با توجه به اينكه ممكن الوجود خودبخود وجود ندارد ناچار وجودش منوط به تحقق موجود يا موجودات ديگرى خواهد بود زيرا اين قضيه، بديهى است كه هر محمولى كه براى موضوعى در نظر گرفته شود يا خودبخود (بالذات) ثابت است و يا در اثر امر ديگرى (بالغير) ثابت مىشود مثلاً هر چيزى يا خودبخود روشن است و يا به واسطه چيز ديگرى (نور) روشن مىشود، و هر جسمى يا خودبخود چرب است و يا بوسيله چيز ديگرى (روغن) چرب مىشود و محال است كه چيزى نه خودش روشنى و چربى داشته باشد و نه بوسيله چيز ديگرى متّصف به اين صفات گردد و در عين حال، روشن يا چرب باشد!
پس ثبوت وجود هم براى يك موضوع يا بالذات است و يا بالغير، و هنگامى كه بالذات نبود ناچار بالغير خواهد بود، بنابراين، هر ممكنالوجودى كه خودبخود متّصف به وجود نمىشود بواسطه موجود ديگرى بوجود مىآيد و معلول آن خواهد بود. و اين همان اصل مسلم عقلى است كه: هر ممكنالوجودى نيازمند به علت است.[1]
[1]. آيه الله مصباح يزدی، آموزش عقايد، صفحه 61
ادامه دارد..
@mohebin18
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹ببینید| سخنان ارزشمند استاد رحیم پور ازغدی
🔹موضوع: جوسازی غربزده ها درباره ازدواج جوانان ونوجوانان همزمان با ترویج روابط نامشروع کودکان
@mohebin18
🚩فایل صوتی مداحی جلسات هفتگی 🚩1398/6/27 🚩 مجموعه عام المنفعه
🏴 جلسه هفتگی هیئت محبین الزهرا 1398/6/27
🕌 مجموعه عام المنفعه
هدایت شده از خبرگزاری فارس
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥توضیحات شنیدنی حاج مهدی رسولی درباره نوحه شاخص محرم امسال هیئت ثارالله زنجان
@Farsna
🏴 جلسه هفتگی هیئت محبین الزهرا 1398/7/3
🕌 مجموعه عام المنفعه