eitaa logo
یادداشت ها-محسن عموچی
455 دنبال‌کننده
3 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✍️دغدغه های فردی خانوادگی و اجتماعی کانال های دیگر؛ ۱.ویژه خانواده ها https://eitaa.com/yar_khanevade ۲.ویژه مربیان https://eitaa.com/yar_tarbeat ۳.مسجد، مدرسه، هیئت موفق https://eitaa.com/nojavanetekaf @Amochi1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱"فقیر انگاری" ✍ذهنیت فقیر با ذهنیت کسی که ترس از فقر دارد متفاوت است.فقیر که ندارد پس باکی نیست.اما کسی که ترس از فقیر  شدن دارد، هر زمان خود را در لباس فقر می بیند. همانطور که چوپانی برای ترساندن گوسفندان بوقش را طوری طراحی کرده بود که صدای گرگ بدهد  تا گوسفندان دائم در هراس آمدن گرگ باشند و بلرزند. 💫شیاطین جن و انس و مستکبرین عالم هم بوق هایی دارند تا صدای فقر را منتشر کنند تا افراد با وجود دارایی در آینده زندگی های سختی داشته باشند. ⭕ سهمی از سقط جنین ها ریشه در فقیر انگاری دارد، در حالی که فرد فقیر نیست. ولیکن عجیب ترس از آینده را در گوش او القا می کنند."لا تقتلوا اولادکم خشیه املاق نحن نرزقهم و ایاکم" ❌جملات نامبارکی که شبیه بوق شیطان عمل می کند؛ ⭕وا دیگه بچه میخواست چیکار تو این گرونی ؟ ⭕مهم تربیت بچه است یکی داشته باشه تربیت کنه! ⭕دوتا باشند جنس آدم جوره یه دختر یه پسر https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱دو گاوِ صورتی!          ✍پست مدرن چیزی را کادو پیچ کرده است که عملاً موجودیت ندارد اما کاریزمای عجیبی دارد که هر کس را ذوق زده می کند. تنها تخیل است که می تواند ما را پای این معامله با دلار نقد بنشاند و پس از مدتی با ورشستگی مادی و معنوی  به قرص های آرام بخش بسپارد. 👌گاو صورتیِ اول، انسانی که نقشش تحریف شده و  پست مدرنیته به نمایش گذاشته است که با اسارت در لذت ها او را زمین گیر کرده 👌و گاو صورتی دوم دنیایی که پست مدرن از آن تعریف می دهد، اصولاً واقعیت خارجی ندارد، دنیایی بدون مسئله است و توانِ پابه پا آمدن با بشریت را ندارد. از ابتدا ابزار بوده است نه هدف! حال این دو گاو صورتی؛ بشریتِ سطحی نگر را ذوق زده کرده است که با دست خودش تیشه به ریشه آرامشش بزند.                                     ✍قَد افلَحَ المُومِنُون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱پدیده "جلسه باز" ✍ در کشور ما پدیده ایی به نام "جلسه باز" شدید رونق دارد. به شدتی که نام خانوادگی بعضی از ایشان را باید به "مجلسی" تغییر داد. ⭕جلسه باز یک چیزی تو مایه های کفتر باز و... است. جلسه بازها از تعداد شرکت در جلسات، سمینارها و همایش ها احساس ارزشمندی و کارامدی دارند. در واقع برای آنها یک نوع پرستیژ است. خروجی حضور جلسه باز ها؛ خوردن چند نوبت چایی، شنیدن و گفتن ۱۰۰۰حرف تکراری کلی کلیشه ایی عیر تخصصی، ۱۵۰۰عکس و گزارش، پیچیده کردن کارها، تخلیه هیجانی و ۱۰مصوبه در هواست. 🌱عده ایی هم "جلسه دار" هستند. جلساتشان؛ هدفمند، مسئله محور، مختصر، حساب شده، کارامد، تشکیلاتی، جامع و.... ما اهل کدام هستیم؛ جلسه باز یا جلسه دار؟!                             ✍قَدافلَحَ المُومِنُون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱خود خواهیِ عاطفی     ✍ از سوغات مدرنیته، روکش مخملی کشیدن بر زشتی ها با درگیر کردن جنبه زیبا شناختی افراد است. بدین گونه مخاطب نسبت به رفتار ناپسند نگاه دیسیپلین، باکلاسی، به روز بودن، مد و... دارد. ژستِ بافرهنگ و به روز بودن به خود می گیرد و ناخواسته اصلاً آن رفتار را ناپسند محسوب نمی کند که بخواهد از آن گریزان باشد و به فکر اصلاح رفتارش بیفتد. ⭕خود خواهی، اخلاقی ناپسند است که فرد به خاطر منافع خود،  آرامش و آسایش دیگران را نادیده می گیرد و گاهی انکار و سرکوب می کند. در خود خواهی عاطفی فرد به گمان خودش برای رسیدن به لذت و احساس خوبِ "خاص و جذاب بودن" پوشش در جامعه به شیوه ایی است که بهداشت معنوی، روانی و جسمی دیگران را به خطر می اندازد.                     