eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.4هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
ا❁﷽❁ا ▪️«أ فَمِنْ هذَا الْحَديثِ تَعْجَبُونَ* وَ تَضْحَكُونَ وَ لا تَبْكُونَ» {آيا از اين سخن تعجب مى كنيدو مى خنديد و نمى گرييد} (سوره مبارکه نجم  آیات ۵۹ و ۶۰) https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ا❁﷽❁ا «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلى‏ طَعامٍ غَيْرَ ناظِرينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسينَ لِحَديثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيي‏ مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيي‏ مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيما» {ای کسانی که ایمان آورده اید، در خانه های پیامبر داخل نشوید مگر به شما اجازه داده شود.. و شما حق ندارید پیامبر خدا را آزار دهید..} (سوره مبارکه احزاب آيه ۵۳) ا┅═✧❁🏴❁✧═┅ا 🔳آیه شریفه ۵۳ سوره مبارکه احزاب در وجه تنزیل،‌ در مقام بیان عظمت شأنِ خانه رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و تأکید بر رعایت حرمت و حریم آن است: حُرمت ورود به بیت النبی بدون اذن و اجازه و حُرمت ایذاء و آزار آن حضرت. اما آنچه که ارتباط این آیه شریفه با مصائب سبط اکبر رسول خدا، امام حسن المجتبی (علیه السلام) را آشکار می نماید، استنادِ وجود مبارک امام حسین (علیه السلام) به این آيه شریفه، در هنگام تدفین برادر بزرگوارشان امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ☑️از مصادیق بارز و آشکار ایذاء رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و شکستن حُرمت خانه آن حضرت، دفن شدن اعداء لعین [اولی و دومی ولعون] در جوار آن حضرت و ورود به حریم بیت النبی (صلی الله علیه و اله) بدون اذن و اجازه است؛ چرا که حقیقتِ معنای ایذاء رسول خدا (صلی الله علیه و اله)، مطابق تفسیر ذیل آیه شریفه فوق، ایذاء آن حضرت در خصوص اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم الصلوة و السلام) می باشد: «وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ‏ فِي عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام» (۱). اعداء‌ لعین علاوه بر اینکه آن دو دشمن رسول خدا (صلی الله علیه و اله) [یعنی اولی و دومی ملعون] را بدون اذن و اجازه و بر خلاف رضایت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) در جوار آن حضرت دفن کرده و بدین سبب موجب هتک حرمت خانه رسول خدا (صلی الله عله و اله) و ایذاء آن حضرت شده بودند، در واقعه تدفین بدن مطهر سبط اکبرِ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با کمال جسارت، در مقابل حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ایستادند و از دفن شدن امام حسن مجتبی (علیه السلام) در بیت النبی (صلی الله علیه و اله) مانع شدند. ◀️کلام نورانی حضرت امام محمدباقر (علیه السلام) در شرح این واقعه به خوبی بیانگر این حقیقت می باشد؛ امام باقر (علیه السلام) فرمودند: ✔️هنگامیکه جنازه مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) را روی قبر پیامبر (صلی الله علیه و اله) نگاه داشتند و به عائشه خبر رسید که جنازه‌ی امام حسن (علیه السلام) را آورده‌اند که در جوار رسول خدا (صلی الله علیه و اله) دفن کنند،.. عائشه توقّف نمود و گفت: «این جنازه را از خانه‌ی من دور کنید. زیرا نباید چیزی در خانه من دفن شود، نباید حریم پیامبر خدا هتک گردد!». امام حسین (علیه السلام) فرمود: «تو قبلاً حریم پیامبرخدا (صلی الله علیه و اله) را هتک کردی و کسی را داخل خانه آن حضرت نمودی که نزدیک شدن او را دوست نداشت! ... ای عائشه ! بدان که برادرم حسن (علیه السلام) آگاه‌تر از دیگر مردم به خدا و رسول (صلی الله علیه و اله) و به تأویل قرآن خدا عالم‌تر از آن بود که حریم رسول خدا (صلی الله علیه و اله) را هتک کند! زیرا خداوند متعال می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُم»: ای کسانی که ایمان آورده اید، در خانه های پیامبر داخل نشوید مگر به شما اجازه داده شود (سوره مبارکه احزاب آيه ۵۳)؛ اما تو مردان [جنازه ابوبکر و عمر] را بدون اجازه‌ی پیامبر ، وارد خانه وی کردی!» ۲
