eitaa logo
موسسه محکمات
340 دنبال‌کننده
226 عکس
69 ویدیو
9 فایل
رسالت موسسه مطالعات اجتهاد بنیان محکمات تبیین و ترویج نظام جامع اندیشه اسلامی براساس آثار متفکران انقلاب اسلامی است. 🛂ارتباط با مدیر کانال : @admin_mohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه چهارم نیچریه استاد موسوی.mp3
23.65M
🎧جلسه چهارم درس گفتار رساله نیچریه 🔺استاد حجه‌الاسلام سید مهدی موسوی(زید‌عزه) 📌موضوع: 🔺ویژگی روشی رساله نیچریه و نقاط قوت آن 🔺نسبت اخلاق با دین 🔺توجه سید جمال الدین به دین و معارف اسلامی 🔺توضیحات ابتدای متن رساله 🗓سه‌شنبه،۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ •••✾•🍀🌼🍀•✾••• ༺ موسسه محکمات@mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌بسيار روشن است كه تنها همّ تعليمات اسلامى تشكيل اجتماع صالحى است كه الفت و التيام در آن حكومت كند و همه افراد آن خودشان را در پيشگاه خدايى مسئول اجراى قوانين انسانى كه ضامن سعادتشان مى‌باشد بدانند، و در هيچ حال خدا را فراموش نكنند و به خود بى‌اعتنا نباشد. ⚜علامه سید محمدحسین طباطبایی(رحمه الله) 📚بررسي هاي اسلامي، ج‌2، ص: 234 •┈┈••••✾•🌿🥀🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜امام خمینی(رحمه الله): 📌امروز قدرت دارید برای اینکه حفظ کنید حیثیت اسلام را و حفظ کنید مصالح کشور را و حفظ کنید استقلال خودتان را و حفظ کنید آزادی خودتان را. اگر مسامحه کنید، در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، اگر نروید و رأی ندهید و آنها که جدیت دارند به اینکه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ایران را، آنها خدای نخواسته بروند، مسؤولیتش به عهده شماست مستقیماً. همه طبقات دارند، مراجع مسؤولند، علما مسؤولند، ائمه جماعت مسؤولند، خطبا مسؤولند، تجار مسؤولند، بازرگانان مسؤولند، دانشگاهی ها مسؤولند، طلاب علوم دینیه مسؤولند، کارگرها مسوولند، همه مسؤولند، تمام قشرهای مملکت مسؤولند. 📚صحیفه نور جلد 12 صفحه 7 •┈┈••••✾•🌿🥀🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜مسئولیت و تکلیف‏ 📌معیار دیگر برای انسانیت، و است که البته این بیشتر از کانت شروع شده، بعد هم در زمان ما روی آن خیلی تکیه کرده‌اند. می‌گویند انسان آن کسی است که احساس تکلیف کند، در مقابل انسانهای دیگر احساس مسئولیت کند (این غیر از محبت است، اشتباه نشود)، احساس کند که مسئول جامعه خویش است و حتی مسئول خودش است، مسئول عائله خودش است. 📌مسئله‌ مسئولیت در زمان ما دامنه وسیعی پیدا کرده است، خیلی هم روی آن تکیه می‌شود، ولی بحث است که ریشه‏‌های مسئولیت چیست؟ آزادی هم همین‌طور است. از کجا می‌شود اینها را به دست آورد؟ انسان احساس مسئولیت را چگونه باید به دست آورد؟ یعنی چطور می‌شود که یک انسان احساس مسئولیت می‌کند؛ ریشه این احساس چیست؟ آیا با گفتن درست می‌شود؟ اینکه آدم بگوید من مسئولم، مسئولیت در وجدانش به وجود می‌آید؟ این وجدان مسئول را چه نیرویی می‌سازد؟ این هم خودش مطلبی است. 