eitaa logo
محتوای تبلیغی نورالزهرا
55 دنبال‌کننده
537 عکس
166 ویدیو
80 فایل
آیدی معاون آموزش گروه تبلیغی نورالزهرا سلام الله علیها علی سروش @alisorosh1421
مشاهده در ایتا
دانلود
بغیر ولایتنا لم ینفعه شیئا ، روایت مظلوم بین مروه و صفا بوی بهشت رو نمیفهمه.
۲۳. زمین خالی از امام نمیشود: تکون الارض لیس فیها امام؟ لا؛ ان الله اجل و اعظم من آن یترک الارض بغیر امام عادل. ۲۴. شیرین شدن نتیجه و کار با ولایت اهل بیت علیهم السلام: لو ان عبدا عبد الله مائه عام ما بین الرکن و المقام یصوم النهار و یقوم اللیل حتی یسقط حاجباه علی عینیه و تلتقی تراقیه هرما جاهلا لحقنا لم یکن له ثواب؛ روایت میوه بی ولایت و روایت شیرین شدن عسل با صلوات. ۲۵. جایگزین و بدل نداشتن : الامام ... لا یُوجد منه بدیل و لا له مِثل و لا نظیر؛ لا یوجد له مثیل و لا یقوم له بدیل. ۲۶. در غیبت خورشید امام برخی و گمراه میشوند: یظهر بعد غیبه طویله و حیره مضله؛ ضل من فارقکم. ۲۷. به هیچ یک از اهل زمین نیاز ندارد ولی همه به او نیاز دارند: من زعم ان الامام یحتاج الی ما فی ایدی الناس فهو کافر. ۲۸. علماء که ماه هستند در واقع نور خود را از امام علیه السلام میگیرند: اما الحوادث الواقعه ؛ فاما من کان من الفقهاء. ۲۹. همه نور امام را میبینند جز کور ها: الامام النار علی الیَفاع (بلندی)؛ عمیت عین لا تراک. ۳۰. از طلوع تا غروب امام انسانی کامل است:حضرت عیسی آتنی الکتاب و جعلنی نبیا؛ حضرت یحیی: و آتیناه الحکم صبیا؛ داستان دعوای یونس با ریان و همچنین مناظره یحیی بن اکثم. ۳۱. دنیا و زمین ظرفیت درک و جذب تمام نور و معارفی که در سینه امامعلیه السلام هست رو نداره: انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ کذلک یموت العلم بموت حاملیه؛ لو وجدت لعلمی الذی آتانی الله حمله لنشرت التوحید و الاسلام و الایمان و الدین و الشرائع من الصمد و کیف لی بذلک و لم یجد جدّی امیر المومنین علیه السلام حمله لعلمه حتی یتنفس الصعداء و یقول علی المنبر: سلونی قبل ان تفقدونی فان بین الجوانح منی علما جمّا هاه هاه الا لا اجد من یحمله الا و انی علیکم من الله الحجه البالغه. ۳۲. امام موجب نظم مجموعه و نظام دین و مردم: ان الامامه زمان الدین و نظام المسلمین. ۳۳. امام علیه السلام زمینی نیست آسمانی است: فجعلکم بعرشه محدقین حتی منّ علینا بکم؛ روایات تولد اهل بیت علیهم السلام از میوه های بهشتی؛ و الامام یا طارق بشر مَلَکِی و جسد سماوی و امر الهی و روح قدسی و مقام علی و نور جلی و سر خفی فهو مَلَک الذات الهی الصفات زائد الحسنات عالم بالمغیبات خصاً من رب العالمین و نَصّاً من الصادق الامین و هذا کله لآل محمد لا یشارکهم مشارک. ۳۴. قدیم تر بودن امام از اهل زمین: اول ما خلق الله ارواحنا. ۳۵. نور امام اول به روح های متعالی که مثل قله های بلند هستند می تابد و بعد به دره ها: مثال بارز: اصحاب خاص اهل بیت علیهم السلام. ۳۶. نور و علم بقیه غیر اهل بیت علیهم السلام در مقابل خورشید اهل بیت علیهم السلام مثل قطره در مقابل دریاست: ایه من عنده علم الکتاب و من عنده علم من الکتاب؛ ان الله جمع لمحمد صلی الله علیه و آله و سلم علم النبیین و انه جعله ذلک کله عند امیر المومنین علیه السلام و (حالیه) یسالنی هو اعلم ام بعض النبیین. ۳۷. نه فقط انسان که کل عالم دور محور امام علیه السلام و مامور به طاعت امام علیه السلام هستن: ان الله اعطانی من سایر خلقه مثل ما رایت من طاعه هاتین الصورتین الا جهّال بنی ادم؛ ما من شیئ و لا من آدمی و لا انسی و لا جنی و لا ملک فی السماوات الا و نحن الحجج علیهم و ما خلق الله خلقا الا و قد عرض ولایتنا علیه و احتج بنا علیه فمومن بنا و کافر و جاحد حتی السماوات و الارض و الجبال. ۳۸. اگر امام علیه السلام برای ما پشت ابر است ولی برای همه نه: روایت باز بودن راه تشرف خواص. ۳۹. حتی پشت پرده غیبت بودن موجب نمیشود منفعت خورشید از بین برود. ۴۰. امام علیه السلام برای همیشه در پشت ابر نمیماند: لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطوّل الله ذلک الیوم حتی یبعث رجلا من ولدی اسمه اسمی.
