🔴 اخلاص علامه طباطبایی (رحمهالله) :
✍️ آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹مرحوم شهید مطهری (اعلیالله مقامه الشریف) نقل میکند: آقایی به من گفت که سیدی از نجف به قم آمده و در منزلش تدریس کتاب «شفا»ی ابنسینا دارد.
دوستان گفتند که روزی به درسش برویم و ببینیم که آیا درسش به درد میخورد یا نه؟
به منزل سید رفتیم و دیدیم که یک اتاق دارد که پردهای آن را به دو قسمت تقسیم کرده است.
خانوادهاش در آن سوی پرده بودند و خودش هم با چند شاگرد در این پرده مشغول درس هستند.
در همان جلسه بود که عاشق این سید شدم و برای همیشه ملازم او گشتم.
🔹این شخصیت و سید بزرگوار، علامه طباطبایی (رحمهالله) بود که در یک اتاق زندگی میکرد که نصف اتاق برای خانوادهاش بود و نصف اتاق برای تدریسش بود.
همین علامه طباطبایی (رحمهالله) مدتی را برای کسب مخارج زندگی، به زراعت مشغول بود.
ایشان از نجف برگشت چون در آنجا در مضیقه بود و گذرا زندگی برایش مشکل شده بود.
🔸اینگونه زندگی کرد که صاحب «المیزان» شد.
🔺خلاصه ای از درس اخلاق آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/10/03)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
T11(14011014).mp3
3.92M
🔈 #درس_تفسیر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 11 روز چهارشنبه، 14 دیماه 1401
📒 موضوع : تفسیر سوره بقره آیه 170
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
H11(14011014).mp3
2.9M
🔈 #درس_اخلاق_وحدیث حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 11 روز چهارشنبه 14 دیماه 1401
📒 موضوع : #جنودعقل_وجهل
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
🔻خلط بین عبادت و عبودیت :
✍️آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹گاهی انسان عابد هست اما عبودیت ندارد؛ مثلاً تسبیح به دست دارد و ذکر میگوید اما در مقام عبودیت و عبد نیست.
🔹عبد و تابع محض پروردگار و امام خودش نیست. ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيعْبُدُونِ﴾ معنایش عبادت نیست بلکه معنایش عبودیت است.
🔹جن و انس خلق شدهاند تا عبد خداوند باشند و عبودیت داشته باشند. عبودیت یعنی تسلیم محض خداوند بودن نه اینکه پشت سر هم نماز خواندن. معنای عبودیت آن است که آنچه خداوند به ما دستور داده است را انجام دهیم، آنچه حرام کرده، ترک کنیم؛ بالاتر هم این است که مستحبات را انجام دهیم و مکروهات را ترک کنیم.
🔺خلاصه ای از درس اخلاق آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/10/17)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
F37(14011017).mp3
4.84M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 37 روز شنبه 17 دیماه 1401
📒 موضوع : #لهو
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
O37(14011017).mp3
2.24M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 37 روز شنبه 17 دیماه 1401
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
⚠️تذکر
درس خارج فقه و اصول آیت الله فقیهی دامت برکاته به دلیل برگزاری تجمع مردم انقلابی در محکومیت اهانت نشریه هتاک فرانسوی در حرم مطهر، تعطیل می باشد.
@mohsenfaghihi
🔴 دو چیز است که انسان را دچار مشکل میکند:
✍️ آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
1️⃣ مسئله جهالت: جهالت باعث میشود که انسان راه انجام کارهای خوب را نداند. حرکت ما در عالم وجود این است که کارهای خوب را بشناسیم و عمل کنیم و کارهای بد را هم بشناسیم و ترک کنیم.
2️⃣ مسئله غفلت: معنای غفلت این است که خوب و بد را میشناسید اما مشغولیت به امور باعث میشود که از کار خیر غافل شوید. مشغولیت به کارهای دنیایی باعث میشود که انسان از کارهای آخرتی غافل شود. میداند که نماز خوب است اما به آخر وقت موکول میکند و حتی برخی مواقع، فراموش هم میکند.
🔸مشکلاتی که داریم، فکر میکنیم دیگران باید برای ما رفع کنند و توکل به خدا نمیکنیم؛ دلیلش این است که روحیه اخلاص در ما ضعیف شده است.