🌹قَد افلَحَ المُومِنُون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱یک باز طراحی... ✍ظرفیت عالم معنا آن قدر رفیع و منیع است که انسان باید بهترین ها را طلب کند. یک جنبه ی آن نیازهای معنوی می باشد. یک منبری یا مداح وقتی مخاطبین خود را به طلب کردن از محضر خداوند و اهلبیت دعوت می کند، کافیست طلب های خود را وسعت دهد و برای مخاطب نیازهای معنوی را باز آفرینی کند. کافیست در کنار یادآوری حاجت های مادیِ مخاطب، نیازهای معنوی را این گونه بیان کنیم؛ آی کسانی که دنبال نور نماز صبح هستید... آی کسانی که دنبال رزق نماز جماعت هستید... آی کسانی که دنبال نور حیا هستید... آی کسانی که دنبال رزق نماز شب هستید... آی کسانی که دنبال زندگی مومنانه و عفیفانه هستید...                           ✍قَدافلَح المُومِنون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱تبلیغِ هوشمند و هدفمند ✍در پوسترهای فرهنگی جدای از بُعد هنری اصولا سه خلا دیده می شود؛ ۱.عدم درج موضوع سخنرانی به همراه سوال محوری ۲.با توجه به تکنیک توزیع نمک، هیچ پیام هوشمندی تعبیه نمی شود.که حداقل مخاطبی که پوستر را می خواند ولی حضور پیدا نمی کند هم بهره ایی ببرد. به عنوان مثال در کپشن پوستر بنویسیم؛ والدین گرامی خانواده خود را از نیازهای معنوی بی بهره نگذارید. قدمتان به چشم. ۳.ساختار برنامه جشن ها یکنواخت و از پیش معلوم است.لذا جذابیت آفرین برای ایجاد انگیزه حضور ندارد.        ✍قَد افلَح المُومنون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱نگاه روانشناختی به جشن های نیمه شعبان ✍ذهن ما بین موضوعات متفاوت پیوند ایجاد می کند. این پیوند منشا بروز رفتار فردی و اجتماعی می شود. در تکرار این پیوند ها، ذهن شرطی می شود. به عنوان مثال وقتی واژه"حضور قلب" را می گوییم، فقط واژه "نماز" در ذهن تداعی می شود. این را می گوییم"همایندی". چون فقط در مباحث معرفتی، حضور قلب را به همراه نماز شنیده ایم. پس مخاطب در امور دیگر نیاز به حضور قلب را احساس نمی کند. 💡حال وقتی جشن نیمه شعبان می رسد؛ مخاطب چه به ذهنش می رسد؟! آیا شربت، شیرینی و چراغانی فقط به ذهن مخاطب متبادر می شود. یا واژه هایی مثل تقوا، عدالت ورزی، ظلم ستیزی، ظلم گریزی هم در ذهن برجستگی پیدا می کند." البته این تبادر که با آمدن نیمه شعبان شور و شعف اجتماعی مشاهده می شود ارزش مند است" 🌱 باید در فعالیت های فرهنگی تبلیغی برای ذهن مخاطب خوراک معرفتی مهندسی کرد.                          ✍قَدافلحَ المُومِنُون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱عواطف؛ در خدمتِ معنویت ✍ما در جایگاه های متفاوتی لذت های مادی را برای فرزندان توصیف کرده ایم و حتی ساعت ها برای آنها به گفتگو پرداخته ایم و با واژه هایی نظیر" خیلی دوست داشتم، خیلی حالمو خوب میکرد، خیلی حس قشنگی منتقل میکرد و...." به توصیف آن پرداخته ایم. اما لذت های معنوی و ارزش محور را در فضای خانواده و جامعه به زبان ابراز نمی کنیم و صرفاً مخفی نگه می داریم. باید برای سوق دادن اهل خانه و جامعه به ارزش ها و امور معنوی؛ از حس و حال خوب آن باید گفت. به نمونه های زیر توجه فرمایید؛ -هنگام مناجاتِ با خدا حس ارزشمندیِ ویژه ایی میگیرم -لحظه های افطار را خیلی دوست دارم -من حال و هوای ماه رمضان  را دوست دارم -من از اینکه شما دغدغه رزق حلال دارید خیلی خوشحالم                        ✍قَد افلح المُومِنُون https://eitaa.com/mohsenamochinote
🌱نشانه شناسی حیات عاطفیِ طیب و خبیث ✍مومن باید روزانه بر عرصه های وجودیش ارزش سنج بگذارد. یکی از آن عرصه ها، عواطف هستند. امام رضا در نشانه شناسی حیات عاطفی طیب فرمودند مومن در ارزش ها احساس آرامش و رضایت و در ضد ارزش ها ناراحت و غمگین می شود. نشانه شناسی عواطف؛ 💡عواطف طیب؛"در هر فرد شدت و ضعف دارد"؛ -وقتی صدقه می دهم حال و احساس خوبی دارم -وقتی می بخشم حال و احساس خوبی دارم -وقتی نماز می خونم حال و احساس خوبی دارم -وقتی قرآن می خونم لذت می برم -وقتی غیبت می کنم احساس وحال خوبی ندارم -وقتی حسادت می ورزم احساس و حال خوبی ندارم -وقتی بدگویی می کنم احساس و حال خوبی ندارم 💡عواطف خبیث"در هر فرد شدت و ضعف دارد"؛ -هنگام انجام امور عبادی احساس،حوصله و رغبت ندارم . -از گناهان لذت می برم نفرتی ندارم. -از ایثار کردن لذت نمی برم. -تمایلی به پیش قدم شدن در گذشت کردن ندارم. -هنگام گناه تنش و اضطراب اخلاقی ندارم. -هنگام قرار گرفتن در مکان های معنوی حس خوبی ندارم. 🌹حال از عواطف خود بازخورد بگیریم. و خود سازی کنیم.                                                   ✍  قَد افلَحَ المُومِنُون https://eitaa.com/mohsenamochinote