في أحد الأيام كان النبي محمد صلى الله عليه وآله وسلم جالسا مع الإمام أمير المؤمنين علي عليه السلام في وسط بستان كثير الزرع والأشجار أقبلت نحوهما نحلة وأخذت تدور فوق رأسهما كثيرا التفت النبي صلى الله عليه وآله وسلم إلى الإمام أمير المؤمنين علي عليه السلام وقال : أتدري ياعلي ماذا تقول هذه النحلة ؟ قال الإمام علي عليه السلام : لا يارسول الله . قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم : إن هذه النحلة قد استضافتنا اليوم قالت لي : وضعت لكم مقدارا من العسل في محل كذا فأرسل أخاك أمير المؤمنين علي عليه السلام إلى ذلك المحل ليأتي به فقام الإمام علي عليه السلام وجلب العسل . النبي صلى الله عليه وآله وسلم خاطب النحلة قائلا : أيتها النحلة إن طعامك من أزهار الورود وهو مر فكيف يتحول إلى عسل حلو ؟ قالت النحلة : يارسول الله إن حلاوة العسل جاء من بركة ذكر أسمك المبارك وأسم أهل بيتك الطاهرين عليهم السلام عندما نمتص رحيق الأزهار يلهم إلينا أن نصلي عليك وعلى أهل بيتك المعصومين ثلاث مرات فلما نكمل ذكر الصلوات يصبح عسلنا حلوا (كتاب خزينة الجواهر ولمعات الأنوار :ص 586)
علت شیرین بودن طعم عسل، صلوات:
امام رضا علیه السلام «عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا (ع) فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی: یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَی أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَی مِنْهُ وَ عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَی مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَی مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان»‏. ابَوُالصّلت هَروی روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (ع) رفتم. حضرت فرمود: ای ابوالصَّلْت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردی، در آن چه از این ماه مانده است. بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوی خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را برای خدا خالص کرده باشی. امانتی بر گردن خود باقی مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنی نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنی. تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: «اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ؛ (خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌ای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان». به درستی که حقّ تعالی در این ماه، بنده های بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد می‌ گرداند عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۵۱ علیه السلام
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
پر می‌کشم تا عرش اعلی با رقیه ذکر عروج ما زمینی‌ها رقیه گفتم زمان ناتوانی یا علی و در موقع بیچارگی‌ام یا رقیه عرض توسل می‌کنم هر روز و هر شب تا کربلایم را کند امضا رقیه قلب مرا با یک نگاهش زیر و رو کرد خشکیِ دل را می‌کند دریا رقیه تنها نه اینکه ساخته امروز ما را ما را شفاعت می‌کند فردا رقیه پیچید عطر یاس احمد در مدینه وقتی قدم بگذاشت بر دنیا رقیه زهرا اگر آئینه‌ی ختمُ الرُّسُل شد مرآت زهرا گشت سر تا پا رقیه با گفتنِ "بابا" دل از اربابمان برد شد دلربای خانه‌ی مولا رقیه جبریل محو دیدن این صحنه می‌شد: می‌خُفت وقتی در بَرِ سقّا رقیه ** افسوس بعد از کربلا و آن هیاهو محروم شد از نعمت بابا، رقیه از کربلا تا شام از هِجرِ پدر سوخت همراهِ آهِ زینب کبری، رقیه کنج خرابه سرزده مهمانش آمد دلتنگ بابا بود از عاشورا، رقیه کاری بجز جان دادن از او برنیامد وقتی که بی تن دید بابا را، رقیه کاخ یزید و آن‌همه شوکت فرو ریخت می مانَد و مانده‌ست پابَرجا رقیه ✍ © اشعار آیینی حسینیه 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