به جای اینکه نماز شب بخوانیم، دعا کنیم، صدقه بدهیم و کارهای خیر کنیم و از خدا بخواهیم که مشکل ما را حل کند، ابتدا به سراغ دیگران میرویم و هرگاه مأیوس شدیم، سراغ خداوند میرویم.
🔸باید اخلاص و ایمانمان را تقویت کنیم تا ابتدا به سراغ خداوند برویم. اشتباه نکنیم! مشکل به دست خدا حل میشود و مشکلگشا خداوند است نه مردم و دیگران.
🔺خلاصه ای از درس اخلاق آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/10/24)
🆔 @mohsenfaghihi
🔻آیا مبالغه کذب است؟
✍️آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹مبالغه در کلام گاهی عرفی است، مثلاً میگوید: هزار نفر در جلسه حضور دارند. این شخص، جمعیت را نشمرده اما میگوید هزار نفر.
🔹همه هم میدانند که منظور از او دقیق هزار نفر نیست بلکه حدود هزار نفر است شاید هشتصد یا نهصد نفر باشند.
🔹این مبالغه را عرف متوجه میشود اما گاهی شخصی میخواهد آمار کشتههای حادثهای را برای مردم بیان کند، در این صورت مردم مبالغه را نمیفهمند بلکه فکر میکند که آمار دقیق بیان میشود.
🔹اگر متکلم بگوید که من مبالغه کردم، عرف میگوید که خلاف ظاهر میگویی.مبالغهای را عرف متوجه آن میشود، موضوعاً و حکماً کذب نیست؛ نه مصداق کذب است و نه حکم کذب را دارد.
🔸مبالغهای که عرف متوجه نمیشود که متکلم مبالغه میکند بلکه فکر میکند که آمار دقیق میدهد، موضوعاً و حکماً کذب است.
🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/08/25)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
F38(14011019).mp3
4.86M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 38 روز دوشنبه 19 دیماه 1401
📒 موضوع : #لهو
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
O38(14011019).mp3
2.33M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 38 روز دوشنبه 19 دیماه 1401
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
🔴 کنایه چیست؟
✍️ آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
▫️کنایات آن است که انسان، تشبیه یا لوازمی برای چیزی بیان میکند که مقصودش آن لوازم است و محتوای کلام مقصودش نیست.
میخواهد لوازم را بار کند اما از لازم حرفی نمیزند بلکه از ملزوم اسم میبرد؛ انتقال از لازم به ملزوم است.
▫️مثلاً میخواهد بگوید که زید سخاوتمند است و تعبیر میکند «زید کثیر الرماد» خاکستر منزل زید زیاد است. در زمان قدیم کسانی که میهمان زیاد داشتند چون غذا زیاد میپختند، خاکستر منزلشان زیاد بود. زیاد بودن خاکستر نشانه سخاوتمندی است؛ پس لازمه کثیرالرماد بودن، سخاوتمندی است. گاهی تعبیر میکردند: «زید جبان الکلب» سگِ خانه زید ترسو است؛ خانهای که رفتوآمد آن زیاد باشد، سگ نگهبان خانه دیگر پارس نمیکند که نشانه سخاوتمندی صاحبخانه بوده است.
🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/08/27)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
Fm13(14011020).mp3
6.42M
🔈 درس خارج فقه معاصر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 13 روز سهشنبه 20 دیماه 1401
📒 موضوع : #اطعمه_و_اشربه
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
🔻آیا کنایات از اقسام کذب حساب میشود ؟
✍️آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹قول اول: اگر کنایات، مطابقت با واقع باشد، کذب نیست.
▫️به نظر ما مقصود این است که لوازم عرفی تحقق داشته باشد. لوازم عرفی غیر از ظاهر کلام است. وقتی گفته میشود «زید کثیر الرماد» ظاهرش مراد نیست بلکه مراد، سخاوتمند بودن است. اگر زید واقعاً سخاوتمند است، «زید کثیر الرماد» صادق است. کسی که خاکستر خانهاش زیاد است اما سخاوتمند نیست، کثیرالرماد بهعنوان کنایه، کذب است. برداشت مردم از کثیرالرماد، سخاوتمند بودن است و ظاهر کلام را برداشت نمیکنند.
🔹قول دوم: کنایات کذب نیستند یا کذب حلال هستند.
