی می گوید : *((فلانی هوش و استعداد و شجاعت و دیگر کمالات انسانی را از پدرش به ارث برده است))* بدان معنا نیست که پدرش مرده و بعد فرزندش یا شجاعت او را به ارث برده ، بلکه مراد آن است که با اینکه زنده است این هوش یا شجاعت از پدر به ارث رسیده است . از این رو به هر چیزی که به نسل بعد منتقل می شود حتی اگر در زمان حیات نسل قبل هم باشد، ارث گفته می‌شود. اما اینکه چرا حضرت زهرا سلام الله علیها در همان خطبه مشهور به مسئله ارث و آیات آن تمسک می‌کنند ، چنانکه می فرماید :(( یا بن ابی قحافه !! فی کتاب الله ان ترث اباک و لا ارثُ ابی ...)) باید در جواب گفت : علت آن بود که ابوبکر ادعای آن حضرت مبنی بر نحله و بخشش بودن فدک را ( با اینکه حضرت امیر علیه السلام به آن شهادت دادند) رد کرد. از این رو حضرت مسئله ارث را که از مسلمات دین است ، مطرح نمودند و ابوبکر
نتواند آن را منکر شود. بنابراین مطرح شدن ((فدک)) به عنوان میراث، آخرین دفاع بانوی بزرگ اسلام از حقش بود. علاوه بر اینها مسعودی به استرداد(بازگشت) فدک به بنی فاطمه ، توسط عمر بن عبدالعزیز اشاره کرده است.📙📚📖تاریخ مسعودی ج۲ص۳، ۳۴ از این مطلب می‌توان نتیجه گرفت که اگر زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حقی در آن داشتند به ورثه آنها هم چیزی داده می‌شد و یا لااقل مسئله حقشان مطرح شد، در حالی که هیچ صحبتی از این سهم برای زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان نیامده است. ✅ بهترین دلیل ان است که هیچکدام از همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد فدک ، هیچ ادعایی نکردند ، ار زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مخصوصا عایشه خود را در فدک ذی نفع پی میدانستند ، حداقل یکی از آنها اعتراض و ادعایی میکردند .
صوت شماره (۱۳) 📃 *موضوع سخنرانی* : *ترویج و تبلیغ حجاب با روش های درست* 🗣 *سخنران : استاد ارجمند حجه الاسلام و المسلمین رفیعی