منو  خانه/شعر مدح و مناجات/شعر مناجات امام حسين (ع) اشعار ویژه (پیشنهادی)شعر مناجات امام حسين (ع)در هواي تو مرتضی پوررجب پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱۰,۹۲۸ اگر سنگِ مسی را کوه زر کردم ضرر کردم اگر اینگونه خود را معتبر کردم ضرر کردم من از “اِلّا جمیلا” یی که زینب گفت دانستم به غیر از پرچمت هر جا نظر کردم ضرر کردم منم آن تاجرِ یوسف فروشی که نفهمیدم در این بازار سودی هم اگر کردم ضرر کردم مرا جز بی قراری در هوای تو ، قراری نیست بجز خاک تو هر خاکی به سر کردم ، ضرر کردم برایم دشمنی با دشمنانت منفعت ها داشت اگر از دوستان تو حذر کردم ، ضرر کردم لفی خسری که حق گفته بُوَد توصیف حال من که هر لحظه بدون روضه سر کردم کردم به غیر از خاطراتِ راه تو ، ورد زبانم نیست به غیر از کربلا ، هر جا سفر کردم ضرر کردم نکیر و منکر از من هر چه پرسیدند یادم رفت بجز نام تو هر نامی ز بر کردم ضرر کردم عمران بهروج
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
فکری برای وضع بد این گدا کنید باشد قبول من بدم اما دعا کنید هر کار می‌کنم دلم احیا نمی‌شود قرآن به نیت من بیچاره وا کنید بی دردی‌است دردِ من دربه‌در شده بر درد عشق جان مرا مبتلا کنید برگشته‌ام به سوی شما ایها العزیز در خیمه‌گاه خویش مرا نیز جا کنید بی التفاتِ دوست تقلا چه فایده؟ قدری به دست و پا زدنم اعتنا کنید در پشت خانه‌ی تو نشستن مرا بس است اصلاً که گفته حاجت من را روا کنید؟! یابن الحسن به حرمت شاه نجف مرا آماده‌ی ورود به ماه خدا کنید لطفی کنید، با همه‌ی رو سیاهی‌ام در راه زینبیه سرم را جدا کنید ** بابایم آمده ز سفر یاری‌ام کنید اهل خرابه نافله‌ها را رها کنید تا که نفهمد او سرِ گیسوی من چه شد یک مقنعه برای سرم دست و پا کنید این پهلوی شکسته مرا زجر می‌دهد قدری کمک کنید، مرا جا به جا کنید ✍ © اشعار آیینی حسینیه 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
برای ما که همه عمر در پی وصلیم همین که ختم شود انتظار، نوروز است @dobeity_robaey
هدایت شده از محمد ابراهیم کفیل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم - بخش اول دعای چهل و چهارم صحیفۀ سجادیه علیه السلام، دعای حضرت هنگام ورود به است. به صورت کلی برای بررسی، شرح و توضیح دعاهای صحیفۀ سجادیه علیه السلام چند مرحله لازم است طی شود؛ : چند مرتبه دعا از ابتدا تا انتها مرور شود. : مسیر دعا ترسیم شود. : مفردات، نکات صرفی و نکات نحوی ای که نیاز به بررسی دارد مراجعه و بررسی گردد. : در صورت نیاز به شرح و تفسیر به شروح یا تفاسیر مراجعه شود. : با نگاه هدایتی محتوای دعا تنظیم شود و نکات آن استخراج گردد. مراد از نگاه هدایتی آن است که شخص دقت کند در دعا پیرامون «خداشناسی»، «انسان شناسی»، «هستی شناسی»، «وظیفه شناسی»، «آفت شناسی یا آسیب شناسی» و «دشمن شناسی» چه نکات و مطالبی مطرح شده است. پس از انجام این مراحل شخص می تواند مطالب به دست آمده در سرفصل های مذکور را به صورت ترتیبی یا موضوعی تنظیم کند. تنظیم به صورت ترتیبی به این معناست که در بررسی هر فراز به مجموعۀ نکات توجه کرده و استخراج کند. تنظیم به صورت موضوعی به این معناست که یک موضوع مثلا خداشناسی مورد توجه قرار گیرد و تا انتهای دعا نکات مربوط به آن استخراج گردد. به نظر می رسد شیوۀ نخست به شیوۀ هدایتی نزدیک تر است. نسبت به دعای چهل و چهارم صحیفه یعنی دعای حضرت سجاد علیه السلام هنگام ورود به ماه مبارک رمضان نیز می توان این مراحل را دنبال