🏴 ☑️چنانکه حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز در وصیت نامه خویش تأکید فرموده بودند، تنها اهل بیتِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) هستند که حق تصرف در ارث ایشان و از جمله منزل آن حضرت را دارند و همانطور که اعداء‌ لعین نمی توانستند در زمان حیات رسول خدا (صلی الله علیه و اله) بدون اذن و اجازه آن حضرت وارد بیت ایشان شوند، پس از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و اله) نیز مجاز به دخول بدون اذن نبودند و هیچ گاه چنین اذنی برای ایشان [از جانب اهل بیت (علیهم السلام) که وارثان رسول خدا بودند] صادر نشد: ▫️«فَإِنِّی أُوصِیکَ یَا حُسَیْنُ .. إِنْ تَدْفِنِّی مَعَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِنِّی أَحَقُّ بِهِ وَ بِبَیْتِهِ مِمَّنْ أُدْخِلَ بَیْتَهُ بِغَیْرِ إِذْنِهِ وَ لَا کِتَابَ جَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِهِ قَالَ اللَّهُ فِیمَا أَنْزَلَهُ عَلَی نَبِیِّهِ فِی کِتَابِهِ "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ" فَوَ اللَّهِ مَا أَذِنَ لَهُمْ فِی الدُّخُولِ عَلَیْهِ فِی حَیَاتِهِ بِغَیْرِ إِذْنِهِ وَ لَا جَاءَهُمُ الْإِذْنُ فِی ذَلِکَ مِنْ بَعْدِ وَفَاتِهِ وَ نَحْنُ مَأْذُونٌ لَنَا فِی التَّصَرُّفِ فِیمَا وَرِثْنَاهُ مِنْ بَعْدِهِ (۳) ▪️ای حسین (علیه السلام)! تو را وصیت می کنم که مرا نزد رسول خدا (صلوات الله علیه) دفن نمایی که من به پیامبر و خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله) شایسته ترم از آنکه بدون اذن وارد بیتش شد؛ در حالیکه هیچ گاه پس از نازل شدن آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ..» حکم جدید و اذنی بر وارد شدن آنان نازل نشد و ماییم آن کسانی که حق تصرف در ارث رسول خدا را داریم [و برای دیگران چنین حقی نیست]. 🖋لذا آیه شریفه ۵۳ سوره مبارکه احزاب در عین حال که به جسارت اعداء‌ لعین در هتک حرمت خانه رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و وارد شدن بغیر اذن و دفن شدنِ‌ اولیاء طاغوت (لعنة الله علیهم) بغیر رضایت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) در حریم آن حضرت اشاره می نماید، به مصیبتی از مصائب امام حسن المجتبی (علیه السلام) نیز اشاره می نماید و آن اینکه دشمنان رسول خدا (صلی الله علیه و اله) از دفن شدن سبط اکبرِ رسول خدا و ثمره فؤاد و قرة عین رسول خدا (صلی الله علیه و اله) مانع شدند و با جسارت تمام، بدن مطهر امام حسن مجتبی (علیه السلام) را از مسجد به ظلم و قهر بیرون راندند و وصیت آن حضرت در خصوص دفن شدن در جوار رسول خدا (صلی الله علیه و اله) را زیر پا گذاشتند؛ تا جایی که خوف اراقه دم و خونریزی می رفت؛ لذا حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به وصیت برادر بزرگوارشان مبنی بر اینکه در هنگام مواجه شدن با قهر و ظلم و جور، بدن مطهرشان را به بقیع برده و در آنجا دفن نمایند، جنازه مطهر را از بیت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) خارج نموده و به جنة البقیع برده و در آنجا به خاک سپردند: ▪️«..فَإِنْ أَبَتْ  عَلَیْکَ الِامْرَأَهًْ فَأَنْشُدُکَ اللَّهَ بِالْقَرَابَهًْ الَّتِی قَرُبَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْکَ وَ الرَّحِمِ الْمَاسَّهًْ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ أَنْ تُهَرِیقَ فِیَّ مِحْجَمَهًْ مِنْ دَمٍ حَتَّی نَلْقَی رَسُولَ اللَّهِ فَنَخْتَصِمَ إِلَیْهِ وَ نُخْبِرَهُ بِمَا کَانَ مِنَ النَّاسِ إِلَیْنَا بَعْدَهُ..» (۴) ▫️«.. ولی اگر آن زن مانع تو شود، تو را به حق آن قرابتی که خداوند با رسول خدا برایت قرار داده! مبادا حتّی به قدر یک خون حجامت به‌خاطر من خونریزی شود، تا اینکه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) را ملاقات نماییم و درباره‌ی آن ظلم و ستمی که مردم بعد از آن حضرت به ما کردند شکایت کنیم و آن بزرگوار را آگاه نماییم! » ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا (۱).الکافی، ج۱، ص۴۱۴؛ تفسير القمی ج ۲، ص ۱۹۷؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۴۹۷؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۳۰۸ (۲).بحار الأنوار، ج۴۴، ص۱۴۲؛ الکافی، ج۱، ص۳۰۲؛ تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۱۰، ص ۴۲۰؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۲۹۵ (۳).بحار الأنوار، ج۴۴، ص۱۵۱؛ الأمالی للطوسی، ص۱۶۰؛ بشارة المصطفی، ص۲۷۱؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۴۸۳؛ مدینة معاجز ج ۳، ص ۳۷۶؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۲۹۶ (۴).بحار الأنوار، ج۴۴، ص۱۵۱؛ الأمالی للطوسی، ص۱۶۰؛ بشارة المصطفی، ص۲۷۱؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۴۸۳؛ مدینة معاجز ج ۳، ص ۳۷۶؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۲۹۶
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه منو ببر پیش خودت بذار همون جا دور و برت بمونم منو ببر پیش خودت که تا همیشه نوکرت بمونم
4_6012817273662739250.mp3
47.46M
▪️ای که مرا خوانده‌ای... 📖 داستانِ زیارت اربعین سه جوان دانشجو فصل اول: دعوت