📚آزادی معنوی، صفحه ۲۳۸و ۲۳۹ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜زحمت مسئولیت و تکلیف 📌خلاصه، مقصود قرآن این است که انسان در دنیا نمی‌تواند از نوعی زحمت خالی باشد، ولی می‌تواند آن زحمت را طوری شکل بدهد که بعد برای او سعادت ابدی و خوشی جاودانی داشته باشد. آن زحمتی که انسان [باید] خودش را در متن آن قرار بدهد زحمت تکلیف و است. اگر انسان خودش را متعهد کند به اینکه به وظایف و تکالیفش عمل کند، خوشی در همین دنیا و سعادت و خوشی مطلق در آخرت به دنبال آن می‌آید. 📌خدا انسان را برای خوشی و سعادت آفریده است اما به شرط اینکه بداند برای رسیدن به سعادت جاودانی و ابدی باید از این گردنه سخت عبور کرد. فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ. آدمی که غصه مال از دست رفته را می‌خورد و می‌گوید: «أهْلَکتُ مالا لُبَدآ» اقتحام عقبه نکرده است. «اقتحام» ورود با زحمت و سختی و فشار است. 📚آشنایی با قرآن، جلد ۱۳، ص ۱۰۶ •┈┈••••✾•🌿💐🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
اصلاح جامعه به وسیله مصلحان 📌تعلیمات قرآن بر این اساس است که برای فرد در درون جامعه نوعی و شخصیت و اختیار و آزادی قائل است. قرآن می‌گوید: جامعه خود به خود و با یک حرکت جبری اصلاح نمی‌شود، بلکه جامعه را باید مصلحها اصلاح کنند. 📌به تعبیر امروز: شخصیتهای مصلح در اصلاح جامعه نقش دارند. این حرف که «شخصیت بی‌نقش است» حرف مفتی است، ولی شخصیت باید صالح باشد تا مصلح شود. این یکی از اصول تعیلمات اسلامی و از اصول فلسفه‌های اجتماعی اسلامی است. 📚آشنایی با قرآن، جلد ۱۳، ص ۱۳۹ •┈┈••••✾•🌿🥀🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
قیامِ لله‏ 📌قُل اِنَّما اَعِظُکمْ بِواحِدَةٍ اَنْ تَقُومُوا لله ِِ مَثْنی و فُرادی‏‎‏؛ خدای تبارک و تعالی در این آیه‏‎ ‎‏می‌فرماید که یک موعظه، فقط من یک موعظه به شما می‌کنم ـ یک موعظه‌ای که‏‎ ‎‏واعظش خداست و آورندۀ موعظه پیغمبر اکرم است و می‌فرماید فقط یک موعظه‏‎ ‎‏است، این موعظه باید اهمیتش خیلی زیاد باشد که با این تعبیر می‌فرماید. 📌آن موعظه این‏‎ ‎‏است که «ان تقوموا لله مثنی و فرادی»؛ اینکه قیام کنید برای خدا، برای اقامۀ حق قیام کنید.‏‎ ‎‏ لازم نیست که اول یک اجتماعاتی باشد، «ثُمّ»‏‎ انسان بعد از اجتماعات قیامی کند. یکی‏‎ ‎‏یکی هم این هست ـ «مثنی و فرادی» ـ «فُرادی» هم هست، دوتا دوتا هم هست؛‏‎ ‎‏این دیگر اقل جمعش است. یعنی تنهایی تکلیف به قیامِ لله هست، و «اجتماعی» هم که‏‎ ‎‏اقلش دوتاست. از دوتا شروع می‌شود به بالا؛ هر چه بالا رفت. 📌میزان این است که انسان‏‎ ‎‏تشخیص بدهد که «لله» هست این قیام. برای خدا هست آن قیام. دیگر اگر لله شد و برای‏‎ ‎‏خدا شد، از اینکه تنها هستیم، از اینکه جمعیتمان کم است، دیگر وحشتی نیست. قیام اگر‏‎ ‎‏لله هست، برای خداست، قیامِ لله هیچ خسران ندارد، هیچ ضرر توی آن نیست.‏ 📚صحیفه امام، جلد ۵، صفحه۳۴ •┈┈••••✾•🌿🥀🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
🔴چهارمین نشست از سلسله نشست‌های روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 📌موضوع: بررسی اعتبار معرفت شناختی الگوی نظام جامع اندیشه اسلامی 🔻ارائه دهنده: حجه‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحمانی (زید‌عزه) 🕢زمان: چهارشنبه، ۲ اسفند ماه، ساعت ۱۸:۳۰ 🏫مکان:خیابان شهیدین،کوچه۴،پلاک۹۴ ༺ موسسه محکمات ༻ •┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3666215145C34d0f9e9b7