▫️آیتالله اراکی میفرماید: «الكنايات، فإنّ من قال: زيد كثير الرماد، يتصوّر عند تكلّمه معاني هذه الألفاظ و لكن ليس غرضه الانتقال إلى نفسها، بل إلى لازمها و هو الجود. و لذا لو لم يكن له رماد و كان جواداً، لم يكن كذباً أصلاً أو هو كذب محلّل».
یا کذب نیست یا اگر کذب است، کذب حرام نیست. زیدی که با گاز برای میهمانهایش غذا تهیه میکند و خاکستری ندارد، کثیرالرماد درباره او دروغ است اما این دروغ حلال است.
🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/08/27)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
T12(14011021).mp3
3.9M
🔈 #درس_تفسیر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 12 روز چهارشنبه، 21 دیماه 1401
📒 موضوع : تفسیر سوره بقره آیه 171
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
H12(14011021).mp3
2.97M
🔈 #درس_اخلاق_وحدیث حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 12 روز چهارشنبه 21 دیماه 1401
📒 موضوع : #جنودعقل_وجهل
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
🔻حکم «لابتسر آبشور» چیست؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹لابستر حیوانی دریایی شبیه میگو و خرچنگ است؛ ازاینرو برخی آن را میگو و برخی آن را خرچنگ دانستهاند.
🔹اگر مصداق میگو باشد، حلال است اما اگر مصداق خرچنگ باشد، بر اساس فتوای فقها، حرام است. این حیوان از چند جهت شبیه میگو و از چند جهت، شبیه خرچنگ است. اگر نتوان گفت که میگو یا خرچنگ است بلکه حیوان سومی باشد، به اصل اولی حلیت حیوانات، رجوع میشود؛ حلیت بر اساس اصل، آیات و روایات، ثابت است و حرمت، دلیل میخواهد. ﴿أُحِلَّ لَكُمْ صَيدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ﴾.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/10/13)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
F39(14011026).mp3
4.87M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 39 روز دوشنبه 26 دیماه 1401
📒 موضوع : #لهو
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
O39(14011026).mp3
2.94M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 39 روز دوشنبه 26 دیماه 1401
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
🔴حکم ماهیهایی که به مرور پولک خود را از دست میدهند چیست؟
✍️حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
▫️برخی از ماهیها مانند «اوزون برون» هستند که در اصل، پولک دارند اما به مرور زمان، پولکشان را از دست میدهند. حکم این ماهیها روشن است و روایات دلالت بر حلیت آن میکند.
▫️در صحیحیه حماد بن عثمان آمده است: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جُعِلْتُ فِدَاكَ الْحِيتَانُ مَا يُؤْكَلُ مِنْهَا فَقَالَ مَا كَانَ لَهُ قِشْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْكَنْعَتِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِأَكْلِهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَهُ قِشْرٌ فَقَالَ لِي بَلَى وَ لَكِنَّهَا سَمَكَةٌ سَيِّئَةُ الْخُلُقِ تَحْتَكُّ بِكُلِّ شَيْءٍ وَ إِذَا نَظَرْتَ فِي أَصْلِ أُذُنِهَا وَجَدْتَ لَهَا قِشْراً».
▫️راوی میگوید: به امام صادق عرض کردم: فدایت شوم! کدام گونه از ماهی خوردنش جایز است؟ حضرت فرمود: آن ماهیهایی که فلس دارد. گفتم: فدایت شوم! درباره ماهی کنعت نظر شما چیست؟ حضرت فرمود: خوردنش اشکالی ندارد. گفتم: این ماهی فلس ندارد! حضرت فرمود: در ظاهر فلس ندارد اما ماهی بداخلاقی است که چون به جاهای مختلف برخورد میکند پولکهایش میریزد و اگر بیخ گوشش را نگاه شود، فلس دیده میشود.
▫️از این روایت میتوان فهمید که ملاک حلیت، داشتن فلس است هرچند که ظاهر نباشد یا ریخته باشد و رؤیت فلس ملاک نیست.
🔺خلاصه از درس فقه معاصر آیت الله فقیهی دامت برکاته(1401/09/29)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از موسسه دارالثقلین امام عصرعج
Fm14(14011027).mp3
6.87M
🔈 درس خارج فقه معاصر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 14 روز سهشنبه 27 دیماه 1401
📒 موضوع : #اطعمه_و_اشربه
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
#گزارش_تصویری / حضور آیت الله فقیهی دامت برکاته در آیین بازگشایی کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم
@mohsenfaghihi