کرد. به این شرح است که: دعا با حمد خداوند متعال آغاز می شود، حمدی متناسب با فضای ورود به ماه مبارک رمضان. همان فضایی که دعا در آن صادر شده است. از این رو پس از مقدمه چینی، خداوند بر قرار دادن نعمت بزرگ ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از راه های احسان الهی برای رسیدن به رضوان حضرتش ستایش شده است و بلا فاصله فضایل ماه مبارک بیان گردیده است. فضائلی که از یک سو توصیف و بیان حقیقت است و از سوی دیگر توصیه و ارائه ی راهکار و دستورالعمل برای استفاده بهینه از این ماه. سپس به جایگاه و عظمت شب قدر اشاره شده و در ادامه درخواست هایی مطرح گردیده است. درخواست معرفت و شناخت عظمت این ماه و التزام به وظائف مقرر در آن. بعد از این فراز ها به بخش عظیمی از اعمال اساسی این ماه اشاره شده و شرایط مطلوب انجام آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است. و البته در قالب دعا تقید و التزام به آنها و انجام آنها از خدواند متعال خواسته شده است . فرازهای این بخش با حدود 8 مرتبه صلوات بر پیامبر و اهلبیت ایشان علیهم السلام همراه گردیده، مطلبی که از آداب ویژه دعا و شرائط استجابت آن است. و دعا با صلواتی خاص بر پیامبر و خاندان مکرم ایشان علیهم السلام پایان یافته است.
هدایت شده از محمد ابراهیم کفیل
- بخش دوم متن دعا: و كان من دعائه عليه السلام عند دخول شهر رمضان: مطلب اول: حمد، سپاس و ستایش خداوند: بر توفیق حمد 1. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلَنا مِنْ اهْلِهِ، لِنَكُونَ لِاحْسانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ، وَ لِيَجْزِيَنا عَلى‏ ذلِكَ جَزاءَ الْمُحْسِنِينَ نعمت بزرگ هدایت و دینداری 2. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِي‏ حَبانا بِدِينِهِ‏، وَ اخْتَصَّنا بِمِلَّتِهِ‏، وَ سَبَّلَنا في سُبُلِ إِحْسانِهِ، لِنَسْلُكَها بِمَنِّهِ الى‏ رِضْوانِهِ، حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ‏ مِنَّا وَ يَرْضى بِهِ عَنَّا. بر خصوص نعمت ماه مبارک رمضان 3. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ، شَهْرَ رَمَضانَ، مطلب دوم: برخی از ویژگیهای ماه مبارک شَهْرَ الصِّيامِ، وَ شَهْرَ الإِسْلامَ و شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِيصِ‏ ، وَ شَهْرَ الْقِيامِ، «الَّذي انْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ»، فَأَبانَ‏ فَضيلَتَهُ عَلى‏ سائِرِ الشُّهُورِ بِما جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُماتِ الْمَوْفُورَةِ وَ الْفَضائِلِ الْمَشْهُورَةِ. فَحَرَّمَ فيهِ ما أَحَلَّ في غَيْرِهِ، إِعْظاماً ، وَ حَجَرَ فيهِ الْمَطاعِمَ وَ الْمَشارِبَ إِكْراماً ، وَ جَعَلَ لَهُ وَقْتاً بَيِّناً، لا يُجیز جلّ و عزّ اَنْ يُقَدَّمَ قَبْلَهُ، وَ لا يَقبل انْ يُؤَخَّرَ عَنْهُ، ثُمَّ فَضَّلَ لَيْلَةً واحِدَةً مِنْ لَيالِيهِ عَلى‏ لَيالِي الْفِ شَهْرٍ ، وَ سَمَّاها لَيْلَةَ الْقَدْرِ، «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ امْرٍ سَلامٌ»، دائِمُ الْبَرَكَةِ الى‏ طُلُوعِ الْفَجْرِ، عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ، بِما احْكَمَ مِنْ قَضائِهِ. مطلب سوم: درخواست ها درخواست شناخت عظمت ماه - اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ - وَ أَلْهِمْنا مَعْرِفَة فضْلِه وَ إِجْلالَ حُرْمَتِهِ، - وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حظَرْتَ فيهِ‏ ، درخواست روزه مطلوب - وَ أَعِنَّا عَلى‏ صِيامِهِ بِكَفِّ الْجَوارِحِ عَنْ مَعاصِيكَ، وَ اسْتِعْمالِها فيهِ بِما يُرْضِيكَ، حَتّى‏ لا نُصْغِيَ بِاسْماعِنا الى‏ لَغْوٍ، وَ لا