⚜آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(دامت برکاته): 📌تقویت روحیه‌ی در مردم یکی دیگر از ارزش‌هاست. مردم نباید احساس بی مسئولیتی کنند. خیلی مهمّ است که این روحیه در همه‌ی مردم به‌ وجود آید که مسئولند: در قبال قضایای جامعه همه دارند و برای پیشبرد جامعه و گذراندن آن از پیچ‌های خطرناک و پرتگاه‌های دشوار، هر کاری که می‌توانند، باید انجام دهند. بیانات در دیدار مسئولین صدا و سیما 15/11/1381 •┈┈••••✾•🌿🥀🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜شهید آیت الله مرتضی مطهری(رحمه الله): 📌یکی از مسائلی که ما در باب انسان داریم مسئله حریت و آزادی و اختیار و به عبارت دیگر انسان است به حکم اینکه موجودی است عاقل و با اراده، چون ریشه اختیار و آزادی در عقل و اراده نهفته است. چون دارای عقل است می‌بیند و می‌اندیشد و پیش‌بینی می‌کند، و چون دارای اراده است می‌تواند آنچه را که با نیروی عقل دیده و تشخیص داده است انتخاب کند. از اینجا مسئله اختیار و آزادی و مسئولیت پیدا شده است. 📌حدود مسئولیت انسان حال حدود مسئولیت انسان چقدر است؟ آیا انسان فقط مسئول شخص خودش است یا مسئول اجتماع خودش هم هست؟ و بالاتر، آیا مسئول جهان هم هست؟ می‌دانیم قرآن انسان را هم مسئول خودش می‌داند و هم مسئول اجتماع خودش و تا حدودی مسئول جهان هم می‌داند. انسان مثلاً در مقابل کوه، دریا، دشت، صحرا و حیوان هم مسئولیت دارد. 📌حضرت امیر (ع) در آن خطبه‌ای که در همان روز اول خلافت ایراد کرد - که شاید اولین خطبه ایشان باشد - تعبیرشان این بود: إنَّکمْ مَسْؤولونَ حَتّیٰ عَنِ الْبِقاعِ وَ الْبَهائِمِ[1]شما مسئولید حتی از این بقعه‌ها (زمینها) و حتی از حیوانات؛ نسبت به اینها هم مسئولیت دارید. 📚انسان شناسی در قرآن ، صفحه ۸۹، ۹۰. •┈┈••••✾•🌿🌷🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom
⚜شهید آیت الله مرتضی مطهری(رحمه الله): 📌آنهایی که در مورد دین نظریه صلح کل را قبول کرده‌اند در واقع می‌خواهند بگویند دین امری است که جنبه فانتزی دارد و با واقعیات سروکاری ندارد. 🔺همان‏گونه که شخصی از موسیقی خوشش می‌آید، شخص دیگری هم از دین خوشش می‌آید. یکی می‌خواهد در اصفهان زندگی کند، شخص دیگری در تهران و یکی در ده؛ هرکسی هرچه بخواهد همان را انتخاب می‌کند و انتخابش برای خودش «خوب» است. این فکر را همچنین به صورت حرف برق و جلاداری به این عنوان که روشنفکر مرد صلح کل است و دین امری وجدانی است عنوان می‌‏نمایند. 📌دین اینچنین نیست و قدر مسلّم این است که این حرف با دین اسلام جور درنمی‌آید زیرا دین اسلام یک طرح و ایدئولوژی بر اساس سعادت فرد و جامعه انسانی است که اگر انسان آن را بپذیرد و به آن عمل کند سعادت دنیا و آخرت فردی و اجتماعی را تأمین می‌کند و الّا نه؛ و این را نمی‌شود به ذوق و سلیقه هر فرد ربط داد. 📌ایدئولوژی ملازم است با ‏: اینجاست که قبول این ایدئولوژی برای من مسئولیت به وجود می‌آورد. اولین مسئولیتی که به وجود می‌آورد مسئولیت در مقابل وجود خودم است و بعد مسئولیت در مقابل خانواده‌‏ام و بعد مسئولیت در مقابل اقوامم و جامعه‌‏ام و بلکه مسئولیت در مقابل تمام اجتماع بشریت. 📚 پانزده گفتار، صفحه ۲۳۴ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom