eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
791 دنبال‌کننده
209 عکس
872 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🍃اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان و از بندگان شایسته فرمان بردار و از اولیای مقرّبت ( دوستان نزدیکت )،به مهربانی خودت ای مهربان ترین مهربانان. @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نماز واجب و دعا❗️ 📌 پیغمبراکرم(ص)فرمودند: 1️⃣ اگر کسی نماز واجبی را خواند، نزد خداوند یک دعای مستجاب دارد؛ از خدا، یک دعای مستجاب طلبکار می شود. این روایت را خوب دقّت کنید امام ششم(ع) به مِسْمَع می فرماید: «یا مِسْمَعُ مَا یَمْنَعُ أَحَدَكُمْ إِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْیَا أَنْ یَتَوَضَّأَ ثُمَّ یَدْخُلَ مَسْجِدَهُ فَیَرْكَعَ رَكْعَتَیْنِ فَیَدْعُوَ اللَّهَ فِیهِمَا أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ یقُولُ وَ اسݦݩْتَعٖینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلٰوةِ»2️⃣؛ ای مِسْمَع! چه چیزی شما را مانع شده که اگر ناراحتی و گرفتاری دنیوی پیدا کردید، وضو بگیرید و بروید محلّ نمازتان و دو رکعت نماز بخوانید و بعد از خدا بخواهید که گرفتاری تان را برطرف بکند؟ نشنیدی که خداوند در قرآن می گوید: «وَ اسݦݩْتَعٖینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلٰوةِ». این روایت مفسّر تمام روایاتی است که در باب دعا وارد شده است که نماز بخوان و بعد دعا بخوان. این روایت مفسّر آنهاست. «إستَعِینُوا» یعنی کمک بگیر. عون، اعانه، کمک کردن، استعینوا و کمک گرفتن. از نماز کمک بگیر. حضرت این مطلب را کجا می فرماید؟ در آنجایی که دعا کردیم. باید دعا بکنیم و تیرت به هدف بخورد. می گوید: اینجا از نماز کمک بگیر. معنای کمک این است، من کاری که می خواهم انجام بدهم، به تنهایی نمی توانم؛ یعنی کاری که می خواهم بکنم، بُرد دارم. نه اینکه کاربُرد ندارد؛ کاربُرد دارد، امّا من را به مقصد نمی رساند. باید کمکی هم بگیرم تا کاربُردش تمام بشود. برای اینکه به هدف برسم، کمک بگیرم. در اینجا معنای«إستَعِینُوا» این است: از صبر و نماز کمک بگیر برای اینکه دعایت به اجابت برسد. 1️⃣ عنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ(ع)قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مَنْ أَدَّى فَرِيضَةً فَلَهُ عِنْدَ اللَّهِ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ. وسائل الشیعه، ج 6، ص432 - بحارالأنوار، ج 90، ص344 2️⃣ بحارالأنوار، ج 88، ص348؛ مستدرک الوسائل، ج 6، ص319؛ سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 153 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehri
﷽ 📍 اثر نماز و وضو❗️ 📌 در معارف، اموری را در باب دعا مطرح می فرمایند. از جمله، اعمالی که انسان قبل از دعا باید انجام بدهد و بعد، از خدا درخواست بکند. مسئلۀ نماز خواندن و روزه گرفتن بود. در ماه رمضان هم بسیار سفارش شده، چون به طور معمولی انسان های سالم هر روز صائمند. دعاهایی که وارد شده و از ائمه(ع) مأثور است و نمازهایی که رسیده است. من به بعضی از اموری که دخالت دارد، اشاره می کنم؛ ولی می خواهم مطلبی را مطرح کنم؛ چون جلسۀ گذشته گفتم که این امور نقش دارند. مثلاً قبل از اینکه انسان حاجتش را از خدا بخواهد، دو رکعت نماز بخواند. در روایت داریم که وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و حاجتت را از خدا بخواه. خیلی ساده است. یا روزه بگیر. حتی راجع به مسافر هم داریم. وقتی به مکّه یا مدینه مسافر است و نمی تواند روزه بگیرد. اگر حاجتی داشت آنجا سه روز روزه بگیرد بعد حاجتش را بخواهد با اینکه مسافر هست. این، یک مسئله بود که در باب مدینه مطرح است. می خواهم اثرگذاری ها را بگویم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأثیر براورده کردن خواستۀ مومن بر دعا❗️ 📌پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «مَن تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الوُضوءَ ثُمَّ صَلَّی رَکعَتَیْنِ فَدَعَا رَبَّهُ کَانَت دَعوَتُهُ مُسْتَجَابَةً»؛ تا اینجا با آن روایاتی که جلسۀ گذشته گفتم، همسو است. بعد دارد: «مُعَجَّلَةً أو مُأخَّرَةً»1️⃣؛ زود یا دیر. ما دیر یا زود می گوییم. یک وقت اشتباه نشود. روایت نمی خواهد بگوید که ما در اجابت تسریع نداریم و این امور در تسریع اجابت مؤثّر نیستند. در مباحث گذشته مطرح کردم، اموری هستند که در اجابت دعا تسریع دارند. از آن طرف هم تأخیر داریم. اینکه ما در روایت داریم: اگر برادر مؤمنی پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند دعای او از نظر تأثیر در اجابت سریع تر به اجابت می رسد تا اینکه خودش دعا کند. امام باقر(س) فرمودند: «أَسْرَعُ الدُّعَأ نُجْحاً لِلْإِجَابَةِ دعا الْأَخِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ»2️⃣. سرعت در اجابت است. از آن طرف هم داریم. امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ الْوَلِی لِلَّهِ یَدْعُو اللَّهَ فِی الْأَمْرِ یَنُوبُهُ فَیَقُولُ لِلْمَلَكِ الْمُوَكَّلِ بِهِ اقْضِ لِعَبْدِی حَاجَتَهُ وَ لَا تُعَجِّلْهَا»3️⃣؛ حاجتش را برآورده بکن امّا عجله نکن. دست نگهدار. آن روایت سرعت بود و این روایت، کندی است. در مقابل هم هر دوتا را داریم. خواستم بگویم این روایات با هم منافات ندارد. البته در این روایات جهاتی مطرح است. نسبت به آنجایی که تسریع در اجابت است، در روایت است که اگر یکی از برادران مؤمن در حقّ انسان دعا بکند، آن دعا زودتر به اجابت می رسد تا اینکه خودش دعا کند. جهتش این است: در روایات داریم با زبانی دعا کنید که با آن زبان معصیت نکرده باشید. من از زبان شما معصیت نکرده ام. گفتم در هر کدام، جهتی داریم بسیار ظریف که جزء معارف ما هم هست. من از زبان شما معصیت نکردم؛ لذا شما اگر برای من دعا بکنید، زود مستجاب می شود. ولی خودم با زبانم معصیت کردم. همین موجب می شود اجابت من بطئ بشود. روایت را که اوّل خواندم، دقّت کنید که اسرعِ اجابت، دعای برادر مؤمن پشت سر برادر مؤمنش است که زودتر به اجابت می رسد تا آنجا که می خواهد خودش برای خودش دعا بکند. می خواهم بگویم همه این ها نکات دارد و جزء نکات معرفتی ما هم هست. این مورد هم در روایت است که همه جهت دارد؛ چه سرعتش چه کندی آن. البته این طور نیست که دعاها مستجاب نشده باشد. مستجاب؛ یعنی جواب گفته شده و پذیرفته شده. این سرعت و بطئ در ظهور و بروز اثر است. خدا جوابم را داده و رویش را از من برنگردانده است. دعا کردم و مستجاب شده است. مستجاب؛ یعنی جواب داده، مقبول هم هست و پذیرفته است. گفته است: چشم؛ می دهم، امّا تأخیر در تأثیر است؛ یعنی بروز و ظهور علائم اجابت خودش بحثی است. گاهی مصلحت در تأخیر هم هست. چه بسا الآن در این موقعیت، اگر این را به من بدهد به ضررم باشد. فرض کن از خدا پول می خواهم. الاآن به تو بدهد مغرور می شوی. فهمیدی! چموش می شوی. یک موقعی می دهد که به اذیّت و آزار مردم نپردازی. 1️⃣هر کس وضو بسازد و دو رکعت نماز گزارد. سپس پروردگارش را بخواند، دعایش مستجاب خواهد شد. نهج الدّعا، ج1، ص110 – کنزل العمّال، ج2، ص109 2️⃣. سریع ترین دعابرای اجابت، دعای برادر مؤ من در غیاب برادرش است. الکافی، ج 2، ص507 - وسائل الشیعه، ج 7، ص107 - بحارالأنوار، ج 90، ص387 3️⃣ همانا بندۀ دوستدار خدا در یک مورد از خدا در خواست می کند، پس خداوند به فرشتۀ موکّل او می فرماید؛ در خواست بنده ام را اجابت کنید؛ ولی در اجابت در خواست او تعجیل نکنید. الکافی، ج 2، ص490؛ وسائل الشیعه، ج 7، ص62؛ بحارالأنوار، ج 90، ص374 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 صدایی که خداوند دوستش دارد❗️ 📌 رابطۀ عبد و رب، رابطۀ محبت است. رابطۀ محبتی است. محبّ و محبوب است. اگر عبد از اوّلیای خاص خدا باشد، خدا این صدا را دوست دارد. اگر زود بدهد، دیگر نمی گوید. من این آهنگ را دوست دارم. چه می گویی؟ می خواهم پشت سر هم بگویی: یا الله! خدا حظّ می کند. «إِنَّ الْعَبْدَ الْوَلِی لِلَّهِ». تعبیر امام صادق(ع) است. بنده ای که از اوّلیای خاص خداست. «یدْعُو اللَّهَ فِی الْأَمْرِ ینُوبُهُ فَیقُولُ لِلْمَلَكِ الْمُوَكَّلِ بِهِ اقْضِ لِعَبْدِی»؛ بی بروبرگرد حاجتش را بده. امّا «وَ لَا تُعَجِّلْهَا»؛ چرا؟ «فَإِنِّی أَشْتَهِی أَنْ أَسْمَعَ نِدَاءَهُ وَ صَوْتَهُ»1️⃣؛ من دوست دارم این آهنگ را بشنوم. سرعت و بطئ در مسئلۀ بروز و آثار اجابت دعا سرعت و بطئ بیهوده نیست و همه حساب شده است. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص490؛ وسائل الشیعه، ج 7، ص62؛ بحارالأنوار، ج 90، ص374 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 روز جمعه❗️ 📌پیغمبراکرم(ص)فرمودند: « إِنَ یوْمَ الْجُمُعَةِ سَیدُ الْأَیامِ »؛ روز جمعه، آقای روزهاست . «یُضَاعِفُ اللَّهَ فِیهِ الْحَسَنَاتِ»؛ خدا در روز جمعه، حسنات را دو برابر می کند؛ دو چندان می کند، « وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ»؛ و گناهان را می آمرزد، «وَ یرَْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ»؛ حسنات، سیئات و بعد درجات. مقامات معنویه است وربطی به اعمالِ خارجیه ندارد. آنها اعمال جوارحی بود که در مقابلش حسنات را می دهند. در مقابلش پاداش است. در مقابل سیئات کیفر دارد. «وَ یَسْتَجِیبُ فِیهِ الدَّعَوَاتِ»؛ به طور کلّی دارد که خداوند دعاهایی که می کنند، مورد اجابت قرار می دهد. «وَ یَكْشِفُ فِیهِ الْكُرُبَاتِ»؛ رنج ها و گرفتاری ها را برطرف می کند. «وَ یَقْضِی فِیهِ الْحَوَائِجَ الْعِظَامَ»1️⃣؛ خداوند حاجت های بزرگ را در روز جمعه برآورده می کند. 1️⃣ الکافی، ج3، ص414- وسائل الشیعه، ج 7، ص376 - بحارالأنوار، ج 86، ص167 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه پانزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأثیر وضو بر دعا❗️ 📌امام حسن(ع) فرمودند: «كَانَ الْحَسَنُ(ع) يَقُولُ يَا ابْنَ آدَمَ مَنْ مِثْلُكَ وَ قَدْ خَلَّى رَبُّكَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَكَ»؛ ای پسر آدم! چه کسی مثل توست و حال اینکه پروردگارت فاصله میان خودش و تو را برداشته است، «وَ قَدْ خَلَّى رَبُّكَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَكَ مَتَى شِئْتَ أَنْ تَدْخُلَ إِلَيْهِ»؛ هر وقت خواستی که به حضورش برسی، «تَوَضَّأْتَ وَ قُمْتَ بَيْنَ يَدَيْهِ»؛ وضو می گیری که در برابرش می ایستی، «وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ حِجَاباً وَ لَا بَوَّاباً»؛ بدون اینکه میان خدا و تو دربانی یا حاجبی قرار داده باشد، «تَشْكُو إِلَيْهِ هُمُومَكَ»؛ می آیی و از گرفتاری ها و نیازت به او شِکوه می کنی، «تَشْكُو إِلَيْهِ هُمُومَكَ وَ فَاقَتَكَ وَ تَطْلُبُ مِنْهُ حَوَائِجَكَ»؛ نیازهایت را از او می خواهی. «وَ تَسْتَعِينُهُ عَلَى أُمُورِك»1️⃣؛ و در کارهات از او کمک بجوی. اینجا در باب دعاست. برای استجابت دعا وضو را مطرح می کند. وضو بگیر و در مقابل خدا بایست. هر چه می خواهد دل تنگت بگو2️⃣ «تَشکُوا» دارد. گرفتاری هایت هر چه هست بگو. آنهایی را هم که می خواهی بگو. حجابی هم در کار نیست. حضرت فرمود دربانی که بخواهد اجازه بگیری، در کار نیست و راه باز است. 1️⃣ ارشادالقلوب، ج1، ص77 2️⃣ مولوی ، مثنوی معنوی، دفتر دوّم 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأثیررو به قبله بودن❗️ 📌در بعضی از روایات _گر چه عامّه نقل می کنند_ دارد که رو به قبله باشد. در روایتی دارد: « انَّ النَّبِی(ص) كَانَ إِذَا جَاءَ مَكَانًا فِي دَارِ يَعْلَى اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ دَعَا»1️⃣؛ شخصی بوده که پیغمبر به خانه اش می رفته است. آنجا می رفت جایی رو به قبله می نشست و شروع می کرد به دعا کردن. در روایت دیگر هست -چون دو روایت است-: «رافِعا یَدَیْهِ مُسْتَقْبِلَ القِبْلَةِ یَدْعو»2️⃣ ؛ من در گذشته جهت دست بلند کردن را هم گفتم. دست هایش را بلند می کرد و رو به قبله دعا می کرد. البته بعضی ها گفتند خانۀ این شخص که می رفته، «إذا جأ مَکاناً فِی دارِ»؛ جایی می نشسته است. معلوم می شود در مکّه و نزدیک حرم بوده که کعبه را می دیده و رو به قبله بوده است. چه بسا یک نکتۀ معرفتی هم باشد که خانه را که می دیده، منتقل به صاحب خانه می شده است. زیبایی اش در این است. آدم خانه را که می بیند، به صاحب خانه منتقل می شود. اینکه اینجا نشسته و رو به قبله شده برای همین بوده است. از خانه به صاحب خانه انتقال پیدا می کرده است؛ چون از این صاحب خانه تقاضا داشته است. در تمام اموری که ما می بینیم، قبل از دعا در باب دعا مطرح می شود _مثلاً در همین آداب از قبیل از نماز، روزه، وضو و رو به قبله شدن_ توجه تامّ به معبود نهفته شده است. انقطاع از مخلوق و اتصال به خالق را در بحث های گذشته بیان کردم. توجه تامّ در دعا کارساز است. 1️⃣ نهج الدّعا، ج 1، ص110 - سنن النسائی، ج2، ص389 - مسند ابن حنبل: ج 5، ص 575 - سنن أبي داوود؛ ج 2، ص 209 2️⃣ نهج الدّعا، ج 1، ص110 - المعجم الأوسط، ج 8، ص 376 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 کاشت و برداشت دعا❗️ 📌فرض کنید بهترین غذا را می خواهید. برنج باید کاشته بشود. بعد هم سیری دارد، تا آنجایی برسد که غذا بشود و خورده شود. دو مرحله اش را مثال می زنم تا مطلب روشن شود. دعا مثل کاشتن نشای برنج است. این هایی را که می گویم مطابق با تمام موازین معارف، آیات و روایات و حساب شده است. برنج را کاشتم. حالا باید سیری بکند، مراحلی را بگذارند، تا درست بشود. هر میوه ای هم این طور است. کال دارد، رسیده دارد. به تعبیر ما باید رسیده بشود که برنج بشود. عواملی باید به کار گرفته بشود تا این برنج کال برسد. این، یک مرحله است. مرحلۀ دوم، برنج را کاشت. این محصول شکم من را سیر می کند؟ اصلاً و ابداً. باز مرحله دیگری دارد و آن طبخش است. این مرحله را هم باید بگذراند تا به تعبیر ساده پلو بشود. اینجا بحث خام و پخته است و آنجا بحث کال و رسیده است. آن مرحلۀ کال و رسیده، مرحلۀ اقتضاست. اقتضا در آن هست که پلو بشود، امّا اقتضایش باید به کمال برسد. باید سیری بکند تا برنج بشود. تازه برنج هم که شد، شکم سیرکن نیست. باید به فعلیّت برسد و غذا بشود. چون من غذای خوب می خواستم. این خام باید پخته بشود. این هم یک مرحله است که باید بگذراند. این مرحلۀ دوّم به فعلیّت رسیدن غذاست. دعا این است. کارایی دارد. گرسنه ای و از خدا چه می خواهی؟ بهترین غذا را می خواهی. مثلاً پلو می خواهی. نشا را کاشتی باید سیری کند تا برسد. آن نماز گاهی این نقش را دارد. از عواملی است که موجب می شود کال، رسیده شود. گاهی روی توجّهاتی که در دعا بوده است، رسیده است، امّا باید به فعلیّت برسد. نقش نماز این است که خام را پخته می کند. سوّم، برنج پخته و داخل ظرف است امّا باید صف بایستی تا نوبتت بشود؛ نماز تسریع در اجابت می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
هیچ حجابی در کار نیست❗️ 📌تحت عناوین مختلف هم داریم؛ به خصوص در رابطه با پدر و فرزند. چه پدر برای فرزند دعا کند، چه فرزند برای پدر دعا کند. در این دو رابطه مطلب داریم. طرفینی هم هست و هر دوتا را می گوید. در سورۀ ابراهیم دارد: «رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ». 1️⃣ در سورۀ نوح دارد: «رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ». 2️⃣ البته مؤمنین و مؤمنات هم دارد و پدر و مادر هم دارد. یا «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا»3️⃣؛ دعاست. راجع به پدر و مادرت، حتی خدا امر می کند که این ها را دعا بکن. بعد هم در باب اجابت، روایات متعدده داریم که سریع الاجابه هم هست. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) دُعاءُ الوَلَدِ لِلوالِدِ كَالأَخذِ بِاليَدِ»4️⃣؛ مثل گرفتن با دست است و فاصله ای ندارد، یا عکسش، پیغمبراکرم(ص) فرمودند «دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ، مِثلُ دُعاءِ النَّبِيِّ لِاُمَّتِهِ»5️⃣؛ تشبیه می فرمایند. پیغمبراکرم(ص)فرمودند: «دُعَاءُ الْوَالِدِ يُفْضِي إِلَى الْحِجَاب»6️⃣؛ دعای پدر برای فرزند از حجاب می گذرد و مانعی دیگر ندارد. پیغمبراکرم(ص)فرمودند: «قال النَّبی(ص) کُلُّ شَیءٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللهِ تَعَالیَ حِجَابٌ إلاّ شَهَادَةَ أنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللهِ وَ دُعاءَ الوَالِدِ لِوَلَدِهِ»7️⃣؛ هر چیزی بین او و بین خدا ممکن است حجابی داشته باشد، مگر شهادت به وحدانیت که هیچ حجابی در کار نیست و دعای پدر برای فرزندش. 1️⃣ «پروردگارا! بر من و بر پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشای در روزی که حساب برپا می‏شود»! سورۀ مبارکۀ ابراهیم، آیۀ 41 2️⃣ «پروردگارا! بر من و پدر و مادرم و هر کس که با ایمان به خانۀ من درآید و بر مردان و زنان مؤمن ببخشای»! سورۀ مبارکۀ نوح، آیۀ 28 3️⃣ «و برای هر دو از روی مهر و محبت، بال فروتنی فرود آور و بگو: پروردگارا! آنان را به پاس آنکه مرا در کودکی تربیت کردند، مورد رحمت قرار ده»! سورۀ مبارکۀ اسراء، آیۀ 24 4️⃣ پیامبر خدا فرمود:دعای فرزند برای پدر مانند گرفتن با دست است ( نقد است). نهج الدّعا، ج 2، ص 18 - الفردوس، ج2، ص213 5️⃣ پیامبر خدا فرمود: دعای پدر برای فرزند مانند دعای پیامبر برای امت خود است. نهج الدّعا، ج 2، ص 28 - کنزالعمّال، ج2، ص98 6️⃣ نهج الدّعا، ج 2، ص 612- کنزالعمّال، ج2، ص98 7️⃣ نهج الدّعا، ج 2، ص 614 - کنزالعمّال، ج2، ص99 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اثر به سوی خود دعا کننده❗️ 📌امام باقر(ع) مطرح کردم: «أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نُجْحاً لِلْإِجَابَةِ دعا الْأَخِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ».1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: «دُعَاءُ الْمُسْلِمِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ یسُوقُ إِلَى الدَّاعِي الرِّزْقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ»2️⃣؛ در اینجا راجع به اثر دعا برای غیر، مطلب داریم که الان یک روایت را فقط اشاره کردم. روایات متعدد هم هست که این ها را نمونه نقل می کنم: روزی را زیاد می کند و سرعت می بخشد. « یسُوقُ»؛ برای اینکه روزی ات به دستت برسد، سرعت می بخشد؛ از تو دفع بلا می کند. تو برای او دعا کردی. اثر دعا برای غیر نسبت به داعی است نه مدعو له. اثر به سوی خود دعا کننده است. ممکن است برای شفای کسی دعا کنی که از بستگان است یا رفیقت است یا هر کسی هست. پشت سرش می گویی: خدایا! شفایش بده! اثرش این است که روزی تو زیاد شده و از تو دفع بلا می شود. تو برای او دعا کردی که خدا شفایش بدهد، اثرش این است که به رسیدن روزی ات سرعت بخشیده می شود که به دستت برسد. اثرش این است که اگر بلایی در سلسلۀ علل قرار است به تو برسد، راهش را عوض بکند و از تو دور بشود. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص507 - وسائل الشیعه، ج 7، ص107 - بحارالأنوار، ج 90، ص387 2️⃣ دعای مسلمان برای برادر خود(برادر دینی) در غیاب او روزی را جلب وبلا را از او( دعا کننده)بر میگرداند. وسائل الشیعه، ج 7، ص112 - بحارالأنوار، ج 90، ص385 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه ششم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 طلب استغفار برای همه❗️ 📌پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مَنْ دَعَا لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی كُلِّ یَوْمٍ خَمْسَاً وَ عِشْرِینَ مَرَّةً نَزَعَ اللَّهُ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِهِ وَ كَتَبَهُ مِنَ الْإِبْدَالِ»1️⃣؛ این ها همه معنوی است. هر کسی برای مؤمنین و مؤمنات در هر روز بیست و پنج مرتبه دعا کند، اثرش این است که خدا کینه را از دلش می زداید. نقش سازندگی روی نفس دارد. خدا این ملکه رذیله را ریشه کن می کند. این مطلب را تذکّر بدهم که این ها جنبه های عملی و کاربُردی برای ما دارد. این هایی که می بینند اهل کینه هستند، یکی از راه های معالجۀشان این است که روزی بیست و پنج مرتبه برای مؤمنین و مؤمنات دعا کنند. خدا عنایت می کند و کینه را از دلت بیرون می کشد. بعد بالاتر هم دارد: «وَ كَتَبَهُ مِنَ الْإِبْدَالِ»؛ او را در ردیف ابدال می نگارد. ابدال؛ یعنی اولیای بزرگ خدا. این، تکرّر دعا بود. بعد در مورد تکرّر در مدعوّ له امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ دَعَا لِأَرْبَعِینَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ قَبْلَ أَنْ یَدْعُوَ لِنَفْسِهِ» ؛ چهل نفر برادر مؤمنش را دعا کند. قبل از اینکه بخواهد خودش را دعا کند، سراغ آنها برود. «اسْتُجِیبَ لَهُ فِیهِمْ وَ فِی نَفْسِهِ»2️⃣؛ چیزهایی را که برای آنها خواسته هم به آنها می دهند و هم به او می دهند. 1️⃣ مستدرک الوسائل، ج5، ص246 2️⃣ من لایحضره الفقیه، ج2، ص212 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هفتم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani