عدم تفاوت
در عرصهی رشد معنوی و تعالی روحی و نفسانی انسان میان زن و مرد فرقی نیست؛ زن مثل مرد، مرد هم مثل زن هر دو میتوانند مدارج عالی معنویّت و قرب به خدا را طی کنند. لذا در قرآن میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ....احزاب/۳۵» همه جا، مرد و زن در کنار هم قرار دارند.
امام خامنهای
اعمال عبادی
عرفه (روز نیایش)
این روز دارای عظمت و فضیلت بسیاری است.
در این روز، دعا براى مؤمنان بسیار سفارش شده است، چه آنان که زندهاند و چه کسانى که از دنیا رفتهاند.
اعمال:
- غسل قبل از ظهر
- خواندن زیارت مخصوص امام حسین(ع)
- دو رکعت نماز بعد از نماز عصر و قبل از خواندن دعای عرفه(مفاتیح)
- دعای عرفه
- دعای مشلول و عشرات
شهادت مسلم بن عقیل در این روز واقع شده است.
اعمال عبادی
دهم ذیالحجه(فردا)
عید قربان، عید اخلاص و بندگی، عید ذبح نفس اماره...
اعمال:
- غسل
- خواندن نماز عید در زمان غیبت مستحب مؤکد است(خواه به جماعت خوانده شود یا فرادی)
- خواندن دعاهای وارد شده(خصوصاً دعای ۴۶صحیفه سجادیه)
- خواندن دعای ندبه
- قربانی کردن(در روایات آمده ریختن اولین قطره خون قربانی باعث بخشش گناهان صاحب آن است)
ضمناً امشب آخرین فرصت بهرهمندی از نماز دههی اول ذیالحجه است.
نماز عید سعید قربان فردا دوشنبه ساعت ۸صبح در مسجد الرضا(علیهالسلام) آذربایجانیهای مقیم گرگان برگزار خواهد شد.
هدایت شده از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
احکام و آداب قربانی مستحبی :
مطالبی که از کلام فقها نسبت به قربانی مستحبی جمعآوری شده است :
امام خامنهای :
۱ - از سنتهای مستحبی قربانی کردن در منزل در روز عید قربان است.
۲ - در قربانی مستحب شراکت چند نفر اشکال ندارد.
۳ - در عمل به استحباب قربانی، اقل قربانی گوسفند است و نمیتوان مرغ و خروس ذبح کرد.
۴ - قربانی یک شب قبل یا بعد ظهر روز عید، اشکال ندارد ولی استحباب آن مربوط به همان روز عید قربان است.
۵ - نسبت به قربانی برای اموات در عید قربان، اگر قربانی کنند و با آن مؤمنین را اطعام نمایند و ثواب این کار را به میت هدیه کنند امر پسندیدهای میباشد.
آیت الله مکارم :
۱ - قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ مؤکّد است و بسیار سفارش شده است، تا آنجا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانستهاند.
۲ - در قربانى مستحب، میشود یک قربانى را به نیّت چند نفر انجام داد.
۳ - مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورد.
۴ - بسیار مناسب است افراد توانگر، در این روز قربانى نمایند و اکثر آن را به فقرا و نیازمندان انفاق کنند و به همسایگان و آشنایان نیز بدهند.
۵ - نسبت به این قربانی مستحب توصیه به شرائط خاصّی نیست. هدف انجام کار خیر است و قربانی برای خدا و کمک به محرومان و مومنان از این طریق انشاءالله مقبول واقع خواهد شد.
آیت الله سیستانی :
قربانی کردن برای کسی که تمکّن دارد، مستحب مؤکّد است.
قربانی باید از انعام ثلاثه – شتر، گاو و گوسفند (میش یا بز) – باشد.
اوصافی که برای انعام ثلاثه در قربانی واجب وجود دارد، برای قربانی مستحب شرط نمیباشد. لذا میتوان حیوان کور یا لنگ یا حیوانی که گوش آن بریده شده یا حیوانی که شاخ آن شکسته شده یا حیوان خصی و یا حیوانی که لاغر است را قربانی نمود. هرچند احتیاط مستحب آن است که حیوان تامّ الاعضاء و چاق باشد و کراهت دارد حیوانی باشد که خودِ فرد آن را پرورش داده است.
بنابراحتیاط واجب برای قربانی، سن شتر کمتر از پنج سال کامل و در گاو و بز کمتر از دو سال کامل و در گوسفند کمتر از هفت ماه کامل نباشد.
چند نفر میتوانند به صورت اشتراکی قربانی نمایند.
زمان انجام قربانی در سرزمین منی، چهار روز و در غیر آن سرزمین سه روز است هرچند احتیاط افضل آن است که قربانی در سرزمین منی، در همان سه روز اول و در غیر سرزمین منی در روز عید قربان، انجام شود. و بهترین زمان انجام قربانی، از طلوع خورشید روز عید به اندازه وقت نماز عید میباشد.
کسی که قربانی میکند، میتواند یک سوم آن را برای خود و خانوادهاش بردارد و میتواند یک سوم آن را هدیه بدهد و احتیاط افضل آن است که یک سوم آن را نیز به فقراء مسلمان صدقه بدهد.
مستحب است پوست قربانی را صدقه داد و کراهت دارد آن را به عنوان اجرت قصاب و کسی که حیوان را ذبح میکند، قرار داد.
مستحب است هنگام قربانی این دعا را بخواند :
«« وَجّهْتُ وَجْهِیَ لِلّذِی فَطَرَ السّماواتِ وَالْاَرْضَ حَنِیفا مُسْلِما وَما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ اِنّ صَلاتِی وَنُسُکی وَمَحْیایَ وَمَمَاتِی للّهِ رَبّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ وَبِذلِکَ اُمِرْتُ وَأنا مِنَ الْمُسْلِمِینَ، أللّهُمّ مِنْکَ وَلَکَ بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ أکْبَرُ، أللّهُمّ تَقَبّلْ مِنّی »»
خانهداری یعنی تربیت انسان
فریفتگان غافل، خانهداریِ زن را تحقیر میکنند؛ در حالی که خانهداریِ زن، تربیتِ انسان است؛ معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است یعنی بشر. خانهداری یعنی این.
امام خامنهای
پانزدهم ذیالحجه(فردا)
ولادت امام علی النقی(ع)
حضرت در سال ۲۱۲ق در محلهی "صریا" واقع در مدینه به دنیا آمدند. مادرشان سمانه نام داشت.
هادی، نقی، مرتضی و فقیه از القاب حضرت است.
معتصم، متوکل، واثق و منتصر از خلفای دوران حیات امام بودند.
یکی از برترین زیارات ائمه(ع) که زمینهی معرفت و عرفان انسان را فراهم میسازد، زیارت جامعه کبیره است که امام هادی(ع) آن را به ما آموخته است و در فصاحت و بلاغت، احسن و اکمل زیارات است.
زنِ خانه بودن یعنی چه؟
فاطمه زهرا(س) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یک خانم خانهدار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را میشود کوچک شمرد؟ این عظمت به جای خود محفوظ است، امّا یکی از شئون و یکی از مشاغلِ همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن؛ با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم.
امام خامنهای
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🖌 #واکنش_کیهان #رصد_زمانه
🔴 با پوزش از حضرات آیات‼️
✍ #حسین_شریعتمداری
🔻درباره مرحوم آیتالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی که حضرت امام -رضوانالله تعالی علیه- از ایشان با عنوان استاد عرفان خود یاد میفرمایند آمده است؛ دو سال از ورود ایشان به نجف اشرف و حضور در جلسات درس عارف برجسته، مرحوم آیتالله حسینقلی همدانی گذشته بود که روزی به استاد میگوید «من در سیر و سلوک خود به جایی نرسیدهام» مرحوم ملا حسینقلی میپرسد؛ نام شما چیست؟ و میرزا جواد آقا با تعجب میگوید مرا نمیشناسید؟! من جواد ملکی تبریزی هستم! استاد میپرسد با آن ملکی تبریزی دیگر که در همین جلسات درس شرکت میکند چه نسبتی داری؟ پاسخ میدهد که پسر عمو هستیم. استاد میگوید از فردا کفشهای او را جفت کن! اجرای این دستور برای مرحوم میرزا که با وی کدورتی داشت سخت بود ولی از انجام آن طفره نرفت. دو ماه بعد، استاد از احوال او سؤال کرد و میرزا جواد آقا با خرسندی گفت دریچههایی از معرفت به رویم گشوده شده است و مرحوم ملاحسینقلی فرمود؛ زائران تبریزی خبر کدورت تو با پسر عمویت را به تبریز برده و در پی آن میان طائفه شما نیز کدورتی پدید آمده بود اما وقتی تو را دیدند که کفش او را جفت میکنی، خبر این احترام و تواضع را نیز به تبریز بردند و کدورت از میان آنها برخاست و به دوستی و برادری تبدیل شد و خدای مهربان به پاداش، دریچههای علم و معرفت را به رویت گشود.... /
🔻 ادامه یادداشت👇
http://kayhan.ir/fa/news/167936
🌷 @Analysts
اعمال عبادی
هجدهم ذیالحجه(فردا)
اعمال عید سعید غدیر:
- روزه گرفتن (در روایتی ثواب آن برابر با صد حج و عمره بیان شده)
- افطار دادن به روزهداران
- غسل کردن
- صدقه دادن و انفاق کردن
- زیارت امیرالمؤمنین(ع) (زیارت امین الله در این روز سفارش شده)
- قرائت دعاى ندبه
- صلوات فرستادن
- خواندن دو رکعت نماز بیعت و ادعیه وارد شده (مفاتیح)
عید الله الاکبر بر شما مبارک باد
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه علیهمالسلام
⭐️غدير؛ مايه وحدت اسلامی
🔻رهبرانقلاب: مسأله غدیر میتواند مایه وحدت باشد؛ همچنان که مرحوم آیةاللَه شهید مطهری مقالهای با عنوان «الغدیر و وحدت اسلامی» دارد.
🔹او کتاب الغدیر را - که درباره مسائل مربوط به غدیر است - یکی از محورهای #وحدت اسلامی میداند که درست هم هست. ممکن است به نظر عجیب بیاید، اما واقعیت مطلب همین است.
🔹خودِ مسأله #غدیر، غیر از جنبهای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است - یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است - اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است.
🔹این دیگر شیعه و سنی ندارد.
🔺اگر امروز #مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گرههای ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت. ۷۹/۰۱/۰۶