نُسْرِعَ‏ بِأَبْصارِنا الى‏ لَهْوٍ، وَ حَتَّى لا نَبْسُطَ أَيْدِيَنا الى‏ مَحْظُورٍ وَ لا نَخْطُوَ بِأَقْدامِنا الى‏ مَحْجُورٍ، وَ حَتَّى‏ لا تَعِيَ‏ بُطُونُنا الّا ما احْلَلْتَ، وَ ‏ لا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنا الّا بما مثّلتَ، وَ لا نَتَكَلَّفَ الّا ما يُدْنِي مِنْ ثَوابِكَ، وَ لا نَتَعاطى‏ إِلّا الَّذي يَقِي مِنْ عِقابِكَ، ثُمَّ خَلِّصْ ذلِكَ كُلَّهُ مِنْ رِياءِ الْمُرائِينَ وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِينَ‏ ،‏ لا نَشْرَكُ فيهِ أَحَداً دُونَكَ وَ لا نَبْتَغِي فیهِ مُراداً سِواكَ. درخواست نماز مطلوب - اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَقِفْنا فيهِ عَلى‏ مَواقِيتِ الصَّلَواتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِها الَّتي حَدَّدْتَ، وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ و وظائفها التی وظفت وَ أَوْقاتِها الَّتي وَقَّتَّ، وَ أَنْزِلْنا فيها مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنازِلِها، الْحافِظِينَ لِارْكانِها، الْمُؤَدِّينَ لَها في أَوْقاتِها، عَلى‏ ما سَنَّهُ‏ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ فِي رُكُوعِها وَ سُجُودِها وَ جَمِيعِ فَواضلِها، عَلى‏ أَتَمِّ الطُّهُورِ وَ اسْبَغِهِ‏ وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ. سائر درخواست ها - وَ وَفِّقْنا فِيهِ لِأنْ نَصِلَ أَرْحامَنا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ، - وَ انْ نَتَعاهَدَ جِيرانَنا بِالإِفْضالِ وَ الْعَطِيَّةِ، - وَ انْ نُخَلِّصَ أَمْوالَنا مِنَ التَّبِعاتِ، - وَ انْ نُطَهِّرَها بِإِخْراجِ الزَّكَواتِ، - وَ‏ انْ نُراجِعَ مَنْ هَجَرَنَا ، - وَ انْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنا، - وَ انْ نُسالِمَ مَنْ عادانا، حاشا مَنْ عُودِيَ فيكَ وَ لَكَ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لا نُوالِيهِ، وَ الْحِزْبُ الَّذِي لانُصافِيهِ. - وَ انْ نَتَقَرَّبَ الَيْكَ فيهِ مِنَ الأَعْمالِ الزَّاكِيَةِ بِما تُطَهِّرُنا به مِنَ الذُّنُوبِ، وَ تَعْصِمُنا فِيه مما نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ، حَتّى‏ لا يُورِدَ عَلَيْكَ احَدٌ مِنْ مَلائِكَتِكَ إِلّا دُونَ ما نُورِدُ مِنْ أَبْوابِ الطَّاعَةِ لَكَ وَ أَنْواعِ الْقُرْبَةِ الیک
هدایت شده از محمد ابراهیم کفیل
- بخش سوم درخواست ویژه و مؤکد اللَّهُمَّ انِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هذا الشَّهْرِ وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فيهِ، مِنْ ابْتِدائِهِ الى‏ وَقْتِ فَنائِهِ، مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ، اوْ نَبِيٍّ ارْسَلْتَهُ، اوْ عَبْدٍ صالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ، انْ تصلی علی محمد و آله و اهلنا فیه لما وعدت اولیاءک من کرامتک و اوجب لنا فیه ما اوجبت لاهل المبالغه فی طاعتک واجعلنا فی نظم من استحق الرفیع الاعلی برحمتک ادامه درخواست ها - اللهم صل علی محمد و آله و جَنِّبَنا الإِلْحادَ في تَوْحِيدِكَ ، وَ التَّقْصِيرَ في تَمْجِيدِكَ، وَ الشَّكَّ في دينِكَ ، وَ الْعمى‏ عَنْ سَبِيلِكَ، وَالاغفال لحرمتک وَ الانْخِداعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ. - و اذا کان لَكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيالِي شَهْرِنا هذا رِقاباً يُعْتِقُها عَفْوُكَ وَ يَهَبُها صَفْحُكَ، فَاجْعَلْ رِقابَنا مِنْ تِلْكَ الرِّقابِ، وَ اجْعَلْنا لِشِهْرِنا مِنْ خَيْرِ اهْلٍ‏ وَ أَصْحابٍ، - اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْحَقْ ذُنُوبَنا مَعَ إِمْحاقِ‏ هِلالِهِ، وَ اسْلَخْ عَنّا التَّبِعاتنا مَعَ انْسِلاخِ أَيَّامِهِ، حَتّى‏ يَنْقَضِيَ عَنّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنا فیه مِنَ الْخَطِيئاتِ وَ اخلَصْتَنا فیه مِنَ السَّيِّئاتِ. - اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ انْ مِلْنا فيهِ فَعَدلْنا، وَ انْ زُغْنا فیهِ فَقَوِّنا، وَ انِ اشْتَمَلَ عَلَيْنا عَدُوُّكَ الشَّيْطانُ فَاسْتَنْقِذْنا مِنْهُ، - اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ، وَ أَعِنَّا فِي نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ، وَ فِي لَيْلِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لَا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ، وَ لَا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ . - اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِي سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ‏ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ‏، وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ، أَنَّهُمْ إِلى‏ رَبِّهِمْ راجِعُونَ‏، وَ مِنَ الَّذِينَ‏ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ‏. مطلب چهارم: صلوات ویژه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، فِي كُلِّ وَقْتٍ وَ كُلِّ أَوَانٍ وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ، وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ كُلِّهِ بِالْأَضْعَافِ الَّتِي لَا يُحْصِيهَا غَيْرُكَ، إِنَّكَ فَعَّالٌ لِمَا تُرِيدُ. توضیح و شرح: فراز اول: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلَنا مِنْ أهْلِهِ، لِنَكُونَ لِاحْسانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ، وَ لِيَجْزِيَنا عَلى‏ ذلِكَ جَزاءَ الْمُحْسِنِينَ، توضیح و شرح 1. کیفیت هدایت الهی: الف) هدایت ابتدایی با فطرت ، عقل ، نفس ملهمه و پیامبران علیهم السلام. ب) هدایت پاداشی نگاه هدایت جویانه به فراز اول 1. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلَنا مِنْ اهْلِهِ، لِنَكُونَ لِاحْسانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ، وَ لِيَجْزِيَنا عَلى‏ ذلِكَ جَزاءَ الْمُحْسِنِينَ، 1- خداوند هادی است. 2- خداوند به واسطۀ نعمت هایی که به انسان عطا فرموده شایستۀ حمد است. 3- انسان می تواند حامد باشد (یعنی شناخت حمد و پرداختن به حمد برای انسان ممکن است) 4- انسان موظف به حمد و ستایش الهی است. 5- انسان به هدایت الهی و به توفیق الهی اهل حمد می شود (شناخت و معرفت حمد و ورود در جرگۀ حامدان به توفیق الهی است) 6- معرفت حمد و توفیق حمد، نعمت الهی است (که حمد جدید می طلبد) 7- انسان با ورود در جرگۀ حامدان مستحق عنایت مجدد الهی می شود (لیجزینا علی ذلک جزاء المحسنین) 4. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِي‏ حَبانا بِدِينِهِ‏، وَ اخْتَصَّنا بِمِلَّتِهِ‏، وَ سَبَّلَنا في سُبُلِ إِحْسانِهِ، لِنَسْلُكَها بِمَنِّهِ الى‏ رِضْوانِهِ، حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ‏ مِنَّا وَ يَرْضى بِهِ عَنَّا. 1- تکرار حمد خدا مطلوب است و شایسته است انسان بر تک تک نعمت های الهی، حامد باشد. 2- ذکر نعمت های الهی در مقام حمد مطلوب است. 3- هدایت، دین داری و در صراط مستقیم بودن از نعمت های بزرگی است که حمد خداوند بر آنها در اولویت و تقدم است. 4- انسان با حمد الهی می تواند مورد رضایت خداوند واقع شود (حمد انسان را در معرض رضا و خرسندی خدا قرار می دهد) 5- خداوند با قرار دادن مسیرهای هدایت در حق انسان احسان نموده است (وَ سَبَّلنا فی سبیل احسانه)